HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Ennyi volt, bezár a Bioshock stúdiója

2014.02.18. 23:08 Stöki

Az Irrational Games befejezi működését, legalábbis a mostani formában mindenképpen. Ezt Ken Levine, a cég vezetője és egyik alapítója jelentette be a stúdió honlapján. Az Irrational Gamesnek 17 éves működése alatt olyan játékokat köszönhettünk, mint a System Shock 2 vagy a Bioshock széria. A legutolsó játék is az utóbbi sorozatot erősíti, a Bioshock Infinite kétrészes dlc-jének befejezése lesz.

bd.jpg

Levine azzal magyarázta a döntést, hogy a jövőben szerényebb keretek között szeretne olyan játékokat fejleszteni, amik a sztorimesélésre koncentrálnak - ne féljünk a szótól: indiesedik a stúdió. Persze ez elég nagy véráldozatokkal jár: 15 ember kivételével mindenkit szélnek eresztenek, Levine szerint minden távozónak igyekeznek segíteni, hogy hamar munkát találjon.

A Bioshock Infinite fejlesztése ugyebár nem ment simán - többször halasztott premier, eredetileg tervezett, de aztán kivágott funkciók -, talán ez is közrejátszott Levine döntésében. És persze mostanában a kicsi, de profi csapatoknak elég jó a piaci klíma. Én úgy veszem ki az üzenetből, hogy a Bioshock jogai a 2K-nél maradnak - a kiadóról egyébként szintén megemlékezik Levine pár szép szóval.

Én most egy szomorú Big Daddy vagyok.

32 komment

Címkék: vége bioshock irrational games

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr715821681

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.02.18. 23:20:15

én ezt nem értem, 2000-ig nagyjából csak azok a stúdiók zártak be amik valóban egyedi játékokat vagy nagyon rosszakat csináltak, egyedi alatt azt értem, hogy nem jött be a tömegeknek

de manapság havonta mennek tönkre a fejlesztők, kiadók, ezek szerint, egyáltalán nem éri meg ebben a bizniszben benne lenni, kreatív dolgokat létrehozni, mert előbb utóbb (de inkább előbb) tönkremegyünk bele, van egyáltalán olyan fejlesztő aki jelenleg biztonságban tudhatja magát, mondjuk a következő 5 évben?

Tapogatott Kukorica 2014.02.18. 23:30:46

@scal: Pont ezert epitenek le, nem? Kisebb jatekokra kevesebb fejlesztesi keretet (penzt, idot, energiat) szabhatnak, hamarabb reagalhatnak a piaci valtozasokra, hamarabb lecsaphatnak niche retegekre. Ugy nez ki, vege a 3-5 eves fejlesztesi ciklusoknak: lasd pl. a DayZ sikeret. 25%-os keszultsegnel produkal toplistas helyezest a Steamen.

Szoval nem feltetlenul kell candy saga vagy mi a tokomben gondolkodni, hanem egyfajta sorozatokra, ahol a kisszamu fejlesztocsapat folyamatosan adagolja a jot a nepnek, minden egyes reszert csak 1-2 dollart kerve, cserebe mondjuk 1-2 oranyi jatekelmenyert, egy-egy uj palyaert, ilyesmik. Valoszinuleg hamarosan vege az evekig-varunk-egy-ketejszakas-jatekert korszaknak. Kiveve persze a HL3-at, azert akarmeddig is malmozunk.

Akos_79 2014.02.19. 01:07:58

Anyacége (TakeTwo) részvénye jót szárnyalt is a hírre make, +6,75%.

balkan 2014.02.19. 01:16:27

Szerintem nem feltétlenül mennek fejjel a falnak. Tekintve, hogy jelenleg egyfajta játékkiadó mammutok uralkodnak, (pl EA) amelyek a profit érdekében hajlamosak felszámolni jól működő manufaktúrákat, tartalmilag lezülleszteni a mainstream játékkultúrát. Küszöbön áll (de legalábbis remélem)egy paradigma váltás.

SplitGuy 2014.02.19. 08:16:36

Én hajlamos vagyok ettől drasztikusabban látni a valóságot, és nem belegondolni ilyen mélyre mint az előttem hozzászólók.

Ennek fényében csak annyit kérdeznék, hogy ki lesz a következő, a CD Project RED?! :S

Csokáv 2014.02.19. 08:23:06

Bocs srácok, én voltam. Amióta nem játszok, azóta sorra zárnak be a stúdiók. :(

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2014.02.19. 08:55:35

Amikor végére érek egy játéknak, mindig lehidalok, hogy a stáblista népesebb, mint egy átlagos falu hazánkban.

Szerintem elég két vagy három kreatív ember, ebből egy az igazgató, a többi meg programozik is, vagy animátor, pályatervező, 5-6 programozó, és ennyi pályatervező, animátor, és egy darab hangmérnök, aki amikor nem hangmérnökösködik, más melókat végez.

Mert tényleg mi egy program? Tíz brigádból kilenc kapásból lícenceli a motort. De megírni sem több az pár megánál. Egy játék kódja nem több 5-10 megánál, és ebben is a zöme az ikonok, a felület, a dizájn. Ehhez a pár megához egy komplett DVD-t kiegészít a pályatervrajz, meg hangeffektek, animációk. De ezeket is fejlesztőeszközzel készítik.

Vigyázz jön a torrent, és a user úgy dönt, hogy baszik kifizetni egy ezer főre duzzadt bagázst, aki egy programon dolgozik...

Void Bunkoid 2014.02.19. 10:15:57

Új szórakozási formát kell kitalálni.

Amikor valahol elhatalmasodik a megalománia, unalmassá válik.

Az emberek megunták az ötórás színházi előadásokat, és kis rövidke szkeccsszerű kamaraszínházi darabokra szívesebben járnak.

Az emberek megunták a monstre tévéműsorokat, és jobban elvannak egy 25-30 perc per epizód sorozattal.

Az emberek megunták a cédékorszak felfutásakor elharapózott 74 perces lemezeket, darabonként 9 perces számokkal, megint két-három percesek a popdalok, 25 prces nagylemezidőkkel.

A játékok is ilyenek. Az emberek megunták a háromhetes learning curveöket meg ezermillió éves játékidejű rpgket (kivéve a hardkór ilyen fanok), és - habár ez egy hardkór blog - de a legtöbb kazuár sokkal jobban élvezi, amikor öt percet veret egy indie játékkal meg flappy birdssel, minthogy meló/iskola után beüljön és éjjel kettőig tápolja a karakterét a szkájrimben, ami - ez személyes tapasztalat, habár én szeretek az ilyen monstre, nagyobb lélegzetvételű dolgokkal játszani - ha nem játszol vele egy hetet, tökre elveszted a fonalat és halvány fingod sincs már, hogy hol jártál, pl én a Dishonoredet ezért kezdem már vagy negyedjére újra :P)

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2014.02.19. 10:34:23

@balkan: pontosan erről van szó. egyre több "mainstream"-dev lép erre az útra és ez szerintem baromira izgalmas. már egy ideje nyomasztó volt a monsta kiadó-fejlesztő cégek (akik úgy az elmúlt 10 évben gyakorlatilag minden, 10 főnél több embert foglalkoztató fejlesztő-stúdiót bekebeleztek) egyeduralma és az ő "áldásos" tevékenységük mely a mainstream játékpiac már-már nyomasztóan egysíkú homogenizálásához vezetett. műfajok gyakorlatilag megszűntek létezni, ezek a cégek hollywood-i mintájú franchise-rendszer kiépítésére törekszenek; gyakorlatilag egy játék már nem születhet anélkül, hogy ne terveznék gyors egymásutánban az utána következő részeket, minimális változtatásokkal (ennek legnagyobb áldozata az én szememben az Assassin's Creed lett).. több kreativitás kellene a piacra és azt hiszem az, hogy köztiszteletnek örvendő dev-ek is ezt az utat választják, több mint üdvözlendő.

jtrencsenyi 2014.02.19. 10:38:08

@scal: "havonta mennek tönkre a fejlesztők"
Már a '80-as években is havonta mentek tönkre és alakultak újra fejlesztők, csak nem volt ilyen mainstream dolog a játékfejlesztés és nem volt vele tele a sajtó. Az online sajtó meg pláne, mert nem létezett. :)

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2014.02.19. 11:07:55

Tényleg, tud valaki fasza hardcore 80-as évekbeli játéktermi arcade játékoknak free letöltőhelyet PC-re?

Tutanhamon, Gerilla war, ilyenek érdekelnének.

v150r · http://soundcloud.com/v150r 2014.02.19. 13:22:11

Őszinte leszek: egyetlen játékot sem indítottam el a gépen az EA bundle óta. Ennek egészen egyszerű oka van: nem szórakoztat.

Életem legjobb játékélménye a Mass Effect 2 volt, amire a mai napig szívesen gondolok vissza. Az első végigjátszást végigizgultam, és minden másodpercét élveztem.

Tavalyelőtt megvettem a Borderlands második részét, mert az elsővel megszámlálhatatlanul sok órát játszottam. Óriási csalódás volt.
Utána megvettem a Diablo 3-at, ami szintén óriási csalódás volt.
Előtte kb. 1,5 aktív időt töltöttem el Minecraftban.

Már az új megjelenéseket sem követem a bitpostás-hálózaton, egyszerűen hidegen hagy minden. A Bioshock Infinite sem nyűgözött le egyáltalán, sőt.
"Kiszállásom" annak köszönhető, hogy egyfelől sajnálom rá az időt - inkább másra fordítom -, másfelől pedig semmi különleges élményt nem kaptam az utóbbi években a felsoroltakon kívül. Ennek nem az az oka elsődlegesen, hogy nincs új a nap alatt, hanem amilyen játékokkal játszanék, azok nem léteznek. Az online játékokat elözönlötték a csalók és a trollok, ami barátokkal együtt is rossz. Szervezést is igényelne már, hogy össze tudjunk ülni játszani, és őszintén szólva kedvem sincs hozzá. Az én igényem és ingerküszöböm már más utakon jár.

Sajnálom az Irrational Games döntését, de a háttérben bújó hanyatlást maguknak is köszönhetik. Rossz és nem kellően átgondolt játékmechanikák, értelmetlen történetek és nulla beleélési esély jellemzi a mai címek többségét. Annyira tolták ki a határokat és bővítették kontenttel a játékokat, hogy lényegi tartalom alig maradt bennük - legalábbis számomra biztosan.

Komojtalan 2014.02.19. 15:54:16

Magamon is észreveszem, hogy nem szívesen kezdek már bele új és hosszú idejű játékokba. Ősszel volt egy fellángolásom, végig játszottam 4 régi RPG -t: M&M 6-7, Crystal dragon, Black crypt, utóbbi 2 Amiga emulátoron, de újba nem volt kedvem belekezdeni azóta sem. Hetente, 2 hetente végig játszom egy 1-2 estés HOG -ot, nem kell benne sokat gondolkodni, mert ha elakadnék ott a hint benne. Néha ha találok egy jó, szintén pár estés Time management játékot esetleg azzal foglalkozom, de ez inkább már 2 havonta van.

Serathis 2014.02.19. 15:58:57

Warren Spectorral (System Shock 1) mi van?

balkan 2014.02.19. 18:48:36

@Csokáv:
Tudom, mi vettük el a kedvedet még BF2-ben... ;-P

nyauuuuu 2014.02.19. 21:43:55

@v150r: Van egy rossz hírem: megöregedtél :).

Acsabi44 2014.02.19. 23:03:24

@balkan: A paradigmaváltás már elkezdődött, kb két -három hónapja kizárólag indie játékok vannak a top3ban a Steam eladási listáján

anarch 2014.02.20. 09:58:02

Az egyébként hogy történt, hogy a Bioshock 2-t viszont az Arkane Studios (Arx Fatalis, Dishonored) csinálta?

Serathis 2014.02.20. 19:58:35

@anarch: A Bioshock 2 az nem System Shock 2 remake volt, úgy :)

Cucuska2 2014.02.20. 20:38:36

Jajj, a System Shock 2, mennyire szeretem is azt a játékot... :)

wowerman 2014.02.21. 04:10:49

Máshol azt olvasni hogy Levine-nal nagyon nehéz együtt dolgozni és sokan ezért vették a kabátjukat

wowerman 2014.02.21. 04:11:42

@Acsabi44: Azért már a Steam sem ugyanaz... csomó nagy cím nem jelenik meg rajta (főleg EA, az Origin miatt, és persze Blizzard)

wowerman 2014.02.21. 04:13:51

@anarch: Levine-ék már az Infinite-en kezdtek el dolgozni, viszont a kiadó le akart húzni még egy rókabőrt látva a sikert, és kiadták a "folytatást", ami kb egy kiegészítő, hiszen semmi fejlődés nincs benne az előző programhoz képest, és az alapjáték motorját használja.

False_GOD 2014.02.21. 09:26:19

A system shock-ok jók voltak, ezek új förmedvények mint a bioshock, túl konzolszarok voltak már, nem is baj, hogy végre végük. Amúgy se értettem a hype-ot.

Bobby Newmark 2014.02.21. 10:03:21

@False_GOD: Eheh, teljesen egyetértek. Képtelen voltam vele játszani, annyira műanyag.

Acsabi44 2014.02.21. 10:32:14

@wowerman: Szerintem (aka. hasból mondom) a "western world" játékpiacának kb 60%- a a Steamen forog, ha megnézed, az Origint szinte senki nem használja a Battlefielden kívül (erről vannak adatok).
A Battle.netet sokan használják, de azon nemigen jelennek meg új játékok, a Blizzard 3-4 húzófrancishe-jén kívül.
A dobozos eladás mennyi lehet még, 5%?

kaqxar 2014.02.21. 21:13:23

@Void Bunkoid:
ugyanígy vagyok én is. lemaradtam, mint a borravaló. nincs rá időm, fáraszt, és szánalmasnak érzem, hogy amikor folytatom az aktuálist, akkor tecsőn meg kell néznem egy végigjátszást. és akkor beugrik, hogy akkor mi a sztori, és hol is járok.
örökbecsűvel: I am too old for this shit.

nemecsek ernő áruló 2014.02.24. 09:01:00

@wowerman: Hát egy-két kivételtől eltekintve ez nem olyan nagy baj. Az EA tucat-klóngyáros, nulla ötlettel, félkész csak a név miatt eladható játékokkal, a Steamen meg iszonyat sok indie fejlesztés van, például múltkor órákat el voltam a Vessellel.

Őszintén szólva végignéztem az Origin TELJES kínálatát. A Mass Effectet valamikor valószínűleg megveszem, de más a legkisebb mértékben sem tudott onnan érdekelni. Az Origin HumbleBundle megvolt, a BF3-at katasztrofálisan szarnak éreztem, a Sims3-mal asszony játszik, a többiből, ami érdekelt, az Steamen is elérhető. :)

A Diablo őrületen meg csak röhögni tudok, ott a Path of Exile (szintén Steamen), semmi esélye nincsen, hogy a Diablo 3-ban legyen annyi hozzáadott érték, hogy megérje inkább azzal játszani. Szóval nem olyan nagy gáz ez az Origin/Blizzard játékok nem jelennek meg Steamen dolog.

sikitomi 2014.02.25. 19:34:43

@False_GOD: Ha nem csal az emlekezetem a Bioshock eloszor pc-re jelent meg, majd ra egy evre x360-ra, majd azutan ps3-ra. Szvsz a bioshock nagyon telitalalat lett, a tortenet nagyon jol ki van dolgozva - plabe az a sok kis reszlet, amik a magnokon van elrejtve es az teszi megteljesebbe az egeszet - ill. az egesz vilag kidolgozottsaga is nagyon ott van. Nem szeretem a linearis jatekokat, de a bioshockba nagyon sok orat oltem, mert kifejezetten megeri!

Bluemotion 2014.03.23. 00:07:05

Talán a kiadáskor többünknek kellene vásárolni eredeti játékokat, evvel is támogatva a fejlesztőket, és nem csak akkor, mikor a Steam-en 2 cent darabja.
süti beállítások módosítása