HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

A per, amiről még sokáig mesélnek

2012.06.04. 08:00 .wilson

Nemcsak sztárjai, de ügyeletes bohócai is vannak a játékiparnak. Az IDDQD-n 2010-ben már volt egy lista a játékvilág legnagyobb suttyóiról, és most a kétes hírű hősök csarnokába egy újabb nevet is bevéshetünk: Denis Dyackról, a Silicon Knights alapítójáról van szó, aki még akkor se futhatott volna be rosszabb karriert, ha veterán standuposok írták volna az élete forgatókönyvét.

Na jó, emberünk azért annyira nem szerencsétlen, mint a fűt-fát ígérő, de játékfejlesztést irányítani, pláne befejezni képtelen George Boussard (Duke Nukem Forever), vagy a kilencvenes évek bohóca, a NASA ötleteire és képességeire is rálicitáló Derek Smart, de az biztos, hogy ha az általa alapított és vezetett Silicon Knights nem adta volna ki 2002-es Eternal Darknesst, már senki se emlékezne rájuk. Pedig kötődik még nagy játék a nevükhöz, bedolgoztak a Windows-os Zorkba, elindították a Blood Omen sagát, de már az 1994-es Dark Legions Saga is beleesett abba a kompetitív vákuumba, ami a középkategóriás fejlesztők és kiadók sajátja.

Dyackék bűne ez, hogy mindig is nagyot akartak, de az eredménnyel nem nagyon tudták alátámasztani ígéreteiket. habár 2004-ben, a kultikus Metal Gear Solid remake-jével közel kerültek a tűzhöz, a Metal Gear Solid rajongók, na meg a sajtó egy részét nem számítva rengetegen voltak elégedetlenek a bullet time-ot elhasználó, az „annyira banális, hogy még nevetni se lehet rajta” skálát megütő, még a fantáziátlan, hatásvadász animéken is túlmutató videókkal, a helyenként botrányosan rossz új szinkronnal. A remake-ről még a Konami se nagyon nyilatkozott az elmúlt években. Az egyik ok biztos a Nintendóval való, nem éppen felhőtlen viszony, illetve az ide eredeztethető jogi problémák, de az biztos, hogy furcsa volt, mikor a Metal Gear Solid HD Collection esetében az "archaikus, kiöregedett játékmenet és látványvilág" volt az egyetlen érv az MGS1 kihagyása kapcsán - mintha a Twin Snakes néven futó, Gamecubeos újragondolás nem is létezett volna.

A Silicon Knights szerencsétlenségére pont nem az ismeretlenség a legnagyobb bajuk, hiszen Dyack maga előreszeretettel áll mikrofon elé, hogy kígyót-békát mondjon a sajtóról, a többi fejlesztőről és úgy en bloc az egész játékiparról. Azt azonban továbbra se tudni, hogy mire fel. Az utolsó igazán nagy Silicon Knights-játék a Too Human volt, amely még a PlayStation 1 érában fogant, onnan átváltott a Gamecube-ra, majd az Xbox-ra, hogy végül majd' egy évtizednyi szenvedés után minden idők egyik legdrágább játékaként Xbox 360-on jelenjen meg. Nem éppen osztatlan sikerrel, a Too Human csapnivaló kamerakezelése, botrányosan kidolgozatlan harcrendszere, rettenetesen előadott videói pont elegek voltak ahhoz, hogy az amúgy kifejezetten érdekes és stílusos világát, itt-ott kifejezetten remek RPG rendszerét ne lehessen értékelni.

A Silicon Knights a Too Human-nel került végleg a figyelem középpontjába, mert a játék ugyan megjelent, de tényleg nem volt zökkenőmentes a project - olyannyira nem, hogy még bírósági per is lett belőle. A vádló maga az SK volt, a vádlott pedig az Unreal Engine 3-at szolgáltató, dollármilliárdokat termelő, amúgy továbbra is független Epic. Dyackék szerint nem volt megfelelő a motor technikai támogatása, nehéz volt kezelni, sok hiányossággal is rendelkezett, az Epic pedig nem tett semmit ezek megoldása érdekében, sőt nemcsak, hogy nem orvosolták a bajokat, de vissza is tartottak több funkciót, újítást azért, hogy azok kizárólag a Gears of War sorozat aktuális részében szerepeljenek. A Silicon Knights ezért kénytelen volt saját motort kifejleszteni, ami elnyújtotta a fejlesztési időt és temérdek pénzt szívott le a büdzséből.

Kicsit talán túlzás lenne ezt Dávid és Góliát harcához hasonlítani, de valahogy mégis ilyen felállásban zajlott az ügy, ráadásul lassan. Nagyon-nagyon lassan, a per 2007-ben indult, de bíróság elé csak az elmúlt hetekben került. A Silicon Knights több millió dolláros kártérítést követelt, csakhogy az előzetes kalkulációt végző, tanúnak szánt könyvelő, Terry Loyd praktikáit nem nézte jó szemmel az illetékes hatóság, ezért nem engedték tanúskodni. Az ezt követő több hónapos türelmi időszak ellenére az SK képtelen volt szöveges, tételekre lebontott formában előadni a kárigényét, így a bíró rövidre zárta az ügyet és kijelentette, hogy tételenként egy dollárt kapnak, ha nyernek, a többit pedig majd intézzék el egy későbbi beadvánnyal / fellebbezéssel. A kártérítési igény amúgy se állta meg a helyét az észak-karolinai bíróságon: a helyi törvények szerint nem beszélhetünk károkozásról, mert a fejlesztés teljes költségét a kiadói feladatokat ellátó Microsoft állta, így a motorváltás és a késlekedés nem okozott anyagi kárt.

Persze az Epic se ült a babérjain, már 2007-ben azonnal benyújtották a maguk vádiratát, amiben szabadalmi jogok megsértésével, üzleti titkok felfedésével, az Epic jó hírének megkárosításával emeltek szót a Silicon Knightsszal szemben. A meglehetősen gyorsan lezajló tárgyalás nem volt túl izgalmas, de a tanúk padján igazi legendák ültek: beszélt az ügyről az Epicet igazgató Tim Sweeney, a vállalatot vezető Mike Capps és persze a fő vádló Denis Dyack is. Dyack nem volt túl meggyőző, a múlt héten ugyanis nem éppen kedvező ítélet született - az Epicet minden vádpontban felmentették, az általuk benyújtott vádpontokat pedig jogosnak találták, így a Silicon Knight kénytelen kártérítést fizetni. Nagyon sokat, egész pontosan 4,45 millió dollárt, 30 napon belül pedig még a teljes perköltséget is rájuk lőcsölhetik.

Pár éve talán még nem okozott volna gondot ennek kifizetése, csakhogy a Silicon Knight haldoklik. Csináltak ugyan egy borzalmas X-Men játékot az Activision-nek, de a kanadai kormány által beígért 3 milliós, létszámbővítésre és fejlesztésekre szánt összeg sosem érkezett meg, sőt, októberben annyira össze kellett húzni a nadrágszíjat, hogy nemcsak Dyack HR részlegen dolgozó felesége került az utcára, de a 85 másik alkalmazott is. A Silicon Knights már csak egy szellemhajó, alig 20 fővel a fedélzeten, ami elég hiányos legénységnek tűnik egy jelenlegi, vagy egy következő generációs játék elkészítéséhez.

Merre tovább? A pletykák szerint éppen a kultikus Eternal Darkness folytatása készül Wii U-ra, de ha nem találtak valami felelőtlen és vastag pénztárcájú mecénásra, vagy a Nintendo nem nyúlt a zsebébe, akkor eléggé valószínűtlen, hogy valaha is végeznek vele, főleg a múlt heti fejlemények után. Mi pedig várjuk csak izgatottan, mikor áll Dyack ismét a világ elé, hogy megint elküldjön mindenkit a francba.

22 komment

Címkék: per epic denis dyack silicon knights

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr914564000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mad Mind 2012.06.04. 10:27:28

Azért itt elég kevés a konkrétum, hogy suttyónak lehessen kikiáltani.
A programtámogatás lehetett akár olyan rossz is mint ahogy mondta. Nekem csak a híres microsoft terméktámogatás jut eszembe. Még a 90-es években egy fura problémával (bocsi de 15 év távlatából már nem emlékszem a pontos hibára, kövezzetek meg:P) találkoztunk és hívtuk a támogatást. Ők azt válaszolták, hogy tényleg fura még nem találkoztak ilyennel, telepítsük újra a gépet az majd megoldja. :D
Ezért a tanácsért mi havonta fizettünk addig. Utána már nem. :)
Az hogy az EPic jó hírnévre, meg üzleti titokra hivatkozva perelt, azért elég sokatmondó.

studkell 2012.06.04. 10:51:13

"az Epic jó hírének megkárosításával emeltek szót a Silicon Knights-al szemben."

Posztolónak: nincs -al, -el rag a magyarban, csak teljesen hasonuló -val, -vel rag. Szóval Knights-cal. Na lehet utálni.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2012.06.04. 11:30:19

Bohóckodtok már itt, nájccal oszt jónapot.

:)

komplikato 2012.06.04. 11:54:13

@Mad Mind: Azért esetleg figyelembe lehet venni, hogy az Unreal motorral hány játék projekt készült (PC, X360, PS3 vonalon) és ezek közül az övéké volt az egyetlen ami ennyire nem ment a "rossz támogatás" miatt? Meg nekem rémlik a GW volt ez egyik első UE 3.0-ás motoros játék, ha valaki megvette a 2.0 vagy 2.5 vagy átmeneti motorokat, de nem a 3.0-át, amit NYILVÁN drágábban adtak, akkor miért is várta el azt?
Nem állítom, hogy nincs hibája az Unreal SDK-nak, de valami oka csak van, hogy legtöbb MOD-ot amatőrök ahhoz a motorhoz kalapálják a Half Life engine után vagy mellett és biztos nem azért mert annyira sz*r használni. Ellenpélda CryEngine, állítólag mennyire jó az SDK meg minden, aztán a kijövő MOD-ok száma marhára nem támasztja alá ezt.

QTPie · http://erettnok.blog.hu 2012.06.04. 15:03:49

Az MGS Twin Snakes máig megvan, pedig minden GC-s játékom eladtam már évek óta... Elcseszettül jól sikerült, az ír valószínűleg csak az újságíró szakma általános szokása alapján történő "jaaaa, az az a cucc, ami olyan fos lett nem?" módon szerezte az infót.

Akinek az MGS2 és 3 színvonala tetszik, az pont ugyanazt kapja a Twin Snakestől, felhúzott irányítással és grafikával azoknak a szintjére. Egyik irányba sem lóg ki a másik kettőtől.

Az egyetlen játékuk, amit jól csináltak, de úgy istenigazából. Ott is csak azért, mert folyamatos kontrol alatt álltak :)

.wilson · http://w576.tumblr.com 2012.06.04. 16:18:53

@QTPie: Vagy B: ez a szerző véleménye és az infót sokadszori végigjátszás után szerezte, ha már évekig vezette Magyarország egyetlen MGS rajongói oldalát...

web.archive.org/web/20100209043711/http://www.576.hu/mgs/

Taurusz 2012.06.04. 20:42:37

@Mad Mind: 2001, valami nt probléma volt, de én sem tudom már mi. A tanács? Naná, telepítsük újra. Megtanultunk együtt élni vele. Valakinek tanácsoltak mást? :)

natS 2012.06.04. 22:04:16

Én ezt a részt határozottan nem értem:

A remake-ről még a Konami se nagyon nyilatkozott az elmúlt években. Az egyik ok biztos a Nintendóval való, nem éppen felhőtlen viszony, illetve az ide eredeztethető jogi problémák, de az biztos, hogy furcsa volt, mikor a Metal Gear Solid HD Collection esetében az "archaikus, kiöregedett játékmenet és látványvilág" volt az egyetlen érv az MGS1 kihagyása kapcsán - mintha a Twin Snakes néven futó, Gamecubeos újragondolás nem is létezett volna.

-=Flatline=- 2012.06.05. 11:29:06

@.wilson: Ippon. Ettől függetlenül nem értem, valamiért zsigerből gyűlölhetted az első részt.

.wilson · http://w576.tumblr.com 2012.06.05. 11:31:33

@-=Flatline=-: Annyira, hogy rajongói oldalt csináltam neki.

A remake-nek és az első résznek semmi köze egymáshoz, ha arról van szó, tetszett-e vagy sem - ahogy mondjuk te rajonghatsz az eredeti Back to the Future trilógiáért, de gyűlölheted az új változatot, ha valaha elkészül. (remélhetőleg soha)

-=Flatline=- 2012.06.05. 11:35:02

@natS: Szerintem így: Alapvetően a Konami sohasem adta ki semmire az mgs-t, csak ps-re. Kivételt képezett a GC-s exkluzív Twin Snakes, amit nyilvánvalóan azért tejelt ki a Nintendlol, hogy áthúzzon egy csomó fanatikus rajongót a konzoljára. Az eladások kizárólag gc-n pont annyira nem voltak jók, mint ahogy a Resident Evil 4 exkluzív esetében sem.

AZ MGS HD a második eset, hogy nem konzolkötött az MGS sorozat és az író arra gondolt, hogy azzal takaróztak, hogy alapvetően lévén a 2-3-4 irányítása egy sémán alapszik, de az első részben nem lehetett FPS nézetben nézelődni (az alapváltozatban), csak a Twin Snakesben implementálták a felhúzott grafikával (valljuk be, PS1-en egy rombusz volt Snake arca, némi goraud shaded folttal).

A vége az, hogy a Nintendonál van a jog a Twin Snakesre teljesen, nem úgy, mint a Resi 4 esetében, ahol a Capcommal valszeg nem úgy állapodtak meg, mint a KOnamival.

Az esetlegesen kusza mondatokért bocs, százezren beszélnek épp körülöttem, meg megy a TR E3 közvetítés is.

-=Flatline=- 2012.06.05. 11:36:58

@.wilson: Messze nem volt annyi különbség a remake és az alap között. Játszottam mindkettőt, szerintem így kell remaket csinálni, ha már csinál valaki. A ma jellemző sima HD-sítást nagyon nem támogatom, azt a ps2 emukkal és a wii-gc emuval úgyis megoldja aki akarja fullhd-ban is, eredeti környezettel.

Ha egy textúrába sem nyúlnak bele, csak a renderert húzzák fel magasabb belső méretezésre, az lófasz...És mégis viszi a nép :)

-=Flatline=- 2012.06.05. 11:38:23

@.wilson: Ha már itt tartunk, a Star Wars 1-2-3 esetében (bár a harmadikra már be sem ültem) volt ilyen a helyzet, a második rész legvégén kijöttem a barátommal a moziból, mert nem tudtam eldönteni, hogy Pamidala vagy ki esküvőjén mellettem a nő azért sír, mert meghatódott, vagy ő is azon van kibukva, amin én, hogy határraklapfos a mai fiataloknak készített cg "csoda".

.wilson · http://w576.tumblr.com 2012.06.05. 11:39:34

@-=Flatline=-: Nem is azt vitattuk szerintem piacképes-e vagy hogy mennyire hű az alapanyaghoz, hanem azt, hogy jó-e - ezt megállapítani nem fogjuk, mert SZERINTEM nem , szerinted meg igen, a saját véleményemhez meg ragaszodnék (ahogy te is), ha megengeded :) Számomra a Twin Snakes továbbra is egy túljátszott, borzalmas megerőszakolása egy korszakalkotó játéknak, a Silicon Knights pedig csapnivaló fejlesztő, akkor is, ha fogják a kezüket, akkor is, ha épp nem.

-=Flatline=- 2012.06.05. 11:41:08

Rendben :)

Az szentségtörés, ha a négynél gyakorlatilag minden tekintetben jobban tetszett a Twin Snakes? :D

A Devil May Crycutscenek...na azok túl vannak játszva ;)

.wilson · http://w576.tumblr.com 2012.06.05. 11:42:04

@-=Flatline=-: A negyedik rész volt az, ami végleg kiábrándított az MGS sorozatból és a Kojima rajongásból.

A DMC sorozatot pedig a kezdetektől fogva gyűlölöm :)

natS 2012.06.05. 20:54:22

@-=Flatline=-:

Köszi, így már érthetőbb volt.

studkell 2012.06.08. 20:46:17

@Stöki: én c-vel mondom. A tied tájszólás. :P

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2012.07.11. 07:55:18

a blood omen pedig milyen király kis játék. kain meg nupraptor az ő seggükből nőtte ki magát, meg simon templeman szinkronja is, ami így utólag a legjobb döntés volt, amit hozhattak.
süti beállítások módosítása