Megvan a Djatlov-incidens? Akinek esetleg nincs, egy gyorstalpaló: 1959 elején egy fiatal szovjet egyetemista, Igor Alekszejevics Djatlov kilenc társával elindult, hogy megmásszon egy bazi nagy hegyet az Urál északi részén. Egyikük visszafordult, mert beteg lett, kilencen továbbmentek, és meghaltak. Hogy hogyan, azt ma sem tudni pontosan, mert amikor a fiatalok keresésére indult csapat megtalálta a holttesteket, több nehezen megmagyarázható furcsaságra akadtak. A nyomok arra utaltak, hogy az egyetemisták tábort vertek a hegyoldalban, majd valamiért késsel kivágták magukat a sátorból, és hiányos öltözetben (volt, aki csak alsóneműben) hagyták el a tábort jeges hidegben. De volt, aki nem megfagyott, hanem töréseket szenvedett, volt, akinek hiányzott a nyelve, hat holttest pár ruhadarabja pedig radioaktívnak bizonyult. (További spekulált részletek magyar nyelvű cikkekben itt és itt.)
Persze a konteóhívőknek aranybánya ez a sztori, a forgatókönyvek a sima lavinától kezdve az ufókon át a titkos szovjet kormánykísérletig terjednek. És ezt a történetet fogja feldolgozni az IMGN.PRO nevű lengyel indie csapat Kholat nevű játéka. A cím Kholat Syakhl-ra utal, magyaros átírásban Halat Szjal, ami a hegy neve a helyi – egyébként magyar nyelvrokon – manysi törzs nyelvén, jelentése Halálhegy. És akkor ezzel a felvezetéssel nézzük meg a héten megjelent trailert.
Szóval játékot régen vártam ennyire, és Steam Greenlighton is elég lelkesek a kommentelők. Ez a dallamos (kicsit a Firefly-ra emlékeztető), mégis nyomasztó zene, ez a folyamatos veszélyérzettel operáló környezet, ez a hátborzongató hangulat nekem nagyon bejött. Jó, én eleve bírom az ilyen szovjet katasztrófás témákat, a S.T.A.L.K.E.R. nagy kedvencem (és remélem, egyszer még valaki játékot csinál a Tunguszka-meteorból is). A Kholat egyébként a tragédia után pár évvel játszódik, főhőse azt próbálja a helyszínen kideríteni, hogy pontosan mi történt Djatlovékkal.
És figyeljük meg, hogy a túlélőhorrort lengyelek készítik, ahogy lengyelek a Witcher fejlesztői is meg a Gog.com meg még sok jó dolog. Lengyelországban az állam fantáziát lát a játékfejlesztésben, a tehetséges csapatokat felkarolja, ott ez a startupmánia egyik főcsapása (két éve az E3-on kint volt a lengyel gazdasági minisztérium, ennyire komolyan gondolják). Úgy tűnik, kezd eredménye lenni.
Utolsó kommentek