Ünnepeljük a születésnapot a játék esport-aspektusának első évét bemutató videóval. Spoiler alert: tele lesz követhetetlen sebességgel klikkelgető koreaiakkal.
Ünnepeljük a születésnapot a játék esport-aspektusának első évét bemutató videóval. Spoiler alert: tele lesz követhetetlen sebességgel klikkelgető koreaiakkal.
Igen, az első idióták már betiltanák a lövöldözős játékokat a norvég tömeggyilkosság gémer-vonatkozásaira hivatkozva, és igen, olvastuk mi is a kicsit kamugyanús, de borzasztó sztorit a kínai párról, akik eladták a gyerekeiket, hogy fizetni tudják az onlinejáték-szenvedélyüket.
De elég a szörnyű hírekből, kommentelői kívánságra kicsit elmenekülünk a valóságból, és filmet nézünk. Kijött ugyanis a Mortal Kombat Legacy websorozat utolsó, kilencedik része, így most egyben megnézhetjük a bő másfél órás Mortal-előzményfilmet, ahol a nagy kaliberű pofonok és gerinckitépések garantáltan nem igaziak. Mozi indul, popcorn elő, jegyet nem szedünk.
Nyilvánosságra került az oslói ámokfutó, Anders Behring Breivik bő 1500 oldalas jegyzete, ami egyszerre zavaros ideológiai fejtegetés arról, miért, és hogyan kellene a bevándorlókat kiűzni Európából, másrészt egyfajta napló is arról, hogyan készült a mészárlásra. Ebből kiderül, hogy amellett, hogy nettó őrült, Breivik aktív videojátékos is volt.
Egészen zavarbaejtő dolog az egyik bekezdésben arról olvasni, hogy épp végigjátszotta a Bioshock 2-t, és nekiáll a Fallout New Vegasnak, a következőben meg arról, hogy félretett 2000 eurót egy luxusprostira, hogy az akciója előtt levezethessen minden feszültséget, és könnyebben nézzen szembe a feladattal, meg a halállal. A következőben meg már azon örvendezik, hogy megérkezett Kínából valami összetevő a bombához, és megkönnyebbült, hogy nem szívóztak vele a vámon.
A Witcher a lengyelek nemzeti kincse, én speciel sajnálom, hogy mondjuk Tier Nan Gorduinból nem lett nemzetközi hírű bárd, mert akkor most az ő nője hemperegne meztelenül itt a posztban, nem valami lengyel vöröske, de ne keseregjünk most ezen.
Inkább nézzük meg közelebbről, kiről is van szó. Triss Merigold mágus, a Witcher című könyv- és játéksorozat egyik legfontosabb mellékszereplője, számos sikamlós jelenet főszereplője, illetve most már nemzetközileg is ismert fotómodell - a lengyel Playboy magazin mellett a magyar PC Guru címlapján is szerepelt. A történetekben általában akkor van köze a főszereplő Geralthoz, amikor az az ágyat nyomja, vagyis Triss vagy gyógyít, vagy... éppen nem gyógyít. A Witcher-játékok első részében még csak két gyerekes kártya volt a jutalmunk, ha jól kombináltunk, a második epizódban azonban már többször és interaktívabban kerül le a ruha. Apropó vetkőzés - gondolkoztatok már azon, hogy ezek a bőrpáncélos csajok hogy szerszámozzák le magukat, ha oda kerül a sor? Nos, Triss trükkje az alábbi videóban látható (a türelmetlenebbje csévéljen bele nagyjából fél percet). VIGYÁZAT, a tovább után mérsékelten gyerek-, munkahely- és családbarát tartalom fogadja az óvatlan látogatót!
Sokfelől hallani, hogy a szoftverkalózkodás főleg a kisebb fejlesztőknek és kiadóknak okoz jóvátehetetlen károkat, elvégre az olyan mogulok, mint az Electronic Arts vagy az Activision egy FIFA-epizóddal vagy egy új Call of Duty-játékkal elég nagyot kaszálnak ahhoz, hogy azzal keresztbe szponzorálhassák a kisebb kaliberű, kevésbé sikeres címeket is. A független fejlesztőknek viszont nincs sok dobásuk: elég egyszer hibázni, és minden bukik.
Legalábbis ezt gondolhatnánk. Viszont a fenti folyamatábrához képest minimum meglepőnek tűnhet a Team Meat prominenseinek legújabb kijelentése. Az Escapist mikrofonvégre kapta Tommy Refenest és Edmund McMillent, a cég két prominensét, akik a kalózkodással kapcsolatos véleményüket is megosztották a nagyérdeművel.
"A játékunkat meglehetősen sokan lemásolták, de ez bennünket kurvára nem érdekel. Ha mondjuk 200 ezren lewarezolták a Super Meat Boy-t, és ingyen jutottak hozzá, az azt jelenti, hogy kétszázezren vannak, akik játszanak a játékunkkal. Ha pedig szeretik a játékot, roppant nagy a valószínűsége, hogy megmutatják a barátaiknak, vagy írni fognak róla a blogjukon. [...] Viszont nem túl menő dolog azzal előállni, hogy mennyire imádom ezt a játékot, amit éppen elloptam, szóval ezt nem fogják elárulni. Ez pedig az eladásokon is megmutatkozik majd."
Ettől függetlenül pénzből él a Team Meat is; szerencsére arra is gondolnak, hogy ezért cserébe adjanak valamit a játékosnak. A néhány napja bejelentett Super Meat Boy Ultra Rare Edition ugyanis minden gyűjtőnek igazi csemege; a csomagban több száz pályát, soundtracket, posztert, vázlatfüzetet és képregényt, valamint egy testhezálló pólót is találhatunk - mindezért pedig csak 25 fontot kell fizetnünk.
A srácok nézeteit egyébként több független fejlesztő is osztja. A Torchlight fejlesztéséért felelős Runic Games külön közleményben köszönte meg a kalózoknak, hogy a játék lewarezolásával hozzájárultak a stúdió nevének köztudatban tartásához és a játék népszerűsítéséhez - Max Schaefer, a stúdió vezérigazgatója szerint ebből akkor fognak profitálni, amikor egy MMOG-játékot dobnak majd piacra. Markus "Notch" Persson, a Minecraft apukája pedig határozottan cáfolta azokat a vádakat, miszerint a kalózkodás egyáltalán lopás lenne - szerinte ugyanis egy negatív kritika vagy egy lekésett megjelenési határidő is éppúgy jelenthet kieső bevételt, mint egy játék lemásolása.
A Deus Ex Human Revolution az a játék, aminél rendszeresen kivételt teszünk egyik alapelvünk alól, miszerint az IDDQD-n az nem hír, hogy X játékhoz kijött egy új trailer. A legújabb előzetes élőszereplős, és konkrétan kettéhugyozza a hollywoodi film- és tévésorozat-trailerek 99%-át.
Katamari Damacy megvolt? Minden idők egyik legviccesebb és legidiótább játéka, amiben... hátizé, inkább mutatom, mit kellett csinálni, mert az egyszerűbb:
Na, ezt a remek játékot most a Yahoo HackU programozóversenyének győztese jóvoltából tetszőleges oldalon eljátszhatjuk a neten, persze az égvilágon semmi értelme nincs, de lássuk be, azért vicces. Klikkide. Chrome vagy Firefox 4 ajánlott hozzá, és a sokkhatás elkerülése végett jó előre szólok, hogy zenél is.
Ha máshol akarsz garázdálkodni, másold be ezt az URL mezőbe, miután betöltődött az oldal:
javascript:var i,s,ss=['http://kathack.com/js/kh.js','http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.5.1/jquery.min.js'];for(i=0;i!=ss.length;i++){s=document.createElement('script');s.src=ss[i];document.body.appendChild(s);}void(0);
A játékvilág kihalófélben lévő állatfaja a kézikönyv; az az egykor vaskos, manapság kis füzetté (rosszabb esetben PDF fájllá) silányult kis melléklet, amit senki sem olvas el. Nincs is rá szükség: a fejlesztőcsapatok a játékok kezdeti szakaszát gondosan telepakolják tutorial-küldetésekkel, és menet közben képeznek ki bennünket profi stratégává, bérgyilkossá vagy autóversenyzővé. Igaz, ez sok esetben sajátos "tanulmányi kirándulás egy virtuális világban, szellemi fogyatékosok számára"-ízt kölcsönöz a játékoknak, de legalább nem kell belelapozni az ún. használati utasításba.
Pedig hogy ez mennyire fontos lehet, azt a University College London kutatása bizonyítja, amiről a Kurzweil AI számolt be. A kutatók által létrehozott értelmező algoritmus képes felismerni a kézikönyvben szereplő kulcsszavakat, majd lefordítani azokat a játék nyelvére, cselekvési parancsokká formálva őket. Kétbitesen fogalmazva: megtanítottak játszani egy programot. A tesztalany a roppant komplex Civilization volt, így a véletlen szerepét sikerült a minimálisra csökkenteni (semmi önkirakós Tetris), viszont ami ezután történt, az viszont minimum főhajtásra ad okot.
A teszteléskor a számítógép saját mesterséges intelligenciáját, illetve a programozók által létrehozott algoritmust eresztették egymásnak. Az algoritmus a nyers erővel és egy trial & error metódussal dolgozik: a képernyőn felvillanó szavakat elkezdi keresni a mellékelt kézikönyvben, a szövegkörnyezetből pedig megteremti a hipotézist, amiből következtetni tud a helyes taktikára. Miután ezeket a gyakorlatba ülteti, kialakítja a saját stratégiáját. Ez nyomokban hasonlít az FPS-ekben használt, a játékosok taktikájára reagáló botplayerek viselkedésére; de amíg azok előre meghatározott utasítások alapján okosodnak, a kutatók algoritmusa gyakorlatilag egy használati utasítást magol be, és próbál ennek alapján taktikázni.
A kísérlet sikeresnek bizonyult: a fogalom nélküli vagdalkozás során az algoritmus az esetek 46 százalékában bizonyult sikeresnek a számítógéppel szemben, ám a kézikönyv értelmezése után fölényesen nyerte a partik 79 százalékát.
(Anekdota: egy videojátékos supporttal foglalkozó barátom vadregényes történeteiből kiindulva tök felesleges amiatt aggódni, hogy a gépek át fogják venni felettünk a hatalmat. Ez ugyanis már régen bekövetkezett. Ha egy algoritmus képes megnyerni egy Civilization-partit, az átlagfelhasználónak pedig sok esetben még az elindítása is komoly problémát jelent, nincs miről beszélni. Tanulság: talán el kéne olvasni azt a rohadt kézikönyvet.)
A nap videójában Mike Tyson gyógyítja az Angry Birds-addikciót.
A fenti név talán nem csak nekem kattint be néhány képet az általános iskolai tanulmányaimból - a nő, aki a halálos ágyán annyit mondott: ha megírnám az életem történetét, sokkolnám a világot. Sajnos nem írta meg, de a modern szórakoztatóipar gondoskodik arról, hogy ne felejtsük el a XV. század egyik legkeményebb nőjét. A most futó Borgiákon túl a videójátékok sem feledkeznek meg az erős akaratú Caterináról - az Assassin's Creed sorozatban többször is összefuthatunk vele, sőt, azon karakterek egyike, akikkel szemben a főszereplő Ezio a harmadik rejtett pengét használja.
És hogy a játék sztorijából lehetne is valami jót csinálni, arra remek bizonyíték a Singularity Collapse című rajongói kisfilm, amin egy éven át dolgozott egy Lenny Menchiari nevű olasz figura és kis csapata. A hangulat zseniálisan idézi a játékokét, a kivitelezés pedig ahhoz képest, hogy amatőr munka, néhol egészen meghökkentő.
Ahogy a minap jeleztük, itt az első visszaemlékezős-nosztalgiázós (és egy kicsit talán bálványdöntögetős) poszt a PC Gururól, amiben Sashegyi "Sasa" Zsolt mesél arról, hogy is volt ez az egész. Előreláthatólag két részletbern, mert nem lesz rövid. Egyben itt jelezném, hogy ha a régi stábokból valakinek kedve támad a nép elé tárni a sztorit a saját nézőpontjából, hajrá, mi teret adunk neki. És most átadom a szót Sasának.
Ez az írás nem azért született, hogy felhördülést keltsen, hogy eldöntse, a legendás PC GURU melyik korszaka volt a legragyogóbb, hogy ki volt a legnépszerűbb cikkíró, és hogy melyik csapat büszkélkedhet ma is a legnagyobb rajongótáborral. Ez az írás azért született, mert meg akartam írni. Amióta eljöttem a PC GURU-tól – azaz most már közel három éve –, azóta foglalkoztat a gondolat, hogy elmondjam az újság történetét. Persze mindezt kizárólag az én szememen keresztül, a kezdetektől a szétváláson át azokig az időkig, amikor öt éven keresztül főszerkeszthettem a lapot. Ez az írás azért születik, hogy megpróbálja helyretenni a dolgokat és eloszlatni az esetleges tévhiteket.
Amivel soha nem fogsz játszani. Kivéve, ha valamikor a chicagói University of Illinois egyetemen jársz, ott is az Electronic Visualization Laboratory feliratú ajtó mögötti laborban. Itt található ugyanis a Tactile nevű gigászi érintőképernyő prototípusa, amin a Fleet Commander című játék fut. Ezt az egyetem egyik hallgatója, Arthur Nishimoto írta, és mivel nem kereskedelmi termék, bátran felhasználhatta benne a Star Wars copyrightokkal körbebástyázott elemeit. Milyen szomorú lehet már ez után elővenni valami lagymatag pécés sci-fi űrharcos taktikai-stratégiai játékot.
(via Topless Robot, köszi Sixx!)
Mielőtt ősszel fejest ugranánk a virtuális öldöklésbe, addig az Electronic Arts és az Activision is megvívja a maga háborúját, méghozzá a marketing-fronton. A két mogul ugyanis több százmillió dollárt megmozgató reklámkampányt tervez a sikervárományos FPS játékainak, a Battlefield 3-nak és a Call of Duty: Modern Warfare 3-nak. Azon most ne kezdjünk el spekulálni, hogy hány lélegeztetőgépre vagy hány AAA játék fejlesztésére futná ilyen büdzséből, és ilyen alapon miért nem küldenek inkább ajándékba egy-egy példányt a potenciális vásárlóknak, ha úgyis ennyire tele vannak. Egyszerűen csak vegyük tudomásul, hogy hatalmas összegről beszélünk, amit csak a legnagyobb cégek engedhetnek meg maguknak.
És akkor most képzeljük el az Activision-vezérigazgató Bobby Kotick arcát, ami az RGB színskála minden árnyalatát magára ölti, szembesülve azzal, hogy a www.modernwarfare3.com címet bepötyögve egy olyan oldal tárul a szeme elé, amit a háta közepére sem kíván. Sajnos a körömpiszoknyi együttérzésünk is szertefoszlik, amikor belegondolunk, mennyire mókás, hogy egy párezer forintos domain-bejegyzéssel is homokot lehet szórni a marketing-gépezet fogaskerekei közé. Még akkor is, ha valószínűleg egy renegát partizánakciójáról van szó, és nem az EA-t terheli a felelősség a történtekért.
A legtöbb kiadónak szokása, hogy még idejekorán lefoglalja a népszerű játéksorozataihoz kapcsolódó webcímeket. Az online magazinok hírszerkesztőinek ez pompás alapot biztosít a spekulációhoz, pedig többnyire csak arról van szó, hogy ezek a címek az adott széria jogtulajdonosánál vannak a legjobb helyen, és ezt maguk a kiadók is tudják. Valószínűleg most már az Activision is megtanulta a leckét - vagy ha nem, még mindig vehetnek órákat a grandmaster Tim Langdelltől.
Igen, simán lehet, hogy fotosopolt fake a kép, de kit érdekel, annál viccesebb, ahogy a Redditen nekiállnak kiszámolni a helyes választ.
Innen üzenem minden magyar fizikatanárnak, hogy aki először bevállal egy Angry Birds-feladatot tetszőleges iskolai dolgozatban, és ezt a diákjai hitelt érdemlően bizonyítják, azt az IDDQD egy láda sörrel jutalmazza meg. Aki hallja, adja át.
Utolsó kommentek