HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Phantasmagoria

2011.04.15. 15:00 Stöki

Temérdek teendőm miatt sajnos az elmúlt hetekben kicsit parkolópályán volt nálam az IDDQD, múlt héten ki is maradt a Heti retro. És erre a hétre sem tudtam megírni a múltkor megszavazott Heroes of Might & Magicet, úgyhogy választhattam: vagy ezen a héten sem jelentkezik a rovat, vagy beteszek egy olyan játékot, amiről könnyen, gyorsan össze tudom dobni a cikket (mert már kellett róla írnom pár éve). Így került a Heti retróba a Sierra egyik különös kalandjátéka, a Phantasmagoria.

A játék vezető fejlesztőjéről, Roberta Williamsről volt már szó a blogban: azon túl, hogy jacuzziban pózolt a Larry-előd Softporn Adventure borítóján, a Quest sorozat egyik oszlopos vezéregyénisége volt, a King’s Questeket neki köszönhettük. Ez a széria ugyebár a mesék világában játszódik, a leginkább családbarát az összes Quest közül. Talán ezért fogant meg a sokadik King’s Quest után Williams agyában az ötlet, hogy most már készít egy igazi, véres felnőttjátékot is. Ez a kilencvenes évek elején történt, amikor a cd-meghajtó elkezdett terjedni, és amikor már nem kellett pár háromésfeles lemezre összepréselni a játékokat. A kalandjátékok még javában virágoztak, az új technológia pedig adott nekik még egy löketet. A Trilobyte 1993-ban a 7th Guesttel (és később folytatásával, az 11th Hourral) az elsők között mutatta meg, hogy mennyi szépséget lehet cd-lemezekre zsúfolni. Felvételek élő színészekkel, gyönyörűen modellezett-renderelt hátterk, soha nem látott minőségű kameramozgás – a kritikusok szájtátva adták a kilencvensok százalékokat, és minden cikkükben leírták új buzzwordöt: interaktív film.

Ebben a szerencsés időszakban kezdte el Roberta Williams a Phantasmagoria fejlesztését, és mivel ő volt a Sierra főnökének, Ken Williamsnek a felesége, nagy szakajtónyi pénzt is kisírt aputól a projektre. A cech végül négymillió dollárnál állt meg, ami akkoriban iszonyat nagy pénznek (és így kockázatnak) számított a játékiparban.

Roberta Williams szándéka abszolúte sikerült: megmutatta sötét oldalát, a Phantasmagoria igazi tabudöntögető kaland lett. A játék főhőse egy fiatal írónő volt, aki egy rovott múltú házba költözött férjével. Mint kiderült, a házban korábban egy fekete mágiával cimboráló varázsló, Zoltan lakott. A nő addig matatott a házban, amíg ki nem szabadította Zozó bebörtönzött lelkét, mire az megszállta a hősnő férjét. A férj egyre erőszakosabb lett a feleségével, miközben a nőt borzalmasnál borzalmasabb rémlátomások kezdték kínozni Zoltan korábbi feleségeinek halálairól. Az interaktív film vége jó horrorhoz méltón nem lett felhőtlen happy end, ez is elég szokatlan volt még akkoriban (bár a Doom karóra tűzött nyúlfején már túlvoltunk).

Nagy munka volt elkészíteni a játékot: a Sierra a nulláról épített fel egy bluescreen stúdiót, ahol a színészek kék háttér előtt játszották el a jeleneteket. A főhőst játszó Victoria Morsell – szegény borzalmasan rossz színésznő volt, de akkoriban el voltunk ájulva tőle – 15 hetet töltött ebben a stúdióban, hogy a játékban látható minden mozdulatot és cselekvést felvegyenek vele. Mivel a legtöbb jelenetben ugyanazt a ruhát kellett viselnie, a nadrágja a forgatás végére egészen szétkopott, foltok és szigetelőszalag tartották össze a végén. Az 550 oldalas forgatókönyvben nyolcszáz jelenet volt, a készítők összesen bő négy hónapig forgattak kétszáz emberrel (csak a befejező üldözési jelenetet egy hétig vették fel). Azután jött a következő munkafázis: az élő szereplők alá kellett tenni a renderelt és rajzolt környezetet, színes-szagos grafikát és baljós zenét (amihez egy 135 tagú gregorián kórus is énekelt nyomasztó dalokat), hogy minél filmszerűbb legyen az élmény. (Lent egy rövid werkfilm a forgatásról.)

A Phantasmagoria nem állta ki az idő próbáját: ma már esetlennek tűnik, ahogy a színészek mozognak a steril renderek között, a kalandelemek pedig nem a játék erősségei – látszik, hogy a hangsúly a filmes élményen volt. 1995-ben viszont ez a látvány elvitte a hátán a játékot, ami 7, azaz hét cd-n jelent meg. Közel egymillió példány kelt el belőle, és ezzel a Sierra legsikeresebb kalandjátéka lett – a közönség megmutatta, hogy a felnőtteknek igenis van igényük a felnőtt játékokra. Már ahol a közönség hozzáfért: Ausztráliában ugyanis betiltották a programot, Amerikában pedig több üzletlánc is visszautasította a forgalmazását. Az ausztrálok a véres és visszataszító jeleneteken akadtak ki, például azon a részen, ahol Zoltan egyik feleségének halála látható, akit a mágus úgy ölt meg, hogy állati belsőségeket erőltetett le a torkán. De volt egy megerőszakolás is a sztoriban, amire korábban videojátékokban nemigen volt példa.

A sikert persze meg kellett ismételni egy folytatással, ez volt az 1996-os Phantasmagoria: A Puzzle of Flesh, ami már csak öt cd-n terpeszkedett el. Sem a sztorija, sem a szereplőgárdája nem kapcsolódott az előző játékhoz, de hasonlóan ellentmondásos program volt: egy gyönyörű, interaktív, a cenzorokat bosszantó horrorfilm, amiben kicsit elvesztek a játékelemek. Williams tervezett egy harmadik részt, de ez már nem jött össze, mert a kalandjáték-megaprodukcióknak befellegzett (a hatmillió dollárból készült zseniális Toonstruck éppen 1996-ban bukott óriásit). Roberta Williams egy 2006-os interjúban azt mondta, a Phantasmagoriát tekinti mesterművének, és azt el kell ismernünk, hogy hatással volt a későbbi horrorjátékokra (ha nagyon akarom, még az Alan Wake-kel is össze tudom kötni).

Aki kipróbálná a játékot, itt megtalálja az első epizódot, a teljes verziót pedig tíz dollárért árulja a GOG.com. Végigjátszás itt, ez pedig egy emlékoldal a játéknak. Jövő héten most már tényleg jön a Heroes, vagy ne legyen a nevem Hancu.

27 komment

Címkék: retro sierra kalandjáték phantasmagoria heti retro jatek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr752827931

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hancu 2011.04.15. 15:32:58

Ne legyen a neved Hancu!

zyrobs 2011.04.15. 15:36:24

Hatmilliárd dollárból készült a Toonstruck? Nem hatmillió?

Karvaly 2011.04.15. 15:41:19

A HoMM cikkben ugye meg lesz említve a webes Heroes Kingdom is?
Azért tényleg szép terjedelmes téma, az Elite mintájára akár sorozatban is le lehetne adni a cikkeket róla :)

algi 2011.04.15. 15:54:48

Szerintem inkább szerencsétlen időszak volt a CD megjelenése. Azt hitték, ha felvesznek egy filmet, az pótolja a jó játékot, merthisz zseniális a grafikája, és úgyis 90+%-okat kapnak azokra a videókra, amelyek amúgy a házilag készített filmek alját nyaldosták.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2011.04.15. 16:06:11

A végén vagy hússzor néztem végig, ahogy a nagy lengőfejsze vagy mi szétnyiszálja a csaj fejét, annyira nem tudtunk rájönni, mit is kéne csinálni.
Talán az első játék volt, aminek a walkthroughját az interneten találtam meg :)

Delebriel 2011.04.15. 16:06:49

@Karvaly: Vagy akár a King's Bounty mint előd.

K0vasz 2011.04.15. 19:03:25

Tyű, a 2-nek erre a trailerére a mai napig emlékeztem, mert 96-ban a PCX CD-mellékletén is rajta volt és rongyosra néztem, mert akkor még hatalmas nagy fless volt, hogy film megy a gépen:) Maga a játék (az 1 is meg a 2 is) viszont vhogy sose jutott el hozzám, csak a videókat meg a leírásokat láttam

Kagain 2011.04.15. 19:50:19

Máig az egyik kedvenc játékom, kb. 2 évente végigtolom.

Az intro zenéje pedig ZSENIÁLIS, hátborzongató. Consumite furore:
www.youtube.com/watch?v=4GWENu6GN1c

Az ending credits alatt is frankó 90-es évekbeli szinti pop megy. :) Take a stand:
www.youtube.com/watch?v=rDhvRWqV9_E

KenSentMe 2011.04.15. 20:19:56

Nem tudom.. sajnos sose találkoztam a Phantasmagoria-val.. viszont, hogy megnéztem a mellékelt youtube videót, a klasszikus sierra kalandjátékok és a Barátok közt ötvözése felkeltette az érdeklődésem.. muszáj lesz tennem vele egy próbát.

rbatty 2011.04.15. 20:26:26

"Zoltan!" (Dude, where's my car?)

karloszky 2011.04.15. 20:59:54

Soha nem kedveltem ezeket a "full motion video" kalandjátékokat. Broken Sword, Monkey Island, Legend of Kyrandia, az igen, de ezeknek a C-kategóriás filmeket idéző élőszereplős játékoknak semmi hangulatuk nincs.

Norbi812 2011.04.15. 21:34:55

Itt csücsül mind a két játék a polcomon. A kettő főleg az egyhez képest tényleg gyengus, a lényeg annyi volt, hogy dobjunk hamar össze egy folytatást, majd az egy hírneve el fogja adni.
De az egy ! Valami fenomenális ! 16 (jézusom...) év távlatából könnyű fikázni, de ez akkoriban valami óriási játék volt. A sztori, a megvalósítás.. Nekem a színész játékkal sincs semmi bajom.
Sokan mondják, hogy a játék része nulla csak pár klikk és mennek a videók. Annyira tényleg nem nehéz a játék, de gondoljatok bele, hogy ez annak a következménye is lehetett, hogy ehhez a technikai megvalósítással is 7 CD-re fért el a játék, mi lett volna, ha sokkal részletesebbre dolgozzák ki: forgatják a részleteket évekig, az akkori technikához mérten meg 20 CD-re se fért volna fel a játék.
Ez úgy volt jó, ahogy van. Profi, imádom.

worxland 2011.04.15. 21:50:23

A Phantasmagoria 1 játszása közben az volt a legfrászabb, hogy engem Zoltánnak hívnak, a feleségem meg Adriennek. Nem is mutattam meg neki. :)

flippant 2011.04.15. 22:19:58

@K0vasz: Ja, én is ezerszer megnéztem, a zene is király hozzá.

Az első rész megvolt - de fostam játszani vele - voltak benne olyan gázos jelenetek pld. hogy a csaj szájába a tag belenyom egy virágföldes ásót vagy a végén -ha bénáztunk- egy széken szétcsapja egy bárd a milf fejét mint egy görögdinnyét.

Valóban gáz a játék mai szemmel, igaz, de a nosztalgia... Pörgött a jó öreg CD lejátszó a 486-osomban...

Karvaly 2011.04.15. 23:14:46

@Delebriel: sőt, az eredeti Might and Magic sorozat is elég nagy falat. Hogy megdöbbentem anno, amikor '93 körül valakinél gyári dobozos verziót láttam valamelyik Xeen részből :)

Elcseszett nick 2011.04.15. 23:33:42

@algi: Kivétel a Wing Commander 4, ahol igen csak igényes lett az a film.

KenSentMe 2011.04.16. 00:03:08

Na, most, hogy végignéztem a Chapter I-et, én ki merem jelenteni, hogy kicsit is ízlésesebb emberek számára ez a játék ma sem gagyi.

Sőt, ahogy néztem, messze felülmúlja a Gabriel Knight 2-t.. eleve, kevés szereplős, nem burjánzanak túl a párbeszédek, az egész képernyős animációknál pedig nem követték el azt a hibát, hogy túl összetett tereket túl sok szereplővel mutassanak..

Minden helyszínt le-3d-rendereltek és bevilágítottak, Sierra játékokhoz hasonló menüje van a játéknak, ami permanensen ki is van rajzolva .. gyakorlatilag egy szépen kidolgozott és felépített Sierra játék, megspékelve azzal, hogy a fő karakter nem egy rajzolt karakter, hanem egy kamerával felvett hölgy, aki ráadásul nem is csúnya..

ebben a formában ez így nem valamiféle torzszülött, hanem egyértelműen koriózum a hozzáértők számára, szerintem ma is bárkinek a becsületére válik, ha ilyen minőségben készít kalandjátékot.. azóta ez persze könnyebbé vált, amióta ócsóbbér lehet normális kamerákat vásárolni, de még ma is derék dolog.

csöcsfej 2011.04.16. 00:25:39

@algi:

Under a Killing Moon
sok videó, akkor tényleg zseniális grafika, hangulata és a kaland is a helyén...

worxland 2011.04.16. 02:10:12

@VRbagoly: A GK2 sokkal igényesebb, jobb történettel van megáldva, a kalandelemek is jobbak.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.04.16. 06:09:00

Jeee, egy igazi ikon :)
Annak idején még az első CoV cikket olvastam róla :) Játszani sajnos nem játszottam vele.

Kmg42 2011.04.16. 09:41:26

Ez egyik legnagyobb játékélmény volt akkoriban! Imádtam, magával ragadott és mai napig spontán eszembe jut.
Ez az a játék amire mindig nosztalgiával fogok vissza tekinteni, bár kissé szebb háttér grafikára emlékeztem :-))))

Kmg42 2011.04.16. 09:44:22

Ja a sztori van olyan jó és kidolgozott mint a ragyogás Jack Nicholsonnal. Csak 95 környékén még nem láttam a filmet és így nagyobbat ütött :-)

anarch 2011.04.17. 11:54:51

@karloszky: Próbáld ki a 7th guest-et, az a játék hihetetlen. Színészi játékkal se lesz gondod, mert nem nagyon látszanak a karakterek - úgy van eladva, hogy ezek csak emlékképek, szellemek. Viszont a hangulat, a zene, a beszólások, nagyon ott van. Amikor a labirintusban tévelygés során cincogó hegedűre (midi rulz) Stauf mély basszusával "feeling lonely"-zik, az a fíling mai napig megvan.

Ráadásul most már TFT monitorok vannak, a szemed se fog kifolyni :).

Denil 2011.04.17. 16:35:41

Ha már szóba került...Broken Sword-ről lesz vmikor egy bejegyzés?
Nagyon jó kalandjáték volt.

Baalaagee 2011.04.20. 08:48:54

Nem tudja valaki a Ph II. trailere alatt szóló zenének a címét?
süti beállítások módosítása