HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Szerdai retro: Commando

2010.03.31. 14:30 Stöki

Eheti retrojátékunk a Commando, amit azért választottam ki, mert szeretnék eloszlatni egy félreértést, ami nemrég egy kommentben érkezett. Eszerint Rob Hubbard, a C64-zenék egyik királya (a másik Jeroen Tel) remek zenét írt a játékhoz. Na, ez nem igaz. A mondat helyesen: Hubbard remek zenét ÍRT ÁT a játékhoz. A Commando ugyanis eredetileg pénzbedobós játékgép volt, a Capcomnál jelent meg 1985 tavaszán. A játékot az a Fudzsivara Tokuro készítette, akinek az anyját később a legendásan nehéz Ghosts’n Goblins és a Mega Man-játékok miatt szidták a gamerek, a zeneszerző pedig szintén japán volt (ráadásul nő), bizonyos Kavamoto Tamajo. Nézzük és hallgassuk meg az eredetit:

A játék elég sikeres lett, és később hatással volt olyan hasonló programokra, mint az Ikari Warriors vagy a Who Dares Wins II, úgyhogy nem kerülhette el sorsát: átkonvertálták mindenféle otthoni játékplatformra. A konverzióért az akkori nagyágyú fejlesztőstúdió, az Ocean és egy fiatal, szinte jelentéktelen fejlesztőcég, az Elite Systems küzdött meg. Az Elite saját jogon nem is nagyon kerülhetett oda a tárgyalóasztalhoz, viszont a céget alapító Richard Wilcox, és fia, Steve jóban volt egy brit céggel, az Electrocoinnal, ami többek között a Capcommal is bizniszelt. Ez a közvetítő hozott össze egy meetinget Cudzsimoto Kenzóval, a Capcom jelenlegi CEO-jával, aki már akkoriban is nagy ember volt, de azért még személyesen el-elmászkált Európába üzletelni.

Szóval Wilcoxék besétáltak Kenzo ötcsillagos lakosztályába, és tettek egy merész ajánlatot: százezres eladásig darabonként 65 penny jogdíjat fizetnek az átiratért. Vagyis szumma 65 ezer fontot. Ez akkoriban a játékpiacon irdatlan nagy lóvé volt egy konverziós jogért, főleg egy kis cégtől, de az Elite ezzel végül is kiütötte a nyeregből az Oceant. Még aznap megkötötték az üzletet, és még abban az évben rohamléptekben elkészült a C64-es átirat, éppen ki tudott jönni a karácsonyi piacra. És aratott: több mint 200 ezer példány kelt el belőle pár hónap alatt – lenyomta az Ocean Commando-klónját is, pedig annak az volt a neve, hogy Rambo.

A jól sikerült konverziót (lásd fent) aztán további, ráérősebb tempóban készült átiratok követték (a C64-es verzióba a nagy rohanás miatt csak három pálya került bele, pedig az eredeti játékgépben nyolc volt), és az Elite a későbbiekben is több nagyobb cím átiratát megcsípte a Capcomtól (például a Ghosts’n Goblinst és az 1942-t).

Aki mai szemmel néz a játékra, az csak egy egyszerű lövöldözős marhaságot lát, de 1985-ben adrenalinbomba volt a program a kevésbé pörgős akciójátékok között, ráadásul kommandós témája volt (a VHS-korszak kellős közepén járunk). A játékmenetből azt érdemes kiemelni, hogy ez volt az első játékok egyike, ami az okos gránáthasználatra oktatott (vagyis gránátból kevés volt, emiatt jó helyzetekben kellett eldobni), és plusz pontokat lehetett szerezni a képernyőn átvonuló foglyok kiszabadításával (mindkét őrüket le kellett lőni). És persze a pályavégi harcok. Nem voltak főszörnyek, viszont a pályák végén egyszer csak feltűntek fegyveres gerillák a ködben, és jöttek és jöttek és jöttek... biztos vagyok benne, hogy a Serious Sam alkotói merítettek innen némi ihletet.

No, de amiért az egészet írni kezdtem: Hubbard mester műve. Bár valóban nem ő írta az eredeti dallamot, azért nem véletlen, hogy sokan az ő nevéhez kötik ezt a zenét. A három hangcsatorna vérprofi kihasználásának iskolapéldája a C64-es változat zenéje, sokkal dögösebb és maradandóbb prüntyögés, mint az eredeti játékgépé. Nem csoda, hogy a régi játékzenéket remixelő és átdolgozó szubkultúra egyik örök kedvence a mű (akár csak a játék toplistájánál hallatszó zene), úgyhogy most következzen néhány ilyen átdolgozás.

A különböző mixmesterek és -csapatok neveit lásd a lejátszóban. Az első hat szám az alaptéma feldolgozása, van közte tüctüc, Jarre-os hangulatú, dixielandes és még egy a capella is. A hetedik szám egy érdekes montázs a Nox legutóbbi eurovíziós dalával (innen - annyira hasonlóak ugyanis az alapok, hogy felmerült, a Nox esetleg nyúlta a Commando zenéjét), az utolsó öt pedig a toplista témáját dolgozza fel. A legutolsó igazi büntetés, egy szirupos nyáldal – de még így is működik a dallam.

Aki szívesen játszana az eredeti játékgépes változattal, ide kattintson (emulátorért pedig ide), a C64-es verzió itt található (emulátor itt), innen pedig Hubbard műve tölthető le SID formátumban (és itt van hozzá egy lejátszó plugin Winamphoz). Végül következzen a játék néhány borítóképe, de előtte még egy szavazás: mi legyen a következő játék a rovatban?

Mi legyen a következő játék?
Elite
Secret of the Monkey Island
The Last Ninja
Pac-Man
Supremacy
  
pollcode.com free polls

120 komment · 1 trackback

Címkék: retro c64 commando rob hubbard heti retro jatek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr681882568

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Szerdai retro: Commando 2010.04.01. 09:19:02

Eheti retrojátékunk a Commando, amit azért választottam ki, mert szeretnék eloszlatni egy félreértést, ami nemrég egy kommentben érkezett. Eszerint Rob Hubbard, a C64-zenék egyik királya (a másik Jeroen Tel) remek zenét írt a játékhoz. Na, ez nem igaz. A…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moli 2010.03.31. 14:37:13

3 perc alatt vegig lehetett jatszani? en evek alatt nem tudtam. igaz, en inkabb programozassal kompenzaltam az ugyesseget es gyakorlast (cheat)

Tájfájter 2010.03.31. 14:48:30

Én először a Who dares wins II-vel találkoztam, csak aztán a commando-val, így valamiért kevésbé volt rám hatással.

Kommandós filmek mellett talán még a vietnámi háború hatása lehetett jelentős, akkoriban mentek a hasonló témájú filmek, a MIA és POW témák is.

Dzsini 2010.03.31. 15:53:11

Mi legyen a következő játék?
Archon

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.03.31. 16:17:14

Én se nagyon tudtam az ilyeneket végigvinni viszont a commdandonak később volt kismillió klónja, volt amivel a bátyjámmal ketten játszottunk, na az volt ám a móka:D:DD

@Dzsini: borítók felett ott a szavazódoboz, válassz onnan valamit:D:D:D

thinkEdem 2010.03.31. 16:40:01

Ejnye! A Press Play On Tape feldolgozása hol marad?! Messze veri a felhozatalt szerintem...

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.03.31. 16:41:55

@thinkEdem: Van nekik? Megnéztem azt a pár albumot, ami megvan tőlük, de Commandot nem láttam.

Dester 2010.03.31. 17:29:14

Commando, Who Dares Wins (I-II), Wizard Of Wor. Nagyjából ezekkel játszottunk a legtöbbet apámmal, évekig.

A zenékhez: a hollandok feldolgozták zenekarral is, megvan az eredeti CD :) (C64Orchestra) Jeroen Tel és Rob Hubbard végezte a zenekari munkálatokat.

www.oninternet.nl/project.asp?projectId=40

www.youtube.com/watch?v=8qUc6bTf0W0

thinkEdem 2010.03.31. 17:33:51

@Stöki: Loading Ready Run album, 7. szám. :D

rbatty 2010.03.31. 19:05:35

Jó kis gáménak tűnik, eddig nem volt hozzá szerencsém. De majd most.

Picsasereghajtó 2010.03.31. 19:17:50

State-of-the-Art High Resolution Graphics

Ez vicces, én úgy tudom hogy a C64 egyfajta felbontást tudott...

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2010.03.31. 19:21:22

emlékszik még valaki arra a magyar nyelvű, karaktergrafikás játékra, amiben hajótöröttként kellett túlélni, halászni, tutajhoz fadarabokat gyűjteni és amit én szigetként ismertem, de lehet, hogy más néven futott?

na arról szívesen olvasnék valamit.

Dester 2010.03.31. 19:23:11

@Sün! balázs: rosszul. Kétféle módban tud működni:

HiRes üzemmódban a legnagyobb a felbontás (320x200), és mind a 16 szín felhasználható, de egy 8x8-as mezőben csak kétféle szín szerepelhet.

A Multicolor üzemmód többnyire színes grafikákhoz alkalmazható, egy pont ábrázolásához két bit szükséges. A felbontás 160x120-ra csökken, de egy 8x8-as mezőben egyszerre max 4 szín használható. (A negyedik szín globális, az összes 8x8-as mezőre vonatkozik.)

rbatty 2010.03.31. 19:25:14

Nehéz mint állat. Harminc métert se jutok előre. :)

@Sün! balázs: Több felbontást tudott. Nagyobb felbontás kevesebb szín, és vice versa.

Dester 2010.03.31. 19:26:31

@Sün! balázs: rosszul.

Kétféle grafikai üzemmódja van a C64-nek, ha grafikáról van szó:

HiRes üzemmódban 320x200 a felbontás, de egy 8x8-as blokkban csak kétféle szín volt egyszerre használható.

Multicolor üzemmódban csak 160x120 a felbontás (egy képponthoz két bitre van szükség), de egy 8x8-as blokkon belül maximum négy szín használható. A negyedik az összes 8x8-as blokkra érvényes.

Arra már nem emlékszem, hogy a játékoknál ez pl. sprite-okra hogy volt érvényes, nagyon régen volt és csak 8-10 éves voltam. :)

Dester 2010.03.31. 19:27:16

Bocs, megtréfált a blogmotor, azt hittem elveszett az első írásom, újraírtam, erre most ott van mindkettő. :)

Hegyi 2010.03.31. 19:29:01

igen két szín esetén ment a hires ha már rendes színeket akartál, mind a 16 színt akkor vízszintesen felére csökkent a felbontás. A pixelek 2x akkorák lettek.
Azóta is tartja magát a mondás, csak 16 szín létezik és a barack egy gyümölcs.

asa77sol 2010.03.31. 19:32:18

A pályavégi ellenségrohamot a kapu mellé beállva folyamatos kereszttűz alatt tartva az ellenséget lehetett legkönnyebben végigcsinálni.

'89 decemberében játszottam vele utoljára.
Apuék a tv előtt izgultak a román-román meccs miatt, én meg a Junost kistévé előtt csapattam.

Wings of Fury vagy Fighter Bomber lesz?

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.03.31. 19:42:06

@asa77sol: Junoszty TV, istenem... És de tudott zavarni a "Kettes"! :) (Az akkori TV2 valami nagyon közeli hullámhosszon volt fogható, és ez nagyon zavarta a koax-on átvitt jelet, főleg ha az esetleg egy kicsit már megsérült)

Ja, a Commando megvolt, végigvittem. Az egyik első volt.

órarugógerincű felpattanó 2010.03.31. 19:46:51

@Dester: A sprite-oknak saját színe volt, és őket is lehetett egyszínű, vagy többszínű módban használni.

algi 2010.03.31. 19:49:48

Elite vagy Last Ninja? Last Ninja vagy Elite? Hogy lehet ilyen választás elé állítani az embert? Last Ninjánál ugye kitértek a magyar vonatkozásra?

benkoo 2010.03.31. 20:05:58

istenem..... jó látni újra... két joysticket vertem szét miatta....
újra szorúl a gyomrom....
lehet, hogy a laptop is törve végzi....
DE MEGÉRI!!!!
Last Ninja elsőre.... aztán a többi... pl. verekedős játékok karatéjos.
meg repülős....szimulátor.
FIATALODOM

stanyecli 2010.03.31. 20:25:05

Uramisten, hány joystick tört darabokra és született újjá romjaiból emiatt. Még asztalt is borogattam miatta. :D

Hú de rég volt...

shoebaron 2010.03.31. 20:29:16

stöki b+ nagy király vagy:).

Cifu78 2010.03.31. 20:29:55

Na igen, a jó öreg Commando... hüpp-hüpp...

A zenékhez annyit, hogy aki C-64 zenei remix felhozatalt keres, az előbb utóbb úgy is az RKO-nál köt ki:

remix.kwed.org/

FlybyWire 2010.03.31. 20:42:08

Az utolsó feldolgozás nem a játékbeli, hanem a high score zenéje... nem mindegy!

DeMarco 2010.03.31. 20:42:22

Nekem úgy rémlik, hogy a Commando-t először ZX Spektrumon játszottam végig... Sokat szenvedtem vele, mire meglett. Joystick romboló volt nagyon... :))) A másik hasonló játék ami nagyon bejött a Green Beret volt, azzal néha most is játszom a csúcserőművemen... :)) De C64-en a kedvenc játékom egyértelműen a Wizard of War volt/van/lesz. Emulátoron most is sokszor játsszuk a gyerekekkel.
Ha már felhozta a blogíró a "Secret of the Monkey Island"-et épp pár napja gondoltam rá jó emlékekkel, amikor egy másik játékban ami szigeteken játszódik, volt egy majom-sziget nevű a sok között, rajta egy kis fatábla: Itt járt Guybrush Threepwood... :)))

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.03.31. 20:58:02

@Dester: ha jól emlékszem a sprite üzemmódja független volt a háttérétől (ebben nem vagyok biztos), az viszont tuti, hogy a sprite is lehetett kétszínű (átlátszó+1 szín) 24*21 pixeles, vagy négyszínű (átlátszó+3 szín) 12*21pixeles.

de megszakítással lehetett olyan sprite-ot rajzolni, ahol a akár soronként volt három szín: amikor kirajzolódott a sor, át kellett állítani a sprite három színét, így a következő sorban már más volt. ilyenre mondjuk csak demókból emlékszem.

a Shoot'em'up Construction Kit rémlik valakinek?

Dester 2010.03.31. 20:58:48

@órarugógerincű felpattanó: Köszi az infót.

@asa77sol: Plusz egy voks a WOF-ra :) A kereszttűzre mi is rájöttünk, de a barna egyenruhás kapitányt (?) a 2000 pontért muszáj volt leszedni, akár úgy is, hogy geronimo-t ordítva rohantunk a tömegbe :)

Billy Cole 2010.03.31. 20:59:12

Ha már a zene és a szavazás! Emlékeim szerint a Supremacynak is naggyon jó volt a bevezető zenéje. Nem tudjátok mi volt az? Vagy volt róla szó már?

Dester 2010.03.31. 21:02:02

@Hammer: Ez igen, korrektnek tűnik, nekem is rémlik a háttértől való függetlenség (8 sprite-nak külön vezérlője volt, úgy emlékszem), de én csak egyszínű és átlátszó sprite-okat készítettem. Matekórákon rajzolgattam a négyzetrácsos füzetbe és számolgattam a DATA értékeket. :)
IRQ-kba nem mentem bele C64-en, azt már inkább XT-n és 286-oson Pascal alatt. :)

efi 2010.03.31. 21:02:48

@Sün! balázs:
Jobb alsó sarokban mit látsz azon a borítón...?
És a következő jobb felső sarkában? van még kérdés?

efi 2010.03.31. 21:04:28

He-he, itt egyesek meg belemerültek, hogy hány felbontás van a C64-en.
Akárhány van, az első egyiken sem fog futni...

Dester 2010.03.31. 21:05:04

@Billy Cole: Jól emlékszel, a Supremacy és a Myth zenéje etalon, két kedvencem a Commando (+ high score) és a Lazy Jones mellett.

Dester 2010.03.31. 21:06:06

@efi: b+, ezt jól benéztem én is... :-S De legalább nosztalgiáztunk kicsit. :)

dansun 2010.03.31. 21:11:19

A legeslegjobb akkor is a Lotus III zenéje:
www.youtube.com/watch?v=mN2aNCvgcPU
:)

copass 2010.03.31. 21:26:21

@algi: last ninja magyar vonatkozás? mit tudsz?
turbo assembler, decruncher, irq loader, action replay.:D

röntgenszeműlány 2010.03.31. 21:28:33

@Stöki: A linkelt C64 longplaynek úgy tűnik, el van csesződve a hangja, az egyik track vagy hangszer hiányzik. Ha már a zenén van a hangsúly, akkor ezt hallgassuk:

www.youtube.com/watch?v=qrQuR1LHAVI

Egyébként a Rambo filmzene átirata is igen jóra sikerült:

www.youtube.com/watch?v=3I5GxGlSCOw

(Azt viszont nem tudtam, hogy ez Commando átirat akart lenni.)

@dansun: Én is imádom, és korrekt a tribute is.

balu9 2010.03.31. 21:37:27

@Linkovic Csumoszky: nekem is "Sziget" néven futott, sztem az lesz az. halat fogni,vizet gyűjteni és deszkákat szedegetni a vízből mert x nap után egy szökőár elpusztította a szigetet..nna és a spy vs. spy és az operation wolf mikó lesz????:)

mangorlo 2010.03.31. 21:46:52

nagy gyerekkori emlek a c64, en a wizballt minden evben parszor c64 emulatoron vegigtolom

ezt a commandot is de imadtam

Giczy Gergő 2010.03.31. 21:48:28

@Dester: Sőt, nemcsak a színekkel lehetett variálni.

A 6566/6567 VIC chip (videomegjelenítésért felelős IC) regisztereiből ugyanis ki lehetett olvasni az elektronsugár aktuális tartózkodási sorát (a VIC nem váltottsoros (interlaced) módban rajzolta a képet).

Ezzel például a képernyő felső felében kirajzolt 8 sprite-ot az elektronsugár középső képernyő-pozíciójában át lehetett helyezni illetve rajzolni a képernyő alsó felébe, ahol az elektronsugár utána szintén megjelenítette.

Így a maximum 8 egyidejűleg megjelenített sprite-ot ki lehetett terjeszteni 16-ra vagy akár annyiszor 8-ra, amennyi egymás alatt függőleges átfedés nélkül elfért (200/21×8=72) a képernyőn.

A Commodore otthoni kisszámítógépek közül csak a C64 tudott sprite-okat megjeleníteni, ezért is vált a játékok legnépszerűbb platformjává, lévén a jóval statikusabb hires háttér előtt (vagy mögött) az akció a széleskörűen és gyorsan mozgatható sprite-okkal könnyedén megoldható volt.

Giczy Gergő 2010.03.31. 21:55:13

@Dester: Úgy tudom, hogy MultiColor HiRes üzemmódban csak a vízszintes felbontás csökkent a felére, a függőleges változatlan maradt, tehát 160×200 pixel állt rendelkezésre.

A MonoChrome HiRes felbontás pedig a ma "szabványos" 320×240 helyett csak 320×200 pixel volt.

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2010.03.31. 21:59:08

ja, LDA meg STA. Meg az IRQ 13, tököm se emlékszik, de király volt hexa editorban spriteokat beírni a memóriába....

KenSentMe 2010.03.31. 21:59:18

Egyébként ha megölnek sem hallom meg az eredeti prüntyögős, egyenjapán zenét a hiperdögös-minimál Commandó zenében..

érdekes egyébként, hogy a Commando névvel fémjelzett Schwarzi féle film és játék is kultstátuszú.. még az érdekelne, hogy a C64-es commandó-konverzióban mi jelzi az életerőt? Ugye nem egy lövés után patkolunk el?:)

Giczy Gergő 2010.03.31. 22:02:02

@VRbagoly: De, egy lövés, és a figura felteszi a kezét.

Az életerő több élettel van megoldva.

troll · http://picsogo.blog.hu/ 2010.03.31. 22:04:58

www.youtube.com/watch?v=hDAhixO2t5w

Beszarás hogy ilyen rövid, milyen hosszúnak tűnt mikor előszőr vittem végig. :)

ACE, ACE2, F-16 Combat Pilot -okat ajánlom a retróba.

atvi.hu · http://www.atvi.hu 2010.03.31. 22:06:12

Régen csak a második pályáig tudtam eljutni. Lehet nekiugrok megint. :)

Dell78 2010.03.31. 22:09:20

Életem első játéka volt a Commando! Naggyon király játék. Green beret? Az sem rossz, de összehasonlíthatatlanul nehezebb volt ennél. A Who dares wins II. szintén megvolt, akárcsak az Ikari warriors. Micsoda reflexek kellettek ahhoz is. :) amikor már kívülről tudtam, hogy hol vannak az aknák. Amit még ötletesnek találtam és a kezem ügyébe került annó: Bionic commando, Army moves, Gryzor, Into the eagles nest és a többiek...és hát amin halálra röhögtem magam: Bop'n rumble! :)

thinkEdem 2010.03.31. 22:10:20

Szerintem még az Aztec Challenge-nek is jó zenéje volt, no meg a Monty On The Run-nak imádtam...

De ha még klasszikusok... Lazy Jones-t már említette valaki, de Hexenküche, Henry's House, Kikstart 2 (ami alatt valahogy mindig Bikinit vagy Bonanzát hallgattunk...), Batman (a film alapú is, meg a sorozat alapú is), Hostages, Pitstop 2, Falcon Patrol, Sky Fox, Defender of the Crown, a Boulder dash sorozat, Battle Chess, Archon I-II, és még sorolhatnám... de jó is volt...

rbatty 2010.03.31. 22:15:32

Jó zenék 64en Iron Lord : www.youtube.com/watch?v=1ovo9BsBSFM
(a grafika se akármilyen)

Supremacy : www.youtube.com/watch?v=IcnOEjGU0eo

Nem semmi.

poseidon 2010.03.31. 22:21:50

A jó öreg Commando... Hányszor végighallgattam a zenéjét... Még ma is végig tudnám tolni BILLENTYŰZETRŐL!!!

:-)

copass 2010.03.31. 22:31:25

@Hammer: tudod a reset kódot :D respect!:D

Dell78 2010.03.31. 22:31:46

Klasszikusok? Hmmm...nemtom annak számít-e már, de nekem bejött az Antiriad, Cybernoid I-II (szerintem hatalmas zenével), Last ninja I-II., Barbarian, Blue max, Infiltrator, Sanxion, Exolon, Impossible mission I-II., Platoon, Battle valley, Forbidden forest, Deathwish III., Nemesis the warlock, Lightforce, Bubble bobble és amit még nagyon szerettem: Druid II.-Enlightenment.

rbatty 2010.03.31. 22:33:59

@Hammer: Azt nem ismerem. :) Nekem csak a BASIC indítás SYS64738 maradt meg. Meg a gépinek fenntartott 4kB kezdőcíme a 49152.

troll · http://picsogo.blog.hu/ 2010.03.31. 22:35:33

@Hammer: SEUCK, Game Maker, Graphic Adventure Creator.

Gyártottuk a játékokat.

rbatty 2010.03.31. 22:45:53

@Master7: Én az arcade verziót próbáltam ki most és itt amikor meghalok, a karakter előre tartott kézzel hasravágódik. Túl sokszor. :)

Átvitel honvéd 2010.03.31. 22:53:13

A STIL szó szerint ezt írja a Commando zenéjéről (Rob Hubbard):

TITLE: BGM1 [from the arcade game Commando]
ARTIST: Tamayo Kawamoto

COMMENT: "There is an interesting story behind Commando. I went down to their office and started working on it late at night, and worked on it through the night. I took one listen to the original arcade version and started working on the c64 version. I think they wanted some resemblance to the arcade version, but I just did what I wanted to do. By the time everyone arrived at 8.00am in the morning, I had loaded the main tune on every C64 in the building! I got my cheque and was on a train home by 10.00 am..." (RH)

...Egy éjszakás melóhoz képest, heh, nem rossz...

Ssipak 2010.03.31. 23:01:27

hogy ne csak a zenéről essen szó, egy kis ízelítő abból hol tart a 64es grafika manapság:

c64pixels.com/random

Átvitel honvéd 2010.03.31. 23:02:54

@Master7: pontosítás: nem csak egyszerűen "ki lehetett olvasni", hogy hol jár az elektronsugár, hanem "megmondtad", hogy melyik sornál "szóljon", hogy épp elérte... poén, mert nem a processzornak kell olvasgatni és összehasonlítgatni (azaz az adott képernyősor eléréséig, és a kapcsolgatás elvégzése után végezhet értelmes munkát).

A C64-en kívül még az Atari 800-as sorozat videochipje is tudott sprite-okat. ...Összességében persze a VIC-II valóban magasan verte az összes korabeli csodát, a 800-as sorozat Antic chipjével együtt.

algi 2010.03.31. 23:04:42

@copass:

gtw64.retro-net.de/Pages/l/Review_Lastninjav1.php

Itt azt írja, hogy egyesek szerint csúnya nyugati bácsik lenyúlták a magyar fejlesztésű Last Ninja 1-et, de valószínűbbnek tűnik, hogy magyar diákok bedolgoztak az első rész programozásába.

Mr. Finger 2010.03.31. 23:12:14

Nekem a Giana Sisters zenéje volt a kedvencem, voltak pályák mikor direkt meghaltam csak hogy újra hallhassam az aktuális tracket (úgy 8 évesen).

www.youtube.com/watch?v=nwYLX_2fJK0

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.03.31. 23:18:22

@algi: Nem diákok voltak azok és nem "bedolgoztak", hanem majdnem teljesen ők programozták.

Waix 2010.03.31. 23:19:39

Ez most komoly, hogy senki nem linkelte be a Press Play On Tape-től a Commando-t?!?!?!?
Gyerekek, hát itt van:
www.youtube.com/watch?v=pRYxEWIfqaQ&feature=related

0:40-től kezdődik az eksön. (előtte kis Prokofiev is van:-))
Legnagyobb.
Stöki, azért ezt illett volna ismerni egyébként, csalódott vagyok kimondottan.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.03.31. 23:20:26

@Magister: Van erről infód esetleg elsőkézből?

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.03.31. 23:23:18

@Stöki: A link egyebek mellett rám hivatkozik (közvetett mód). Sajnos a dologról nem nyilatkozhatom, pedig lenne mit.

algi 2010.03.31. 23:32:25

@Magister: Talán félreértetted, én az idézett cikket igyekeztem tolmácsolni, mert lövésem sincs, mi ez az egész. Minden esetre kösz a pontosítást.

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.03.31. 23:35:16

@algi: Bocs. Hát igen, szeretik úgy beállítani, hogy töketlen magyar diákok csínytevése, holott az egész Integrator magyar fejlesztés. Az ellopás meg teljesen valós.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.03.31. 23:38:13

@Magister: Áááá, egy illúzióját vesztett gamergeneráció nevében könyörgöm: nyilatkozz!

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.03.31. 23:45:22

@Stöki: Nem tehetem, ne haragudj. Én is annak az "illúzióját vesztett gamergenerációnak" vagyok a tagja, melynek te is.:) Annyit tudok mondani - konkrétumok nélkül -, hogy idén vagy inkább jövőre meg fog jelenni egy könyv (magyar szerzőtől) a számítógépes játékokról. Abban lesz egy interjú. Ami meg a hivatkozott linket illeti: egy - ha jól emlékszem - Izraelben élő srácnak írtam ezt-azt már vagy 10 éve meghagyva, hogy ne adja tovább a benne szereplő infókat. Természetesen továbbadta. Ez szerepel a hivatkozott linkben.

rbatty 2010.03.31. 23:46:41

@Magister: Ez NAGYON fontos lenne! Mondd el feltételes módban. Vagy valahogy. Kérlek szépen!

manor 2010.03.31. 23:47:36

Félig OFF
Az ORION cracker group elég erős retro keygen zenékben, itt egy erősen addiktív remekmű:
www.youtube.com/watch?v=I8gUyMLyAMU&feature=related

sebi77 2010.03.31. 23:50:34

@Waix: Nagyon jó a Press Play On Tape, kár hogy mindegyik YT-os videójuk fos minőségű. Az Instant Remedynek külön albuma van ilyen számokkal, mindegyik klassz, én rendszeresen azt.

algi 2010.03.31. 23:51:27

@Magister: Egy kérés: ha megjelent a könyv, valahogy értesíts már minket, hogy tudjunk róla! Én addigra tuti elfelejtem.

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.03.31. 23:52:49

@szzsömi: Mit mondjak el feltételes módban? Sajnos a titoktartási fogadalmam kötelez, így én nem mondhatok semmi konkrétumot, csak azt amit már leírtam.

rbatty 2010.03.31. 23:55:13

@Magister: okéokéoké. Majd a könyvben akkor. :)

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.03.31. 23:57:10

@algi: Bár ennek módját még nem tudom, de megpróbállak értesíteni benneteket. Max. írok ennek a blognak a központi címére. Szerintem egy bejegyzést egy ilyen (magyar!!) könyv simán megérne. Hogy mikor fog megjelenni azt sajnos nem tudom, de az említett interjú - jó pár, a magyar csapat kulcsszerepét kétség nélkül bizonyító infóval - legjobb tudomásom szerint benne lesz.

David_K 2010.04.01. 00:01:36

Ha C64 és legjobb zene, akkor egyértelműen a Dizzy a legjobb :)

www.youtube.com/watch?v=6klzhxDtI30

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2010.04.01. 00:05:01

A legjobb Commando "remix" ez:

Puffy64 - Zak MCommando Kracken

www.puffy64.de/html/downloads-c64-mp3-remixes.html

Giczy Gergő 2010.04.01. 00:05:30

@József István: Igen, nagyon köszönöm a kiegészítést.

Ez a Raster Compare Interrupt (RCI), amit engedélyezve (53274=1) a beállított (53266=RY) rasztersornál megszakítással (IRQ) végrehajtotta a beállított (788/789=<Sub/>Sub) címen található szubrutint.

Az RCI egyike a VIC négyféle (Raster (RCI), Sprite-Háttér Ütközés (SBC), Sprite-Sprite Ütközés (SSC), Fényceruza (LPT)) megszakításának.

A 6567/6569 VIC-II mellett még a 6526 CIA (ebből 2 is volt a C64-ben, rendszer- és felhasználói feladatokra használhatóan egyaránt) képességei voltak rendkívül hasznosak.

Összességében úgy gondolom, hogy a C64-ből - logikai felépítésének köszönhetően - ügyes programozók számos olyan hasznos (és kevésbé hasznos) tudást ki tudtak hozni, amire a gép tervezői valószínűleg nem is gondoltak.
Például Load-(Auto)Run a billentyűzet-puffer (!) felhasználásával, vagy zenélő floppy-meghajtó, vagy - épp az RCI segítségével - egyenletes scrollozás illetve írás a képernyő-keretbe stb.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2010.04.01. 00:08:41

volt egy rambo nevu jatek is, amit sose tudtam vegigjatszani

elvileg kiszabaditottam a foglyokat es felszaltunk a helikopterrel, de utana nem tortent semmi

karakteres szoveges jatek, akkor meg az idoregesz.

kicsigee 2010.04.01. 00:22:37

Commando-nak tényleg jó zenéje van, de nálam a legnagyobb favorit az Arkanoid muzsika.
www.youtube.com/watch?v=AtcnDPDdtLg

Én egy olyan Commando klónra is emlékszem aminek egy kicsit más volt a grafikája mint az eredetinek és volt benne pályaszerkesztő is. Valaki nem emlékszik rá? Annyira nem vágom a témát mert én Spectrumos voltam, az unokatesómnak volt C64-e.

rbatty 2010.04.01. 00:25:34

@Magister: Király, nagyon köszi.

A Last Ninja nagy kedvencem volt, most is arra szavaztam.

pixelpiréz plüssvitéz · http://kigondoltam.blog.hu 2010.04.01. 01:12:38

@algi: @Magister:

Hát ez nem semmi.
Ez majdnem olyan, mintha azt mondanátok, hogy a Mikulás nem is létezik, hanem valójában a Gézabá a szomszédból.

pixelpiréz plüssvitéz · http://kigondoltam.blog.hu 2010.04.01. 01:14:45

@piréz vitéz / plüssmacsó:

Másrészről ha ez tényleg így van, akkor elkezdem komolyan venni a "szíriuszól származunk" elméletet is...

joco 2010.04.01. 01:43:29

A Rambo végéhez volt egy cheat. Két joy kellett hozzá. Mikor üldözni kezdett a másik helikopter, az egyiket előre toltad, a másikat hátra, ettől eszméletlen sebességre kapcsolt a saját helikoptered és nem kellett szlalmozni meg óvatoskodni az életerővel.

HomeGnome 2010.04.01. 04:09:30

Nem is értem, hogy maradhatott ki a felsorolásból a Firestorm féle legzseniálisabb feldolgozás... Szerencsére RTSnip már említette, de azért leírom én is:
remix.kwed.org/download.php/4289/Firestorm%20-%20Commando%20%28Sound%20of%20SceneSat%20Edit%29.mp3

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.04.01. 04:43:12

Harom palya?
En mar az elso vegen allandoan elvereztem.
Ettol fuggetlenul sokat jatszottam vele.

ojio 2010.04.01. 07:33:25

Én c64-en sosem tudtam végigvinni a Commando-t, pc-s emulátoron, billentyűzettel meg elsőre sikerült bejutnom az épületbe. Nem tudom, hogy az addig elmúlt 15 év élettapasztalata (pfh), vagy a billentyűzet segített. :)

2010.04.01. 08:07:18

Itt van Machinae Supremacy feldolgozásban is (belekeverve). MaSu-tól az egész SIDology trilógia kötelező, mert bősz headbangelést okoz.

www.youtube.com/watch?v=nZoSLqpUCx8&feature=related

Vladislav Delta 2010.04.01. 08:57:21

Hej, de jól esett látni ezt a játékot!

Nagyon sokat küldtem vele... imádtam!!!!

Nagyon kellemes érzés kerített hatalmába!

Köszönöm, jó volt kiszakadni ebből a "mocsokból"!

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.04.01. 09:33:02

Sok új infót olvastam most, köszi. Hubbard zenéje nem csak jobb, mint az eredeti, de jópár új motívum is került bele, szóval csak hellyel-közzel átirat.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.04.01. 10:47:11

Érdekes, hogy az idő hogy megszépíti a játékokat.
Bennem teljesen az élt, hogy a Commandonak mennyire marja jó grafikája volt. Hát nem :)
Mondjuk még mindig jobb, mint a bodozborítóké. :)

Érdekes, hogy a mai játékokat szidják sokan, hogy 8-10 órás játékidő milyen kevés már, ezt meg ezek szerint végig lehetett tolni 10 perc alatt. :)
(Mondjuk nekem soha nem sikerült túljutnom a második pálya felénél)

KenSentMe 2010.04.01. 14:00:55

@röntgenszeműlány: Így még-még-még hátborzongatóan jobb a zene, a Rambo meg valahogy sokkal gagyibbnak néz ki.. talán valahogy azért, mert harsányabb.. már az, hogy egy csomó különböző színű katona ront ránk, szörnyű.. a commandóban valahogy ijesztő, hogy mindenki egyforma, jobban használták fel a technikai korlátokat.

@Giczy Gergő: Na jó, azért a Doomot elég szar volna úgy végigjátszani, hogy az első bekapott találat után elvérzik a karakterünk:).

deada 2010.04.01. 17:47:19

neuromancer? space rouge? fort apocalypse? oil imperium? raid on bungeling bay? total eclipse? laser squad? érdekes, hogy a pirates!-t senki nem említette?!

deada 2010.04.01. 18:03:14

ja és még egy klassziker: raid over moscow

thinkEdem 2010.04.01. 18:31:26

Volt egy játék, aminek nem jut eszembe a neve... póktojásokat kellett összeszedni, időnként egy nagy mammutláb zúzott be fentről, és ha rövid időn belül nem vitted be vmi kapuba a tojást, akkor pókká változtál... ennyi maradt meg, meg hogy platformer volt a játék... és azóta is keresem. Anyone?

Dester 2010.04.01. 20:34:11

@deada: Oil Imperium... jézusom, kellemes emlékek. Hogy anyáztam, amikor majdnem leért a fúrófej és aztán végül csak eltört... Bár PC-n többet játszottam már ezzel. :)

deada 2010.04.01. 20:38:09

@Dester: létezik pc-re? instant get!

thinkEdem 2010.04.03. 11:00:32

@flugi_: Ezaaaz! Köszi, riszpekt! :)

vktrmrk 2010.04.03. 22:03:06

Giana Sisters is lesz?

Dester 2010.04.05. 09:59:38

@deada: Létezik, meg is van az első CD-men. 286-oson rengeteget játszottunk vele.

Imiface · http://zenezenezene.blog.hu/ 2010.04.06. 12:26:34

Hát igen, a jó öreg kommandó. Mondjuk engem annyira nem kötött le hosszú távon, mivel ugye C64-re csak 3 pálya készült el, és azon nagyon könnyű volt végigmenni, szóval gyorsan megunta az ember.

fraki 2010.04.07. 18:07:02

A Nox dalnak semmi köze ehhez a trackhez, sem fordítva.

ryo 2010.04.23. 18:15:01

HAH legnagyobb game zene :)
remix.kwed.org/files/RKOfiles/Balage%20-%20Krakout.mp3

headbengelő Lenin fejjel :)

kicsigee 2010.05.02. 19:59:43

Itt a pc-s ünnepi kiadás mind a 8 pályával és a c64-es zenével együtt!!

retroremakes.com/forum/index.php/topic,1537.0.html

mediafire-s linkről letölthető.
süti beállítások módosítása