HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

A THQ csődje jó

2013.01.08. 11:41 miguel_

Pontosan fogalmam sincs, hol tart épp a végjáték a THQ ügyében, de mondok valamit: én örülök, hogy a földbe állt az a szar cég.

Hopp, pillanat, mielőtt nagyon belemelegszünk abba, kinek és mit csináljon az anyja, elmondom, hogy nem a játékokat összehegesztő fejlesztőcsapatok halálának örülök, sokkal inkább annak, hogy a kiadónak vége, és ebből talán mások is tanulnak. Három évig szoptam azzal, hogy a Guru szerkesztőjeként valahogy információkat, képanyagot, tesztjátékot vagy úgy általában bármit szerezzek, ami alapján írhatok róluk. Ez több menetben is meghalt, de most, hogy egyrészt nem vagyok a Guru szerkesztője, másrészt hogy a THQ is inkább múlt idő már, elmesélek pár érdekességet.

Például azt, hogy is ment a kapcsolatfelvétel. Van egy fontos szabály itthon: azt a céget nem szabad közvetlenül megkeresni, akinek van magyar PR-partnere is. Főleg azért nem szabad, mert hiába teszed, a külföldi kapcsolat szíves örömest továbbítja a leveledet a hazai embernek („helló, szerintem ez a te dolgod”), és ez minimum vicces, esetleg kellemetlen attól függően, mennyire írtál őszintén az eredeti levélben a hazai emberről.

A THQ-val akkoriban senki sem volt kapcsolatban, így bátran írtam egy levelet a kelet-európai sajtót kezelő csajnak, akit az egyszerűség kedvéért nevezzük Emmának. Aztán még egyet. Aztán még egyet... A Saints Row 3 volt a téma amúgy, szerettem volna elkérni azt a képanyagot, amit akkor már az egész világ teljes nyomtatott játéksajtója megkapott. Válasz sehol. Végül aztán cselhez folyamodtam: egy angol lap szerkesztőjét kértem meg, hogy az évtized legdurvább varsói telének emlékére mondjon már valakit az átkozott THQ-nál, aki válaszol is. Kaptam három nevet, írtam mindháromnak, hogy hát bocs, hogy zavarok, csak Emma nyilván beteg vagy valami, mert öt levelet írtam, és egyre sem válaszolt. Na, vajon az elküldéstől számítva hány perc kellett ahhoz, hogy levelet kapjak Emmától? Öt. Ekkor aztán kezdődött a második felvonás, nagyjából az ördöggel kellett szerződést kössek azért, hogy elküldje a grafikai anyagot. Nincs ezzel baj, nem ritka, hogy titoktartási meg hasonló szerződésekkel biztosítják be magukat a nagy kiadók, sosem jó az, ha egy exkluzív anyag a neten köt ki (az most mindegy, hogy ettől függetlenül minden a neten köt ki). Az viszont már köcsögség csimborasszója, hogy egy nappal ezután az addig szigorúan a nyomtatott sajtónak fenntartott képeket a THQ kitette a netre.

De ettől még nem megy csődbe egy cég, ahhoz több kell, mint hogy Emma cudarul bánik az újságírókkal. Viszont az érdekes, hogy Emma milyen keményen képviselte a THQ érdekeit. Egy pillanatra sem hagyta például, hogy a helyi sajátosságok befolyásolják az üzleti modellt. Magyarország, illetve a többi kis káeurópai piac ugyanis egyszerűen nem bírta el a sok egyebet, amivel a néhány, majdnem biztos siker PC-s, xboxos vagy PS-es játék mellett a THQ házalt. Nem voltak ezek sem rossz játékok, csak hát itthon hány Wii-s, DS-es cucc megy el, most őszintén? És ki fizeti ki ezért a terjesztési díjat? Na ugye. Ennek ellenére a THQ-nál csak teljes csomagot lehetett venni, vagy semmit - no cherry picking, ahogy Emma fogalmazott.

Na, hát most aztán no cherry picking, itt volt az ideje, hogy megtörténjen az, aminek egy rosszul működő céggel meg kell történnie. Ha ehhez hozzávesszük, hány ígéretes címet (még azt a WWE-t is, ami az idők végezetéig eltartotta volna őket) tettek tönkre az ostoba kiadási menedzsmenttel, a siettetéssel, a fejlesztők szétcincálásával, akkor talán lesznek még páran, akik szerint van abban némi vidámság is, hogy térdre rogyott az egyik legnagyobb játékkiadó (a fejlesztőket, játékokat meg úgyis megveszi majd a keselyűként gyűlő EA–Ubisoft–2K-trojka valamelyik tagja). Persze nem félek attól, hogy most aztán nagy változások, meg elgondolkodós köldökbámulás lesz mondjuk az EA vagy a Ubisoft vezetői értekezletén, de az ember néha már a részsikereknek is örül. Például annak, hogy a tavaly decemberi Humble THQ Bundle keretein belül 6 és fél dollárért az összes valamirevaló THQ-cucchoz hozzájuthatott, aki akart.

24 komment

Címkék: csőd thq

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr254991784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moli 2013.01.08. 12:11:33

"""Van egy fontos szabály itthon: azt a céget nem szabad közvetlenül megkeresni, akinek van magyar [PR-]partnere is. Főleg azért nem szabad, mert hiába teszed, a külföldi kapcsolat szíves örömest továbbítja a leveledet a hazai embernek („helló, szerintem ez a te dolgod”), és ez minimum vicces, esetleg kellemetlen attól függően, mennyire írtál őszintén az eredeti levélben a hazai emberről."""

ez minden cegnel igy van, es erthetetlen. mikor pont, hogy a magyar ugyfelszolgalattal van problemam, nem veletlen irok kulfoldre, hanem azert, hogy megbasszak az itteni kirendeltseget. jelen pillanatban is van egy ugyem a dlink-kel, a foreszvenyeseknek irtam mar kinomban. de volt ilyen ugyem a L'Oreal Grouppal es a Mars Grouppal is.

miguel_ 2013.01.08. 12:19:03

Nem mindig azért írtam, mert bajom volt a magyar PR-osokkal, csak többször előfordult, hogy egy adott játékról az újságírótól hallottak először, így érdemesebbnek tűnt eleve azokat kérdezni, akiknek a feladata lett volna a tájékoztatás. Rosszul bánnak ezek mindenkivel. :)

zyrobs 2013.01.08. 12:21:32

Nemtom hogy a kelet európai piac kezelése mennyire releváns arra hogy a cég köcsög-e vagy sem. Anno Martin mesélt arról hogy a Nintendo milyen "ostoba, piacgyűlölő" politikát végez, hogy pl. 12 Zeldát küldtek magyarországra amiből az 576 shop, mint törzsvevőjük, kapott hat darabot. De azért nem mentek csődbe...
Sőt, ha a THQ szebben kezeli a mi piacunkant, valoszinű hogy attól még ugyanugy tönkrementek volna.

Engem csak az bánt hogy így nem valoszinű hogy lesz Dawn of War 3. Eretnekség!

wowerman 2013.01.08. 12:27:36

"hány ígéretes címet tettek tönkre az ostoba kiadási menedzsmenttel, a siettetéssel, a fejlesztők szétcincálásával" jujj, azért szerintem ezekben a bűnökben nem a THQ volt a legnagyobb vétkes a történelem során. Mellesleg vicces hogy változik a "fika-trend" a hosszú évek során, anno régen először az EA-t volt divat fikázni hogy milyen szörnyű kiadó, aztán az Activision-t (GH, COD:MW korszak), aztán egyesektől legutóbb az Ubisoft szapulását kezdtem el hallani. Mondjuk a Black Hole-os srácok sztorija nyilván nem kitaláció róluk. Csak vicces hogy hullámzik ez a gyűlöletfolyam.

miguel_ 2013.01.08. 12:38:42

@zyrobs: ahogy írtam, nem ettől ment tönkre, csak most aktuális elmesélni.

@wowerman: majd ha azok is csődbe mennek, istenuccse róluk is írok. És egy szóval sem mondtam, hogy csak ők, vagy hogy ők csak igazán. Ugye? :)

Szedrencs 2013.01.08. 12:49:46

A jó öreg Emma, aki E3-on miután a magyar eladásokról beszélgettünk vele, és említettünk pár, akkor épp jobban fogyó címet, megkérdezte bociszemekkel, hogy "What is Starcraft 2?" :)

@zyrobs - Azért a WH40K/DoW jogok jó eséllyel valami értelmesebb cégnél fognak kikötni, amiatt nem aggódnék. Inkább a Metro Last Light miatt. :(

@MrEd - a UDraw azért megért volna egy bekezdést, mivel ez b**zta be azt az ominózus szöget a koporsójukba. Szerintem magukkal is elhitették, hogy jó a cucc. :D

Szerintem az IP-ket darabonként kellene értékesíteniük, de állítólag megint 'junópekidzs'-ben gondolkoznak. :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2013.01.08. 13:05:16

@Szedrencs: A uDrawt nem is értem, hogy gondolták. Örökös toplistás lesz a hardverbukás-válogatásokban a Virtual Boy meg a Power Glove mellett.

Szedrencs 2013.01.08. 13:25:58

Ezt csak azért, mert akkor is vicces volt, de mostanára igazán röhejes lett:
www.eurogamer.net/articles/2011-05-17-thq-insists-it-now-rivals-ea-activision

Flankerr 2013.01.08. 13:36:50

Több ilyen insider történetet kérünk. bármiről..:)

MrStrato 2013.01.08. 13:44:58

Nem vagyok benne biztos, hogy az EA és a Warner jobb gazdája lesz a szóban forgó THQ fejlesztőcsapatoknak...

miguel_ 2013.01.08. 13:48:45

@MrStrato: Ó, hát én sem. Szar lesz az is, de legalább egy ideig változatos szar.

Flankerr 2013.01.08. 13:53:26

@MrEd: Csak nyugodtan, rutinos Égéstér hallgatóként ez meg se kottyan..:) viszont szép történet..:D

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2013.01.08. 14:01:14

@Flankerr: Sajnos kénytelen voltam moderálni a kommentelőt, akinek válaszoltál. :)

Flankerr 2013.01.08. 14:09:31

@Stöki: VAN az az összeg, amiért nem emlékszem a kimoderált történetre..:)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2013.01.08. 14:12:09

@Flankerr: Elküldtem a pénzt Oleg haverommal. Meg fogod ismerni, fekete furgonnal érkezik, és eléggé töri a magyart.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2013.01.08. 15:16:44

épp említeni akartam a humble bundlét, ahol akár egy centért is megvehetted az összest.

DrBala 2013.01.08. 15:43:47

Nem ők fejlesztették a Warhammer 40K onlinet?
Azzal most mi lesz?

Serathis 2013.01.08. 16:14:30

@DrBala: Dark Millenium Online vagy egy másik MMO?

Negrogo 2013.01.08. 17:37:18

Nekem az a hihetetlen, hogy a szarnal szarabb konnyen emeszheto jatekaival az EA hogyan kepes meg mindig #1 lenni? 10 eve nem probaltam EA alol szarmazo jatekokat! Na meg mivel sorra basztak el a C&C jatekokat es szetcincaltak a Westwood-ot plane elvbol nem vettem volna semmit amin EA logo van.

TheSlaydo 2013.01.08. 19:33:52

Moli: Én egy ügyfélszolgálaton dolgozok. Egy 6 db 12 emeletes épületből álló call centerben. Kb. 50 világmárka európai ügyfélszolgálata van ide kiszervezve. (samsung, apple, citibank, millenium bank, sony, western union, dell, microsoft, lenovo, ibm, sandisk, különböző MMO-k) csak hogy egy párat mondjak. Te komolyan azt hiszed, hogy van olyan, hogy hazai ügyfélszolgálat? Hogy nem ugyan abba a call centerbe érkezik be a panaszod? Azt, hogy Magyarországra telefonálsz amikor felhívod a szolgáltatód pl? Leosztják annak a csapatnak aki beszél a nyelveden és kapcsolatban áll az országod infrastruktúrájával és helló. 100 hívásból 1 lesz panasz, 100 panaszból egyet továbbítunk L2-re egy másik külsős cégnek és 100 ilyenből 1 jut el ahhoz a céghez akinek írtál.

Styxusa 2013.01.08. 21:19:30

jó, de tihozzátok többnyire a fogyasztók telefonálnak be, hogy "keziccsókolom, nem jó a szonyi déjvédé lejáccóm, hol tudom megjavíttatni?"
Addig az újságírókkal (elvileg) egy pr ügynökségnek kellene foglalkoznia (ha már a cég maga nem képes rá), és neki az a feladata, hogy van a régióba max 20 újság, és VELÜK foglalkozzon! (tudom, hogy a pr azért ennél kicsit többől is áll, de bármelyik pr könyvet nyitom ki, azért az újságírók helyes kezelése mindenütt kiemelt részt foglal el)Ennyiben jogos MrEd felháborodása.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2013.01.11. 06:31:01

@TheSlaydo: A gond csak ott van, hogy a cégek nem mérik azt, hogy hány vásárlót buknak el ezen. Ugyanis EA support faszságai miatt pl. én is úgy döntöttem egy darabig nem nagyon vásárolok EA terméket.

Ezzel egy baj van, évi 4-5 terméknél biztos többet vásároltam magam számára is. DLCkkel, stb. együtt még többet. Többnyire Origin-en, preorder. Kérdés, hogy ez mennyit jelent, de úgy gondolom a hazai PCs játék piac nem akkora hatalmas. Ha cél akár a PCs címeket is honosítani nem árt minden vásárlót megbecsülni.

De aki törzsvásárló vásárol onnan ajándékot is, aki meg kapja sokszor vesz DLCt, stb. Ha egy ember kiesik, aki korábban ajándékozott játékot, ez is kiesik.

Ha egyre kevésbé éri meg honosítani, stb. akkor egyre nehezebb a maradék vevőt is megtartani.

És ehhez elég az, hogy az angolul beszélő, megfelelő pillanatban elérhető supportos ugyan segítőkész de az EA magyarul beszélő supportos és Facebookos csapata bunkó.

És ilyesmin nem egy vevőt vesztenek el.

A THQ mondjuk más történet, ott mondjuk a Saints Row 3 nagy csalódás volt, egyre több játékuknál jött elő a WTF feeling.

Félreértés ne essék. A Saints Row 3 azért lehetett csalódás, mert az előző rész után vártam. Az előző rész ugyanis nem akart erőltetetten poénkodni. A történet tényleg arról szól, mint a GTA is, hogy megannyi amerikai híresség valóban bűnözőből lett híresség. A görbe tükör pedig valamennyi túlzással együtt vicces. ÉS baromira tetszik benne, hogy egyéni karakterünk lehet.

Lehetett volna tovább vinni a dolgot, jobban fejleszthetővé téve a karakter, engedve azt, hogy a "minta" amit mutatunk a bandának testre szabja a banda viselkedését, hírnevét, stb (személyiség perk) és lehetett volna belőle egy méltó vetélytársa a GTA sorozatnak.

De lett helyett egy erőltetetten vicceskedni próbáló giccs.

Imádtam a Company of Heroes-t, de ugye lassan készült a folytatás, ez után féltem is tőle milyen lesz, de jó lett volna megnézni.

A Juiced is szórakoztató volt. Semmi nem maradt belőle.

Az EAval valóban versenyben voltak a hány jó franchise-t rombolunk le versenyben, és úgy látszik elég jól teljesítettek. A Company of Heroes 2-t viszont vártam, ezért nem jó hír a csődjük...

Executor 2013.01.15. 10:19:42

A helyzet az, hogy szerintem egy cég tönkrementele után nincs már lessons learnt rész. Nem vonják le azt mindannyian, hogy mitől térdelt be a cég.

Ráadásul azok az emberek, akik a rossz üzleti és marketing stratégiát összehozták, szépen átmennek más cégekhez, és majd ott is elkövetik ugyanazon hibákat...

Ez sajnos nem csak a játékiparra igaz.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2013.01.20. 18:52:52

lehet ha bevállalták volna a W40k Online-t akkor az kihúzta volna őket a hm... bajból :)
süti beállítások módosítása