HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Játéktörténelem 85 fejezetben

2011.05.09. 14:31 hancu

Anno már beszámoltunk a Smithsonian intézet készülő videojáték-történelmi kiállításáról, ahol a játékokat mint művészeti ágat mutatják be. A kiállítás ugyan csak 2012-ben nyit, de most megint van okunk írni róla, véget ért ugyanis a hatalmas szavazós kampány, amiben kiválasztották a szervezők, hogy melyik játékokat is mutassák be a kiállításon. 3,7 millió szavazat jött be, ezek alapján választották ki azt a 80 játékot, amelyek a legjobban illusztrálják a játékvilág 40 éves fejlődését, plusz azt az ötöt, amelyek a játékok öt nagy korszakát jelképezik:

  • Pac-Man
  • Super Mario Bros
  • Secret of Monkey Island
  • Myst
  • World of Warcraft

Ezzel az ötössel nehéz vitába szállni, a maradék 80-nál viszont már nem ennyire tiszta a kép. A már említett öt nagy korszakon belül minden akkori géptípus négy helyet kapott, ide pedig a négy fő játékműfaj képviselőit lehetett beszavazni: akció, kaland, stratégia, és a target fedőnevű kategória, ami nekem kicsit ilyen "minden egyéb" típusú gyűjtőnek tűnik.

Mindez azt jelenti, hogy minden játékplatform ugyanolyan súlyt kapott a 80-as listában, tehát mondjuk a Mattel Intellivision ugyanúgy 4 játékkal képviselteti magát, mint a Commodore 64 vagy a Playstation. A szavazók többsége láthatóan amerikai volt, így nyomasztó Mario- és Zelda-túladagolást kapunk, de ezen felül is vannak furcsaságok. A C64 legjobbjai például a szavazás szerint a Pirates, a Bard's Tale 3 (eddig rendben is van), valamint az Attack of the Mutant Camels és a Jumpman, amihez inkább nem is fűzök kommentárt. A teljes lista itt olvasható, lehet vele vitázni. 

129 komment

Címkék: kiállítás múzeum játéktörténelem smithsonian institute

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr392889929

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SztupY · http://sztupy.hu 2011.05.09. 19:15:26

@pizsama: Fallout verte le, jól tette :)

Cateran 2011.05.09. 19:25:06

@wowerman:

He? Na ne mondd...ezt hol almodtad?

killercsiga 2011.05.09. 19:26:08

era 3 eleve hülyeség így értelmezve,
plusz megbocsáthatatlan, hogy kihagyták a civilization-t

plusz a konzolok durva túlsúlya era4-5-ben...

jobban belegondolva éppen ez, a konzolok túlsúlya rontja el az egész listát

movhu 2011.05.09. 19:28:27

Hol van az Amigaaaaa? Ne mondja nekem senki, hogy a géptörténelmet valamit is ismerő ember kihagyta volna. Gameboy?
A C64 lista katasztrofális. A DOS-os meg olyan,mintha az összeállítók nem is élték volna a játékokat, amik a DOS-os korszakban születtek.
Nem is érdemes tovább elemezni.

Cateran 2011.05.09. 19:29:21

@mcs:
Uhh nem csekkoltam a listat, de..nincs rajta az Elite? Vegul is, csak az evtized jateka volt....noname szar...(atyaisten mennyit toltam anno C64-en)

midnight coder 2011.05.09. 19:31:42

Elite, The Way of The Exploding Fist, Wizard of Wor, Last Ninja II C64-re... Inkább mint az ott felsoroltak.

Cateran 2011.05.09. 19:33:45

A Fallout 3-on ugyan mi tetszett nekik annyira? Elorebb van, mint a WoW (amit mondjuk nem csipek, de ami igaz, az igaz...kategoriajaban alapmu es etalon) vagy a KotOr....

Alc 2011.05.09. 19:33:55

Nem hülyeség egy 80-as lista, de helyén kell kezelni. A világirodalom történetét is be lehetne mutatni nagy vonalakban ennyi könyvvel, sokkal alaposabban, mint ahogy azt egy átlagember ismeri.

Más kérdés, hogy ha a világirodalmat is közönségszavazással mutatnák be 80 példán, akkor Danielle Steel lenne napjaink legjobb regényírója.

Én inkább egy szakmabeliek által összeállított listát néznék meg.

röntgenszeműlány 2011.05.09. 19:36:04

Ritka elcseszett az a lista, ahol a Civilization az csak PS3 játékok között, runner-up-ként jelenik meg. Ezt a "platformonként ugyanannyi játék" elvet nem lett volna szabad erőltetni. Dune 2, mint emblematikus SEGA Genesis játék, basszus. A SimCity meg SNES-en ütött nagyot, valóban. Kár ezzel foglalkozni.

Cateran 2011.05.09. 19:37:31

@midnight coder:

plusz esetleg, Test Drive, Pit Stop I-II, Pole Position...Amigara meg Falcon, Dungeon Master, Full Contact (bar utobbi erosen szvsz:D)

Cateran 2011.05.09. 19:38:22

@röntgenszeműlány:

Sim City? C64-en utott nagyot:) Annyira, hogy anno meg egyetemeken is hasznaltak modellezeshez:)

algi 2011.05.09. 19:40:29

Jesszusom, a Tie Fightert hogy nyomhatta le a Diablo 2? A Modern Windows platformon szerintem jellegzetesebb lett volna a Half-life 2, a Portal az inkább olyan csodabogárnak minősül. Biztos a Portal 2 hype-ja miatt nyert. A Kotor amúgy nem értem, miért kapott jelölést, ha tényleg ott van a 3 legjobb kalandjáték között, akkor nagy bajban vagyunk.

A Myst amúgy tényleg olyan nagy durranás volt?

Azt meg tényleg nem értem, hogy ha vannak konzolok, van PC, meg van C64, akkor a többi számítógép (Amiga, Spectrum, C+4 stb.) miért nem került be?

Fánkevő Fáncsi 2011.05.09. 19:42:00

Szerintem hülyeség ez az "egyenlően 4 minden platformból". Voltak fontosabb és kevésbé fontos platformok a számítógépes játékokban. Ráadásul fogalmam sincs mi az ColecoVision meg Mattel Intellvision, viszont volt pl. Commodore Amiga, ami teljesen hiányzik innen. Hogy lehet azt kihagyni egyáltalán?

Gatts 2011.05.09. 19:42:37

Ez minden szempontból nagyon rossz.
Civilization, Populous, Dungeon Keeper, Black & White... Mind hatalmas dobások voltak.
A verekedős cuccok teljesen kimaradtak. Mortal Kombat és Street Fighter talán nem elég legendás címek?
Keverednek a korszakok is rendesen. Doom 2 és Deus Ex ugyanabban a generációban és kategóriában indul? Vicc...
Az olyan apróságokról meg már nem is beszélni, hogy PS2-n MGS2-t emlegetni a 3 helyett elég súlyos ízlésficam. Oké, hogy ugyanannak a sorozatnak a tagjai, de a 3 önmagában is akkora sztori volt és olyan hangulat volt benne, hogy önálló játékként is simán büntetett.

Semmi értelmét nem látom ennek a felsorolásnak.

Spanish VVax 2011.05.09. 19:48:12

Az amiga valószinüleg azért maradhatott ki, mert amerikában közel nem volt annyira elterjedt és jelentős, mint európában. De persze nem biztos hogy ezért, mindenestre gyanús a dolog.

Fánkevő Fáncsi 2011.05.09. 19:52:19

@Spanish VVax: Hmmmm. A Commodore az egy amcsi cég volt. Ott lett volna népszerűtlen? Lehet, nem tudom. Akkor is szar lista szerintem.

filmcomm 2011.05.09. 19:55:17

A listák ideje lejárt!
** Játék értékelő szempontsort a népnek! **
(Akinek van kedve írhatna egyet.)

algi 2011.05.09. 19:55:37

Megszámoltam, a Mario család "csak" 7-szer került a listára. És mivel számítógépre nem jött ki, ezért is jót tett volna, ha nemcsak PC, meg C64 van a konzolok mellett.

@Fánkevő Fáncsi: youtu.be/rBMO8F1I-h4

aFx 2011.05.09. 19:56:51

a Mystet nem szidni: gyakorlatilag az interface kb 10 évvel előzte meg a korát. nálunk usability kurzuson tananyag. anno én sem tulajdonítottam neki nagy jelentőséget, viszont visszanézve mindenképpen ott a helye.

pcn a korai időszak tényleg kicsit tömött. azt viszont érdekes látni, hogy az anno rétegjáték deus ex hogy jött be a második helyre a doom2 után.

Afterburner9 2011.05.09. 19:58:24

Én a 'nyertesek' 60%-áról nem is hallottam. Ez lehet, hogy az én hiányosságom, de hogy az olyan játéktörténeti mérföldkövek, mint a Sims, GTA,Heroes, Unreal, Crysis, Battlefield, Need for Speed még említés szintjén se legyenek..

Spanish VVax 2011.05.09. 19:58:28

@Fánkevő Fáncsi: The Amiga is a family of personal computers that was sold by Commodore in the 1980s and 1990s. The first model was launched in 1985 as a high-end home computer and became popular for its impressive graphical, audio and multi-tasking abilities. The Amiga provided a significant upgrade from 8-bit computers, such as the Commodore 64, and the platform quickly grew in popularity among computer enthusiasts. The best selling model, the Amiga 500, was introduced in 1987 and became the leading home computer of the late 1980s and early 1990s in much of Western Europe. In North America success was more modest. Forrás : en.wikipedia.org/wiki/Amiga

Fuornis 2011.05.09. 20:00:48

Nanana! HoMM? Nibbles? Broken Sword? Dyna? The Elder Scrolls? Hol maradtak ezek?
-sad panda-

Fue · http://www.english-hungarian.com 2011.05.09. 20:01:21

@Fánkevő Fáncsi: Talán már írták: ez egy amerikai lista. Az Amiga ott nem volt annyira népszerű, viszont a ColecoVision és az Intellivision tényleg emblematikus gépek voltak.

Ha Amiga meg Spectrum lenne benne, akkor meg az amerikaiak fanyalognának :)

tede 2011.05.09. 20:03:22

A C64-es lista elferdült gondolkodást mutat. Impossion Mission-t lenyomta a Jumpman-t? Kik azok akik erre szavaztak?

Fánkevő Fáncsi 2011.05.09. 20:04:49

@Spanish VVax:
@Fue:
@algi:

Értem mostmár, és kösz mindenkinek.
Akkor is szar lista, abból viszont nem engedek.

teisfiambluetooth 2011.05.09. 20:05:52

Az Age of empires (első rész) még újdonság volt. Az Age of kings (2.) ha jól tudom nagy siker is, a AEO3 viszont nem sokakat érdekelt már, nem is volt sikeres. Miért pont ezt említették?

Arról nem is beszélve, hogy ha már modern éra és stratégia, akkor talán a Total War sorozatot nem kéne kihagyni.

rept_ai 2011.05.09. 20:06:07

Annyira mókás, ahogy megy a sablon fika :)

"Ez egy szar lista, mert nincs rajta a [insert subject's favourite game], ráadasul a [insert subject's other fav game] sega genesisen van, nem
pedig [insert subject's favourite platform]-on. Öt
perc alatt jobb listát tudnék összerakni! (ami persze
nyilván mérföldekkel objektívebb lenne:)"

Iron1 2011.05.09. 20:15:30

A Tetris most csendesen sírdogálhat...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.09. 20:16:16

@aFx: Nem szidom, csak nem ismert. Attól, mert valami lehet űberjó, attól még lehet ismeretlen vagy anyagilag bukta. Egy pléda. Nézd meg az imdb top 250 első helyezettjét. Anyagilag a film akkora bukta volt, mint állat oszt mégis hol van. Megjegyzem, megérdemelten.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.09. 20:17:23

@rept_ai: Nem. Nem azért fikzzák, mert a kedvenc nincs rajta. Azért, mert igen elbaszott elv alapján rakták össze.

Fánkevő Fáncsi 2011.05.09. 20:20:40

@rept_ai: "megy a sablon fika"
Jól van, de a dolognak ez a lényege. Mennyivel értelmesebb összeállítani például egy "az 50 legszebb nő a világon" listát. Aztán meg beletenni, egy csomó mesterséges-inas amerikai nőt labda műcsöcsökkel amik között 10 centi szünet van.

Szar lista és kész, slusszpassz. Az amiga pedig egy klassz gép és kész. Kezdek bepöccenni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.09. 20:24:03

@rept_ai: Igen. Akkor csak a te kedvedért.

F-29 Retaliator. Repszim, de az ami egyedivé tette, hogy 1990-ben lehetővé tette már akkor a hálózatos játékot soros porton. A maga korában félelmetesen gyors poligonos ábrázolása volt. Talán az első nem vektorgrafikás, hanem 3D modellekkel operácó szimulátor volt.

Civilization. Lényegében minden körökre oszotott stratégia alapja.

Might & Magic RPG széria. Sokáig etalon volt, mindenki azt majmolta. Hogy mi volt az első ilyen belső nézetes RPG nem tudom, de akkor mehet az is a listára.

Dune II. Nem kell magyarázni.

Baldurs Gate. Az RGP-k királya. Pont. Bár én nem toltam végig, de minden komoly RPG-ző szerint az. Ma napig meghatározza az RPG fejlesztést, az akkori koncepció 3D-ítése zajlik mai napig.

Wolfenstein vagy Doom. Nem kell magyarázni.

Populous. Kell magyarázni?

Maniac Mansion? (Vagy volt korábbi kiforrot point & click?)

Mario, bár a Giana Sisters előbb volt...

International Karate vagy hasonló társai. Exploding Fist vagy a még nagyobb őselőd. Minden mai bunyós játék alapja.

Stb. Még vehetsz több műfajt. Nem olyan liste, hogy n+1 Mario, ami soha nem volt semmilyen szinten sem első sem korszakalkotó...

gpetersz 2011.05.09. 20:28:02

Ez a lista igazi baromság. Egyrészt teljesen kapufa (persze, lehetne ez a szubjektív véleményem, de objektíve egy olyan lista amiben pont a generációváltó játékok nincsenek ott... hát az sz@r).

Nincs egy Doom? Vagy még inkább Wolfenstein-Doom-Quake ami megrengette a világot 95-97.
UT-Quake harc? (ugye a target kategóriában... :P)

Heroes sorozat? Age of sorozat? Áh

Spanish VVax 2011.05.09. 20:37:16

@molnibalage: a Dune II bent van a beválogatott programok között.

Spanish VVax 2011.05.09. 20:38:26

@molnibalage: A Giana Sisters pedig nem volt elöbb mint a Mario :) Pont ebből lett később a baj, mert a Nintendo szanaszét perelte a GS készitőit.

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2011.05.09. 20:41:44

Az a gond, hogy egyenlően súlyoznak a különféle platformok között, ami baromság, mert a teljes DOS/Windows spektrumot egy szintre hoznák a
SEGA Saturnnal, ami biztos valami rendkívül tiszteletreméltó dolog, de szerintem a játékosok 99%-a soha nem tartott a kezében ilyesmit, én spec. hallani sem hallottam még róla. Ez így kb. olyan, mintha a közlekedési eszközök fejlődését úgy tárgyalnák, hogy az autókat pont ugyanolyan részletesen tárgyalnák, mint a rollereket vagy a talicskákat.

Egyébként - többek között - valami Krakout-szerű játékot hiányolok a sorból, az egy igen jellegzetes és elterjedt játéktípus volt egy időben...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.09. 20:46:03

@Spanish VVax: Opsz, tényleg.

@Zigomer Trubahin: Gyakorlatilag nem játszottam soha konzollal néhány órát leszámítva. A SEGA Saturn egy olyan marginális valam volt, hogy ehaj.
Ennyi erővel a 3DO-t is beletehették volna...

mpsith 2011.05.09. 21:06:02

Tényleg, hol a HL?

rATdrAgOn 2011.05.09. 21:38:45

@Afterburner9: A Rez viszont bent van, aminek én személy szerint igencsak örülök. Meg a Brütal Legendnek is. Meg még sok minden másnak is. :)
NFS, meg Crisys említést sem érdemel, mert azok nem játékok. Techdemónak elmennek, élvezeti értékük - nekem, vén fasznak - 0.0 :D

Hagrid 2011.05.09. 21:58:18

A kommentek kiválóan teljesítenek a valós lista helyett. Ehhez még csak kettőt tennék hozzá:
Panzer General sorozat, Carmageddon, esetleg a Close Combat sorozat még...

poisonborz 2011.05.09. 22:10:25

Persze hogy bele lehetne kötni, és hogy nagyon Amerikai (System Shock sehol, Bioshock meg igen, bruhaha) de ahogy már lassan a századik ilyen listát látom, kezdek rájönni, hogy ebben a műfajban már végképp lehetetlen igazi toplistákat alkotni (népszerűség/eladást esetleg, de az nem mutat sokat).

A videojátékok strukturálisan annyira egymásra épülnek, évről évre egymástól tanulva készülnek, hogy szinte lehetetlen korszakalkotó dolgokat kiválasztani. Lehet mondani hogy a Dune, a Super Mario vagy a WoW áttörő sikert hozott valamilyen szempontból, de jobban megnézve alig van elemük ami ne tűnt volna fel azelőtt - ezeknél épp csak a jó vegyítés/köntös/marketing volt a tuti.

Az ilyen ranglistaállítás már a filmeknél is necces volt, a játékok meg végképp túl posztmodern művek ehhez.

Afterburner9 2011.05.09. 22:12:00

@rATdrAgOn: Én se vagyok nagy rajongó, csak azt mondom, hogy az adott 'műfajban' vagy valamilyen más téren kiemelkedőek voltak.

Gaboo1 · http://meghokkento.blog.hu/ 2011.05.09. 22:15:52

MicroProse Soccer... Alapmű! Verte az összes focit sok évig, még az első PC-seket is...

rept_ai 2011.05.09. 22:26:34

@molnibalage: :DDDD (a mario <> giana dolognak meg nezz utana...)

rept_ai 2011.05.09. 22:29:51

@Fánkevő Fáncsi: a lényeg az, hogy nincs olyan lista, ami mindenkinek megfelel, nyilván... pláne egy amcsi ízléssel/gamerkultúrával összeszavazottnak nem fognak tapsikolni itt, kelet-európában, ahol mariot max a teki katona/576 kombóban látott az egyszeri gamer. A reakciók viszont tényleg "priceless"ek :)

pizzaboy 2011.05.09. 22:33:44

Egy fps lövölde azért kell ebbe az 5-be. Doom helyett én a Quake1-et irnám, mert az volt az első igazi 3d.

pizzaboy 2011.05.09. 22:47:12

@molnibalage: "Hogy mi volt az első ilyen belső nézetes RPG nem tudom, de akkor mehet az is a listára."

Erről jut eszembe: Dungeon Master. Az első(?) real-time belsőnézetes rpg.

Advanced Flight 2011.05.09. 22:58:21

Thief? CS? Halflife? Ezek hol?
Ez a lista übergagyi, sztem csak bosszantásból csinálták.

minyimaaa 2011.05.09. 23:25:49

jó h vannak ilyen listák, lehet mazsolázni & vitatkozni :))

hokuszpk 2011.05.09. 23:37:39

na. csak hogy legyen nyoma, mondom a sajat listam.
a PuckMan még okes, melletennem Q-Bertet, ( pc-n J-Bird )
tovabbiak :

J-Ping Jack
Tetris
Dambusters
Aknakereso
Pssziansz
Warcraft 2

a tobbi meg már flipper:
FirePower, Black Hole, Haunted House, Barracorra, Taxi, FunHouse, Star Trek (DE), Party Zone, TZ, White Water, Addams, AFM...

D4D 2011.05.10. 00:08:04

Aki a Camel Attack-ot beszavazta, maga is egy mutant Camel.

D4D 2011.05.10. 00:12:22

@mcs: Jaja!

Ha már Elite: PC-re nincs valahol?

Dekatlon 2011.05.10. 00:14:42

@pizzaboy: Dungeon Master!
abban milyen kurva jó volt a kereskedelem... azóta se láttam olyat.
forgatta az asztalt a manó, ha feltettél elég ellenértéket a te oldaladra, ha nem, rázta a fejét. Nekem valahogy nagyon bejött, simán lehetett túlfizetni, elrakta szó nélkül :D

D4D 2011.05.10. 00:16:21

Defender of the Crown?

D4D 2011.05.10. 00:18:05

Paradroid megvan. A teve lenyomta?

D4D 2011.05.10. 00:20:44

Amiket még nagyon kultiváltam: Rockstar Manager, illetve a hőskorban a Bölény!

8b9 2011.05.10. 00:21:44

részemről a PS2 résszel tökéletesen egyetértek (mind a MGS2, Okami, Shadow of the Colossus és a Gradius V tökéletes, gyönyörű játékok), az a lista hibátlan. azt nem értem, hogy az Ikaruga hogy került az X360-hoz (ok, online letölthetőben van), amikor az eredetileg Dreamcastra jött ki - ott a REZ-t azért lenyomja, hiába imádom őt is - illetve az újabb gépek közül normális megjelenése csak Gamecube-on volt amennyire tudom. viszont brutális teljesítmény, hogy a 10 éves grafikájával együtt még a mai újgenerációs konzolokon is tökéletes látvány (az eredeti Dreamcast ISO összvissz 30 mbyte).

a Dreamcast listán a Shenmuenek és a Reznek azért határozottan örültem, hogy bekerültek, Ikaruganak is ott lenne a helye legalább a runnerek között.

illetve: ez nem legjobb játék szavazás, hanem art direction / design szavazás. wizards of war és társai ebből a szempontból szóba sem kerülhetnek.

add ide a kordát 2011.05.10. 00:30:05

És a CIVILIZATION-sorozat hol van?!

Savior 2011.05.10. 00:33:49

A listát inkább meg sem nézem, csak felidegesíteném magam. :)

@Fánkevő Fáncsi: A *Visionök gagyi Atari 2600 koppintások voltak, ha azok bekerültek, Amiga meg nem, akkor nem értem, miért kell egyáltalán írni erről a listáról. Többet megtudhatsz itt:
cinemassacre.com/2008/03/25/doublevision-part-1-intellivision/
cinemassacre.com/2008/04/08/doublevision-part-2-colecovision/

@molnibalage: Azért...
"Civilization. Lényegében minden körökre oszotott stratégia alapja."
Hahó!? Elég sok körökre osztott stratégia létezett már előtte is. Storm Across Europe, Midway, akár King's Bounty, soroljam? Sőt, szinte csak az. :) Az újítás pont, hogy a realtime volt.

"Might & Magic RPG széria. Sokáig etalon volt, mindenki azt majmolta."
Első M&M 1986-ban jött ki. Ultima I 1980, Wizardry I 1981, Bard's Tale I 1985. Épp, hogy a M&M volt a "new kid on the block". Azt már nem tudom akkor, őt ki majmolta, talán az Ishtar? Utána meg már jöttek a Dungeon Master klónok...

"Maniac Mansion? (Vagy volt korábbi kiforrot point & click?)"
Szerintem nem, olyan minőségű pedig talán utána sem... a Zakig. :)

pastor 2011.05.10. 00:46:47

@aFx: toltam ezen az indás felületen egy üzenetet, hogy milyen címre és milyen címzettől lesz elmenve, nemtom, de majd válaszolj lsz.

üdv
shp

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.05.10. 01:27:49

Ha jól gondolom a kezdeti időszakhoz simán oda lehet csapni olyan "no name" játékokat is, mint a Tetris. De beszélni lehet a "műfajteremtő" ős rogue-ről is, vagy a pong-ról, vagy számos más meghatározó műről, amiket a kommentek is ritkán említenek. Nem véletlenül: A játékok kora, illetve a platform az ok.

Az Elite szerepét sokan említették, miként a Wolfeinstein-t is. Ezek is meghatározók a játékok fejlődése szempontjából, mint a sokak által említett GTA sorozat is. Ezek is rendben vannak, és ezek már ismertebbek is. Ismert platformok, meghatározó játékai.

Bár jóval kevésbé jut eszébe az átlag gamernek, de ugye a Microsoft Flight Simulator jelentősségét sem szabad alábecsülni. No nem csak azért, mert pár őrült ezzel is tanult Boeinget vezetni. Tény, hogy a mai napig élő brand...

Johnsmith000 2011.05.10. 02:18:35

borzalmas lista...

brütal legend mit keres ott? mint korszakalkotó játék? ugyanmár, egy tök egy kaptafa játék, semmi újat nem hozott... portal? semmit sem csinált ami ne lenne benne egy ötletesebb flash játékban, csak megcsinálták 3d motorral. zelda 17x? én ugyan nem szerettem, de biztos jó, de hogy nem ennyire, az tuti.

elfogult és hozzánemértő lista

algi 2011.05.10. 02:57:16

@pizzaboy: Descent! Descent! Descent! A Descent volt az első igazi 3D FPS! 1 évvel a Quake előtt jött ki, és ott a labirintus is 3 dimenziós volt, nemcsak az ábrázolása. Voltak pályák, ahol gyakorlatilag elfelejthetted azt, hogy felfelé, meg lefelé.

youtu.be/DbGtA8wJUsw

Kolb Ace 2011.05.10. 05:06:23

Olyan lista amiben az Elite, Populous, Railroad Tyconn nem szerepelnek csak komolytalan lehet. Mint ez is.

Szuper Márió, Mánki Ájlend, Miszt? MUHAHA... Már ezek is névnek számítanak?

Kolb Ace 2011.05.10. 05:09:57

Bár a legegyszerűbben az Ultimával lehetett volna összefoglalni az elmúlt 25 évet, kb. ennyi időt ölel fel a klasszikus 9 rész.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.05.10. 05:46:51

A Mario az egy játék. Lehet száz folytatása, de attól még egy. Miért szerepel többször?

Fánkevő Fáncsi 2011.05.10. 06:14:08

@rept_ai: "pláne egy amcsi ízléssel/ gamerkultúrával..."

Szerencsétleneknek fogalmuk sincs, hogy milyen egy természetes magyar vagy cseh jó nő, mondjuk Sandra Shine. Ezek a gumicsöcsöt szeretik rept!

Na hát ennyire kell komolyan venni ezt a listát is. Szar és kész.

porquenotecallas · http://antiblog.blog.hu 2011.05.10. 06:43:08

a Jumpman-nel vitázni??? melyik csatornát nézed??? :)
minden idők legnagyobb játéka! jöhet akármilyen 3D, MMORPG, bármi - a jumpman-t végigcsinálni bármikor óriási élmény és kihívás. nekem full-ra a mai napig nem sikerült. :)
(várom az első zseniális kommentelőt, hogy akkor én béna vagyok...)

Fue · http://www.english-hungarian.com 2011.05.10. 07:00:57

@Savior: "A *Visionök gagyi Atari 2600 koppintások voltak"

No, azért én '83-ban Atari 2600 tulajként erősen csorgattam a nyálam egy Colecovision után... Az már egy következő generáció volt.

midnight coder 2011.05.10. 07:08:19

Mondjuk a ZX-Spectrum kimaradását egy ilyen listából akkor sem értem. Ahogy PC-s vonalon a Heroes Of the Might&Magic-ét sem.

midnight coder 2011.05.10. 07:09:56

Sőt, én a ZX-81-et is oda tenném. Ha valami, hát az volt az igazi áttörés, az átlagpolgárnak szvsz ez volt az első gépe. És az amcsiknál is ment timex sinclair néven, valamivel igényesebb kiadásban mint nálunk.

Fue · http://www.english-hungarian.com 2011.05.10. 07:19:27

@midnight coder: Igen, és Spectrumot is lehetett később kapni, de ezek kuriózumnak számítottak, nem nagyon kerültek be az átlag játékosok látókörébe.

Meridian74 2011.05.10. 07:24:14

Hol van a Dune 2 (RTS), a Wizardry sorozat, vagy ilyen alapon akár az Eye of the Beholder, vagy Ultima Sorozat?

Olyasféle játékok vannak a listán, mint a Katakis, Uridium, Z-Out, stb?

Meridian74 2011.05.10. 07:29:42

Nah, Dune 2 van ...

Viszont az évezred játékának is megválasztott ELITE sehol...

2011.05.10. 08:40:13

Sid Meier's Civilization... _REVOLUTION_, bazmeg?
Nooormálisak ezek?

Bogoj · http://bogoj.blog.hu/ 2011.05.10. 08:43:02

tetris
descent
battle isle
master of magic
wolfenstein 3d
hm. akárhogy is, ez a 80-as lista hiányos, viszont tele van felesleges elemekkel...

Kniight 2011.05.10. 08:56:02

@algi: És az ifabon vagy a compfairen 15 éve fél órát kellett egy 5 perces descent demóért állni sorba, ahol egy sisaokt a fejedre nyomtak és a descent ment benne real 3d-ben, szemüveggel (ahogy most azt avatart nézzük).
Sajnos azt nem próbáltam ki, hogy a fej mozgását érzékeli és számításba veszi a rendszer, mert annyia le voltam döbbenve, meg se moccantam.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2011.05.10. 09:11:03

Gamereket szavaztatni erről kb. akkora mellényúlás, mintha az imdb olvasói szavaznának az Oscarról. Michael Baynek lenne már vagy 10 :)
Nem lehetett volna esetleg az iparági megmondóemberek szavazatait összegyűjteni?
Ehhh, ebből is látszik, ez az egész csak valami alibi project.

algi 2011.05.10. 09:35:12

@Kniight: Biztos az én hülyeségem, de én ma is megdöbbenek tőle. Ugyan a 3D felbontás azóta nőtt, de 3D-ben nem próbálkozik többel, mint amire képes. Csak robotokat modelleztek, meg folyosókat. De cserébe digi robbanások, meg digi hang kíséri a visszaszámlálást, meg a suhogó ventilátorok – ezeket nem tudom megunni.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2011.05.10. 09:35:18

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: Nem annyira alibi, nekem inkább úgy tűnik, hogy a kurátorok egyszerűen nem értenek a témához és kész, úgyhogy bedobták ezt a divatos interaktív megközelítést, hogy az milyen 21. századi lesz...

De azt ténylegmuszáj leszögezni, hogy ez egy amerikai lista, és az ottani gémerek élményeit hivatott tükrözni.

A 16 bites korszak náluk aklapvetően a konzolokról szólt, és elég csak a különböző webcomicokat megnézni, hogy kiderüljön, mekkora alapköve az Ami kollektív tudattalannak a Mario és azután második helyen a Zelda.

A Myst meg nálunk nem ment igazán, de a wikipedia szerint sokáig best-selling game of all time volt (a mostani listán is a 9. helyen van, en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_PC_video_games ).

Nem lehetséges, hogy annak idején a CD-ROM formátum miatt nem terjedt el annyira kis kalóz országunkban? Úgy emlékszem a CD írás egy jó ideig még ritka és költséges dolog volt a 90-es években...

Friend of Wine 2011.05.10. 10:46:00

Egy listát összeállítani úgy, hogy mindenkinek jó legyen, lehetetlen.
Szerintem az a korszakalkotó, ami teljesen újat hozott: ilyen pl. a Tetris, Maniac Mansion.
Én is hiányolok néhányat:
Soul Calibur - Dreamcast
Escape from Colditz - Amiga
stb,stb......
A Jumpmant és Jumpman Juniort én is nagyon szeret(t)em C64-en, elő is veszem egy kicsit hétvégén. Van Pc-re is...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.10. 11:14:04

@Savior: A DoTT az minek számít? :)

A Civ azért etalon, mert abban jelent meg egy majmolt / utánzott harcrendszer és a tech tree. Vagy azelőtt is volt tech tree?

Röveden, olyan játékoknak kell a listára kerülni ami stílusteremtők vagy olyan játékelemmel / játákmenettel rendelkeztek, amit x évig vagy mai napig majmolnak és fejlesztenek vagy éppen hiányolnak.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.10. 11:16:42

@Meridian74: Hát nem tom. Én próbálkoztam a Elite 2 és FE-vel is, de mindkettő egy bughalom és élvezhetetlen volt. Kereskedni lehetett, de dögunalom volt. A küldetések meg röhejesek voltak. Chaff, ECM stb. az ellen mindig szétlőtt. Telejsen random volt a csata sikeressége. Számomra csak idegbajt okozott nem élvezetet. :(

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.10. 11:19:57

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer:

A fickó filmjei a kasszánál jól teljesítenek, de 7.0 feletti értékelés is alig kapnak filmjei. Szóval ez a veszély nem áll fennt...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.10. 11:29:42

@Yarner: Hát igen...

Én 1998-ban írtattam meg életem első CD-jét az AoE I-et. Akkor 1000 forint volt.

Viszonításképpen, 250 Ft-os órabérben dolgoztam fektén raktárban 1999 nyarán és jó bérnek számított egy 16-18 évesnek, de a felnőttek is ennyiért melóztak. Akkor egy kollégiumban 100 forint sem volt egy korsó sör... :)

Tehát 10 korsó sör ára egy átlagos helyen egy CD írás. Ma ez kb. 3500-4000 forintot jelentene. Ha a játék 1-nél több CD-s volt, akkor még megírni sem érte meg, mert olcsóbb volt megvenni...

Cateran 2011.05.10. 11:46:02

@molnibalage:
Pedig elhiheted:) Az ELITE (es nem Elite 2 meg akarmi mas) 1 felelmetesen jol osszerakott jatek volt (mar a c64-es verzio)
Nem emlekszem mar pontosan, de ugy remlik 3 galaxis (vagy 4?:S) galaxisonkent vagy 100 bolygoval (vagy tobbel:S) Minden bolygo mas es mas leirassal es adattal rendelkezett, mas arakkal, mas fejlettsegi szinttel..Volt benne action, Kek Duna keringo, kereskedes, kuldetesek, rangok...ami kell:D Raadasul kazettarol is mukodott (es nem holmi utantoltos vacakkent)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.10. 12:35:22

@Cateran: Az Elite 2 is ilyen volt. Viszint a kerskedés kimerül ingázában. Megnézted, hogy hol van major export és hol van major import. Egy reálisan jól "ugorható" táv kellett. Az első nagyobb hajóig votl szenvedés. Aztán már egy turnus több ezer / tízezer kredit nyereség.

Aztán dögunalom. Az emberek szállítása és katonai küldetés meg felejtős volt. Nem vagyok béna gémer sem szimes, de az amit abba harc néven tettek be, egyenesen röhejes.

Bányagépet tettem le n+1 helyre, de istennek sem termelt semmit. Értelme amúgy sem lett volna, hiszen egy kereskedelmi fordulással n+1-szer több pénz kerestem.

Stb. Ötletnek jó, de akkor és talán mai szinten sem lehet normális Elite játékot csinálni, mert egyszerre kell, hogy legyen DINAMIKUS RPG, szimulátor és kereskedelmi szimulátor.

Cateran 2011.05.10. 13:15:50

@molnibalage:
1, Elite - 1984, Elite 2 - 1993..Got the point?:)
2, "Elite was named #12 on IGN's 2000 "Top 25 PC Games of All Time" list,[19] the #3 most influential video game ever by the Times Online in 2007,[17] #6 "Greatest Game" by Stuff magazine in 2008,[15] #1 "Top Retro Game" by Retro Gamer in 2004,[18] and #1 "best game of the 1980s" by Next Generation Magazine in 2008.[14] The game was posthumously awarded 10/10 by the multi-format magazine Edge—together with only 2 other games[citation needed]— and is being exhibited at such places as the London Science Museum in the "Game On" exhibition organized and toured by the Barbican Art Gallery.[35] In 1984 Elite received the Golden Joystick Award for "Best Original Game".[22] In 1985 the game was named "Best Game Overall" for that year by readers of Crash magazine,[21] and "Game of the Year" by Computer Gamer.[20]"
Annyira csak nem lehetett szar....

moli 2011.05.10. 13:20:40

@molnibalage: """A Mario meg a Mario 64 is szerepel a listában? Kétszer? Minek?"""
mert teljesen mas a ket jatek.

"""Mario, bár a Giana Sisters előbb volt..."""
hö?

honnan ez a zsigeri mario-gyuloleted?
probald ki a mario galaxy-t.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.10. 14:49:23

@moli: Tévedni én is tudok. Viszont ennyi erővel a Rayman-t is bele lehetett volna tenni. Nem vagyok platfromjátékos, de mégis többre tartom a Raymant.

Attól, hogy a Mario 3D-s lett miért ámuljak...?

@Cateran: Azért a TOP 100 játék listán riktán van elől... Ellenben az UFO Enemy Unknown ott van a szeren. :)

Én próbálkoztam, nem jött be. Dögunalom volt, már amikor nem fagyott le...

moli 2011.05.10. 14:55:19

@molnibalage: gabe newell szerint a legfontosabb jatek a mario 64 volt. nem csak a 3d a lenyeg, az egesz jatekmechanika uj, utat fektetett le.

Cateran 2011.05.10. 15:12:26

@molnibalage:
Mar melyik listan?:D
Ezen pl.13.: www.empireonline.com/100greatestgames/default.asp?p=13
Ezen 22.:
www.game.co.uk/greatestgames/
Ezen a 10.:
uk.videogames.games.yahoo.com/specials/100games/1.html
Itt 12. a 25-bol:
uk.pc.ign.com/articles/082/082339p1.html

De talaltam olyat is ahol csak a 2. resz van a 100-as listan es olyat is, ahol egyik sem:)
Amugy ugye erted, hogy nem ugyanarrol a jatekrol beszelunk? Te az Elite 2-t hoztad fel, en (es a tobbiek) pedig az Elite-rol beszeltunk...
No mindegy, nem akarok hitteriteni:D

Tyl3r 2011.05.10. 15:23:34

A listán szereplő játékok nyolcvan százaléka teljesen vállalható, kellemes cucc, jelentős részük pedig kiemelkedő / korszakalkotó darab. Mi sem természetesebb hát, mint hogy az egész magyar internet itt hörgi fel a vérhabot, amiért nem került a listára a Great Giana Sisters, meg a játéktörténelemben maximum egy lábjegyzetet érdemlő Wizard of Wor.

Savior 2011.05.11. 07:43:26

@molnibalage: "A DoTT az minek számít? :)"
Azért írtam, hogy a Zak McKrackenig. Az kicsit előbb volt, mint a DoTT (konkréten a Lucasarts következő játéka :D)

"A Civ azért etalon, mert abban jelent meg egy majmolt / utánzott harcrendszer és a tech tree. Vagy azelőtt is volt tech tree?"
Nem azt mondom, hogy nem kellene a listára kerülnie, hanem azt, hogy nem ez "minden körökre osztott stratégia alapja", mivel azok korábban is voltak már. Főleg, hogy a tech tree nem is igazán a körökre osztott stratégiákra jellemző. Egyébként érdekes, hogy a Populous 2 is `91-ben jött ki, amiben szintén volt egyfajta "magic tree".

@Yarner: "De azt ténylegmuszáj leszögezni, hogy ez egy amerikai lista, és az ottani gémerek élményeit hivatott tükrözni.

A 16 bites korszak náluk aklapvetően a konzolokról szólt"
Meg a 8 bites is...

Savior 2011.05.11. 07:45:12

@bad_rock: He? Olvassál már egy kicsit vissza, az általad említett két játékon kívül elég sok mindent hiányolnak az emberek, és teljesen jogosan...
süti beállítások módosítása