HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Botrányos összefonódás egy japán játéklapnál

2010.04.30. 07:49 Stöki

A játékkritikák végén levő számok, osztályzatok, százalékértékek súlya szerintem túl nagy. Ez a szám marad meg leginkább az olvasóban (van, aki csak azt nézi meg), a kiadó sajtósa is amiatt panaszkodik, ha a legújabb hiperszuper játéka csak 4 pontot ér el az 5-ből – holott négyes és négyes között óriási különbség lehet, de a részletek csak a kritikák szövegéből derülnek ki. Amikor CoVboy vezette az 576-ot, egyszer 5, azaz öt százalékot adott egy játékra, mintegy tiltakozásként, illetve jelezve, hogy bátran ki lehet használni a százas skálát (volt egy időszak ugyanis, amikor a legrosszabb játékok sem kaptak 50 százaléknál alacsonyabb értékelést a magyar lapoknál – mára azért ez változott). Az olvasók persze meghökkentek az 5 százalékon, annyira hihetetlennek tűnt, hogy el kellett olvasniuk a cikket, miért olyan rossz a játék. A számokra mégis szükség van, de elsősorban nem azért, mert azt újságíró olyan nagyon szeret osztályozni – inkább az olvasók igénylik. (Oké, azért az újságírónak is jól jön, amikor év végén össze kell szedni, mik voltak a legjobb játékok.)

Japánban most kisebb botrány tört ki egy játékkritika miatt. Történt, hogy a PSP-re készült Metal Gear Solid: Peace Walker 40 pontot kapott a 40-ből a legismertebb japán játéklaptól, a Famitsutól. Ez önmagában nem skandalum, a MGS híresen jó sorozat, és nagyon szeretik a szigetországban. Viszont van egy igen csúnya, nem is nagyon titkolt összeférhetetlenségi helyzet a játék és a lap között, amitől mindjárt másként néz az ember erre a tökéletes pontszámra. A MGS: Peace Walkerben elég sok reklám van, többek között a Famitsu is megjelenik a játékban. Ennél is durvább, hogy a játék hirdetésein ott vigyorog Hamamura Hirokazu, a Famitsu előző főszerkesztője, az újságot kiadó cég, az Enterbrain jelenlegi elnöke. Mi több, a hirdetés az ő nevéből hegesztett szójátékra épít (a „hamaru” szó többek között azt jelenti, hogy „elmerülni valamiben”, „bevonódni valamibe”, „függeni valamitől”). Ezt az összeférhetetlenséget a 40/40-es kritika egy félmondatban sem említi meg. Bár nyilván össze sem lehet hasonlítani a piacunkat a japánnal, képzeljük el, hogy nézne ez ki Magyarországon, mondjuk a Digital Realityvel és a PC Guruval. Tegyük fel, hogy megjelenik az Imperium Galactica 4 (amiben mellesleg felbukkan a PC Guru virtuális mása is), és 100 százalékot kap a PC Gurutól. Ugyanakkor Harangozó Csongor, az újság mostani főszerkesztője egész oldalas hirdetéseken vigyorog a játékot reklámozva, és még valami borzalmas szójátékos szlogen is ott van a neve alatt („újra kong az űrharang”, vagy ilyesmi). Ugye, mennyire elképzelhetetlen?

A Famitsu 40/40-e egyébként nagy szó a japán játékpiacon, kiemelkedő játékeladást előlegez meg. Eddig csak 13 játék kapott ilyet a lap történetében, többek között a The Legend of Zelda: Ocarina of Time és a Soulcalibur. Érdekes ugyanakkor, hogy a 13 tökéletes pontszámból 8 az elmúlt három évben született. Ez összecseng azzal az elemzéssel, amit a Famitsu csinált pár hete: megnézte, hogy alapítása óta milyen átlagértéket kaptak az egyes játékplatformok játékai (pontosabban azt, hogy milyen arányban kaptak legalább 32 pontot a 40-ből). A két legjobb átlag az Xbox 360-nál és a PlayStation 3-nál jött ki, de a PSP, a Wii és a Nintendo DS is az első tízben van a húsz platformot tartalmazó listán – erre magyarázat lehet az, hogy az utóbbi években kiemelkedően sok jó játék volt, vagy az, hogy a Famitsu kevésbé szigorúan kritizálta az új konzolgenerációkra készült játékokat.

Na, de vissza az eredeti sztorihoz: a MGS: Peace Walker tökéletes pontszámának gyanús hátterét az angol Kotaku írta meg, majd ezt a cikket lefordította és közölte a japán Kotaku is (aminek más a tulajdonosa, mint az angolnak). Erre a játékot kiadó Konami igen éretlenül reagált: visszavonták a japán Kotaku meghívóját a MGS: Peace Walker bemutató partijára. Ami megint csak az összefonódás jele, hiszen miért törődne egy játékkiadó azzal, hogy egy online portál mit ír egy nyomtatott lapról?

Durva ez a sztori, de azért a magyar piac sem szent: akadtak már kisebb összefonódások a magyar játéklapoknál is – legalábbis egy olyan esetre emlékszem, hogy olyan ember írt egy magyar játékról egy azóta megszűnt lapba, aki részt vett annak fejlesztésében, és összehozott egy 90 százalék körüli értékelést. Ti esetleg emlékeztek ilyesmire? És úgy általában mennyire szoktatok adni a cikkek végén virító számokra? Végül egy bónusz kérdés: melyik magyar fejlesztőcsapat küldött sonderkommandót a PC Guruba azt követelve, hogy egy játékkritika az általuk átírt, finomított változatban jelenjen meg?

114 komment

Címkék: japán botrány mgs famitsu

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr211963533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.04.30. 09:38:05

Amúgy japán sajtóban az a kész csoda, ha lehúznak valamit, japánföldi embernek nehezen megy a fikázás.

Persze a 2chan hatására lehet, hogy már ott is divatba jött a trollkodás, de a filmes sajtóra sokszor panaszkodnak emiatt.

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2010.04.30. 09:42:57

@Stöki:

Mármint az Avatart is lehúzták ? :) Vagy melyik állításom ellen tiltakozol? :)

@Yarner:

Nekem még megvan az összes Rúna, én csíptem. Mondjuk a M.A.G.U.S kritika tényleg vicces volt.

genghis 2010.04.30. 09:51:09

@Yarner: A VP az maga egy vicc volt.:) De akkoriban igy mentek a dolgok-nalunk a boborholdnal is hu de jo kritikat irtak a sracok a MERP-rol de senki nem jatszott vele mert koztudottan erdektelen/szutyok volt.;)

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2010.04.30. 09:53:36

@genghis:

Viszont jó könyvek jelentek meg a VP gondozásában.

genghis 2010.04.30. 09:58:10

@Kedves Nard: Az hagyjan de egy csomora semmifele jogalapjuk nem volt, sot ok irtak!:D
Emlexem mikor a lucasek ide kuldtek valami ugyvedet a han solo regenyek miatt-de baromi ugyesen kimagyaraztak magukat hogy ok csak lelkesedesbol irtak es kulonbenis nezzek meg milyen veszteseges mo-n a konyvkiadas -igaz, ok pl egy nyomdat sem fizettek ki:D (legalabbis igy szol a sztori)
A legviccesebb megis az volt hogy nem ritkan jobbak lettek mint az eredeti konyvek -a gaspar andris fele AvP pl magasan ubereli az eredeti regenyt, de a Doom konyvek is baromi viccesre/jora sikerultek sztem.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.04.30. 10:05:53

@Kedves Nard: Nem, azt dicsérték. De még sok mást is (így hirtelen a District 9, A sötét lovag, az Up meg a 300 jut eszembe), a dicsérő filmkritika azért már évek óta nem ritka holló az Indexen.

moli 2010.04.30. 10:09:05

"""A MGS: Peace Walkerben elég sok reklám van, többek között a Famitsu is megjelenik a játékban. Ennél is durvább, hogy a játék hirdetésein ott vigyorog Hamamura Hirokazu"""

marmint a jatekOT hirdeto hirdeteseken, nem a jatekban levo hirdetesekben, amire a megelozo mondat alapjan kovetkeztetni lehetne.

amugy engem csak a szazalek erdekel, sot csak a Metascore. ugyanis ugyanaz az egy ember teljesen mas kritikat irna masnap, mikor nem esik, hanem sut a nap. ha viszont sok-sok kritikat atlagolsz, kijon a valosag.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.04.30. 10:11:06

@genghis: de a MERP legalább megjelent határidőre...
Nem volt az rossz játék (sokat nyomtuk), csak nem adta magát olyan könnyen, mint egy D&D - Középföldén nem igazán lehet Eye of the Beholderes sztorikat nyomni...
Mindegy, rég volt, tán igaz se volt...

ON

Visszatérve az eredeti témához, tényleg elég durva, hogy a bevágott oldalon a Peace Walker megkapja a 4x10 pontot, aztán a jobb szélső hasábban (angolul "best pick", japánul viszont erős felszólító (kvázi parancsoló) módban: "ezt vedd meg a héten!" felirattal) még dicsérik egy kicsit...

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2010.04.30. 10:12:42

@Stöki:

Azért nem is hétköznapi "átlagveréb" a pozitív kritika a zindexen! :)

rbatty 2010.04.30. 10:18:27

@Yarner: Kore o katte nem olyan erős egy fiatalos közegben.

rbatty 2010.04.30. 10:25:22

@Yarner: Sorry, elnéztem. Kore o kae tényleg durvább, de ég mindig tűrhető sztem.

ON

Dirky 2010.04.30. 10:29:00

Hmm, nem majdnem ez történt többek között az IG2-vel a Guruban is? Bár abban a cikkben Bird többször is becsületesen bevallotta, hogy teszterként elfogult a játékkal szemben. A Platoon meg később elég vegyes kritikákat kapott.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.04.30. 10:38:22

@szzsömi: persze, nem is azt mondtam, hogy szalonképtelen, de erőteljes felszólítás; mindenképpen szuggesztívabb mint a "best pick"-böl jövő "ha már veszel valamit, ez a legjobb vétel"

A japán közösségi szemléletben pedig egy ilyen cikk valószínű, hogy erős - komoly eladási számokban mérhető - hatással van az olvasókra.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.04.30. 10:39:42

@ügyfélszolgálatos: nyugi, nem kezdek bele ;-)

majd ha arra is lesz egy topic, belecsaphatunk a lecsóba :-D

rbatty 2010.04.30. 10:52:40

@Yarner: Ebben igazad van, kint tényleg sokkal nagyobb hatása lehet. Meg eleve a negyven pontnak is.

ügyfélszolgálatos 2010.04.30. 10:55:50

@Yarner: Akkor szerintem elharapom a torkod. :D
Jó a ha az első kiadást békén hagyod a többit fikázhatod.

Kyo Strife 2010.04.30. 10:56:43

Valóban érdekesnek tűnhet a dolog, és az a személyes "problémám" hogy megbízom a famitsu írásaiban.
Én személy szerint a Metal Gear Solid 4 után lemondtam a sorozatról, de elfogadom hogy sokaknak egy über rész a sorozatban. a Portable Ops sem tetszett, ezért elhatároztam hogy nem fogok játszani ezzel az epizóddal, maradjanak meg az első három rész szép emlékei.
De mégis elkezdtem, két napja játszom a Peace Walkerrel, és mivel a negyedik rész is megkapta a 40 pontot, ezt legalább 50-re kellene értékelni, ha lehetne. Hangsúlyozom, nagyon pesszimistán álltam a játékhoz, ez nem szokásom.
Higyjétek el igazuk volt. Hatalmas játékélmény, PO-s katonagyűjtögetés, több ember elleni CQC, Monster Hunter minijáték, interaktív átvezetők, gyönyörű grafika, hatalmas co-op lehetőségek, továbbra is izgalmas tud lenni a sztori, és nem is sorolom tovább, sokkal többet nyújt mint szinte bármelyik nagygépes epizód (persze az MGS4 grafikáját nem leszámítva).
Ez pedig nem kis teljesítmény.

victor vacendak 2010.04.30. 11:08:20

Dolgozott itt közületek bárki magazinnál? Tudja egyáltalán mi hogy megy?
Az 576-nál, nem egyszer előfordult, hogy a cikk szerzője írt valamit, adott egy pontszámot, de a főszerk szó nélkül módosított, vagy jobb esetben leszólt, hogy miért csak annyi, mikor pl. egy másik lap sokkal többet adott, illetve a PR-os kislány az EA Magyarországtól jó néven venné, ha....
Nincs ebben semmi meglepő. A jelenleg legnagyobb presztízsű on-line médium, a GameSpot is nem egy ilyen botrányt megért már. emberek írják, emberi motivációval a cikkeket. Az olvasónak pedig max az írás stílusára kell odafigyelni, mert az értékítélet mindig szubjektív marad, és nem feltétlenül kell irányadónak tekinteni.

victor vacendak 2010.04.30. 11:11:48

@genghis: Az magyar AvP regény egy csomó nevet, helyszínt egyszerűen átemelt az "eredeti" AvP regényből, csak beleszőtték a reanimált Dutch-féle baromságot. Epic fail.
A Doom könyvek persze aranyosak voltak...

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.04.30. 11:12:34

@victor vacendak: A blog mind a négy szerzúje dolgozott, dolgozik játékmagazinnál, tudjuk, mi hogy megy.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.04.30. 11:26:52

@ügyfélszolgálatos: Anyám, visszamentem vagy tizenhat (18?) évet az időben :-)))

Tr4sher 2010.04.30. 11:28:23

Áááá, magyarországon tényleg nincs ilyen!

Csak:
- egyik hazai szaklap jeles újságírója jelnleg is egyik nagy kiadónál van, és érdekes módon igen sokat hirdet egykori pajtásainál
- az egyik hazai lap főszerkesztője és az egyik legnagyobb kiadó fő PR-osa együtt jártak, de persze ez nem jelentette azt, hogy előnyt kovácsoltak volna a dolgoból, ááá dehogy
- soha nincs olyan, hogy a kiadó csak akkor ad oda valamit valakinek exkluzívra, csak ha X százalék feletti lesz az értékelés (jaj de mégis volt ilyen, sokszor, miért is hazudok)

A magyar kiadók mindig is úgy működtek, hogy ha benne vagy egy haveri körben akkor jó dolgod van, mindenki más meg le van szarva. Ezért (is) tartunk ott, ahol.
Csak csodálkozom, hogy miért épp eme blog szerzői hoznak le egy ilyen álszent cikket, amikor pontosan tudják az imént leírtakat.

Lezárásként meg mindenki nézze meg a kétoldalas EA hirdetést az új 547-ben (BF2). Meglepő (nem), és mulatságos.

Hix__ · http://hix--.blog.hu 2010.04.30. 11:31:15

Az 576-ban kapott egyszer 100%-ot valamelyik FIFA játék. Azt nem nagyon értettem. Persze lehet, hogy bennem van a hiba, de nekem elképzelhetetlen, hogy egy sportjátékot nyilvánítsak a legjobbnak. Ez kb olyan, mintha egy nagyon jó póker program kapna 100%-ot.

wice 2010.04.30. 11:36:54

1. az osszeferhetetlenseg nemcsak a videojatek-kritikaknal problema, van pl olyan zenei ujsag, amelynek a tulajdonosai es szerzoi egyben zenekiadot es lemezboltot is vezetnek, ilyenforman meglepo volna, ha a sajat kiadvanyaikrol objektiv kritikat tudnanak irni.

2. a szazalekos pontozasi rendszer egy vicc. en mar a (pl az imdb-n is hasznalt) 10-es skalatol is zavarba jovok, egyszeruen keptelen vagyok eldonteni, h ha pl egy film nem tetszett, akkor arra mi a jo pontszam: 1, 2, 3, esetleg 4? hogyan lehetne akkor ertelmes pontszamot adni ugy, ha nullatol szazig valaszthat vki? az otpontos skala (pl amilyen a youtube-on volt egesz mostanaig) az meg nagyjabol oke, bar ott meg az a baj, h az emberek tobbsege ugyis csak akkor pontoz, ha vmi nagyon tetszett (ez esetben 5), v ha nagyon nem tetszett neki (ez esetben 1). ezert is valtott a youtube a thumb-up/thumb-down ertekelesre.

3. amugy szerintem a hivatasos kritikusok szerepkore mara elavultta valt, es szepen, lassan el fog tunni, v ha nem, akkor is meg fog valtozni az, h miert olvassak ezeket az emberek. regebben ha pl kivancsi voltam, milyen zeneket/filmeket/jatekokat erdemes beprobalni, kenytelen voltam a megfelelo szaklapokhoz fordulni, most mar erre ott vannak a legkulonfelebb kozossegi webalkalmazasok, mint az imdb/amazon/metacritic es tarsaik, illetve a legkulonfelebb forumok es blogok, arrol nem is beszelve, h ha barmi felkeltette az erdeklodesemet (mert monnyuk olvastam rola egy fel mondatot vhol), sok esetben akar le is tolthetem, szinte azonnal (az uj mozifilmek persze kivetelek).

amit meg hianyolok, az egy olyan oldal, ahol mindenki kozzeteheti a sajat kedvenceit a legkulonfelebb mufajokban (konyv, film, tv, zene, jatek), es a rendszer automatikusan megkeresi nekem azokat az embereket, akiknek az izlese a leginkabb fedi az enyemet. az, h az ilyen emberek milyen, altalam meg nem ismert cuccokat szeretnek, valoszinuleg joval hasznosabb informacio, mint az, h az emberek _osszessege_ _atlagban_ mennyire szeret vmit, annal meg vegkepp, h egy-egy kritikus mit szeret.

mellesleg sergey brin (a google egyik alapitoja) a stanfordi egyetem szerveren meg mindig elerheto (bar mara mar elavult) szakmai oneletrajza szerint a google elott pontosan egy ilyen rendszert tervezett kesziteni, habar csak mozi kategoriaban: infolab.stanford.edu/~sergey/resume.html

egy szo, mint szaz, a magam reszerol hivatasos kritikusok irasait mar csak akkor olvasom, ha tudom roluk, h egyezik az izlesunk, illetve, ha egyszeruen szeretem _ahogy_ irnak, de donteni sosem az altaluk leirtak alapjan szoktam.

Haibane 2010.04.30. 11:43:06

"erre magyarázat lehet az, hogy az utóbbi években kiemelkedően sok jó játék volt"

Akkor úgy tűnik én öregedtem meg...

ügyfélszolgálatos 2010.04.30. 11:46:14

@Yarner: Ha jól emlékszem az első kiadás 92 karácsonya előtt jelent meg. Én és a barátaim kb 15 évet játszottunk vele aktívan, sőt még most is van néha néha egy játék.

genghis 2010.04.30. 11:49:57

@victor vacendak: Olvastam mindegyiket. Sot rengeteg akkoriban divatos alternativ folytatast, kepregenyt is. Sztem messze jobb lett mint az eredeti-de latod pont ez a lenyege a kritikaknak is. Ahany ember annyifele izles vilag.:)

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.04.30. 11:53:16

Ahogy elnézem, a japóknál sokkal nagyobb súlyal esik latba maga a pontszám, mint a kritika, amit itt elintéznek egy vacak egynyolcad oldalon, a számok meg majd kilógnak az újságból.
Ennyi erővel akár azt a kis szöveget is lehagyhatnák onnan :)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.04.30. 11:54:23

@Haibane: vagy csak nagyobb biznisz lett a játékkiadás? Mióta hollywoodi büdzsékkel dobálóznak a stúdiók, gondolom felértékelődött a jó kritikák súlya (és az igény is az irányukba...)

idiotapocs 2010.04.30. 12:41:50

@Stöki: lehet fikanick, de azért a kommentjeit látom nem tudod cáfolni :)

B-Bird 2010.04.30. 12:44:24

@Stöki: Nem illik ilyet írni, és ne hisztizz látványosan nagyközönség előtt, mert a végén azt fogják hinni az ártatlan userek, hogy Tr4sher -nek lehet igaza, ha így felháborodik a cikkíró. :-)
(Legközelebb finoman el kell sumákolni a magyar helyzetet, s nem kerültök ilyen helyzetbe. Bár akkor meg a fele banda nem fogja megérteni a cikket. Így én megértem, hogy kellettek a magyar példák)

Amúgy mi ajándékkosarakat küldtünk egy nagy külföldi lapnak, meg tartottuk velük a kapcsolatot, kedvezményeket szórtunk nekik. Meg is lett az eredménye: Volt nekik évente díjátadó, minden féle kategóriában, nyertünk is szépen. (Bár tény, a piacon tényleg nem voltak akkoriban jobbak) :-)

Amúgy meg tényleg nincs igaza Tr4shernek, sehol nem írtátok, hogy Ti szentek lennétek. :-))

B-Bird 2010.04.30. 12:56:33

Amúgy jogosnak tűnhetett a (később kitörölt) reakció, hiszen Ti csak írtatok az újságnak, csináltátok amit kell. Felettetek, a "nyakkendősök" voltak a hibásak.

Ahogy nálunk is. Mi is csak csináltuk amit kell, a megvesztegető ajándékkosarakat nem mi küldtük, hanem a "nyakkendőseink". :-)

Ezek az öltönyös, nyakkendős, pénzes bácsik mindig a hibásak. Ők rontják el a "játékainkat".. .brühühü :-)

[megmondoember] 2010.04.30. 12:57:30

Húdenagyújság. Magyar informatikai lapoknál kivétel nélkül így mentek a dolgok a '90-es évek eleje óta. A nyugat csak le volt maradva tőlünk és most zárkózik fel hozzánk... :)

moli 2010.04.30. 13:02:07

@wice: akkor imdb-n pontozz 1-et vagy 10-et mint rengeteg mindenki (nezd meg a pontokat).

a metacritic athozza szazalekos ertekre a kritikak pontjat, hisz van ahol 1-5, 1-10, 1-40, 1-100 pontoznak. szazas skala viszont kell, keszitettem egy grafikont, melyen ~1400 jatek pontszama van megjelenitve a kerekites szabalyai alapjan:

moli.hu/content/metascore-stat.png

latszik, hogy 10-es pontra hozva mennyire eltorzul az eredmeny, foleg a leglenyegesebb 8 es 9 pontos tartomanyban.

[megmondoember] 2010.04.30. 13:03:59

Ja, és persze úgy értem, hogy nem csak a játékmagazinoknál, hanem az úgymond általános informatikai lapoknál is, a három-ötbetűs kiadóktól. Már eleve jellemzően csak azokat tesztelték amiket hirdettek is a forgalmazóik (esetleg ha nagyon szegényes volt a kínálat, akkor alibinek bevettek pár gagyit a konkurenciától, és azzal mérték össze a csúcstermékeket), tesztgyőztes meg eleve nem lehetett más, csak aki két oldallal később egészlapos hirdetést jelentetett meg, lehetőleg még a következő két hónapban is.

Tyl3r 2010.04.30. 13:04:30

@victor vacendak: "Az 576-nál, nem egyszer előfordult, hogy a cikk szerzője írt valamit, adott egy pontszámot, de a főszerk szó nélkül módosított, vagy jobb esetben leszólt, hogy miért csak annyi, mikor pl. egy másik lap sokkal többet adott..."

Mikor is tortent ez? Ki volt az aktualis foszerkeszto? Melyik jatekokrol is beszelunk? Ha tobbszor elofordult, biztos tudsz ra legalabb ket peldat mondani. Szoval...?

Cifu78 2010.04.30. 13:11:53

Én az osztályozást sose értettem. Kell írni egy jó ismertetőt, leírni a pozitívumokat, negatívumokat, és utána az olvasó eldönti, hogy érdekli-e a játék így, vagy sem. Ma, amikor már normális, hogy HD felbontású videók is elérhetőek a játékokról, nem olyan nehéz dönteni azért.

Az osztályozással mindig csak bajok lesznek, anno sok-sok évvel ezelőtt jót röhögtünk az 576 osztályozásain, ahol az Amigás Project-X és Agony játékokról volt ismertető egymás alatt. Az Agony grafikáját az egekig magasztalták, aztán az osztályozásnál mégis a Project-X kapott több pontszámot a grafikára.

Érdekes módon az SPV/COV idejében a kutya sem hiányolta az osztályozásokat. Igaz akkoriban a reklámot is alig találtál az újságban. :)

Fleaflu 2010.04.30. 13:13:49

@moli: Tisztára mint a Scorched Earth :D

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.04.30. 13:16:49

@idiotapocs: Mit kéne cáfolnom? Semmi konkrétumot nem írt, csak lebegtetett. A második hozzászólásából pedig tisztán látszott, hogy trollkodni jött, moderáltam is.

@B-Bird: Tényleg nem illik, töröltem az én hozzászólásomat is.

Syolos 2010.04.30. 13:17:18

@bad_rock: Nyilván nem akart nevesíteni, különben odaírta volna...

Tyl3r 2010.04.30. 13:20:08

@Cifu78: igen, de

- "Petike, kozben kimentek az oroszok, bazmeg!" (ertsd: ez a nyolcvanas evekben volt)

- akkor meg sok szoveget kepesek voltak abszolvalni az olvasok, ami papir ujsag eseten nem is bonyolult muvelet, es nem volt a lakossag - de legalabbis a videojatekos kozonseg - jelentos resze funkcionalis analfabeta

- az olvasott szoveg ertelmezese tenyleg szuksegtelenne tenne a pontozast, de aki azt sem kepes felfogni, annak van a vegen egy szamszeru osszegzes

- ez remek erv a forumos acsarkodasra - ami regen, ugye, szinten nem volt -, mert a cikk szovegen meg lehetne vitatkozni, de egy pontszamot csak fel-le kerekiteni, ami Kazohinia-szeru, groteszk parbeszedet eredmenyez.

G46 2010.04.30. 13:26:24

Üdv!
Én pl. csak azt nem értem, h. Mo.-on az össze játékújság halálra pontozta a Doom3-at, meg hogy mekkora kiráj a grafika, az mindenhol 40/40 volt. Egy játékra, ahol a játékidő jelentős részében töksötét van, ezt külön érdekesnek tartottam. Ellenben a Starcraftot jól lepontozták, főleg a gyenge grafika miatt. Starcraftból jelenleg is világbajnokság van, a Doom3-ról meg csak sajnálkozva beszél mindenki, h. bezzeg a Doom2, de jó volt.
Egyébként 86 v. 89%, nem tökmindegy? Ha neked pont egy ojan alaplap-grafikus kártya kombód van, amin elképesztő textúrahibákat produkál a program, akkor aztán lehet az 99%-os is, anyázol. Vagy egy csodaszép játék, amihez félmillás gép kell, a tieden meg 640*480-ban ha elindul, mindenféle grafikus butításokkal. Erre mennyi a %? Most 56, de ha gépet cserélek 1 év múlva, 95?

Tyl3r 2010.04.30. 13:36:43

@Syolos: hat ne nevesitsen, nem baj, amig nem teszi meg, addig majd azt gondolom magamban, hogy egy rohadt hazudozo.

Dirky 2010.04.30. 13:38:21

@G46: A pontszámok és az üzleti siker között nincs akkora összefüggés, mint azt néhány PR-os gondolja, plusz a grafika csak egyetlen komponens. Rengeteg olyan játék van, amit (jogosan) halálra dicsértek a kritikusok az eredetisége miatt és orbitális üzleti bukás lett a vége. Mások közepes értékelést kaptak, de vitték, mint a cukrot. (Bár emlékeim szerint a SC mindenhol 90 körül kapott itthon is.)

Cifu78 2010.04.30. 13:39:10

@bad_rock:

Attól, hogy a 80-as években volt, már rossz megoldás lenne? Vagy akkor még mert valaki úgy hozzáállni valamihez, hogy nem azt nézte, hogy a másik hogy csinálta, hanem leült egy üres lap elé, és saját kútfőből dolgozott?

Miért könnyebb papír újság esetén a sok szöveg értelmezése? Ezt tényleg nem értem, igaz lehet én vagyok speciális eset, mert képes vagyok digitális formátumú könyvekre költeni, miközben a polcomra az elmúlt években alig-alig került új papír-könyv, papír alapú újság meg egyáltalán nem. :)

Hozzá kell tenni, hogy én az osztályozás alapú rendszerrel alapból nem foglalkozom régóta, legyen szó játékokról, mozifilmekről, stb...

Dr. Cica75 2010.04.30. 13:41:37

Egyszer én is adtam 8%-ot (meg egyszer 16-ot), legkedvesebb cikkeim vótak.
Egyébként, bár nyilván hall az ember ezt-azt, annyit azért elmondanék "a mundér becsületének a védelmében", hogy Magyarországon egyszerűen nem akkora piac, hogy lenne értelme megvásárolni egy százalékot. Tekintve, hogy rengeteg a warez, hiába adna a kiadó párszázezer forintot a nagyobb százalékért, egyszerűen neki ez üzletileg nem éri meg, mert az a pénz sehol nem jön vissza.

Tyl3r 2010.04.30. 13:50:43

@Cifu78: Nem volt rossz megoldas, csak figyelembe kell venni az azota bekovetkezett valtozasokat is. Egy pelda: akkoriban nem volt hivatalos szoftverforgalmazas, igy nem kaptal kezikonyvet sem a jatekokhoz, tehat a tesztben szerepelnie kellett a billentyuzetkiosztasnak, adott esetben tartalmaznia kellett a vegigjatszast is. Manapsag ez szuksegtelen: a GameFAQs koraban szuksegtelen a walkthrough, a kezelesrol meg a jatek kezikonyveben olvashatsz (ha nem dobjak eled a tutorialban, ami manapsag megkerulhetetlen). Ha pedig altalaban mindenki "gyors fogyasztasra" rendezkedik be, akkor a magazinoknak is ehhez kell igazodnia - persze, nem kotelezo, csak meglepodni sem kell, ha senkitol nem fogod visszahallani, hogy mit irtal, ellenben a pontszamot veres kardkent hordozzak korbe (vagy szurjak a hatadba, mertekfuggo).

Papirrol hatekonyabban lehet szoveget ertelmezni, ezt kutatasok is bizonyitjak, masreszt kenyelmesebb is. Peldaul ha olvasok egy cikket egy magazinban, vagy egy novellat, altalaban arra is emlekszem, hogy milyen betutipussal irtak, bal vagy jobb oldalon volt-e a szoveg, milyen illusztracio volt mellette. Magamon azt vettem eszre, hogy igy komplett bekezdeseket, fejezeteket kepes voltam szandektalanul megjegyezni, mig monitoron olvasott cikknel csak a maradandobb mondatok nem koptak ki. Hogy miert jobb kanapen ulve lapozgatni, gondolom, nem szorul magyarazatra... :)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.04.30. 14:05:59

@bad_rock, @Cifu78: igen, az teljesen más idő volt, az akkori cikkek ismeretterjesztési céllal íródtak, ugyanis a piac 99,9%-át a warez tette ki, a maradék 0,1% volt az, aki kintről valahogy szerzett egy eredetit, hogy kitehesse a polcra (aztán játszott a crackkel, mert abban volt választható örökélet :-))) )

(Jut eszembe, Stöki: lehetne ez is egy retro-téma. De szép is volt a Csokiba a börzére cipelni az amigát a junoszttyal...)

Mióta big biznisz a játékforgalmazás, egész más lett a leányzó fekvése

@Savior: na majd nem :-)
Amúgy nem is beszélek haza, hiszen én nem voltam Bhold tag, csak a szűken vett haveri kör része.
...na jó, a tesóm állandó szerző volt, a legjobb haverom meg grafikus a lapnál, de az nem számít :-)))

B-Bird 2010.04.30. 14:13:56

@Stöki: Büszke vagyok Rád! :-) ...és várom a további cikkeket, leginkább a régi játékokról tartalmas összefoglalókat.
Jó hétvégét... mindenkinek! ;-)

rbatty 2010.04.30. 14:24:26

@wice: "amit meg hianyolok, az egy olyan oldal, ahol mindenki kozzeteheti a sajat kedvenceit a legkulonfelebb mufajokban (konyv, film, tv, zene, jatek), es a rendszer automatikusan megkeresi nekem azokat az embereket, akiknek az izlese a leginkabb fedi az enyemet. az, h az ilyen emberek milyen, altalam meg nem ismert cuccokat szeretnek"

+1

És kommentekben meg lehetne vitatni a részleteket.
Persze a magas színvonalú cikk sem hiányozhat. :)

Cifu78 2010.04.30. 15:52:39

@bad_rock:

Lehet én vagyok bigott őskövület, de nekem valahogy az ilyen dolgok hiányoznak. Azért olvasva a fórumokat, blogokat, nem csak nekem, a jelek szerint. Biztos igazad van abban, hogy ma egy ilyen irányultság nem lehet piacvezető, és lehet, hogy én látom rosszul, hogy talán nem kéne minden áron a piacvezetői státuszra törni, hanem a minőség is el tudná adni magát. Nem látok rá ilyen mélységekbe, de a véleményemet azért még kinyilatkoztatnám ezzel kapcsolatban. :)

@Yarner: Az 1990-es évek elején bejött jó pár CoV ellenlábas a piacra (Amiga Guru/PC Guru, 576kbyte, meg volt még egy szép színes havilap, amely talán egy évig élt (már nem emlékszem a nevére), és aztán az 1990-es évek közepétől ott volt a PCX, Zed, stb.), igényesebb külsővel, és szinte mindegyiknél egyből megjelent az osztályozás. Pedig akkor is még (jobbára) mindenki a warezt tolta.

Cifu78 2010.04.30. 16:00:16

@Stöki: Bingo, az volt az. :)

idiotapocs 2010.04.30. 16:11:42

@Cifu78: hát PCX-nek és társainak minden volt a kinézete csak nem igényes. Színes volt, igen, de pont igénytelen. CoV, 576, Guru, a többi csak lelkes próbálkozás volt.

Tyl3r 2010.04.30. 16:18:29

@Cifu78: konkretan mire gondolsz? A fent emlitett okok miatt a kezeles ismertetese feleslegesse valt, a hosszabb irasoknal pedig online feluleten latszik, hogy mennyire felesleges: a kommentekbol kiderul, hogy az illeto el sem olvassa a cikket, de mar odarakja a maga velemenyet, vagy olyan dologra kerdez ra, ami fentebb reszletezesre kerult.

"Iranyultsagrol" a hazai offline jateksajto eseteben nem beszelhetunk, az ugyanis egy bizonyos reteget megcelzo magazin lenne, de a trendek a legnagyobb kozos oszto iranyaba mutatnak. Nem meglepo: a Retro is reteglap, es annak ellenere is roppant docogosen fut a szekeruk, hogy ok angol nyelven irnak, tehat a potencialis vasarlokozonseguk is joval nagyobb. Az EDGE sem a nagykozonsegnek szol, de evek ota harmincezres olvasotaboruk van - egyes amerikai magazinok tobbmillios peldanyszammal buszkelkedhetnek, ahhoz kepest pedig ez a mennyiseg elenyeszo.

Itthon nem erdemes ilyesmirol almodozni: lehetoleg mindent alaposan at kell fogni, hogy a leheto legtobb emberhez eljusson, es a vasarlok szama meg ez is csupan _toredeket_ kepezi annak, amit egy angol nyelvu magazin kepes produkalni a globalis piacon.

Fuggetlen torekvesek persze vannak, de ezek kizarolag online, nonprofit kezdemenyezesek - peldanak mondhatnam akar az IDDQD-t is, vagy az ActionButtont (ahol tenyleg iszonyu hosszu, esetenkent szazezer szavas tesztekben boncolgatjak a jatekokat), de ez abszolut retegmufaj, igy megmarad a par szaz fos kozonseg szorakozasanak. Erre nem lehet magazint epiteni, sem itthon, sem kulfoldon.

Tyl3r 2010.04.30. 16:20:09

@bad_rock: akartam mondani: "meg igy is csupan meg ez is _toredeket_ kepezi annak". Kocsog tipo.

Tyl3r 2010.04.30. 16:21:26

@bad_rock: Ize. "Meg igy is csupan _toredeket_ kepezi annak." (Kezdtem megerteni az orkenyi "makacs sajtohiba" eredetet, pedig akkoriban meg nem is volt kopipeszt.)

bullseye 2010.04.30. 16:53:11

Imádom a sok belső infót arról, mennyire korruptak voltunk/vagyunk. Persze legtöbb esetben kiderül, hogy vagy olyan írta, akivel anno összerúgtuk a port, mert nem voltunk hajlandóak elhallgatni a véleményünk egy termékéről, vagy hasonlóan objektív forrásból mondták neki a tutit.

Azt nem szokás emlegetni, amikor egész éves reklámrendelések visszavonásával fenyegetőztek egy-egy teszt miatt, és mégis lejött. Sőt volt, hogy vissza is vonták egy időre a reklámokat amiatt, amit le mertünk írni, vagy éppen be akartak perelni miatta.

antaru:P · http://vrshangrila.blogspot.hu/ 2010.04.30. 16:55:03

A Famitsu már ezer éve megvehető (mármint a pontszámai megvehetők).
Az igazán jó játékoknál persze beletrafálnak simán a jó pontba, de nem a Peace Walker az első túlpontozásuk.

Itthon meg..
Ha fizetnek, ha nem, minden 7-10 pont között van, szartól-gyémántig. De azért vannak jól látható összefonódások is, csak el kell menni egy új játék bemutató estjére nézelődni.

antaru:P · http://vrshangrila.blogspot.hu/ 2010.04.30. 17:06:14

@Cifu78: Mutass már pár jól megírt ismertetőt, szeretnék olvasni. :)
(magyarul, angolul én is tudok)

Egyébként a legutóbbi kedvencem az 576 Final Fantasy XIII "tesztje", épp a főszerktől.

Final Fantasy XIII = 10 / 9

"Kicsin múlott, hogy nem lett belőle feledhetetlen klasszikus, az új generáció FF7-e. Ez a kicsi azonban sokaknak okozhat majd unalmasabb pillanatokat - és ez megdöbbentő ettől a sorozattól. "

Meh.
Az újság hátulján van (vagy valamelyik másik részén) meg van egy egész oldalas FFXIII reklám.

Vagy az eladások miatt kapott ilyen kiemelkedő pontszámot vagy nem, de az még rosszabb..:)

IndaMuncher 2010.04.30. 18:24:25

Szerintem meg a www.videogamessuck.com írja a legjobb kritikákat. :D

Tyl3r 2010.04.30. 19:15:31

@antaru:P: az FFXIII azert kapott magas pontszamot, mert Grathnek tetszett a jatek, nem kell semmit tulbonyolitani. Azt mondjuk en sem ertem, hogy miert, de amig nincs altalanosan elterjedt es elfogadott videojatek-esztetikai szabalykonyv, meg hozza tartozo Horger Antal, addig legyen ez az o dolga.

antaru:P · http://vrshangrila.blogspot.hu/ 2010.04.30. 20:34:21

@bad_rock:
"Azt mondjuk en sem ertem, hogy miert, de... ...legyen ez az o dolga."

Nem az kellene legyen egy játéktesztelő dolga és fő ismérve, hogy képes bemutatni "miért" tetszik neki?

Költői kérdés volt. Nyilván írt már jobbat is.

rbatty 2010.04.30. 21:57:32

A "Kicsin múlott, hogy nem lett belőle feledhetetlen klasszikus" nem egyenlő a "nekem tetszett"-el. Mert jó volt, szép volt, szórakoztató volt, de nem kicsin múlott, hogy nem lett felejthetetlen klasszikus, hanem sokon. Az értékelésből idézett mondat arra utal, hogy túlértékelték a játékot. :) (sorry az offr)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2010.05.01. 20:51:15

@Kedves Nard:
Orbitális faszságokat írsz!

Előbb talán tényleg olvass indexes filmkritikákat, utána távkiértékelj, hogy itt minden le vagyon húzva, kivéve az Avatárt!
Pozitív filmkritikák csak az elmúlt néhány hétből:
- Revans
- Rec 2
- Vasember 2
- Egy lányról
- Fantasztikus Róka úr
- Így neveld a sárkányodat
- Tapsvihar
- Szeszélyes szőke
- Egek ura
- Szerepcsere
- Bombák földjén

Emellett az Up, az Engedj be, a Sherlock Holmes, a Sötét lovag, a Vasember 1, a Thropic Thunder, az Indy 4, az új Star Trek, a Rambo 4, a Snakes on a Plane, a 300 meg egy rakás másik film is jó kritikát kapott az elmúlt években, úgyhogy el lehetne már kussolni az "a zinndex egy geci fikagép" dumával!
Ha fos egy film, megírjuk miért, ha jó, megírjuk miért, ilyen kibaszottul egyszerű a recept.

Sance · http://freakcinema.blog.hu/ 2010.05.01. 21:26:16

Pl. a PC Guru honlapján is van webshop, tehát nyilvánvaló, hogy már üzleti érdekből sem fognak sárba tiporni pár címet. Ennyit az objektív kritikáról.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2010.05.01. 21:39:40

@Kedves Nard:

A Gáspár András és Nyulászi Zsolt-féle "kamu" Star Warsokról is jobb, ha tudod, hogy az csak egy dolog, hogy jobbak lettek Brian Daley hivatalos Han Solo könyveinél, de a Lucasék és a Valhalla hivatalosan is elsimítottak minden jogvitát és kártérítési igényt, mákülönben hogyan lehettek volna a Star Wars könyvek és a SW szerepjáték hivatalos magyarországi forgalmazói???
Egy max. 3000 példányban elfogyott Han Solo Nomádjai szerinted mekkora bevételkiesést okozott a Lucasfilmnek?

És az a része a sztorinak megvan, hogy a Han Solo és a fejvadászok Boros-Szikszais borítóképe azóta official Star Wars illusztáció (guglizz rá a Platt's Starport Guide kötetre ;)), mert a West End Gamesnél belezúgtak a legmenőbb illusztrátorpárosunkba?

Tény, hogy Gáspárék elég sok svindlit megcsináltak a 90-es években a soha nem létező Thor Universal Corp. álcája mögé bújva, DE ezt akkor még lehetővé tették az elcseszett magyar jogszabályok (amik ugye nem védték sem a külföldi író szerzői jogait itthon, sem a magyar kommancs írót külföldön, avagy hogyan forgatták le az Armageddont Nemere Játszma tízmilliárdért című klasszikusából, meg a Pusztítót a Holtak harcából...)

A Doom regények (A pokol kapui & Tisztítótűz) full illegálisak voltak, valóban, és néhány "jótét magyar léleknek" köszönhetően John Romero és John Carmack is azonnal tudomást szereztek róla, de ügyvéddel fenyegetőzés helyett jót röhögtek, és elkönyvelték egy tökös Doom-reklámnak a dupla regényt.

Ugyanígy a 20th Century Fox is tudott Gáspár Túlélők és Kelepce című regényeiről (ezekből a világ legjobb AVP-filmje születhetett volna amúgy, kvázi Schwarzi Dutch Schafere meg a Wong csaj kommandóznak egy Alien 3-szerű, isten háta mögötti telepesbolygón), máskülönben hogy jelenhetett volna meg az a rengeteg Steve Perry regény 93-94-ben???

Cifu78 2010.05.01. 21:45:07

@idiotapocs: Hát lehet az idő megszépíti az emlékeket, de a PC Mánia a maga idejében elég igényesen nézett ki, és a PCX sem lógott ki igazán a sorból...

@bad_rock: Ezzel több okból sem értek egyet. A kezelés terén sok játéknál akadnak azért problémák (hogy a legutóbbi időt nézzük, lásd Armed Assault 2 és Silent Hunter 5). Ráadásul ezzel kapcsolatosan a játék megvétele előtt nem rendelkezel információval, nem tudod mennyire nehéz avagy könnyű kezelni, mennyire összetett. Persze erről lehet egy általános jellemzést adni fél mondatban is, szó se róla... Csak ott már a szubjektivizmus merül fel.

Az, hogy sok a fikagép, a kor hozadéka, nem lehet vele mit csinálni a kimoderáláson túl. De szerintem hibás úgy hozzáállni, hogy egy online ismertető, cikk, stb. eredményességét a flém hozzászólások alapján akarja valaki lemérni.

Az EDGE-et akartam például a külföldi sajtóból felhozni példának, de én lassan egy évtizede olvastam utoljára, így nem tudom, ma milyen szinten áll. Az igaz, hogy anno is drága volt, de tetszett, és szerintem nagyon igényes volt.

Mint említettem, nem vitatom el, hogy életképes offline lapot nem lehet erre építeni. Én csak a saját meglátásomat tudom megosztani ezzel kapcsolatban. :)

@antaru:

A régi CoV örökbecsük, amiket itt az IDDQD-n is sokszor felemlegettek, például. Most így fejből nem tudok hirtelen mást mondani, de ez egyfelől annak tudható be, hogy jó egy évtizede már nem követem folyamatosan és széles szinten a játékleírásokat, másfelől amely játékok engem érdekelnek, azok jobbára rétegjátékok, így a legtöbb ember nem pont azt keresi ezekben, amit én. Ha érdekel, persze nézd meg például Molnibalage Falcon 4.0 / Freefalcon kézikönyvét, ami kvázi egy összetett ismertető, leírás és útmutató.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2010.05.01. 21:55:17

még egy kis off:
akadjon már ki a T. 30 év körüli olvasóközönség a Cherubion "Halálosztó 2029" sorozatában futószalagon kifosott fércművein is akkor már, lévén azok pofátlanabb Terminátor nyúlások, mint amit a Valhalla az egyévtizedes pályafutása alatt összesen elkövetett Thor Universal Corpként.

Ráadásul míg Gáspár és Nyulászi SW/Doom/AVP regényei picsajók voltak, addig a magyar Terminátor-könyvek között mindegyik foshalom, Kornya középkorba visszaküldött templomos lovagos Terminátora kivételével (bár ő abban is csak az első lovagos kötetet írta, plusz a másodikat, amikor a hasisszívó asszaszin fickó egymaga felkészül a Terminátor ellen és a végén a fákról lövöldözött lángoló nyilakkal lenyomja).

Er 2010.05.02. 00:01:58

Én mindig magasról a pontozást...
Amikor pl.egy FPS kedvelő tesztel egy RPG-t (nem a fegyvert) vagy fordítva érdekesen alakulnak a számok. Szívtam már meg annó mert nem a megérzésemre hanem az újságra hallgattam. Ja és utobbi időben nem nagyon látok lepontozásokat egyik újságba se. Valahogyan mindig "jó ez, vedd meg, meglátod!" aztán 10 perc múlva törlöm is mert Sz@r. Elhiszem hogy sokat dolgoznak a programozók rajta (respect) csak hangzatos név vagy X-edik részként akarnak pénzügyileg lehúzni az kicsit gusztustalan és elszomorít, ha sokat vártam rá. Vajon kapnak egy dobozos példányt az írók vagy egy szelet csokit a jó pontozásért cserébe?

Gerry. 2010.05.02. 01:53:29

@Sance: Ugyan már. Milliószor elsütött vád ez, amit hallottam, és megkaptam már én is ezerszer. Nade, ha csakis a shop miatt nem húznak le sehol játékokat, akkor mi abban a logika, hogy egészen szép profittal kecsegtető nagy neveket is lehúznak(unk) néha, és adott esetben mondjuk abszolút rétegjátékokat meg istenít az ember kritikus borja? Hol ebben az üzleti realitás, hiszen nyílván a shoip miatt nem húznak le játékokat egyesek, evidens, és tény, persze.
Gyakorlatilag ezt továbbgondolva, minden újságban, legyen az on avagy offline vannak játékhírdetések, ergo lehúzni voltaképpen semmit sem kéne, hiszen ugye, a reklám, és nem veszik meg a shopból a játékot, ráadásul még a fejünkre is koppint a forgalmazó.
Milyen rövid ideig tarott visszakanyarodni oda, hogy mindenki le van fizetve midnenért, csak éppen nem tudnak róla (legalábbis a pénz az garantáltan szublimál félúton).

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.05.02. 09:12:22

A kiadok inkabb demokat adnanak ki a helyett, hogy az ujsagokban irtananak a jatekaikrol kritikakat.

Egy demobol az ember jobban el tudja donteni, hogy tetszik neki a jatek, mint a kepek alapjan.

Cifu78 2010.05.02. 10:53:25

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: Az utóbbi időben a demók sokszor vagy jelentős késéssel, vagy egyáltalán nem jöttek ki. Volt demo a Dragon Age-ből, Mass Effect 2-ből vagy a Silent Hunter 5-ből (az SH5-ből volt ugyan egy engine demo, de játszható nem)? Nem...

rapchee 2010.05.02. 14:35:46

@wice: last.fm már létezik, ahol az ember zenei ízlése alapján ajánlgatnak zenéket.

antaru:P · http://vrshangrila.blogspot.hu/ 2010.05.02. 18:40:13

@Hamlet: Ez az AvP könyv ennél kicsit bonyolultabb lehet, nem?
Kiborg Schwarzi a videojátékban is feltűnik a telepes bolygó női karakterével, meg a predátorral.
Bár pontosan nem tudom, hogy mi mikor jelent meg és mi volt előbb.

De ha már nyúlások a Valhalla vonalon, tudok egy érdekeset, amit talán senki sem vett észre soha. :)
A Két holdhoz kiadott Vincze Lilla album egyik száma ("És én szállnék...") egy az egyben másolja Faye Wong (hongkongi színész/énekesnő) egyik dalát, csak egy leheletnyivel gyorsabb a tempó és magyar szöveget írtak rá. :)
A szám címét nem tudom megmondani, mert bár megvan, kínaiul olvasni nem tudok.

moli 2010.05.03. 10:33:38

@Hamlet: """néhány "jótét magyar léleknek" köszönhetően John Romero és John Carmack is azonnal tudomást szereztek róla"""

jaj, nehogymar az legyen a bunos, aki becsuletes!

elkepeszto ez az orszag.

Tyl3r 2010.05.03. 11:23:17

@moli: Romero meg egy blogbejegyzes erejeig is megemlekezett a Doom konyvekrol.

planetromero.com/2007/05/hungarian-surprise

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2010.05.03. 13:20:00

@moli:
Hogy ki a bűnös, azt a bíróság mondja ki. :)
Az id Software-esek szerencsére a helyén tudták kezelni azt, hogy milyen bevételkiesést jelenthet nekik, ha 2x 3000 példányban elfogy egy olyan Doom duplakötet, amikről ők soha nem is hallottak.

@antaru:P:
Amennyire tudom, az illegál AVP-könyvek sztoriváza a Dark Horse 1989-es, legelső AvP képregényén alapult. Hogy abban volt-e Arnie-robot azt nem tudom, az ázsiai csaj benne volt. Aki aztán tök mást csinált, mikor a hivatalos AVP-regényben, a Prédában is felbukkant.
:)
Amit amúgy a Valhalla adott ki 95-ben, úgyhogy nem nagyon volt itt pereskedés a Fox részéről sem, még tán örültek is a "gerillakampánynak"
(az már csak hab a tortán, hogy a keletkezési körülményeket nem ismerő, ma tizen-huszonéves Predátor-rajongók sokkal jobbank tartják Gáspár könyvét, mint a hivatalos, Steve Perry-félét.
:)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.05.03. 14:19:41

@Hamlet: Hamlet baszki, ne mosdasd itt a szerecsent, a Valhalla ótvar parasztul nyúlta a nyugati brandeket, és ezen mit sem változtat, hogy akkor még nem volt itthon olyan törvényi háttér, ami kimondta, hogy ilyet csinálni ótvarparasztság.

antaru:P · http://vrshangrila.blogspot.hu/ 2010.05.03. 15:20:57

@Hamlet: Persze hogy volt.
A játék szintén arra épül.
4.bp.blogspot.com/_Ruf9JBv9V4U/SC2M5FyovMI/AAAAAAAAAm4/3JsgK-rsVAo/s400/alienspred4.bmp

Mondjuk ha nem volt pereskedés, akkor mi volt az a hirtelen eltűnés Novákék részéről?

Volt egy csomó tehetséges emberük, de még a magazint sem tudták soha időben kiadni, erre jött a puszi-szia botrány a Bíborholddal, a rengeteg kamu regény.
Érdekes egy társaság volt, az szent. :)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.05.04. 14:36:37

@antaru:P: ööö.. mi az a "puszi-szia botrány"? hiányos a panama-szókincsem.
Arra emlékszem, hogy fúrták meg disszelték egymást, mint állat, meg a volt Bhold főszerk átment a VP-hez kártyát fejleszteni, de más nem ugrik be.

Kornya amúgy rohadt jó könyveket írt, ez vutathatatlan (már amit olvastam tőle).

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.05.04. 15:22:55

khömm... vitathatatlan

(bár stilszerűen VP-s retró fíling a nyomdahiba...)

Alikam 2010.05.04. 16:21:49

Vannak objektív szempontok, ami alapján lehet pontozni. Ilyen a grafikai, az audió, tehát a minőség...

Aztán vannak olyan szempontok amit szerintem bele sem szabadna keverni az értékelésekbe mint pl. a játszhatóság, vagy a játékélmény, mert ezek borzasztóan szubjektívek annak ellenére, hogy a jó játék általában aban mutatkozik meg, hogy egy komoly tömeg azt mondja, jó, tehát játékélmény-ügyileg majdnem ugyanaz a véleményük.

De ezt egy ember nem tudja eldönteni. Ezt az értékelést majd a játékosok meghozzák x hónap múlva a megjelenés után.

Én azt hiszem inkább a játékismertetés fele kéne a szaklapoknak elmenni, és nem arra, hogy egy-két ember a nagyközönség előtt még nem is igazán tesztelt játékot pontozgat félig olyan szempontok alapján, amik teljesen szubjektívek.

moli 2010.05.04. 16:58:07

@Alikam: annyira nem ertek egyet, hogy minden szempontbol pontosan ellentetesen gondolom. a jatekkritikaban egyetlen tenyezot szabad ertekelni: a jatekelmenyt. leszarom a grafikat meg a hangot. ha csunya, ugyis kihat az elmenyre.

Alikam 2010.05.04. 17:05:16

@moli: de hogy értékelsz egy teljesen szubjektív dolgot?

Sehogy. Erre írtam, hogy inkább játékismertetőket kéne írni pontszámok nélkül.

moli 2010.05.04. 17:24:38

@Alikam: minden nap azt teszed, ez igy jo. leirja, szazalekban, hogy neki mennyire tetszett, majd leirja meg 50 masik lap, metascore-ban kiatlagolodik szepen.

Archenemy 2010.05.04. 17:41:05

@Stöki: lehet, hogy nem volt legális, de a középkori-terminátoros könyvek ifjúkorom kedvencei közt vannak

Archenemy 2010.05.04. 17:42:29

az eredeti cikkhez meg: nekem valamennyire számít a pontozás, de a kedvenc stílusomból átlag alatti pontszámúakat is hajlandó vagyok kipróbálni

több review-et is megnézek, és fórumokat, ill. user pontozást is nézek

antaru:P · http://vrshangrila.blogspot.hu/ 2010.05.05. 12:42:04

@Yarner: Arra gondolok, hogy ment a fúrás, főleg valhalla oldalról, aztán egyszer valami rendezvényen kibékültek.
A következő hónapban viszont felvásárolták a Bíborholdat úgy ahogy van.

Természetesen az emberek kiléptek és megcsinálták a Holdtöltét.

Akkkor persze még nem interneteztünk, nem tudom, hogy pontosan mi volt a háttérben, viszont offline az jött le, hogy a nagy békülősdi utáni megvettünk titeket dolog elég kellemetlen.

A Kornya melyikőjük volt?
Ha a Renier és a sötét Mersant, akkor tényleg jól nyomta. :)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.05.05. 21:45:29

@antaru:P: Ő az.
Az a bíborholdas cucc asszem valahogy úgy ment, hogy a főszerk lépett meg, és valamiért vitte magával a B-h nevet - ezért kellett nevet váltani.
Ez pont egy jubileumi lapszám volt, és egy szerkesztőségi csoportkép ment a borítóra: az ex szerk arca ki lett árnyékolva rajta, örülhet, hogy ennyivel megúszta...
Amúgy a Holdtölte hangzatosabb név is volt, nem olyan nagy baj.

Hát ja, a VP azt gindolta, microsoftos üzletpolitikával messzire juthat - de csak annyit ért el, hogy évekre kérlelhetetlenül megosztotta a magyar rpgseket, üzletileg meg látjuk, hogy mire vitte.

Visszanézve már iszonyú komolytalannak látszik a dolog...

röntgenszeműlány 2010.05.06. 14:32:01

@Hamlet: "Orbitális faszságokat írsz!"

Te meg orbitális tahóságokat. Nem szólt neked még senki, hogy a cikkíró akkor sem pofázik vissza ilyen hangnemben, ha beszólnak neki? Mert igen rosszul veszi ki magát. Talán sixx volt a mestered?

antaru:P · http://vrshangrila.blogspot.hu/ 2010.05.07. 12:08:33

@Yarner: Kösz az infót, ezt nem tudtam. A bórítóra emlékszem, ott fogott kezet rajta a két oldal valami karácsonyfadíszekre fotosoppolva. :)
süti beállítások módosítása