HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Deathtrack

2013.04.03. 14:59 Stöki

A Deathtrack megint olyan játék, ami csak szűk körben volt kultikus siker, ezért ma már kevés infót lehet előbányászni róla. Pedig sokak gyerekkorának volt meghatározó élménye, itthon is. Én a kilencvenes évek elején találkoztam vele, amikor a „Kaland, Játék, Kockázat” lapozgatós könyvek sorozatában kijött Az országút harcosa. A sztori kicsit Mad Max-utánérzés volt, de nagyon élveztem, leginkább azt az elképzelést, hogy felfegyverzett járművek egymást amortizálják az elhagyatott országúton. És nagyjából ekkor mutatott egy osztálytársam a gimink számítógéptermében egy új pc-s játékot, amiben egészen hasonlót kellett művelni, és azon ritka kincsek közé tartozott, amik a béna Hercules monitorokon is elfutottak.

dtrack.png

A Deathtrack fejlesztője a Dynamix volt, és érdemes ennek a cégnek a történetével jobban megismerkedni. 1984-ben alapította két amerikai játékőrült, Jeff Tunnell és Damon Slye, és mivel játékkiadót gründolni nem volt elég pénzük, úgy döntöttek, hogy fejlesztőstúdiót csinálnak. Ezzel az első ilyen cégek közé kerültek, akkoriban ugyanis még leginkább magányos programozók és egy-kétszemélyes garázsprojektek pörgették a játékipart. A Dynamix viszont tehetséges fejlesztőket vett fel, és profi keretek között kezdett el játékokat gyártani, főként az Electronic Artsnak, majd később az Activisionnek is. Első játékuk, a Stellar 7 rögtön elég nagyot szólt, 1986-ban pedig az Arctic Foxszal elkészítették az akkor debütáló Amiga egyik első sikerjátékát. Főleg szimulátorokban utaztak (gondolom, az F–14 Tomcat, a MechWarrior vagy a Red Baron sokaknak ismerős itt a blogon), később aztán megcsíptek pár filmes jogot, és akciójátékokra álltak át. Még később a Sierra megvásárolta őket, és akkor remek kalandjátékok is kikerültek a stúdióból (Rise of the Dragon, Heart of China), illetve a feledhetetlen The Incredible Machines is az ő művük volt.

A cég legtermékenyebb éve, amit a volt dolgozók a mai napig emlegetnek, az 1989-es volt. Nem kevesebb, mint hét játékot jelentettek meg, ami még azt figyelembe véve is elismerésre méltó teljesítmény volt, hogy akkoriban még gyorsabban elkészültek a játékok (sőt, a MobyGames és a Wikipedia nyolc játékot tart számon, de maguk az alapítók mindenhol hetet nyilatkoztak). A hét játék között voltak az említett filmes átiratok (Die Hard, Ghostbusters II), a remek Project Firestart, a MechWarrior, az A–10 Tank Killer, és hogy lassan rátérjek a cikk tárgyára is, a Deathtrack.

hocTeam.jpg

A Dynamixhoz még a korai években, 1986-ban csatlakozott egy lengyel testvérpár, Dariusz és Pjotr Lukaszek, akik szerencsét próbáltak Amerikában, és a Dynamixnél be is jött a számításuk. A stáblistákban Darek és Peter Lukaszek néven találhatjátok őket, 1995-ig szinte mindegyik Dynamix-játékhoz volt valamennyi közük. Furcsa nevük pedig visszatérő easter eggekre adott lehetőséget, a cég több programjában is találni Lukaszekeket.

A Deathtrack Dariusz szerelemprojektje volt, de sajnos a fejlesztéséről nem találtam sok infót. Az biztos, hogy ebben a sűrű időszakban készült, de több mint száz Retro Gamerben sem volt róla hosszabb cikk. Dariuszt is csak egyszer említi a lap egy Dynamix-retrospektívben, ahol a nyilatkozó Slye kiemeli, hogy annak idején sok fejlesztő nagyon önálló volt, könnyen beépíthette ötleteit, és így sajátjának érezhetett egy-egy játékot, amin dolgozott – mint Dariusz a Deathtrack esetében.

Lukaszek vezette tehát a fejlesztést, mellette pedig főleg három másik alkalmazott, Tom Collie, Mark Brenneman és Bryce Morsello dolgozott a projekten, de kisebb dolgokba a többiek is besegítettek. Dariusz testvére, Pjotr pózolt például a játékban az egyik legyőzendő ellenfél, Wrecker képében. A karakter teljes neve Wrecker Niszczyciel volt (ami a „pusztító” lengyel megfelelője), és a mottójával is a szülőhaza felé kacsintottak: Wrecker képe alatt egy lengyel idézet szerepelt, ami magyarra fordítva nagyjából ennyit tett: „A kolbászok lézerrel pirítva a legfinomabbak.” A fejlesztés tehát valószínűleg jó hangulatban zajlott, amire az is utal, hogy a játék kézikönyvében a készítők köszönetet mondtak bizonyos Steve-nek a piros Ferrariért („majd talán valamikor visszadjuk”). És ha már Ferrari: a játékot Enzo Ferrari emlékének dedikálták. És ennyi, ennél többet sajnos nem tudtam kideríteni a kulisszatitkokról.

Death Track_3.pngA játék 1989 közepén jelent meg, és kicsit meglepte a szokásos autószimulátorok rajongóit. A szimuláció ugyanis eléggé le volt butítva benne, cserébe viszont rengeteg akcióra volt lehetőség (nagyjából tehát azt a szellemiséget képviselte, mint később a Comanche a helikopterszimulátorokban). A játékosnak posztapokaliptikus hangulatú autóversenyeken kellett részt vennie, ahol minden megengedett volt. A többi ellenfelet változatos módokon lehetett irtani: aknákkal, a gumikat kidurrantó szögekkel, lézerrel, gépágyúval vagy akár célkövető rakétákkal is. Így a versenyt nemcsak úgy lehetett megnyerni, ha elsőként gördültünk át a célvonalon, hanem úgy is, ha minden ellenfelet kilőttünk (és jól felspécizett járgánnyal ez nem is volt olyan nehéz). Ha bajnokságot játszottunk, akkor az egyes futamokon keresett pénzt elverhettük erősebb páncélzatra, jobb motorra vagy fegyverekre (illetve eleve háromféle autóból választva indulhattunk a bajnokságnak).

Technikailag egyébként a Deathtrack nem volt különösen kiemelkedő a műfajban (átlagos vektorgrafikás versenyzősdi volt), de a többiek pusztítása nagyon feldobta, és a nehézségét is pont jól lőtték be ahhoz, hogy némi gyakorlás árán a magamfajta kocaszimulátoros is komoly sikerélményekkel gazdagodjon, a pályákat meg még több virtuális autóroncs díszítse. Amikor nem elégszel meg azzal, hogy erősebb motorod révén lekörözöd a másikat, de még a seggébe is durrantasz egyet rakétával – ez volt a Deathtrack. Nem tudom, mennyire volt sikeres játék, de az biztos, hogy '90 környékén körülöttem mindenki ezt nyúzta. És valószínűleg máshol is, mert 2008-ban orosz fejlesztők elkészítették a program remake-jét Death Track: Resurrection néven (sajnos nem volt túl jó, nem sokkal később a szintén aljaskodó autóverseny Blur simán rávert).

A Dynamix később kiadott még jó néhány klasszikust (a Betrayal at Krondort kell mindenképpen megemlíteni), aztán a Sierra alatt volt még pár jó éve, és a mechszimulátorokra is rágyúrtak (Earthsiege és Starsiege játékok), majd 2001-ben a cég a Sierra vergődésének vezéráldozatává vált. A stúdiót bezárták, a többiek pedig kisebb cégekhez szegődtek, illetve ilyeneket alapítottak (például a Garage Gamest). Dariusz Lukasz ezt már sajnos nem érhette meg: 1995-ben súlyos autóbalesetet szenvedett, és pár nappal később a kórházban meghalt. Itt olvasható egy búcsúztató Kevin Ryantól, az egyik legrégebbi Dynamix-alkalmazottól (a fenti csoportkép is onnan). Harmincéves volt.

Aki kipróbálná a játékot, az innen töltheti le, de mindenképpen le kell lassítani egy emulátorral (DosBoxszal, mi mással). Lent még a szokásos borítókép, illetve a szavazás, hogy mi legyen a következő hetiretrós játék. Most mindenféle játékokat dobáltam a szavazásba, amik eszembe jutottak. Nagyot nem hibázhattok, mindegyiknek volna létjogosultsága a rovatban.

961981020-00.jpg

46 komment

Címkék: retro heti retro jatek dynamix

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr205190121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2013.04.03. 15:10:22

Istenkirály poszt, köszönjük, Stöki! :)
Az országút harcosa (meg persze a Kaliforniai visszaszámlálás!) elolvasása után rengeteget nyomtuk ezt a gammát a suliban, gagyi Herkules monitorokon. Már szedem is el az emulátort! :)

Typ3 2013.04.03. 15:27:11

" illetve a feledhetetlen The Incredible Machines is az ő művük volt."

Ez nem lehetne egyszer a retróban?

AlexWolf 2013.04.03. 15:52:15

imádtam ezt a játékot. Ez volt az egyik első pc játék (civ 1 és prince of persia mellett), amivel először találkoztam ever.

Leadfoot 2013.04.03. 16:17:24

Sajnos nem volt meg, de a szavazásban nagyon jóféle cuccok vannak most.

Trejo 2013.04.03. 16:24:38

Állati király játék, a zenéje még mindig a fülemben cseng. Az orosz remake nem adja vissza az eredeti sötét hangulatát. :-D

blah 2013.04.03. 16:36:55

oh... még herkules monitoron játszottam vele

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.04.03. 16:55:40

Nagyon király volt ez a cucc, imádtuk :)

Verghaust 2013.04.03. 16:57:00

Talan 91-ben talalkoztam vele a 286-osommal, maig emlekszem ra. Altalaban ketten jatszottuk egy haverral, egyikunk volt a lovesz, masik vezetett, es meg igy sem volt konnyu. Foleg amiatt, hogy valamilyen okbol az egerem csak a kepernyo jobb felen mukodott, a bal felre nem lehetett athuzni a kurzort, elakadt, vagyis nem tudtuk megvenni a shopban azokat a cuccokat, amik a kepernyo bal felen voltak. Barmit trukkoztem DOS alatt az egerdriverrel, nem volt hajlando rendesen mukodni.

theveryguest 2013.04.03. 16:57:07

Nekem a Stunts jobban bejön.

újvámpír 2013.04.03. 17:02:42

Rettentő nagy kedvenc, még pár éve is játszottam vele...
Majdnemhogy megkönnyeztem a posztot, köszönet érte!!!

BBird 2013.04.03. 17:16:28

Most már meghalhatok, végre volt cikk az egyik kedvenc szimulátoromról. Pár hete raktam fel, szigorúan sárga-fekete herculesen, pc speakerrel. Terminator rakéta még mindig ugyanúgy parás, amikor kilövöd és imádkozol, hogy eltaláljon valakit, és ne téged robbantson seggbe, ha véletlen körbeér. :-)

Most jöhet a másik kedvencem: Tex Murphy sorozat? Nemrég mentek a fejlesztők Kickstart -ra az új résszel. Lehetne róla gyűjteni biztos számtalan érdekességet.

Amúgy emlékeim szerint volt egy szép kis leírás a Death Track -ről még a PC-s játékok 2 c. könyvben: retropages.uw.hu/Konyvek/Games/112.jpg

Acsabi44 2013.04.03. 17:18:18

Archon, Pool of Radiance, Project Firestart, melyik ujjamat vágjam le?

Terézágyú 2013.04.03. 17:27:06

Na ja, a Stunts... :))

Nem a Carmageddon is országúti autós aprítás lett volna?

Terézágyú 2013.04.03. 17:29:16

Ja, egyébként a Tank Racert ismeritek? :)

BBird 2013.04.03. 17:43:35

@-Szűcs Gyula-: Volt még egy, ami emlékeim szerint a Kaliforniai visszaszámlálás világában játszódott, Omega Zóna címmel, talán!? A könyvek végében volt mindig írás, ott láttam. Azt bárki olvasta, megjelent itthon vajon?

(Közben ezt találtam: en.wikipedia.org/wiki/Freeway_Warrior )

Na és még egy off, ha már kalandkönyvek: Riveti utcák, Sziklatorony. Erős a gyanúm, hogy magyar írás volt. A 2. rész végében volt egy 3 -as szám. Sosem jelent meg a 3. rész, ugye? Pedig még egy szép nagy poszterem is volt, Angus Dewer.

Királyvíz 2013.04.03. 19:27:46

Basszus, régen rengeteget nyomtam, de fogalmam sem volt, hogy ez a címe! Időnként eszembe jutott, hogy "mi is lehetett annak az autós játéknak a címe, amiben mindenkit ronccsá lőttem", de fogalmam sem volt. Köszönöm, már töltöm is lefele!

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2013.04.03. 19:40:17

@B-Bird: +99999

Mostantol bele lehet fogni a Project Firestart kunyeralasaba. :]

2013.04.03. 19:55:52

Ó, de jó, hogy erre még rajtam kívül valaki emlékszik! :) Szomszéd gyerekkel ketten toltuk egy rég megboldogult 286-oson, én voltam a lövész, mert autóversenyben már akkor sem voltam tigris (autósban is csak a NFS HP2 tudott úgy-ahogy lekötni - Carmageddon persze kivétel!). Istenem, mekkorákat zúztunk a Deathtrack-kel! :) Szinte állandóan Caltrops-t és Terminatort használtam, általában bevált. Egér nem volt a géphez, mindent billentyűzetről toltunk (Érdekes volt így még Wolf 3d-zni is rajta...).
Nagyon jó játék, köszönet a posztért! DOSBox verzió persze alap (még jó, hogy van egy XP-s laptopom, mert a Win7 nem igazán kamázza a doszbokszot... :()

2013.04.03. 19:58:30

@Terézágyú:

Aprítás volt a Carma, csak alapvetően az volt az egyik gond vele, hogy nem lehetett lőni benne (kiv. a "villámos" autó), a másik pedig, hogy kijött a második rész... :)

flippant 2013.04.03. 20:04:23

Én nem nyomultam vele. Utólag is sajnálom mert szeretem az ilyen carmageddon stílusú játékokat.

Rodolfo63 2013.04.03. 20:33:23

ezzel én is játszottam, bár baromira nem emlékszem, csak a fegyvervásárló ablakról ugrott be :)

Calibaan 2013.04.03. 20:35:13

huhh, nálunk a gimiben a számtech "labor" előtt erre vártunk... és ennyi év után kellett megtanulnom a nevét a proginak :)

Kicsit más, de a kategória legjobbja nálam a Re-Volt.

TH 2013.04.03. 20:48:40

@Stöki: kösz. Eddig sem szerettem a Disney-t, de hogy most mit gondolok róluk, azt inkább le sem írom.

21 ezer Ft 2013.04.03. 20:54:19

@TH: Én igazából csak a régi szép emlékek miatt vagyok morcos a hírre.

TH 2013.04.03. 20:56:57

@21 ezer Ft: Nyilván én is elsősorban, de most, hogy volt némi mocorgás a régi monkey islandek újrakiadása körül, bíztam abban, hogy megjön a hülye eszük, és valami értelmeset is elkezdenek csinálni megint. De ha ezt nem is nézem, akkor is egy viszonylag sikeres csapat volt, nem tűnik ésszerűnek szélnek ereszteni az egész bagázst.

Rozisoft 2013.04.03. 21:51:35

Emlékszem ez volt az első cheatelt játékom: A játékállás mentésben kikeresve a megfelelő értéket (pénz, lőszer) #FFFF-re átírva decimális -1-nek vette a program és az kezdett el csökkenni -32000 valamennyire, majd átfordult pozitívba és csökkent tovább nulláig.
Kedvencem a terminátorok voltak, főleg ha már rajtam kívül nem voltak célpontok és nekem kellett féltenem a hátsómat saját terminátoromtól, ami több kört is megtett... :)

Is 2013.04.03. 21:56:14

@Typ3: +1, nagyon egyetértek.

Egyébként meg köszönöm ezt a cikket, úgy vagyok vele, mint nagyon sokan, hogy a neve alapján nem tudtam beazonosítani, de a képekről egyből beugrott. Néha-néha eszembe jut még a játék, jó volt viszontlátni. Ó, a boldog középiskolai kollégiumi évek... :)

Scagnetti 2013.04.03. 22:01:44

Ezt sajnos nem ismertem, de kedvet kaptam hozzá. Nálam az autós gyilkolászás a Carmageddon-Death Rally-Destruction Derby trióra korlátozódott, ezekkel rengeteget játszottam. Főleg az első kettővel.

OFF

Következő cikknek írhattok egy nekrológot a Lucasartsról. :(

K0vasz 2013.04.03. 23:16:03

Hm, a nyitóképernyő meg a menük ismerősek, tuti játszottam vele anno, de annyira nem ragadhatott magával, mert a versenyzős részre már nem emlékszem... nekem is sokkal inkább a Carma(2), Death Rally, DDerby voltak azok, amik a "műfajból" megvoltak :)

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2013.04.04. 00:08:58

ezt nagyon sokat toltuk. Ez a játék volt a legdühítőbben függő a vas sebességétől. Win98 alatt még elindult pőrén, de a játék sebessége az aktuális proci és a korabeli 286 sebességarányával felgyorsult. Ez konkrétan azt jelentette, hogy a rajt után 4-5 képkockával fel volt az ember kenődve az első alagút falára. Kizárólag autopilótával lehetett játszani, de ott meg ugye az ember begyűjti az összes rakétát, aknát, caltropot, terminátort, és az ellenfelek meg úgy cikáznak az ember körül, hogy szintén nem éri meg az első kör végét sem.

A neten akkoriban lehetett találni géplassító programokat, kipróbáltam az egyiket, ami 99%-ra terhelte a gépet. Az eredmény az volt, hogy az oprendszer időosztásának megfelelő másodpercenkénti 10ms ablakban kenődtem fel start után a híd falára azonnal, csak utána megakadt a játék a terhelőprogram miatt :)

DosBoxban most már pont jó.

Volt egy vicces hiba az egyik verzióban: a megvásárolt eszközök egy része megmaradt új játék kezdésekor, ezért meg lehetett csinálni azt, hogy veszek batárlézert meg rakás nagy caltropot, újat kezdek, majd eladom a sok caltropot, és váltok kisebb lézerre, és máris volt elég dodó a legnagyobb motorra az első futamon, amivel ott lehetett hagyni mindenkit, aztán lekörözve beammel ritkítani a fél mezőnyt.

Arilian 2013.04.04. 09:15:05

Végre! :)

Kár, hogy nem volt róla több info, de így is köszi.
Én vagy 1 évet toltam ezt öcsémmel.

A Gyilkos robotok című filmből is mintha merített volna szerintem egyébként.

adsr 2013.04.04. 10:30:44

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX:

Akkor azért nem ismertem egyáltalán ezt a játékot? :-D

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2013.04.04. 19:50:24

Project firestart: első vérrel szennyezett scifi horror játék, amit láttam .) Korabeli Dead Space :)
Türü-türü-türü-türü-tüttörüttü... :)

youtu.be/WsOR-0tDvJk

Celtic 2013.04.04. 23:07:13

@Leadfoot: En se nagyon tudtam valasztani :(
Legalabb a felet ismerem es szeret(t)em.

Celtic 2013.04.04. 23:08:48

@Terézágyú: Inkabb varosi :) Ott azert jo pontok jartak a szerencsetlen gyalogosok tizedeleseert :)

Chomy 2013.04.04. 23:45:08

Hogy erre már hányszor szavaztam a hetiretróban... kösz! :)

Országút harcosa + Deathtrack 286-oson/Herculesen (PC speakerrel ofkorsz - ma is hallom a lézer tyuntyogását), hogy ezek nálunk is mennyire menők voltak a haveri körben... talán csak egy címet tudok még, amivel ennyit játszottunk (Golden Axe, bár azt már VGA-n). :)

Az egy év alatt hét játékról meg az jut eszembe, hogy a Ghostbusters II-nek és a Deathtrack-nek ugyanaz volt az intro zenéje, ami akkor is kicsit igénytelennek tűnt, hiába passzolt mindkét játék hangulatához.

anarch 2013.04.05. 13:57:53

Kb most tudtam meg, hogy ez egy filmfeldolgozás :D S tényleg, van pár áthallás, pl. Sly :). A filmben Stallone egy mobszter karaktert játszik Machinegun Joe néven.

i460.photobucket.com/albums/qq328/33lop/machinegunjoe.jpg

skrimp 2013.04.07. 13:11:55

@Stöki: De miként lett a Lukaszukból Lukaszek?

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2013.04.07. 17:27:14

Imádtam az utolsó bitig! Az maradt meg bennem nagyon, hogy a tankolás az úgy nézett ki, hogy le lehetett állítani hogy mennyit töltsön és ezt úgy fejezte ki a játék, hogy: "Just say when". Ehhez illően nem "done", vagy "enough" volt a gomb, hanem "when". Már akkor nagyon röhögtünk rajta, hogy ez mekkora állatság.

Mennyi isteni játék fűződik amúgy a fejlesztők nevéhez! Az A-10 Tank Killer volt nagyjából az utolsó repszim, amivel képes voltam játszani, mert sokkal inkább szólt a stratégiáról, meg az ügyességről, mint az "íróasztalpilótaságról". Mennyire kellene megint ilyen!

Vagy a Commanche - amit mi felszólító módban használtunk: "Kommancs!" válasz "Nem kommantok!" Ez meg kb. az utolsó helikopterszim, ami szintén a fentiekről szólt, mintsem mindenféle gizmók állítgatásáról.

A Carmageddonról - ejtsd: Karmagedeon - meg ne is beszéljünk, óriási LAN partykat toltunk a második résszel, míg mindenki más FPS-ezett.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2013.04.15. 11:34:41

@Stöki: "És valószínűleg máshol is, mert 2008-ban orosz fejlesztők elkészítették a program remake-jét Death Track: Resurrection néven (sajnos nem volt túl jó, nem sokkal később a szintén aljaskodó autóverseny Blur simán rávert)."

Megnéztem kíváncsiságból a Resurrection-t. Sajnos teljesen igazad van.

Ellensúly 2013.04.28. 23:51:12

Emlékszem, hogy néha jött egy titokzatos kalapos úr, hogy XY-t ki kell nyírni a versenyen. Ha sikerült, adott némi pénzt, ha nem, akkor megfenyegetett.

Egyébként az Interstate 76 c. játék egyik küldetése igencsak hasonlít a Deathtrackre: versenynek indul, aztán lövöldözés lesz belőle. Van ott is minden: géppuska, rakéta, olajfolt, szögek stb.
süti beállítások módosítása