HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: The 7th Guest

2015.08.01. 18:03 Stöki

Ezen a héten sajnos technikai okok miatt elmarad a Checkpoint Mini, de cserébe felélesztem hosszú Csipkerózsika-álmából a Heti retrót. Tudom, hogy a Half-Life-cikkel régóta lógok, de most időszűke miatt nem az jön, hanem egy olyan játék, amit nemrég toltam végig újra, így egész friss élményből tudok írni róla. Meg amúgy is megérdemli, elvégre technológiai mérföldkőről van szó. Hölgyeim, és uraim: a 7th Guest!!!

logo.png

A játék 1993 áprilisában jelent meg – szedjük csak össze, milyen programok voltak a kortársai, mik debütáltak a megelőző hónapokban. Például a Star Wars: X-Wing. Meg a Syndicate. Az Alone in the Dark. A Star Control II. A Mortal Kombat. Valamilyen szempontból mindegyiket újítónak, forradalminak kiáltotta ki a sajtó, és akkor egyszer csak jött egy játék elképesztő látvánnyal, élőszereplős filmjelenetekkel, az akkor még űrtechnológiának tűnő cd-n (sőt, KÉT cd-n), és mindenkinek leesett az álla. Már akinek a környezetében volt olyan számítógép, amin ez a csoda megmoccant.

220px-roblanderos2010.jpg 220px-graeme_devine.jpg A játék két kulcsfigurája az amerikai Rob Landeros (balra) és a skót származású Graeme Devine (jobbra). Landeros, aki korábban a Cinemaware-nél volt például a Defender of the Crown művészeti vezetője (és így volt már némi fogalma arról, hogyan lehet filmes élményt alkotni videojátékokban) a játékmenetet és a rejtvények nagy részét tervezte, illetve nyilván beleszólt a képi világba is. Devine ezzel szemben programozózseni volt: már 16 évesen az Atarinak portolgatott, aztán megfordult a Lucasfilmnél, az Activisionnél és a Virgin Interactive-nél is. Ott találkozott Landerosszal, és amikor 1990-ben kitalálták, hogy együtt fognak játékot fejleszteni, decemberben megalapították a Trilobyte stúdiót, kiadónak pedig megnyerték a Vigint (lent egy kép ebből az időből). Devine ezután főleg a készülő 7th Guest GROOVIE nevű játékmotorján és technikai hátterén ügyködött. Az például neki köszönhető, hogy a játék CSAK két cd volt. A felvett filmjelenetek ugyanis nagyon sok helyet foglaltak, a videók tömörítése viszont ekkor még igencsak gyerekcipőben járt, így Devine-nek magának kellett tömörítőrutint írnia.

graemerob.png

Kilencvenes évek eleje, élőszereplős jelenetek, fejtörők – ennyiből könnyen kitalálható, hogy a 7th Guest kalandjáték volt. Mégpedig nem hagyományos, tárgyhasználatra és feleletválasztós párbeszédre épülő kalandjáték, hanem az a fajta, amiben mindig egy logikai puzzle megoldásával lehetett továbbjutni. A sztori egy kísértetjárta kúriába vitte a játékost (illetve az amnéziával küzdő főhőst), ami egy bizonyos Henry Stauf tulajdona volt. Az intro elmesélte, Stauf hogyan lett csavargóból gazdag játékgyártó, de az általa készített babák körül sötét titok lappangott: több gyerek is meghalt, miután Stauf-babát kapott. A játékgyáros ezután visszavonult a kúriájába, ahova valamivel ezután meghívót kapott hét vendég. Hogy ők ott mit csináltak és mi történt velük, a játékos flashbackek formájában kapta meg: egyes helyszíneken, illetve egyes fejtörők megoldása után jött egy-egy élőszereplős betét, a vendégek szellemekként jelentek meg, és a főhős végignézhette, hogyan alakult a sorsuk. A játékmenet részben tehát a kúria felfedezéséből, részben a fejtörők megoldásából, részben pedig abból állt, hogy a játékos próbálta összerakni az elkapott jelenetekből, hogy a vendégek hogyan fordultak egymás ellen, miként kerültek Stauf befolyása alá, és hogy mi történt a címbéli hetedik vendéggel...

Pár éve a Retro Gamer elkapta a két stúdióalapítót, és jó pár érdekességet mondtak a fejlesztésről. Például azt, hogy mivel mindketten nagy rajongói voltak a Twin Peaksnek és a Clue nevű táblás logikai játéknak, eleinte olyan játékot akartak készíteni, ami ezekből építkezik. Aztán hamar változott a környezet kísértetjárta házra (az ilyen horrorsztoriknak is nagy rajongói voltak az alkotók), a fejtörőkhöz pedig végül főleg a Fool's Errand nevű játékgyűjtemény adta az ihletet. Hamar bővült a kétszemélyes stúdió: a sztorival bizonyos Matthew Costellót bíztak meg (ő találta ki például Stauf nevét, ami a Faust anagrammája), a grafikával pedig Robert Steint. Eleinte egy igazi házban akarták felvenni a játékot, aztán Stein, aki akkoriban ismerkedett a 3D grafikával, egyszer megmutatta Landeroséknak, milyen renderelt helyszíneket tud csinálni, és végül a 3D mellett döntöttek (olcsóbb is volt így, lent az egyik szoba tervrajza). A zenét George Sangerre bízták, aki remek borongós-dzsesszes muzsikát szerzett a játékhoz, és a második cd-n ez hagyományos cd-lejátszóban is meghallgatható volt.

musciroom.jpg

A szereplők jeleneteit kék háttér előtt vették fel, ami nem volt tökéletes kék, és forgatás közben tönkre is ment és meg kellett javítani (átesett rajta az egyik színész), így a végeredmény elég katasztrofális volt. A Trilobyte ezért két embert vett fel csak arra, hogy tisztítsák meg a felvett jeleneteket, de a szereplők körül olykor megjelenő kék kontúrral nem tudtak mit kezdeni, így az a játékban maradt. Mivel a szereplők eleve szellemek voltak, ez nem volt olyan zavaró – a színészi játékuk annál inkább, ezt utólag az alkotók is így gondolják. Azt tudták, hogy a végeredmény minősége az akkori felbontás miatt (640×320×256 szín, ez volt az első kalandjáték, ami ilyet használt) bőven elmarad majd egy filmétől, és tartottak attól, hogy a felkért színészek játéka nem fog majd átjönni, ezért mindenkit arra kértek, hogy játssza túl a szerepét. A színészek pedig ennek megfelelően túljátszottak, és kicsit túl is tolták a biciklit – főleg Stauf ripacskodásán lehet ma már jókat mosolyogni. Egyébként, bár horrorelemket használt a játék, nem volt nagyon ijesztő – ez szándékos volt, Landerosék családi játéknak szánták, ami „nem rémisztőbb egy Scooby Doo-epizódnálˮ.

dining_room.png

A fejtörők között voltak egész könnyűek és nagyon nehezek is, és a házban volt egy könyv, amiből háromszor lehetett segítséget kérni. A Retro Gamernek a készítők kiemelték a kúria pincerészében levő labirintust, amiben nagyon könnyen el lehetett tévedni, és aztán a játékos bolyonghatott naphosszat, miközben Stauf hangja kísértette folyton azt kérdezgetve, hogy „Magányos vagy?ˮ Ugyanakkor ezt az útvesztőt nagyon könnyen meg is lehetett oldani, mert egy emeleti szobában ott volt a labirintus térképe – viszont aki ezt nem találta meg, az nem tudott körülnézni az interneten (web akkor még nagyon keveseknél volt), ezért sokaknak becsípődött ez a fejtörő. Devine szerint mai napig mennek hozzá oda vadidegenek azzal, hogy „Magányos vagy?ˮ (Nekem egyébként inkább az a baromi nehéz Reversi-változat maradt meg, elég közel a játék végéhez.)

Érdemes még a fejlesztésnek egy műszaki ember számára leginkább hátborzongató részéről szót ejteni, ez pedig a biztonsági mentés. Devine-ék a filmfelvételek és a 3D-hátterek miatt olyan elképesztő mennyiségű adattal dolgoztak, hogy egyszerűen nem volt elég merevlemezük egyszerre még egyszer elmenteni mindent. Emiatt a házat emeletenként csinálták meg, egyszerre mindig csak egy (és ugyanazon) emeleten dolgozott mindenki, és mindig csak egy emeletről volt biztonsági mentés.

Amikor több mint két év fejlesztés és félmillió dollár fejlesztési költség után a játék végül megjelent, a szaksajtó ünnepelte, és mivel ez volt az egyik első játék, ami cd-n jött ki, a cd-meghajtók (CD-ROM, ahogy anno ismertük) egyik „killer appjaˮ lett (a Myst és a Rebel Assault mellett). A játékosok körében kicsit lasabban terjedt, mert keveseknél volt olyan gép, amin a játék elfutott, de aztán a karácsonyi szezonra fellendültek az eladások, és végül több mint kétmillió fogyott a programból (ez nagyon soknak számított akkoriban). Bill Gates pedig állítólag azt mondta a 7th Guestről, hogy „az interaktív szórakoztatás új etalonjaˮ.

Ezt az etalont még egyszer ugrotta meg a Trilobyte a 11th Hour című 1995-ös folytatással, ami színvonalban nem maradt el az elődtől, viszont közben el telt két év, és már nem szólt nagyot. Aztán jött a kalandjátékkorszak leáldozása, és a kilencvenes évek végén a Trilobyte is becsukta a kaput. Landerosnak azóta saját grafikai stúdiója van, Devine pedig eleinte az id Software-nél volt, aztán az Ensemble-höz került, az elmúlt években pedig iOS-játékokon dolgozott. Landeros nemrég új életet próbált lehelni a Trilobyte-ba, és 2013-ban Kickstarter-kampányt indított a 7th Gurest harmadik részére. Nagyon nem jött össze a pénz (435 ezer dollárt akart, 121 ezer lett), erre tett egy szerényebb kísérletet Crowdtilten is, de ez sem sikerült (65 ezer helyett 41 ezer gyűlt csak össze). Úgy tűnt, hogy ennek a játékstílusnak nem áll a zászló 2015-ben, de most megint van egy kezdeményezés. Ezúttal az Attic Door Productions nevű indie csapat próbál egy 7thGuest-szerű dolgot összehozni The 13th Doll címmel. 40 ezret akarnak Kickstarteren, 24 ezer összejött és van még 26 nap – nem lehetetlen a dolog.

Aki kipróbálná a játékot, megtalálja 6 dollárért a GOG-on vagy Steamen, de persze a 11th Hourral együtt már olcsóbb a móka játékonként, és a mindenféle sale-ekbe és bundle-kba is bele szokott kerülni. Nem állítom, hogy ma is azt az élményt nyújtja, mint 1993-ban (sőt vannak nagyon idegesítő húzásai), de játéktörténeti érdekessége miatt érdemes kipróbálni így az uborkaszezonban, ha a Witcher III-ban már Skellige-en sem hagytál kérdőjelet a térképen. Akit a fejlesztés érdekel jobban, itt tud megnézni egy rövid dokumentumfilmet róla. Legközelebb pedig már tényleg a Half-Life jön, de ne kérdezzétek, mikor (augusztusban biztos nem, nyaralni fogok).

356-the-7th-guest-dos-front-cover.jpg

38 komment

Címkék: retro kalandjáték heti retro jatek 7th guest trilobyte

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr517671784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Savior 2015.08.01. 18:38:56

Fura, de ez a játék egyáltalán nem rémlik. Cserébe egy kis @oskodás: az internet akkor már elég régen létezett, sőt, már a www sem csak a CERN-ra korlátozódott.

Savior 2015.08.01. 18:40:10

@Savior: Heh, azt hittem, a @oskodás fogja összezavarni a blogmotort, erre a www...

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2015.08.01. 19:16:41

@Savior: Jogos, persze, kicsit átfogalmaztam.

ZoldAsz 2015.08.01. 20:38:33

Micsoda játék volt, jó ég! Elő is keresem majd. Megvan gyáriban, dobozosan.
Késő éjjeli játszások során volt benne egy kellemes para; kedvencem, mikor a kéz kinyúlt a festményből....

BobaFett 2015.08.01. 22:09:11

Nekem anno nagyon bejött, első nyárimunka keresetemet költöttem rá. Sajnos az angol akkor még kevésbé ment, ezért elakadtam úgy a 2/3-ánál, mert nem tudtam mit kell csinálni egy feladvánnyal.
A sakktáblás, futók cseréje feladványra vagy 2 hetem ment rá mire sikerült :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2015.08.02. 07:55:52

két elgépelést találtam. vagy csak stauf szórakozik?

Helyszíni zsemle 2015.08.02. 13:21:16

Nem ismertem a jatekot, valoszinuleg pont azert mert technikabol adodoan masolhatatlan volt.
Akkoriban meg nem letezett a cd masolas, de ha lett is volna kb annyiba kerult volna, mint megvenni az eredetit.

qwertzu 2015.08.02. 13:22:11

Ez az élőszereplős kalandjáték stílus nem fog feltámadni. Szép volt, jó volt, elég volt.
Pedig akkoriban nagyon élveztem, Under the killing moon, Phantasmagoria, de most hiába jönne ki valami hasonló, még csak nem is érdekelne.

Komojtalan 2015.08.02. 13:31:57

Nem emiatt vettem CD -t, de érdekes módon még most is működik :-). 2x -es sebességű, saját vezérlőkártyás Sony. Akkoriban még 5k -ban ment a CD írás is, ezért volt esélytelen hogy ezzel játsszam. Viszont Spectrumon volt hasonló: Newton almája. Mindig kíváncsi lettem volna a végére, most le is töltöttem, de Enterprise emulátorra, mert természetesen külföldi oldalakon sincs fent egy magyar nyelvű játék.

norbert79 2015.08.02. 13:46:55

Büszke tulajdonosa vagyok az eredeti dobozos kiadásnak. Annyit hadd tegyek hozzá (hatalmas rajongó voltam/vagyok), hogy a játék aktívan csak 1 CD, a második CD a Fat Man albumát tartalmazza mixed módban, mert egy felén van egyéb adat is. (45 perces az anyag, ronggyá hallgattam).
A 11th Hour pedig 4 CD, de ott az is is van használva. Ellentétben a 7th Guesttel a 11th Hour már több teljesen digitalizált filmet is tartalmazott, s több átvezető videó is volt, ezért a megnövekedett tárhely.

Bambula 2015.08.02. 13:51:52

Annak idején játszottam én is ezzel a játékkal, nagy élmény volt. Néhány fejtörővel nem boldogultam, így többször is barátokkal együtt játszottuk és oldottuk meg a fejtörőket.
Valami szöveges rejtvény megoldása rémlik még, talán az hogy "?? gypsy shyly spryly ?", az viszont tuti hogy sokat szótáraztunk emiatt :)

blr 2015.08.02. 14:45:38

Szerintem igazi unikum, hogy a díszdobozos verzióban egy VHS kazettán volt a „hogyan készült”.
(A doboz még megvan, csak már nem tudok mivel VHS kazettát lejátszani :)

agarik 2015.08.02. 17:45:37

@qwertzu: Ah, Phantasmagoria... 7 CD!
A 2-vel még ma is játszok. A 7th-re meg onnan emlékszem hogy egy oszt-trásnak megvolt, és ő is a sakktáblánál akadt el, 5-en fejtettük neki aznap.

Ötperces Nickregisztráció 2015.08.02. 18:30:47

Otthoni gépen nem indult, rokonnál, hétvégén toltuk végig, sakktábla és a mikroszkópos feladvány csak cheattel ment, és persze:

www.youtube.com/watch?v=zoh4sJbFKiU

:)

Void Bunkoid 2015.08.02. 18:46:05

@Komojtalan: legalább caddys cédé volt (tudod, nem bedugod a cédét, hanem volt egy saját "cédétokja", amibe bele kellett tenni a lemezt és azt betölteni a meghajtóba)? :))))

Void Bunkoid 2015.08.02. 19:12:13

Amúgy olyan jókat mosolygok ma már a bő húsz évvel ezelőtti dolgokon, amikor már érezhető volt, hogy ez az internet nevű valami (akkor még nagybetűvel Internetnek nevezték, sőt valami hülye miatt az egykori amerikai "Information Superhighway" projektet az internettel azonosítva "információs szupersztráda", lol) hamarosan _gyökeresen_ megváltoztatja a hírközlést és adattárolást, mégis még mindenki vadul a lokális adattárolásban hitt, főleg a cd-romokban, merthogy hú, ráfér egy egész könyvtár, és milyen fasza lesz, hogy nem lesz többet könyvespolc, csak tíz cédé a polcon, és rajta van a teljes Széchényi könyvtár.

Nos, egyrészt az adattárolók kapacitása azt hozta, hogy egyre több és több adatot lehetett digitális formában tárolni, és akart is mindenki, sőt már az internet idején is mindenki lokálisan szeretett volna tárolni - idősebbek még emlékezhetnek megboldogult több ezres, fél szobákat elfoglaló mp3cd gyűjteményükre...

...másrészt a nyomdák meg a könyvlobbi sem hagyta magát. Jelenleg a papíralapú könyvek reneszánszukat élik, cédéket meg annyira nem használ már senki, hogy a legtöbb 13-14 éves gyerek már kb olyan fura szemmel méregeti ezeket a hatalmas, esetlen, sérülékeny korongokat, mint bármelyik más ember a középkori kódexeket :P

De ugyanez igaz az internet hőskorára is, a 33.6-os modem, ami igen keménynek számított (a legtöbben még 28.8-cal hasítottak) a maga korában. Ilyen sávszéllel pl a GTA V, amin dühöngtek a megjelenésekor, hogy a túlterhelés miatt lassan jön steamről, kb bő fél év alatt jönne le (és még számold rá a kapcsolási meg percdíjakat :D).

BobaFett 2015.08.02. 20:11:46

@norbert79: Én erre nem így emlékszem. Biztos hogy kellet betenni a 2. CD-t is a játékhoz ahogy előrehaladtál

anarch 2015.08.02. 23:29:41

@BobaFett: A második CD eléggé elválik az elsőtől. Gyakorlatilag egyetlen, a legutolsó rejtvény van rajta, plusz a befejező video. A többi az audio-track. Ha felmész a padlásra utána már nem lehet visszamenni, míg amíg fel nem mész az összes puzzle tetszőleges számszor újrajátszható. Egyébként ha megfordítod a cd-t azon látszik is, hogy az adat az egy vékonyabb csík csak :).

Cikkhez pár komment - annyira nem volt ez családi játék, 18+ :). Készült "családi" játék is hasonló stílusban 3 évvel később Clandestiny címen, de jóval kisebb budgettel.

A másik - a felbontás a tv-hez képest annyira nem tér el mint a cikk sugallja. USA-ban a tv felbontása 420i volt, - EU-ban 576i - szóval a minőségromlást nem a felbontás okozta, hanem a tömörítés. Szerintem hatalmas húzás, hogy emiatt arra is rájátszanak, hogy ezek emlékképek-kísértetek, attól homályosak meg félig áttetszőek. (11th hour-ban már zárt dobozben megy a film, Clandestiny-ben meg egyáltalán nincs élőszereplős film, csak rajzolt animáció.)

Void Bunkoid kommentjére:
Szűk 20 év lesz az :). 1995-ben Magyarországon inkább még BBS időszak volt, mintsem internet. Meg floppy hordozás alufóliában. Létezett internet, de csak korlátos csomagok voltak, meg még nem volt internet tarifa sem (hogy éjszaka megállt a számláló ha jól emlékszem napi 125Ft után) Akkoriban 64kbps volt a sávszéle pl. a teljes BME-nek, igaz épp 20 éve kezdődött a NIIF, szóval hogy egész pontosan 20 éve mennyi volt a sávszél ahhoz a napokat kéne nézni. Mindensetre onnantól robbant, de az még jópár évig a geekek és nördök világa volt. Pl. arra még emlékszem, hogy 97-ban a Matáv még simán adott telnet hozzáférést egy dialup előfizetéshez :). 1995-ben CD írója azért elég kevés magánembernek volt, még mp3 sem terjedt el (tekintve, hogy a szabvány maga 95-s) de azért a floppy kapacitására is gondolj. Akkoriban a trackerek mentek leginkább: mod volt a legelterjedtebb formátum, sm, 669, xmp, satöbbi ezek csenghetnek ismerősen. Demoscene-re keress rá :)

Void Bunkoid 2015.08.03. 10:28:52

@anarch: az mp3at már a napsteres-korai szélessávos-késői dialupos korszakra értettem. Korábban ja, modulok mentek, meg az örökös veszekedés hogy a az ft2 vagy az it a jobb - ugyanez a kubikpléjer vs winplay veszekedéssel, aztán jött a winamp és mindent letarolt - ma már a legtöbb ember dedikált mp3lejátszó szoftvert sem használ, csak rákattog oszt ami épp lejátssza, windows media player, vlc vagy akármi :)

Flankerr 2015.08.03. 11:26:00

@Void Bunkoid: "csak rákattog oszt ami épp lejátssza, windows media player, vlc vagy akármi :) "

Na nálam nem így van :) Videóra VLC, zenére Winamp, mert 17 éve használom. És noha 2012 októberében telepítettem a Windows 7-t, mindig odafigyelek amióta világ a világ, hogy amit felrakok, az mire kap engedélyt, mit mi nyisson meg.

BobaFett 2015.08.03. 19:31:22

@anarch:
Hát lehet igazad van. akkor viszont mégis végigjátszottam, mert a padláson tutira jártam anno is.

Amúgy ebben a témában a castle/island of dr. brain is nagyon bejött akkortájt.

Void Bunkoid 2015.08.03. 20:07:34

@Flankerr: mert béna nörd vagy :)

én egyszerűen feltelepítettem mindent, amit kell, csináltam egy disk imaget, rendszerpartícióra nem mentek semmit, aztán ha valami nagyon összekakálja a rendszert, akkor öt perc alatt újrahúzom az egészet, és nem kell rettegni mindenféle vírustól meg jajcsúnya szpemszervertől.

Egyrészt gyorsabb a dolog, mint lefuttatni egy heurisztikus víruskeresést, másrészt gördülékenyebb az egész használat is, nem kapok agyf*szt azért mert húsz másodpercenként ordít a tűzfal meg a víruskereső, meg zabálja fel az összes erőforrást.

Legvégső okként meg - ha valaki fel akarja törni a gépedet/használni akarja az erőforrásaidat valami csúnya dologra, úgysem tudod megakadályozni. Maximum úgy, hogy nem engeded internetre. De akkor meg mi a francnak van :)

Az IT biztonság alaptétele, hogy bármit lehet egyre biztonságosabbá tenni, viszont egy bizonyos határon túl az, amit bebiztosítasz, pont a biztosítástól válik használhatatlanná - lásd a tökéletesen biztos páncélkazetta, amin nincs...ajtó :)

Komojtalan 2015.08.03. 21:12:04

@Void Bunkoid: Nem, ez már komoly tálcás CD volt :-). Emlékszem kimentem az IFABO, vagy valami hasonló kiállításra a BNV -re, de drágább volt az "akciós" CD mint a Readynél akik kint sem voltak, így ott vettem meg inkább 18k -ért.

@anarch: 150 forint volt a max és ha megszakadt nagy szívás volt, mert újrakezdődött. Aztán bejött a havi 4k -ért korlátlan helyi hívás 18-07 között. Ingyen lett egy Motorola 9.6k -s modemem, még azzal kezdtem el BBS -ezni, aztán vettem egy 56k -st. Mondjuk nálunk jó volt a vonal, szökőévenként szakadt csak meg, de a 4k biztosabb volt. Akkoriban nem volt torrent oldal, én egy news szerverre kaptam passt, ott minden megtalálható ami egy torrenten, csak levél formában. Külföldön jó lehet, mert úgy hirdeti mindegyik magát hogy anonim, nem őriznek IP -t. Nagyon illegális tartalmak is voltak (vannak?) rajta, de havi 10-20$ szolgáltatótól függően és minek fizetni amikor ingyen is minden megvan.

VikMorroHun 2015.08.04. 10:20:56

@Flankerr: Nálam ugyanez a felállás lett (maradt)tegnapelőtt Windows 10-re való frissítésnél...

Bobby Newmark 2015.08.04. 11:03:27

@Flankerr: És Winampból is maximum a 2.XX. Ami azután jött, az már a fejlesztői maszturbáció.

Egyébként ettől agyfaszt tudok kapni, hogy idővel MINDEN ingyenes és jó szoftver eljut a túlburjánzás olyan szintjére, hogy használhatatlanná válik. Telebasszák őket annyi felesleges fícsörrel, hogy lassú, szar és kényelmetlen lesz az eredeti funkcióra használni.

Első ilyen dolog amit láttam, az a NERO író volt, első inkarnációiban a legjobb CDíró program... 5 év alatt a létező legszarabbá vált a fasz előmenüjével, a 300 megájával, a lightscribe meg borítószerkesztő buzulásával, stb.

Aztán a Winamp is így járt, pici, hasznos lejátszó volt, most meg már egy szájbakúrt playlistet is úgy kell keresgélni a sok felesleges faszság közt.

Aztán van a másik fajtája a szemétté válásnak, a reklámokkal telebaszás, így meg a Daemon Tools járt, meg most legutóbb az uTorrent.

Értem én, hogy valamiből meg kell etetni a programozókat is, de tényleg az erre a legjobb módszer, hogy használhatatlan fossá teszik a szoftvert? Elég rohadtul kontraproduktív, hogy ha a funkcionalitást áldozzák be...

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2015.08.04. 11:34:35

@Bobby Newmark: ne általánosíts. imgburn, xmplay, notepad++, mremoteng, sublime, cheat engine, teracopy, mydefrag, audacity, vlc, irfanview, handbrake, comical, calibre, rufus, stduviewer, stb.

Bobby Newmark 2015.08.04. 11:53:51

@manson karcsi: Eh, ezeknek a többsége nekem nem kell. :P

Ami kéne, de nagyon, az egy Daemon Tools ekvivalens valami, mert a régi DT az ugyan működik, de minden egyes indításnál feldob egy üzenetet, hogy nem kompatibilis a Win7-tel, az új meg már buzi, a Lite is, netet basztat meg videókat tol az arcomba, a rohadék.

Bobby Newmark 2015.08.04. 13:42:49

@manson karcsi: Mikori, melyik verzió pontosan? Hátha meg tudom szerezni..?

Én pontosan anti-elbuzulási intézkedésként soha nem frissítettem ezeket, mert mindig, minden újonnan letöltött az csak egyre szarabb lett.
De aztán a Win7 kitalálta, hogy az ezer éve bevált, install könyvtárban üldögélő DT driver az bizony inkompatibilis vele. Annak ellenére, hogy működik, minden indításnál le kell okéznom.
A friss az meg már buzi reklámos. Türelmem meg nem volt a köztes verziókat átnyálazni, hogy melyik az, amelyik már nem inkompatibilis, de még nem buzi.

Ha torrent kliensre tudsz picit és használhatót, akkor az is érdekelne...
A szájbavert uTorrent, ami igazából MIKROtorrent volt az egyetlen, ami nem volt telebaszva reklámmal, és gyors volt, meg pici. Erre azt is kötelező volt széjjelcseszni, a jelek szerint. A pöcsük, az maradt mikro már csak, nem a program.

anarch 2015.08.04. 14:47:09

@Bobby Newmark:
1. csúnyán beszélsz
2. preferences, advanced, filter: sponsor, False.
3. utorrent restart, örül

Winamp helyett peddig aimp3, nagyon-nagyon régóta. Kb, mióta eladták az AOL-nak.

Bobby Newmark 2015.08.04. 15:32:48

@anarch:
1. Szubjektív ki mit talál szépnek. Másik fele, hogy ezek csak szavak, kár rajta fennakadni.
2. Köszi. Állítólag a legújabb verzióban kémprogram is van, arról tudtok valamit? Malwarekereső feszt feldobálja az exe-t.
3. Winamp 2.85 az tökjó. :P Az még talán éppen AOL előtti.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2015.08.04. 22:39:18

@Bobby Newmark: személy szerint én nem használok windózos torrent klienst (hanem rtorrent), de a qbittorrentről csupa jót hallottam.
a dtlite-ot mmr fentwbb leírták, de nálam az integráció kimerül abban, hogyha rábökök egy iso-ra, akkor felmountolja a virtuálba. az unmount meg parancsikonnal megy.

The Drunken Master (a.k.a. Eltiron) 2015.08.06. 18:53:48

@Bobby Newmark: Panaszkodás és kurvvanyázás helyett keresd fel szépen a www.oldversion.com-ot és szedj le magadnak egy megfelelő verziót. én utorrentből a 2.2.1-et használom, a frissítési funkciókat pedig letiltom.
Amúgy zenehallgatásra tényleg az AIMP3 a király jelenleg.

Komojtalan 2015.08.08. 18:13:03

@Bobby Newmark: Nekem a Virtual Clone Drive 5.4.5.0 van fent Win7 alatt, tegnap is azzal néztem meg pár játékot, bár kár volt. A 2 hónap alatt kiválogatott játékok közül 0 darab tetszett és akkor a 1-200 le sem töltött játékról nem is beszélek.

Bobby Newmark 2015.08.11. 08:18:10

@The Drunken Master (a.k.a. Eltiron): Panaszkodás meg kurvaanyázás nélkül nem válaszoltál volna nekem. Tehát tökéletesen célravezető volt.
Köszi.
süti beállítások módosítása