HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Csinálj magadról C64-képernyőt!

2012.09.12. 08:37 Stöki

Emlékszünk még a C64-játékok töltéskor látható képernyőire? Többnyire nagyon szép állóképek voltak, egyes töltőképernyők élő személyt próbáltak 160*200 pixelben megfogni. Di-gi-ta-li-zált – suttogtuk akkoriban elhűlten, amikor például az Ocean játékában megjelent Robotzsaru a színes (vagy éppen fekete-fehér) tévé képernyőjén. Még a tolakodó reklámfeliratok sem zavartak.

robocop_c64_loading.jpg

Hasonló képeket lehet készíteni a 64yourself oldalon, ahol egy C64 kezdőképernyőjére hajazó felület fogad. Ide kell egyszerűen ráhúzni egy könyvtárból a választott képünket, várni pár másodpercet, és máris megjelenik a kép 8 színre bontott, lebutított, bájosan pixeles változata. A Scott Pilgrim-filmben szereplő Mary Elizabeth Winstead (leborul, leborul) képével például ezt művelte az alkalmazás:

pilgrim.jpg

c64pilgrim.png

Persze nem árt a C64 felbontásának megfelelő arányú képet választani (mert különben a program csonkítja a képet), és nem túl szerencsés, ha túl sok piszok van a háttérben. Az IDDQD logóból például ez a szörnyszülött lett:

iddqdlogo64.png

Ezzel együtt remek ötlet és honlap, gyárthatják a Facebook-profilképeket azok, akik szerint régen minden jobb volt.

42 komment

Címkék: retro honlap c64

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr164771551

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

devDavid · http://blog.hu 2012.09.12. 10:08:58

Szelíden megjegyezném, jó párunkról készült már egy játék keretein belül hasonló kép:

www.facebook.com/photo.php?fbid=351985781545837&set=a.351985751545840.80235.278614168882999&type=1&theater

vagy ha nicns fácsé: fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/620392_351985781545837_2000998171_o.jpg

több infó: www.facebook.com/4emelet (nem saját projekt, csak figyelemmel kísérem)
D.

Van 2012.09.12. 10:19:53

"...D - örök élet, ingyen lósz..."

Dudi 2012.09.12. 11:57:47

@devDavid: Jaja! Mire kiszúrtam magamat, eltelt kis idő... :)

Baines 2012.09.12. 12:50:13

@h_zolee: Nem, a maximális felbontás 320x200 pixeles volt 16 szín mellett.

csubakkapákó 2012.09.12. 13:00:21

azt mondja meg nekem legyen szíves valaki, hogy a 4. képen látható gorilla melyik játékban volt ellenség? emlékszem valami olyasmire, amiben az utcán kellett menni egy napszemüveges kigyúrt faszival és többek között ilyen gorillát is le kellett verni...fogalmam nincs, mi volt a címe :-(

h_zolee 2012.09.12. 13:01:27

@Baines: cikkben 160x100.
szerintem volt 320x200 (ahogy írod) és 160x200.

Z@ki · http://wannabephoto.blog.hu 2012.09.12. 13:08:30

@csubakkapákó: A képen Donkey Kong szerepel.
A játék amire te gondolsz a Bop 'N Rumble:
www.youtube.com/watch?v=sKJC2k38Q5w

Szanaszét Szolizott Szilikonos Szőke 2012.09.12. 13:25:22

@Van: nekem is ez ugrott be :D Örök élet, ingyen lósz...

Drout 2012.09.12. 13:41:41

@Baines: 320x200-ban egy 8x8-as négyzetben csak két színt lehetett használni.
160x200-ban 4-színre nőtt a fenti megkötés ekkor két szomszédos pixel alkotott egyet (széles pixelek)

csubakkapákó 2012.09.12. 13:43:48

@labi: @Z@ki: köszönöm, rávetem magam!! van ebből PC-n játszható változat?

manmachine · http://nagykrisztian.com 2012.09.12. 13:56:07

@Dr.out: És még ez is meg volt bonyolítva.

00: background color, az egész képernyőre fix volt
01 és 10: a képernyő karaktermemóra alsó és felső 4 bitje határozta meg, így ezek 8x8 pixelenként változhattak
11: a karakterszín-memória alsó négy bitje határozta meg, így ez is 8x8 pixelenként változhatott

Tehát 8x8 pixelre 3 változó és 1 fix szín vonatkozott.

Jajjj, mit össze dolgoztam vele 10 évesen...

voodoux 2012.09.12. 14:12:24

mindenki meghülyült?

320x200 monokrómban
160x200 és trükközés nélkül 4 színnel a 16-ból.

csak szóltam :)

Z@ki · http://wannabephoto.blog.hu 2012.09.12. 14:21:43

@csubakkapákó: Van egy DOS-os változata is, csak ott a neve Bad Street Brawler.
Innen tölthető:
www.abandonia.com/en/games/3262/Bad+Street+Brawler.html

Z@ki · http://wannabephoto.blog.hu 2012.09.12. 14:40:57

@csubakkapákó: Ha viszont a Donkey Kongra gondoltál, akkor abból van online játszható is:
www.gracecentered.com/donkey_kong_online_game.htm

narghil 2012.09.12. 15:22:06

@voodoux és többiek:
Monokrómban 320x200 volt a felbontása, 4 színű üzemmódban 160x200 (két-két egy bites pixelt összevont), de a 4 színből 2 karakterhelyenként (8x8-as mezőnként) különböző lehetett, köszönhetően a karakteres képernyőhöz tartozó színmemória-területnek, amit a grafikus megjelenítés is felhasznált. Ezért voltak lehetségesek a C64-en 4 színnél jóval többet használó képek.
A 4 (vagy több) színt pedig nem 16-ból, hanem 256 fix színből lehetett kiválasztani.

manmachine · http://nagykrisztian.com 2012.09.12. 15:30:56

Akinek esetleg a C64 korszak óta memóriavesztése volt, itt egy kis Cartridge:

wss.boman.biz/Lists/Posts/Post.aspx?ID=76

dr. vuvuzelafan 2012.09.12. 15:47:45

@narghil: Nem emlékszem rá, hogy lett volna paletta valahol a C64-ben. Nem kevered valamivel?

narghil 2012.09.12. 16:02:15

@dr. vuvuzelafan: Paletta nem volt, hanem 256 fix szín. A színregiszterekbe írt 8 bites szám felső 4 bitje jelenítette a színárnyalatot, alsó 4 bitje a 16 szín valamelyikét; persze a fekete valamennyi árnyalata ugyanolyan fekete volt. :)
A grafikus képernyő "fix" színeit egy-egy regiszterbe írt ilyen szám határozta meg. A karakteres képernyő színmemória-területe pedig 2*40*25=2000 byte-ot ölelt fel (egy 1000 byte-os terület a karakterenkénti háttérszíneknek, egy a karakterenkénti írásszíneknek.)

Macropus Rufus 2012.09.12. 16:18:27

ha jól emléxem akkor 2 grafikus üzemmódja volt alapból a MultiColor és a HighResolution
MultiColor: 160x200 /16 szín a cellák 4x8-asok
2:1 arány a pixeleknél.
HihResoultion: 320x200 / 16 szín a cellák 8x8-asok.

TREX · http://polarmacko.blog.hu 2012.09.12. 16:18:45

A kiváló C64 képesítés láttán megragadom az alkalmat, hogy megjegyezzem, az IDDQD valóban örök élet, de a lőszer IDKFA.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.09.12. 16:33:33

160*200, persze, bocs, elütés volt a 100.

dr. vuvuzelafan 2012.09.12. 16:51:31

@narghil: Melyik regiszterekre gondolsz? Merthogy a VIC-II összes színregiszterének felső 4 bitje "unused".

Picsasereghajtó 2012.09.12. 16:55:56

poke 53281,10

Ez minek a színét változtatta milyenre? Nem ma volt, így nem nagyon emlékszem, de azért megmaradt a parancs :) (és ha jól emlékszem, 16 szín közül lehetett választani, nem 256. Az egy kicsit utópisztikus lett volna akkoriban, nem?)

narghil 2012.09.12. 16:58:21

@dr. vuvuzelafan: Hm. Akkor csakugyan keverem. Valószínűleg a Plus4-gyel.
Bár a C64-esre határozottan úgy emlékszem, hogy ugyanazok a grafikai képességei voltak, csak POKE-olni kellett hozzá, mint a záporeső...

dr. vuvuzelafan 2012.09.12. 17:05:38

@narghil: Plus4-et egyáltalán nem volt alkalmam nyúzni, arról semmit nem tudok, de 64-esnél soha nem hallottam ilyenről, és ha rákeresel a VIC-II-re, akkor sehol nem is írnak ilyeneket róla. Csak a fix, 16 színt. A színmemória eleve 4 bites, hardveresen... Itt van elég részletes leírás a VIC-II működéséről: www.zimmers.net/cbmpics/cbm/c64/vic-ii.txt

@Romkocsmák homályában merengő főállású troll: 53281 a háttérszín, 53280 a keretszín. A 10 a világospiros kódja. Ez volt a fix paletta, amit lehetett használni:
0 black
1 white
2 red
3 cyan
4 pink
5 green
6 blue
7 yellow
8 orange
9 brown
10 light red
11 dark gray
12 medium gray
13 light green
14 light blue
15 light gray

Phrascarica 2012.09.12. 17:51:34

Bizony, max 16 színből lehetett választani, w256 színt a +4 tudott, a ZX spectrum pedig 8-at.

KenSentMe 2012.09.12. 19:52:13

A 8 bites Mary ultracool, ha visszatérnének a régi C64-es idők, ilyen képek sorozatára szívesen rángatnám a joystickomat.

rosettif · http://istennyila.hu/ 2012.09.13. 15:12:45

Kár, hogy nem tud 64-es formátumban menteni.

csubakkapákó 2012.09.13. 16:47:14

@Z@ki: 1000 köszi, megskubizom milyen játék aztán adj neki!

Wertzui 2012.09.13. 18:49:46

Ilyeneket már régóta csinálok a GangEd nevű progival, az egy rajzprogram, ami a VIC-II es chipet emulálja, lehet bele képfájlokat is importálni, tud menteni .PRG és Koala Paint formátumban is azt hiszem, Koala Paint képeket megnyitni is tud.

Wertzui 2012.09.13. 18:51:12

@Isten Nyila: Azt hiszem akkor érdemes megnézned a GangEd nevű progit.

rosettif · http://istennyila.hu/ 2012.09.13. 19:17:48

@Wertzui: Megnézem majd, köszi. Elvileg egy csomó program tud hasonló dolgokat; egy időben keresgéltem utánuk. Van egy halom ősprimitív parancsoros, DOS-os kezdemény, de azokhoz nem volt türelmem... Aztán találtam egy ConGo nevű Windows-alkalmazást, ami egész jó és sokoldalú, számos formátummal, szolgáltatással. Azzal lehet szép dolgokat kihozni, de aprólékos bíbelődés árán. Most meg azt látom, hogy itt van ez az oldal, nulla beállítás, minden automatikus, s valahogy mégis szebb az eredmény... (Kicsit talán gyanús is!) A GangEd-hez még nem volt szerencsém, majd megnézem.

Chessterfield 2012.09.14. 10:32:46

@TREX: Ha már pontosítunk: a lőszer IDFA. A lőszer + kulcs IDKFA :-)

Rihárdó · http://rihardo.uw.hu 2012.09.19. 07:18:16

Már eccer bevágtam lehet, de talán ide is illik:)

ric64s.uw.hu/angry.jpg
süti beállítások módosítása