HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Játssz online a Halo 4-gyel, örökre letilt a Microsoft

2012.10.16. 17:39 Stöki

November 6-án jelenik meg a Halo 4, az első játék a Halo-brandben, amit nem a Bungie fejlesztett. A Microsoftnak nagy a tét, éppen ezért bizonyára igen rosszul érintette a céget, hogy hétvégén kikerült a netre a játék kódja. A vállalat persze belső nyomozást kezdett, hogy kiderítse, kik a felelősök, de a felhasználókkal sem bánnak kesztyűs kézzel: akit a Microsoft a premier napjáig azon kap, hogy a Halo 4-gyel játszik Xbox Live-on, azt bizony kivágja, mint a proverbiális macskát szarni.

A dologra úgy derült fény, hogy az MCV leközölte azt a levelet, amit az érintett júzerek kapnak. Ebben a Microsoft határozottan közli, hogy az Xbox Live jogosultságokat véglegesen megvonták, megjelenés előtti játék illegális használata miatt. „Az Xbox Live jogosultságaidat nem fogjuk visszaállítani” – adja meg a levél a kegyelemdöfést. Mint azt a cég a Joystiq-nak megerősítette, bizony, az is előfordulhat, hogy a renitens játékosnak nemcsak a profilját teszik feketelistára, hanem a konzolt tiltják ki cakkpakk az online rendszerből. A lépés drasztikusnak tűnhet, hiszen tegyük fel, hogy első alkalommal megtévedt júzerről van szó, aki nem bírja kivárni, amíg a Halo 4 megjelenik, leszedi a netről, kipróbálja – és elszáll a profilja, mert a Microsoft letiltotta. De ezután hiába hoz létre új profilt, hogy a legális játékaival játszhasson online, nem tud, mert a Live nem áll szóba a konzollal.

XBL_ban.jpg

Őszintén szólva én teljesen megértem a Microsoft húzását (és persze azt is megérteném, ha a Sony vagy a Nintendo tenné ugyanezt). És most lépjünk túl azon, hogy az Xbox Live szabályzata alapján simán megléphetnek egy ilyet (ahhoz, hogy a kalózverziót le tudja játszani a gép, a hardvert is meg kell hekkelni), és azon a zsigeri reakción is, hogy „aki olyan hülye, hogy kalózcuccal online játszik, az meg is érdemli”. Az ilyen lépés arról szól, hogy a warez bizony a szellemi tulajdon lopása, akármilyen hangzatos ideológia kíséri ezt a lopást az alkotókat kihasználó kiadókról meg az ellenszenves jogvédő szervezetekről. Egy premier előtti kiszivárgás pedig különösen érzékenyen érinti nemcsak a kiadót, de a fejlesztőt is, erre lehetne több példát hozni. (Hirtelen a Dante's Inferno ugrott be, ami 2010-ben a legtöbbet torrentezett játék volt Xboxon, megelőzve olyan neveket, mint a Call of Duty: Black Ops vagy a Halo Reach. Ehhez bizonyára hozzájárult, hogy a játék hetekkel a megjelenés előtt a netre került. Hogy, hogy nem, a folytatásról azóta se nagyon hallani.) További gondolatébresztőként érdemes elolvasni ezt a régi Tóta W. Árpád-jegyzetet, amiben a Spectrum Világ is előkerül.

A Halo-franchise vezetője, Frank O' Connor egyébként az MCV kérdésére egy vállvonással kommentálta a fejleményt, mondván: „Ennyire vagyok meglepve.” A rezignált válasz érthető: nem ez az első Halo-játék, amivel ez történik. A Microsoft nem változtatta meg a premier dátumát.

96 komment

Címkék: microsoft balhé warez tiltás halo

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr234852458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zyrobs 2012.10.16. 18:09:26

Teljesen jogos, és aki olyan hülye hogy hekkelt konzollal felmegy a netre, az tényleg meg is érdemli hogy lelőjék a gépét.

bbandi 2012.10.16. 18:14:12

A lépés teljesen jogos, de nagy hülyeség, hogy nem adják ki hamarabb. Nekem van olyan játék, amiből előrendeltem a collectors editiont, mégis egy hétig máshonnan szerzett példánnyal játszottam, mert Európában még nem jött ki. A Skyrim DLC-it is nagy kedvem lenne lewarezolni, ha már a Bethesda nem értékesít online a régiónkban. Lényeg: Ha nincs legális alternatíva, sokan megpróbálkoznak az illegálissal - és könnyen ott is maradnak.

flea 2012.10.16. 18:19:41

Hogy jogszerű, az nem kérdés.
Hogy célszerű-e, abban nem vagyok biztos.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2012.10.16. 18:22:47

a half-life 2 is így járt.

Gyulimali 2012.10.16. 18:51:06

@bbandi:
Én ugyanígy jártam tavasszal a 16990 HUF-ért megvásárolt Mass Effect 3-mal.
kellett volna egy hete várnom arra, hogy játszhassak vele, csak azért, mert az uerópai premier majd akkor lesz.
A durva az volt, hogy simán feltelepült, letöltötte az összes kifizetett kiegészítőt, meg frissítést, éscsak EZUTÁN közölte, hogy ja, jtszani, na azt majd 5 nap múlva lehet.
Úgyhogy meg kellett crackelni a megvásárolt játékomat.

Thresher 2012.10.16. 19:12:26

"Thank you,
Live Enforcemenet Team"

LOL

különvélemény 2012.10.16. 19:39:40

Ez főleg akkor vicces, ha valaki vette a hamisítványt, mert mondjuk nem ért hozzá.

tede 2012.10.16. 19:45:59

majd eladják a gépet lámáknak, lesz egy csomó jóáron eladó konzol, úgy látom

poseidon 2012.10.16. 19:49:53

@Thresher: nekem is ezen akadt meg a szemem... :-)

bbandi 2012.10.16. 19:50:43

@Gyulimali: Én is a Mass Effect 3-ról beszéltem, csak ez kimaradt :)

Cervisia 2012.10.16. 19:54:17

Na ezért se lesz xboxom.

Jaffar 2012.10.16. 19:54:45

@különvélemény:
Akkor meg így járt, majd legközelebb elöbb tájékozódik :)

Teljesen jogos a ban. Végre a tisztességes játékosokat védik.

ggaborx 2012.10.16. 20:04:02

Szerintem meg vírusmarketing. Ha mégsem, akkor ez üzleti szempontból nem egy okos húzás az ms-tól. Mert oké, hogy warez, de itt is előfordulhatnak kivételek:

- Rásózták a warezt, ő nem ért hozzá.
- Ismerős/rokon/gyerek/haver felrakta a tudta nélkül
- stb.

És ráadásul tisztességtelen is, hiszen mennyiből állt volna mondjuk kiadni egy közleményt _előre_, hogy ha és amennyiben bármely _fizető_ ügyfelünk (korábbi megvett, legális játékok) "véletlenül" warezolni kezd, azt végérvényesen _ki fogjuk_ tiltani.

Ha nekem lenne xboxom és mellé megvettem volna korábban számtalan játékot legálisan, ezt meg "próbaképpen" kipróbáltam volna és erre minden eddig kifizetett cuccomat dobhatnám a kukába, akkor legalábbis meg lennék sértődve. Nah mindegy. Nincs box, nincs gond :)

▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ 2012.10.16. 20:07:15

Az a baj ezzel a lopás nem lopás dologgal, hogy ki tudja azt bizonyítani, hogy akkor is játszana vele, ha csak pénzért lenne. Mert ha nem lenne tört verzió, akkor nem fizetne a user, szóval akkor kárt sem okoz. Ha a tört verziót használja az eredeti helyett, akkor már kárt okoz.

Királyvíz 2012.10.16. 20:07:37

Nem értek hozzá, azért kérdem: ha új konzolt vesz, az segít rajta? Mert egy átlag gémer ezt simán megteszi (pláne Amerikában, meg Ny-Európában). Ezzel létrehoz egy új profilt, azt jó napot!

ggaborx 2012.10.16. 20:07:53

Jah, a lényeget kifelejtettem. Mennyivel értelmesebb üzelti húzás lett volna, ha a végérvényes, végleges kitiltás helyett mondjuk az van a levélben, hogy egész addig tiltva vagy, amíg ki nem fizeted a warezolt játékot + valami extra, de minimális "visszaállítási" díjat.

Ez a módszer pl. bármely esetben alkalmazható lenne folytatólagosan is.

▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ 2012.10.16. 20:08:51

Ja és a lopás helyett pontosabb a kifejezés, hogy a warez a szellemi tulajdon jogszerűtlen használata.

mert ugye ha ellopok valamit az már nem lesz azé, akitől elloptam.

ggaborx 2012.10.16. 20:10:13

Update: Microsoft has responded to Joystiq, reiterating its stance. While it wouldn't confirm if all Halo 4 pirates will receive full console bans, it did confirm that both account and console bans may occur.

elektronik (törölt) 2012.10.16. 20:12:43

ezzel a rásózták a warezt a tudta nélkül, betette, letiltották témával az a gond, hogy magát a gépet kell módosítani ahhoz, hogy egyáltalán játszani tudj vele, ami már önmagában okot ad(hatna?) a kitiltásra

Cervisia 2012.10.16. 20:16:32

@ggaborx: Az a legszebb, ha már az eredetit is kifizette, csak nem tud várni. Én Steam előtt rendszeresen törtem az eredeti játékaim, fasznak volt kedve folyton cd-ket pakolni, és hallgatni, ahogy visít a lejátszó. Vagy épp Civ3 Complete-t 3 lemezről egy órát telepíteni..

különvélemény 2012.10.16. 20:17:45

@elektronik:
Kevésbé "civilizált" országokban próbálj meg nem "moddolt" xboxot venni, nem fogják érteni, mi a rossebről beszélsz.

fidesz = házmesterek pártja 2012.10.16. 20:50:45

@KKKKKKK: elloptad tőle azt a pénzt, amit a tőled befolyó összegből kapott volna. Ez bizony lopás.

fidesz = házmesterek pártja 2012.10.16. 20:53:35

Egyébként a gép esetleges letiltásával kapcsolatban azért vannak aggályaim.
Hogy a lopott játékot használót kitiltják, azt még elfogadom. De hogy egy gépet, amit esetleg sokan használnak (pl. egy család összes tagja) ...
Szóval ez így egy kicsit meredek. Mondhatni nagyobb gazemberség, mint lopott játékkal játszani.

Joaquin 2012.10.16. 20:53:54

@Cervisia: A mai napig minden megvett játékom noCD crackkel fut. Állandóan elhagyom a CD/DVD-ket. Általában a megvétel napján már töltöm az iso-t (könnyebb letölteni mint kiírni iso-ra aztán nocd cracket keresni hozzá).

d.j 2012.10.16. 21:28:02

@A fidesz a betegek kiirtására készül: Azt ami soha nem volt és nem is lehetett volna az övé, azt bajosan lehet ellopni. Ugyanis soha nem vette volna meg a játékot. Nem véletlen, hogy nincs rá normális jogszabály, mert az egész szoftver licencelési ügy is elégé zavaros. Persze a kiadók és jogvédő szervek nagyon nyomulnak ezzel a - fogjuk rá, hogy lopás, azt jó megijesztünk mindenkit - dologgal. De mint látjuk nem működik.

Karvaly 2012.10.16. 21:30:58

@Joaquin: én meg megveszem a lemezes játékot, és bosszankodom, hogy cserélgetem a lemezt (a tálca nehezen hozzáférhető helyen van), meg felpörgeti azt a vackot és zúg. Miért nem tudják megoldani az eredetvizsgálatot úgy, mint pl. a Steam?
Persze a virtuális drive-okra figyelnek, nehogy Alcohol image-dzsel verjem át őket.
Crackelni nem szoktam, de lehet, hogy én is rákapok erre.

off: Tóta már akkor is hülye volt - a 'nyugati' Spectrumos játékokat hivatalosan nem forgalmazták itthon (pár Novotrade-en keresztül behozott kivételtől eltekintve), azaz nem volt kinek kárt okozni, mert megvenni nem tudták volna.

(II. Torgyán Виктор) THY Rokk *n* Troller 2012.10.16. 21:31:36

Két dolog, ami miatt haragszom rájuk:
- világon nem egységes megjelenési dátum
- adathordozót nem lehet külön venni (hivatalos, számlával igazoltan)

Thresher 2012.10.16. 21:35:41

@Karvaly: Miért, most minden zenei albumot/filmet meg lehet vásárolni a boltokban?

Vagy nézik a torrent-szervereken, hogy hány alkotásnak van hazai forgalmazója?

algi 2012.10.16. 21:55:52

Mennyire kell elkényeztetettnek lenni, hogy valaki ne tudjon már egy hetet várni?

Kopi3.14 2012.10.16. 22:05:44

A Dante's Inferno biztos, hogy a warez miatt nem folytatódik, s nem esetleg a nem megfelelő minősége miatt?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.10.16. 22:11:36

@Kopi3.14: Nem biztos, de én nem is ezt írtam, hanem hogy hozzájárult. Egy ok volt a többől, érted.

Egy játék minősége és sikere pedig nem feltétlenül korrelál, ugye, erre sok példát lehetne hozni.

(Herr Painkillerre lesújtott a banhammer, ó jaj, ó jaj.)

Kopi3.14 2012.10.16. 22:16:06

@Stöki: Idézlek. "Hirtelen a Dante's Inferno ugrott be, ami 2010-ben a legtöbbet torrentezett játék volt Xboxon, megelőzve olyan neveket, mint a Call of Duty: Black Ops vagy a Halo Reach. Ehhez bizonyára hozzájárult, hogy a játék hetekkel a megjelenés előtt a netre került. Hogy, hogy nem, a folytatásról azóta se nagyon hallani."

Ebben nagyon nem emlegetsz olyat, hogy csak hozzájárult, ellenben sugallod, mintha csak a kiszivárgás miatt történt volna meg.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.10.16. 22:31:29

Jogosnak jogos, de azért ügyelhettek volna a megfogalmazásra. A permanens felfüggesztés fából vaskarika.

Gyulimali 2012.10.16. 22:32:33

@algi:
...Mennyire kell elkényeztetettnek lenni, hogy valaki ne tudjon már egy hetet várni?...
És ahhoz mennyire kell suttyónak lenni, hogy eladják premier előtt egy héttel, és OK NÉLKÜL megakadályoznak abban, hogy játsszak vele?
Mint mondtam, simán letöltött minden kiegészítőt, frissítést meg plusz tartalmat, akadozás nélkül, tehát még a szerverek terhelésének elkerülése sem lehetett az oka. Ráadásul, a játék maga is, khm... eléggé elmaradt az elvárásaimól, mint kb. az emberek jó nagy részének.
Nem lett volna semmi bajom ezzel, ha:
1., a kiszállítási dátum a premier napja lett volna
VAGY
2., a telepítés ELEJÉN figyelmeztetnek rá, hogy még várnom kell arra, hogy játsszak vele.
De így, egyszerűen egy paraszt szopatás volt csak, semmi egyéb.

Chapell 2012.10.16. 22:37:02

Véletlenül nem lehet Xboxon warezkodni, mert egyszerűen nem olvassa be a lemezt, spéci firmware kell esetleg DVD olvasó csere, szóval vétlen szegény naiv gyerekeket nem fogják kitiltani.

Chapell 2012.10.16. 22:38:24

@Királyvíz: Igen, az új és hackeletlen konzolon menni fog a régi accountja.

paraszgyerek 2012.10.16. 22:38:45

Én azt sem tudom megérteni, miért nem lehet kivárni egy megjelenés dátumát. Azt az időt, amíg meg nem jelenik hivatalosan, el lehet például azzal is tölteni, hogy megkeressük a lóvét a hőn áhított szoftverre...

Karvaly - a drm dologra talán a legjobb válasz a gog.com. Épp szuperakció volt, heroesV full 8 dolcsiért - ennyiért felesleges még a drmfree verziót is leszedni, azzal a nyugalommal vághatok neki, hogy én is tettem a kalapba.

paraszgyerek 2012.10.16. 22:40:11

Még az előzőt kiegészítem azzal hogy a gog-on minden cucc drmfree, és nem kötődik géphez sem a letöltött/telepített cucc.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.10.16. 22:41:36

@paraszgyerek: Még azzal is egészítsd ki, hogy a gog-on nincsenek új játékok, csak régiek. :)

Chapell 2012.10.16. 22:49:05

@Stöki: Ez nem teljesen igaz, hisz ugye ott a Witcher 2 is, FTL, stb :)

Karvaly 2012.10.16. 22:53:31

@Thresher: mióta nincs vasfüggöny, a forint konvertibilis, lehet rendelni interneten, azóta nem igazán van olyan, hogy valami az adott országban nem kapható, hacsak nincs kifejezetten letiltva.
Gyerekeknek is inkább ebayen rendelem a Puttputt akárhanyadik epizódját, minthogy torrenten vadásszak rá.

Karvaly 2012.10.16. 22:56:24

@paraszgyerek: jaja, gog vagy steam :) Mondjuk a gogról vehető régebbi játékokat lemezes verzió esetén még át lehet verni virtuális meghajtóval, az összes gyerekjáték olyanon van.

vargatom 2012.10.16. 22:57:59

@Gyulimali: Köszönd az üzletnek, amelyik megszegte a hivatalos dátumot...

Kopi3.14 2012.10.16. 23:13:47

@Stöki: szerintem szövegértéssel akkor most hadilábon állsz, ha nem érzed mit jelent az adott mondat.

algi 2012.10.16. 23:40:22

@KKKKKKK: Érdekes, hogy warezoláskor rögtön mindenki jogi szakzsargont vár el, miközben simán azt is "lopásnak" nevezi mindenki, amikor az egyik játékban a fejlesztők lekoppintják a másikat. Ha egy kreatív tevékenység közben végzett szolgai másolás lopás, akkor a bitről bitre másolás is lopás.

terribletibi 2012.10.16. 23:58:47

Ha a Killzone4-el történt volna ugyanez, akkor a Sony ügyvédei épp a büntetésvégrehajtók kezébe adnák át a méreginjekciókat, a belső szerveket meg már rég eladták volna ebayen, hogy a keletkezett kárukat enyhítsék. Aztán nem értenék a közfelháborodást, majd sajtóközleményben kifejtenék, hogy a kalózoknak sepukkut kellett volna elkövetniük, és ők a halálbüntetéssel a warezolók becsületét mentették meg. Aztán egy héttel később rohannának az FBI-hoz, mert hirtelen leállt az összes online szolgáltatásuk.

A Microsoft korrekt. A felhasználó azt mondja, hogy fel akarom törni a cuccotok, a Microsoft meg azt mondja, hogy lehet próbálkozni, de a Live-ot jobb, ha elfelejted. Ennél hol kapsz igazságosabb ajánlatot?

terribletibi 2012.10.17. 00:02:46

@zyrobs: "És most lépjünk túl azon a zsigeri reakción is, hogy „aki olyan hülye, hogy kalózcuccal online játszik, az meg is érdemli”."

ennyi erővel írhattad volna azt is, hogy első

kiskutyauto 2012.10.17. 00:22:18

Két gondolat a poszthoz.
1. a noob hadd szopjon, azaz pardon gyűjtsön tapasztalatot... ;)
2. ha az MS azt képzeli hogy egy igazi pro cracker ill hacker zavarba jön attól, hogy a konzol le lett tiltva, akkor naivabbak mint hittem... XD

tamareaf 2012.10.17. 00:39:20

@bbandi: ez egy érdekes kérdés. Mivel a játékok többsége még retail kel el, így a retail eladókat be kell várni. Mert ha online kezded el előbb árusítani, akkor a legnagyobb eladókat(Walmart, Gamestop) haragítod magadra, hisz nyilvánvaló, hogy ők profittól esnek el. Őket meg megfelelő számú készlettel kell ellátni, így az árusítás kezdete leginkább ettől függ.

Szóval nem azért teszi a derék kiadó, hogy szívasson, csak szeretné, ha a legtöbb emberhez eljutna a terméke.

tundrazuzmo (törölt) 2012.10.17. 00:41:23

Haló! Haló! Haló!
A sok lúzer csodálkozik, ha kitiltsák, pedig ez bizony jogos. És most válasszuk le a "miért fáj a microsoftnak" mellékzöngét és koncentráljunk a lényegre, a felhasználói élményre:
1. Szerintem baromira többet ér egy olyan játék, amire rá lehet izgulni hónapokkal előre.
2. Lehet csorgatni a nyálat a különböző, hatásvadász infocsepegtetésekre
3. Aztán amikor megjelenik, akkor a haverokkal egyszerre ráugrani, és gyűrni ezerrel. Ezen az sem változtat, ha megvetted, vagy éppen warezoltad a cuccot.

Aki ettől az élménytől megfosztja magát, az nem igazi játékos, hanem csak egy lúzer, aki egy másik lúzer kiszivárogtatása miatt kimarad valami pótolhatatlanból.

Kövezzetek meg, de én még abban a korszakban szocializálódtam, ahol a játék megszerzésének élménye, a várakozás, és a haverokkal közös felfedezés legalább annyi élményt jelentett, mint maga a játék.

OK, ma a teCső tartalmaz minden walkthru videót, hegyekben áll a leírás a neten, úgyhogy bárki feltörheti egy perc alatt a kemény diókat. De megéri?

tamareaf 2012.10.17. 00:43:53

egyébként magam is crackelem a PC eredetiket, hogy ne kelljen a DVD-t használnom. Másik kedvencem, meg amikor csak crackel indul a játék, vagy kell hozzá valami community patch. A csúcsok csúcsa a másolásvédelelem(asszem Starforce), ami bizonyos verzióban nem fut Win7 alatt, tehát a game kuka. Még szerencse, hogy a crack ezt is megoldja.
Nemegyszer a GOG is a cracket használja, hogy működésre bírja a játékot modern rendszereken.

tamareaf 2012.10.17. 00:46:08

@Karvaly: bezony, gogra jönnek új címek is. Persze nagyrészt indie címek. Általában 5-10$ a plussz egy gogos drm free release-ért a steam-es árhoz képest.

röhögő 2012.10.17. 05:12:06

@Karvaly: "rendelem a Puttputt akárhanyadik epizódját, " :-))

röhögő 2012.10.17. 05:14:41

Hmmm... én a doom2-nél lemaradtam.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2012.10.17. 07:14:29

Azért a hardvert büntetni a júzer hülyesége miatt nem szép dolog. Ez olyan, mintha valaki balesetet okozna egy kocsival, utána azt az autót ki kellene vonni a forgalomból.

Dr. Schwanzkopf Rudolf 2012.10.17. 07:51:10

Ha soha senki nem lépett volna netre hekkelt szoftverrel vagy hardverrel, az internet, a játékvilág stb. nem tartana ma ott, ahol. Pont az egyik mozgatórugót akarja lelőni az okos Microsoft.

Cormorant 2012.10.17. 08:02:32

Azok, akik ezért az MS-t támadják, vagy nem értenek egyet a lépésével, vagy azt írják, hogy igazán szólhatott volna előre, nem értenek a lényeget. Mi magyarok imádjuk megkerülni a szabályokat, a törvényeket, okosba elintézni a dolgokat. A szabály azért szabály, hogy betartsuk és nem azért, hogy megkerüljük. SENKI nem kötelezett senkit arra, hogy megvegye az XBoxot,senki nem kötelezett senkit arra, hogy Live Accountot vegyen, ez mind önkéntes alapon történt. ... és amikor úgy döntött, hogy belép, akkor elfogadta azokat a szabályokat, amik a belépéshez kellettek! Ezek a szabályok őt, mint feltételezett legális felhasználót is védik azoktól, akik hekkelt géppel, hekkelt programmal próbálnak illegálisan csatlakozni.
Egy példát hadd említsek, nekem borzasztóan tetszett az USA-ban -talán ebből kiderül, hogy én alapvetően szabálykövető típus vagyok. A közlekedési lámpák előtt néhol láttam egy figyelmeztető feliratot, amely arra kéri az autósokat, hogy legyenek szívesek az útra festett vonal előtt megállni, ne hajtsanak rá. A kérés így fejeződött be: "This is the Law". Vagyis ez a törvény. Nincs apelláta, nincs magyarázat, hogy de miért ne lehetne 5 cm-t rácsúszni, stb. Tarstd be, mert a társadalom tagja vagy és ha ennek előnyeit szeretnéd élvezni, akkor a szabályait is be kell tartanod. Ha nem, akkor a sheriff, vagy a biciklis rendőr, vagy akárki szépen odahajt és nagyon udvarias hangnemben úgy megbüntet, hogy arról koldulsz. És megérdemli a delikvens.
Szóval én minden ilyen kezdeményezésnek örülök, függetlenül attól, hogy milyen a cég emblémája, mert én csak legális, megvásárolt szofvert használok, nem vásárolok IFA-ról leesett dolgokat, zárjegy nélküli italt és cigit, ha valamire nincs pénzem, akkkor nem veszem meg és a piros lámpánál sem megyek át. Azért, mert "This is the Law"!!!

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.10.17. 08:05:33

@Gyulimali: Ja, hát az egy külön posztot érne, hogy a szürkeimportőrök hogyan árulják a hazai premier előtt a játékokat, szívatva ezzel a szabálykövető viszonteladókat. De nehogy már ez mentség legyen, sőt ok a felháborodásra.

Lescol 2012.10.17. 08:26:38

@Gyulimali: sír a szívem értetek hogy egy héttel vagy öt nappal később tudtatok játszani...

mekkora kibaszás az az öt nap, komolyan együtt érzek veletek, hogy nem bírjátok ki...mert hát kell..

micsoda probléma..

Lescol 2012.10.17. 08:33:15

@d.j: ha a fejlesztő vagy kiadó szellemi termékét (itt játék) birtokba veszed, feltelepíted, használod, fizetés nélkül, akkor jogosulatlanul használod ellenszolgáltatás nélkül. Nem pénzlopás, mivel az összeg nem volt nála és nem elvetted, ez tény, ugyanakkor a terméket eltulajdonítottad, vagy annak eltulajdonításához hozzájárultál, vagyis végső soron loptál és anyagi kötelezettséget se vállaltál.
Mindemellett telepítéskor elfogadtad a szerződést.

ez kapásból három jogsértés, minimum.

Lescol 2012.10.17. 08:35:38

@algi: nagyon.
nagyon nagyon nagyon.
ennél pontosabban nem is tudom megfogalmazni.

Lescol 2012.10.17. 08:38:57

@Gyulimali: wow is letölt egy csomó kiegészítőt a megjelenés vagy használatbavétel előtt, mégse sírt senki hogy HOL VANNAK A PANDÁIM!!!
Hatalmas probléma, tényleg. nerdrage..

Gyulimali 2012.10.17. 08:57:38

@Többeknek:
Látom, nem sikerült teljesen megérteni, amit írtam.
Az nem baj, hogy várnom kellett volna, de akkor azt az egész ELEJÉN tudassa velem a telepítő, mert akkor egyszerűen csak visszateszem a polcra, és nézegetem még 5 napig.
De az azért nagyon durva, hogy szarakodok majd' egy órát a telepítéssel, aztán az első indításkor ellenőrzi a dátumot, majd kiírja, hogy nem játszhatok.
Szerintem ez igenis nagyon görény húzás.
Nem sírtam tele a párnámat emiatt, de én személy szerint igenis fel vagyok háborodva ezen.
Nem vagyok amúgy egy SW szakértő, de néhány helyen programokban, és most ezalatt értsetek sokezer eurós, ipari tool-okat is, olyan amatőr hibákat meg nemtörődömségeket látok, amikkel bizony az egyetemen már a Progterv 1-ről úgy kirúgtak, mint a sicc, ha egy olyan, használhatatlan, szart adtam volna le nagyházinak.

-=Flatline=- 2012.10.17. 08:57:55

Kérdezte valaki, hogy konzol kötöt-e a ban. Mivel gyakorlatilag az enforcement teamnek dolgozom, ezért az infó a következő, már, ha érdekel bárkit is:

Kétfajta ban van. Az első az account ban, ami azt jelenti, hogy semelyik gépen nem tudsz felcsatlakozni a livera, vagy átmenetileg (ez a szerencsésebb, de ezt olyan esetben kapod csak, ha sokan jelentettek fel csúnya beszédért, vagy esetleg sűrűn lépsz ki játék közben, károsítva mások élményét vele). A második féle a lifetime ban, ami 9999-ig érvényes, azt meg nem hiszem, hogy nagyon megélné bárki is.

A console ban a hardvermódosítások miatt történik, azon a konzolon senki sem tud feljejelntkezni a livera, tehát másik konzolról igen, minden további nélkül.

Még nemf ordult elő olyan a cég történetében (egy kivétellel), hogy megfordítottak volna bárkinek kitiltást, szóval senki se reménykedjen.

Továbbá, ha rengeteg cuccot vásároltál a fiókkal, DE(!) azt a konzolt használnád az újonnan csinált játékosnévnek, amin az előző is volt, amit épp banoltak, eléred az azzal megvásárolt tartalmak mindegyikét 100%-osan és nem kell fizetned érte....egészen addig, míg a vinyód tönkre nem megy, vagy a gépet szervízbe nem kell küldeni.

Hope it helped.

-=Flatline=- 2012.10.17. 08:58:47

Az elgépelésekért sorry. Nyilvánvalóan kettő té a kötött, meg a két fajta ban is külön írandó, nem is beszélve az apróbbakról.

-=Flatline=- 2012.10.17. 09:02:37

@A fidesz a betegek kiirtására készül: Azt ne felejtsd el, hogy azok a gépek, amik futtatni tudják a kilopott halo4-et, biztosan a legfrissebb firmware-t használják, mint hack, ami értelemszerűen hardvermódosítás, tehát jár a ban a konzolra. Lehet menni másikat venni, ha olyan fontos a család többi tagja, csak 45ezer forint a gép, ami valljuk be, egy középkategóriás videókártya ára, nem nagy kunszt.

fidesz = házmesterek pártja 2012.10.17. 09:05:20

@KKKKKKK: legalábbis ezzel mentegetik magukat a tolvajok.

@-=Flatline=-: ez a rész nekem már kínai. Szerencsére megkíméltem magam ezektől a kütyüktől. Viszont árban én inkább ennek a duplájára emlékszem. (persze végeredményben mindegy az ár, ha igazad van)

-=Flatline=- 2012.10.17. 09:11:46

@A fidesz a betegek kiirtására készül: 172 euro a konzol jelenleg. Azt mondjuk nem értem, miért van majdnem húszezer forint különbség az Írországi és a magyar árak között, azt hittem jóval közelebb van, főleg, hogy két éve még magam is 54ezerért vettem a 250-es S konzolt. (Most meg 61, vicces...)

Fr3d 2012.10.17. 09:59:53

Lehet,hogy a warez lopas, de amikor a megvasarolt jatekkal nem tudsz jatszani, mert a sz.... szerver nem jo, akkor kicsit ideges lesz az ember.
Szemben a kaloz verzioval, amit elinditasz, es jatszol.
Igen, vannak vasarolt jatekaim, es az eset konkretan a Batman: Arkham Asylummal tortent, h nem tudtam jatszani, mert nem tudott fellepni a szerverre.
En szemely szerint minden ilyen jatekot, ami ilyen "vedelemmel" van ellatva, kaloz verzioban jatszom, es nem fogok fizetni erte semmit!

anarch 2012.10.17. 10:38:43

@Fr3d: Assassins's Creed dettó. Az Ubi a Mass Effect 1-t is bünteti csak azért, mert régi játék (értsd: kötelező a frissítés, de a linkek amit felkínál - halottak. Szerencsére megvannak tükrözve pl. netes újságok oldalain... még).

anarch 2012.10.17. 10:39:49

Ja, és Witcher for president :) Az a helyes út, amit ők követnek.

d.j 2012.10.17. 10:39:58

@Lescol: Az a probléma, hogy megvásárláskor egy szoftvernél nem tulajdonjogot szerzel, hanem használati jogot. Ez miatt dől a lopás vádja. Írta Algi is, hogy ha egy fejlesztő lekoppintja a másikat akkor az is lopás. Mivel a szoftver is szellemi termék, mint pl. egy festmény, ezért ugyan azon törvény vonatkozik rá. Tehát ha egy festő egy az egyben lemásolja a Mona Lisa-t, akkor nem lop ugye, hanem hamisít. Ha Skidrow feltöri egy játék másolásvédelmét akkor ő lop vagy hamisít? Ha ezt a feltört játékot valaki letölti, akkor ő lop? Már miért lopna. De ha valaki ellopja a hamisított Mona Lisa-t akkor ő most tolvaj vagy csak simán hülye? Mint mondtam, próbálják ráhúzni a szoftverekre a megszokott törvényeket és nem passzolnak. Visszatérve Algira, olyen esetben, mint pl. volt az apple svájci óra esete is, nem lopás volt hanem jogosulatlan használat, amiért most ők szépen fizethetnek is.

fidesz = házmesterek pártja 2012.10.17. 11:26:41

@d.j: szvsz az, hogy jogi nyelven(?) fogalmazva nem lopás, hanem jogosulatlan használat, még nem változtat a lényegen: a használatáért fizetendő összeget ellopod. Szóval ez csak terelés, hogy másnak nevezed.

d.j 2012.10.17. 13:18:33

@A fidesz a betegek kiirtására készül: Ez nem így van. Mert pl. az autópályát jogosulatlanul használod, akkor ellopod az autópályát? Nem, ez két külön fogalom és más törvények is vonatkoznak rájuk. Ami a probléma, hogy lopásnak állítják be, mert az olyan csúnya és szemét dolog, pedig itt nem erről van szó. Mielőtt félreérted, nem arról van szó, hogy szerintem ez nem rossz dolog, hanem az, hogy amit próbálnak ráhúzni az nem igaz, mert nem az történik (lopás). Ez egy egyszerű pszichológiai fogás a kiadók részéről. Ha valaki látta a Förtelmes Főnökök című filmet, abban is kifigurázták ezt az egész kérdést. Mármint amikor Anyabaszóról kiderül, hogy 10 évet húzott le a sitten mert kamerával felvette a Hó hull a cédrusra című filmet a moziban, míg a gyilkosok megúszzák 5 évvel.

fidesz = házmesterek pártja 2012.10.17. 13:35:13

@d.j: konkrétan, engem is érintő téma. Nem szoftver, hanem fotó. Két helyen publikáltam. Valamelyik sajtófotó pályázaton és az 1x.com-on. Az egyik helyről lenyúlta egy ruszki képkereskedő és árusítja. Ezt csak onnan tudom, hogy véletlenül rákerestem a tineye.com-on és megtaláltam. Neki ebből valószínűleg van bevétele. Nekem egy fillér sem, bár a kép az én tulajdonom. Akkor most ne érezzem magam meglopva?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.10.17. 14:09:48

@d.j: Sosem értettem a pattogó warezolókat, amikor saját magukat mosdatják. Ezek szerint akkor a bliccelés sem törvénysértő? Hiszen a buszt nem lopod el, csak jogosulatlanul használod.

Igen, régen és is warezoltam, csak én nem is mondtam, hogy ez nem lopás. Viszont sokat mondok, hogy ha 10 év alatt 7-8 olyan warez volt, amivel komolyan játszottam. A legtöbb leszedett játék hulladék volt, vagy demo-t csesztek kiadni. A nagy részét a leszedett játékoknak kb. 1-2 óra után töröltem, mert egy fos volt mind. A negatív rekorder a C&C generals volt, az fél órát sem bírt ki.

A lewarezolt játékok közül utólag többet megvettem, mikor már telt rá és még lehetett kapni. Már egyetemi éveim alatt is inkább eredeteit vettem, mert tökömnek volt kedve szenvedni a crack-el, meg azzal, hogy egyes dolgok nem működtek online.

algi 2012.10.17. 19:36:30

@d.j: Komolyan, mintha egy ügyvédet olvasnék. (Úgy érzed, ügyvédre van szükséged?) Egyébként olyan sincs, hogy bliccelés, csak ráutaló magatartással szerződést kötsz a vállalattal, majd ezt a szerződést megszeged.

Megjegyzem, ha fizikailag a lemezt lopod el a boltból, azzal se okozol sokkal nagyobb kárt, mintha letöltenéd, ugyanis magának a lemeznek és a borítónak az előállítási költsége nevetséges. (Az mellékes és sajnálatos, hogy a boltban ezt olyan értékű lopásként fogják kezelni, ami az árcédulán van, miközben a kár nagyobb részét a játék használatbavétele okozza, és nem az, hogy előbb fog elfogyni a gyárból.)

Persze, tessék csak letölteni, tessék csak bliccelni, mert ez arra fogja kényszeríteni a piacot, hogy kövesse a modern technológia fejlődését! (Ezt nem szarkasztikusan értem, hanem komolyan. Ha elég szar lesz a kiadóknak, akkor kénytelenek lesznek átalakítani a piacot, és felhasználóbarátabbá tenni, mint amilyen a Gog, a Steam, a Humble Bundle-ök stb.) De elég tré indokokat szoktam olvasni. Azt még talán sehol sem láttam, hogy "leszarom", mert kb. az lenne az egyik legelfogadhatóbb érv.

Optimistic Lyricist 2012.10.18. 00:48:39

Bár teljes joggal lehet szidni a GFWL bénázásait, kriminális DRM, kommunity patch kell, nem is indul az eredeti játék valami bug miatt stb. itt és most egy konzolos környezetről van szó ahol mindez minimális a PChez képest, szerintem ez nagyon nem mindegy.

A másik észrevétel hogy a konzolos zárt környezet sokat segít exploitokat meg cheateket használó userek problémáján is, ha megveszel valamit eredetiben konzolra, jó eséllyel kevesebb cheaterrel találkozol. Ott van a Dark Souls, PS networkön kb az a legnagyobb a "cheat", hogy az ázsiai userek kihasználják a nagy lagot. Így igenis büntessék a másolókat.

Nem egy játék szokott ideérni egy-két nappal a release datenél korábban angliából, szerintem annyi pont nem érdekel senkit, inkább a feltörésre mennek.

vargatom 2012.10.18. 00:58:46

@algi: Az a baj hogy várhatóan nem olyan lesz mint a Steam, hanem inkább az Onlive féle vonalat fogják követni, amikor a felhasználónak a gépére soha nem is fog felkerülni a játék. Egyéb hátrányokról nem is beszélve, mint pl. ha csődbe megy a szolgáltató és így bukja a user a komplett gyűjteményét... Na azt aztán tényleg nem lehet másolni, warezolni, havernak kölcsönadni, offline-ba játszani, se semmi. Minél jobban szivatják a népek a kiadókat a warezzal, annál inkább tolódnak majd ebbe az irányba :(

d.j 2012.10.18. 09:54:43

Nem pattogok, ahogy mélyen szántó gondolattal egyik nagyrabecsült kollégánk megjegyezte. Valaki szintén írta még, hogy magyar szokás a szabályok, törvények áthágása, na ez sem igaz, mert ez emberi vonás. A világ minden táján, még a svédek is, űzik ezt a sportot. Viszont az, hogy ha valakinek más a véleménye, akkor azt nem elfogadni valamint hülyének nézni, esetleg rögtön bűnösnek tekinteni, na az magyar szokás. Még egyszer leírom, mert van néhány nehéz felfogású emberke - hozzáteszem ez a funkcionális analfabétaság nevezetű állapot, mert semmiképp sem betegség, egyre nagyobb teret nyer, valószínűleg az internet penetrációja is közrejátszik ebben - nem azt mondom, hogy a warez (nevezzük ennek a feltört játékok és programok valamint a másolt filmek és képek összességét) letöltése nem BŰN. FÚJ, FÚJ rossz dolog. De nem lopás, hanem valami más, amivel a jogvédő szervek előszeretettel kampányolnak. Erre jelenleg nincs normális szabályozás. Ja és nem vagyok ügyvéd sem, valamint nincs is szükségem rá (még).
Ha valaki mégis hülyének tekint az az ő dolga, de van nálam kompetesebb személy is aki szerint szintén nem lopás.
www.origo.hu/techbazis/20120522-nem-lopas-a-filmletoltes-az-mpaa-igazgatoja-szerint.html

Egyébként, hogy tényleg szar dolog ha valakinek a képét egy russzki árulja, az engedélyed nélkül. Pereld be, mert ez mégsem járja.

fidesz = házmesterek pártja 2012.10.18. 10:34:45

@d.j: kíváncsi lennék, hogy a magadfajta micsoda cirkuszt csinálna, ha a munkáltatója, megbízója nem fizetne a munkájáért... Már feltéve, hogy nem anyuciék tartják el az ilyet.
Nem hülyének nézünk, inkább egy erkölcstelen köcsögnek, aki szinte természetes dolognak tartja, ha más befektetett pénzét, munkáját lenyúlja. Hiszen fizikailag nem vett el semmit.

Wertzui 2012.10.18. 12:32:25

HAHAHAAHAhaaa úgy kell a sok bolondnak! Nem mintha nem warezolgatnék, de a Microsoft helyében ezt a pofátlanságot már én sem toleráltam volna, még egy enyhe dádával sem!

Nosayton 2012.10.18. 13:47:43

Szerintem jogos a lépés, szinte biztos, hogy ToS-ban vagy EULA-ban benne van, hogy a gépet nem módosíthatod, a nem eredeti játékokat meg, mint írtátok, csak berhelt cumóval lehet elindítani. Innentől kezdve nem igazán lehet belekötni a dologba.

@A fidesz a betegek kiirtására készül: ez felesleges személyeskedés, ráadásul elbeszéltek egymás mellett. Ha jól értem, akkor d.j arra gondol, hogy a warez igenis bűn, de nem lehet lopásnak nevezni, mert a lopás fogalma nem fedi azt (nem azt fedi), amit warezolásnak nevezünk. Ettől még egyáltalán nem támogatja a warezt, csupán rámutat, hogy nem megfelelő bűn-nevet használnak a kiadók rá.

A lopást arra értik általában (jogilag nem tudom mi számít annak), ha elveszel egy dolgot a tulajdonosától, minek következtében ő azt tovább nem tudja használni, mert nincs ott, fizikailag nem fellelhető.
Ellenben a warezolást én úgy fogalmaznám meg, hogy ellenszolgáltatásköteles szolgáltatás (software) igénybevétele / használata az ellenszolgáltatás hiányában.
Gyakorlatilag warezolás esetén az eredetivel hasznos-funkcionalitásában megegyező másolatot készítesz (mivel DRM-et kiveszik, de ettől még tudod arra használni a sw-t, amire az eredetit), tehát a kiadó/tulajdonos azt ettől még el tudja adni akárhányszor. Technikailag értem az "el tudja adni"-t, mert képes rá, megteheti, hogy árulja, de nyilván ha van warez, akkor akár csökkenhet is az eladásra az esélye, mert van aki leszedi megvétel helyett.
Viszont, érdemes figyelembe venni azt a tényt is, hogy vannak olyan emberek, akik letöltik, megnézik, 'vaó, tetszik' és megveszik. Ebben az esetben lehet, hogy a warezből lett pénze az értékesítő félnek, mert ha nincs a warez, lehet nem meri megvenni ismeretlenül a cuccot a vásárló. Én is vettem már úgy játékot, hogy lekaptam torrentről, ok fasza, tetszik, megveszem. Mivel nem volt demo, reklámnak meg nem hiszek, inkább saját tapasztalatnak, más út nem volt, hogy meggyőződjek róla, valóban akarok-e rá költeni. Mert ugye, ha megveszem és tényleg nem tetszik, van jogi lehetőségem rá, hogy - cizelláltan fogalmazva - a "bugosszar" árát megtérítsék, mert a minősége kritikán aluli? Ergo, van kipróbálás utáni vásárlástól való elállási jogom? Én nem tudok róla, de lehet, hogy van, ellenben nem lepne meg, ha nem létezne erre szabályozás (a netes vásárlós dolog nem tudom, hogy erre vonatkoztatható-e).
Száz szónak is egy a vége: rohadt bonyolult helyzet, nem csodálom, hogy nem akardózik rendes szabályozást létrehozni rá.
Bocsánat a WOT-ért, de ez kikívánkozott! :)

d.j 2012.10.18. 17:14:22

@A fidesz a betegek kiirtására készül: Nem tudom miért beszélsz így, nem adtam rá se okot se engedélyt. Most bunkó voltál, feleslegesen. Egyébként ez is jellemző a magyarokra, ha nem tud észérvet felhozni, vagy úgy érzi nincs igaza, akkor átmegy bunkóba és személyeskedik.

fidesz = házmesterek pártja 2012.10.18. 19:23:03

@Nosayton: nekem úgy tűnik, inkább próbál valami szép elnevezést találni arra, ami végeredményben lopás, mert ő nem tolvaj, csak használja a letöltött programokat. Kb. ez jön le az eddigi hozzászólásaiból.

fidesz = házmesterek pártja 2012.10.18. 22:23:25

Jut eszembe: ma a saturnban láttam valami MS konzolokat. Valaki itt 45000Ft-os árat említett. A legolcsóbb, ami ki volt téve, az 69000Ft volt, de egy picivel nagyobb már 120ezer körüli összegért volt elvihető. Ez így egy picit drága játék ahhoz, hogy en bloc letiltsák azért, mert lopott szoftvert futtattak rajta. (persze ha igaz, hogy csak módosított hardveren futhat a szóban forgó játék, az más téma)

Ami a lopás vs nem lopás témát illeti: egyik hazai, magát szaklapnak csúfoló oldal szerzője tolvajnak nevezi azokat, aki AdBlockert használnak. Akkor kinek is van igaza? :DDD
(az illetőt egy dilettáns, nagypofájú kreténnek tartom, szóval a véleményét is ennek megfelelően kezelem)

féldisznó 2012.10.18. 22:49:56

Na most az hogy valaki nem tud játszani a kiadás napjáig az ugye csak a multiplayerre vonatkozik?

Optimistic Lyricist 2012.10.19. 12:36:55

@A fidesz a betegek kiirtására készül:

Cipőt a cipőboltból, egy alap új X360at meg lehet venni 45000-ért újonnan és természetesen garanciával boltból, Saturn és társai nagyon drágán tudnak egyes cuccokat adni.

Mostanában az megy, hogy a játékot előre megkapod és mindent le tudsz tölteni hozzá ami csak kell, Steamen persze magát a játékot is előre letöltöd így a megjelenés napján ezzel már nem megy az idő. A szolgáltató szempontjából ez egyfajta kényelmi szolgáltatás, a szervereket sem terhelik a megjelenés napján te pedig éjfél után egy perccel már tudsz játszani. Aztán persze sokan ezt úgy élik meg, hogy ott a játék amiért fizettek, mi az hogy nem lehet vele játszani valami marketing ökörség miatt.

flea 2012.10.19. 19:09:45

@Nosayton: távollevők közötti szerződéseken belül külön kivétel, hogy szoftverre nem vonatkozik az (amúgy 8 napos) elállási jog.

net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99900017.kor

5. §. d) pont.

Ellenkező esetben a fél ország megvenne mindent dobozban, hazavinné, feltelepítené, ha tetszik, lemásolná, majd vinné vissza a boltba.

USÁ-ban nemtom hogy van, ott lehet, hogy ezt is eltűrik.

Királyvíz 2012.10.19. 23:42:35

@flea: Nem tudom, hogy hol, mi a szabályozás, de az Amazon nekem szó nélkül visszavásárolta egy dvd-met. Hibás volt, írtam nekik, postára adtam, a pénzt visszafizették. Leellenőrizni nyilván nem tudták, bemondásra elhitték. Ha jó a lemez, simán lemásolhattam volna, majd visszaküldöm, hogy hibás. Persze ezt sokszor nem lehetne eljátszani (előbb-utóbb feltűnne nekik). Más kérdés, hogy online rendelésről van szó, lehet, hogy erre más szabályok vonatkoznak.

Optimistic Lyricist 2012.10.20. 00:20:24

@Királyvíz:

Az angol webshopok ugyanezt csinálják, (főleg ha rendszeres vásárló vagy) azonnal elhiszik hogy elkeverte a posta és te nem kaptad meg, feladják még egyszer. Ha az sem jön meg visszafizetik az árát.

Optimistic Lyricist 2012.10.20. 00:23:21

Ami a lényeg lenne, hogy az elégedett vásárló fontosabb mint a viszonlag minimális pénz veszteség.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.10.22. 08:53:19

@Laciii: @A fidesz a betegek kiirtására készül: Na, a személyeskedésetek odáig fajult, hogy az utolsó hozzászólásotokat moderáltam. A buzizást privátban lehet folytatni, az értelmes vitát itt is.
süti beállítások módosítása