Kicsit késve, de csatlakoznánk a Sid Meiert méltatók sorához. A fejlesztőlegenda tegnap volt hatvanéves, erről sok hírportál megemlékezett – legszebben talán a Kotaku. Érdemes elolvasni az ottani cikket, ebből most csak egy kis sztorit idéznénk.
Történt, hogy Meier és John „Vad Bill” Stealey, a Microprose társalapítója – és nem mellesleg egykori vadászgéppilóta – ellátogattak egy techkonferenciára. A rendezvényen volt egy kis játéksarok arcade gépekkel, elkezdtek játszani, és Meier szép sorban mindegyiken porrá alázta Stealeyt. Aztán elérkeztek a Red Baronhoz, a méltán híressé vált ataris repülőszimulátorhoz. Stealey érezte, hogy tartalékos pilótaként elérkezett az ő ideje. Leült a gép elé, és hosszan játszott, 75 ezer pontot összeszedve, amivel fel is került harmadik helyre a játék toplistájára. Aztán jött Meier, és lazán hozott 150 ezer pontot. Az egykori pilóta kicsit kiakadt, és megkérdezte Meiertől, hogy mégis hogy csinálta ezt. Mire ő csak ennyit mondott: „Amíg te játszottál, memorizáltam az algoritmusokat.”
Meierről írtunk már többször korábban, a Pirates!-ről és a Civilizationről egész hosszan is. Meier informatikusként végzett abban a korban, amikor a háztartásokban még nem voltak számítógépek. Érdeklődése hamar a játékok felé fordult, és Stealey-vel 1982-ben alapította a Microprose-t. Előtte a General Instrument nevű számítógép-forgalmazó cégnél találkoztak, és mivel Meier – aki szabadidejében már akkor is játékokat készített – éppen egy kezdetleges repülőszimulátoron dolgozott, Stealey pedig ugye tartalékos vadászgéppilóta volt a légierőnél, jól egymásra találtak. A szerény, halk szavú Meier majd csinálja a játékokat, a harsány és vehemens Stealey pedig intézi az adminisztratív teendőket és a marketinget – ez volt az elképzelés a Microprose mögött, és remekül működött évekig. Amikor később szar került a palacsintába, Meier akkor is csak szép emlékeket emlegetett, ha a cégről kérdezték.
Még Atarin kezdte a játékfejlesztést, de mivel a Commodore 64 nagyobb piac volt, hamar átnyergelt, és a Pirates! is erre készült már el. Pontosabban a Sid Meier's Pirates!, hiszen ez volt a játék teljes címe. Hogy miként jött az ötlet, hogy Meier neve egyfajta védjegy legyen a játékokban, már a múlt ködébe vész. Meier szerint Stealey találta ki, de a volt pilóta azt állítja, a színész (és elhivatott gémer) Robin Williams javasolta egy konferencián. Akárhogy is, a Pirates! óriási szakmai siker volt, a játékosok is imádták, de a sikerét a Civilization felül tudta múlni.
Ezt a játékot Meier Bruce Campbell Shelley-vel készítette, aki videojátékos pályafutása előtt igen nagy tapasztalatot gyűjtött össze táblás társasjátékok készítésével. Jó páros voltak: 1990-ben megalkották a Railroad Tycoont, aminek Meier szerint a Sim City ágyazott meg. Az volt ugyanis az első olyan sikeres játék, amiben inkább építeni kellett, mint rombolni, és ez a szemlélet nagyon megtetszett Meiernek. Még jobb volt viszont az építkezés és a rombolás kombója, amihez akkor már egy kis felfedezés is társult, és máris a Civilizationnél vagyunk. Meier azt nyilatkozta egyszer: „Azokat a játékokat szeretem, amikben a játékos dönti el, milyen irányba tart a játék, és a végén úgy érezheti, egy teljesen egyedi sztorit alkotott, amit csak ő ért.” Ezt az ars poeticát tökéletesen megvalósította a Sid Meier's Civilization.
A Civilization megjelenése után nem sokkal a Microprose-nak befellegzett, de a brand erős maradt: öt fő játék jelent meg hozzá, és olyan spinoffok, mint a Colonization vagy az Alpha Centauri. A Microprose-tól pedig Meier pár kanyar után a 1996-ban a Firaxishoz került, amit ő alapított többedmagával. A cég azóta is prosperál, legutóbb az Ace Patrol nevű körökre osztott első világháborús repülős cukiságot adták ki, de ők jegyzik az UFO-t sikeresen újraélesztő XCOM-ot is – amihez mondjuk Meiernek nincs köze, inkább hű kobzosa, Jake Solomon munkája.
Az említett Kotaku-cikkben egyébként Solomon is megszólal, hosszan beszél arról, hogy Meier milyen nyitott és szerény ember, akivel lehetetlen nem jól kijönni. Az is szóba kerül, hogy Meiert mindenhova elkíséri a felesége, Susan (aki egyébként a Firaxisnál dolgozik), és hogy a fejlesztőnek mennyire fontos a keresztény vallás (egy baltimore-i templomban a mai napig orgonál). A lap újságírója azt is megkérdezi, hogy Meier így 60 év környékén nem gondolkozik-e a nyugdíjba vonuláson. Mire ő: „Kicsit most is úgy érzem, hogy már nyugdíjba vonultam. Hiszen azzal foglalkozom, amit szeretek csinálni. Még mindig szeretek játékokat fejleszteni, és nem gondoltam arra, hogy abbahagyjam.”
Mostanában főleg egy dinoszauruszos játék foglalkoztatja, amihez jó cím is lenne a Sid Meier's Dinosaurs. Eddig három prototípust készített, egy valós idejűt, egy körökre osztottat és egy kártyajátékot. Mindhárom ment a kukába, mert szerinte nem voltak elég szórakoztatóak. Talán egy negyedik vagy ötödik az lesz. Én kivárom.
Utolsó kommentek