HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Mass Effect 3 befejezés kibeszélőposzt

2012.03.18. 20:01 Stöki

Van ez a botrány, ugye (már ha ezt annak lehet nevezni), hogy a Mass Effect 3 befejezése sok rajongónak csalódást okozott. Nagy igény mutatkozott ennek kibeszélésére, ezért nyitok egy külön posztot, hogy ne más posztok alatt gyűljön a sok offtopic hozzászólás, ami esetleg még poénokat is lelő olyanoknak, akik még játszanak a játékkal. Tehát aki nem akarja megtudni, mi a Mass Effect 3 vége, innentől ne olvasson tovább, ez a spoilerek gettója, az itteni kommenteket mindenki saját felelősségére olvassa.

166 komment

Címkék: közösség spoiler mass effect

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr554324466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sirpalee 2012.03.19. 13:53:16

@Pretoryan: Igen a meglévő ételeket nem tudják megenni. De mint mondtam, kizártnak tartom, hogy mesterségesen ne tudjanak előállítani valamit, ami jó a Turian-oknak.

Pretoryan 2012.03.19. 13:58:45

@sirpalee: jól van tegyük fel tudnak a "csoda kütyüvel". Akkor is van X ember a földön ami fel van perzselve, van Y nem ember az inváziós flottában, akik esznek. A turianokat fogja a krogan először megenni szerintem! :-D

sirpalee 2012.03.19. 14:03:32

@Pretoryan: Ez is már belemagyarázás, hogy tuti meghalnak. Persze ott van a lehetőség, de épp ezért szép ha nyitva hagyják egy történet végét, mert az olvasókra (jelen esetben játékosokra) van bízva, szerintük mi történik. Csak az a baj, hogy most elvakult, végletekben gondolkozó emberekre került a sor...

dragon83 (törölt) 2012.03.19. 14:12:14

sirpalee, a ME univerzum nem olyan, mint a Star Trek, hogy a semmiből tudnak mesterségesen kaját gyártani. Ott van az egész emberiség meg a hatalmas szövetségi flotta a mi Naprendszerünkben, ahol a Föld az egyetlen bolygó, ahol lehet élelmet termeszteni. A Föld pedig fel van perzselve. Olyan gyorsan éhen pusztul az egész bagázs, hogy csak na. Üzemanyagból szintén nincs végtelen mennyiségű, tehát FTL hajtóművel is csak töredékük fog hazajutni. Lássuk be, Shephard elintézte, hogy mindenki kinyiffanjon. :D

Pretoryan 2012.03.19. 14:21:25

@sirpalee: "Csak az a baj, hogy most elvakult, végletekben gondolkozó emberekre került a sor..."

Értem! Akkor a megkérdezett emberek kb 85% elvakult, végletekben gondolkozó... várjunk végletes dolog történt nem?

" Ez is már belemagyarázás, hogy tuti meghalnak. Persze ott van a lehetőség, de épp ezért szép ha nyitva hagyják egy történet végét, mert az olvasókra (jelen esetben játékosokra) van bízva, szerintük mi történik."
Tisztára mint a Lost mi, az is mekkora királyság volt. (szarkazmus off) :-)

@dragon83: "Ott van az egész emberiség meg a hatalmas szövetségi flotta a mi Naprendszerünkben, ahol a Föld az egyetlen bolygó, ahol lehet élelmet termeszteni. A Föld pedig fel van perzselve. Olyan gyorsan éhen pusztul az egész bagázs, hogy csak na. Üzemanyagból szintén nincs végtelen mennyiségű, tehát FTL hajtóművel is csak töredékük fog hazajutni. Lássuk be, Shephard elintézte, hogy mindenki kinyiffanjon."

Te kis elvakult végletekben gondolkodó!!!

meglivorn 2012.03.19. 14:28:19

A salarianokat eszik meg. Abba még Javik is beszáll, neki úgyis inyencség a nyers salarian máj :)

dragon83 (törölt) 2012.03.19. 14:35:13

@Pretoryan: Jaja, elvakult vagyok és végletekben gondolkodó. :)

sirpalee 2012.03.19. 14:42:06

@dragon83: De mindegy, felesleges részletesebben belemenni a vitába, hacsak valaki nem ért ténylegesen ehhez. De kizártnak tartom, hogy 200 év alatt nem találtak ki bármi ilyesmit... No meg oké, hogy felégették a bolygó felszínét, de mi van a tengerekkel? ;)

Pretoryan 2012.03.19. 14:49:53

@sirpalee: de mi van a tengerekkel?
relatív nehéz búzát termelni bennük! :-)

De szerintem ne ez irányba mennyünk el, nem ez a legnagyobb hibája a végének! (szerintem)
Valaki el tudná magyarázni hogy neki mit jelentett a Joker futása?

dragon83 (törölt) 2012.03.19. 15:02:52

Joker futását könnyű megmagyarázni. Mert nem lehet. A Bioware csak azt látta, hogy milyen faszán fog kinézni, ahogy a Joker menekül a Normandy-vel a lökéshullám elől, abba már nem gondolt bele, hogy Joker miért tenne ilyet. Biztos nem azért mert beijedt.

sirpalee 2012.03.19. 15:06:31

"relatív nehéz búzát termelni bennük! :-) "

@Pretoryan: Az sose jó trollkodás, ha hülyeséget mondasz...

normanix 2012.03.19. 15:10:07

@Marvinian: Személyesen lehetetlennek találom ,hogy ez legyen a rendes befejezés legfőképpen ,mert több sebből vérzik az egész ahogy azt már leírták fórumokon vagyis biztosan beképzelte vagy indoktrinálták Shepardot. Főleg érdekes ,hogy a Bioware eközben hallgat és azt nyilatkozták ,hogy megvárájk mielőtt több ember befejezi a játékot mielőtt nyilatkoznának bármit it.

Pretoryan 2012.03.19. 15:15:31

@sirpalee: Tom nem is trollkodtam hanem ironizáltam, ezért a smile! :-)

dragon83 (törölt) 2012.03.19. 15:16:16

De ez az indoktrinálás csak belemagyarázás. Az egész azért van, mert a rajongók nem tudják elfogadni, hogy a Bioware ennyire elcseszte a játék végét, és inkább kitalálnak valami vágyálmot, minthogy elhiggyék a valóságot. Srácok, fogadjátok el, ezt elszúrták a fejlesztők. Ismét.

"Főleg érdekes ,hogy a Bioware eközben hallgat és azt nyilatkozták ,hogy megvárájk mielőtt több ember befejezi a játékot mielőtt nyilatkoznának bármit it. "

Mi mást mondhatnának? Próbálnak terelni, biztosan nem fogják beismerni, hogy elbénázták. Még az lesz a szép, hogy a végén kiadnak egy DLC-t ami kijavítja a játék végét, aztán a fanboyok még a Bioware-t fogják isteníteni, hogy mennyire istenkirályok, hogy ilyet csinálnak. A Bio meg majd magát ajnározza, hogy ők hallgatnak a rajongókra.

Marvinian 2012.03.19. 15:31:46

Az a tény hogy arról beszélünk hogy éhen halnak e vagy sem, nevetséges. Bele kellett volna írniuk egy epilógust ami elmagyarázza hogy mi is történik szerte a glaxisban alá dragon age origins. Hogy mért nincs benne azt nem tudom... nem mintha sokat változtatna z egész "space magic ending"-en.
Értem én hogy, a MR-ek nek pusztulniuk "kell" mert csapdák és így végleg megszabadulunk a reaperektől. de ha ez az egész sorozat mondanivalója akkor miért létezik control/szinézis vég?

Sydius 2012.03.19. 16:28:10

@moli: Nagyon röviden: kicsivel a jövőben az emberiség földönkívüli technikát talál a Marson. Beindul a fejlődés, nagyon gyorsan, pár évtized alatt két évszázadnyi cucc jön ki (pölö ifón 400s). A technika a prothean faj hagyatéka, akik teljesen eltűntek.
A neved xy Shephard, egy katona.
Az első részben kiderül, hogy a "most" használt technológiákat (a relék - tudsz utazni nagyon gyorsan a galaxisban; a Citadel - galaktikus főváros) nem a Protheánok, hanem az őket elpusztító intelligens gépek faja, a Reaperök alkották, hogy minden egyes faj úgy fejlődjön tovább, ahogy ők azt eltervezték. Mert hogy 50000 évente jönnek, és kiirtanak mindenkit, aki kitette a lábát a saját bolygójáról (azaz elég fejlett). A játék végén megölitek a főboss Reapert, persze vannak veszteségek, miért ne lennének.

A második játék pár hónappal az első után indul, ahol rögtön meg is halsz. Két évébe kerül egy terrorista emberközpontú szervezetnek, a Cerberusnak, hogy visszahozzanak az életbe. Ezután rögtön el is zavarnak a Collectorokra vadászni, akik szépen tizedelik az emberi kolóniákat, (száz)ezerszámra hurcolva el őket. Később kiderül, hogy a Collectorok a prothean faj "utódai", csak a reaperök átalakították őket, és most már őket szolgálják. A játék végén megküzdesz egy kezdetleges ember alapú reaperrel (igen, beolvasztották hozzá az elrabolt embereket), majd olyan szépet odatojsz a Cerberus fejére, hogy azt öröm nézni (ez persze változhat, rajtad múlik, én így csináltam). Az utolsó DLC-ben pedig megakadályozod, hogy a reaperök támadjanak, igaz, közben kiirtasz 300k idegent, de kit is érdekel az.

Most jön a harmadik rész, ha nem érdekel, ne olvasod el, de azért csak leírom már:
6 hónappal azután, hogy feladtad magam tömegmészárlásért (mert jó fiú vagy), jönnek a reaperök és elkezdik az újabb ciklust. A rész folyamán körbeutazod a galaxist, részt veszel epikus harcokban, megsiratsz pár kedves (és a szemed előtt meghaló) szereplőt, örülsz az előző játékaidban hozott döntéseidnek, miközben pedig egyesíted a galaxist és multizol, mert az is kell. Közben a szövetséges fajok összeállítanak egy szuper fegyvert, a Day-1 DLC-beli protheán csapattárs miatt panaszkodsz és visszatérsz a Földre.

Itt jön egy hatalmas csata, ami a sorozat méltó lezárása - lenne, ha nem rontanák el az utolsó 10 perccel. Tele van logikátlanságokkal, semmit nem számít, hogy milyen döntéseket hoztál, alig tudsz csinálni alatta valamit, csak nézel ki a fejedből és hallgatod a hülyeségeket. A reapereket egyfajta istenség hozta létre, hogy 50ezer évenként végezzenek mindenkivel, és ezzel védjék meg őket attól, hogy gonosz gépek végezzenek velük (tényleg ez az értelme). Közben a csapattársaid/szerelmed otthagytak a manóba és elmentek inkább napozni egy dzsungelbolygóra.

Nagyjából ennyi lenne, de vedd figyelembe, hogy bár itt leírva hülyén hangzik az egész, valójában az utolsó 10 percig nagyon is megéri végigjátszani a sorozatot.
És 10 perc alatt csak ilyet tudtam írni.

moli 2012.03.19. 16:36:53

@Sydius: koszonom.
a citadel hol van? a marson?
"és elkezdik az újabb ciklust" - letelt az 50000 ev?

Sydius 2012.03.19. 16:44:47

@moli: Nem, a Citadel egy másik naprendszerben van, a Marson csak egy adathordozót találtak.
És igen, eltelt 50.000 év, legalábbis úgy tűnik, de a játékban van egy rész, amiből kiderül, hogy a protheánok és az ősemberek egy időben léteztek. Picit szégyenlem, de nem tudom, hogy maga az emberi faj van-e 50000 ezer éves.

Szálka 2012.03.19. 16:49:53

@moli: A Citadel a mély űrben, a relérendszer középpontjában van. Arra hozták létre, hogy minden ciklus megtalálja és a galaktikus politika központjává tegye (hisz előbb-utóbb, mindenki itt köt ki). Azt nem tudják, hogy valójában a Citadel is egy óriási relé, ezen át érekznek meg a Reaperek és rögtön haza is vágnak minden potenciális ellenálló központot. Az első részben ezt sikerül elhárítani, így a reapereknek éveket kell utazniuk a galaxisok közötti térből hogy ideérjenek. Végül kiderül, hogy ezek tetejében még az egész rendszert kialakító szuperintelligencia lakhelye is. Végül is minden mögött a Citadel áll.

meglivorn 2012.03.19. 17:12:17

"Nagyjából ennyi lenne, de vedd figyelembe, hogy bár itt leírva hülyén hangzik az egész, valójában az utolsó 10 percig nagyon is megéri végigjátszani a sorozatot."

Igazából tényleg ez a legszomorúbb, hogy piszok jó a trilógia, de úgy fog megmaradni mint "aminek rettentően el*ták a végét".

Azért a biowarenél se lapítanak, már nem az első nyilatkozat jelenik meg a vége miatti reakciókra. Az biztos, hogy komolyan gondolták, ez a befejezés. Volt sok változat, sok válasz, de úgy gondolták, ez emlékezetes lesz és majd jó sok vitát generál a fórumokon ami tökjó dolog, de tényleg.
De azt hiszem, lassan ők is látják, hogy nem igazán azt a hatást érték el, amit szerettek volna. Emlékezetes lesz, az biztos, de nem pozitívan, vita is van a fórumokon, de a "melyik döntés a jobb" helyett annak a vadászása és bizonygatása zajlik, hogy "ez így miért szar".
Jön a con szezon (3 hét mulva Pax East), a személyes találkozók, az nagyon sok mindent befolyásolhat. Én mérsékelt vagyok, nekem egy pici módosítás elég :)

Ami azt illeti, nem nehéz kitalálni egy olyan endinget ami piszkosul sablonos, de roppant heroikus és felemelő egy videóban, és mindenki zabálná mint a vajkaramellát (én is). Valahol tisztelem is az írókat hogy nem akarták azt az utat járni, mertek 19re lapot húzni. De nem jött be (rossz felépítés rossz kivitelezés). Azt hogy ebből mi lesz a tanulság majd meglátjuk.

SztupY · http://sztupy.hu 2012.03.19. 17:51:21

Szerintem a relék felrobbantása a legkisebb problémáa az egész endinggel, mégis sokan ezen problémáznak a legtöbbet. Érveim:

1. FTL-el nem csak a naprendszer marad meg az ittmaradtaknak, hanem a közeli csillagok is elérhető távolságban maradtak (azért mert a Local clusterben csak a Sol volt megjelölve attól még csak van a környéken pár élhető csillag). Valószínúleg simán le tudnak telepedni a környéken az itt ragadtak. (Quarian/Turian kicsit problémás a diétájuk miatt, de ha vannak live shipek, akkor még túl is élhetik)

2. Azt se felejtsük el, hogy a Crucible miatt a legtöbb nagyfejes is itt van a környéken, és ha 12 fennmaradt Prothean tudósnak sikerült valami mini mass relayt összehoznia (Conduit), akkor azoknak akik most itt maradtak valószínűleg szintén össze fog jönni valami hasonló. A Control endingnél amúgy memgarad a Citadel, ha meg Shepard nem megy el, akkor azt is tudják vizsgálni.

3. Ha jól tudom, a relék felrobbantása nem jelenti azt, hogy a quantum-mechanika alapú kommunikáció is megsemmisül, hisz azok tudtommal fügetlenek a relétól. Az igaz mondjuk, hogy nincs belőlük túl sok, de valószínűleg a föld környékén van egy, meg a nagyobb bolygókon szintén van, így a kommunikáció, még ha nehézkesen is, de meg tud maradni.

4. A relék felrobbantása amúgy is szükséges rossz, hisz valahogy el kell juttatni a Crucible jelét az egész galaxisra. Ha a Crucible csak lokálba működne, akker az összes ending egy függetlenség napja féle, "találtunk szuperfegyvert, szépen sorba haladva kinyírunk vele mindenkit" maradna, ami szerintem még gázabb, mint a mostani vége.

Ami véleményem szerint igazi probléma a végső pár perccel az az alábbi három:
1. Normandy és Joker. Ez a legWTF-ebb az egészben. Az összes hibáját el tudnám feledni a végjátéknak, ha nem keverték volna bele a Normandy menekülését.
2. Nincs semmi, "mi történt az egész után" rész. Nem hiszem el, hogy nem tudtak volna példát venni a Fallouttól, ott szépen meg lett ez oldva, igaz nincs hozzá nagyszabású mozi (lehet emiatt lett elkaszálva ez a lehetőség?)
3. A nagypapa meg a gyerek beszéde a végén teljesen olyanná teszi az egészet mintha az ME univerzum csak egy mese lenne, réges régen egy messzi-messzi galaxisban...

Pretoryan 2012.03.19. 18:05:01

@Sydius: omg ha én vállalkoztam volna a rövid leírásra akkor a krogan lázadásig 10.000 szót írtam volna... :-D

@meglivorn: " Én mérsékelt vagyok, nekem egy pici módosítás elég" én is! Vegyék ki, vagy írják át a Jokeres rész logikai buktatóit (just make it sense), és én meg is békéltem mindennel, sőt hazafele a ME3 sound tracket hallgattam (az escape from earth lett a csengőhangom fyi: www.youtube.com/watch?v=Fy-b9tJ1vqU), és egy csomó dolog hogy hogyan lehetne elkezdeni a 4. részt, hát meglátjuk.

Pretoryan 2012.03.19. 19:08:20

12 órája a BioWare adott közleményt a FB-n:

www.facebook.com/masseffect/posts/275243029217754

"We are aware that there are concerns about a recent post from this account regarding the ending of the game. In this post it was stated that _at this time we do not have plans to change the ending_.

We would like to clarify that we are actively and seriously taking all player feedback into consideration and have ruled nothing out. At this time we are still collecting and considering your feedback and have not made a decision regarding requests to change the ending.

Your feedback and opinions are of the utmost importance to us. We apologize for any confusion this has caused. Our top priority regarding this discussion is to keep communication with you, our loyal fans, open and productive."

bbandi 2012.03.19. 19:39:02

Nekem csak egy dolog nem tetszett: Mi történt a csapatommal? (Liarát láttam kiszállni a végén a Normandy-ból, de azt nem hittem el, velem együtt találta el Harbinger)
Viszont még egy alátámasztás az "álom/befolyásolás" teóriának amit még nem olvastam sehol: Ahol Shepard felébred a Citadelen, van egy csomó holttest, és mindnek catalyst kisfiú feje van - nekem legalábbis úgy tűnt.

CodeKiller 2012.03.19. 20:25:45

Hehh, bár nem toltam végig, de nagyon úgy tűnik nekem a leírásokból, hogy a befejezés a Star Trek-ben emlegetett Kobayashi Maru (nyerhetetlen szituáció).
Erre csak egy jó megoldás van: a Kirk-manőver :) (cheat/átprogramozni a szimulátort)

Pretoryan 2012.03.19. 20:39:15

nem tom volt-e de a Hitleres verzió is kering már egy pár napja:

www.youtube.com/watch?v=b33tJx8iy0A&feature=player_embedded

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2012.03.19. 20:47:34

@meglivorn:
"Ami azt illeti, nem nehéz kitalálni egy olyan endinget ami piszkosul sablonos, de roppant heroikus és felemelő egy videóban"

Bármit, csak sablonos happy endet ne, az még a jelenleginél is rosszabb lenne.

Teljesen tönkre vágná a zseniálisan felépített hangulatot.

Kapitány2 · http://gdev.blog.hu/ 2012.03.19. 21:14:54

A ME3 végkifejletével kapcsolatban valami olyasmi érzésem volt, mintha mondjuk a Gyűrűk Ura végén a következő történt volna:

Frodó megérkezik a vulkánhoz. Ekkor megjelenik Szauron (mert épp nincs jobb dolga), és közli Frodóval:

- Látom, te ügyes hobbit vagy, mert ugye idáig még egy hobbit sem jutott el. Ezért ajánlok neked három lehetőséget:

1. Átveheted az egész kóceráj vezetését, én úgyis unom már ezeket a buta orkokat. Igaz, ekkor élőholttá változol.

2. Itt egy detonátor, ha megnyomod, felrobban egész Mordor, veled együtt. Egy probléma van vele, mégpedig az, hogy viszi magával egész Középföldét.

3. Hozzunk létre közösen hobbit-ork meg elf-troll hibrideket, és az mindenkinek jó lesz, meg kitör a világbéke.

- No, mit választasz? - kérdi Szauron.

Ekkor Frodó, a teljes trilógia-beli pályafutásától, tetteitől és döntéseitől függetlenül kiválasztaná valamelyik idióta lehetőséget.

Nos, ilyen érzésem volt a ME3 befejezésekor.

bucbuc 2012.03.19. 21:19:16

@Pretoryan: "nem számít hogy te most milyen ember is vagy, milyen döntéseket hoztál az utazásod során, nem számít hogy... "

Sztem meg ez az igazán jó vég. :)

CodeKiller 2012.03.19. 21:54:07

@Pretoryan: Angry Joe további magyarázata a végéhez:

www.youtube.com/watch?v=6M0Cf864P7E

(bár a problémák többsége már itt is meg lett említve)

Attilio_ 2012.03.19. 22:19:02

@Kapitány2: Azt hiszem most értettem meg min is vagytok kiakadva.

Pretoryan 2012.03.19. 22:41:34

@bucbuc: "Sztem meg ez az igazán jó vég."

Helyes, de akkor játszunk PacMannel, mert ott tényleg nem mérvadó, főleg nem így reklámozzák! :-)

schizofrenic 2012.03.19. 22:54:01

Ritkán látok olyan postot ahol valaki a saját élményei alapján mondja el miért nem tetszett neki a befejezés. Inkább visszahallom az ezerszer mondogatott frázisokat mindenhonnan.

kenny69 2012.03.19. 23:42:04

Látom a legtöbben a Jokeres/Normandy-s/a trásaim akik lennt voltak velem mégis a hajón vannak- dolgon vagytok kiakadva.

Srácok. Nagyítás című film. Filmművészet. Absztrakció.

Shepard elképzeli. Azt akarja hinni, hogy elmenekültek, mert igazán csak azon aggódik, hogy a barátai biztonságban legyenek. Nem véletlenül landolnak egy "paradicsom" szerű bolygón.

Az utolsó 15 perc, miután elkapta a Harbringer-sugár, az is a "fejében" játszódik le. Nem véletlenül éli túl.

Ennyi bazdmeg.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.03.19. 23:56:31

Valahol szánalamas, hogy emberek ezen sírnak. Én spec. azt sem tudom, hogy a ME az micsoda. RPG? TPS?

KJ4prez 2012.03.20. 01:08:29

@kenny69: egyetértünk nagyrészt, de igazán nem a csapattagok megmenekülése csapta ki a biztit szerintem.
és nem is a hepiend hiánya a gond.

ami miatt szerintem háborognak, az pusztán annyi, hogy a bioware eddigi munkáiban nem ilyen megoldásokhoz volt szokva a nép. a jade empireben pl. háromfajta befejezés volt, és abból csak egy volt igazán vidám. de három totál különböző megoldása volt a sztorinak. három különböző film, érted? ennyit szeretett volna a nép :)

Kapitány2 · http://gdev.blog.hu/ 2012.03.20. 07:32:16

@moli: Úgy tűnik, nem csak nekem jutott eszembe egy ilyen párhuzam :-))))

Pretoryan 2012.03.20. 07:39:29

@schizofrenic: nem véletlenül, mert nem az van, hogy "én így fejeztem be és ez szar volt én úgy fejeztem be és ez szar volt" Nem! Van 3 opció, de mindnek ugyanaz lesz a vége, a konklúzió csak hangyányit változik!

@molnibalage: Valahol szánalmas hogy az emberek úgy fikáznak egy témát hogy nem is ismerik! Amúgy RPG!

@kenny69: Nem, ez nem álom, nem művészi absztrakció, ez a vége: social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9999272

Chocho86 2012.03.20. 09:40:40

@kenny69: Ez az elmélet csak azt bizonyítja, hogy az alap befejezés olyan szar, hogy inkább szeretnénk azt hinni, hogy álom, mintsem elfogadni, hogy ez a vége.

daVidka (törölt) 2012.03.20. 10:11:08

Pár gondolat.
A mindenkinél megjelenő Normandyn és Destroy-EMS:5,000+ esetén túlélő Shepardon túl nekem egy dolog volt, ami nagyon nem tetszett.

Azt ígérték, hogy lesz olyan lehetőség, hogy nem sikerül megállítani a Reapereket. Ez teljesen rendben is van. Az, hogy küzdesz nem jelenti azt, hogy sikerül is. Az ME3-ban azonban bármennyire is alacsony EMS-el kezded el az utolsó missiont, mindig lesz legalább 1 olyan lehetőség, amivel elpusztítod/kontrollálod a Reaper-eket. Tehát győzöl. Nincs meg a bukás lehetősége.

A végével először nem volt bajom (A normandys részt leszámítva). Mondjuk ekkor nem ismertem még a többi "alternatívát". Tényleg elgondolkodtam, hogy melyik lehet hosszú távon a legjobb megoldás. A szintézist választottam (ebben nagy szerepe volt a Battlestar Galacticának). A BSG-nél maradva azért a Catalyst érvelése eléggé hajaz az ottani főmotívumokra. Ennél nagyobb eredetiséget vártam volna. Nem baj, ha nem tudjuk meg, honnan vannak a Reaperek, adjanak clue-kat és összerakja mindenki magának a legtetszőbb elméletet. De a Normandys meneküléssel meg a felébredéssel valahogy szétcsúszott az egész. Oké, hogy be kellett mutatni választásunk közvetlen hatását is, ezt leginkább azokon lehet, akiket ismerünk, de ez akkor is egy hatalmas plot-hole.

Az indoktrináció-elméletnek van pár hibája (pár érvet simán lehet cáfolni), de jó ötlet lenne a készítőktől, ha egy ingyen dlc lenne a tényleges lezárás: ha ezt tényleg így gondolták. Ezt egyre kevésbé gondolom sajnos így.

Az, hogy elpusztulnak a Mass Relay-ek, szerintem nem gond. Nem fognak csillagrendszereket kiírtani (erre korábban volt is komment, ami elég szépen leírja az Alpha Relay meg e közötti különbséget). Meghalnak egy csomóan, akik odamentek harcolni. De nem MINDENKI harcol. A katonák meghalnak, kb. úgyis öngyilkos küldetésre mentek. Ettől a fajok fennmaradnak (vagy legtöbbjük). És utána lehet élet. A végén a Stargazer-es klip is azt sugallja - nekem legalábbis - hogy a relay-ek nélkül nem találkoztak többet a külön bolygókon lévő életformák. Ezzel nincs is baj, megállítottuk a Reapereket, ennek ez volt az ára.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.03.20. 10:24:59

@Pretoryan: Mit kell ismerni? Nekem meg a NWN1 befejezése volt kicsit felemás. Háborogtam miatta? Nem.

Valahol elképesztő, hogy egyesknek ekkora marhaságra van idejük...

Pretoryan 2012.03.20. 11:31:56

@molnibalage: "Nekem meg a NWN1 befejezése volt kicsit felemás. Háborogtam miatta? Nem."

És teljesen nyilvánvaló hogy a ME3 és a NWN1 vége miatt sírni ugyan az.

"kicsit felemás" - lehet, de tönkretették a világot? Nem mert a TSR nem engedte volna valószínőleg. DE MÉG MINDIG NEM EZ A BAJ, hanem hogy egyrészt nem ezt ígérték, másrészt pedig akkora logikai buktató(k) van(nak) benne amit a ME játékos társadalom nehezen tud emészteni. Értjük vagy szótagoljam?

"Valahol elképesztő, hogy egyesknek ekkora marhaságra van idejük..."

Pl. trollkodni, olyan fórumban amit 1 nem olvastál el, 2 nem értesz hozzá? Igazad van ez tényleg időfaló dolog!

Joaquin 2012.03.20. 12:08:08

@daVidka:
"adjanak clue-kat és összerakja mindenki magának a legtetszőbb elméletet."

Tudod mi a durva? Ezt megtették és én a 2. rész végére 2 lehetőségre szűkítettem le a lehetséges magyarázatok számát és ebből az egyik az volt, ami a 3 vége... lehet még sem teljesen logikátlan az a befejezés?

Joaquin 2012.03.20. 12:15:12

A másik tippem az volt, hogy a Reaperek maguk az a szintetikus faj, amitől - mint kiderült - védeni próbálják a galaxist. Ez ellen szólt mondjuk a salvation-ös szövegelésük, de ezt tekinthetjük propagandának is (ahogy szerintem az "öröktől fogva létezünk" is az).

moli 2012.03.20. 12:29:41

@Pretoryan: mostmar ertem a poent :D mert megneztem ezt www.youtube.com/watch?v=rPelM2hwhJA
ez tenyleg ciki.

schizofrenic 2012.03.20. 15:09:56

@Pretoryan: Kövezzetek meg de szerintem nem szabadott volna hogy több vége legyen a játéknak. Destroy és kész.

EU-Raklap 2012.03.21. 15:10:51

Hát srácok az én véleményem röviden:
Érthetőek azok az érvek, amelyek a logikai hibákra mutatnak. A kisebbekel nincs is bajom, mindenhol van ilyen. Az égbekiáltóak már nagyobb gondot jelentenek, de személy szerint nem zavar annyira, hogy tomboljak miatta. Inkább az egész történet lényegét, mondanivalóját nézem.
Viszont aki amiatt sírnak, hogy meghal szegény szerett Sheppardjuk 3 rész végigjátszása után azok a legszánalmasabb figurák. Hol élnek? Valóban azt gondolják, hogy minden happy, a gonosz hal meg, a jó pedig mindig Hawai szigeteken tölti éves szabadságát vagy mi a szar? Ha nem tudnátok sajnos éppen fordítva szokott lenni. A sors nem válogat cselekedetek és lélek szerint.
Azt hogy Sheppard meghal(hat) az egyik legjobb dolognak tartom amit ezen a szinten a Bioware meg mert lépni. Respect!
A többivel viszont egyetértek (logikai dolgok, plot hole stb.). Idő kellett volna még a kidolgozásukra, de szerintem EA hajcsárai nem adtak többet. Ez látszik az animációs hibákon is (hiányzó textúrák, ki-belogó végtagok, hirtelen eltűnő-megjelenő alakok stb.).

Garott 2012.03.21. 18:49:21

Én nagyot csalódtam, de egyáltalán nem a játékban hanem a játékosokban. Csupán azért, mert sokaknak kialakult véleménye volt, és nem az történt, máris it a háborgás meg a perelgetés…
Számomra teljesen egyértelmű volt, hogy a befejezések nagy része hasonló lesz, hisz 3 rész óta erre a pontra volt kihegyezve az egész. Ha a játék végén nem lehetett volna választani, csak automatikusan lezajlottak volna a történtek, akkor most mindenki azon hőbörögne, hogy milyen már, hogy nem volt a végébe beleszólás, és ők ugyan nem fogják még egyszer végigjátszani, és végig úgy dönteni, hogy a végén az történjen amit ők akartak.
Az, hogy a Relay-ek pusztulása nem pusztítja el a galaxist, szerintem egyértelmű, hisz a robbanás, csupán (mint korábban mások is írták) a szerkezeteket pusztította el, az energia az folyamatosan ment tovább. Azaz olyan volt, mintha robbanófej nélkül robbantanának fel egy bombát. Emellett néhányan kicsit túlértékelik a relayeket. Azok nélkül is lehet utazni az űrben, csupán sokkal tovább tart. De szomszédos naprendszerekbe gond nélkül át lehet anélkül is menni.
Az pedig, hogy Jokerék hova mentek: gyakorlatilag akárhova… Nem tudjuk, hogy a végső roham és a gép működése közt mennyi idő telt el, de vagy 2 ájulás történt közben, így nem is csoda. Lehet, hogy erősítésért mentek, vagy valamelyik bolygóhoz hívták őket vagy akármi más.
Én úgy érzem, sokaknak inkább az volt a gondja, hogy a játék közben mindenki a galaxist akarta megmenteni. Hiába lehetett hagyni a Kroganokat a vírusukkal, vagy elpusztítani a Getheket a Quarianokkal mert mindenki arra hajtott, hogy jó legyen a befejezés. És mivel ez csak részben következett be, ezért a sok negatív vélemény. De a Lostnál is valami hasonló volt, ott is nagy volt az elégedetlenkedés. De azért remélem ennek hatására nem lesz teljesen átírva a vége mint a Legenda vagyok filmben mert már az is elég gáz volt.

Biztos vagyok benne, hogy több ember van akinek tetszett a játék, mint akinek nem, végeredményben inkább a rajongóknak volt gondjuk azzal, hogy mást vártak, de nem lehet mindenkinek megfelelni. Hisz nem 2,5 millió ember mondta azt,, hogy a játék rossz és semmit nem ér a befejezése miatt, hanem csak egy kis százalékuk.

Pretoryan 2012.03.21. 21:29:52

@Garott: "Ha a játék végén nem lehetett volna választani, csak automatikusan lezajlottak volna a történtek, akkor most mindenki azon hőbörögne, hogy milyen már, hogy nem volt a végébe beleszólás, és ők ugyan nem fogják még egyszer végigjátszani, és végig úgy dönteni, hogy a végén az történjen amit ők akartak. "

Ha a játék végén nem lehetett volna választani akkor még nagyobb lenne a botrány, viszont te továbbra sem érted a hőzöngés lényegét:
- Az volt a mondás (reklám / kampány / riport), hogy minden eddigi döntésed befolyásolni fogja a játék végkimenetelét. Ez így nem igaz, ez a probléma. Ez olyan mintha a ME2-ben a human reapert elpusztul akkor is ha átadod TIM-nek (The Illusive Man)

" Emellett néhányan kicsit túlértékelik a relayeket. Azok nélkül is lehet utazni az űrben, csupán sokkal tovább tart. De szomszédos naprendszerekbe gond nélkül át lehet anélkül is menni."

Tudod a túlértékelt Relay-k a világ alapvető összetevői. Ha egy civilizáció rátalál a relay-re akkor nem csak a téridőben hanem technikailag is ugrik egy nagyot ezt hívják Mass Effect (Tömeghatás)-n(a)ek, ismerős valahonnan a szöveg? A "technikai" blablát meg olvasd ki az előző kommentjeimből, nincs túl sok kedvem mégegyszer leírni.
Ezenkívül igaz hogy gond nélkül át lehet menni a szomszédos naprendszerekbe, viszont üzemanyag nélkül nem!

"Az pedig, hogy Jokerék hova mentek: gyakorlatilag akárhova… Nem tudjuk, hogy a végső roham és a gép működése közt mennyi idő telt el, de vagy 2 ájulás történt közben, így nem is csoda. Lehet, hogy erősítésért mentek, vagy valamelyik bolygóhoz hívták őket vagy akármi más. "

Na ezen feküdtem. Való igaz "Nem tudjuk" hova menekül Joker és miért, ez az egyik legnagyobb központi problémája a rajongóknak, itt van a kutya elásva!
Erősítésért hova a 3,14csába mentek volna már ember? A galaxis egyesített flottája harcol a Föld körül, minden épkézláb katona, bűnöző és geth azzal van elfoglalva hogy legyőzzék a reapereket.
Jokert elhívták valahova, no képzeljük el azt a beszélgetést:
"Joker, az Ixipszilon bolygóra kell menned, a csapattal, cuccolj most azonnal"
"Sheppard mindent elintéz úgyis, itthagyom és megyek uram/hölgyem, de még felszedem azt a két embert meg Cortezt akik lent maradtak a Földön, mert nélkülük nem indulunk. Shepard marad ő nem számít!"

"Én úgy érzem, sokaknak inkább az volt a gondja, hogy a játék közben mindenki a galaxist akarta megmenteni. Hiába lehetett hagyni a Kroganokat a vírusukkal, vagy elpusztítani a Getheket a Quarianokkal mert mindenki arra hajtott, hogy jó legyen a befejezés."

Ez igaz, kivéve akik renegate-tel játszottak. Ők gondolom nem arra hajtottak, nekik ez fasza befejezés, sőt szerintem is egy kiváló renegate befejezés lett volna, de semmiféleképpen nem paragon, (kivéve a Jokeres részt, az mindenhol hatalmas bukta)

"De a Lostnál is valami hasonló volt, ott is nagy volt az elégedetlenkedés" azért ez nem véletlen. A Lost gyakorlatilag az emberek arcbavágása volt, nem tom feltűnt-e de az idén debütált Alcatraz (Lost-os szereplőkkel, írókkal, hangulattal és rendezővel) nem hoz valami fényes nézőszámot sőt kasza közeli állapotban van, mert nem bíznak a népek a stílusban, és sajnos ez a veszély fennáll a BioWare-nél is.

"Biztos vagyok benne, hogy több ember van akinek tetszett a játék, mint akinek nem, végeredményben inkább a rajongóknak volt gondjuk azzal, hogy mást vártak, de nem lehet mindenkinek megfelelni. Hisz nem 2,5 millió ember mondta azt,, hogy a játék rossz és semmit nem ér a befejezése miatt, hanem csak egy kis százalékuk."

Nem akarok számháborúzni, de azért ez a lenti közlemény azt mutatja hogy a BW-nél tele van a pelenka, a rajongók többsége (mindenféle publikus szavazáson) nem tartja jónak a játék végét, ennyire ne legyél biztos a véleményedben mielőtt nem jársz utána!

blog.bioware.com/2012/03/21/4108/

fordítás:

masseffect.sfportal.hu/dr.-ray-muzyka-a-bioware-tarsalapitojanak-reakcioja-bioware-blog-1474.ann#more-1474

kiemelnék egy fontos mondatot a szövegből:

"so rest assured that your journey in the Mass Effect universe can, and will, continue."

Ez azért fontos, mert a vége elvette az emberek kedvét az újrajátszástól (üzleti nyelven ez DLC-ket is takar), ami jelen állapotban katasztrófa a bioware-nek, de főleg a Mass Effect készítőinek!

Joaquin 2012.03.22. 07:53:24

Na csak ráveszem magam.
Előre bocsáltom: imádtam a befejezést.

Az utolsó 15 percben már ott drukkoltam, hogy ne merjék happy end-el zárni a történetet és hogy öljék meg Shepard-öt (aztán sajnos megláttam az 5000asset+ befejezést..b+...).
Shepardnek meg kellett (volna?) halnia, mert eposzi hős. Ezt nem hiszem hogy agyon kellene magyaráznom.

Azt megértem, hogy ha valakinek 12,5 befejezést ígértek, amit ténylegesen befolyásolnak a döntései, akkor tessék 12,5 befejezést csinálni.

Nem értem a játékosokat. Mind a három rész a szintetikus - organikus élet ellentétre volt 100%-ban kihegyezve, és csak azért mert éppen kooperatívak a geth-ek (Reaperek ellen összefognak az emberekkel, ez nem igazán cáfolja, hogy Reaperek híján nem az organikus élet pusztításának esnének neki), már senki sem érti a befejezést? "Peace is not the natural order of things" (Illusive Man)

Az, hogy a végén egyszerűen változtattál designer döntésnek tűnik. Szerintem rossz döntés volt.
Normandy menekülése egyértelműen marhaság.

Ezeknél azonban nagyobb ostobaságokat/bakikat is elnéztünk a sorozatnak eddig. Az igazi problémája a fanoknak az, ami nekem tetszett: Lassei meghalt.
(Gy.k. nem Shepardre értem, hanem arra, hogy a világ, amit a 3 részben megismerhettünk elpusztult.)

Szerintem a hibáival együtt is egy szép, lírai befejezést csináltak, ami illik egy hasonló méretű eposzhoz. Sőt - személyes véleményem szerint semmilyen más nem illett volna.

Hogy akkor mi a rage oka? Nem tartották be a legfontosabb hollywoodi szabályt: blockbusternek happy end kell.

Joaquin 2012.03.22. 07:54:21

változtattál = választottál *

Pretoryan 2012.03.22. 08:03:50

@Joaquin: "Hogy akkor mi a rage oka? Nem tartották be a legfontosabb hollywoodi szabályt: blockbusternek happy end kell."

Tévedsz, olvasd a hivatalos fórumot és megvilágosodsz! (ofc. vannak happy endért nyivákolók, de ők döntő kisebbségben vannak).

daVidka (törölt) 2012.03.22. 08:05:18

@Joaquin: Nem a happy end a rage oka szerintem, hanem 1. Normandys marhulás, 2. hogy maradhat Shep életben, 3. 3 befejezés van, ami sokkal lineárisabb ahhoz képest, amit ígértek.

Joaquin 2012.03.22. 08:14:07

@daVidka: Nem tudom, én féltem, hogy a sok "minden döntésedet türköző" befejezés (most komolyan ez mennyi? Ha csak 2 lehetőséget nézünk és mondjuk 8 esemény befolyásolja az már 256 befejezés) teljesen megöli a történetet és a mondanivalót.

A hibákkal amit itt fentebb írtatok vagy pl. a bioware fórumon említenek teljesen jogosak, csak szerintem nem annyira fontosak. (Pozitív véleményem egyik oka hogy 5000 asset alatt fejeztem be és csak később tudtam meg hogy Shep túlélheti...omg ezt miért kellett)

Joaquin 2012.03.22. 08:29:09

A játék az evolúció kérdését járja körül. Érezhetően a készítők úgy gondolják, hogy a gépek a következő lépcsőfok, valamint hogy az élet egyetlen mozgatórugója az evolúció. A következmény csak egy lehet. Nem az első sci-fi ami erre épül, de egy gondolat mégis új: azzal, hogy nem az emberek hozzák létre a mindent elpusztító robotokat, az egész szükségszerűségére helyeződik a hangsúly: magunkat és egymást befolyásolni tudjuk. Tudjuk, hogy veszélyes, majd odafigyelünk. Azonban így az egész üzenete inkább az, hogy ha mi nem hozzuk létre a mindent elpusztító robotokat, akkor megteszi más. Az egész a világ törvényeinek egyenes következménye, és teljesen tehetetlenek vagyunk ellene.

És akkor most gondoljátok át újra a végét: hogy lehetett befejezni úgy, hogy ezt a mondanivalót ne ölje meg?

bullseye 2012.03.22. 08:55:05

@Joaquin: Teljesen igazad van, ha nem vesszük figyelembe, hogy az idézet a játék egyik főgonoszától származik ezért erős fenntartásokkal kezelendő, valamint, hogy a befejezésig tartó száz órácska játékidő pont arról szólt, hogy legyen béke, szeressük egymást...

ami meg a befejezést illeti, érdekes, az ME2-ben megoldották, igaz nem feltétlen az utolsó képsorban, de szépen elhullottak, akikért nem tettünk eleget, vagy rosszul mértük fel az erejüket. Ide is jobb lett volna egy kicsit klasszikusabb Hollywood-i megoldás, pl. a szövetségesek "váratlan" segítsége (vagy annak tragikus hiánya) a Földfelszíni csaták 1-1 fontosabb pontján, mint a sima War Asset számháború (és igen a kötelező multi még mindig nagyon zavar...)

Joaquin 2012.03.22. 09:04:32

@bullseye: "befejezésig tartó száz órácska játékidő pont arról szólt, hogy legyen béke, szeressük egymást"

A te ténykedésed lehet :) Én is paragonon játszottam végig nem erre célzok. A főhős ilyen szokott lenni egy történetben, ezért szeretjük meg.

daVidka (törölt) 2012.03.22. 09:08:33

@Joaquin: a fő probléma a befejezésekkel az, hogy nagyjából teljesen mindegy hogyan játszottad végig a játékokat, 3 vagy 2 befejezésből választhatsz csak. És azért a mondanivaló nem ütött annyira (főleg, hogy ezt a témakört elég sok, mondhatni mainstream sci-fi is végigjárta), hogy ezért feláldozható legyen a több befejezés.

bullseye 2012.03.22. 09:39:14

maga a mondanivaló... meg az 50000 év, ami mindig pont jó volt eddig... és most komolyan, szintézis mint preferált befejezés, a jövő útja? Senki nem látta mit tettek a reaperek a begyűjtött fajokkal? Ha az irányítástól el is tekintünk, ez lenne a szép jövő?

AlexWolf 2012.03.22. 10:47:00

Mindenkivel egyetértek, aki a logikai következetlenségeket felvetette (Joker menekülése, flotta földön ragadása (bár a föld elpusztul szerintem az MR robbanása miatt), MR pusztulások stb.).
Pár gondolat még felmerült bennem. Ha úgy is gondoljuk, hogy a föld nem semmisült meg a MR miatt, akkor nem csak Turián/Aszári/Salarian seregek maradtak ott, legalább is nálam több millió geth, elkor, hanar, volus, batarian, krogan stb is a bolygón ragadt.

Joker "menekülését" egyetlen okból tartom valószínűnek. Mivel tudta, hogy valamilyen módon a reaperek (vagyis a szintetikus élet) kipusztítása volt a cél, és nem tudott az egyéb lehetőségekről, hihette azt, hogy az összes szintetikus élet elpusztul a galaxisban (amolyan EMP hullám miatt). Ugye ott volt neki EDI az egyetlen "nő", aki valaha neki jutott, így őt próbálta menteni, nehogy elérje hullám, ami szerinte a végét okozhatta volna. (Halkan jegyzem meg, hogy a szintézises vég esetén, a Normandy is félig élölénnyé vált volna...kiváncsi vagyok hogyan és kivel szaporodott volna :D)

Hála égnek a végső döntés előtt láttam hogy mentett a játék automatikusan, ezért gyorsan kiléptem, és átmásoltam a mentett állásokat máshova, így mindegyik befejezést meg tudtam nézni.
Sokakkal ellentétben én nem bánom, hogy nem 16 féle befejezés lett végül is a játékban. Sajnos manapság sem időm, sem kedvem nincs egy-egy játékot 2-3 alkalomnál többször végigtolni, pláne nem tizenxszer, hogy minden véget lássak. Pláne úgy hogy nem tudom, hol kellene máshogyan döntenem egy-egy újabb befejezéshez.

Igazság szerint végig Paragon-ként játszottam. A három befejezés közül legkevésbé a kontrollálós tetszett. Pedig elvileg az lett volna az egyik "jó megoldás". A másik két befejezés közül, kicsit talán a "pusztítsuk el az összes szintetikus k*csögöt jött be jobban". Sokan érveltek, hogy lehetett volna olyan befejezés is, ahol elmagyarázza S., hogy "nimá mi tudunk békében élni a szintetikusokkal, szóval no para, megtört a kör, mehettek haza reaperek". Ezzel szerintem csak az a gond, hogy Reaperek nem a mostai gethekről beszéltek, hanem a jövőben majd valamikor feltalált szintetikusakról (esetleg továbbfejlődött gethekről).

Na most ennyi jutott az eszembe.

facepalm 2012.03.22. 13:52:49

@AlexWolf: Pedig valójában 18 ending van, kisebb-nagyobb eltérésekkel csak, a military strengthtől függően.
www.ign.com/wikis/mass-effect-3/Endings

AlexWolf 2012.03.22. 14:29:29

@facepalm: Köszi megnéztem, valamit elqrhattam, mert nekem nem élte túl Anderson. Mindenki más igen.

SztupY · http://sztupy.hu 2012.03.22. 17:16:18

@AlexWolf: Anderson mindig mneghal, csak van, hogy előte még dumál egy kicsit és van, hogy fejbe van lőve.

Pobjeda elvtárs 2012.03.22. 20:07:18

@Joaquin:
Khm.

A lírai befejezés az jobbára a happy end. Amit ők akartak az egy szép tragikus befejezés lett volna a dráma szabályai szerint. Ehelyett csináltak egy lírai-tragikus befejezést amiből kifelejtették a drámát, és az érzelmeket.

Mindezen felül a videojáték egy vizuális műfaj, és bizony bármit csinálsz minimális különbségekkel ugyanazokat a lezáró képsorokat kapod, és alig valamit a következményekből.

A Rómeo és Júlia sem a jöjj drága tőrrel ér véget, utána még van egy fél szín. Arról nem is beszélve hogy Júlia sem egy indiai vonatbaleset híre miatt keseredik el, hanem a szerelme halála az amely az érzelmeket kiváltja belőle, és a nézőből. Ezzel szemben itt csak két sorban közölt vonatbaleset jellegű utalásoknak kellene érzelmi hatást kiváltania, miközben a főszereplők fényévekre teleportálódnak két vágás között.

Egyszóval ez nem a Happy End nem Happy End körüli konfliktus, sokkal inkább a csúnyán elrontott írói munka erős és jogos kritikája.

Mindamellett azért azt is hozzátenném, hogy a mass effect műfaját tekintve űropera, és ezen műfaj jellemző attribútuma a happy end, de persze ez nem jelenti azt hogy ne lehetne feszegetni a műfaji korlátokat, viszont akkor azt jól kellene csinálni.

AlexWolf 2012.03.22. 20:59:47

@SztupY: akkor jó, nekem dumált még:D

P1sty 2012.03.23. 20:43:42

Itt egy jól összeszedett videó az indoktrinációs elméletről:

www.youtube.com/watch?v=ythY_GkEBck

kamuregélő 2012.03.25. 17:02:31

@moli: Jaj, ez az első napos DLC műbalhéval elmehet mindenki a sunyiba. ME2-nél is volt 0day DLC, ott volt a Cerberus network meg Zaeed karaktere, szóval mindenkinek STFU, bocs, hogy valami pluszt akartak adni a gyűjtőit vásárlóknak. Ha már itt tartunk, inkább úgy kellene hozzáállni, hogy örülj, hogy nem vagy kizárva teljesen. :)

(Amúgy a marketing részét tényleg elcseszte a Bioware, mert gyakorlatilag sima DLC-ként jelentették be, és nem CE extrának.)

meglivorn 2012.03.26. 01:28:56

@Stöki:
Azért a "Shepard halott" rész a probléma legkisebb szelete (részemről nem is gond, sztem neki halnia kell).
@facepalm:
Nem csak az, nagyon sokan elfelejtik, hogy igenis lehet 2 kimenete a rachni sztorinak, vagy 3 a krogan genophage sztorinak és 3 a quarian-geth sztorinak is. Már ez is rendesen megdobja az endingek számát, ráadásul ezek tényleg a 3 játék alatti döntéseinknek a folyományakánt alakulnak ki.
A probléma csak az, hogy ezekbe masszívan beleköp a tényleges ending :(

@kamuregélő:
Hagyd, a DLC köztudottan a sátán eszköze, soha, semmi jó nem születhet belőle :] [/cinizmus off]

Pobjeda elvtárs 2012.03.26. 09:20:08

@P1sty:

Félelmetes hogy a halott Bobby a zuhany alatt teoriának mekkora rajongó tábora van. Miközben a logikát kérik számon előállnak egy a legszánalmasabb szappanoperákat idéző retkon javaslattal. Arról nem is beszélve hogy a Mass Effect kánonban az indoktrináció egészen egyszerűen nem így működik, sehol egy szó nincsen arról hogy alternatív valóságokat halucinálnának az áldozatok, sokkal inkább alattomos kitartó meggyőzésről, agymosásról szól.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.03.26. 11:07:01

@meglivorn: Ja, én csak vicceltem a képpel.

Egyébként meg this is the new shit:

img.gawkerassets.com/img/17hi4cukh31kxjpg/original.jpg

meglivorn 2012.03.26. 12:18:41

Na, ez a kép már tényleg korrekt :)

Az indoctrination theoryval az a fő baj, hogy akármit csináltál, a reaperek győztek. Pont.
Egyetlen pici kivétel, ha megvan az elegendő EMS hogy megkapd a szuszogós endinget, és az az elmélet hogy a bioware titkol egy dlc-t ami ilyen 80-90-es évek akciófilmjeinek stílusában "És akkor Shepard felállt..." kezdetű.

Nemtom, de én ezt semmivel sem érezném kevésbé gáznak, logikátlannak és erőltetettnek, mint a jelenlegit. Sőt.

A nyilatkozatok alapján is az esélyes az hogy kicsit Hudsonék tökeire léptek, és kidolgoztatják rendesebben ezt az endinget, mert a kivitelezés az ami nagyon gáz. Ha és amennyiben (:) ) sikerül megmagyarázni hogy miért is nem pusztul le a galaxis a relék nélkül, vagy hogy került a normandy oda ahova, és hogy is fognak a népek túlélni, röviden: "hol a sweet a bitter mellett" akkor máris jobb a szitu.
Shep meg maradjon halott. Ő "a hős aki beteljesítette sorsát" stbstb. az ilyeneknek évezredes dramaturgia szerint kell távozniuk. :]

P1sty 2012.03.26. 12:43:34

@Pobjeda elvtárs: Értem amit mondasz, de vedd figyelembe, hogy a sztori szerint Shepard elméje különösen erős, ezzel magyarázható, hogy nem csupán megtörni/agymosásban részesíteni akarják, hanem rákényszeríteni a Reaperek gondolkodására. Párhuzamos valóságot nem hallucinált eddig senki a kánon szerint, de a (szellem)gyerek jelenlétét jól megmagyarázza az elmélet, még ha egyéb pontokon néha kicsit erőltetett is. Szerintem a rémálmok még beleférnek a magyarázatba..

Bárhogy is, hamarosan megtudjuk mit gondoltak a készítők igazából. Az a baj az ilyen befejezésekkel, hogy nem volt megfelelően előkészítve, nem ebben a stílusban ment eddig a sorozat, ahogy ezt leírták páran előttem. A gyermekkor vége, vagy a 2001: Űrodüsszeia végig más stílusban vezette fel az egészet, ott ütöttek is a befejezések. Itt nem igazán.

Egy kis elemzés arról, hogy talán mi okozhatta ezt az egész galibát: www.gamekapocs.hu/cikk/1807/a_mass_effect_fiasko

Pobjeda elvtárs 2012.03.26. 13:09:08

@P1sty:

Jó a linkelt elemzés, sajnos a fő probléma mint írja is, a játék egy részének katasztrofális összecsapottságával van. Az irói munka kritikán aluli, még akkor is ha mondjuk a genophage subplot éppen jól is sikerült.

A Cruciblenek a létezése is önmagában a fantázia hiányát mutatja. A lezárás pedig egyértelműen arról szól hogy kifutottak az időből és összegányoltak valamit. Milyen drámai lezárás az olyan ahol se igazi feszültség, se személyes dráma nincsen? Shephard úgy megy a halálba mintha reggelizni indulna.

A reapereket ha eltekintünk a deus ex machinától, akkor egy módon lehetett volna legyőzni. Aki uralja a mass relayket az megnyeri a háborút, mert korlátlan mobilitása van, a másik meg helyhez van kötve. A korábbi részekben voltak is ebbe az irányba mutató történetszálak, pl. a scan the keepers, akár a reaper iff.

Az indoktrinációs teória sajnos semmivel nem jobb, mert az meg a legroszabb fajta retcon lenne. A legjobb amit tehetnek, hogy a meglévő történetszálat csiszolják amennyire lehet, és a sima számértékhez kötött befejezési variációkat döntésekkel árnyalják, valamint némi személyes drámát is beleépítenek a történetbe, és betömik a plotholeokat. Jah és kirúgják azt az inkompetens írógárdát akinek ezt a harmadik részt köszönhetjük, és szerződtetnek valami nagyágyú sci-fi irót (legalább egy Iain M. Banks kaliberű valakit) a sztorihoz. Azthiszem az még úgy is megérné ha e miatt kevesebb Martin Sheen jutna a játékba.

Szerintem.

Pobjeda elvtárs 2012.03.26. 13:12:25

@meglivorn:
:) Hát bizony a jó drámához elengedhetetlen a halott hérosz. :)

Kapitány2 · http://gdev.blog.hu/ 2012.03.26. 15:16:48

@Pobjeda elvtárs: Nem feltétlenül. Nekem jobban tetszett volna, ha Shepard ellovagol a naplementébe :-)

Pobjeda elvtárs 2012.03.26. 15:45:34

@Kapitány2: ;) Az ugye már nem dráma(szigoruan véve nem tragédia). Semmi bajom a happy endel, de a tragikus lezárás mindig erőteljesebb. Persze nehezebb is rendesen összerakni hogy működjön, mint a mellékelt ábra is mutatja.

meglivorn 2012.03.26. 16:03:47

Nem okvetlenül nehezebb a drámai befejezés, csak meg kell írni rendesen :)
Direkt nem akarok "tragikusat" írni, mert az, hogy a hős meghal, még nem biztos, hogy tragikussá teszi.
Csak példa, itt lehet spoilerezni: Mordin halála (feltételezve hogy nem az a verzió, ahol Shepard lövi le ^^°). Az ember telezokogja a zsepit, és "afrancbamér" de ugyanakkor mégis felemelő, és igenis tudod, hogy ez így jó. Mordinnak is.
Vagy Thane halálán sokan morognak, de ha belegondol az ember@Pobjeda elvtárs: , már a ME2-ben úgy jön be hogy halódik, és igaz, hogy ő ezzel megbékélt, de kb az vár rá, hogy agyilag és fizikailag leépülve, lassan megfulladjon egy kórházi ágyon.
Ehelyett azonban még villanthatott egy nagyot, utoljára, megmenthette a Tanácsot és harcosként, "erősen" halhatott meg.
Dráma, nem tragédia. ;)

"Aki uralja a mass relayket az megnyeri a háborút, mert korlátlan mobilitása van, a másik meg helyhez van kötve. "
Nem egészen igaz. Shep felrobbantotta az alpha-relay-t mégsem állította meg a reapereket. Csak picit lelassította. És ugyan igaz, hogy akkor nem lenne teljes galaktikus front, hanem rendszerről-rendszerre lehetne harcolni ellenük, de az is esélytelen, a proteanok is próbálták. A full-front assault sajnos nem megoldás, bármilyen pozícióban próbálkozol.
Igazából a teljes, összegyüjtött flotta szerepe is csak annyi, hogy időt adjon a Crucible helyzetbe hozásához, és aktiválásához. Semmi más, amúgy esélytelenek.
Valaki itt említette korábban (lehet hogy másik topicban hogy Kobayashi Maru. Tökéletes hasonlat, amikor az ME2 végén látjuk a reapereket ébredni, egyértelmű: ezt nem lehet megoldani. Egy lehetőséged van: csalsz ^^°
A Cruicible sem lett volna annyira nagyon gáz, ha kicsit komolyabb hangsúly kerül arra, hogy ezt nem a proteanok tervezték, hanem fenetudja hány ciklus óta alakul és finomodik, mindig kicsit tovább fejlesztve, míg végül sikerül. Még az is beleférne, hogy valójában egy előre eltervezett "kikapcsoló gomb" része a Starchild tervének. Csak rendesen meg kell magyarázni, beleszőni a folyamatba nem bedobni hogy "ne, örüjjé..."

meglivorn 2012.03.26. 16:04:32

Ookey, a fenti kicsit furán tördelődött... bocs ^^°

algi 2012.04.03. 08:44:29

Végigjátszottam, és nekem tetszett a vége. Bár meg tudom érteni, ha valakinek nem tetszett, hogy a három végevideó annyira hasonlít egymásra. De mondjuk az egész játék nagyon hasonlóan néz ki, bármit is választ az ember.

Egyébként a vége felettébb emlékeztetett a Human Revolution végére azzal a különbséggel, hogy nem volt sértőmód kioktató az outro. Nem is értem: a HR vége miatt nem volt ekkora felzúdulás? Ott mintha csak a boss fightokat utálták volna, pedig azt általában elszúrják a játékok.

CodeKiller 2012.04.07. 01:14:53

Leginkább ide tartozik és talán korábban is írhattam volna, de nekem ez az üzleti rész/befejezés dolog egy régi anime sorozattal (Neon Genesis Evangelion) mutat párhuzamot.
Történt ugyanis, hogy a 26 részes sorozat végére már kifutottak a pénzből, és ezért kétrészes amolyan alibi/"spirituális" befejezést tákoltak össze (bár az nevezhető happy-end-nek is). Ezt viszont a rajongók nem fogadták el, sőt, páran halálosan is megfenyegették a rendezőt ezért. A nagy felháborodás után végül zöld utat kaptak egy filmre, hogy befejezzék -- no de tettek még ide is egy csavart: az első film (Death & Rebirth) 2 részből áll egy recap, és a befejezés első fele! Ezután jött még egy film (End of Evangelion), a teljes befejezéssel, ami már földhöz ragadtabb, brutálisabb, és nem is nevezhető happy-end-nek, de alapvetően jobban követhető. Erre mondta később a rendező is, hogy eredetileg is ezt szerette volna (vagy legalább hasonlót) /elhiggyük?/

Mondhatnánk, az élet előre kitaposta már az utat...

Hispan07 2012.04.08. 00:52:47

huha, csak most sikerült befejezni, de nekem egy igazán nagy bajom van - megígértem Mirikének, hogy a nagy balhé után megkeresem és... öhm... dugunk a következő ciklus végig.

és így ez elmaradt :(

CsakNorrisz 2012.04.08. 12:35:57

@algi: Igen, de a Human Revolution valahogy kevésbé volt epic (nem tudok jobb kifejezést) mind játékmenetileg, mind marketingileg, én legalábbis nem láttam akkora hype-ot körülötte mint a Mass Effect 3 mögött. Ha felnézel Youtube-ra, hemzsegnek a jobbnál jobb rajongói befejezések. (Na jó, nem hemzsegnek, de van egy két jó).

Nekem egyébként főleg a játék megvalósításával vannak gondjaim: én kaotikus gonosz voltam végig, Cerberus haver, meg minden, erre még csak magyarázatot SE kapok arra, hogy miért balhéztam össze velük (ne adj Isten külön Cerberusos történetet meg pláne nem) Tehát amit a 2-ben jól megoldottak (importálás) azt a 3-ban jól elqrták. Mondjuk a minijátékok kivételének örültem, (már az előző kettőnél is úgy voltam, hogy minek?) meg az egész játék akciódúsabbá tételét is jó ötletnek tartom (kövezzetek meg de én inkább Tf2 mint Skyrim fan vagyok)

algi 2012.04.09. 07:16:23

@CsakNorrisz: Én is gondolkoztam azon, hogy mi van, ha Cerberus haver volt a 2-esben, de nekem elégséges magyarázat volt, amikor a Marson kiderült, hogy a Cerberus mit művel a saját embereivel.

Amúgy a HR-ben ez is volt a problémám, hogy nekem tökre bejött volna egy teljesen "lényegtelen" sztori, ami a főhős szerelméről, meg az őt alkalmazó cégről szól. Az egész ott lett elszúrva szerintem, hogy ilyen világmegváltó dolgok jöttek be a képbe. Tehát pláne bosszantó, hogy egy kevésbé "epic" játék meg akarja váltani a világot, és ezért elszúrja a saját sztoriját és játékmenetét is.

A minijátékok alatt nem feltétlen a kódfeltörést értem, hanem pl. akár a járművezetést is. Pl. az tetszett, hogy a 3-asban lövegtornyokat kellett néha irányítani, vagy a repülő siklóból tüzelni. De én pl. benne lettem volna, hogy akár _mindegyik_ küldetés azzal kezdődjön, hogy a sikló tesz egy kört a pálya felett, én meg az ajtóból megtizedelhetem az ellenállást.

A Mass Effect 2 DLC-iben meg volt lebegőtank, meg még hovercar vezetés is, szóval azt hittem, hogy úgy döntenek, visszahozzák a hármasba a járművezetést. Mondjuk Makóval lehetett volna nyomulni a harcmezőkön vagy valami ilyesmi, annak nem lettem volna ellenére. (A Mass Effect 1-et részben azért vettem meg, mert míg a kritikusok utálták a bolygófelfedezést benne, a gameplay videókban láttam a furikázást, és az nagyon megtetszett.)

@CodeKiller: Szerintem az nem lett volna baj, ha tényleg egy alibibefejezés lett volna. Úgy értem, én imádtam volna, ha mondjuk bármennyi is az összegyűjtött war asset, jön egy transzcendens lény, és legyőzi mindkét felet vagy ilyesmi. De nem ez történt, hanem félig elvont, félig valóságos lett a befejezés. Tehát nem igaz, hogy művészi a befejezés, mert annak lett volna igazán mondanivalója (a szerepjáték nem a pontgyűjtögetésről szól), ha tök mindegy, mennyi pontot gyűjtesz össze. De nem mindegy, mert a pontoktól függ, hogy a Pusztítás befejezést túléled-e, és hogy a többi karakter életben marad-e és kijönnek-e a hajóból a videó végén. Viszont a három választási lehetőség annyira primitív (A, B vagy C gomb kvázi), hogy vagy fullra be kell vállalni, hogy most dedó van, vagy elfelejteni az egészet.

Sőt, összességében szerintem a "Star Child"-ot tök jól bevezették a játékban. Meg van magyarázva, hogy Shepardöt bántja a bűntudat a gyerek miatt, nyilván ezért jelenik meg a képében, tehát nem az Űrodisszeia elvontságáról van szó.

CsakNorrisz 2012.04.09. 16:06:39

@algi: A hovertankos küldetéseket szerettem, az autós üldözés is tetszett, és sajnálom is hogy a 3-ban nem voltak ilyenek. Mondjuk géppuskával irtani a jónépet a sikló oldalából á la Vietnam kicsit tényleg erõs lett volna.

A HR befejezésével semmi bajom nincs hiszen ez a többi Deus Ex játék elõzménye, így édes mindegy mit választ a végén az ember. Sokkal nagyobb baj, hogy kapjuk Detroitot és Sanghait, mindkettõt körömnyi bejárható területtel. Emléxem, még amikor koncepció volt a játék, úgy lett volna, hogy kaptuk volna Sanghait a két szinttel, és GTA-s szabadsággal. Lett volna egyvonalú a játékmenet mint a Red Faction Armageddonban. Ott a készítõk teljesen jól el tudtak mesélni egy történetet, amiben volt epikusság ÉS jellemfejlõdés ÉS szerelmi szál.

algi 2012.04.09. 17:11:28

@CsakNorrisz: Ja, hogy az Sanghaj volt? Úgy emlékeztem, hogy valamilyen fiktív város.

"Mondjuk géppuskával irtani a jónépet a sikló oldalából á la Vietnam kicsit tényleg erõs lett volna."

Dehát… ez benne volt a játékban. Egyszer egy teljes küldetés ebből állt, kétszer meg a lebegő siklóban kezdődött a küldetés (ebből az első alkalommal szól is Shepard, hogy tisztítsuk meg az LZ-t). Szóval örültem volna, ha több ilyen van, ha már megcsinálták.

A HR végével meg nem feltétlen a választás volt a legnagyobb bajom, mert megszoktam, hogy sok videojáték ilyen gagyi módszert választ. Sokkal jobban zavart, ami előtte, meg ami utána volt. Egyrészt a választás után nem az derült ki, hogy mi történt a karakterekkel, sőt, még az sem, hogy mi történt a világgal, hanem kaptam egy kioktató tanmesét a szegénységben élők szenvedéseiről pár híradófelvétel kíséretében. Na, ezt kifejezetten intellektuálisan sértőnek találtam, hogy ilyen leereszkedő hangnemre vált a játék.

(Jut eszembe: én amellett döntöttem, hogy nyilvánosságra hozom az infót azt feltételezve, hogy a tudomány beépíti ezt a tudásanyagába, és sokkal biztonságosabb kibervereket tudnak majd gyártani a jövőben. Persze a játék előre eldöntötte, hogy ez azt fogja jelenteni, hogy az emberiség elfordul a technológiai fejlődéstől, ami szerintem baromság.)

Másrészt a zombis dolog: a játék irányításánál kaptam olyan gombokat, hogy "take down", amiből később "double take down" lett, aminek volt halálos, meg nem halálos változata, de minden esetre profi őrök ellen lett kidolgozva, és egy teljes energiacellát lemerített a táncosok által is megirigyelhető mozdulatsor.

Egy efféle zombifikálódott embernek a valóságban elég lenne betörni az orrát, és máris csecsemőpózban összegörnyedne, de a játékban nem volt olyan gomb, hogy ütés. Érted? Nem volt a játékban olyan, hogy ütés. Ott van a Left 4 Dead, amiben van pl. olyan gomb, amivel hátralököm az elözönlő zombikat. A HR-ben egy profi testőr miért nem tudja hátralökni a rátámadó zombikat? Totál unfair. Ha egy játékban nincs gomb arra, hogy ütés, akkor az egy megállapodás a játékossal arra, hogy nem is lesz szükség arra, hogy üssél játék közben.

A ME sorozatban pl. nem volt ilyen baromság, a főhős gyakorlatilag az összes ellenféllel harcba tudott szállni, és nem jött a játék végén egy olyan újfajta ellenfél, amivel nem tudok mit kezdeni, mert nincs rá gomb.

jozicsenko 2012.04.16. 11:34:42

egészen idáig azt hittem, hogy megveszem a ME3-at

mostmár kétlem -max amikor a tescoban 990 Ft-ért adják akciósan...

(ugyanis az első két részt megvettem, tetszett, vártam ezt is: ilyen elbarmolás után bottal sem nyúlok hozzájuk)

Mr. Acid 2012.04.17. 00:33:59

@jozicsenko: Érdemes megvenni, a hiányosságok ellenére is nagyon megéri az árát a simán 40+ órányi tartalommal.

DominoFX 2012.05.01. 15:37:58

Most értem a végére. Nincs sok időm játszani, na.

A végéhez a hozzáállásom valószínűleg más lett volna, ha nem olvastam volna előre, hogy mennyire elrontották. Hogy konkrétan mit, annak elolvasását direkt elkerültem, szóval csak annyit tudtam, hogy majdnem mindenki utálja a végét.
Ehhez képest azért nem volt annyira rossz, mint amire számítottam.

Attól féltem, hogy valami olyasmi lesz, hogy csak álmodja, hogy hősként megmenti a galaxist, és felébred mint egy megalázott és frusztrált közlegény valahol Kirgizisztánban arra, hogy Szergej Harbingerovics őrmester ordítozva fenéken rúgja, amiért elaludt az őrségben.

Vagy hogy Shepard ottfelejtett egy fontos, de leginkább rozsdás csőnek látszó Crucible alkatrészt a batári bolygón, ami megsemmisült, és ezért semmiképpen nem lehet megmenteni a galaxist.

Vagy hogy valami homoerotikus jelenet játszódik le Shepard és az Illusive Man között, renegát opcióként Andersont is bevonva harmadiknak.

Komolyra fordítva a szót ehhez képest nem volt olyan rossz, bár a logikátlanságok már közben is zavartak. Pl. hogy ha a proteanokat a Reaperek rögtön kiűzték a Citadellából - ugye Javik még csak nem is látta egész (előző) életében - akkor hogy tudtak oda egy szobornak látszó relét eszkábálni a következő ciklus számára (ME1 vége).

A három választás is gagyi volt. Miért nem az előéletem döntötte el, hogy melyiket választhatom? Pl. renegátként csak a pusztítást stb.

Elolvastam a Stöki által a legelején belinkelt angol cikket, és egyet kell értenem vele.

Azért nem volt egy rossz játék az ME3, a végétől eltekintve persze.

Depheusz 2012.07.30. 14:38:51

Emlékszem, amikor kijött ez a poszt, úgy kerültem mintha pestises lenne, mert még nem játszottam ki a játékot, csak júliusban volt rá időm. Én ugye az Extended Cut után játszottam ki, így én elégedett vagyok a végével, habár tényleg logikátlannak tartok néhány dolgot és jelentősen lehetett volna növelni az utolsó fél-egy óra játékélményét:
Mint ahogy említette itt valaki, ha csak egy picit átment volna a játék stratégiai játékká, hogy eloszthassuk a seregünket. Vagy legalább annyit mint a ME2 végén, hogy beosszuk az embereket. Mondjuk az utolsó rohamot nem Harbringer vs. hangyák, hanem reaper szörnyek vs. hőseink és utána jelenne meg a Harbringer.

Igazából az előző két rész történései nagyban befolyásolják a játékot, kivéve a végső rohamot, mert annak semmi köze az előző részekhez... Ha ezt a zenét hallom, akkor elgondolkozok, hogy mekkora királyság volt a ME vége és hogy miért nem lehetett ennyire epikus ez is: www.youtube.com/watch?v=NcrDWAuyqtc
De mondjuk ha nem az a lassú, szomorkás zene ment volna a végső bejátszás alatt, hanem mondjuk az öngyilkos küldetés zenéjéhez hasonló zene, akkor az is feldobta volna a játék végének epikusságát.

Nekem az elképzelésem így utólag az, hogy a Control vég igazán Shepard-höz illő, de szerintem túlságosan elüt az univerzumtól. A Destroy vég az igazán Badass lehetne, ha mondjuk több bejátszást láthatnánk a toborzott seregeink csatájából, nem csak annyit, hogy jajj egy Destroyert papírrepcsikkel dobálnak. Tehát én nem éreztem át annyira az ő harcukat, csak annyit, hogy nekem(Shepard-nek) már rohadtul elegem van az egészből. A Szintézis vég... hát eléggé optimista, Shepard feláldozza magát a tökéletességért. Elsőre ezt választottam. A valóságban biztos király lenne, az biztos.

Aki nagyon benne van a játékban az érteni fogja ezt (Egy barátom fejtette ki nekem):
A Reaperek rajokban mozognak az űrben. Na most ezeket a járőröző Reapereket megfelelő taktikával el lehetett volna pusztítani. Optimális esetben akkor lehet nyerni, ha 1-3 a Reaper-Dreadnought felállás. Mint láttuk, ha sokat scannelünk akkor a naprendszer körül lévő raj üldözőbe vesz minket, egy gyorsabb hajó képes elmenekülni, miközben X számú Dreadnought belép a naprendszerbe és hátba támadja a Reapereket, akik kénytelenek megfordulni, ilyenkor ugye meg kell állniuk, ilyenkor a hajtóművek kikapcsolnak és a pajzsuk is 0-ra csökken, tehát védtelenek lesznek, és innentől kezdve hal a hordóban a játék.
Egy másik dolog, miért nem használunk a játékban nukleáris fegyvereket, az űrben? Láttuk hogy 1 Cain mit tett a Destroyerrel, akkor ezt miért nem lehet eljátszani a többivel?

Eléggé hosszúra sikeredett, de őszintén szólva én még tudnék írni...

Griffen 2018.11.08. 12:20:57

Üdv mindenkinek!

Nos, én ott kezdeném, hogy régebben láttam és már többször is azóta a 3 összes befejezési alternatíváját. Én csupán a 2-vel játszottam, egyrészt azért mert, mint később kiderült abban minden fontos információ ami az 1-ben történik megtalálható, másrészt pedig a 3-mat nem viszi a gépem. Most viszont valamiért eszembejutott és elkezdtem utánaolvasgatni és most láttam meg először olyan posztokat, hogy elmegyünk elméletileg "botrány" lett a ME3 befejezéséből. Nos ez nekem kisség furcsa volt mert, ahogy én emlékszem a befejezésre, annyi maradt meg, hogy Shepard meghal és vagy kinyírod a kaszásokat, vagy átveszed felettük az irányítást, vagy újraprogramozod őket, (de lehet hogy már rosszul emlékszem az opciókra).
Elkezdtem utánakeresgetni a végjátéknak, hogy részletesebb képet kapjak az egész 3. részről, viszont sehol nem írják le a KONKRÉT befejezést, csak kertelnek és körülírnak hogy ez, meg az miért volt szar. Nem hazudok szerintem, ha azt mondom, hogy körülbelül 10-20 posztot átolvasgattam, oldalakat és még mindig semmi képem nincs a pontos okáról a játékosok felháborodottságának. (Ezek közt ott voltak a pcguru, a gamestar, stb. oldalak is). Ez annyiban jó volt, hogy megtudtam rengeteg dolgot az alap történetről, illetve egyéb fontos információk birtokába jutottam, viszont úgy gondolom, hogy bizonyos (a ME3-mal kapcsolatos) információk és részletek ismeretében tudnék mondani nektek kielégítő és megfelelő befejezést, ezért csak arra szeretnék megkérni valakit, hogy mesélje el nekem (ha nem nagy gond) a 3. rész lényegét, (bár azzal nagyrészt tisztában vagyok) de legfőképp a lezárását.

Köszi előre is :) .
süti beállítások módosítása