HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

  • Lóval ne: @Zolexx: A kidolgozottság a Microprose, Papyrus vagy más fejlesztők versenyjátékaihoz képest valób... (2024.03.29. 11:03) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • manson karcsi: @Zolexx: a stunts nagyon előremuató volt. 1990-ben arcade-ben olyanok jöttek ki, mint a moonwalker... (2024.03.28. 18:33) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • kemi242: Ennek a játéknak nekem a zenéje maradt meg. Emlékszem, osztálytársam hívott át, hogy hallgassam me... (2024.03.28. 09:42) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • Zolexx: Hát akkoriban az ilyen jellegű játékok csak a játéktermekben voltak csodák, esetleg valami gyorsab... (2024.03.28. 07:28) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • molnibalage: @Karvaly: Köszönöm. Meg még jó darabig a sorozat, de lehet, hogy lesz egy hosszabb szünet, mert re... (2024.03.27. 13:30) Checkpoint 5x20: Harci repülőszimulátorok
  • Utolsó 20

Heti retro: UFO – Enemy Unknown

2012.06.15. 15:49 Stöki

Ahogy gyűlnek a játékok a Heti retro rovatban, úgy tudok egyre többször megspórolni hosszas eredettörténeteket. Így van ez most is, a legutóbb a rovatba beszavazott UFO-val. A játékot ugyanis az a Julian Gollop készítette, aki a Laser Squadot is, amiről pedig már volt egy posztunk – abban részletesen leírtam, hogyan indult Gollop pályája, és miket készített a Laser Squad előtt. Most tehát ott venném fel a szálat, ahol a Laser Squad-posztban abbahagytam: nyolcvanas évek vége, Julian Gollop testvére, Nick segítségével megalkotja minden idők egyik legjobb körökre osztott stratégiáját. Aztán a játékot pár év múlva übereli az UFO-val.

Gyakran lehet szidni kiadókat, néha inkompetenciájuk miatt, néha azért, mert futószalag-termelésre állítanak tehetséges fejlesztőket (az EA esetét a Bullfroggal például soha nem bocsátjuk meg). Az UFO története azonban pozitív példa, ami jól mutatja, hogyan születhet jó játék, ha a fejlesztő és a kiadó kreatívan összedolgozik. Az UFO ugyanis nem UFO-nak, hanem Laser Squad 2-nek indult.

geoscape_gollop_0.jpgA Gollop-testvérek a sikeres Laser Squad után elkezdtek egy folytatást csinálni, ami kétdimenziós helyett már izometrikus megjelenítést alkalmazott, de ettől eltekintve ugyanúgy kétszemélyes, körökre osztott taktikázás volt, mint a nagy előd. Julian Gollop jó érzékkel már pc-re csinált demót, és ezzel Amerikában kezdett el házalni, megint csak jó érzékkel. Gollopék ugyanis britek, de hívta őket az új piac, gondolták, a játék folytatását már a legnagyobb kiadók egyikével kellene megjelentetni. Leszűkítették a kört a Domarkra és a Microprose-ra, a kettő közül pedig ez utóbbi volt szimpatikusabb nekik korábbi remek körökre osztott stratégiáik (mindenekelőtt a Railroad Tycoon és a Civilization) miatt, ráadásul a cégnek volt brit irodája is Chipping Sodburyben.

A Microprose-zal végül 1991-ben sikerült megállapodni, bár a dolog nem ment zökkenőmentesen. Egyrészt a papírmunka kicsit sok volt Gollopnak, másrészt a kiadó beleszólt a játékba. Pete Moreland volt akkor a Microprose fejlesztési részlegének vezetője, és ő a Laser Squad 2 kezdetleges, AI nélküli demóját látva azt mondta, a játék nem rossz, de nem elég nagy. Arra kérte Gollopékat, hogy próbáljanak egy új stratégiai szintet vinni a játékba, a helyszín pedig legyen a Föld. Példaként a Civilizationt hozta fel, amiben a taktikázás mellett ugye van egy fejlesztős-feltalálós-az-egész-államberendezkedést-lecserélős szint is.

ufo3.pngGollop elkezdett gondolkodni, és valahogy bekattant neki az ufós téma, ami a kilencvenes évek elején elég népszerű volt (akkoriban volt nálunk is a Nulladik típusú találkozások című, Egely György gyakori felbukkanásaival súlyosbított műsor). A Retro Gamer tavalyelőtt közölt egy elég részletes interjút Julian Golloppal, a mester ott elárulta három fő inspirációs forrását: az egyik Gerry Anderson (az Alfa holdbázis alkotója) UFO című tévésorozata volt, a másik Bob Lazar amerikai fizikus összeesküvés-elméletes könyve. Lazar azt állítja, hogy dolgozott a híres-hírhedt 51-es körzetben (Area 51), ahol földönkívüli technológiákat próbáltak megfejteni. Emellett Timothy Good Alien liaison című könyvéből is bekerült a játékba pár ötlet, mindenekelőtt az idegenek pszionikus képességei. Gollop fejében lassan összeállt a játék környezete: egy ügynökség, ami a Földre támadó idegen lényekkel bánik el, miközben megpróbálja a technológiáikat is felhasználni a küzdelemben. Ezek után már persze nem Laser Squad 2 volt, amit fejlesztettek, hanem egy X-COM: Terran Defense Force munkacímű játék: a körökre osztott harcok mellett az ügynökség kutatás-fejlesztési feladatait, bázisait és egyéb teendőit is menedzselni kellett, többek között egy szép 3D Föld-térképen.

A fejlesztés nagy részét a Gollop-testvérek maguk végezték, a Microprose-tól két grafikust (John Reitzét és Martin Smillie-t) kaptak segítségül, illetve a fejlesztés utolsó hónapjaiban John Broomhallt, aki a program remek zenéjét írta. Az AI-t Gollopék nem is bízták másra, maguk gyártottak új algoritmusokat útkeresésre és az űrlények viselkedésére. „Néhány véletlenszerű elemet is betettünk, hogy kiszámíthatatlanabb legyen az idegenek taktikája, emiatt az AI gyakran sokkal okosabbnak tűnt, mint amilyen valójában volt” – árulta el Gollop pár éve az Edge magazinnak. A kis létszámú csapat nem haladt gyorsan egy ilyen nagy játékkal, az 1993-as karácsonyi szezonra sem készültek el vele, bár akkor már erősen a finisben jártak. A fejlesztés utolsó két hónapja (1994 januárja és februárja) megfeszített munkában telt, napi 12-14 óra melóval, hétvégéken is. A Microprose érthető módon sürgette a régóta készülő játékot, de az még alig volt játszható. „Egyszerre kellett befejeznünk a kódolást és tesztelnünk, a legvégén is voltak komoly változtatások. Mondanom sem kell, ez nem éppen ideális, a játéknak igencsak jót tett volna még pár hónap tesztelés” – emlékezett vissza Julian Gollop az interjúban. A nagy hajrát jól jelzi, hogy kisebb bugok mellett pár komolyabb hiba is maradt a játékban. Például mindegy volt, milyen nehézségi fokozaton játszott a játékos, egy állásmentés visszatöltésekor a legkönnyebb fokozatra váltott a program. Egy másik bug miatt egyes katonákból könnyen legyőzhetetlen terminátort lehetett csinálni, amíg a program egy bizonyos belső változója túl nem csordult, mert onnantól a terminátort a leggyíkabb alien is megölte egy tüsszentéssel.

Később egyébként kiderült, még annak is örülni kellett, hogy a játék ha kicsit bugosan is, de egyáltalán megjelent. 1993-ban ugyanis a Spectrum Holobyte megvette az anyagi nehézségekkel küzdő Microprose-t, és ahogy az ilyenkor lenni szokott, az új gazda körülnézett, mik azok a kockázatos projektek, amiket esetleg le kellene állítani. Elég sokáig elidőzött a szeme a készülő UFO-n is. „Nem tudtunk róla, hogy a Spectrum Holobyte-nak egyáltalán nem tetszett a játékunk, de már éppen tesztelési fázisba mentünk vele, és a cég minőségbiztosítási csoportja elég keményen harcolt a projektért” – mesélte Gollop az Edge-interjúban. Hogy jó döntés volt a végül UFO: Enemy Unknown (Amerikában és Japánban: X-COM: UFO Defense) címen megjelent játékot kiadni, az hamar kiderült. Több mint 600 ezer példány kelt el belőle csak pc-re, aztán jöttek sorra az átiratok Amigára, CDTV-ra, CD32-re, PlayStationre. Igen szép siker volt, főleg egy viszonylag rétegműfajnak számító zsáner esetében. Gollop szerint egyébként a sikerhez az is hozzájárult, hogy éppen akkoriban kezdték az X-aktákat vetíteni, és emiatt a misztikus-ufós témák népszerűek voltak Amerikában.

A Spectrum Holobyte irányítása alá került Microprose persze rögtön vérszemet kapott az eladásokat látva. Folytatást kértek Gollopéktól, hat hónapon belül, de a fejlesztők ezt nem akarták bevállalni, mert igazi újításokat akartak, nem csak klónozni saját játékukat. A vitának végül úgy lett vége, hogy a britek átadták a kódot a cégben egy belsős fejlesztőcsapatnak, ami elkezdte csinálni a sebtiben összehegesztett második részt, közben Gollopék több időt kaptak az igazi folytatásra. A végül nem hat, hanem tizenkét hónap alatt elkészült, 1995-ben megjelent X-COM: Terror from the Deephez így Gollopéknak nem sok közük volt. A víz alatti környezetet bevezető program nem volt rossz játék, de azért a rókabőrszagot lehetett rajta érezni, és mint Gollop is elmondta a RetroGamernek, a fejlesztők elkövették a körökre osztott stratégiák egy típushibáját: túl nagy és túlbonyolított pályákat hoztak össze. Gollopék műve, a sorozat harmadik részeként érkező X-COM: Apocalypse 1997-ben jelent meg, és ez volt az utolsó rész, ami az eredeti alkotók keze nyomát viselte. A real-time csatákat is felvonultató folytatást Gollop utólag szintén túlbonyolítottnak nevezte.

Mivel a franchise a kiadónál maradt, készültek további X-COM játékok. 1998-ban az X-COM: Interceptor jelent meg, a sorozat első igazán nagy bukása. Igen rosszul fogyott, és részben ezért le is lőtték készülő a X-COM: Alliance-et. A brand utolsó játéka, a 2001-ben megjelent X-COM: Enforcer új műfajban, third person shooterként próbálkozott, nem sok sikerrel. A franchise jogai most a Take Twonál vannak, és elvileg két játék is készül a brandhez. Az egyik az XCOM nevű fps, amiről gyanúsan régen lehetett hallani, és legutoljára is azzal kavarta fel az állóvizet, hogy mennyire nem jött be a 2010-es E3-on a széria rajongóinak (maga Gollop is szégyenletesnek nevezte). A másik a Firaxis fejlesztette XCOM: Enemy Unknown, ami viszont a legelső UFO remake-je, és mint ilyen, a régivágású fanoknak ígéretesebb darab. Julian Gollop egyébként még mindig aktív, és az elmúlt években körökre osztott stratégiákat csinált olyan platformokra, ahol szívesen látták ezt a műfajt (egy kivétel az 1998-as Magic & Mayhem, ami valósidejű volt). Fejlesztett multiplayer Laser Squadot (Laser Squad: Nemesis, 2002), GBA-s játékot (Rebelstar: Tactical Command, 2005), legutóbb pedig a Ubisoft bízta rá a Ghost Recon licenc 3DS-re megjelent körökre osztott stratégiáját, a Shadow Warst.

Aki kipróbálná az első, eredeti UFO játszható demóját, ide kattintson (hozzá DOSBox itt), természetesen a szériának van wikije és rajongói oldala is, ez pedig az említett Edge-interjú az öreggel. És most szavazzatok.

1225586962-00.jpg

1312701238-00.jpg

1203970992-00.jpg

229 komment

Címkék: retro ufo julian gollop heti retro jatek xcom

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr784589585

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Scagnetti 2012.06.18. 11:55:30

@Doline: Addig nagy baj nem lehet, míg a megjelenő ufókat levadászod (persze nem mindet lehet) és az adott küldetéseket (elsősorban terrorizálás) megcsinálod. Ha erre figyelsz, akkor a hónap végén pozitív az elszámolás, elégedett a nép, és mehet tovább a harc.

Eleinte én is sokszor újrakezdtem, mert csődbe ment az XCOM projekt, de aztán rámentem a pontokra, és máris nem volt baj.

És persze fontos a fejlesztési sorrend. Van egy csomó olyan dolog, amit ráér kifejleszteni, mert sok pluszt nem adnak, de van néhány olyan is, ami elengedhetetlen a megfelelő ütemű haladáshoz.

Reactor 2012.06.19. 02:33:36

@molnibalage: Na erre mondtam hogy csal a játék keményen. Az idegenek azonnal rögtön tudják, hol vannak a katonáim, én keresgélem őket a nagy dzsumbujban (a mozgásérzékelő kalap szart se ér), aztán ha rá is bukkanok egyre, rögvest le is lő, mert az idegeneknek koponyánként van 150-160 időegysége, az én katonáimnak meg max. 60 ha nagyon szerencsés vagyok. Meguntam hogy a sorozás abból áll hogy folyton veszek katonákat és kirúgom a 90%-ot, amiért persze egy kanyit nem kapok vissza. Ha az ember nem akar legatyásodni már az első hónapban, kénytelen beérni a fos katonákkal. Azokat meg persze lelövik a szuperidegenek. Huszonkettes csapdája - akármit csinálsz, nem jársz jól.

Az UFO Enemy Unknownban az idegenek is rendesen félrelőttek néha, a Terror from the Deep-ben viszont még kapáslövésnél is 99% a pontosságuk, azaz helyből azonnal agyonlő ha meglát. Na peeeeeeersze, ki is nézem! És állandóan ezt csinálják! A pálya túlsó végéről is képes telibe találni kapáslövéssel, a falakon átdobják a gránátokat, csal a játék agyba-főbe ahol tud. És ha ez még MINDIG nem volna elég, a nyomorék idegenek képesek hátrafelé is lőni, úgyhogy abszolút sansztalan vagyok. Minden kivonuláskor elvesztettem a legénységem 75%-át, kénytelen voltam vízalatti-tankra pénzt kiszórni, és zoknibábnak használni hogy legalább arra lőjenek.
Ja, és ez a Terror from the Deep legegyszerűbb fokozata volt. A nehézségi hiba a 2. részben is megvan ezekszerint,de itt minden szint brutálisan nehéz.

Van a játékban egy olyan hiba is, hogyha felszállás előtt kimájazod a tárakat a fegyverekből,nem kell újakat gyártanod. Na ez speciel hasznos kis bug volt, máskülönben elfogyott volna pillanatok alatt az Elerium meg a Zrbite.

A ráknépség ellen eskü a Vibro blade meg a Thermic Lance a legjobb. A Vibro blade használata kőkemény ÖT időegységet fogyaszt, szóval egy füst alatt háromból is rákpástétomot csináltam vele :D a Thermic Lance még ennél is jobb, és elsőre megöli a ráknépséget.

Sonic Pulser: Túrót se ér. Az Aquatoidok meg a Mocsári ragyák (Gill man) ellen hasznos, a többi idegen a pofádba röhög. Állandóan a Disruptor Pulser Launchert kellett használnom, máskülönben esélytelen voltam, de itt meg bejött a játék 75 hibája közül egy másik. Elég gyakran ha robbant a lövedék, a játék egyszerűen lefagyott. Gratulálok a fantasztikus programozáshoz...

A molekuláris irányítás meg úgy ahogy van ,egy elbszott nagy kreténség. A leírásnál azt olvasni, hogy csak azokat lehet molekulárisan irányítani (elég gyenge elmekontroll-pótlék), akikbe van beültetve MC chip. Az én katonáimban nincs. Akkor miről is beszélünk? Újabb hiba a 75-ből.

@Scagnetti: Erről beszéltem. A második részben annyi röhejes baromság van, és úgy tönkretette a játékot, hogy az valami hihetetlen. A vízalatti-fegyverek is tiszta nevetségesek, pl. a Hydro-jet ágyú. Szárazföldön nem használhatom, de a katona ha önmagától viszonozza a tüzet, akkor lőhet vele szárazon! Jót röhögtem ezen amikor láttam.

Az is nagyon nagyon cukika dolog, hogy miért nem lehet a repülőgépeimmel egyszerűen odamenni és leszállni a másik bázisra ha van hangár? Neeeeeem, szét kell szedni a gépet, várni kell 2-3 hónapot míg megérkezik, aztán újból összerakni a célbázison :D ez olyan szánalmas, sírvaröhögős hiba, olyan fokú amatőrizmus, hogy az valami elképesztő.
A repülő tengeralattjárókkal a 2. részben ugyanez a helyzet, de ezúttal még rosszabb!!! Nem lehet a szárazföld felett lelőni az ellenséges gépeket, holott csomó szárazföldi terror küldetés van. Az is nagyon gyakori esemény hogy az idegen USÓ a szárazföldön száll le, odamegyek hogy elfogjam, és a víz alatt játszódik a küldetés! És ez nem kamu, próbáljátok ki!
Meg egyáltalán, mi ez a "repülő tengeralattjáró" baromság? Hogy kell ezt elképzelni? Levegőben űrhajó, vízben tengeralattjáró, szárazföldön vonat? :DDD jajhagyjukmár...
A 2. rész idegenjei is elképesztően nevetségesek. Az Aquatoid meg a mocsáriragya még elment, oké. Aztán mik vannak még? Tengericsikó-ember, rákember, búvárruhás szmötyiember? Most komolyan, mik ezek a szarságok? Miket fognak még kitalálni? Zebraember, földigilisztaember, kacsacsőrűemlős-ember? :D Atyaúristen...

Nem hülyéskedek - a Terror from the Deep a leggyalázatosabb stratégiai játék az egész univerzumban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.19. 10:29:35

@Reactor: A TD-t csak 3. nehézséi szinten tudtam végigtolni, kínszenvedve. Az végső támadást egyféle módon tudtam megoldani. Gyak minden ember a irányítható alien "rakétafegyvert" használta. Nem vicc. Ha lőttek valahonnan, szarrá lőttem az egész környéket. A felső szintből egy négyzetoldalnyi fal, annyi sem maradt. A 2. szinten dettó ugyanez. A sortüek után megvártam, amíg a füst eloszlik és aztán tovább.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.06.19. 10:36:37

@molnibalage:

Most, hogy újra elővettem a játékot, kipróbáltam én is ezt a taktikát.

Tegnap este két terror helyen is lebontottam a fél várost, de veszteség nélkül megcsináltam.

Nadiposzi (törölt) 2012.06.19. 10:42:07

@Scagnetti:
Az a baja, hogy valahol a 3-4. hónap táján mindig megunom, a 126. kétéltűt kipucolni kicsit uncsi. A hajóterrorok nekem tetszettek, bár magasabb fokozaton igen szemét a gép. (Túl korán találkozol tasothal, meg rákemberrel.)
Kurva jó kis játék szerintem, de végig vinni csak egyszer volt türelmem.

Scagnetti 2012.06.19. 10:50:16

@Reactor: Jó az a pulser, csak sok kell belőle. Egy ráknak akár három is, a többit max. 2 leszedi. Egyébként az elején még a gas cannon egy egész használható fegyver. Aquatoid és gill man ellen nagyon jó, bár igaz, azokat szedi a gauss is. Vizont ez robban, ezért a célzási pontatlanságot némileg kompenzálja. Mikor a tasothok megjelennek, akkor kezdődnek a bajok, mert azok aránylag erősek is, és sajnos hülyítik az embereinket. Egy kolónia meg kész rémálom tud lenni, ha tele van tentaculattal.

Az elején szerintem nem kell szelektálni az embereket, csak az a lényeg, hogy minden küldetésre teljes létszámban menjenek ki, és legalább háromfős csapatokban maradjanak együtt. Nem szabad egyedül menni sehova. Úgyis elhullanak, felesleges a paramétereik alapján válogatni. Ez az első részben hasznos volt, itt viszont csak idő- és pénzpocsékolás. Bár én az elsőben sem erőltettem. Csak azoktól szabadulttam meg, akiket folyton meg tudtak hülyíteni az idegenek, mert ezek veszélyesek voltak a cspatra nézve. Később, már az mc labok segítségével ki lehetett szűrni az alacsony mentális erővel bírókat, így ezeket azonnal ki is lehetett rúgni.

A logikai hibákkal kapcsolatban egyetértek. A játékban rengeteg van belőlük.

Annyira nem vagyok szigorú a játékkal, mint te, mert szerintem azért játzható, de nagy csalódás volt nekem is annak idején.

Scagnetti 2012.06.19. 10:59:14

@molnibalage: A végső támadás idején már elvileg ismerned kell az mc technológiát. És ha az megvan, akkor onnantól ez a játék is pont olyan könnyű, mint az első rész volt a psi amp használatától kezdődően.

Nekem ugyanaz a felszerelésem volt mindkét rész végén. Tíz ember (90+ psi strenght mindnél), mindegyiknél egy psi amp/mc disrupter, 1 blaster/disruptor pulse launcher, és a maradék helyre blaster bomb/disruptor bomb (elvileg fejenként 6 darab). Plusz 4 blaster tank felderíteni és irtani. Ez együtt majdnem 100 blaster lövésre elég, plusz még az ellenségtől is el tudok venni lőszert, illetve legtöbbször egymással nyiratom ki őket. Ezzel simán megvan tleth is, cydonia meg pláne.

Egyébként a második részben viszonylag sok disruptor launchert hoznak az idegenek, szóval érdemes is használni őket, nem tartalékolni a végére, és akár minden sarokba belőni egyet, mielőtt benézünk.

Scagnetti 2012.06.19. 11:01:17

@Nadiposzi: Igen, a hosszú küldetések miatt unalomba fullad a játék. Az első részt nagyon sokszor végigvittem, a másodikat talán összesen háromszor. Most sem lenne kedvem előszedni, inkább a harmadikat, ami szerintem egy méltatlanul elfeledett, zseniális játék.

Scagnetti 2012.06.19. 11:12:04

@Nadiposzi: Tulajdonképpen a hajós küldetéssel sem lenne bajom, ha nem lenne második szintje. A felső rész általában poén, de a rakteret is kipucolni már kissé sok. Főleg a játék elején, mikor még csak a saját felszerelésed tudod használni, és a szutyok gaussból kifogy a skuló, aztán az utolsó idegeneket már verheted le thermal tazerrel. Ráadásul ott a gránátot se nagyon tudod használni, tehát szükség lenne a sonic cuccokra, de addigra nincs mindig kifejlesztve. (Egyébként legutóbb pont ezért azt csináltam, hogy nem fejlesztettem ki a töltényeket addig, míg a sonic cannon rifle nem volt meg. Mert így már használni tudod őket, ha az idegenek eldobták, csak tárazni nem tudsz bele.)
Ha meg tasoth terrorizálás van az elején, az halál.

Gukker 2012.06.19. 14:40:00

Én a másodikban azt gyűlöltem a legjobban, mikor a hajós küldetéseknél kellett bújócskázni az ellenséggel. A köridőből tudtad, hogy már csak egy maradt, de az istennek nem lehetett megtalálni. Két óra keresés után találtam meg a drone-t egy eldugott kabin 1 kockás vécéjében, ahonnan a kis geciláda ki sem mozdult az egész játék alatt. Azt hittem felrobbanok.

kukatr 2012.06.19. 14:44:36

@Reactor: Szerintem mi nem ugyanazzal a játékkal játszottunk. Tény, hogy pontosabban lőnek mint az első részben, de ez a 99%-os pontosság bárhonnan egyszerűen nem igaz. (legkönnyebb szinten biztos nem)
Az első részben fikázod, hogy a gránátokat nem lehet semmire se használni, a másodikban meg az a bajod, hogy muszáj (érdemes) tankot használni felderítésre. Ez egy kicsit érdekes gondolkodásmód...
"Meg egyáltalán, mi ez a "repülő tengeralattjáró" baromság? Hogy kell ezt elképzelni? Levegőben űrhajó, vízben tengeralattjáró, szárazföldön vonat? :DDD jajhagyjukmár..." 21. század végén vagyunk, miért ne lehetne. Perpill Disruptor Pulser Launcher se létezik, akkor jajhagyjukmár...
Nem tudom hogyan játszol, de amiket írsz az alapján szerintem meg se próbáld a Jagged Alliance 2-t. Kidobnád a géped az ablakon. (pedig csak egy komolyan idegesítő bugja van)

Reactor 2012.06.19. 14:44:59

A Tasothokkal rengeteg baj van. Ugyanúgy ellenállnak minden lövésnek, és meg tudják manipulálni az embereimet is, szóval utálom őket mint a szart, főleg az idegen kolóniás küldetéseknél. Ha a harmadik hónapban kifogsz egy ilyet, kezdheted a játékot előlről (az idegen kolóniák nem tűnnek el,csak az idegen artifaktos helyszínek).

Igazat kell adnom mindenkinek, aki azt állította, hogy a Terror from the Deep küldetései unalmasak és lassúak. Ha felhasználom a játék átgondolatlanságát, ez méginkább igaz (a tartalom ugye összhangban áll a kiszereléssel). Néha igazi művészet begyűjteni élve idegeneket, ugyanis a kétrészes küldetéseknél az összes olyan idegen meghal, akit az első részben bénítottam meg...és ez MINDIG így van, artifaktos és kolóniás támadásnál is. Például élő Calcinit terroristát begyűjteni a lehetetlennel határos, élő Calcinit nélkül pedig nincs Vibro Blade meg Thermic Lance a kutatási fa hibája miatt (nem lehet az eszközt kikutatni hiába szerezted meg, neeeeeem, ki kell tapogatózni hogy melyik döglött idegen után mit enged kutatni a program).

A Tasoth Parancsnok hibáról beszéltem már? Szépen hazavágja a játékodat ha kikutatod (nem jelenik meg T'leth a lehetőségek közt).

Nevetségesek a második részben a zenék és a hangok is. Az első rész zenéi és hangjai fantasztikusak voltak, a Terror from the Deep-ben egy kalap szar mindkettő, például a Deep One-nak teljesen torz a hangja ,a szónikus fegyverek lövései meg a Disruptor Pulsar Launcher lövéshangja is el lett cseszve nagyon.

A grafikai hibákról még nem beszéltem...kezdjük azzal hogy a fegyverek tiszta röhejesen néznek ki. A Gauss fegyverek, nemtudom, mintha Transzformersz képregényből szedték volna, vagy legóból rakták volna össze őket. A szónikus ágyú pedig...whehehe, vizipipa :D Ahhoz képest hogy az első részben milyen látványosak voltak a fegyverek, itt meglehetősen bénák lettek, a szónikus oszcillátor is olyan mint egy retikül.
Nemtudom láttátok-e már az artifaktos pályák második emeletét. Nem lett befejezve, fal-elemek hiányoznak, ajtók hiányoznak, egyszer csak véget ér a fal és ott a nagy feketeség. Ez a második rész ez borzasztó trehány munka lett, skacok :S

Reactor 2012.06.19. 14:51:02

@kukatr: Elküldjem a játékot meg a mentett állásokat a hibákról? Megvan a jórésze, garantáltan elszórakozol vele egy ideig :DDD

A vízalatti tankkal is van ám hiba, több is, szóval ha azt használod, ugyanolyan idegesítő baromságok fognak előjönni. Azt se igazán értem, lőszer nélkül miért nem lehet elvinni magammal a tankot, de a másik 74 hiba mellett ez már nem oszt, nem szoroz...

A repülő-tengeralattjáró-vonat járműveket ne hozd összhangba a Disruptor Pulsar Launcherrel :) az idegen technológia, a repülő-tengeralattjáró-vonat járműveket viszont az elejétől használom. És miért nem lehet a szárazföldön levadászni az idegeneket?

Mondom, ha nemhiszed el, elküldöm a játékot és a mentéseit is, lásd, nem én találtam ezeket ki...

kukatr 2012.06.19. 14:54:13

@Scagnetti: 20 és az alatti bátorságúakat azonnal ki kellett rúgni, ha egy idegen ránézett, már attól bepánikoltak. Annyi pénzem vagy türelmem nem volt, hogy kiszórjam a 30-asokat is, pedig 40 felett voltak relatíve biztonságban.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.06.19. 15:02:24

@Reactor: Tegyük fel, hogy vannak, akiket nem zavarnak azok a hibák, amik téged, sőt még ezekkel a hibákkal együtt is tök jól szórakoznak a játékkal.

kukatr 2012.06.19. 15:03:18

@Reactor: Köszi nem kell, ismerem én is a játékot a bugjaival együtt. Amúgy sajnos most időm se lenne rá.:(
A szárazföldi küldetések/ufóvadászat hiánya engem is zavar, az ilyen koncepcióbeli hibák igazán fájóak.

Scagnetti 2012.06.19. 15:17:31

@Gukker: Az még a jobbik eset, mert azt legalább látod. Lelőni persze nem egyszerű, mert egy lövéstől nem döglik meg, és mivel nem mozog, van ideje kapáslövésre ellened. Ha meg lelövöd, felrobban, és azért hal meg az embered. Ki van ez találva. :) Hasonló esetben én leszórtam mellé pár élesített gránátot, aztán spuri.

Volt viszont egy ennél idegesítőbb jelenség, idegen bázison mikor a 2x2-es liftben állt meg a 2x2-es idegen, és nem mozdult onnan. Liften átlátni, átlőni nem lehetett, más bejárat meg nem volt a szobába. És hiába váltottam a köröket, nem mozdult meg. Na akkor anyáztam piszkosul.

Scagnetti 2012.06.19. 15:19:08

@kukatr: Szerintem sem ennyire drámai a helyzet, de azért megnehezítették a játékot rendesen. És sajnos egy az egyben átírták a régit, ami egy csomó logikátlanságot eredményezett.

A JA2-ben melyik bugra gondoltál?

Scagnetti 2012.06.19. 15:21:46

@Reactor: Le nem tesztelték rendesen, az biztos. A zenék azért elviselhetők, bár az elsőnek nyomába sem érnek És azt sem értem, miért mondták egyesek, hogy a második rész szebb. Szerintem rondább.

De mindezek ellenére játszható, csak vigyázni kell a fejlesztésekkel. Mert pl. ha jól emlékszem, az sem mindegy, hogy egy idegent elfogsz, és úgy kutatod ki, vagy egy medic mondja el neked. Mert utóbbi esetében nem adja meg a kutatásból származó új fejlesztést.

Scagnetti 2012.06.19. 15:30:24

@kukatr: A második részben ezzel nem foglalkoztam. Úgysem élnek túl 3-4 bevetésnél többet.

Az első részben sokat elvacakoltam a jó paraméterekkel rendelkező katonák kiválogatásával, de aztán beláttam, hogy annak sincs sok értelme, mert ahogy a psi lab megvan, úgyis kirúgom az alacsony psi erővel bíró katonákat, bármilyen bátrak is. Mert inkább legyen 10-es a bátorság, és 90-es a psi strength, mint 60-as a bátorság, és 20 a ps. Ha meg már mindehhez van egy 40-50 körüli psionic skill, akkor úgyis mindegy a bátorság, mert ki sem mozdul a hajóból az illető, csak a tankok mennek ki megkeresni az első idegent. Legfeljebb a küldetés végén sétál egy kicsit, hogy fejlesszem a gyorsaságát.

Gukker 2012.06.19. 15:35:22

@Scagnetti:
"Az még a jobbik eset, mert azt legalább látod"
Pont az a probléma, hogy nem látod, mert elbújik a kis geci! Órákon át kergetőzöl a hajón körökre osztott módban és azt skubizod, hogy hol lehet még _egyetlen_ észre nem vett fekete kocka; és persze hogy oda rejtőzött.

"Liften átlátni, átlőni nem lehetett"
Viszont padlót robbantani igen. Én ezt tettem.

Gukker 2012.06.19. 15:39:15

@kukatr:
JA2... Istenem hányszor vittem végig! Legalább olyan jó volt, mint az UFO. Tényleg volt már mint retro game?
UFO 1-2, Jagged Alliance 1-2, System Shock 1-2, Thief 1-2, Fallout 1-2. Mennyit játszottam ezekkel!

Scagnetti 2012.06.19. 15:45:04

@Gukker: Úgy értem, hogy látod, hogy azért ha nehezen is, de megtalálod és célba tudod venni.

Próbáltam én DP launcherrel is, de nem sikerült. Beleereszettem többet is, de nem szakadt át a padló. És a legszebb az volt, hogy tudtam, ott van a köcsög, mert nem tudott lemenni egyik emberem sem, és ez csak azt jelenthette, hogy valami elállja az utat.

Azt meg akkor még nem tudtam, hogy kolóniánál úgy is nyerhetsz, ha szétlövöd a központot. :)

kukatr 2012.06.19. 15:46:48

@Scagnetti: Egy idő után véglegesen 'tönkremennek' a mentések. Betöltök egy mentett állást, elindítom az időt, majd pár másodperc múlva kilép windows-ba. Direkt ezért kellett minden csatában a legvégén menteni és megtartani a mentést, mert a harc közbeni mentésekkel ez a hiba nem történt meg. Ez akkor volt bosszantó, ha a legutóbbi csata rég volt, és minden apró logisztikai szöszmötölést újra meg kellett csinálni.

Visszatérve az X-COM-ra, én inkább kirúgtam a gyávákat, minthogy lehúzzák a pontszámot (és a támogatást) az elvesztett kommandósok.
Egyetértek, jóval nehezebb lett. Ha nem lenne bugos, akkor teljesen megelégednék a játék kihívásaival. De még így is együtt tudok a hibákkal élni.:)

kukatr 2012.06.19. 15:50:08

@Gukker: A JA2-be és JA2:UB-be rengetem órám van beleölve, még a Wildfire-rel is sokat játszottam, de ezt a fentebb említett bug miatt abbahagytam. A Fallout-okat meg annyiszor játszottam végig, hogy már unom.:D

Gukker 2012.06.19. 16:05:15

@kukatr: Hahh, a régi szép idők :)
Bár őszintén én ilyen bugra nem emlékszem a JA-nél.
Még az is rémlik, hogy volt valami alien kapcsoló is a játékhoz, aminél egy bányában kellett kiirtani az idegeneket, aztán be lehetett kenni a trutymójukkal a páncélomat.
Emlékszem, mindig a Shadow nevű pacákkal mentem egyedül, max két emberrel kizárólag éjszaka. Az ellen rosszul látott a sötétben, két méterről hangtompítós pisztollyal pukk-pukk...

Scagnetti 2012.06.19. 16:16:05

@kukatr: A gyávák jók voltak hátul maradó lövésznek. Általában a bátrabb katona ment elöl (mert jellemzően ha az egyik paramétere jó volt, akkor a másik nem, tehát lőni már nem tudott :) ), és mögötte 1-3 lövész, akik leszedik az első által meglátott célpontot. Mivel a lövészek maguk szinte sosem látták az idegent, nem is nagyon pánikoltak. :)

Persze az olyat, aki gyáva és még lőni sem tud, azt én is kirúgtam. Kivéve, ha gyors volt, mert akkor felderítőnek és golyófogónak még jó volt. :)

A pontokkal szerintem nem volt gond, ha a küldetéseket megcsinálta az ember. Nagyon ritkán fordult elő, hogy mínuszban zárjak egy hónapot. Egy terrorizálás minden hónapra jutott, az több száz pluszpont. Még ha mást nem is nagyon csináltam, ez már elég volt egy tűrhető havi záráshoz.

JA buggal nem találkoztam, pedig a régit és a Wildfire-t is végignyomtam. Nekem akkor volt bajom, ha több szakasszal támadtam egy mezőt, ilyenkor megkérdezte, hogy várja-e meg a másik szakaszt is, és ha azt mondtam, igen, le is fagyott. Nem mindig, de Meduna környékén gyakran.

Scagnetti 2012.06.19. 16:20:05

@Gukker: Igen, a sci-fi mód bekapcsolásával a bogarak elfoglalták a bányát. A királynő taknya meg erősebb páncélt adott, mint a compound17. :)
És abban a játékban tényleg élvezet volt az éjszakai támadás, míg az UFO-ban rémálom tudott lenni. Szerencsére 99%-ban elkerülhető volt.

kukatr 2012.06.19. 16:35:59

@Gukker: Nem gyakori a bug, de vannak sorstársaim a neten. Nekem a kedvencem az volt, hogy ha beásták magukat egy épületbe magukat a katonák, akkor egy dinamittal a hátuk mögé nyitottam egy kaput. :D Meg kaptam a sikítófrászt ha az ellen mortart használt.:)
@Scagnetti: Nem szerettem az éjszakai harcokat, mert vagy a sötéttől, vagy a könnygáztól nem láttam. A mocskok mindig lelesték mi van rajtam.:D

Gyávákat azóta nem használok, mikor egy bekattant/átállított katonám elhajított egy gránátot a csapatszállítómban... nem tudtam neki megbocsájtani.:D

Scagnetti 2012.06.19. 16:40:53

Tényleg, egy cikket szívesen olvasnék a Jagged Alliance-ről is.

Scagnetti 2012.06.19. 16:48:16

@kukatr: Akkor jó az éjszakai harc, ha specialistával megy az ember. Én a saját zsoldosomat mindig expert night ops-ra állítottam, így ritka volt, hogy ők lássanak meg előbb. :) Általában egyedül mentem vele, és simán leirtott egy mezőt. Mondjuk a wildfire-ben már sokszor kevés volt egyedül, de a kívül bóklászó őröket leszedte, ill. lehetett vele a harc közben hátulról támadni vagy vigyázni a többiek hátát.

A bekattanás valóban problémás, bár nekem még gránátot sosem hajított el az emberem, csak lövöldözött összevissza. (Vicces, hogy ilyenkor többet tud lőni egy fegyverrel, mint amennyit egyébként egy kör alatt lehetne. :) )
Ha meg átállítják, azon a bátorság úgysem segít. Pont ezért figyelem inkább a psi strength értékét, mert a bekattant katonánál csak egy rosszabb van, az átállított katona. :)

Reactor 2012.06.19. 16:50:00

@kukatr: Na látod,erről beszélek. A Terror from the Deep iszonyatosan rosszul lett programozva, óránként 2-3 alkalommal szétesik. Oké, az első rész is ilyen volt, de ott nem kellett minden lépés után menteni, mert az idegenek nem voltak túlpumpálva, nem céloztak rögtön pontosan, és még a natúr puskával is le lehetett lőni a legtöbbjüket. Na de a Terror from the Deep-ben...annyit érnek a fegyverek mint a fogvájók, még a vízipipa Sonic ágyúval is kell 2-3 találat egy Tasoth-hoz, a ráknépségről már nem is beszélek, mert volt hogy egy egész sorozatot is ellőttem, és meghalni akkor se halt meg, csak elájult...

@Stöki: Ez nem igaz. Még az X-Com rajongói oldala is tele van ilyen bejegyzésekkel, hogy a Terror from the Deep minősíthetetlenül rossz lett. Lehet hogy az újabb verziókban már nincs ennyi hiba, de ez akkor is bődületesen sok.

Már maga a koncepció is megbukott, hogy nem lehet vízben felfelé úszni magnetikus megamájer ionfotonbozongluon rittemcsutta páncélzat nélkül. Felhajtóerőről a kedves készítők hallottak valaha is? Ha már mindenárom ezt a vizes témát erőszakolták bele a játékba, legalább ezt figyelembe vehették volna, innen látszik milyen "minőségi" a játék. Ez a vizes téma csak maskara...az első rész mentéseit képes olvasni a második rész :D

A liftes hiba nálam is rendszeresen előjött...idegen pajti szépen elállta a levezető utat a lifthez, én nem tudtam lemenni, ő meg nem tudott feljönni. Patt.
Ennek a sokkal durvább változata az volt hogy idegen kolóniás küldetéseknél a FALBA rakta bele az ellenségeket a játék. Földet nem lehetett szétlőni csak a falat, úgyhogy tölthettem be korábbi mentést, jaa és persze csinálhattam meg a kolóniás misszió első részét is újból, mivel a mentés szokás szerint tönkrement. És ez rendszeresen előfordul, hogy a rákhapsi ott van benn a falban, és képtelenség megölni.
Megmondjam ezt minek nevezik? Úgyis tudjátok... :@

Nadiposzi (törölt) 2012.06.19. 22:14:23

@Reactor:
Ha rossz jegyet hoztál haza, vagy rossz fát tettél a tűzre, anyukádék bezártak egy szuperhumán nehézségre állított XCOM küldetéssel, és addig nem kaptál vacsorát, míg az utolsó Tasoth ki nem szenvedett, vagy mi?
Ha tényleg ennyire szar ez a játék, miért nem legoztál inkább?

Celtic 2012.06.19. 22:30:11

@kukatr: Koszi, tenyleg jo :) Ugyan zabalja a memoriat, de talan par dlgot ki kellene kapcsolnom benne. Kicsit furcsa, hogy nem valtogatok az userek kozott, hogy mindegyik egyszer legyen (mar nem tudom, melyik gomb volt), meg a fegyverek sem ismerosek, de nagyon megszerettem, pedig ma este probaltam eloszor.

Reactor 2012.06.20. 13:50:24

@Nadiposzi: Ezt a játékot is kérik tőlem bemutatásra, mellesleg az első részét imádtam nagyonis,úgyhogy nem volt választásom, ki kellett játszanom...

Remélem a második részéből nem akarnak remake-t...

-=Flatline=- 2012.06.20. 15:40:24

Nagyon rendben volt, valamiért a kettőtt sokkal többet toltam, mint az egyet , mindig az Enigma mádik albuma ment alatta cd-ről :D

Jacqueline Donovan volt az ultimate karakter, máig emlékszem a nevére...

Eleriummal sohasem volt gond, rengeteget hagytak mindig a bázis feltúrásakor az alienek, csak hagyni kellett nekik, ahogy korábban írta is valaki. A superhuman-genius bugról csak évekkel később értesültem, valószínűleg nem voltam olyan ügyes akkor after all :)

-=Flatline=- 2012.06.20. 15:42:32

@Reactor: Én nem emlékszem olyanra, hogy a tftd ennyire bugos lett volna, talán egyszer kellett visszatöltenem. Szerintem adott warez verziók nem voltak jól ripelve, vagy hasonló, ködösek már az emlékeim, lévén release csapatok sem voltak nyilvánvalóan feltüntetve.

Simán végigjátszható állapotú volt, fogalmam sincs, miért szídják annyian a stabilitását.

-=Flatline=- 2012.06.20. 15:45:18

StökiStökiiiii, ha Jagged Alliance 2 retrót szeretnél, plíz enegdd, hogy megírjam. (Teary eyes)

Mordin Solus 2012.06.20. 17:12:18

Óóóó... A baráti körben innen számoljuk az első hosszú éjszakázásokat, és az első komolyan veszélybe került vizsgaidőszakot (a második a PG volt). Számtech táborban (ahol felügyelni voltunk) egy srác mutatta, onnantól kezdve minden éjjel azon lógtunk, plusz utána is, miután összevakartunk 3 floppyt :-) a lemásolásához.

Rendszerint ketten-hárman is ültünk a gép előtt, nagyokat vitáztunk, hogy merre kéne menni és kivel kéne lőni (a katonák rendszerint Rejtő-karakterek nevét viselték), és természetesen minden kör végén feszülten füleltünk, hogy "cirrog"-e a diszk, mert az azt jelentette, hogy vége van a küldinek, és elkezdte betölteni újra a geoscape-et...

Volt egy idióta magyarítása is, amiben csak 1-2 év után vettük észre, hogy a képernyő közepére, nagy betűkkel (és nagybetűkkel) írt "IDEGENEK TERROZIÁLJÁK" feliratban mekkora szarvashibát hagyott a T. Fordító.

Nekem egyébként valahogy jobban bejött a második része a kutatási fába épített "akadályok" meg még a fene tudja, mi minden miatt (bár egyszer lett is egy olyan játékom, amit nem tudtam e miatt befejezni). Lényegesen többet játszottam vele, és még mindig van egy majdnem 10 éves mentésem, amit időről-időre előveszek egy jó kis bázistámadás erejéig...
...amit persze sose játszok végig, mert van a központnak (Synomium Device) egy nagyon jellegzetes mintázata a felette lévő szinten, ahová (némi képernyő-tapperolással) sötétben is be lehet küldeni a kanyargós bombát, aztán lehet menni haza. :-)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.20. 22:00:28

@Mordin Solus: PG = Panzer General? Az első részt anno rongyosra játszottam. A II. és III. hiába volt elvben kifinomultabb nem fogott megy. Egyszer végigtoltam oszt over...

Reactor 2012.06.21. 03:25:47

@-=Flatline=-: Nem warezos. Mindkét X-comból két hivatalos verzió volt. Floppy alapú és Collectors' CD-ROM edition. Na, nekem a floppys van meg mind a kettőből (nincs intro,a befejezés is képes, nem kisfilmes). Lehetséges hogy a Collectors' CD-ROM edition már jobban sikerült? Nemtudom, ahogy olvastam, abba is maradt hiba dögivel...

A Symónium egységet nemtudom hogy sikerült fentről szétbarmolni...nekem még Disruptor Pulsar kilövővel se lyukadt át a padló.

A játék állandó kiakadásáért valószínűleg a DOS4GW nevű komponens tehető felelőssé. Elég sokan jelezték nekem, hogy amiben benne van ez a kreténség, az imád lefagyni meg kiakadni (de messze az X-commal fordul ez elő legsűrűbben). Aki ezt a DOS4GW fszságot kitalálta, nem volt normális, az egyszer szent.

Reactor 2012.06.21. 03:34:57

@Mordin Solus: Nekem a magyarosított változat van meg, de az X-Com első részében nem volt sok félrefordítás.

Na a második rész! Mikor olvastam, pukkadoztam a röhögéstől. Annyira amatőr, komolyan...
Kopoltyús, Biorobot, Csápolat, termolándzsa, vibropenge, vízműanyag, szakító lövedék

Mellesleg tök vicces hogy a Calcinitnak milyen királyos búvárruhája van. Biztos katalógusból rendelte :D

-=Flatline=- 2012.06.21. 07:55:36

@Reactor: Nem volt az szar, minden más játék is rendben futott, eleve nehéz lenne megkerülni valamit, ami a DOS korszak játékainak 80%át érintette. Valószínűleg a collectors sokkal inkább rendben volt, de némi menekülőutat muszáj hagynom neked, mert annyira régen volt, hogy lehet, hogy folyamatosan reloadoltam én is, csak annyira belemerültem a játékba, hogy már rutinként érkezett és fel sem tűnt, plusz az emlékek mindent megszépítenek :)

Mordin Solus 2012.06.21. 10:43:00

@Reactor: A padló eleve lyukas volt, pont a SD felett (ld. i.ytimg.com/vi/noU1cazBOoc/0.jpg), de csak akkor ment le a torpedó, ha _pontosan_ egyenesen lefelé ment. Ha volt akár csak egy kockányi oldalirányú kitérés, akkor már a padlóra robbant. Ezért kellett tapperolni a képernyőt: megjelölni ujjal a kockát, egy szinttel lejjebb rakni a megjelenítést, és pont az ujjamra az utolsó waypointot a sötétben. :-)

Soknak egyébként nem mondanám az első rész fordítási hibáit, sőt, ahhoz képest, hogy milyen módon kellett csinálni, kifejezetten heroikus vállalkozás lehetett. De jónak ettől függetlenül nem mondanám. A második részből nekünk már csak angol volt, azt el is kezdtük fordítani, de nagyon hamar elment tőle a kedvünk -- nagyjából már a "sonic ~" környékén, amikor arra nem sikerült semmi olyant kiötlenünk, aminek távolról köze lenne az eredetihez, magyarul legyen, és legalább egy kicsit jól hangzzék.

@-=Flatline=-: Különösebb bugzás nekem se rémlik, de lehet, hogy csak azért, mert rég volt, amikor legutóbb natívban játszottam :-), a DOSbox meg már lehet, hogy fel van készítve egy-két jellegzetes baromságára.

@molnibalage: Azaz! A III már nem is volt meg, mi is befejeztük a II-nél.

Reactor 2012.06.21. 15:11:35

@Mordin Solus: Egyetértek, az első rész fordítása gyakorlatilag hiba nélkül való, ráadásul még arra is ügyeltek a magyarosítók, hogy tudományosan hangozzon a szöveg,ehhez azért kell némi szakismeret.
Az idegenek neveit pl. teljesen fölösleges lefordítani, főleg ha ilyen baromságok jönnek ki hogy Kopoltyús meg Csápolat :D A vízműanyagnak semmi köze a vízművekhez, a Vibropenge simán lehetett volna forgópenge vagy fúrópenge, a "termolándzsa" (Thermic Lance) pedig egy valóban létező eszköz, konkrétan egy oxigénvágó, semmi köze a lándzsákhoz.

Nem tudom, feltűnt-e nektek, hogy a Terror from the Deep milyen rohadtul átgondolatlan. Az X-Com Enemy Unknownban ugye minél alacsonyabban szállt az ufó, annál valószínűbb volt, hogy leszáll valahol (mindig kijelezte a magasságát). Na már most, a Terror from the Deep-ben pont hogy fordítva kellene legyen (minél mélyebben van az USO, annál valószínűbb hogy leszáll), ehhez képest nem! A játék olyan bugyuta hogy nem a tengerfeneket nézi hanem a vízfelszínt! Szóval minél sekélyebben van az USO, annál valószínűbb hogy leszáll, nem pedig fordítva :DDDD Azért ez.... :DDD

Sokan írtátok hogy elég komoly gond az Elerium/Zrbit hiánya. Na, ha kihasználom a játék ügyetlenségét, akkor ez sem igaz. Például az idegen bázisok közelében rendszeresen leszállnak böhöm nagy hajók. Ha egy hónapig "élni" hagyjuk az idegen bázist, vagy 7-8 nagy hajót el tudunk foglalni, ez kb. 1250 Elerium/Zrbit. Szóval onnantól hogy rájöttem erre a trükkre, nem volt többé hiány, az a lényeg hogy nem szabad lelőni őket. Ha a hajtómű megsérül, elvész az Elerium/Zrbit is.

Azt se igazán értettem, hogy egyetlen kis darabka Elerium hogy a pokolba lehet 50 (ha szétlövitek az UFÓ erőforrását, és odamentek, fel tudjátok szedni az Eleriumot, nem kamu, próbáljátok ki!). Szóval értitek, egy kis darabka Elerium, és mégis ötvenet ér. Aztán mikor az X-Com fórumán föltettem a kérdést, azt felelték, hogy az Eleriumot karátban mérik, nem darabban :D végülis :DDD

Nagyon utáltam a Terror from the Deep-ben, hogy a Vibroblade és a Thermic lance semmit nem ér falak átvágásánál. Állandóan lőszert kellett pocsékolni, ha át akartam jutni a falon. Értitek,a Ráknépség páncélját elsőre átvágja, de egy papírvékony lemezfallal szemben már hatástalan...

Celtic 2012.06.21. 17:51:40

@Reactor: Mar elobb is akartam mondani, de nem akarok flamet, fantasztikus, ahogy mindig kijelentesz. Nem velemenyt mondasz, hanem tenyeket kozolsz. Pl. betegre rohogtem magam a "Street Road-ot alig lehet vegigjatszani, mert elfogy az ido" kijelentesen es hasonlokon. Mondjuk, amikor megneztem az oldaladat, rajta az Ultimate Doom jatekot kommentarral, akkor inkabb sirni lett volna kedvem, de ez az en bajom.

Szoval, sose volt semmi baja a Dos/4gw-nek, a szamitastechnika egyik csodaja volt. Kikuszobolte az x86-os orokseg marhasagait, a 640k feletti mem, az 1m feletti memoria okorsegeket (UMB, XMS, EMS, HMA, ha mondanak valamit), vegre rendesen 32 bitesnkent lehetett ezzel a proggival hasznalni a 386/486 procikat.

A "zsindex" es hasonlo megnyilvanulasiddal meg magadat minosited a szememben, de rendesen.

Scagnetti 2012.06.21. 17:57:45

@Reactor: Magyarosítás nekem kimaradt. Láttam őket, de mivel az eredetit már megszoktam, olykor zavaróbb volt a magyar verzió, mert a blasterről tudtam, micsoda, de a pusztító bomba elsőre nem ugrott be. Szóval maradtam az angolnál.

A második azért átgondolatlan, mert más csinálta és rövid idő alatt. Össze lett csapva. Nem kellett volna hozzá több még 1-2 hónapnál, és kiszűrhették volna a bakik nagyját. Mert mikor volt rá idejük, és az eredeti fejlesztők csinálták, akkor sikerült egy olyan folytatást összehozni, mint az Apocalypse, ami zseniális játék volt.

A hajtómű szétlövés után tényleg fel lehet szedni az Eleriumot, de ez úgy emlékszem, nem minden verzióban volt így. (Bár ez nem biztos.) Egyébként meg túl sok elerium nem kellett. A teljes végigjátszáshoz 3-400 is simán elég, de még ezt is nagyban lehet csökkenteni, ha valaki nem ragaszkodik pl. a repülőruhákhoz. Lőszert gyártani nem kell, azt hoznak eleget. Az ellenfelek nagy részét bőven le lehet kapni lézerpuskával. Később meg ott a psi amp. :) Ahova mindenképp kell használnunk eleriumot, az a plazmaágyú a vadászgépekre (de ebből sem kell több 5-6 darabnál), meg üzemanyagnak az Avengerbe. De azzal sem kell túl sokat repkedni, a Battleship kivételével mindent le lehet szedni Interceptorral is. Ami sok eleriumot visz, az a repülőruha meg a hovertankok. Illetve a blaster cuccok.

Szóval ki lehet jönni kevés eleriumból is, ha úgy hozza a sors. Persze ha az emberi ki akarja élvezni a játék minden részletét, akkor több kell belőle. De valóban, a bázisok mellé leszálló Supply Shipek gyorsan fel tudják tölteni a készleteinket.

Nadiposzi (törölt) 2012.06.21. 21:19:19

@Celtic:
Sírjunk együtt! Ez a rossz PC-s játékok, meg a hasonszőrű video-blogok mindig is rejtélyesek voltak számomra.
Nekem volt egy elbaszott cimbora-félém, akinek amigája volt itt a faluba, párszor átruccantam játszani hozzá, érted. Na az ilyen kis tüdő csávó volt, később ott lett kollégista, ahol én, pirítós tartónak használták, még a többi elsős is belerúgott néha. De ha ez a kisklámbó leült a foteljébe, megragadta a joystickját, hát egyből kisimultak a vonásai, az alázatos, mekegő-nyekergő hangja valami pattogós, fölényes gunyoros dialektusra váltott. Szerintem a csávó így harmincon túl valami fantasztikus nicknév mögé bújva játék bemutató videókat gyárthat, ha érted mire akarok kilyukadni.

Celtic 2012.06.21. 21:25:22

@Nadiposzi: Ertem hat :) Mindegy, igy szines a vilag. (Nekem is volt ismerosom, akit az anyja es a nagyanyja nevelt fel, tizeneves kolyokkent az anyja lehordta, ha a Fules cimlapjat letepte es gyujtotte a bikinis csajok miatt, szoval elkepzelheto, micsoda nacceru ember lett belole. A jugo haboru idejen irigykedett, hoyg milyen jo lehet mestrelovesznek lenni, hat nem tudom, de en ilyenkor el tudtam magam kepzelni a puskacso masik vegen is es akkor mar inkabb egyik vegen sem akartam lenni. Na, ott is mindenert a "tuggyukkik" voltak a hibasak, veletlenul sem onmaga, mindig mas)

Reactor 2012.06.21. 21:48:18

@Celtic: Tényeket közlök, ez így van. Nem mindenki játszotta ki seggig a játékot. Nem igazán értem, ezeken mi röhögnivaló van (és az Street Rod)...elég fura humorérzéked lehet. Az Ultimate Doom videóval sincs semmi gond - nézd meg RatyiDániel Doom videóját. Hát az...
A "zsindexezéssel" és a társaival is csak tényeket közlök egy létező problémáról, like it or not.

@Nadiposzi: Nyilván ilyen lehetek :) nem tudom ugyan,ezeket honnét szedted, de biztos igazad van...

@Scagnetti: Igen, úgy van ahogy mondod. És sajnos ez látszik is rajta, mert tényleg elképesztően átgondolatlan...
Bevallom őszintén, én sose használtam fel sok Eleriumot, csak a lebegőtank, plazmavető és erő-páncél gyártásához (repülő páncélt tényleg nem gyártottam sose). A Felhőjárót sohase adtam el (egy kanyit nem kaptam volna vissza), és találtam egy röhejesen béna bugot a Bosszúállóval kapcsolatban: Elerium nélkül is elmegy Cydoniába! :DDD Szóval nem volt szükség több ezerre sohasem, a lézerpuskák meg a nehézlézer tökéletes volt, bénítós bombát, pusztítós bombát és társait se gyártottam soha, mindig prédáltam, és a tárcserés bugot kihasználva plazma tárakat sem kellett soha gyártanom...kiszedtem a küldetés végén a fegyverekből és kész,visszakaptam mindet hiánytalanul. Az elmekontrollos cucc után pedig már nem is kellett bénítósbomba - rájukhoztam pszichnikusan a frászt, eldobálták a fegyvereiket, aztán odamentem a kis aranyoshoz és bénító pálcikával addig simogattam... :D

Az egyetlen komoly idegen faj, akivel gondom van, az Ethernal faj volt, mert tudtak manipulálgatni rendesen. A megoldás: Lézerpuska és erő-páncél :) Ugyanis a lézer igen gyenge erőpáncél ellen,de az Ethernalokat tudja szeletelni, ha meg a katona bepánikolt és elejtette, akkor se veszítettem semmitse, hisz lőszer nem kellett bele.

Scagnetti 2012.06.21. 22:52:11

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Pedig elvileg benne kellett lennie ennek is, mivel a játékban meg van rajzolva az elerium, mint felvehető tárgy, és már az első, ultrabugos verzióban is benne volt, mert emlékszem, hogy dobálóztam vele, annyi lett a bázisomon, mikor megtámadtak. :)

Egyébként ritkán látni, mert ugye csak akkor tűnik fel, ha te lövöd szét az ufo hajtóművét a küldetés elvégzése közben. Ez meg ugye ritka, mert a hajtóműre vigyáz az ember. :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.06.21. 22:56:40

@Reactor: Azért ebben a blogban majd óvatosan a zs betűkkel (c betűkkel is, ha már itt tartunk), mert jó barátom, a banmanó érzékeny az ilyenekre.

Attól meg egyébként én is falra mászom, ahogy a véleményedet tálalni tudod néha, mintegy megkérdőjelezhetetlen alapvetésként.

Scagnetti 2012.06.21. 23:00:49

@Reactor: Sokat az Avenger sem eszik, mert talán 30 megy bele az első tankolásnál, aztán repülésenként max. 10. Szóval nem nagy ügy. Én kifejezetten csak a Battleshipekre és a Terror Shipekre vadásztam vele, mert ezek nagyon gyorsak, és egyébként is jobb szerettem őket a földön látni, mint a levegőben.

A Skyrangert és az Interceptort bérled, akár a katonákat és a kutatókat, ezért nem jár vissza utánuk pénz.

Az ethereal tényleg húzós. Az a mázli, hogy mire jön, már jó esetben pszionikus képzés alatt állnak az emberek, és már van egy olyan csapatom, amelyben senkinek nincs 80 alatt a psionic strength. Azokkal szemben meg nagyjából hiába erőlködik még egy ethereal commander is. A lézer egyéb szempontból is jó az ethereal ellen. A terrorizáláskor mellette látott sectopodok érzékenyek rá, így ellenük is egész jól használható. Persze azért a blaster jobb. :)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.06.22. 02:23:44

@Scagnetti:

Bázistámadáskor rendben, ott van a földön. Küldetésnél meg valóban vigyázni kell a hajtóműre, lehet azért nem láttam még ott.

Imiface · http://zenezenezene.blog.hu/ 2012.06.22. 14:13:33

Egész hétvégéket eltöltöttem az első résszel olyan 15 éve... És mind a mai napig előveszem. Az egyik legnagyobb kedvencem, zseniális játék, a hangulata mindig magával ragad.

Reactor 2012.06.22. 15:24:14

@Stöki: Nekem ez a szakmám, szóval a véleményem jobbára személyes tapasztalatokon alapul :) egyébként fent vagyok az X-Com fórumon is, onnan (is) vagyok ilyen "okos". De rendben van. Tényleg igyekszem finoman tálálni a C és ZS betűkkel kapcsolatos dolgokat, abszolút nem rossz szándékkal. No de hogy a témánál maradjunk, az első két X-Com epizódot alaposan kiveséztem szakmailag is.

@Scagnetti: Én is így szoktam csinálni :) A nagy hajókra szeretek rárabolni, a kicsiket vagy a tengerbe lövöm fúziós golyócskákkal, vagy akkor fogom el őket, amikor csak navigátor vagy mérnök kell, mert...mittudomén, nincs meg még a teljes UFÓpédia.
A Terror from the Deep-ben viszont egészen más a helyzet. Ott MUSZÁJ mindenféle élő idegent összezsákmányolni ahhoz, hogy a játék engedje kutatni a mindenféle csúcsfegyvereket meg felszereléseket, sőt, még az se mindegy, milyen sorrendben kutatsz, mert ha nem az élő Deep One-t hagyod utoljára, akkor sohasem kapsz ion páncélt...
A másik lehetőség az élő Ráknépség Navigátor, szerintem az sokkal egyszerűbb, de Thermal Shok Launcher az kelleni fog hozzá.

Nemtudom egyébként feltűnt-e hogy az utolsó misszióban T'Leth kiemelkedik a tengerből, a pályák mégis víz alatt játszódnak :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.06.22. 15:28:26

"Nekem ez a szakmám, szóval a véleményem jobbára személyes tapasztalatokon alapul"

vagyunk így páran...:)

Celtic 2012.06.22. 20:43:50

@Reactor: Nem akartam beleszolni, de ez itt olyan:
"ezeken mi röhögnivaló van (és az Street Rod)...elég fura humorérzéked lehet."

iddqd.blog.hu/2010/07/14/szerdai_retro_street_rod : legutolso hozzaszolas

Reactor · lambdateam.blog.hu 2012.04.09. 23:36:49
Az első részt végigcsináltam. Nagyon ki volt centizve az idő, de végül sikerült (ha nem voltál elég gyors, végetért a nyár, és game over).

Namost, nem vagyok egy nagy jatekos. Nagyon nem. De annak idejen par kort lerottam vele es ha kiismerted a nyero taktikat, felidoben vegezhettel vele, abszolut nem volt nehez. A fentiekbol viszotn az latszott, hoyg szinte felisteni tehetseg kell hozza, hoyg az ember vegigjatssza. Igy utolag olvasva mar nincs az az erzesem, de akkor az volt, hogy megint nem a Te jatekodrol van szo, hanem magarol a jatekrol. En sem mondom, hoyg a Diablo 2 vegigjatszhatatlan, mert par eve felreraktam es azota nem nyulok hozza vagy a Starcraft BR, mert az elso fajnal az egyik palyan mindig felrerakom. SZAMOMRA vegigjatszhatatlan ilyen vagy olyan okbol, de ezzel en vagyok igy, ettol meg a jatek vegigjatszhato. Nem tudom jobban megfogalmazni, mi a gondom.

Mondjuk, erre a blogra azert jarok, mert erdekelnek a hirek es a commentelok velemenye. Altalaban adok is rajuk, szoval ha tiz commentbol kilenc azt mondja, hogy ez jo, akkor elhiszem, hoyg tenyleg jo lehet. De mindenki irasan latszik, hoyg azt mondja, neki tetszik. A Te commentjeid
szerint viszont ez jo, az nem. Nem az, hoyg Neked tetszik, hanem egyszeruen jo vagy nem jo.

Namindegy, ennyit sem ert ez a comment, amennyi idot eltoltottem vele.

Scagnetti 2012.06.23. 14:44:33

@Reactor: A Fusion Ball nem a kedvencem. Jó fegyver lenne, ha nem csak két skulót vihetne magával a gép. Így viszont tényleg csak a kis ufók megsemmisítésére jó, mert a nagyok ellen a két lövés nem elég, de arra meg sajnálom az eleriumot hogy egy medium scoutért ne kelljen kimenni. Mert már a large scoutot sem mindig szedi szét teljesen.

Szóval nálam a plasma cannon az örök fegyver. Minden gépen abból van kettő, és ezzel leszedek bármit. Legfeljebb időnként javítani kell az Avengert. Nem nagy ügy.

Scagnetti 2012.06.23. 14:46:49

@Celtic: A Street Rod tényleg nem volt nehéz. Pár versenyből meg lehetett venni a legjobb kocsit, utána még néhány drag race és a King is kiállt ellened, és azzal vége is volt. Emlékszem, annak idején azon versenyeztünk haverral, ki tudja hamarabb befejezni. Már nem emlékszem a végeredményre, de hamar befejeztük, az biztos. :)

Reactor 2012.06.23. 14:48:15

@Celtic: Továbbra is csak azt mondom, hogy tapasztalatból beszélek és írok. A videókat is saját tapasztalatból csinálom. Nemigazán tudom, hogy neked ezekből mi nem tetszett, mellesleg olyan játékról sohase nyilatkozok,amihez nem értek.

Na de hogy témánál maradjunk: volt olyasvalaki aki a játék hatására hinni kezdett a földönkívüliekben? :)

Pene 2012.06.24. 19:05:05

furcsa volt végigolvasni a kommenteket. én egy rokonomnál láttam anno az egyet, és emiatt szereztem be a játékot (talán tizenkét éves lehettem). egyből a TFTD-et sikerült megkaparintanom, ami végső soron nem is tűnt fel, tök ugyanolyannak tűnt, mint amit láttam a kuzinnál.

szerintem több, mint kétezer órám lehet a játékban, és vannak itt olyan fejlesztések/részek (vagy épp a végső küldetés? ha van ilyen:D), amiket az életben sohasem láttam, vélhetően a játék bugjai miatt. ez a tleth, vagy micsoda lehet a végső ellenség, de én még csak nem is találkoztam vele soha (mint ahogy az imént letöltött X-Com 2 OST-ben is meglepett, hogy van X-Com II Victory Screen.mp3 - egyszer sem láttam:D).

emellett nálam is előjött a dos4gw miatti fagyás néha, kiakadt a zene miatt is, nem tudtam a lifteken néha lemenni a lények miatt, hosszan keresgéltem az utsó rohadék ufót elbújva etc.

DE még ezek mellett is életem top3 single player játékában van a gamma, de lehet, hogy top1, mivel a heroes 3-at a multija miatt is szeretem annyira, a supermario meg nem PC-s játék:D

mindezzel nem akarok mást mondani, csak azt, hogy lehet ezt a játékot fikázni, össze lehet szedni 75 bugot is akár, lehet röhögni a magyarosításon, de ha még ezek mellett a játék zenéjével is baja van a tisztelt játékosnak, akkor magával a játékossal is baj van (és tök mindegy, hogy éppen ezzel foglalkozik, vagy sem).

annyira fostam kiskoromban este ettől a játéktól, hogy félve mentem le egy-egy küldetésre, és ez a zene miatt is így volt, meg például a csodálatos random pályagenerátor miatt is!!! nem volt még egy olyan játék, ami ennyivel magával tudott ragadni, mint ez. nem volt még egy ennyire változatos játék, ha túllépünk az épít-fejleszt-ufót lelő-leszáll és gyilkol sémán. hibák ide, hibák oda, mindenidők legjobb játékai között van a cucc.

ha lehetséges az, hogy valaki felrakjon nekem mondjuk data.hu-ra egy olyan mentést, ahol a főellenség előtt áll, és még nem kezdődött el a küldetés, azt megköszönném (mintha úgy rémlene, hogy a mentések külön mappákban lettek volna), és ez esetben hosszú évek után újra növelhetném kicsit nem kevés X-Commal eltöltött óráim számát.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.06.24. 21:14:27

@Pene: www.xcomufo.com/

TFTD-hez nem látok mentett állást, de sok minden hasznos dolog van itt az X-Com UFO-ról.

Reactor 2012.06.25. 02:18:43

@Pene: A Terror from the Deep-ben van egy nagyon komoly hiba (a Tasoth Commander hiba), valószínűleg abba sétáltál bele. Ha kikutatod a Tasoth Parancsnokot, nem kapod meg a Végső Kétéltűt, és T'leth-et se. Úgy van, kezdheted előlről...
És igen,vannak olyan idegen eszközök a játékban, amit nem lehet kikutatni, mert rosszul van programozva a játék. Az X-Com Enemy Unknownban az "Idegen szokás" az, a Terror-ban pedig az "Alien Re-animation zone" és az "Examination room".
A kihasználatlan zenéknek valószínűleg az az oka, hogy a floppys verzióval játszol, a játék azokat viszont csak akkor kezeli, ha a Collectors' CD-ROM Edition van meg neked.

A "dosz4gövö" hibával kapcsolatban nemigen tudok mit mondani, ez sajnos tapasztalaton alapuló tény. A DOS4GW egy elképesztően rosszul fejlesztett program. Egy tucat gépen kipróbáltam csak úgy heccből "normál" játékokat, és ezzel a DOS4GW-szarral készített játékokat is. A DOS4GW-s játékok rendszeresen lefagytak és kiakadtak, néha még a DOS emulátort is lefullasztja. Abszolút örökzöld favorit a "Deinitalizing twice" hibaüzenet. Ha annyiszor kapnék százast ahányszor ezt kidobta nekem a program...

Az első rész zenéjével semmi baj nincs a világon, írtam hogy az első rész zenéi tényleg nagyon jók lettek, le is töltöttem őket. De a Terror from the Deep zenéi egyszerűen katasztrófálisak. Az egész folytatás egyszerűen méltatlan az X-Com nagy nevéhez, nekem volt kínos hogy mit hoztak össze folytatásnak. Azt nem értem, hogyha az első rész ilyen jó volt, a hibák ellenére is, ezt miért nem sikerült átültetni a második részre, ha úgyis egy nagy kópia az egész?

Reactor 2012.06.26. 02:43:43

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Erről nemigen tudok pontosat mondani. Olyasmi lehet, mint az Idegen szórakoztatás, Idegen élelem, Diagnosztika labor stb. Szóval ilyen jelentőség nélküli kutatható tervezet, aminek különösebb haszna nincs, de érdekesnek érdekes lehet.

100% hogy benne van a játékban, de érdekes módon megkapni csak külső csalással lehet (X-com Base editor, XComUtils), nem jelenik meg a kutatható tervezetek listájában sem, és felszedni se lehet az "idegen szokás"-t sehogysem. Viszont ha használod valamelyik csaló programot, és a bázisod raktáraiba rakatsz "idegen szokás"-t (a szerkesztőkben Alien Habitat néven van ez az eszköz). Hogy a játék legitim része, az is bizonyítja, hogy még a magyar X-Com verzióban is benne van, innen tudtam meg én is hogy létezik ilyen, mikor poénszinten belenyúltam a játékba ezekkel a szerkesztőkkel (valószínűleg a katonáim 255-ös túlcsordulás hibáját akartam korrigálni).
Hogy őszinte legyek, fogalmam sincs, mi akar ez az "idegen szokás" lenni. Csaló programokkal megtöltheted vele a raktáraidat, el is adhatod pénzért, szóval valószínűleg a készítők valami plusz cumóst akartak programozni a játékba, de azon túlmenően hogy benne van, és el lehet adni, nem sok hasznát láttam. Ha van kedvetek, próbáljatok meg rájönni, mi lehet ez, nekem nem sikerült :) A Terror from the Deep-ben az "Alien Re-animation Zone" és az "Examination room" kutatási hibájára viszont nincs mentség.

Scagnetti 2012.06.26. 11:30:48

@Pene: A legnagyobb baja a második résznek az unalom. Annyira el lett nyújtva, hogy a vége felé már egyszerűen kihagytam a küldetések felét, mert nem volt kedvem megint három órán keresztül hajkurászni az idegeneket a hajó rakterében, vagy a bázisok második szintjén. Viszont ez a pontszámok rovására megy, szóval magasabb szinten óvatosan kell csinálni. A fejlesztési fa bonyolítása nem rossz ötlet, de sajnos ez is csak a játék elnyújtását eredményezte.

Ebben a játékban még sokkal fontosabb az MC technológia, mint az elsőben volt (a psi), mert ha ez megvan, akkor végre normális tempóban lehet haladni, nem kell a vacak fegyverekkel szarakodni, hanem szépen szét lehet lövetni az idegeneket egymással. :)

Mindezen hibák ellenére a játék jó, csak szerintem az első és a harmadik rész is magasan veri. Azokban jobban megtalálták az egyensúlyt.

Reactor 2012.06.26. 16:39:48

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Megtaláltam, fent van az UFOpedián!

www.ufopaedia.org/index.php?title=Alien_Habitat

Ez valami olyan eszköz lehetett,aminek az elkészítésébe belefogtak ugyan, de nem programozták le végig. Csak nevet és árat adtak neki,de a végleges játékba már nem került be.
Találtam egy másik ilyet is:

www.ufopaedia.org/index.php?title=Alien_Reproduction

Ez az "idegen szaporodás" még UFÓpédiás bejegyzést is kapott, de a játékba mégsem került be. Vannak azért még az X-Comban titkok ám... (ez mellesleg a magyar verzióban sincs benne)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.06.26. 20:27:26

@Reactor: Az Alien Habitat szerintem inkább Idegen környezet, nem szokás.

Az Idegen szaporulat fennt van. Nekem is megvolt a régi UFO-mban, amit most szedtem le, abban még nem jutottam el odáig sajna.

www.xcomufo.com/x1ufopaedia/pics/big/shot0103.png

Scagnetti 2012.06.26. 20:31:08

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Jajj de szépek a kis bébik! :)

Ezt csalás nélkül elő lehetett hozni bármelyik verzióban is?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.06.26. 22:11:04

@Scagnetti:

Úgy emlékszem, nekem előjött.

Úgy rémlik, annak a függvénye, mit enged kikutatni, hogy milyen élő idegent kapsz el.

Reactor 2012.06.27. 04:25:33

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Egyetértek, a "Habitat" az környezet. Van egy olyan sejtésem hogy az idegen bázison látható növények akartak lenni az "Alien Habitat", de végülis nem fejezték be. Hogy a magyar változatban miért "idegen szokás" néven került be...passz.

Az idegen szaporodás se jött elő soha, több ezer játékot játszottam, de sohase jelent meg ilyen kutatható tervezet. Mikor megtudtam hogy van ilyesmi a játékban, elkezdtem nyakra-főre rabolgatni az idegeneket, a szektoidoktól az Ethernal fajig, de egyszer se jelent meg ilyen project a kutatások közt. Lehet hogy ez csak a Collector's CD-ROM változatban van benne, vagy tényleg nem lehet előhozni egyiket se játékba nyúlkapiszka nélkül?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.27. 08:46:39

@Reactor: A szaporodás nem rémlik, de a habitat nekem emlékeim szerint előjött.

Scagnetti 2012.06.27. 12:16:29

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Akkor az valami hekkelt verzió lehet. Az első részt nem egyszer végigtoltam 100%os ufopediáig, de ezeket még nem láttam.

Scagnetti 2012.06.27. 12:18:26

Azt hiszem, a következő végigjátszás megint 100%-os lesz. Az utóbbi időkben csak a mielőbbi Cydonia lebegett a szemem előtt, de most ki fogok fejleszteni mindent.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.06.27. 12:20:28

@Reactor: @molnibalage:

Nem tartom kizártnak, hogy a szaporodás is csak bázistámadáskor jött elő, feltéve, ha megfelelő idegent fogtunk el.

Kb 12 éve nem játszottam vele (A pénzes bug miatt berágtam), és nem rég vettem elő újra (akkor a gyors futása miatt tettem félre), illetve most a poszt hatására ismét elővettem (DOSBox), de jelenleg újra kell tanulnom rajta mindent. Elég béna vagyok a harcban.

De ez az utóbbi pár hsz adott egy kis inspirációt, hogy ismét nekifussak. Lehet, ha nincsen pénzes bug, még végig is viszem. Anno mindig felkészületlen csapattal vágtam neki a marsi útnak, mert sietni kellett, hogy bug előjövetel előtt meg tudjam csinálni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.27. 13:05:34

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Én semmi komoly buggal nem találkoztam sem 1997 táján sem pár éve újrajátszáskor. A nehézségi szint állítás működött, a csuhások és sectoidok szétszivatnak 4. szint vagy felette.

Az alien bázis elfoglalásakor van alien habiatat. Asszem.

Scagnetti 2012.06.27. 16:01:49

@molnibalage: Kell a psi lab minél hamarabb, hogy tudd,melyik emberednek alacsony a psi strength értéke. (Persze ezt abból is tudhatod, hogy az illetőt irányítás alá tudták vonni. :) ) 70-es psi strength alatt nem szabad kiengedni senkit sectoidok/etherealok közé, és akkor már nem tudnak megfogni. Katonaként meg egyik faj sem túl veszélyes.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.27. 19:09:35

@Scagnetti: Az egész UFO széria legnagyobb hibája, hogy csak hónap elején lehet betenni és csak egy hónap múlva hat. Remélem ekkora ordító hibák nem lesznek az utódba. Mindennek folyamatosan kell történnie.

Scagnetti 2012.06.27. 19:57:16

@molnibalage: Nem az egész szériáé, mert a harmadik részben már nem így volt. Ott bármikor betehetted az embert. Igaz, rögtön a felvételekor lehetett már tudni a psi értékeit, és abban a játékban azért nem volt ennyire erős a psi technológia. De legalább az a játék tényleg épített az első részre, nem úgy, mint a második.

Egy hónap hamar elmegy ebben a játékban. Érdemes kiszűrni az agyilag gyengéket, mert a végén már gyakori az ethereal, és közülük már a soldier is tud agyat hülyíteni.

Ezért általában a második vagy harmadik bázisom a tehetségkutató, ahol 5 vagy 10 psi lab van, és kiszűröm a 90 feletti értékekkel bíró egyedeket, akik utána az elitcsapatot alkotják. Cydoniába is ők mennek 4 tank és egy csomó blaster társaságában. :) A többi csapatba is minimum 70 pont a bejutási küszöb (bár szerintem 60 is elég lenne), így nincs gond még az ethereal battleshipekkel sem. Mert ha az ethereal agyi képességeit semlegesítjük, akkor csak egy középszerű idegen harcos marad, aki már könnyű préda. Sőt, a 90-es katonák úgy irányítják az ethereal commandert is, hogy öröm nézni.

Iszonyú erős a psi technológia a játékban. (Pont tegnap olvastam egy leírást, amiben a fickó azt mondja, hogy nem igazán használható a psi. Nem tudom, ő mivel játszhatott, de biztos nem ezzel.) Egy jó képességű katona egyedül kicsomagol egy battleshipet is, ha van legalább 70-80 psi strength és 50-60 psi skill értéke. (Persze nem árt, ha megvan a 75+ time unit is, hogy háromszor tudjon hülyíteni egy körben.)

Már rég ki akartam próbálni, de azt hiszem, most meg is fogom csinálni Cydoniát egyetlen emberrel. Kell hozzá némi mázli is, de szerintem meg lehet csinálni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.28. 08:40:36

@Scagnetti: Fura, én soha nem alkalmaztam a psi technológiát aktívan. Elég volt, ha ellenáltak a katonák. A 80-90 mozgáspontos csapat utána úgy ment át rajtuk, mint fos a libán.

Tankokat sem használtam. Legnezebb szinten is 10-12 hónap alatt 2 bázissal simán végigtolható volt. Legalábbis így emlékszem. Én mindig csak annyi UFÓ-t lőttem le, hogy ne bukjam be a pozitív pontszámot. Pént az 4. hónap után szinte nem is kell. Amennyi jön, hát jön.

Scagnetti 2012.06.28. 11:19:36

@molnibalage: Rendkívüli módon megkönnyíti a játékot a psi.

Nekem olyan verzió van meg (gyári cd-ről), amelyben a katonák mozgáspontja 80 felett már nem fejlődik tovább. Mire egy katona idáig eljut, valószínű, lőni is tud annyira, hogy ne legyen problémája.

A tank felderítésre jó, ill. a blastertankok egyéb szempontból is hasznosak. :) A többi szerintem nem nagy szám. Ill. még a rakétástank az elején poénos.

Év végére simán megvan a játék, de ez függ attól is, mennyire akarja kijátszani az ember. Ha teljesen, ahhoz azért több idő kell.

A pénz nekem sem volt probléma sosem. Ha eljárunk küldetésekre, akkor abból is jön pénz, plusz az országok is jól fizetnek. Ezek mellett meg folyamatosan foglalkoztatom a mérnököket, és gyártom eladásra a lézerpuskákat ill. később a lézerágyúkat. Ebből dől a pénz. Túl sok bázis meg nem kell, mert csak viszi a pénzt.

Reactor 2012.06.28. 14:44:31

Egy bázis bőségesen elég, simán ki lehet játszani a játékot 4-5 hónap alatt vele. Sohase lőttem le UFOt, csak terrorküldetést, idegen bázist és leszállt UFOt vállaltam be. Eleriumból olyan iszonyú sok volt hogy muszáj voltam abból is eladni :) És nemnyúltam bele a játékba!

Most megint újrakezdtem. Letöltöttem az XComUtils-t hozzá, és használtam a nehézségi szint javítást, úgyhogy "szuperember" fokozaton nyomulok. Hát...nem sokkal nehezebb. Megpróbálom, hátha a XComUtils javítása után megtalálom az "Alien Habitat" és az "Alien Reproduction" tervezeteket is a játékban...

Scagnetti 2012.06.28. 19:21:17

@Reactor: Cydoniához nem kell sok fejlesztés, hamar megvan. Ha csak a sebességre mennék, szerintem is simán ki lehetne hozni az év közepéig. De annak nem sok értelme van, hogy a játék 80%-át nem használjuk ki. :)

Az első részben a nehézségi szint tényleg nem sokat számít. Kicsit több az alien az ufókban, meg talán hamarabb jönnek a nagyobbak, de ettől még nem sokkal nehezebb.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.06.28. 21:56:02

@Scagnetti: Hát ezt azért nem mondanám. Az első kettő, de talán még a harmadik szinten sem jöt csuhás idegen és a sectopid psi képessége 0. Negyedik és ötödik szinten 12-14 emberes csapatok jó, ha fele él túl egy átlagos bevetést az elején...

Közepes méretű hajó kipucolása is lehetetlen, mert a psi miatt halomra lövik egymást az emberek...

Scagnetti 2012.06.28. 22:35:12

@molnibalage: Ethereal nekem eddig minden játékban jött. Csak általában a vége felé, és ha gyorsan játssza végig az ember, akkor esetleg kimaradhat. Mondjuk Cydoniában van belőlük elég.

A sectoidok meg csak a közepes ufóktól felfelé veszélyesek, mert a kicsikben nincs se leader se commander.

Az eleje könnyen lehet húzós alacsony szinten is. Volt olyan küldetésem, amely úgy kezdődött, hogy az összes sectoid ott állt a skyranger ajtajában, és sorra lövöldözték le a kilépő embereket. Szóval ez még önmagában nem jelent semmit. Az éjszakai küldetésekről nem is beszélve. (Bár ezeket lehetőség szerint elkerülöm.)

Reactor 2012.06.29. 22:07:03

@molnibalage: Ebben igazad van, Szuperember fokozaton a pszichonikus támadás sokkal veszélyesebb (mármint az idegenek részéről), 10 emberemből kb. 3 volt használható állapotban, a többit vagy befosatták, vagy megmanipulálták.

Megoldás Ethernalok ellen: Lézerpuska!!! A lézerpuskának esélye nincs az erőpáncél ellen (na jó, 10-12 közvetlen találat már lehet halálos,de akkor is), a Sectopod robotkáik pedig elméletileg sérülékenyek lézerfegyverekre. Ethernal bázisra meg hajókhoz semmi szín alatt ne vigyetek nehézplazmát meg pusztítós bombát - csúnyán visszafelé fog elsülni a dolog. Viszont minimum 2 tank mindenféleképp kell.

A tankok felderítésre is hasznosak (az idegeneket már emberekkel lövöldözöm le,hadd fejlődjenek), na meg arra is, amit a kolega leírt, hogy az ajtóban lelövöldözik a katonákat. Ha a tankot szét is lövik, az embereid még mindig sértetlenek, és már alig várják hogy vadásszanak...

Egyébként miért nem lehet az idegenek által megmanipulált katonáimat visszamanipulálni az én oldalamra? Ez azért elég hasznavehetetlenné tudja tenni a pszí-támadást. A Chryssalidot se tudom használni, ha átállítottam, ráadásul mivel nincs fegyvere, értelme sincs átállítani...

Scagnetti 2012.06.30. 10:23:09

@Reactor: Erre még mindig megoldás a képzett psi katonák használata. Mire az etherealok jönnek (ez azért az év első felében nem várható), simán meg lehet vizsgálni 50-60 katonát is, hogy mennyi a psi strength. Ha elég magas, akár a blastert is a kezükbe adhatod, semmit sem tudnak velük csinálni. A psi skillt ráér később felfejleszteni, az védekezésnél nem számít.

Ha meg ez nem sikerült a lézeres dolog is működik, mert a jó páncélokat tényleg nehéz vele átlőni. Legalábbis elölről. Ha hátba lőnek vele, az már kellemetlenebb.

A tank tuti felderítő a 100-as sebességével. Mivel még erős is, általában 1-2 lövést kibír. Mondjuk drága is, mert sok elerium kell bele, de ha óvatos az ember, sokáig ki tudja szolgálni egy-egy darab.

A visszamanipulálás hiánya nekem sem tetszik. Erre valószínűleg nem is gondoltak a fejlesztők. Azért van értelme a Chryssalidnak is. A leggyorsabb egység a játékban, felderítőnek ideális. És a kígyók kapáslövéseit is inkább vele érdemes begyűjteni. Amilyen erős, még túl is éli az elsőt, és lehet tovább használni. A civilekkel sajnos vigyázni kell, mert ha egyszer manipuláltad őket, akkor onnantól idegennek számítanak. Ez is egy apró hiba, ami átcsúszott a tesztelésen.

Reactor 2012.06.30. 20:27:21

@Scagnetti: A civilistás hiba sajnos a második részben is benne van, ebből is látszik (na meg abból hogy a mentéseket felismeri a második rész), hogy a Terror from the Deep nem más mint egy copypasta...viszont amilyen szuper az első rész, olyan béna a második.

Nem gondoltam volna ám hogy ENNYIEN játsszák még az X-Comot rajtam kívül. Aki játékosokat én ismerek, azok mind ilyen újgenerációs gamerek (értsd: Kell a Dutyi meg World of "várkráft" az etalon, minden más játék szar), szerintem ezzel az ufós játékkal nem is igen tudnának kezdeni semmit se. A mostani játékok döntő többsége fele ilyen alapos nincs mint az X-Com, az újgenerációs gamerek nem szoktak hozzá hogy gondolkodni kell, menedzselni egy egész céget, vagy hogy halálos sebet is kaphat egy katona...szóval fintorognának nagyokat, ha történetesen mégis hozzájuk kerülne valamelyik X-Com epizód...

Na, egy körkérdés minden idegenvadász barátomnak: Ti milyen neveket adtok a katonáitoknak?
Nálam erőteljesen túlsúlyban vannak a híres-hírhedt történelmi alakok (Adolf Hitler, Jozef Sztálin, Nicholai Caoucescou), a volt barátnők, a celebek, a pirítottmagyar réteg (Lakatos Nintendó, Kolompár Sziámiáú, Kalányos Kevincostner), illetve ha végképp ötlettelen vagyok, jöhetnek a rajzfilmekből/filmekből hallottak alapján is a karakterek nevei (a gumimacikból pl. Őskori Cumispók).

Csak kíváncsiság.

Scagnetti 2012.07.01. 15:45:11

@Reactor: Nagyon sokan játszanak vele a mai napig is. A youtube-ra folyamatosan kerülnek fel az újabb és újabb végigjátszások leginkább az első, és ritkábban a második és harmadik részekről is. De gondolom, remake sem készülne, ha már el lenne felejtve a játék.

Én nem szólom le feltétlenül a mai játékokat sem. Akad azért mostanában is jó játék, bár igaz, a kedvenceim nagy része tíz éves vagy idősebb. Igaz, én sem játszom már annyit, mint régebben. De igaz az is, hogy a játékosközönség is felhígult. Mostanában leginkább böngészős játékokkal játszom, és ott is látszik, hogy max. a játékosok 10%-a, aki ésszel játszik, a többi csak úgy van.

Azt hiszem, azon kevesek egyike vagyok, akik nem szokták átnevezni a katonáikat. Legfeljebb a nevük után teszek rövidítéséket, hogy tudjam, miben jók. Pl. psi.

Reactor 2012.07.01. 20:44:35

@Scagnetti: Jó hogy mondod! Most olvastam az UFOpédián, hogy októberben elkészül egy teljesen modern remake! Már nagyon várom - az első részt a mai napig játszom, merem remélni hogy méltó utódot gyártanak neki.

Nyilván a mai játékok közt is van jó, nem azt mondom. Arra gondolok, hogy a mostaniaknál csak a grafikára gyúrnak, a játék agyon van scriptelve, és 2-3 óra alatt kijátszható. Nos, az X-Com alaposan feladná a leckét jópár mai gamernek, ezt ugyanis senki nem viszi végig 1 nap alatt, de még egy hét alatt se.

Egy szó mint száz: Remélem, halottak napján már a vaci új X-Com UFO Defense-szel ünnepelhetek majd!

Void Bunkoid 2012.07.08. 08:16:00

A legjobb az intrózene volt, még a generál midi prüntyögésen is átütött, hogy METÁL :)

www.youtube.com/watch?v=ClChdixjwUs

Ti is fejben belül valami ilyesmit hallottatok? :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2012.07.11. 17:09:49

nekem a squad leader mindig corporal jonlan volt, rangtól függetlenül.

WildBear 2013.07.12. 13:55:28

Sok-sok órát játszottam ez első résszel.. köszönet érte a programozóknak. :)
süti beállítások módosítása