HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Blogajánló: csodák a holland demopartin

2012.11.03. 10:25 Stöki

Elég áramot adni neki, bedugni a billentyűzetet, egeret, monitort: elindul egy teljes értékű Commodore 64.
Vagy ZX Spectrum.
Vagy Amiga 500.

Angelday aka. Plastik Józsi (akit oly érdemtelenül előztünk az idei Goldenblogon) a hollandiai X-2012 demopartin járt, és erről remek riportot írt. Benne a Chameleon nevű csodacartridge, a parti versenyét megnyerő, elképesztő Coma Light 13 demo, és sok egyéb geekség. Akinek volt C64-e, annak melegen ajánlott.

15 komment

Címkék: ajánló demoscene c64

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr824886665

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gargaj · http://gargaj.umlaut.hu 2012.11.03. 12:45:45

Ezek kozul melyiket kellett volna idehozni, hogy magyar partyrol is legyen emlites?

slyspy · http://scene.hu 2012.11.03. 12:52:45

Üdv!

Én rendkívüli módon örülök, hogy írtok a demoscene-ről, és hálás köszönet érte. De annyira örömteli lenne, ha magyar rendezvényekről is szó esne olykor. Pl. most szeptemberben volt a Function, ahol játékfejlesztő verseny mellett Havok és Epic Games előadás volt, Sine Mora bemutató, sőt még az Indie Game: The Movie magyar feliratos bemutatója is.
2012.function.hu/hun:Timetable

Biztosan lett volna olyan gamer, akit érdekelnek ezek a dolgok.

betasector 2012.11.03. 13:14:33

Arról nem is beszélve hogy vagyunk néhányan akiknek a külföldi partyk nem elérhetőek, így nekem is a Function volt a cél, örülnék ha F-re és más magyar partykra is többen jönnének. Persze ez is érdekes, de a hazaiak hiányában kicsit snassz.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.11.03. 13:56:20

@Gargaj: Nekem leginkább több idő kellene, hogy posztolni tudjak. Illetve rálátás, mert fogalmam sincs, milyen a magyar scene. Én nem tudnék ilyen riportot írni, mint Plastik, mert pl. fogalmam sincs, ki a Censor Design. Nekem ez az egész demós izé anno kimaradt, most meg nincs időm pótolni.

Ettől még persze néha említünk ezt-azt a scenéből (pl. a Vakondok 2 is szerepelt itt), de soha nem ígértük, hogy minden demopartit beharangozunk és mindegyikről beszámolunk, szóval ezt a sértett hangnemet nem értem.

Egyébként meg rendezvényt bátran lehet ajánlani kommentekben vagy a blog FB-oldalán, soha nem moderáltam ki ilyesmit, sőt bátorítom.

2012.11.03. 18:05:12

én sem értem a sértett hangnemet. miért nem angel józsinak írjátok, ez csak egy repost volt és akit a magyar scene érdekel, annak szerintem megfelel a scene.hu

megjegyzem stöki, hogy nem kellett demoscenernek lenni hogy ismerd a censor design nevét. egy csomo cracktrot láthattál és hallhattál tőlük az 576 shopban vásárolt kazettás és floppis játékok elején.
én diktafonnal vettem fel a tv hangszóróból és még megvan a kazi aminek borítójára az van írva hogy 1. f4cg 2. censor design 3. ikari & talent.. :)

keer.eye (törölt) 2012.11.04. 08:14:29

Nem csak magyar viszonylatban vannak "elrejtve" a gamer és scene partik, a mai napig nem találtam olyan eseménynaptárat, ami pl 2013 összes nemzetközi - vagy ha úgy tetszik nagyobb - gamer expoját bemutatná.
Persze össze lehet vadászni, de hogy ne legyen egy lista, amiben az E3 meg a Gamescom együtt van, dátummal...

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2012.11.04. 11:52:21

@slyspy: Úgy gondolom, hogy a két scene nagyon más. Ha megnézed a korai demókat, akkor azok valamilyen technikát demonstráltak, bemutatták mit tudsz megírni, és erre a tudásra később akár játék, stb. is épülhetett.

Aki a C64et életben tartja, lehetőséget ad arra, hogy aki nosztalgiából előveszi a gépet, valami újat láthasson, olyat amit más nem nagyon tud megoldani, stb. az ma is bemutatja, hogy mit és hogyan tud kihozni a hardwareből. Hogyan lehet szebbet, többet, jobbat elérni. És a platformhoz ragaszkodók számára ez más fejlesztés alapja lehet.

Ezért volt sokszor összefonódás a C64 demo scene, a crackerek és a C64es játék fejlesztők között.

Látom, hogy az általatok említett alkalmon volt játékfejlesztő compo, de valahogy ennek ellenére úgy érzem, úgy látom, hogy a demo scene nem éppen az új lehetőségeket demonstrálja. Nem az itt felismert technológiai lehetőségekből épülnek a későbbi engine-k, stb. És a játékfejlesztő compo is érdekes.

Egy 12 egy tucat scene party és egy sokak számára fontos platform meghatározó partyja rengeteg újdonsággal, ami a platformot egy időre meg fogja határozni, nem egyforma hírértékkel bír.

slyspy · http://scene.hu 2012.11.04. 18:55:52

@TheElf: Tény, hogy manapság egy 30 éves gépre bármit fejleszteni kuriózum. (Mondjuk annak, aki nem találkozott ezzel az elmúlt 20 évben minden nap. :))
Az is tény, hogy régebben egyértelműen a demoscene-ről jöttek a legújabb fejlesztések, amik később a játékokban megjelentek. Nem véletlen, hogy számos játékfejlesztő cég demoscene csapatokból alakult. Ez az előny nyilvánvalóan elveszett, hiszen nem lehet versenyezni egy több száz fős fejlesztőcéggel egy néhány emberből álló csapattal.
Azonban a mai napig vannak a demoscene-en emberek, akiknek a nevéhez elég komoly játékok köthetők és a demoscene alapvető mentalitása nem változott a c64-es idők óta. Ezért maradtak fenne a mai napig a méretkorlátos demo kategóriák.
Csak egy példa:
Itt van ez a 4k intro (vagyis amit látsz és hallasz, azt egy 4 kilobyte méretű futtatható program generálja realtime - értsd komoly technikai bravúr)
www.youtube.com/watch?v=AWcbj7ksqwE
aki pedig készítette, arról itt:
www.cgw.com/Publications/CGW/2012/Volume-35-Issue-4-June-July-2012/The-Royal-Treatment.aspx
és itt olvashatsz:
www.examiner.com/article/pixar-animator-inigo-quilez-finds-creative-outlet-brave?cid=rss

Szóval a demoscene-en kifejlesztett technika jelenik meg (persze nyilván továbbgondolva) egy Pixar filmben. Egyébként ez az ember kétszer tartott előadást az elmúlt években Functionon az általa alkalmazott technikákról.

Persze nyilván a demoscene nem csak erről szól, mert ez egy komplex szubkultúra mindenféle hagyományokkal szokásokkal meg ahogy ez lenni szokott, és ezek a dolgok egy kívülállónak nem feltétlenül érthetőek elsőre.

Manapság Magyarországon kettő darab party van évente. Az egyik Function, ami egy klasszikus multiplatform party, a másik az Árok Party, ami az X-hez hasonlóan kifejezetten 8bites találkozó (utóbbiról egyébként CoV szerkesztőségi előadása miatt tavaly volt szó az IDDQD-n is, amiért ismét köszönet.)

A crackscene, demoscene, játékfejlesztők összefonódása meg egészen pontosan úgy alakult ki, hogy a crackerek kezdtek crackintrókat rakni a játékok elé, aztán már csak úgy saját örömre írták ezeket az intrókat (ezek lettek a demók), és mivel így baromira kitanulták a szakmát, és elérték azt az életkort, hogy pénzt is kéne keresni, játékfejlesztésbe fogtak.
Manapság egészen minimális (ha van egyáltalán) átfedés a demoscene és crackscene között. Nagyjából csak a nevek őrzik a régi összefonódást. (pl. Fairlight, Razor 1911)

A sértődött hangnem meg vélhetően annak köszönhető, hogy a partyk szervezői rettenetes energiákat tolnak bele a rendezvényeikbe, amik szerencsés esetben pont nem veszteségesek anyagilag, szóval a lelkesedés viszi előre az egészet, és miközben mint látható, elég színvonalas és gamer szempontból is releváns dolgok történnek, kicsit úgy tűnik, hogy a szaksajtó, a partyszervezők mindenféle próbálkozás ellenére alig vagy egyáltalán nem vesz tudomást ezen dolgok létezéséről.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2012.11.04. 19:05:39

@slyspy: Bármennyire is jó a 4K Intro scene, vagy ami ennél kisebb méretről szól, mégis úgy gondolom, hogy ezek meglévő dolgok hasznosításai, amiket később persze komolyabb dologra is lehet használni. Ha az ember valamit ki akar próbálni (akár kódolás, akár más) a cél az, hogy az eredmény legalább önmagadnak tetsszen, stb. és az így keletkező apróságok és a később használt tudás összefügg.

Mégsem hiszem azt, hogy ez előrelépés lenne.

Mint azt sem vagyok hajlandó elhinni, hogy csak a létszámon múlik az, hogy nincs független fejlesztésben újdonság. Sokkal inkább érzem problémának a múlt másolását az újító szándék helyett.

slyspy · http://scene.hu 2012.11.04. 19:39:17

@TheElf: Erre azt tudom mondani, hogy ha a Pixarnak meglett volna a célszerű terepgeneráló rutinja, nem alkalmazott volna egy embert, aki ezt meg tudja írni nekik.

Alapvetően régen egy democsapat mérete összemérhető volt egy játékfejlesztő csapatéval. Sokkal korlátozottabb volt a technika, aminek a határait így hamarabb el lehetett érni vagyis sokkal kisebb munkával lehetett durva dolgokat csinálni, mint most, amikor lassan egy realtime animációt nem lehet megkülönböztetni egy rendertől. A sztenderd kitolódott, ami mellett gyakorlatilag labdába sem rúg egy hobbicsapat.
Szóval egyértelmű, hogy technikai szempontból a demoscene úttörő szerepe odalett. Emiatt tény, hogy sok száz közepes produkcióra csak néhány kiemelkedő jut. Ugyanakkor az újító szándék azért eléggé megmaradt. Például itt van a Fairlight kóderének részecske technikája, ami előtte szerintem realtime-ban nem létezett:
www.youtube.com/watch?v=ezltebzdgjI
www.youtube.com/watch?v=L5w7Gh7WBjw
www.youtube.com/watch?v=Grqb1aIa_4s
www.youtube.com/watch?v=5fPk2Af8Bhs

De amúgy pl. a Sony demócsapatokat keresett meg, írjanak a PS3-hoz promóciós demojátékokat.

Szóval azért valami látásmódbeli különlegesség csak van a demoscene-ben, ami miatt ekkora az összefonódás a demoscene és a játékipar között.
(Én még Magyarországon olyan játékgyártó cégnél nem nagyon dolgoztam, ahol scene multú emberekkel ne találkoztam volna, és viszonylag sokfelé megfordultam.)

roxxtar 2012.11.05. 22:52:05

Adom a reklamaciokat.. Volt iden F, vagy ha mindenkepp retro akkor Arok Party.

keer.eye (törölt) 2012.11.06. 14:09:16

@slyspy: egy lelkiismeretes webprogramozót tudsz ajánlani nekem fizetős munkára? Megköszönném :)

slyspy · http://scene.hu 2012.11.06. 16:46:09

@keer.eye: Javaslom erre a felvetésre a Scene.hu fórumot, biztos akad, akit érdekel a dolog.

keer.eye (törölt) 2012.11.06. 22:11:31

@slyspy: köszi, megpróbálom ott is, hátha :)

CargoSGR 2012.11.07. 08:19:46

Az X partyról nem csak Józsi írt, hanem a Tehernapló is több részben közölt róla élménybeszámolót. A kiadott több mint 20 alkotás bemutatása pedig csak most jön majd. Olvassátok, ha van kedvetek!

tehernaplo.blog.hu

Amúgy én is írtam már a szerkesztőknek, hogy esetleg blogajánlóba beférhetnénk-e, de igazából még a Plastik Média sem szerepel a főoldalon, ezért valahol érthető, hogy sem a Scene.hu sem a Tehernapló nincs linkelve.

Ha olvastok és ajánlatok néha minket, azt nagyon megköszönjük!
süti beállítások módosítása