A múlt héten bemutatásra került NEC PC Engine után ismét egy japán gép, a Sharp MZ 731 kerül terítékre. Szép, nagy darab szerkentyű, köszönhető a benne található perifériáknak, és a beépített tápegységnek.
A Sharp MZ 700-as sorozat a kiöregedett MZ 80 (MZ 80K, MZ 80A és MZ 80B) sorozat helyét vette át, és kompatibilis volt az MZ 80K és MZ 80A típussal. A sorozat négy gépből áll: az első három modell 1983-ban (Japánban 1982 novemberében) jelent meg: MZ 711 (beépített perifériák nélkül), MZ 721 (beépített magnóval), és az MZ 731 (beépített négyszínű plotter(!), és magnó), majd 1985-ben, a sorozat életének végén egy gép, ami gyakorlatilag az MZ 800 közvetlen elődje. Ez volt az MZ 780. Ez valójában egy MZ 731 kiegészítve egy 80 oszlop megjelenítésére alkalmas bővítőkártyával, egy floppy meghajtó- és egy Centronics porttal. Ez a gép CP/M operációs rendszert futtatott.
A képre kattintva galéria nyílik!
Maga a gép a korszaknak megfelelő hardveres képességekkel bírt, tehát az általánosnak mondható Z80 klón, Sharp LH0080a processzor, ami 3,75 MHz-n működött, 64KB memória, magnó háttértár, stb. bőven elég volt abban az időben. Elég gyengécske viszont a gép zenei és grafikai képessége.
A hang legalább nem speakeren szól, de csak 1 csatornás, 3 oktávos prüntyögés. Grafikus felbontása 80x50 "képpont", ami grafikus karakterekből áll. Nyolc színből áll a paletta, mellesleg ez a gép volt a Sharp első színes otthoni számítógépe. Nincsenek sprite-ok, így a játékélmény hagy kívánnivalót maga után.
A gép nem tartalmazott beépített programozási nyelvet, ugyanis a ROM mérete csak 4+2 KB, így kazettáról kellett betölteni azt. Ezáltal viszont rengeteg programozási nyelvet fejlesztettek, Basicből ötnél is több készült, valamint Assembler, Pascal, Lisp, C, Fortran, Comal, Forth, stb.
Az első próba során csak arra koncentráltam, hogy a gép működik-e egyáltalán, szerencsére minden rendben van vele. A netről később letöltött játékokat egy parancsoros program segítségével átkonvertáltam hangfájllá (hasonlóan, mint a ZX Spectrum/Enterprise gépeknél), majd jött az "éles" próba.
Igaz, hogy a gép rendelkezik külső magnó csatlakozóval (normál 3.5-ös jackdugó), de valamiért azon keresztül egyáltalán nem sikerült programot betöltenem. Így egy MP3-kazetta adapter segítségével, kisebb buhera után (magnó burkolat ideiglenes eltávolítása, hogy a vezeték elférjen) sikerült program betöltésére bírni a gépet.
Jól alakultak a dolgok, a fejlécét már beolvasta a programoknak a gép, de nem töltötte be rendesen. Fél óra, és X*10 próbálkozás után (különböző kapcsolók állítgatása a konvertáló programban, mint pl. sebesség, hibakorrekció, stb.) végre betöltődött az első játék. Itt jegyzem meg csendben, hogy az eredeti 16 KB-os program wav fájlként 11 MB-nál is nagyobb méretű, és 4.19 perc hosszúságú lett.
Advoka - Sharp MZ 700
Sebaj, sikeresen betöltődött az Advoka nevű játék, lássatok csudát! Sok szót nem is vesztegetek rá, nézzétek meg a videót a bénázásomról.
A játékok jelentős része Basicben készült, ezért betöltése előtt még egy Basic-et is be kellett tölteni, ami jelentősen megnövelte a várakozási időt (emlékeztek, mennyire utáltuk C64-en kivárni azt a 2-3 percet? Mi lett volna ezzel a géppel, ha ez terjed el, és nem a C64?)
Elvileg lehetne csatlakoztatni hozzá joysticket is, de csak a Sharp saját, MZ-1x03 típusú eszközét, az általánosabban elterjedt 9 tűs (Atari) joystickokhoz valószínűleg nem készült illesztő (nem találtam róla infót).
Magam sem gondoltam volna, de erre a gépre is készült scene demo, méghozzá 2011-ben. Láttam már egy-két oldschool gépre készült produkciót, de ez súlyos... A videón a valós betöltési idő látható, érthető okokból ajánlom nektek, hogy 4:40-re gyorsan tekerjetek át.
Befejezésül következzen néhány játékképernyő, az első akár a heti játékcsaj rovatba is kerülhetne, a másodikra pedig tippeket várnék melyik játék klónja lehet ;-).
A képre kattintva galéria nyílik!
Utolsó kommentek