HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Boldog 60. születésnapot, Sid Meier!

2014.02.25. 17:48 Stöki

Kicsit késve, de csatlakoznánk a Sid Meiert méltatók sorához. A fejlesztőlegenda tegnap volt hatvanéves, erről sok hírportál megemlékezett – legszebben talán a Kotaku. Érdemes elolvasni az ottani cikket, ebből most csak egy kis sztorit idéznénk.

Történt, hogy Meier és John „Vad Bill” Stealey, a Microprose társalapítója – és nem mellesleg egykori vadászgéppilóta – ellátogattak egy techkonferenciára. A rendezvényen volt egy kis játéksarok arcade gépekkel, elkezdtek játszani, és Meier szép sorban mindegyiken porrá alázta Stealeyt. Aztán elérkeztek a Red Baronhoz, a méltán híressé vált ataris repülőszimulátorhoz. Stealey érezte, hogy tartalékos pilótaként elérkezett az ő ideje. Leült a gép elé, és hosszan játszott, 75 ezer pontot összeszedve, amivel fel is került harmadik helyre a játék toplistájára. Aztán jött Meier, és lazán hozott 150 ezer pontot. Az egykori pilóta kicsit kiakadt, és megkérdezte Meiertől, hogy mégis hogy csinálta ezt. Mire ő csak ennyit mondott: „Amíg te játszottál, memorizáltam az algoritmusokat.”

sidm2.jpg

Meierről írtunk már többször korábban, a Pirates!-ről és a Civilizationről egész hosszan is. Meier informatikusként végzett abban a korban, amikor a háztartásokban még nem voltak számítógépek. Érdeklődése hamar a játékok felé fordult, és Stealey-vel 1982-ben alapította a Microprose-t. Előtte a General Instrument nevű számítógép-forgalmazó cégnél találkoztak, és mivel Meier – aki szabadidejében már akkor is játékokat készített – éppen egy kezdetleges repülőszimulátoron dolgozott, Stealey pedig ugye tartalékos vadászgéppilóta volt a légierőnél, jól egymásra találtak. A szerény, halk szavú Meier majd csinálja a játékokat, a harsány és vehemens Stealey pedig intézi az adminisztratív teendőket és a marketinget – ez volt az elképzelés a Microprose mögött, és remekül működött évekig. Amikor később szar került a palacsintába, Meier akkor is csak szép emlékeket emlegetett, ha a cégről kérdezték.

sidm.jpgMég Atarin kezdte a játékfejlesztést, de mivel a Commodore 64 nagyobb piac volt, hamar átnyergelt, és a Pirates! is erre készült már el. Pontosabban a Sid Meier's Pirates!, hiszen ez volt a játék teljes címe. Hogy miként jött az ötlet, hogy Meier neve egyfajta védjegy legyen a játékokban, már a múlt ködébe vész. Meier szerint Stealey találta ki, de a volt pilóta azt állítja, a színész (és elhivatott gémer) Robin Williams javasolta egy konferencián. Akárhogy is, a Pirates! óriási szakmai siker volt, a játékosok is imádták, de a sikerét a Civilization felül tudta múlni.

Ezt a játékot Meier Bruce Campbell Shelley-vel készítette, aki videojátékos pályafutása előtt igen nagy tapasztalatot gyűjtött össze táblás társasjátékok készítésével. Jó páros voltak: 1990-ben megalkották a Railroad Tycoont, aminek Meier szerint a Sim City ágyazott meg. Az volt ugyanis az első olyan sikeres játék, amiben inkább építeni kellett, mint rombolni, és ez a szemlélet nagyon megtetszett Meiernek. Még jobb volt viszont az építkezés és a rombolás kombója, amihez akkor már egy kis felfedezés is társult, és máris a Civilizationnél vagyunk. Meier azt nyilatkozta egyszer: „Azokat a játékokat szeretem, amikben a játékos dönti el, milyen irányba tart a játék, és a végén úgy érezheti, egy teljesen egyedi sztorit alkotott, amit csak ő ért.” Ezt az ars poeticát tökéletesen megvalósította a Sid Meier's Civilization.

shot-11.png

A Civilization megjelenése után nem sokkal a Microprose-nak befellegzett, de a brand erős maradt: öt fő játék jelent meg hozzá, és olyan spinoffok, mint a Colonization vagy az Alpha Centauri. A Microprose-tól pedig Meier pár kanyar után a 1996-ban a Firaxishoz került, amit ő alapított többedmagával. A cég azóta is prosperál, legutóbb az Ace Patrol nevű körökre osztott első világháborús repülős cukiságot adták ki, de ők jegyzik az UFO-t sikeresen újraélesztő XCOM-ot is – amihez mondjuk Meiernek nincs köze, inkább hű kobzosa, Jake Solomon munkája.

civ.png

Az említett Kotaku-cikkben egyébként Solomon is megszólal, hosszan beszél arról, hogy Meier milyen nyitott és szerény ember, akivel lehetetlen nem jól kijönni. Az is szóba kerül, hogy Meiert mindenhova elkíséri a felesége, Susan (aki egyébként a Firaxisnál dolgozik), és hogy a fejlesztőnek mennyire fontos a keresztény vallás (egy baltimore-i templomban a mai napig orgonál). A lap újságírója azt is megkérdezi, hogy Meier így 60 év környékén nem gondolkozik-e a nyugdíjba vonuláson. Mire ő: „Kicsit most is úgy érzem, hogy már nyugdíjba vonultam. Hiszen azzal foglalkozom, amit szeretek csinálni. Még mindig szeretek játékokat fejleszteni, és nem gondoltam arra, hogy abbahagyjam.”

Mostanában főleg egy dinoszauruszos játék foglalkoztatja, amihez jó cím is lenne a Sid Meier's Dinosaurs. Eddig három prototípust készített, egy valós idejűt, egy körökre osztottat és egy kártyajátékot. Mindhárom ment a kukába, mert szerinte nem voltak elég szórakoztatóak. Talán egy negyedik vagy ötödik az lesz. Én kivárom.

81 komment

Címkék: születésnap pirates civilization sid meier

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr785832618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AlexWolf 2014.02.25. 18:09:20

A Fallout sorozat mellett a Civ sorozat az, amivel órákra (hetekre, hónapokra) le tudok ülni és játszani, mind a mai napig.
Sőt a Civ-ből készült társassal is sokat játszunk.

flea 2014.02.25. 18:11:36

Szerintem a játéktörténelem egyik, ha nem a legnagyobb szabású figurája. (Pedig szerencsére erős a mezőny.) Éljen soká! :)

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2014.02.25. 18:34:25

A Microprose "szimulátorokat" imádtam a C64-en...

Komojtalan 2014.02.25. 18:43:41

Elismerem mint az egyik legnagyobb játékírót, de nekem talán egyetlen játéka sem jött be. A klónjai igen, az alapmű nem. Amikor olvastam Cowboytól a Civilization leírást alig vártam, hogy legyen Amigám (C64 volt), amikor meglett akkor meg következő héten delete, kellett az új játékoknak a hely :-). Pedig biztos jó, de valahogy nem fogott meg, ahogy a többi része sem. Megnéztem mit csinált még és egyedül a Gettysburgot játszottam ki.

Po 2014.02.25. 19:30:49

CoVboy még a béna játékokról is képes volt stílusos és k**vajó dolgokat összeírni, de spec. a Civ egy igazi klasszikus, RT és Pirates! dettó - azzal együtt, hogy én jobban szerettem a kalóz témakör Monkey Island-es feldolgozását :)

TH 2014.02.25. 19:31:02

@Komojtalan: fura, szinte az összes Civilization zseniális szerintem, rengeteget játszottam velük. Mondjuk nekem meg a Railroad Tyccon nem jött be annyira, ellentétben a Transport Tycoonnal egy picit később...
És nyelvtannáci mód aktív: (régi vesszőparipám, elnézést, és tudom, hogy nincs is igazam, de az mindegy :D): nem kijátszani, kijátszani a kártyát lehet vagy valakit kijátszani, a játékot végigjátsszuk. :p

Pretoryan 2014.02.25. 19:53:02

Akkor most ennek tiszteletére, egy RHE -t (Random - nemzet, Huge - méretű map, Empire - nehézség) tolok Civ5-BNW-vel :-)

Amúgy nekem a Civ 1-2 volt a gyerekkorom, a Civ 2-t imádtam a legjobban, minden gyermeteg hackjével együtt, azóta csak az 5 fogott meg.

RailRoad Tycoon annyira jó, hogy hajlandó voltam még a mostani Sid Meier's Railroadssal is játszani egy keveset.

És hát Pirates!, hogy hány JoyStick ment tönkre alatta! :-)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.02.25. 19:55:11

@TH: Szerintem a kijátszani simán belefér már a szlengbe, kb. olyasmi, mint a kimaxolni. Amúgy hallottam már olyat is, hogy kiezrezni (vagyis egy xboxos játéknál minden achievementet megszerezni).

wirth6 2014.02.25. 20:23:48

@Stöki: Ó, a kimaxolni-t én hogy gyűlölöm (különösen ha nem is játékos szövegkörnyezetben van, mint kimaxolni az életerőt, hanem mondjuk kimaxolni a cukiságfaktort). Viszont mostanában fedeztem fel az OpenTTD projektet, és még mindig élvezem a közlekedési vállalatok irányítását (még ha fele időm az elöregedő járművek cserélgetésére megy is el).

Skunkworks 2014.02.25. 20:35:14

Óóó, az a Civből való kép. Gyermekkor, téli szünet 386 SX, DOS, és szótár, hogy értsük miről is van szó. Bizony, régi szép idők. Az a kérdésem, hogy volt egy játék és bolygót kellett kolnizálni benne, például a Marsot. Valami CO2 generátorokat kellett lepakolni, hogy melegebb legyen, aztán növényeket, meg mittudomén. Ez most az Alpha Centauri lett volna? Nem emlékszem rá. De lehet nem is Sid Meier játéka volt. Tudja esetleg valaki? Bár ez elég kevés infó.

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2014.02.25. 20:51:34

@Skunkworks: Szerintem Alpha Centauri.

Egyébként imádom a Civet és a fickót is. Miatta lettem Sidaries.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2014.02.25. 20:57:24

colonization, subwar2050, simgolf, f-19, f-15, railroad tycoon. nekem ezek voltak a kedvencek.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.02.25. 21:18:55

@Skunkworks: És az leesett, hogy a képen látható tanácsadó maga Sid? :)

wirth6 2014.02.25. 21:31:51

@Stöki: Basszus, itt van egymás alatt a két kép, és nekem nem esett volna le, ha nem mondod. Pedig így megnézve tényleg látni hasonlóságot.

Skunkworks 2014.02.25. 21:52:12

@bucsher: Megnézem hátha. Volt egy könyv, amiben pc-s játékok voltak leírva, hogy kell játszani meg ilyenek. Abban volt, meg havernak meg is volt a játék.

Ööö 2014.02.25. 22:23:18

Meier azt nyilatkozta egyszer: „Azokat a játékokat szeretem, amikben a játékos dönti el, milyen irányba tart a játék, és a végén úgy érezheti, egy teljesen egyedi sztorit alkotott, amit csak ő ért.”
Háát... 1984-ben a Seven Cities of Gold ezt már megvalósította.

petrol pet 2014.02.25. 22:30:50

Á, látom itt a legnagyobb játék a téma, úgy látom. Nekem komplett éveim mentek rá, de már jobban vagyok. :)

WoodrowWilson 2014.02.25. 22:38:42

@wirth6: OFF: OTTD-ben van autocsere opció, ami az összes kijelölt típust egy általad megadottra lecseréli.

Ellensúly 2014.02.25. 23:16:39

Isten éltessen, Sid! Iszom az egészségedre egy kupicával abból a rumból, amelyet egy spanyol bárkáról zsákmányoltam Puerto Bello mellett.

TH 2014.02.26. 00:19:04

@Stöki: persze, hogy belefér, semmi baj vele, ez csak az én egyéni hőbörgésem, aminek nehezen tudok ellenállni. :)

TH 2014.02.26. 00:19:53

@wirth6: "még ha fele időm az elöregedő járművek cserélgetésére megy is el"
kár arra pazarolni az idődet, ami a játékban automatizálható. :)

Elcseszett nick 2014.02.26. 01:44:53

@TH: És igazad sincs.
Példamondat: Na, mára kijátszottam magam, megyek is pihenni. :)
Ha magamat kijátszhatom, akkor egy játékot is. :D

Isten éltessen Sid!

Celtic 2014.02.26. 07:51:10

Gunship, F-19 Stealth Fighter
Pirates!
Railroad Tycoon

Nekem egyedul a Civ nem jott igazan be, sokat jatszottam vele, de nem volt hozza leiras, igy sokat nem ertettem (asszem, a varosoknal lehetett allitani, talan buzakalasz meg Elvis-figura, szoval ilyen aprosagok)

Pirates-ben egy tettnek rogton lett kovetkezmenye (kiraboltal egy varost? rogton jott a "haragszom rad" a varos tulaj-nemzetetol), Civ eseten meg par kor mulva lett eredmenye, de nem tudtam, hoyg pontosan melyik beallitasomnak.

Egyenkent Pirates-bol a cca. 10 eves felujitas is nacceru elmeny (leszamitva a tancot...)

Aztan meg persze az elso UFO, amivel mai napig eljatszok, megvan a marsi kuldetes es ott abbahagyom par honapra, aztan ujrakezdem...Nincs kedvem _tenyleg_ vegigjatszani :)

tb79 · http://www.ukulele.hu 2014.02.26. 08:20:53

@TH: A szívemből szóltál. Nincs olyan szó a végigjátszott játékra, hogy "kijátszottam". Kijátszani = kicselezni. Kártyajátékban szokták még ritkán használni, de nem egy végigjátszott számítógépes játékra. Hasonlóan szar a CD-re "kiírni". Kiírni szabadságra, szülésre szoktak. Az igekötő tök fölösleges. CD-re ír. DVD-re ír. Még rövidebb is. Viszont a kimaxol nekem tetszik :).

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.02.26. 08:38:56

@Ööö: Persze, nem a Civ volt az első ilyen, de szerencsére ezt nem is állítottam.

Tojásos Nokedli Fejes Salátával 2014.02.26. 08:43:06

...és soká éljen Sid Meier, köszönet a sok-sok órányi minőségi játékélményért!
...Stöki, ha nem írod oda, nem esett volna le hogy ő van a képen...
Alpha centauri, tényleg! Ideje megint leporolni :)

flea 2014.02.26. 08:51:54

Mint az ügyeletes nyelvtannáci-különítmény idegesítően jeles tagja, szükségesnek tartom megjegyezni, hogy a "kijátszani" szó "végigjátszani" értelemben történő használata ellen kizárólag esztétikai érvek szólnak. Tehát utálni lehet az ilyen használatot, de helytelennek nevezni tévedés.

(Mellesleg a játékokat sokak szerint kitolni szokás. Na erre varrjon képzavart, aki tud.)

Visszakanyarodva a témához: nem tudom, mire mentem volna anno a Civvel, ha nem vagyok körülvéve olyanokkal, akik pontosan tudták, mi mire jó. (Ezzel együtt emlékszem, hogy életem első játékát Chieftain - legbénább - nehézségi szinten úgy nyertem meg, hogy mikor kifejlődött a puskapor, onnantól csak muskétással mentem mindenre. Arra csak később jöttem rá, hogy az egységek neve mellett a három szám a támadás/védekezés/mozgás, ami a muskétásnak 2/3/1, a katapultnak - amiből a világhódítás közben 4 ült Londonban beásva - meg 6/1/1 :))

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.02.26. 08:59:51

Szerintem a játéktörténelem legviccesebb reklámját ahhoz a Civilization IV-hez készítették, ami mind a mai napig fent van a gépemen, minden héten játszom vele ha más nem néhány fordulót:

www.youtube.com/watch?v=Br1BWPWEdlQ

Erre épít a Civilization V reklámja, ami az előzőre épít, de közel sem olyan vicces, bár ebben is felbukkan Sid:

www.youtube.com/watch?v=ccn9V8V10q4

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.02.26. 09:02:35

@Tojásos Nokedli Fejes Salátával: "...és soká éljen Sid Meier, köszönet a sok-sok órányi minőségi játékélményért!"

+1!

Ja és kérném vissza a dioptriákat, amit az eredeti Civ-el, meg a Railroad Tycoonnal elveszítettem! 8-)
Apropó RT! Arra emlékeztek, hogy Debrecen, Debreckennek volt írva a játékban? Nem volt nagy kaland, hamar megtaláltam, hogy hol van ez az infó és kijavítottam. 8-)

flamer 2014.02.26. 09:13:10

@flea: Belőlem a "kipörgetni" hozza elő a nyelvtanvérfarkast (ez abban különbözik a nyelvtannácitól, hogy nincsenek érvei, csak belezni akar).

Azt meg most már nem írom le, hogy szerintem a cives screenshooton az a tanácsadó kiköpött Sid Meier :)

sircube2 2014.02.26. 09:19:37

Keves gamedesignert tisztelek annyire mit Sid Meier-t. 10 eve szereztem tole hollandiaban egy alairast a Pirates! terkepre. Kint is figyel a nappaliban. Elnezve mekkora tisztelet ovezi itthon es kulfoldon, jo dontes volt igy utolag. ;)

Komojtalan 2014.02.26. 09:28:46

@Ööö: Lehet pont ezért nem szeretem a játékait, nekem kell egy minimális útmutatás. Nem annyi persze mint a szőkék labirintusa: Egyenes folyosó végén 2 ajtó :-),de a pl. a Supremacy, Millineum 2.2 többször is végig játszottam, tehát a műfaj nem idegen tőlem.

Komojtalan 2014.02.26. 09:37:55

@flea: Erről az Oil imperium jut eszembe. Sokszor multiztunk hárman, négyen, egy ideig nem is volt gond, szórakoztató volt. Aztán rájöttem, hogy a hajók vételéből-eladásából sokkal jobban lehet keresni, a fene se fog Katmanduba, meg ki tudja hova szállítani :-). Persze ezzel vége is lett a játéknak és akkoriban nem nagyon volt több személyes multiplayer játék, így C&C -ztünk egészen a Heroes of might & magic megjelenéséig.

TH 2014.02.26. 09:52:39

@Elcseszett nick: Persze, hogy nincs igazam, ez pusztán érzelmi alapon megközelített nyelvhasználati kérdés. Általában elég rugalmas vagyok ezen a téren, a "kijátszani" talán szinte az egyetlen vesszőparipám. :)

Skunkworks 2014.02.26. 10:05:16

@Püspök utcai gombaszedő: Ön nyert rádiót! Tényleg ez az! Köszönöm a segítséget! Le is szedem aztán valami portable Dosboxxal beüzemelem délután a melóba meg a civ 1-et. Köszi mégegyszer!

MEDVE1978 2014.02.26. 10:15:55

Én először a Pirates!-el találkoztam tőle. Szerintem az a játék kb. 10-12 évvel előzte meg a korát. Játszhatóság szempontjából valamikor a kilencvenes évek közepe - végére értek el oda a játékok, ahová Meierék már a nyolcvanas évek közepén.
Szabad játékmenetben talán egyedül a három évvel későbbi King's Bounty közelítette meg.
Remélem Meiernek lesz még nagy dobása. Egy új Civilizationt szívesen látnék...

Bár az igazság az, hogy a Civilization típusú játékokat mostanában vicces módon lenyúlta a SEGA és keresztezte a Total War-al. (Ha valaki megnézi a ROME 2-t, gyakorlatilag Civilization szerű a társadalom és gazdaságfejlesztés).

Scagnetti 2014.02.26. 10:54:58

Nem hiszem, hogy túloznék, ha azt mondom, hogy a Microprose-Firaxis játékokkal töltöttem el a legtöbb időt. Többet, mint minden más cég játékaival együtt. Ufo1-3, Civ 1-3, Colonization, Master of Orion1-2, Transport Tycoon, Pirates és nem kevés játék még C64-en.

Sokáig éljen a mester!

Ellensúly 2014.02.26. 10:55:48

Ha már nyelvtannáculunk, nagyon szépen kérek mindenkit, hogy a -val/-vel helyett NAGYON helytelenül használt -al/-el ragot sürgősen felejtse el a g*cibe, szép magyar nyelvünk védelmében. Köszönöm!

Bobby Newmark 2014.02.26. 10:58:03

Sid Meier játékait imádom... a Civ4-gyel bezárólag.

Minden tiszteletem ellenére az új Firaxis játékok szerintem szarok.
A Civ5 számomra teljesen hihetetlen, hogy egy Sid Meier játék a csóka 30+ év fejlesztői tapasztalatával GYEREKBETEGSÉGEKKEL küzd. Olyan balfaszságok vannak benne, ami még egy elsőjátékos fejlesztőnél is ritkán csúsznak be.
Főleg a multiplayerre gondolok, ami egészen egyszerűen nem működik. A legnagyobb meccs, ami még elindul, az a négy emberes, ennél több esetén nem indul el az első kör.
A multi lobbi egy információhiányos idiótaság, SEMMIT nem tudni a játékmódról kintről, be kell lépni. Így ha az ember multizni akar, akkor fel lehet készülni egy fél órától a végtelenségig tartó lobbizásra, amikor az emberek belépnek, megnézik a játékmódot és beállításokat, aztán kilépnek mert nem tetszik nekik.
És ezt ÉVEK alatt basztak kijavítani, persze a rókabőr DLCk és kiegészítők meg jönnek szarásig.

Új UFO szintén csalódás volt. Lineáris, nincs benne pályagenerátor (tíz év alatt kicsit visszafejlődött a programozói tudás a jelek szerint), a bázisépítés nem stratégia, hanem puzzle, a mozgáspontos rendszer gagyi. Gyakorlatilag az összes változtatás az eredetihez képest lefelé vitte a játék élvezhetőségét.

Részemről Firaxis bekerült a kétséges kategóriába, úgy tekintek rá, hogy egy a régi nagy címekből és Sid Meier nevéből megélő rókabőrgyár.

deruyter 2014.02.26. 11:04:39

Civ széria, colonization, az alpha centauri, x-com, CIV col.
Repsect!
Évek mentek ezekre rá az életemből. És még fognak is : )
Viszont az utóbbi időben elég csúnya üzleti modellre álltak rá, nevezetesen, hogy az alapjáték magában soványka, aztán évek alatt adják ki hozzá a kiegészítőket, amik tulajdonképpen eleve részei kellettek volna, hogy legyenek pl. vallások. Így évekig várni kell, mire érdemes belefogni egy teljes civilizáció felépítésébe. Viszont nagyon ász, hogy lehet moddolni. Pl. a CIV4 sokkal jobb lett a "... new dawn" moddal vagy a CIVCOL a "religion and revolution" moddal (schmiddie modmod-jával.)

deruyter 2014.02.26. 11:10:00

@Scagnetti: A master of orion-hoz egyébként mennyi köze van?

Scagnetti 2014.02.26. 11:15:37

@deruyter: Tudtommal nem sok, de nem is azt írtam, hogy mindet ő csinálta.

A civ hatása mindenképp érződik rajta.

Scagnetti 2014.02.26. 11:24:39

@Bobby Newmark: Az új XCOM sok helyen lebutított verziója a réginek. Valóban a lineáris játékmenet, a pályagenerálás és a leegyszerűsített bázisépítés, fegyvergyártás egy pillanat alatt és hasonló hülyeségek nem tetszenek.
A taktikai része már felemás. Egyrészt rühellem a korlátozásokat, pl. a hatfős csapatot egy nagy baromságnak tartom, meg a hülye mozgásrendszert is (pl. mozoghatsz és lőhetsz, de nem lőhetsz és mozoghatsz), másrészt pont ezek miatt sokat kell agyalni (legalábbis magasabb szinten), hogy mi is legyen a következő lépés, és ez a része tetszik. Legnehezebb fokozaton piszok nehéz a játék, főleg ha a szerencse nem áll mellettünk.
De még így is jobb volt a mozgáspontos rendszer, arról nem is beszélve, hogy az emberek felszerelése egy vicc. Ha van náluk egy gránát, meg egy scope, akkor mást már nem is vihetnek.

Szomorú, de még mindig a lassan 20 éves Apocalypse az utolsó méltó folytatás.

deruyter 2014.02.26. 11:28:51

Értem értem. Nem volt csesztetési szándékom. Inkább kíváncsiság.
Éljen Sid, a microprose, a firaxis, és hogy egy konkurenst is mondjak a Paradox!
Egyébként itt lenne az ideje, hogy valaki a master of orion, a galciv, és pl. az emperor of the fading suns és esetleg a civ széria előnyeit egybegyúrva valami igazán zsír űr-stratégiát gyártson. Szerintem pl. a master of orion majdnem hibátlan, kivéve, hogy az AI kissé butus, a diplomácia pedig gyakorlatilag nem működik. A galciv-ben ez jó, viszont ott nincs olyan klassz szofisztikált űrcsata.

Mad Mind 2014.02.26. 11:45:23

@Sam. Joe:
Én pont nem javítottam, mert vicces volt.

Baaah 2014.02.26. 11:45:52

Jajj de jó, mikor a tv-ben (junoszty:)) kiment valami ellenállás és 2 cm-es magasságú képen játszottam a Pirates!-t :) Mondjuk, akkor nem foglaltam várost mert a kis kockákat nem tudtam rendesen elrejteni a bozótba :D

A Railroad Tycoon-ért meg meg is tanultam angolul :)

Scagnetti 2014.02.26. 11:46:54

@deruyter: Nem is vettem csesztetésnek. Bocs, ha ez jött le belőle!

Hát ja, ez jó lenne. Sok olyan játék van, mely egyes területeken nagyon jól teljesít, másban meg béna. A diplomácia szerintem a civeknek sem volt nagy erősségük, az Orionban meg gyakorlatilag a flotta erejétől függött minden. De azért arra jó volt, hogy összeugraszthassunk pár ellenfelet néhány körre. :)

Ja és kihagytam a felsorolásból a Master of Magic c. gyöngyszemet is, azt is nagyon szerettem.

Bobby Newmark 2014.02.26. 12:55:39

@Scagnetti: A Master of Magic-nek a kiadója ugyan a Microprose, de nem Sid Meierék fejlesztették.

deruyter 2014.02.26. 15:34:04

@Scagnetti: Master of Magic rulez. Érdekes, hogy mintha az AI programozása sokkal komolyabb fejtörést okozna a programozóknak, mint minden egyéb. A legtöbb progginak ez a gyengéje. Amíg látványban hatalmas fejlődés volt, ezen a téren nem nagyon, 1-2 kivételtől eltekintve. Pl. a galcivben megismert trade-elés elég jól használható. Be lehet dobni a dealbe technológiát pénzt stb.
A MoO-ban meg szinte mindig csak teljesen aránytalan deal-eket hajlandó felajánlani az AI. Ezért vagy mindentkikutató "creative" vagy hiperjól kémkedő fajjal érdemes indulni. A fair technológiai csere majdnem lehetetlen. Az érdekelne, hogy ugrasztottad össze a fajokat? Nekem még a legjobb viszony esetén is balul sült el az ilyen "demand", mert hogy nekem lett végül had üzenve.

Bobby Newmark 2014.02.26. 17:05:06

@deruyter: Az a helyzet, hogy egy Civilization még az emberek nagyobb többségének is magas, és még az emberileg egyszerű feladatok mesterséges intelligenciával elvégeztetése sem megy könnyen (pl útkeresés). Civben olyan sok mindenről kell dönteni, és annyi lehetőség van a gazdasági optimalizálásra, hogy azt szinte lehetetlen algoritmizálni.
Főleg ez a bajom a Civ5-tel is, az AIval játszani olyan, mint Zuzu Petals-szal beszélgetni, ember ellen meg nem lehet, mert nem működik.
Minden idők legjobb Civje a négyes.

Na meg az a baj, hogy még az "elég jól használható" is nagyon kevés.
Civ3 óta lehet "normálisan" kereskedni technológiákkal, pénzzel, városokkal, akármivel. Ennek ellenére az AI halálnyugodtan felrúgja az előző körben kötött, neki előnyös üzletet, ha olyanja van.
Meg a jelek szerint egyetlen változó jelzi a viszonyt az AI és a játékos közt, amit túl sok dolog befolyásol. Civ3-ban ráadásul még bugos is: ha elkéred az egész birodalmát, meg annyi pénzt körönként, amit fizikailag lehetetlenség lenne megtermelni, és rátapadsz az "add ide, vagy megdöglesz" gombra, akkor ez a változó egyszer csak túlcsordul, átcsap a viszony pozitív végtelenbe, és ODAADJA! :D

Scagnetti 2014.02.26. 17:53:43

@deruyter: Most már megnézem azt a galciv-et, felkeltetted az érdeklődésem iránta. :)

Igen, sokszor a letölthető AI-k sokkal jobbak egy-egy játékhoz, mint az eredetiek. Nem tudom, miért nem fordítanak erre energiát. Illetve sok játék esetében a ma már alapvető multiplayer miatt, de pl. egy civ esetében ez sem lehet az ok, hisz az még mindig inkább single player játék. Helyette megoldják azzal, hogy a gép csal.

Egy idő után rá lehetett érezni, mikor jön el az a pillanat, mikor valamelyik gépi játékos belénk akar kötni. Általában ezt megelőzően próbáltam én szövetséget kötni vele, és rávenni, hogy megtámadjon valakit, aki lehetőleg a galaxis túlsó végében volt. Nem hosszú az ilyen háború, de mire odaviszi a flottáját, csatáznak pár kört, majd visszavonul a flottájával, az azért simán lehetett 20-30 kör is, ezzel is nyertem egy kis időt.
Egyébként, hacsak nem voltál domináns az adott játékban, úgyis mindig beléd kötöttek egy idő után.
És igen, a kémkedés is jó volt. Darlokot ezért szerettem. :) Általában rá lehetett fogni valakire, hogy ő kémkedett. Ha még Psilon is volt a közelben, akkor sokszor fejlettebb voltam, mint a legtöbb faj a galaxisban. :) Egyedül a klackon tömeggyártás ellen nem volt ellenszer. Főleg az első részben.

Scagnetti 2014.02.26. 17:55:43

@Bobby Newmark: Tudom, de azért a civ az alapja annak is.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.02.26. 19:19:45

@Bobby Newmark: Sajnos egyet kell értsek! A CiV 5 nagyon kiábrándító a rettenetesen sok bug miatt és lassú is mint a tetű. Multit sohasem próbáltam. A játékmenetet is visszalépésnek érzem, de megértem, ha el akarják adni, butítani kell azon a piacon, ahol "szaladok a szűk folyosón és RPG-vetővel lövöm ki a tehenet" bonyolultságú shooterek számítanak eladhatónak. Mit nem adnék egy CiV IV, HD grafikás verzióért - bár az eredetivel sincs bajom.

@deruyter: Azt véletlenül pont tudom, hogy a Master of Orionokhoz nincs köze Sidnek, de nekem is óriási kedvenceim voltak!

@Mad Mind: Mi valószínűleg nem ugyanazon a létsíkon mozgunk programozási képességek terén. Nekem óriási sikerélmény volt, hogy megoldottam a - mittudomén - townnames.dat szintű feladványban az elgépelés javítását. A mai fejemmel már pontosan tudom, hogy a lenyugtatózott, fához kötözött, kivénhedt, cirkuszi medve kilövésével egyenértékű sporteljesítmény, de akkor még tizenvalamennyi éves voltam csak. 8-) Viszont én azon derültem nagyon jókat, hogy - érthető okból - az állomások nevét a brit állomáselnevezési szokások szerint generálta. Imádtam például Budapest Wooods-t.

Amúgy pont a Railroad Tycoon-ról jutott eszembe, hogy a múltkor valaki feltette a lightosan trollos kérdést, hogy régen minden jobb volt-e. Nem, de például azon túl, hogy az RT eleve stílust teremtett, volt benne egy csomó olyan apró poén, ami miatt nagyon-nagyon lehetett szeretni. Biztos mindenki emlékszik arra, hogyha csődbe mentél, akkor a vasúti hajtányos jelenet a végén szerintem állati vicces volt, vagy a minősítés, hogy a karrieredet miként folytatod tovább. Hol vannak ilyenek a mai játékokban?

A legutolsó ilyen, amire emlékszem az a Duke Nukem 3D volt, ahol Duke viccesen volt tahó, amit nem nagyon sikerült visszaadni a nagyon megkésett folytatásban.

Sid játékaival kapcsolatban mindig az volt a benyomásom, hogy egyáltalán nem vette komolyan magát, annál inkább amit csinált és ez szerintem óriási erény!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.02.26. 21:32:13

Amikor egy játék mellett azt látom, hogy Sid Meier, akkor az rossz már nem lehet.

Mad Mind 2014.02.27. 07:54:20

@Sam. Joe:
Nem kritizáltalak, csak szerintem, pont azért volt érdemes benne hagyni, mert vicces hiba.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.02.27. 11:40:13

@Mad Mind: Nem is vettem rossz néven amit írtál, sőt! Látod, ott a szmájli. De ha már ennyit beszéltünk róla, elő kell kerítenem és játszani vele egyet!

Arilian 2014.02.27. 12:03:00

CIV4 szerintem is jobb volt mint az 5, de legtöbb ember a CIV4 3 kieges moddolt verzióját hasonlította az alap civ 5 höz. Azóta kijött 2 kieg, és a CIV5 is érdekes, ráadásul nekem a Combat része jobban is tetszik (még ha a gép nem is tudja kezelni jól)
Multiban meg a hot-seat tökéletesen használható :)

Azt mondanám, hogy CIV4 99%os CIV5 pedig 95%os játék. Az összes civvel játszottam legalább 1000 órát, van összehasonlítási alapom...

Amiben a civ5 butult az a nehézség, a 8as szint is könnyen verhető legtöbb esetben reload nélkül, 4ben pedig már a 6os is tudott meglepetéseket okozni...

Bobby Newmark 2014.02.27. 12:20:53

@Arilian: Az a baj, hogy AI ellen civezni kb a windowsos passziánsszal egyenértékű szórakozás és kihívás szempontjából. Ja, nem, a passziánszt be is lehet bukni.

A Civ4-gyel sem sokat szingliztem, de rengeteg multit lenyomtunk 2v2, 3v3-ban.
Ez a Civ5ben lehetetlen. Ez nálam nem 5%nyi hiba, hanem 100. Nem az van, hogy húzom a szám picit, de játszom vele, hanem amikor újonnan előrendelve megvettem, akkor volt fenn egy hónapig a gépemen, azóta nem vagyok hajlandó játszani vele.

Kicsit sztorizok Civ4-et, ha már így belemelegedtem.
Az egyik első multis meccsem sosem felejtem el. Nem voltunk még ember ellen túl gyakorlottak, rendesen lemaradtunk. Kontinenses térkép volt, és átjöttek ágyúkkal meg gránátosokkal, és elkezdték megenni a birodalmunkat. Egyetlen esélyünk a kulturális győzelem lett volna. A három legnagyobb kultúrás városunkat körmünkszakadtáig védtük, kihúztuk valahogy a modern korig, és a saját korábbi városainkra szórtuk az atomot. Aztán bebuktuk az egyik kulturális várost, majd sorban a többit is, és kiirtottak minket.

Aztán persze később belejöttünk rendesen a multis tempóba, és egy idő után gyakorlatilag minden meccsünket megnyertük.

Hm, lehet, hogy megnézem, vannak-e még mostanában pléjerek a 4ben...

B-Bird 2014.02.27. 19:48:58

@Skunkworks: Nekem erről egy jó régi Moonbase c. játék jut eszembe. Akkoriban full Sim City-nek tűnt, csak a hó'don.

www.mobygames.com/game/moonbase/screenshots

Bobby Newmark 2014.02.28. 09:50:05

@B-Bird: Elsőre nekem is az ugrott be, de szerintem ott nem lehetett terraformálni.

Arilian 2014.02.28. 10:58:24

Sokat játszottam moonbase-el, de az simcity klón volt nem civ.

civ5ben meg javítottak a multin 2 kieg alatt sokat, és tudomásom szerint sokan játszanak. (én nem)
Van már nem szimultán kör is ha az zavart.

B-Bird 2014.02.28. 12:15:40

@Arilian: Igen, az volt... csak Skunworks keresett egy régi ilyen űrbéli játékot. Azt próbáljuk épp kitalálni.

B-Bird 2014.02.28. 12:19:24

@Bobby Newmark: Pedig nekem valamiért rémlett, hogy a különböző épületegységek között volt növényi épület, meg co2... csak hát nem mi ástuk be a répafát, földimogyorófát, kólafát, chipsfát. :-)

B-Bird 2014.02.28. 12:20:28

@B-Bird: (Esztergomban végeztem, tanultam biológiát) (bocs az esztergomi lakosoktól, ez aljas volt... belátom, megbántam) :-)

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2014.02.28. 13:15:26

@Scagnetti: A Galactic Civilizations 2 sem rossz, több is a kiegészítője, mint az első résznek.

Ami elérhető magyarítás a két alapjátékból, azt mi csináltuk, az elsőnél még segített a vezető programozó a karakterkészlet-szerkesztéssel (bugos volt az ékezetes rész- mert hát minek figyeljenek arra, ami náluk nem igazán látszik:)

krcsirke 2014.02.28. 17:17:26

Nekem nem teljesen ez a stílusom, eljátszottam a civ részeivel, de valahogy a Sierrás Empire Earth maradt a favorit nekem és az Age of Empires széria.
Lehet szidni, de ez van, nekem azok az örök kedvencek ilyen téren.

Tojásos Nokedli Fejes Salátával 2014.02.28. 20:39:32

Lehet hogy csak nekem új, de nekem teljesen, és nagyon tetszik :)

www.youtube.com/watch?v=addABbm5VPo

Gőzpánk 2014.02.28. 22:45:11

Jesszus. Civ 1 ből elsőre még mindig az ugrik be ahogyan írtam át a játékot magyarra hogy minél több ismerősöm tudjon vele játszani, ahelyett hogy én játszottam volna vele :DDD

Egyébként ha egyszer lehetne egy gamer kívánságom szeretnék egy Sid Meier - Peter Molyneux által fejlesztett játékkal játszani amit nyakon öntünk Viktor Antonov-al. (Ha már Adam Adamowicz-al már nem lehet)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2014.03.01. 21:06:59

@molnibalage: ettől a videótól kedvem támadt civezni.
mint a system shock videóktól általában.

2014.03.13. 10:41:07

@deruyter: @Scagnetti: A Master of Magicnak elvileg készül egy méltó független remake-je: myworldsofmagic.com/

Scagnetti 2014.03.13. 12:03:13

@somewhat damaged: Köszi az infót! Ez még akár jó is lehet.
süti beállítások módosítása