HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Szerdai retro: Commando

2010.03.31. 14:30 Stöki

Eheti retrojátékunk a Commando, amit azért választottam ki, mert szeretnék eloszlatni egy félreértést, ami nemrég egy kommentben érkezett. Eszerint Rob Hubbard, a C64-zenék egyik királya (a másik Jeroen Tel) remek zenét írt a játékhoz. Na, ez nem igaz. A mondat helyesen: Hubbard remek zenét ÍRT ÁT a játékhoz. A Commando ugyanis eredetileg pénzbedobós játékgép volt, a Capcomnál jelent meg 1985 tavaszán. A játékot az a Fudzsivara Tokuro készítette, akinek az anyját később a legendásan nehéz Ghosts’n Goblins és a Mega Man-játékok miatt szidták a gamerek, a zeneszerző pedig szintén japán volt (ráadásul nő), bizonyos Kavamoto Tamajo. Nézzük és hallgassuk meg az eredetit:

A játék elég sikeres lett, és később hatással volt olyan hasonló programokra, mint az Ikari Warriors vagy a Who Dares Wins II, úgyhogy nem kerülhette el sorsát: átkonvertálták mindenféle otthoni játékplatformra. A konverzióért az akkori nagyágyú fejlesztőstúdió, az Ocean és egy fiatal, szinte jelentéktelen fejlesztőcég, az Elite Systems küzdött meg. Az Elite saját jogon nem is nagyon kerülhetett oda a tárgyalóasztalhoz, viszont a céget alapító Richard Wilcox, és fia, Steve jóban volt egy brit céggel, az Electrocoinnal, ami többek között a Capcommal is bizniszelt. Ez a közvetítő hozott össze egy meetinget Cudzsimoto Kenzóval, a Capcom jelenlegi CEO-jával, aki már akkoriban is nagy ember volt, de azért még személyesen el-elmászkált Európába üzletelni.

Szóval Wilcoxék besétáltak Kenzo ötcsillagos lakosztályába, és tettek egy merész ajánlatot: százezres eladásig darabonként 65 penny jogdíjat fizetnek az átiratért. Vagyis szumma 65 ezer fontot. Ez akkoriban a játékpiacon irdatlan nagy lóvé volt egy konverziós jogért, főleg egy kis cégtől, de az Elite ezzel végül is kiütötte a nyeregből az Oceant. Még aznap megkötötték az üzletet, és még abban az évben rohamléptekben elkészült a C64-es átirat, éppen ki tudott jönni a karácsonyi piacra. És aratott: több mint 200 ezer példány kelt el belőle pár hónap alatt – lenyomta az Ocean Commando-klónját is, pedig annak az volt a neve, hogy Rambo.

A jól sikerült konverziót (lásd fent) aztán további, ráérősebb tempóban készült átiratok követték (a C64-es verzióba a nagy rohanás miatt csak három pálya került bele, pedig az eredeti játékgépben nyolc volt), és az Elite a későbbiekben is több nagyobb cím átiratát megcsípte a Capcomtól (például a Ghosts’n Goblinst és az 1942-t).

Aki mai szemmel néz a játékra, az csak egy egyszerű lövöldözős marhaságot lát, de 1985-ben adrenalinbomba volt a program a kevésbé pörgős akciójátékok között, ráadásul kommandós témája volt (a VHS-korszak kellős közepén járunk). A játékmenetből azt érdemes kiemelni, hogy ez volt az első játékok egyike, ami az okos gránáthasználatra oktatott (vagyis gránátból kevés volt, emiatt jó helyzetekben kellett eldobni), és plusz pontokat lehetett szerezni a képernyőn átvonuló foglyok kiszabadításával (mindkét őrüket le kellett lőni). És persze a pályavégi harcok. Nem voltak főszörnyek, viszont a pályák végén egyszer csak feltűntek fegyveres gerillák a ködben, és jöttek és jöttek és jöttek... biztos vagyok benne, hogy a Serious Sam alkotói merítettek innen némi ihletet.

No, de amiért az egészet írni kezdtem: Hubbard mester műve. Bár valóban nem ő írta az eredeti dallamot, azért nem véletlen, hogy sokan az ő nevéhez kötik ezt a zenét. A három hangcsatorna vérprofi kihasználásának iskolapéldája a C64-es változat zenéje, sokkal dögösebb és maradandóbb prüntyögés, mint az eredeti játékgépé. Nem csoda, hogy a régi játékzenéket remixelő és átdolgozó szubkultúra egyik örök kedvence a mű (akár csak a játék toplistájánál hallatszó zene), úgyhogy most következzen néhány ilyen átdolgozás.

A különböző mixmesterek és -csapatok neveit lásd a lejátszóban. Az első hat szám az alaptéma feldolgozása, van közte tüctüc, Jarre-os hangulatú, dixielandes és még egy a capella is. A hetedik szám egy érdekes montázs a Nox legutóbbi eurovíziós dalával (innen - annyira hasonlóak ugyanis az alapok, hogy felmerült, a Nox esetleg nyúlta a Commando zenéjét), az utolsó öt pedig a toplista témáját dolgozza fel. A legutolsó igazi büntetés, egy szirupos nyáldal – de még így is működik a dallam.

Aki szívesen játszana az eredeti játékgépes változattal, ide kattintson (emulátorért pedig ide), a C64-es verzió itt található (emulátor itt), innen pedig Hubbard műve tölthető le SID formátumban (és itt van hozzá egy lejátszó plugin Winamphoz). Végül következzen a játék néhány borítóképe, de előtte még egy szavazás: mi legyen a következő játék a rovatban?

Mi legyen a következő játék?
Elite
Secret of the Monkey Island
The Last Ninja
Pac-Man
Supremacy
  
pollcode.com free polls

120 komment · 1 trackback

Címkék: retro c64 commando rob hubbard heti retro jatek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr41882568

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Szerdai retro: Commando 2010.04.01. 09:19:02

Eheti retrojátékunk a Commando, amit azért választottam ki, mert szeretnék eloszlatni egy félreértést, ami nemrég egy kommentben érkezett. Eszerint Rob Hubbard, a C64-zenék egyik királya (a másik Jeroen Tel) remek zenét írt a játékhoz. Na, ez nem igaz. A…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

algi 2010.03.31. 19:49:48

Elite vagy Last Ninja? Last Ninja vagy Elite? Hogy lehet ilyen választás elé állítani az embert? Last Ninjánál ugye kitértek a magyar vonatkozásra?

benkoo 2010.03.31. 20:05:58

istenem..... jó látni újra... két joysticket vertem szét miatta....
újra szorúl a gyomrom....
lehet, hogy a laptop is törve végzi....
DE MEGÉRI!!!!
Last Ninja elsőre.... aztán a többi... pl. verekedős játékok karatéjos.
meg repülős....szimulátor.
FIATALODOM

stanyecli 2010.03.31. 20:25:05

Uramisten, hány joystick tört darabokra és született újjá romjaiból emiatt. Még asztalt is borogattam miatta. :D

Hú de rég volt...

shoebaron 2010.03.31. 20:29:16

stöki b+ nagy király vagy:).

Cifu78 2010.03.31. 20:29:55

Na igen, a jó öreg Commando... hüpp-hüpp...

A zenékhez annyit, hogy aki C-64 zenei remix felhozatalt keres, az előbb utóbb úgy is az RKO-nál köt ki:

remix.kwed.org/

FlybyWire 2010.03.31. 20:42:08

Az utolsó feldolgozás nem a játékbeli, hanem a high score zenéje... nem mindegy!

DeMarco 2010.03.31. 20:42:22

Nekem úgy rémlik, hogy a Commando-t először ZX Spektrumon játszottam végig... Sokat szenvedtem vele, mire meglett. Joystick romboló volt nagyon... :))) A másik hasonló játék ami nagyon bejött a Green Beret volt, azzal néha most is játszom a csúcserőművemen... :)) De C64-en a kedvenc játékom egyértelműen a Wizard of War volt/van/lesz. Emulátoron most is sokszor játsszuk a gyerekekkel.
Ha már felhozta a blogíró a "Secret of the Monkey Island"-et épp pár napja gondoltam rá jó emlékekkel, amikor egy másik játékban ami szigeteken játszódik, volt egy majom-sziget nevű a sok között, rajta egy kis fatábla: Itt járt Guybrush Threepwood... :)))

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.03.31. 20:58:02

@Dester: ha jól emlékszem a sprite üzemmódja független volt a háttérétől (ebben nem vagyok biztos), az viszont tuti, hogy a sprite is lehetett kétszínű (átlátszó+1 szín) 24*21 pixeles, vagy négyszínű (átlátszó+3 szín) 12*21pixeles.

de megszakítással lehetett olyan sprite-ot rajzolni, ahol a akár soronként volt három szín: amikor kirajzolódott a sor, át kellett állítani a sprite három színét, így a következő sorban már más volt. ilyenre mondjuk csak demókból emlékszem.

a Shoot'em'up Construction Kit rémlik valakinek?

Dester 2010.03.31. 20:58:48

@órarugógerincű felpattanó: Köszi az infót.

@asa77sol: Plusz egy voks a WOF-ra :) A kereszttűzre mi is rájöttünk, de a barna egyenruhás kapitányt (?) a 2000 pontért muszáj volt leszedni, akár úgy is, hogy geronimo-t ordítva rohantunk a tömegbe :)

Billy Cole 2010.03.31. 20:59:12

Ha már a zene és a szavazás! Emlékeim szerint a Supremacynak is naggyon jó volt a bevezető zenéje. Nem tudjátok mi volt az? Vagy volt róla szó már?

Dester 2010.03.31. 21:02:02

@Hammer: Ez igen, korrektnek tűnik, nekem is rémlik a háttértől való függetlenség (8 sprite-nak külön vezérlője volt, úgy emlékszem), de én csak egyszínű és átlátszó sprite-okat készítettem. Matekórákon rajzolgattam a négyzetrácsos füzetbe és számolgattam a DATA értékeket. :)
IRQ-kba nem mentem bele C64-en, azt már inkább XT-n és 286-oson Pascal alatt. :)

efi 2010.03.31. 21:02:48

@Sün! balázs:
Jobb alsó sarokban mit látsz azon a borítón...?
És a következő jobb felső sarkában? van még kérdés?

efi 2010.03.31. 21:04:28

He-he, itt egyesek meg belemerültek, hogy hány felbontás van a C64-en.
Akárhány van, az első egyiken sem fog futni...

Dester 2010.03.31. 21:05:04

@Billy Cole: Jól emlékszel, a Supremacy és a Myth zenéje etalon, két kedvencem a Commando (+ high score) és a Lazy Jones mellett.

Dester 2010.03.31. 21:06:06

@efi: b+, ezt jól benéztem én is... :-S De legalább nosztalgiáztunk kicsit. :)

dansun 2010.03.31. 21:11:19

A legeslegjobb akkor is a Lotus III zenéje:
www.youtube.com/watch?v=mN2aNCvgcPU
:)

copass 2010.03.31. 21:26:21

@algi: last ninja magyar vonatkozás? mit tudsz?
turbo assembler, decruncher, irq loader, action replay.:D

röntgenszeműlány 2010.03.31. 21:28:33

@Stöki: A linkelt C64 longplaynek úgy tűnik, el van csesződve a hangja, az egyik track vagy hangszer hiányzik. Ha már a zenén van a hangsúly, akkor ezt hallgassuk:

www.youtube.com/watch?v=qrQuR1LHAVI

Egyébként a Rambo filmzene átirata is igen jóra sikerült:

www.youtube.com/watch?v=3I5GxGlSCOw

(Azt viszont nem tudtam, hogy ez Commando átirat akart lenni.)

@dansun: Én is imádom, és korrekt a tribute is.

balu9 2010.03.31. 21:37:27

@Linkovic Csumoszky: nekem is "Sziget" néven futott, sztem az lesz az. halat fogni,vizet gyűjteni és deszkákat szedegetni a vízből mert x nap után egy szökőár elpusztította a szigetet..nna és a spy vs. spy és az operation wolf mikó lesz????:)

mangorlo 2010.03.31. 21:46:52

nagy gyerekkori emlek a c64, en a wizballt minden evben parszor c64 emulatoron vegigtolom

ezt a commandot is de imadtam

Giczy Gergő 2010.03.31. 21:48:28

@Dester: Sőt, nemcsak a színekkel lehetett variálni.

A 6566/6567 VIC chip (videomegjelenítésért felelős IC) regisztereiből ugyanis ki lehetett olvasni az elektronsugár aktuális tartózkodási sorát (a VIC nem váltottsoros (interlaced) módban rajzolta a képet).

Ezzel például a képernyő felső felében kirajzolt 8 sprite-ot az elektronsugár középső képernyő-pozíciójában át lehetett helyezni illetve rajzolni a képernyő alsó felébe, ahol az elektronsugár utána szintén megjelenítette.

Így a maximum 8 egyidejűleg megjelenített sprite-ot ki lehetett terjeszteni 16-ra vagy akár annyiszor 8-ra, amennyi egymás alatt függőleges átfedés nélkül elfért (200/21×8=72) a képernyőn.

A Commodore otthoni kisszámítógépek közül csak a C64 tudott sprite-okat megjeleníteni, ezért is vált a játékok legnépszerűbb platformjává, lévén a jóval statikusabb hires háttér előtt (vagy mögött) az akció a széleskörűen és gyorsan mozgatható sprite-okkal könnyedén megoldható volt.

Giczy Gergő 2010.03.31. 21:55:13

@Dester: Úgy tudom, hogy MultiColor HiRes üzemmódban csak a vízszintes felbontás csökkent a felére, a függőleges változatlan maradt, tehát 160×200 pixel állt rendelkezésre.

A MonoChrome HiRes felbontás pedig a ma "szabványos" 320×240 helyett csak 320×200 pixel volt.

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2010.03.31. 21:59:08

ja, LDA meg STA. Meg az IRQ 13, tököm se emlékszik, de király volt hexa editorban spriteokat beírni a memóriába....

KenSentMe 2010.03.31. 21:59:18

Egyébként ha megölnek sem hallom meg az eredeti prüntyögős, egyenjapán zenét a hiperdögös-minimál Commandó zenében..

érdekes egyébként, hogy a Commando névvel fémjelzett Schwarzi féle film és játék is kultstátuszú.. még az érdekelne, hogy a C64-es commandó-konverzióban mi jelzi az életerőt? Ugye nem egy lövés után patkolunk el?:)

Giczy Gergő 2010.03.31. 22:02:02

@VRbagoly: De, egy lövés, és a figura felteszi a kezét.

Az életerő több élettel van megoldva.

troll · http://picsogo.blog.hu/ 2010.03.31. 22:04:58

www.youtube.com/watch?v=hDAhixO2t5w

Beszarás hogy ilyen rövid, milyen hosszúnak tűnt mikor előszőr vittem végig. :)

ACE, ACE2, F-16 Combat Pilot -okat ajánlom a retróba.

atvi.hu · http://www.atvi.hu 2010.03.31. 22:06:12

Régen csak a második pályáig tudtam eljutni. Lehet nekiugrok megint. :)

Dell78 2010.03.31. 22:09:20

Életem első játéka volt a Commando! Naggyon király játék. Green beret? Az sem rossz, de összehasonlíthatatlanul nehezebb volt ennél. A Who dares wins II. szintén megvolt, akárcsak az Ikari warriors. Micsoda reflexek kellettek ahhoz is. :) amikor már kívülről tudtam, hogy hol vannak az aknák. Amit még ötletesnek találtam és a kezem ügyébe került annó: Bionic commando, Army moves, Gryzor, Into the eagles nest és a többiek...és hát amin halálra röhögtem magam: Bop'n rumble! :)

thinkEdem 2010.03.31. 22:10:20

Szerintem még az Aztec Challenge-nek is jó zenéje volt, no meg a Monty On The Run-nak imádtam...

De ha még klasszikusok... Lazy Jones-t már említette valaki, de Hexenküche, Henry's House, Kikstart 2 (ami alatt valahogy mindig Bikinit vagy Bonanzát hallgattunk...), Batman (a film alapú is, meg a sorozat alapú is), Hostages, Pitstop 2, Falcon Patrol, Sky Fox, Defender of the Crown, a Boulder dash sorozat, Battle Chess, Archon I-II, és még sorolhatnám... de jó is volt...

rbatty 2010.03.31. 22:15:32

Jó zenék 64en Iron Lord : www.youtube.com/watch?v=1ovo9BsBSFM
(a grafika se akármilyen)

Supremacy : www.youtube.com/watch?v=IcnOEjGU0eo

Nem semmi.

poseidon 2010.03.31. 22:21:50

A jó öreg Commando... Hányszor végighallgattam a zenéjét... Még ma is végig tudnám tolni BILLENTYŰZETRŐL!!!

:-)

copass 2010.03.31. 22:31:25

@Hammer: tudod a reset kódot :D respect!:D

Dell78 2010.03.31. 22:31:46

Klasszikusok? Hmmm...nemtom annak számít-e már, de nekem bejött az Antiriad, Cybernoid I-II (szerintem hatalmas zenével), Last ninja I-II., Barbarian, Blue max, Infiltrator, Sanxion, Exolon, Impossible mission I-II., Platoon, Battle valley, Forbidden forest, Deathwish III., Nemesis the warlock, Lightforce, Bubble bobble és amit még nagyon szerettem: Druid II.-Enlightenment.

rbatty 2010.03.31. 22:33:59

@Hammer: Azt nem ismerem. :) Nekem csak a BASIC indítás SYS64738 maradt meg. Meg a gépinek fenntartott 4kB kezdőcíme a 49152.

troll · http://picsogo.blog.hu/ 2010.03.31. 22:35:33

@Hammer: SEUCK, Game Maker, Graphic Adventure Creator.

Gyártottuk a játékokat.

rbatty 2010.03.31. 22:45:53

@Master7: Én az arcade verziót próbáltam ki most és itt amikor meghalok, a karakter előre tartott kézzel hasravágódik. Túl sokszor. :)

Átvitel honvéd 2010.03.31. 22:53:13

A STIL szó szerint ezt írja a Commando zenéjéről (Rob Hubbard):

TITLE: BGM1 [from the arcade game Commando]
ARTIST: Tamayo Kawamoto

COMMENT: "There is an interesting story behind Commando. I went down to their office and started working on it late at night, and worked on it through the night. I took one listen to the original arcade version and started working on the c64 version. I think they wanted some resemblance to the arcade version, but I just did what I wanted to do. By the time everyone arrived at 8.00am in the morning, I had loaded the main tune on every C64 in the building! I got my cheque and was on a train home by 10.00 am..." (RH)

...Egy éjszakás melóhoz képest, heh, nem rossz...

Ssipak 2010.03.31. 23:01:27

hogy ne csak a zenéről essen szó, egy kis ízelítő abból hol tart a 64es grafika manapság:

c64pixels.com/random

Átvitel honvéd 2010.03.31. 23:02:54

@Master7: pontosítás: nem csak egyszerűen "ki lehetett olvasni", hogy hol jár az elektronsugár, hanem "megmondtad", hogy melyik sornál "szóljon", hogy épp elérte... poén, mert nem a processzornak kell olvasgatni és összehasonlítgatni (azaz az adott képernyősor eléréséig, és a kapcsolgatás elvégzése után végezhet értelmes munkát).

A C64-en kívül még az Atari 800-as sorozat videochipje is tudott sprite-okat. ...Összességében persze a VIC-II valóban magasan verte az összes korabeli csodát, a 800-as sorozat Antic chipjével együtt.

algi 2010.03.31. 23:04:42

@copass:

gtw64.retro-net.de/Pages/l/Review_Lastninjav1.php

Itt azt írja, hogy egyesek szerint csúnya nyugati bácsik lenyúlták a magyar fejlesztésű Last Ninja 1-et, de valószínűbbnek tűnik, hogy magyar diákok bedolgoztak az első rész programozásába.

Mr. Finger 2010.03.31. 23:12:14

Nekem a Giana Sisters zenéje volt a kedvencem, voltak pályák mikor direkt meghaltam csak hogy újra hallhassam az aktuális tracket (úgy 8 évesen).

www.youtube.com/watch?v=nwYLX_2fJK0

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.03.31. 23:18:22

@algi: Nem diákok voltak azok és nem "bedolgoztak", hanem majdnem teljesen ők programozták.

Waix 2010.03.31. 23:19:39

Ez most komoly, hogy senki nem linkelte be a Press Play On Tape-től a Commando-t?!?!?!?
Gyerekek, hát itt van:
www.youtube.com/watch?v=pRYxEWIfqaQ&feature=related

0:40-től kezdődik az eksön. (előtte kis Prokofiev is van:-))
Legnagyobb.
Stöki, azért ezt illett volna ismerni egyébként, csalódott vagyok kimondottan.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.03.31. 23:20:26

@Magister: Van erről infód esetleg elsőkézből?

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.03.31. 23:23:18

@Stöki: A link egyebek mellett rám hivatkozik (közvetett mód). Sajnos a dologról nem nyilatkozhatom, pedig lenne mit.

algi 2010.03.31. 23:32:25

@Magister: Talán félreértetted, én az idézett cikket igyekeztem tolmácsolni, mert lövésem sincs, mi ez az egész. Minden esetre kösz a pontosítást.

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.03.31. 23:35:16

@algi: Bocs. Hát igen, szeretik úgy beállítani, hogy töketlen magyar diákok csínytevése, holott az egész Integrator magyar fejlesztés. Az ellopás meg teljesen valós.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.03.31. 23:38:13

@Magister: Áááá, egy illúzióját vesztett gamergeneráció nevében könyörgöm: nyilatkozz!

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.03.31. 23:45:22

@Stöki: Nem tehetem, ne haragudj. Én is annak az "illúzióját vesztett gamergenerációnak" vagyok a tagja, melynek te is.:) Annyit tudok mondani - konkrétumok nélkül -, hogy idén vagy inkább jövőre meg fog jelenni egy könyv (magyar szerzőtől) a számítógépes játékokról. Abban lesz egy interjú. Ami meg a hivatkozott linket illeti: egy - ha jól emlékszem - Izraelben élő srácnak írtam ezt-azt már vagy 10 éve meghagyva, hogy ne adja tovább a benne szereplő infókat. Természetesen továbbadta. Ez szerepel a hivatkozott linkben.

rbatty 2010.03.31. 23:46:41

@Magister: Ez NAGYON fontos lenne! Mondd el feltételes módban. Vagy valahogy. Kérlek szépen!

manor 2010.03.31. 23:47:36

Félig OFF
Az ORION cracker group elég erős retro keygen zenékben, itt egy erősen addiktív remekmű:
www.youtube.com/watch?v=I8gUyMLyAMU&feature=related

sebi77 2010.03.31. 23:50:34

@Waix: Nagyon jó a Press Play On Tape, kár hogy mindegyik YT-os videójuk fos minőségű. Az Instant Remedynek külön albuma van ilyen számokkal, mindegyik klassz, én rendszeresen azt.

algi 2010.03.31. 23:51:27

@Magister: Egy kérés: ha megjelent a könyv, valahogy értesíts már minket, hogy tudjunk róla! Én addigra tuti elfelejtem.

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.03.31. 23:52:49

@szzsömi: Mit mondjak el feltételes módban? Sajnos a titoktartási fogadalmam kötelez, így én nem mondhatok semmi konkrétumot, csak azt amit már leírtam.

rbatty 2010.03.31. 23:55:13

@Magister: okéokéoké. Majd a könyvben akkor. :)

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.03.31. 23:57:10

@algi: Bár ennek módját még nem tudom, de megpróbállak értesíteni benneteket. Max. írok ennek a blognak a központi címére. Szerintem egy bejegyzést egy ilyen (magyar!!) könyv simán megérne. Hogy mikor fog megjelenni azt sajnos nem tudom, de az említett interjú - jó pár, a magyar csapat kulcsszerepét kétség nélkül bizonyító infóval - legjobb tudomásom szerint benne lesz.

David_K 2010.04.01. 00:01:36

Ha C64 és legjobb zene, akkor egyértelműen a Dizzy a legjobb :)

www.youtube.com/watch?v=6klzhxDtI30

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2010.04.01. 00:05:01

A legjobb Commando "remix" ez:

Puffy64 - Zak MCommando Kracken

www.puffy64.de/html/downloads-c64-mp3-remixes.html

Giczy Gergő 2010.04.01. 00:05:30

@József István: Igen, nagyon köszönöm a kiegészítést.

Ez a Raster Compare Interrupt (RCI), amit engedélyezve (53274=1) a beállított (53266=RY) rasztersornál megszakítással (IRQ) végrehajtotta a beállított (788/789=<Sub/>Sub) címen található szubrutint.

Az RCI egyike a VIC négyféle (Raster (RCI), Sprite-Háttér Ütközés (SBC), Sprite-Sprite Ütközés (SSC), Fényceruza (LPT)) megszakításának.

A 6567/6569 VIC-II mellett még a 6526 CIA (ebből 2 is volt a C64-ben, rendszer- és felhasználói feladatokra használhatóan egyaránt) képességei voltak rendkívül hasznosak.

Összességében úgy gondolom, hogy a C64-ből - logikai felépítésének köszönhetően - ügyes programozók számos olyan hasznos (és kevésbé hasznos) tudást ki tudtak hozni, amire a gép tervezői valószínűleg nem is gondoltak.
Például Load-(Auto)Run a billentyűzet-puffer (!) felhasználásával, vagy zenélő floppy-meghajtó, vagy - épp az RCI segítségével - egyenletes scrollozás illetve írás a képernyő-keretbe stb.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2010.04.01. 00:08:41

volt egy rambo nevu jatek is, amit sose tudtam vegigjatszani

elvileg kiszabaditottam a foglyokat es felszaltunk a helikopterrel, de utana nem tortent semmi

karakteres szoveges jatek, akkor meg az idoregesz.

kicsigee 2010.04.01. 00:22:37

Commando-nak tényleg jó zenéje van, de nálam a legnagyobb favorit az Arkanoid muzsika.
www.youtube.com/watch?v=AtcnDPDdtLg

Én egy olyan Commando klónra is emlékszem aminek egy kicsit más volt a grafikája mint az eredetinek és volt benne pályaszerkesztő is. Valaki nem emlékszik rá? Annyira nem vágom a témát mert én Spectrumos voltam, az unokatesómnak volt C64-e.

rbatty 2010.04.01. 00:25:34

@Magister: Király, nagyon köszi.

A Last Ninja nagy kedvencem volt, most is arra szavaztam.

pixelpiréz plüssvitéz · http://kigondoltam.blog.hu 2010.04.01. 01:12:38

@algi: @Magister:

Hát ez nem semmi.
Ez majdnem olyan, mintha azt mondanátok, hogy a Mikulás nem is létezik, hanem valójában a Gézabá a szomszédból.

pixelpiréz plüssvitéz · http://kigondoltam.blog.hu 2010.04.01. 01:14:45

@piréz vitéz / plüssmacsó:

Másrészről ha ez tényleg így van, akkor elkezdem komolyan venni a "szíriuszól származunk" elméletet is...

joco 2010.04.01. 01:43:29

A Rambo végéhez volt egy cheat. Két joy kellett hozzá. Mikor üldözni kezdett a másik helikopter, az egyiket előre toltad, a másikat hátra, ettől eszméletlen sebességre kapcsolt a saját helikoptered és nem kellett szlalmozni meg óvatoskodni az életerővel.

HomeGnome 2010.04.01. 04:09:30

Nem is értem, hogy maradhatott ki a felsorolásból a Firestorm féle legzseniálisabb feldolgozás... Szerencsére RTSnip már említette, de azért leírom én is:
remix.kwed.org/download.php/4289/Firestorm%20-%20Commando%20%28Sound%20of%20SceneSat%20Edit%29.mp3

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.04.01. 04:43:12

Harom palya?
En mar az elso vegen allandoan elvereztem.
Ettol fuggetlenul sokat jatszottam vele.

ojio 2010.04.01. 07:33:25

Én c64-en sosem tudtam végigvinni a Commando-t, pc-s emulátoron, billentyűzettel meg elsőre sikerült bejutnom az épületbe. Nem tudom, hogy az addig elmúlt 15 év élettapasztalata (pfh), vagy a billentyűzet segített. :)

2010.04.01. 08:07:18

Itt van Machinae Supremacy feldolgozásban is (belekeverve). MaSu-tól az egész SIDology trilógia kötelező, mert bősz headbangelést okoz.

www.youtube.com/watch?v=nZoSLqpUCx8&feature=related

Vladislav Delta 2010.04.01. 08:57:21

Hej, de jól esett látni ezt a játékot!

Nagyon sokat küldtem vele... imádtam!!!!

Nagyon kellemes érzés kerített hatalmába!

Köszönöm, jó volt kiszakadni ebből a "mocsokból"!

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.04.01. 09:33:02

Sok új infót olvastam most, köszi. Hubbard zenéje nem csak jobb, mint az eredeti, de jópár új motívum is került bele, szóval csak hellyel-közzel átirat.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.04.01. 10:47:11

Érdekes, hogy az idő hogy megszépíti a játékokat.
Bennem teljesen az élt, hogy a Commandonak mennyire marja jó grafikája volt. Hát nem :)
Mondjuk még mindig jobb, mint a bodozborítóké. :)

Érdekes, hogy a mai játékokat szidják sokan, hogy 8-10 órás játékidő milyen kevés már, ezt meg ezek szerint végig lehetett tolni 10 perc alatt. :)
(Mondjuk nekem soha nem sikerült túljutnom a második pálya felénél)

KenSentMe 2010.04.01. 14:00:55

@röntgenszeműlány: Így még-még-még hátborzongatóan jobb a zene, a Rambo meg valahogy sokkal gagyibbnak néz ki.. talán valahogy azért, mert harsányabb.. már az, hogy egy csomó különböző színű katona ront ránk, szörnyű.. a commandóban valahogy ijesztő, hogy mindenki egyforma, jobban használták fel a technikai korlátokat.

@Giczy Gergő: Na jó, azért a Doomot elég szar volna úgy végigjátszani, hogy az első bekapott találat után elvérzik a karakterünk:).

deada 2010.04.01. 17:47:19

neuromancer? space rouge? fort apocalypse? oil imperium? raid on bungeling bay? total eclipse? laser squad? érdekes, hogy a pirates!-t senki nem említette?!

deada 2010.04.01. 18:03:14

ja és még egy klassziker: raid over moscow

thinkEdem 2010.04.01. 18:31:26

Volt egy játék, aminek nem jut eszembe a neve... póktojásokat kellett összeszedni, időnként egy nagy mammutláb zúzott be fentről, és ha rövid időn belül nem vitted be vmi kapuba a tojást, akkor pókká változtál... ennyi maradt meg, meg hogy platformer volt a játék... és azóta is keresem. Anyone?

Dester 2010.04.01. 20:34:11

@deada: Oil Imperium... jézusom, kellemes emlékek. Hogy anyáztam, amikor majdnem leért a fúrófej és aztán végül csak eltört... Bár PC-n többet játszottam már ezzel. :)

deada 2010.04.01. 20:38:09

@Dester: létezik pc-re? instant get!

thinkEdem 2010.04.03. 11:00:32

@flugi_: Ezaaaz! Köszi, riszpekt! :)

vktrmrk 2010.04.03. 22:03:06

Giana Sisters is lesz?

Dester 2010.04.05. 09:59:38

@deada: Létezik, meg is van az első CD-men. 286-oson rengeteget játszottunk vele.

Imiface · http://zenezenezene.blog.hu/ 2010.04.06. 12:26:34

Hát igen, a jó öreg kommandó. Mondjuk engem annyira nem kötött le hosszú távon, mivel ugye C64-re csak 3 pálya készült el, és azon nagyon könnyű volt végigmenni, szóval gyorsan megunta az ember.

fraki 2010.04.07. 18:07:02

A Nox dalnak semmi köze ehhez a trackhez, sem fordítva.

ryo 2010.04.23. 18:15:01

HAH legnagyobb game zene :)
remix.kwed.org/files/RKOfiles/Balage%20-%20Krakout.mp3

headbengelő Lenin fejjel :)

kicsigee 2010.05.02. 19:59:43

Itt a pc-s ünnepi kiadás mind a 8 pályával és a c64-es zenével együtt!!

retroremakes.com/forum/index.php/topic,1537.0.html

mediafire-s linkről letölthető.
süti beállítások módosítása