November 6-án jelenik meg a Halo 4, az első játék a Halo-brandben, amit nem a Bungie fejlesztett. A Microsoftnak nagy a tét, éppen ezért bizonyára igen rosszul érintette a céget, hogy hétvégén kikerült a netre a játék kódja. A vállalat persze belső nyomozást kezdett, hogy kiderítse, kik a felelősök, de a felhasználókkal sem bánnak kesztyűs kézzel: akit a Microsoft a premier napjáig azon kap, hogy a Halo 4-gyel játszik Xbox Live-on, azt bizony kivágja, mint a proverbiális macskát szarni.
A dologra úgy derült fény, hogy az MCV leközölte azt a levelet, amit az érintett júzerek kapnak. Ebben a Microsoft határozottan közli, hogy az Xbox Live jogosultságokat véglegesen megvonták, megjelenés előtti játék illegális használata miatt. „Az Xbox Live jogosultságaidat nem fogjuk visszaállítani” – adja meg a levél a kegyelemdöfést. Mint azt a cég a Joystiq-nak megerősítette, bizony, az is előfordulhat, hogy a renitens játékosnak nemcsak a profilját teszik feketelistára, hanem a konzolt tiltják ki cakkpakk az online rendszerből. A lépés drasztikusnak tűnhet, hiszen tegyük fel, hogy első alkalommal megtévedt júzerről van szó, aki nem bírja kivárni, amíg a Halo 4 megjelenik, leszedi a netről, kipróbálja – és elszáll a profilja, mert a Microsoft letiltotta. De ezután hiába hoz létre új profilt, hogy a legális játékaival játszhasson online, nem tud, mert a Live nem áll szóba a konzollal.
Őszintén szólva én teljesen megértem a Microsoft húzását (és persze azt is megérteném, ha a Sony vagy a Nintendo tenné ugyanezt). És most lépjünk túl azon, hogy az Xbox Live szabályzata alapján simán megléphetnek egy ilyet (ahhoz, hogy a kalózverziót le tudja játszani a gép, a hardvert is meg kell hekkelni), és azon a zsigeri reakción is, hogy „aki olyan hülye, hogy kalózcuccal online játszik, az meg is érdemli”. Az ilyen lépés arról szól, hogy a warez bizony a szellemi tulajdon lopása, akármilyen hangzatos ideológia kíséri ezt a lopást az alkotókat kihasználó kiadókról meg az ellenszenves jogvédő szervezetekről. Egy premier előtti kiszivárgás pedig különösen érzékenyen érinti nemcsak a kiadót, de a fejlesztőt is, erre lehetne több példát hozni. (Hirtelen a Dante's Inferno ugrott be, ami 2010-ben a legtöbbet torrentezett játék volt Xboxon, megelőzve olyan neveket, mint a Call of Duty: Black Ops vagy a Halo Reach. Ehhez bizonyára hozzájárult, hogy a játék hetekkel a megjelenés előtt a netre került. Hogy, hogy nem, a folytatásról azóta se nagyon hallani.) További gondolatébresztőként érdemes elolvasni ezt a régi Tóta W. Árpád-jegyzetet, amiben a Spectrum Világ is előkerül.
A Halo-franchise vezetője, Frank O' Connor egyébként az MCV kérdésére egy vállvonással kommentálta a fejleményt, mondván: „Ennyire vagyok meglepve.” A rezignált válasz érthető: nem ez az első Halo-játék, amivel ez történik. A Microsoft nem változtatta meg a premier dátumát.
Utolsó kommentek