HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti hardveres retro: Sharp MZ 731

2014.07.11. 16:34 Adsr

A múlt héten bemutatásra került NEC PC Engine után ismét egy japán gép, a Sharp MZ 731 kerül terítékre. Szép, nagy darab szerkentyű, köszönhető a benne található perifériáknak, és a beépített tápegységnek.

A Sharp MZ 700-as sorozat a kiöregedett MZ ​​80 (MZ 80K, MZ 80A és MZ 80B) sorozat helyét vette át, és kompatibilis volt az MZ 80K és MZ 80A típussal. A sorozat négy gépből áll: az első három modell 1983-ban (Japánban 1982 novemberében) jelent meg: MZ 711 (beépített perifériák nélkül), MZ 721 (beépített magnóval), és az MZ 731 (beépített négyszínű plotter(!), és magnó), majd 1985-ben, a sorozat életének végén egy gép, ami gyakorlatilag az MZ 800 közvetlen elődje. Ez volt az MZ 780. Ez valójában egy MZ 731 kiegészítve egy 80 oszlop megjelenítésére alkalmas bővítőkártyával, egy floppy meghajtó- és egy Centronics porttal. Ez a gép CP/M operációs rendszert futtatott.

A képre kattintva galéria nyílik!

Maga a gép a korszaknak megfelelő hardveres képességekkel bírt, tehát az általánosnak mondható Z80 klón, Sharp LH0080a processzor, ami 3,75 MHz-n működött, 64KB memória, magnó háttértár, stb. bőven elég volt abban az időben. Elég gyengécske viszont a gép zenei és grafikai képessége.

A hang legalább nem speakeren szól, de csak 1 csatornás, 3 oktávos prüntyögés. Grafikus felbontása 80x50 "képpont", ami grafikus karakterekből áll. Nyolc színből áll a paletta, mellesleg ez a gép volt a Sharp első színes otthoni számítógépe. Nincsenek sprite-ok, így a játékélmény hagy kívánnivalót maga után.

A gép nem tartalmazott beépített programozási nyelvet, ugyanis a ROM mérete csak 4+2 KB, így kazettáról kellett betölteni azt. Ezáltal viszont rengeteg programozási nyelvet fejlesztettek, Basicből ötnél is több készült, valamint Assembler, Pascal, Lisp, C, Fortran, Comal, Forth, stb.

Az első próba során csak arra koncentráltam, hogy a gép működik-e egyáltalán, szerencsére minden rendben van vele. A netről később letöltött játékokat egy parancsoros program segítségével átkonvertáltam hangfájllá (hasonlóan, mint a ZX Spectrum/Enterprise gépeknél), majd jött az "éles" próba.

Igaz, hogy a gép rendelkezik külső magnó csatlakozóval (normál 3.5-ös jackdugó), de valamiért azon keresztül egyáltalán nem sikerült programot betöltenem. Így egy MP3-kazetta adapter segítségével, kisebb buhera után (magnó burkolat ideiglenes eltávolítása, hogy a vezeték elférjen) sikerült program betöltésére bírni a gépet.

Jól alakultak a dolgok, a fejlécét már beolvasta a programoknak a gép, de nem töltötte be rendesen. Fél óra, és X*10 próbálkozás után (különböző kapcsolók állítgatása a konvertáló programban, mint pl. sebesség, hibakorrekció, stb.) végre betöltődött az első játék. Itt jegyzem meg csendben, hogy az eredeti 16 KB-os program wav fájlként 11 MB-nál is nagyobb méretű, és 4.19 perc hosszúságú lett.

Advoka - Sharp MZ 700

Sebaj, sikeresen betöltődött az Advoka nevű játék, lássatok csudát! Sok szót nem is vesztegetek rá, nézzétek meg a videót a bénázásomról.

A játékok jelentős része Basicben készült, ezért betöltése előtt még egy Basic-et is be kellett tölteni, ami jelentősen megnövelte a várakozási időt (emlékeztek, mennyire utáltuk C64-en kivárni azt a 2-3 percet? Mi lett volna ezzel a géppel, ha ez terjed el, és nem a C64?)

Elvileg lehetne csatlakoztatni hozzá joysticket is, de csak a Sharp saját, MZ-1x03 típusú eszközét, az általánosabban elterjedt 9 tűs (Atari) joystickokhoz valószínűleg nem készült illesztő (nem találtam róla infót).

Magam sem gondoltam volna, de erre a gépre is készült scene demo, méghozzá 2011-ben. Láttam már egy-két oldschool gépre készült produkciót, de ez súlyos... A videón a valós betöltési idő látható, érthető okokból ajánlom nektek, hogy 4:40-re gyorsan tekerjetek át.

Befejezésül következzen néhány játékképernyő, az első akár a heti játékcsaj rovatba is kerülhetne, a másodikra pedig tippeket várnék melyik játék klónja lehet ;-).

strippokers1

donkeygorillas

A képre kattintva galéria nyílik!

19 komment

Címkék: retro heti retro hardver sharp mz

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr296495431

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bambula 2014.07.11. 18:40:22

Gratula a géphez, ismerős egy kicsit, nekem az elődje volt meg, a MZ80B.

XXL 2014.07.11. 18:50:15

Hmmm, azok a régi szép idők. Azért adjunk hálát az égnek, hogy már nem ezekkel a dinoszauruszokkal kell nap mint nap csatát vívnunk, pedig anno ezek a gépek voltak az életünk központjában.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.07.11. 18:52:41

Azért valami beégetett basic lehetett volna benne, amúgy szép gép:)

randomuser1 2014.07.11. 19:46:27

az ilyen cikkeknél érzem át, a mi generációnk miért nem tudja értelmezni a nosztalgia fogalmát :)

Savior 2014.07.11. 20:05:34

Ez a demó nagyon súlyos... viszont vagy a Fiture Crew nem volt a toppon, és képtelenek voltak rendesen szinkronizálni a vertical retrace-hez (hogy is hívják ezt magyarul?), vagy ez tényleg egy nagyon gagyi gép lehetett...

A Donkey Kong a végén zseniális. :)

Adsr 2014.07.11. 20:13:22

@enpera: Brutális, igaz?

Azt gondoltam, hogy a heti játékcsaj poénra jön az első hozzászólás ;-).

Adsr 2014.07.11. 20:14:38

@Savior: Vertical Sync-re gondolsz?

Adsr 2014.07.11. 20:25:34

Most jutott eszembe a géppel kapcsolatban: a billentyűzet, a fotókon is látszik, Mitsumi gyártmány, nagyon hasonlit a C64 billentyűzetre. Nyilván nem véletlenül, hisz az is a Mitsumi terméke volt.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.07.11. 20:36:34

Tényleg, a betűtipus ugyanaz mint a c64-emen :)

siz · http://siz.hu 2014.07.11. 21:36:46

@Adsr: ha magyart kérdezett, akkor inkább "függőleges visszafutás" :) De igen, arról van szó.

siz · http://siz.hu 2014.07.11. 21:37:56

@Savior: én inkább arra tippelnék, hogy ezen a gépen nem lehetett szinkronizálni a raszterpozícióhoz.

darkmore82 2014.07.11. 21:38:46

...amin lehet szöveges kalandot írni, az már bőven jó játékra! Köszi a cikket, nekem a demó iszonyat tetszett!!!

Zozosoft 2014.07.12. 09:37:13

@siz: Én arra tippelnék, hogy az a baj, hogy a hülye Youtube mindent 30fps-re konvertál, míg az ilyen PAL rendszerű gépeknél 50Hz-es videó megszakításhoz szokták szinkronizálni a dolgokat, azaz 50 esetleg 25fps-es videó kéne.

Meg kéne nézni a demót valódi gépen, hogy ott hogyan néz ki, én 99%-ra tippelem, hogy ott jó.

Pl már Enterprise videók feltöltésénél is belefutottunk ebbe, hogy a Youtube elrontja :-(

Loránd Ternesz 2014.07.12. 18:02:22

@darkmore82: Szöveges kalad? Pff... ASCII Doomot rá!!!

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2014.07.13. 10:50:26

...közben meg a gyerek barbie játékot játszik a "nagy" gépen.

Adsr 2014.07.13. 17:39:28

@Zozosoft: Egyszer ki fogom próbálni. Úgyis ki lesz állítva Szegeden az Informatika múzeumban. Ha eljutok odáig, készítek videót róla!

Macropus Rufus 2014.07.26. 19:52:33

@filmgru: jelentem nekem van egy működő példány itt a polcomon :)
az első gépem nem ez volt, hanem egy 32kb-os TVC.
Aztán átesett egy memória bővítésen és lett 64kb-os.
De eladtam anno. Viszont a Retrocomputer-től vettem egy 64kb+ TVC-t szóval van :) és müxik jól.
süti beállítások módosítása