HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint 2x09: FPS-sek

2016.05.09. 22:36 Stöki

Próbálom utolérni magam, de nem nagyon megy; megint késtem egy napot a múlt heti podcastadással, de a héten már tényleg visszatér a Checkpoint a rendes kerékvágásba. Ami azt jelenti, hogy hét végén is lesz egy adás, hiszen a most élesített az még a múlt heti. Reméljük, úgy gondoljátok majd, hogy megérte várni rá.

podcast26.png

Mostani vendégünk a gamestaros HP volt, aki sokat látott szakija a gémerzsurnaliszta szakmának, például bizonyára kiirtaná azt a szót egy cikkből, hogy gémerzsurnaliszta. Mivel nyakunkon az új Doom, beszéltünk kicsit a régiekről, illetve az egész FPS műfajról, stílusról. Kicsit reménytelen vállalkozás másfél órában egy komplett zsánert kibeszélni, általában az lesz belőle, hogy random dobálunk fel neveket, hogy "úúú, és emlékeztek, hogy X játék milyen jó volt?" Most is ilyesmi lett a vége, de bízom benne, hogy így is szórakoztató lesz, ahogy HP-vel górcső alá vesszük, hogy a patikamérlegre tett fps-ek mennyire zavarták meg a videojátékipar állóvizét, és hogy az új Doom vajon letaszítja-e trónjáról a régit, esetleg van-e még valami az id Software tarsolyában. (Az előző mondatban öt tiltólistás kifejezést rejtettem el, megfejtés az adásban.) Embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt.

Shownotes, azaz az adásban hivatkozott dolgok (majd ezt még bővítem):

Legközelebb két hét múlva jövünk új vendéggel, hét végén pedig cikké bővített Checkpoint Mini. Visszajelzések, észrevételek továbbra is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi adások:

2x01 - A magyar játékfejlesztés gyökerei (vendég: Képes Gábor, a műszaki múzeum volt kurátora)
2x02 - Dokumentumfilm a magyar játékfejlesztésről (vendég: Matusik Szilárd, a film rendezője)
2x03 - Azok a régi jó mobiljátékok (vendég: Bodnár Csaba, a Mobilaréna szerkesztője)
2x04 - A Commodore 64 (vendég: Krissz, C64-guru)
2x05 - A Ubisoft játékai (vendég: Mazur, member of Team Mazur)
2x06 - Videojátékos filmek (vendég: Klág Dávid filmesztéta)
2x07 - Kézikonzolok (vendég: Edvi Timi)
2x08 - Ecco és a Novotrade (vendég: Szenttornyai László, az Ecco vezető fejlesztője)

 

A Checkpoint teljes első évadja ebből a posztból elérhető.

 

A Checkpoint Miniket pedig itt találod.

27 komment

Címkék: retro közösség podcast fps checkpoint

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr908697710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Veder1 2016.05.09. 23:29:58

nem hallgattam még meg az adást, de a górcső, patikamérleg, állóvíz, letaszítja a trónjáról, és tarsolyában zseniális übermodorosság egy mondaton belül! :)

2016.05.10. 00:24:30

A Raventől ott volt még a Heretic előtt a ShadowCaster nevű FPS/RPG is, aminek a motorját szintén Carmack írta.

vargatom 2016.05.10. 03:07:39

Az UUW és a Doom engine - amennyire tudom - köszönő viszonyban sem voltak egymással. Az UUW tényleg 3D volt, míg a Doom egy 2D belső ábrázolásból generált kvázi-3D képet. A jó példa az, hogy a Doomban nem kellett a magasságra ügyelni a célzással, az UUW-ben meg voltak egymás alatt-fölött lévő pályaelemek is.

Bővebben is bele lehetne menni a tech részletekbe ;) de felesleges. A lényeg az, hogy teljesen más technológiákra épültek, és a Doom a "korrektség" helyett a sebességre fókuszált, sikeresen.

Flankerr 2016.05.10. 09:59:23

1,5 óra, már jól indul :)

bbandi 2016.05.10. 10:15:17

A The64-gyel ez a baj: "At the core of THE 64 is a low cost, high power ARM Cortex SoC"
Ez eléggé arra vall, hogy valami linuxon futó VICE lesz, az meg nem olyasmi, amiért fizetnék. A hordozhatóban mondjuk így is lehet fantázia.

BBird 2016.05.10. 11:09:50

Doom VS. Dark Forces:
Nekem pont azért inkább a Dark Forces jött be jobban, mert tudott változatos lenni pályáról pályára, fejtörősebbek voltak, nem az a klasszikus folyosóról folyosóra hentelés. Az egy dolog, hogy SW világban játszódott, de a története is jobb volt. Nálam a Doomnál ezek nem voltak. Mentem pályáról pályára, kulcs, ajtó, következő. A sebesség, na abban Doom persze jobb volt sokkal.

arncht 2016.05.10. 14:16:27

Elhiszem, hogy a quake nektek nagy merfoldko volt, de nem kellene tobb musor felenek errol szolnia. Pl a doom, hl, stb legalabb ekkorat szolt. Sot, ha egy fpst kellene kivalasztani, nem hinnem, hogy a quake lenne ott az elen.

Bobby Newmark 2016.05.10. 14:28:29

@arncht: Quake mint engine megkerülhetetlen. Ha már itt tartunk, a HL is egy módosított Quake engine.
De nem csak a grafika, hanem a netkód is kb még tíz évig meghatározó volt, amíg a fasz konzolok miatt vissza nem tértek a hulladékfos peer-to-peer rendszerre a játékok.
És a csatlakozó dolgok is, pl a korai online community, moddolás, pályaszerkesztés, mind meghatározta a játékipart és a játékokhoz való viszonyt egy évtizedre.

László 88 2016.05.10. 14:44:38

Mi ez a sok podcast itt mostanában? Biztos ráérek állandóan ilyet hallgatni.

gerithegreat88 2016.05.10. 15:09:03

Király volt az adás.

Egyetlen játékot tökre hiányoltam: Soldier of Fortune első részét, ami Quake 2 engines játék volt és szerintem a legelső gamma, ahol egy lövés szépen csonkolta az áldozatot.

Most visszamenőlegesen leszedem az összes checkpointot és végighallgatom őket.

Quodos!

BBird 2016.05.10. 15:14:29

@gerithegreat88: Az 2000 -ben jött, ha jól emlékszem a Jedi Knight: Dark Forces 2 -ben is már lehetett amputálni, az pedig 1997. De tény, hogy SoF -ban már igen részletesen lehetett henteskedni.

Bobby Newmark 2016.05.10. 15:37:46

@B-Bird: Chasm: The Rift is '97-es, és ott is. Mondjuk abban elég béna a dolog, meg a játék is úgy összességében...

Ugyanaznap jelent meg, mint a Jedi Knight, úgyhogy mindkettőnek jár a megtisztelő "első játék, amiben lehet cafatolni" díj. :)

BBird 2016.05.10. 16:24:44

@Bobby Newmark: Nekem van egy olyan érzésem, hogy ezek előtt is talán volt már olyan, ahol volt amputálás... nem vagyok valami jártas a sebészetben. :-)

Chasm? Az nem is volt olyan rossz... az Ukrán Quake. :-D

Bobby Newmark 2016.05.10. 16:41:22

@B-Bird: Nem nagyon volt ezek előtt olyan játék ahol full3D lett volna a karakterek tekintetében is, úgyhogy kétlem. Több helyen is a Chasm-ra írják, hogy az abszolút legelső.

Én a Chasmnak valami CDmellékleten lévő demójával játszottam csak, a full játék már nem érdekelt. Az amputáláson kívül évekkel le volt maradva a korabeli FPSektől.

A Die by the Sword-ben lehetett még szeletelni az ellenségeket, de az a játék nem ettől, hanem az elbaszott idétlen animációi miatt maradt emlékezetes. A Trespasser mellett ez volt az a játék, ami megpróbált közvetlen irányítást adni a karakter egyik kezére, és hát pont ugyanúgy, mint a Trespasser, könnyezve röhögős összhatást adott. De az meg '98as.
Nemrég letöltöttem megint, mert tökéletes partijáték: baszottnehéz még easy fokozaton is, úgyhogy lehet cserélgetve próbálkozni vele, és mivel az irányítás borzalmas és az animáció hihetetlen módon idétlen, jókat lehet egymás szerencsétlenkedésén szórakozni. :P

larry 2016.05.10. 17:09:04

Az a jó FPS, ami kicsit beszippant. Öcsém rengeteget röhögött rajtam, amikor a Wolfenstein-t úgy játszottam, hogy a széken fizikailag ide-oda mozogva próbáltam sarkok mögé benézni, de az FPS élmény egyik csúcsa nálam a '99-es AvP hamadik pályája marine-nel, ahol egy facehugger miatt tényleg majdnem befostam. Dulcolax Quake. Kb. 2000 után aztán jött új barátunk, a ludonarratív disszonancia. Vagy csak felnőttem.

Bobby Newmark 2016.05.10. 17:25:20

@larry: Ja, adtak is az AvPhez alsógatya kupont... :D

www.ign.com/articles/1999/03/03/a-game-so-scary-were-giving-you-a-free-pair-of-underwear

Nekem abban a játékban a szokásosan emlegetett pozitívumokon kívül a robbanások tetszettek nagyon. Az általános megoldásokkal ellentétben a robbanás 3D-s volt, és követte a pályageometriát, egy szűk alagútba belőtt rakéta robbanása szépen kibuggyant az alagútból, és onnan terjedt tovább:

www.youtube.com/watch?v=KGp0JFPPva8

Nem értem, miért nem használták ezt az effektet sehol máshol... Kurvajó robbanásaink lehetnének, ha ez fejlődött volna tovább, nem a sprite-os robbanás+volumetric fog megoldás...

Mondjuk ugyanez igaz az Unreal repeszes robbanásaira is. Az valami rohadtul feldobta a játékélményt pl az Infiltration modban, hogy lehetett olyat csinálni, hogy a közvetlen mellém dobott gránát mellett csak hasravágtam magam, és a repeszek elrepültek felettem, én meg sértetlen maradtam. Vagy éppen mandinerből belrobbantani a gránátvetővel a fedezék mögé...

Serathis 2016.05.11. 12:06:26

A Duke 3D-ben a forradalmi dolog az alapvetően a pálya interaktivitás volt. Még a Quake 2 sem érte el azt amit a Dukeban lehetett. Villanykapcsolók, tükrök, WCzés, színes fények, billiárd asztal. A FŐHŐS BESZÉLT! Ráadásul a config fájlban van még pár extra amit be lehet kapcsolni, pl a trip bombból a lézert csak bekapcsolt éjjellátóval látod, vagy hogy a kamerákat is szét lehessen lőni.

A Quake meg inkább csak grafikában volt jobb, de abban nagyon. Full 3D volt! A design teljesen szét volt esve (félig sci-fi, félig gótikus horror), a Quake 2 meg csak minimális technikai újítást hozott (színes fényforrások).

Doomnak meg szerintem a Brutal Doom igen nagy gázfröccsöt adott. Olyannyira, hogy az új DOOM az kb egy az egyben azt fogja koppintani.

Serathis 2016.05.11. 12:10:18

@Bobby Newmark: Asszem a Chasm az egy Quake 1 engines Quake klón volt.

Bobby Newmark 2016.05.11. 15:51:39

@Felsmukk: Nem, saját engine-je van, ami Doomhoz és Duke Nukemhez hasonlóan "2.5D", nem lehetnek szintek egymás fölött a pályán, mert az csak 2D-s.

Bobby Newmark 2016.05.11. 16:15:39

@Felsmukk: "A design teljesen szét volt esve (félig sci-fi, félig gótikus horror)"

Ez mondjuk a Doomra is igaz, meg a Q3A-ra is. ID ilyen.

Q2 azért bőven több, mint színes fények, de valóban szinte csak összefésülték azt, ami a Q1-be fokozatosan került bele. Kényelmes netes támogatás(quakeworld), Windows(winquake), 3D gyorsítók támogatása(glquake), meg megpróbálkoztak sztorit is rittyenteni a játék alá, viszonylag kevés sikerrel.

Met-al 2016.05.13. 12:34:44

Komolyan ez a checkpoint a legjobb dolog ami mostanában történt az interneten. Asszonnyal mindig hallgatjuk, főleg ebéd utáni pihenéshez és még ő is nagyon szereti, bár a játékokhoz nem sok köze van, de mindig kérdezi, hogy van-e már új Chip (valamiért így hívja, hát istenem én meg nem kérdezem)
Nagyon nagyok vagytok mind a ketten, remélem lesz még jó sok rész :)

Redfield 2016.05.13. 13:21:41

Valamelyik oldalon olvastam egyszer, miszerint a Redneck's Rampage a "Suttyó Doom". Csakhogy bővítsem a repertoárt... :D Sok érdekeset tudtam meg most is. Fasza volt. :)

Savior 2016.05.13. 13:22:47

Hát ha már régi FPS, akkor lehetett volna említeni pl. a freescape játékokat (Driller, Dark Side, Total Eclipse, stb). Lőni ugyan nem sokat, de kellett benne, és már a Quake előtt 9 évvel full 3D-sek voltak. Persze inkább kalandjátékok voltak, és az is igaz, hogy mondjuk C64-en olyan 1-2 FPS-t hozott stabilan. :)

Duke 3D amúgy nekem sem igazán tetszett. Persze 1-2x nagy poén, hogy strippereket kell "felvenni" meg lehet WC-zni, stb., de a single player valami pusztítóan unalmas volt. Valahogy a premise miatt erősebb/több történetet vártam, nem Doom-szintűt. Viszont a Doomnak jól állt az agyatlanság, szerintem a Duke-nak nem.

Egyébként ugyanez igaz a Duke 1-2-re, azt is alig bírtam végigvinni, míg a Commander Keennel sosem volt ilyen bajom. Régen úgy látszik azért tudtak játékot írni az idnél...

Sam8888 2016.05.19. 20:47:58

Ehhez a Hurlements-hez nincsen valakinek valami végigjátszása vagy ilyesmi? Rohadtul idegesítő. Lent ragadtam a kútban...

Sam8888 2016.05.19. 22:22:50

Közben találtam:
www.youtube.com/watch?v=kp8vLAjNXFE
Ha valakinek esetleg szüksége lenne rá.

Kampec 2016.05.23. 17:11:44

Na persze a shownotes nem lett kibővítve ;) (csak most hallgattam végig az adást)

Bobby Newmark 2016.06.06. 22:47:08

@Savior: Én pont fordítva voltam a Duke1-2 és Kíín 1-X közt. Dukekkal pusztítani a gagyi élieneket kúl volt, de a faszsisakos idiótagyerekkel valahogy sosem tudtam azonosulni.
süti beállítások módosítása