HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Battlezone

2011.01.20. 17:58 Stöki

Itthon nincs akkora kultuszuk a múlt heti Star Control II alatt a szavazásban felsorolt neveknek, mint tőlünk nyugatra, mert a pénzbedobós arcade játékok a nyolcvanas évek elején még nem szivárogtak be hozzánk (ezért is gondolhatják azt többen, hogy a Wizard of Wor eredetileg C64-játék, pedig nem). Viszont a Heti retro rovat célja nemcsak a múltidézés, hanem az edukáció is, szóval most a Battlezone-ról lesz szó – amiről sokan úgy hiszik, hogy egy 1998-as Activision-játék, valójában azonban 1980-as és az Atari készítette.

Szóval 1980, képzeljük el az akkori Amerikát. Egy volt színész, Ronald Reagan indul az elnökválasztáson Jimmy Carter ellen, a mozikban tarol A birodalom visszavág, de az űrsikló még nincs túl első repülésén. A játéktermekben a Pac-Man a király, újszerűnek és meglepőnek nevezi mindenki. Aztán megjelenik a Battlezone és olyan 3D-t villant, amitől minden játékos 2000-ben érzi magát.

Persze mai szemmel nézve ez már igen kezdetlegesnek 3D: fekete alapon zöld vonalakból összeálló, a szó szerint ék egyszerűségű tereptárgyak és akadályok voltak a játéktérben, legfeljebb a háttérben néha kitörő vulkán igazán megkapó. Meg persze az ellenséges tankok és ufók, amiket ki kellett lőni. Fel és le nem lehetett mozogni, tehát valójában a Battlezone egy 2D játék volt 3D grafikával és first person nézettel – de 1980-ban ez a látvány abszolúte kiérdemelte a „forradalmi” jelzőt.

A Battlezone-hoz a vektoros kijelzők megjelenése mellett egy Ed Rotberg nevű ember kellett (balra), aki a Michigani Egyetemen kezdte a játékfejlesztést PDP gépeken, és ez a tapasztalat elég volt ahhoz, hogy az Atari egyik kulcsembere legyen a nyolcvanas évek első felében. A Battlezone Rotberg egyik első játéka volt, és legnagyobb részét ő programozta, de két segítsége is akadt Owen Rubin és Roger Hector személyében (előbbinek a vulkánt, utóbbinak az ellenségek grafikáját köszönhetjük). Sajnos a fejlesztésről nem találtam szaftos részleteket a neten, hiába kerestem (és az 59-es Retro Gamer, amiben a Battlezone-háttéranyag van, pont nincs meg nekem), de az tuti, hogy három processzor is volt a játékgépben. A fő processzor, egy 6502 alapú cpu magáért a játékért felelt, ezt támogatta egy kisebb proci, ami a 3D-hez szükséges geometriai számolásokat végezte, egy harmadik processzor pedig a vektoros kijelzőhöz tartozott.

Érdekes volt a játékgép kialakítása. Két joystickkal lehetett irányítani a játékos tankját, de mindkét botkormány csak két irányban mozgott, mert mindkettővel a tank egy-egy lánctalpát lehetett irányítani (forogni pedig úgy lehetett gyorsan, ha egyik joyt előre, a másikat hátra tolta a júzer). Az egyik joystickon volt egy gomb is, ami már harminc évvel ezelőtt is arra volt jó, amire a videojátékiparban kitalált legtöbb gomb: lőni. A kijelzőt egy periszkópszerű kis előtéten keresztül lehetett nézni (immerzió, fuckyeah), de a kibicek is ráláthattak oldalról a kijelzőre. Aztán később voltak olyan modellek is, amikről ezt a periszkópot leszerelték – egyrészt azért, mert sok játékosnak nagyon kényelmetlen volt legörnyedni vagy éppen lábujjhegyre állni, hogy elérje a nézőkét, másrészt azért, mert nem volt túl higiénikus, ahogy a játékosok egymás után nekinyomták a fejüket a periszkóphoz.

És volt még egy verzió, ami szoftverét tekintve is sokban különbözött az eredetitől (például helikoptereket is kellett lőni), és még a neve sem Battlezone volt, hanem Bradley Trainer. Ezt az amerikai hadsereg rendelte meg az Ataritól, a Battlezone láttán ugyanis az jutott néhány tiszt eszébe, hogy milyen remekül lehetne használni egy ilyen játékot Bradley harci járművek lövészeinek kiképzésében. Rotberg és néhány kollégája tiltakozott az ötlet ellen, nem akarták, hogy katonai célokra használják azt, amit ők szórakoztatásra szántak. Az Atari végül meggyőzte őket, Rotberg azzal a feltétellel ment bele a fejlesztésbe, hogy a későbbiekben soha többet nem dolgoznak a hadseregnek. A fejlesztő 1981 első három hónapját gyakorlatilag az Atari főhadiszállásán töltötte, hogy határidőre elkészüljön a Bradley Trainer, amit az első 3D-s katonai szimulátornak is tekinthetünk. A gépből két példányt gyártottak, az egyik elveszett az elmúlt évtizedekben, a másik egy magángyűjteményben van ma is.

A Battlezone nagyon sikeres játékgép volt, mégsem volt olyan népszerű, mint a Japánból akkortájt érkező masinák. Hatása viszont legalább olyan nagy volt, és most nem csak az Apple II-re, C64-re, Spectrumra és még kismillió platformra született portokra gondolok (legutóbb Xbox Arcade-re jött ki egy kipofozott, multiplayerben és CTF-ben is játszható verzió). Sokan kezdték utánozni a program játékmenetét, a Stellar 7 például nehezen elképzelhető a Battlezone nélkül, de a Tron című 1982-es film tankja is rokonítható Rotberg játékával. 1998-ban pedig megjelent az Activisiontől a bevezetőben már említett Battlezone, ami inkább tisztelgés volt, mint remake – méghozzá egy nagyon szép és briliáns tisztelgés, a real-time stratégiák és a harci szimulátorok csodálatos keveréke (sajnos fájdalmasan nagyot bukott).

Ed Rotberg 1986-ig dolgozott még az Atarinak, aztán a sok egy kaptafára készült shoot’em up és verekedős játék láttán átmenetileg kiábrándult a játékiparból, és elment az Apple-höz fejlesztőnek. Később a 3DO idején mégis visszatért, és a Mineshaft Entertainment nevű, kisebb mobiljátékokat gyártó cég igazgatójaként ma is az iparban dolgozik, a Battlezone sikerét és ismertségét azonban nem tudta azóta sem megközelíteni.

Még egy érdekesség: az eredeti Battlezone úgy beindította a játékosok fantáziáját, hogy különböző legendák kaptak szárnyra. Az egyik mítosz az volt, hogy ha elég sokáig megy a játékos a tankkal a vulkán felé, felmehet rá, és a kráterben egy kastélyt talál. Egy másik legenda szerint ha a játékos képes volt egy órán át életvesztés nélkül vezetni, odaért egy gyárhoz, ami ontotta magából az ellenséges tankokat. Mások úgy tartották, hogy az ufóknak van egy nagyobb anyahajója, amit a kitartó játékosok megláthatnak. Természetesen ezekből a mítoszokból egy szó sem igaz. Hogy mennyire nem, arról a kaliforniai David Palmer is mesélhetne, 1985. augusztus 30-án ugyanis ő állította be a játék rekordját 23 millió ponttal. Palmer 23 órán át játszott, és négy élete még mindig maradt, amikor abbahagyta a játékot. Egyetlen gyárral vagy kastéllyal sem találkozott.

Aki kipróbálná, milyen volt a játék, annak ajánlom az Atari honlapján levő flashes verziót, portokat most hadd ne linkeljek be, egyik sem adja ugyanazt az élményt, mint az eredeti. Jöjjön inkább a szavazás, egy ilyen őskövület után fiatalabb klasszikusok közül választhattok.

 

54 komment

Címkék: retro heti retro jatek battlezone

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr402599462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Danis 2011.01.20. 18:29:36

Uhhh... A remake-kel mennyit nyomtam...

Zarbon 2011.01.20. 18:40:14

n1

volt a 98as BZnek egy 2. része is amit a Pandemic fejlesztett (Dark Reign 1-2) nekem az is nagyon tetszett

thinkEdem 2011.01.20. 18:51:23

Plusz pont azért, hogy a szavazás már nem visz el külön oldalra. :)

algi 2011.01.20. 19:46:24

Vagy ezzel a remake-kel vagy egy nagyon hasonlóval játszottam, ha jól emlékszem, egy időben két ilyen játék volt egyszerre. Imádtam, hogy belsőnézetben kellett nyomni az RTS-t. Kár, hogy nem terjedt el ez a zsáner.

Cs0pi · http://androidnews.blog.hu/ 2011.01.20. 19:46:38

A régiviel is játszottam még a régi xt-men elég sokat. A vulkános legenda megvolt nálunk is.

Az activsion féle verzió meg annyira zseniális, hogy elmondani is nehéz.

Dialupos nettel még online is próbálkoztam vele és 2000 körül még voltak aktív szerverek.

Gyönyörű volt hihetetlen összetett fantasztikus fizikával.

Egy picivel szebb lenne minden nap játszanék még vele.

egyébként pár hobbiprogramozó nekiállt a harmadik résznek:
battlezone3.com/

Savior 2011.01.20. 19:56:30

Off:
M3 Bradley... a kedvenc járművem volt a Steel Thunderben, a tow rakéták miatt. Normális tankokkal valahogy mindig kinyírtak. :)

Off off.

A '98-as változat demoja megvolt valami lemezújságból, nem kevéssé volt jó. Aztán valamiért elfelejtettem.

Lámadmirális 2011.01.20. 20:05:08

Oddworldről egy retro rovatot!:b

Mostly Harmless 2011.01.20. 20:08:25

Stellar 7 bazmeg... azzal még álmodtam is...

Syolos 2011.01.20. 20:13:31

Vörmsz mellett esélytelen a többi játék a szavazásban :)

Dr. Tom 2011.01.20. 20:14:03

Az Activision féle Battlezone-al rengeteget játszottam anno, főleg deathmatch partykat.
Sniper mód és Rave Gun, anyázás és nevetés.
Hatalmas volt :)

Fue · http://www.english-hungarian.com 2011.01.20. 20:18:02

Egy apró pontosítás: a joystickok valójában a két lánctalpat mozgatták, tehát nem arról volt szó, hogy az egyikkel forgatsz, a másikkal pedig előre-hátra mozogsz. Így lehetett marha gyorsan fordulni (egyik joystick előre, másik hátra). Kellett is, mert egy idő után nem kímélt a gép, iszonyatos támadások értek oldalról és hátulról.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.01.20. 20:30:41

@Fue: Hú, köszi, ezt nem tudtam. Javítottam.

Luxa · http://blog.luxa.hu 2011.01.20. 20:44:46

Szavaztam az Eric the Unreadyre bár semmi esélye sincs. :)

TH 2011.01.20. 21:19:46

@Luxa: Én is arra szavaztam, még annó gondoltam is, hogy megpróbálok írni valamit róla, és elküldeni ide, aztán győzött a lustaság. Az Eric nekem az abszolút kedvenc játékom. :)

JoHnNiEE 2011.01.20. 22:01:18

huh, első játékaim egyike volt vmeik pc-re szánt verzió , pontosan nem emlékszem már rá, csak a névre, és pár emlékfoszlány :) de jó volt akkor

Anti Anyag (törölt) 2011.01.20. 22:03:19

A Vidámpark Játékterme tele volt pénzbedobós számítógépes játékokkal a 70 -es évek végén, amiket elég jól frissítettek. Később volt Battlezone is, bár a számtógépek elterjedése végül is kivégezte a Vidámpark játéktermét.

Battlezone-val rengeteget játszottam a PC-s verzión. Akkoriban PC-n még nem is nagyon volt más játék. (Persze nem nekem volt PC-m akkoriban, hanem a munkahelyemnek.)

Bal 2011.01.20. 22:05:11

A BZII-t próbáltam, az tényleg zseniális volt.

Master of Magic mikor lesz? Ez az egyetlen játék, amit hajlandó vagyok ma is nyomni emulátoron, annyira jó. Kár, hogy az AI elég butuska. Ami döbbenet benne, hogy mai napig nincs tisztességes remake-je, a Stardock próbálkozott tavaly, nem sok sikerrel, talán majd a most nyáron jövő kiegészítője.

Perszepersze, 4x meg Civ klón, de volt néhány turn-based széria (pl. a Masters of Orion is), ami megérne egy (két) cikket... lehetne Heroes of Might and Magic is.

algi 2011.01.20. 22:09:45

@Savior: A TOW rakétákkal meg lehetett nyerni bármelyik küldetést. Elég sok volt belőle, hogy letaroljunk mindent, ami útban van, meg még a célpontot is. Amikor erre rájöttem, többet nem szórakoztam géppuskával, meg ágyúzással.

Savior 2011.01.20. 22:16:02

@algi: Hát, emlékeim szerint azért takarékoskodni kellett velük, a fegyvertelen konvojokra nem használtam. Viszont ha felbukkant egy-két T80-as, akkor beásás, TOW, bumm, megy tovább. :)

lifelike 2011.01.20. 22:24:59

omg mennyire imádtam ezt a játékot (BZ1)
benne a van a "minden idők legjobb játéka" top10ben
órákig el tudtam repkedni a hold felszínén, annyira jól meg volt csinálva, nagyon bírnám ha kijönne valami hasonló hangulatú game
de nem jön

mizie 2011.01.20. 22:30:42

Volt egy még ennél is kezdetlegesebb, de megjelenésében nagyon hasonló játék. Ott egy hajóval vagy vmilyen más vízi járművel toltad és szigetek között kellett menni. Volt lehetőség ilyen kis hajók kilövésére, amikkel megnézhetted hogy mi van előtted.

Nem tudja vki mi volt a neve annak a játéknak?

Komáromi Teréz Atya 2011.01.20. 22:46:47

Didaktik M-en toltam a Tankduel 3D-t kiskoromban. A Didaktik a Spectrum klónja, a Tankduel a Battlezone-é, és a játék a kornak megfelelően másolt volt.

Magyarán a klón klónjával játszottam egy klónon.

Yo Dawg!

Savior 2011.01.20. 22:49:17

@mizie: @Dzsini: Minél kezdetlegesebb? Mert a Carrier Command 8 évvel az eredeti BattleZone után jelent meg, és ez bizony meg is látszott rajta. Az egy komplett stratégia volt, nem egy szimpla lövölde!

Ennek ellenére a leírás alapján nekem is az ugrott be, de szerintem rosszul emlékszel a viszonyukra.

Zsola777 2011.01.20. 22:51:30

Battlezone II Win7 x64 alatt is fut még, detail max, tiszta retró :)

mizie 2011.01.20. 22:57:58

@Savior: valóban, így visszanézve nem olyan kezdetleges, igaz én még fekete-sárga monitoron játszottam vele, de igen erre gondoltam. Köszi :)

Dzsini 2011.01.20. 23:00:22

@Savior: szerintem is modernebb (bár én csak Amigán játszottam vele, ott nagyon komoly volt), de a leírás alapján akkor is az :)

Viszont volt 64-en egy másik játék - sima lövölde volt az is, belső nézetből, de ott még vektorok se voltak, csak rombuszokra kellett lőni, néha valami vinnyogó hanggal jelezte, ha jött egy speciális ellenfél (gyorsan nekirohant a játékosnak, folyamatosan hátrálva lehetett lelőni), és ha elég gonoszt sikerült levadászgatni, akkor oszlopok között kellett a következő pályára átmenni, ami talán annyiban különbözött, hogy más színű volt az ég, és gyorsabbak voltak az ellenfelek... Nézegetem a képeket gyűjteményekben, de nem jut eszembe a neve - csak az, hogy talán egy szó volt. Valaki esetleg be tudja azonosítani?

Dzsini 2011.01.20. 23:01:27

@Dzsini: még egy: a pályák közti átjutás úgy ment, hogy valahol megjelent egy fekete téglalap kapu, amin át kellett haladni.

rez 2011.01.20. 23:12:35

uhh, anno a játékteremben... 10 forintossal működött... imádtam :)
a BZ1 tetszett, még mindig megvan, a BZ2 annyira nem...
köszi a cikket Stöki!

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.01.20. 23:25:45

Én egy M1 Abrams szimulátorral toltam sokat, az már 386 korszakban volt. Kb. az LHX és a Gunship 2000 szintű grafikával. Leszámítva, hogy szinte sík terep volt és szögletes tereptárgyak, nagyon élvezetes volt. Kihívás volt játszani vele.

szbszig 2011.01.21. 00:49:26

Szeretném megemlíteni, hogy manapság flashben találni még hasonló vektoros grafikájú játékokat. Például ilyen az alábbi Vector Conflict: The Siege is.

www.kongregate.com/games/DigYourOwnGrave/vector-conflict-the-siege

Stefan Derrick 2011.01.21. 02:25:18

Jaj, szegény Darklands...

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2011.01.21. 08:38:46

A Battlezone periszkópos verzióját még személyesen láttam a Vidámpark játéktermében. Játszani nem tudtam vele, mert nem értem fel a nézőkét :)
Lenyűgöző volt.

Dester 2011.01.21. 09:19:54

@Judea: szerintem kicsit megtréfáltak az emlékeid, én úgy emlékszem, hogy a 286-os korszak játéka volt kb. 2-300 kB-ban, roppant egyszerű grafikával. Nagyjából olyan szintű lehetett a grafikája, mint a Stuntsnak, talán még egyszerűbb. (Tényleg, a Stunts sose kerül be a szavazásba?)

Apám annyit játszott az Abrams-szal, hogy szabályosan megutáltam egy idő után. Ezerszer kellett ez elől a játék elől "kirugdosnom" a gép elől. :)

A Battlezone nekem totálisan kimaradt, de élmény volt végignézni a videókat, képzelem mekkora szám volt anno.

Dester 2011.01.21. 09:20:43

@Dester: pontosítás: a játékot utáltam meg egy idő után, nem apámat. :)

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.01.21. 09:23:58

@Dester: Alapvetően mindegy, az említett két másik játék is ment szerintem 286-on, de nekem 386-os volt, bár abból a leggyengébb. Ezért írtam 386-os korszakot. A Stunts is kedvencem volt, sokat építkeztünk benne és egymás rekordjait döntögettük.

sys_64738 2011.01.21. 09:30:27

10-12 lehettem, Miskolcon a belvárosban volt "a" játékteremben egy ilyen masina. Én is úgy emlékszem 10 forinttal mehetett. Ott álltunk nyálcsorgatva, mert csak a "nagyok" ülhettek elé (volt egy bárszék rendszeresítve előtte). Ott is megvolt az Ufo anyahajó legenda :)

Dester 2011.01.21. 09:30:43

@Judea: ja, így már értem, semmi vész. Én XT-vel kezdtem, ahhoz képest a 286-os rakétának tűnt, az se most volt. :) Ahhoz képest a 386-os volt iszonyat gyors, bár nekem asszem a legizmosabb volt, egy DX40-es, 8 MB (!!!) memóriával. Ha jól emlékszem, még most is megvan. A Stunts meg világbajnok volt, soha semmilyen játékhoz annyi pályát nem csináltam, mint akkor. Volt olyan pályám is, ami teljesíthetetlen volt, mert 10 perc volt a limit és annyi idő alatt nem lehetett végigmenni rajta. :) Ordítanék egy remake-ért, mert a CrashDay nagyon nem volt az, bár szerintem valahol annak szánták.
Na ennyit az offról.

Közben az Abramsról is találtam egy screenshotot:
en.wikipedia.org/wiki/File:M-1_Abrams_Battle_Tank_Genesis_Screenshot.png

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.01.21. 09:55:19

@Dester: Ez volt az , nekem nagyon tetszett. Bár lehet, hogy most csalódnék.

Dester 2011.01.21. 09:57:42

@Judea: DosBoxra fel. :) Nekem nagyon monotonnak tűnt akkor, a pörgősebb játékokat jobban szerettem. Apám meg pont ezért imádta, stratégiai játékokból is a körökre osztott Panzer General volt a kedvence (ahol volt idő gondolkodni), míg én prímán elvoltam a Dune 2-vel, Red Alerttel, C&C-vel. :)

Karvaly 2011.01.21. 09:58:52

Ha jól emlékszem, Primon még játszottam a Battlezone '83-as Spectrumos feldolgozasanak, a Combat Zone átiratával.

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.01.21. 10:00:59

@Dester: Jó lenne. Most arra vágyom, hogy legyen egy androidos dosbox, ami támogatja a virtual billentyűzetet, mert amit eddig találtam csak a fizikai billentyűkkel megy. Nem tud valaki? Google nem volt kegyes.

Dester 2011.01.21. 10:10:02

@Judea: előbb-utóbb csak lesz már portja. Windows mobile-ra is jól jött volna, bár annak nagyon örültem, hogy legalább ScummVM van. Így hatalmas élmény volt a DOTT-ot és az Indiana Jones and the fate of Atlantist a telefonon újra játszani. :)

B-Bird 2011.01.21. 11:29:20

Battlezone is megvolt, a '98 is pörgött a gépen. Viszont valamiért beugrik egy játék, de lehet ezzel az érzéssel egyedül leszek: NetWars rémlik valakinek? (tudom, hogy nem tank, de mégis... ez a feeling ugrott be)

foodlfg 2011.01.21. 11:55:19

Battlezone IIvel sokat nyomtam.
Kár hogy már nem menő ilyen játékokat készíteni.

lokkoLori 2011.01.21. 15:07:20

Battlezone 1-2 ... azonnal rabja lettem, máig az egyetlen RTS, amit valaha kedveltem ...
APC ready !

Savior 2011.01.22. 16:53:52

@Dzsini: Te, ez egy ritka genny játék. Hatodik pályáig sikerült eljutnom, de emulátorral úgy, hogy 5 ellenségenként save state-eltem. Néhány ellenség olyan gyors, hogy esélyed sincs eltalálni, csak szerencsével. Persze a pályák közötti utazás is megéri a pénzét... Komolyan nem értem, kinek találták ki az ilyen játékokat.

rez 2011.01.23. 17:15:11

@sys_64738: és az egyik irányítókarja fából (vagy bekelitből?) volt kifaragva :)

Penya64 2011.01.24. 12:16:50

@B-Bird: Netwarst a novell doshoz adtak gyarilag, es hasonlo vektorgrafikaval lehetett egymast loni az urben halozaton keresztul. Nagykiraly volt
süti beállítások módosítása