HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Meghalt a cartridge feltalálója

2011.04.12. 11:17 hancu

71 éves korában meghalt Jerry Lawson amerikai mérnök-feltaláló, a hetvenes évek videojáték-világának egyik meghatározó, akkoriban sem különösebben körülünnepelt, mára pedig teljesen elfeledett alakja. A legnagyobb lökést a cartrigde feltalálásával adta az iparnak.

Oké, felteszem a kérdést az olvasó helyett: mi az hogy cartridge? A cartrigde egy kis műanyag bizbasz, olyasmi, mint egy USB-s pendrive: benne egy csak olvasható memóriacsip, rajta az előre rögzített adatok, praktikusan egy játékprogram. A cartridge-ot bedugod a gépbe, és indul a játék, így működött minden konzol a hetvenes évek közepétől a kilencvenesekig, amikor a jóval nagyobb tárolókapacitású cd gyártási költsége annyira mélyen bement a cartridge-oké alá, hogy a warezolással együtt is jobban megérte azt használni. Az első, cartridge-et használó konzol a Lawson által tervezett Fairchild Channel F volt 1976-ban, azelőtt minden játékgép kizárólag a beledrótozott játéko(ka)t tudta futtatni. Az, hogy a külső adathordozóval különvált a szoftver a hardvertől, állította rá a máig tartó pályájára a videojáték-ipart.

A Channel F egyébként elbukott, a piacot az Atari tarolta le az 1977-ben piacra dobott, hasonlóan cserélhető cartridge-os, de jóval felhasználóbarátabb (a gép mellé adott joystickok!), profi marketingkampánnyal, és népszerű játéktermi gépek átirataival (Space Invaders, Pac-Man) megtámogatott Atari 2600-zal. 

64 komment

Címkék: halál

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr222819797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moli 2011.04.12. 11:19:55

"""benne egy csak olvasható memóriacsip"""

...es egy irhato flashmemoria a jatekallas tarolasara.

"""így működött minden konzol a hetvenes évek közepétől a kilencvenesekig"""

nem, a mai napig, lasd nintendo 3ds.

Dester 2011.04.12. 11:28:35

R.I.P.

No meg a tempó sem mindegy. Épp Sam.Joe-nál jártamban lepődtem meg, hogy a két lemezes (lemezoldalas?) Terminator 2 milyen pillanatok alatt indult el cartridge-ről (C64, sőt, SX64-en próbáltuk). Akkoriban, amikor ezzel a játékkal aktívan játszottam (kb. 20 éve), még jóval türelmesebb voltam, mint most, de a játékból még ennyi idő elteltével is a brutálisan hosszú töltési idő rémlik a legjobban.
Nos, ezért is jó a cartridge. Köszönjük, Jerry.

rbatty 2011.04.12. 11:47:03

@moli: Régi cartridge-ekben úgy tudom, hogy nem flash volt, hanem SRAM ( www.wisegeek.com/what-is-sram.htm ), elemmel, pl snes.

flea 2011.04.12. 11:50:11

Az őseredeti cartridge-okban tényleg csak ROM chip volt.

R.I.P.

moli 2011.04.12. 12:00:48

@szzsömi: ja, tegnapelott altam neki kicserelni az elemet az ez 3in1 cartridge-emben, de valamiert nem sikerult. nincs kedvem ujabbat venni 8-ert, csak azert, mert az elem lemerult.

Adani 2011.04.12. 12:12:28

A c64-nél is működött a cartridge elégjól, nekem csak játékprogramos volt ,de a szerencséseknek volt resetelős, meg poke kódos meg olyan ,amin ott van a flopi meg a kazettás turbótöltő.

thinkEdem 2011.04.12. 12:27:54

@moli: A 90-es évekig _minden_ konzol, manapság már nem minden, csak a nintendo handheldek.

Én a C64-emhez egyszer kaptam kölcsön magnót (1541-II-nk volt hozzá), és a srác adott mellé egy eléggé házinak tűmő cartridge-ot (még tok sem volt rajta), ami segített a fejbeállításban (két csíkon mutatta, hogy mennyire "zajos" a szalag jele, addig kellett tekergetni, amíg egyenes nem lett a sáv, akkor lehetett visszatekerni és tölteni...)

Dester 2011.04.12. 12:32:48

@Adani: egy ilyen mindenesért ölni tudnék... De szerintem nem csak én. A Dél-Alföldre nemigen jutottak el ezek a nyalánkságok a 80-as évek végén.

Dester 2011.04.12. 12:33:25

@thinkEdem: nekem megvan ez a progi is T64 formátumban, ha kell.

moli 2011.04.12. 12:39:18

@thinkEdem: """A 90-es évekig _minden_ konzol"""

jo, akkor jatszunk nyelvtannacit:

197? szalagos en.wikipedia.org/wiki/Atari_2600
197? szalagos en.wikipedia.org/wiki/Bally_Astrocade
1983 szalagos en.wikipedia.org/wiki/SG-1000
1986 lemezes en.wikipedia.org/wiki/Famicom_Disk_System

nem ez a mondando lenyege, hanem hogy 1990 helyett meg 2016-ban is van cartridge, es ez bizony tobb, mint 25 ev differencia, ami nem kicsi.

thinkEdem 2011.04.12. 12:47:38

@moli: Nyugi.
Először is nem nyelvtannáci, hanem értelmezés. Ha valóban nyelvtannácit akarsz játszani, akkor meg először az ékezetek használatát sajátítsd el.
Másodszor az egy dolog, hogy a te mondandód lényege az, hogy nem halt ki, az én mondandómé meg az volt, hőgy az "így működött minden konzol a kilencvenes évekig" megfogalmazásban sehol sincs leírva, hogy "a kilencvenes években betiltották, bezúzták, a nyomát behintették sóval", hanem inkább (ahogy a mondat további része implikálja) általánosságban áttértek másra. Viszont az a mondat, hogy "...így működik minden konzol a mai napig" ugyanúgy nem igaz, és bár gondolom te sem ezt akartad mondani, így jött le.
Harmadszor, mielőtt négy linket hozol arról, hogy miért is nem 10325432543%-os pontosságú, amit mondott, vedd figyelembe, hogy ez itt nem egy lexikon jellegű akadémiai adatbázis, hanem egy szórakoztató blog, és erre a célra a "minden" tökéletesen megfelelő általánosítás.

Adani 2011.04.12. 12:47:45

@Dester:

Én is dél alföldi vagyok (Békés) és hozzánk se jutott el. Később láttam neten, h milyen ez. Még azt se tudtam, h resetelni úgy kell, h 1,3 lábakat összekötni dróttal.

rbatty 2011.04.12. 12:49:02

@thinkEdem: Olyan nekem is volt, kék színű, és 576 kbyte shopban lehetett kapni. Nagy segítség volt magnóhoz.

Dester 2011.04.12. 12:50:07

@Adani: én sem. Nekem valamiért ez a művelet a "nagyok játékszerének" tűnt, így soha nem is alkalmaztam, meg se próbáltam. Bár nagyon utánakérdezni sem volt kitől. (Az internet hol volt még...) Igaz, csak 10 éves voltam.
Emiatt az összes RESET-tel kezdődő cheat kód is kimaradt az 1001/x sorozatból... :( Pedig néha jól jött volna egy-kettő.

moli 2011.04.12. 12:52:38

@thinkEdem: huha, te nyelvtanoran csak helyesirast tanultal? mi az a nyelvtan: en.wikipedia.org/wiki/Grammar

Adani 2011.04.12. 12:52:57

@Dester:

Én meg 8 éves voltam mikor a C64 mellé jött egy PC és az lett az új játékszer. Azért néha elővettme utána is C64-et.

flea 2011.04.12. 12:57:37

@Adani: nálunk 4. éve volt meg a PC, amikor elkezdtem rá átszokni a C64-ről. (De még akkor is csak a grafika miatt, hangban nem volt még a kanyarban se.) Addig csak arra csorgattam a nyálamat, hogy nézmá, 512K RAM, hát az már egy fél _megabájt_, úúúúúristen. :D

Dester 2011.04.12. 12:59:36

@Adani: mázlista. Nekünk anyagi okok miatt váltani kellett. Nem volt jó üzlet.

Input (minden tökéletes állapotú):

Commodore 64C (portól is védett)
Magnó
1541-II floppy
mátrixnyomtató
több száz floppy
kazetták
Samsung TV (!!!)
3 db joystick

Output:

IBM PC XT
1 MB RAM
360 kB 5,25" floppy (!)
EGA 14" monitor (!) [bameg, a kétszer akkora Samsung TV helyett?]
AdLib hangkártya [ezt mondjuk szerettem]
40 MB Seagate MFM vinyó

Megérte??? Na azóta látni se bírom Hmvhelyen a Delfin Computert meg a cégvezető K. Gézát.

Aztán pótoltam a hiányosságot, azóta már van egy sima C64-em és egy C64C-m is, egy 1541 és 1541-II drive, patika állapotú nyomtató, eredeti Commodore monitor, vagy 5 joy és egyéb kiegészítők. Meg kis híján összejött Sam.Joe SX64-e is, azt nagyon sajnálom a mai napig.

Bocs az offért!

Adani 2011.04.12. 13:02:35

Nekem az első gépem már 386 volt Trident VGa karival (512k) 4 Mb RAM és Sound blaster(!!!) 8 bites hangkártya. Akkor az nagy dolog volt. Ajándékként a Lemmings játékot adták hozzá.
Ja és 270 mb HDD, ez nagy dolog volt akkoriban 40, meg 80 megás HDD-k voltak az elterjedtek, a jobbaknak volt 120 megásuk esetleg.

thinkEdem 2011.04.12. 13:07:56

@moli: Ha már a magyar nyelvtanról van szó, legalább a magyar szócikket linkelnéd... hu.wikipedia.org/wiki/Nyelvtan - mellesleg a nyelvtan mindkét helyen a nyelv szintaktikájával foglalkozik, nem pedig az értelmezéssel, de áruld már el, hogy miért ezt a szalmabábot szurkálod, a cikkre releváns pontok helyett?

thinkEdem 2011.04.12. 13:10:07

@Dester: Köszi, de nem hiszem, hogy szükségem lenne rá. :)

Meggymag81 2011.04.12. 13:19:42

@Dester: Lemezről elég kellemetlen volt játszani azt a játékot. Verekedős pálya után legalább öt perc töltés, azután öt-tíz mp motorozás és...:)

2011.04.12. 13:32:55

asztali konzolok közül a nintendo64-en lehetett utoljára várakozás nélkül bombermanezni.
ez a probléma.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2011.04.12. 13:37:34

@moli: igaz, de a DS nem konzol, hanem "baby-sitting tool" :-))

moli 2011.04.12. 13:42:17

@Yarner: :D
http://tech.fortune.cnn.com/2011/04/08/playstation-chief-nintendo-makes-‘babysitting-tools’/

Yarner · http://androlib.blog.hu 2011.04.12. 13:43:50

Mindenesetre nyugodjék békében!
nyomot hagyott, az biztos.

Amúgy ő szabadalmaztatta is a cartridge-ot, vagy csak az övé volt az első "mielőtt még népszerű lett"?

Bobby Newmark 2011.04.12. 14:33:49

OFF:

Az normális, hogy ha innen a cikkből visszamegyek a főoldalra, akkor elcsúsznak a belinkelt videók? Pl a Duke cikknél az Unreal bemutatóvideó van, az Unrealnál a Mario, stb...

Redmaster · redmatyi.blog.hu 2011.04.12. 16:02:06

Tyú nekem volt egy atari 2600 koppintásom amit itt Magyarországon csak TV játék néven ismertek az emberek (vagy legalábbis itt a sötét szabolcsban) és ahhoz volt egy 128 játékot tartalmazó. De ne úgy képzeljétek el mint a nintendóba hogy 8 játék 50 verzióban hanem rendesen 128 db különböző játék. Itt örökösnön én voltam vele a király mert egész nyíregyen nem lehetett kapni mi is csak véletlenül jutottunk hozzá.

Aki nem tudná mi az:

www.spanyolnatha.hu/zajzoszer/kep/videogames/03_Atari2600a.JPG

Ilyen volt csak full müanyag az egész és nem volt rajta hogy Atari. Hogy én mennyi joy-t törtem el vele.

gergel 2011.04.12. 19:56:28

Egy commodore 64 a 80-as években baszott drága volt vagy 100 ezer(2-3 éves átlagfizetés). Hát még egy XT. Itt mindenki politikus gyereke vagy mi van? :D

ayeti azaki - távolkeleti segédmunkás 2011.04.12. 20:07:01

Én is dél-alföldiként voltam C=64 tulajdonos. A Final III-ról csak a COV-ban olvastam. Viszont terveztem sajátot helyette, saját menüvel, meg jó néhány hasznos programmal (azok nem sajátok voltak). Pesten égették a ROM-ot hozzá, 2 havi ösztöndíjam ment rá. :)
AZ 1-3 összekötést magam forrasztottam mikrokapcsolósra...

JohnHenry 2011.04.12. 20:30:09

@gergel: c64 százezerért??? hol éltél te? :-D fater 30 körül vette a novotrade-nél nyolcvanvalahányban, ráment vagy fél évi gmk-s pénze :-D

gergel 2011.04.12. 20:33:16

@JohnHenry:
úgy maradt meg bennem, hogy baromi drága volt, nekünk elérhetetlen a számítógép is, elég sokáig...
az is egy trabant ára vazzeh :D nem is volt az olyan rossz világ akkor...

JohnHenry 2011.04.12. 20:33:49

hogy ON is legyek, akkoriban ölni tudtam volna egy action replay-ért, de mire eljutottam oda, hogy lett volna rá pénzem, már láttam egy pc/at-t közelebbről és onnantól rá se bírtam nézni a c64-re :-D

armitage 2011.04.12. 20:36:05

@Adani:
Mi anno (1990 körül) a csapaton belül egy saját fejlesztésű cartridge-et használtunk. Hardverszoftver guru tagjaink remekelték, mindenki kapott egyet. Az enyém még ma is megvan, ott ül a helyén, a C64 hátuljában, és működik :)

Igazi hacker stílusú kártya: 1 db csupasz NYÁK-lap, rajta az (E)EPROM, pár körítés, meg egy resetgomb. Burkolat meg efféle sallangok nincsenek rajta :)

Ha bent van a gépben (ezeket nem lehetett menet közben ki-be dugdosni), bekapcsolás után a C64 jól ismert kék/világoskék színei helyett tökfekete képernyő jön be, rajta szürke felirattal: "Cybercard v1.0"

Beépített gyorstöltő, F1 = lemez könyvtárlistája (lO"$",8: return), F3 a kijelölt sor elejére tesz egy LOAD-ot, a végére ,8,1: -et és egy returnt, az F3 pedig egy rU: -t és egy returnt ad ki. A jobb játékok lemezén 1 indítófájl volt, így fentről lefele végigsimítva a 3 funkciógombot, máris töltődött és indult a játék :)

(Az F7 pedig természetesen a gépi kódú monitort hozza be, ahogy kell :) )

JohnHenry 2011.04.12. 20:39:26

@gergel: nálunk se a mikulás hozta, először jó másfél évig a fater a munkahelyéről hétvégére hazahozta a benti c64-et egy 1541-gyel, aztán gmk-zott meg spóroltunk és egyszer arra jöttem haza suliból, hogy van otthon egy ismeretlen C64, ki se mertem bontani a dobozt, azt hittem, hogy nem a mienk... nem volt se magnó, se drive, a 1541-et továbbra is csak hétvégenként láttam, legalább 1 év volt még, mire meglett abból is a saját.

2 éve dobtam ki őket költözésnél :-D

Bandúr Kandi 2011.04.12. 20:45:02

én is délalföldi vagyok, van Final III és Action Replay 6 is a szekrényben, igaz már a 90-es években történt a beszerzés, mindkettő utángyártott, VIC20 cartridge is akad ugyanott, EPROM volt ezekben és nem volt írható tár a mentéseknek. Egyébként R.I.P. a feltalálónak..

Martian (törölt) 2011.04.12. 21:11:48

Építettem pár ROM-s cartridget ZX Spectrumhoz... érdekes volt a gép hátulján a Speccy 640 k-s floppyvezérlő cartridge, azon pedig a floppyt is használó önálló adatbázis rendszer.

flippant 2011.04.12. 21:44:21

@Adani: Irígykedj: nekem 486-osom volt és szintén Trident videókarim. 40-es vinyóm amit rögtön tele is pakoltam pornóképekkel.

Naki vagyok kerdojel 2011.04.12. 21:50:34

Nekem is volt kártridzsem (sic!) C64-hez - több is. Egy idő után a tartalmát már én állítottam össze, a haver "csak" beégette az EEPROM-ba. Király volt.

Készíttettem hozzá "FastDos"-t is: párhuzamos kábellel volt összekötve a drive és a gép: egy lemezt kb. 8-10 mp alatt elolvasott...

Igazán sajnáltam, amikor 1991-ben 19e forintért eladtam (20 lett volna, de sérült volt a drive burkolata) és vettem belőle (ráfizetéssel persze) egy 20 MHz-es 286-ost...

Dühöngő bika · http://napimorgas.blog.hu/ 2011.04.12. 22:01:28

@Redmaster:

nálunk ezt hívták tv játéknak:

www.retronom.hu/index.php?q=node/3828

színes color star tévén:) a szülők annyira gyűlölték az állandó játékot,hogy elhitették velünk hogy elrontja a tévét:) hihetetlen hogy 4 pálcikával is egész délután elvoltunk most meg a crysist is unjuk:)

pikula · http://ilovebp.blog.hu 2011.04.12. 22:34:11

rakjatok mar be egy kepet az oregrol

rip

Adani 2011.04.12. 22:53:58

@Dühöngő bika:

A jó öreg TV foci. A múltkori Retro computer kiállításon a Csokiban játszani is lehetett vele. Az irányítása kicsit fura, de tényleg jókat lehet rajta pingpongozni. A jó öreg Pong

flamer 2011.04.12. 23:16:18

@armitage: Faces? (Tőlük láttam egy cartridge-re fejlesztett monitort, ami visszafele is tudott scrollozni, akkoriban nagy királyság volt :) )

SR71 2011.04.13. 00:55:42

Aki azt mondja, hogy 30ezer volt a C64 a 80-as években, legalábbis a közepéig, az nem itt élt.

A szép emlékű műszaki bizományiban az ex-Filmmúzeummal szemben az ex-Tanács körúton saját szememmel láttam C64-et 100.000 forintért kirakva. Csak az alapgép, semmi dataset.
Ez gondolom az első készülékek egyike lehetett és nem lehetett könnyű beszerezni, de ez akkoriban még egy magasabb pártfunkcinak is 1-2-3 évi fizuja volt.

Szóval voltak itt az átkosban cifra dolgok és árak is.

SR71 2011.04.13. 00:57:53

A német nyelvű 64'er magazinban, amit jobb híján egy könyvtárban olvasgattam, középen mindig volt egy hatalmas, 2 oldalas Action Replay reklám, így amellett, hogy a fene megevett egy olyanért, folyamatosan követni lehetett a verziószámokat. Nagyon izgis időszak volt...

Doktor Kotász 2011.04.13. 01:10:59

@gergel: "Egy commodore 64 a 80-as években baszott drága volt vagy 100 ezer(2-3 éves átlagfizetés). Hát még egy XT. Itt mindenki politikus gyereke vagy mi van? :D"

Kimentél Bécsbe, és megvetted 10 ezerért.

Doktor Kotász 2011.04.13. 01:15:00

@JohnHenry: "2 éve dobtam ki őket költözésnél :-D "

Barbár...

rept_ai 2011.04.13. 02:14:33

Az "igazi" cartridgek kozvetlenul a gep buszara es/vagy cpujara csatlakoztak, igy inkabb tekinthetoek a gep kiterjesztesenek, mint egyszeru adattarolonak. A nintendo ds memkartyait ezert nem tekintjuk klasszikus cartridgenak.

kén-e egy nick? 2011.04.13. 03:27:42

@Doktor Kotász:
Bécsben is legalább 30 ezer Ft volt egy C64, és Magyarországon sem volt 100 ezer, inkább 50 körül.

Amikor 1986-ban megjelent a Skálákban és Centrumokban az Enterprise 128 17 ezerért (és többet tudott, mint a C64, csak pocsék marketingje és programtámogatottsága volt), az rendkívül olcsónak számított még a bécsi árakhoz képest is.

Viszont a 30 ezer is közel 1 éves átlagfizetés volt. Jó állapotú használt autót lehetett ennyiért venni. 120-ért meg vadi új Zsigulit.

(És akkor 1 millió akkori forint volt egy IBM PC, merevlemez nélkül, 360 kB-os floppymeghajtóval, 1 MB memóriával, monó - fekete alapon zöld betűs - monitorral. És több tízezer Ft volt bele az utólag beszerzett 10 MB-os merevlemez. Nem saját volt persze, a cégé.)

oszkar00 2011.04.13. 06:09:13

@kén-e egy nick?: Hát, 1986-ban 30 eFt ~5 havi átlagkereset volt, 1989-ben (mi akkor vettük Bécsben) pedig ~3 havi. 1982-ben, a megjelenés évében pedig túl sok C64 tulajdonos nem lehetett Magyarországon, de még akkor sem egy jól kereső ember több éves fizetése lett volna a mondjuk 100eFt-os ár, akkor ~22 havi átlagfizetésből kijött volna, ha lehetett volna kapni. Szóval azért nem kellett kőgazdagnak lenni hozzá. Persze drága volt, de csak gyűjteni kellett rá. Azt sose feledje senki, hogy akkoriban nem volt könnyű elszórni a pénzt, alig volt valami a boltokban a mostani árubőséghez képest (pl. 1983-ban a Kemping bicajomra még hónapokat kellett várni, és amit hoztak, azt mind el is vitték, akik lefoglalták előre). (Forrás: portal.ksh.hu/pls/ksh/docs/hun/xstadat/xstadat_hosszu/h_qli001.html )

fátum 2011.04.13. 08:20:57

@oszkar00: Persze, gyűjteni kellett rá, de akkor másra nem jutott.
@Doktor Kotász:
Bécsbe nem úgy járt ki az ember, mint manapság. 10 ezer Ft-ért sem adtak ott semmit, hanem csak schillingért, azt meg vagy a 3 évre kiadott X valutakeretből tudta beszerezni az ember, vagy feketén. Maga az utazás sem volt ingyen.
Amikor 82-ben megjelent még 600 dollár volt a gép. Az akkori árfolyamot már nem tudom, de '87-'88 körül, ha jól emlékszem 100 Ft körül volt a német márka. A dollár ennél drágább volt, vagyis az átszámolt ára sem volt túl messze a 100 ezertől. 82-87 között nem vetted meg azt a gépet 10.000-ért még Bécsben sem.

fátum 2011.04.13. 08:23:45

Eleinte a tehetősebbek azért vették meg Bécsben annak idején, mert Magyarországon egyáltalán nem lehetett kapni. :-) Persze később azért, mert olcsóbb volt, pláne, hogy a forgalmi adót is visszaadták.

armitage 2011.04.13. 08:30:58

@flamer:
Nem, egy másik banda, rég volt, tán igaz se volt :) De valsz több csapat fejlesztett saját kártriddzset :)

moli 2011.04.13. 11:03:12

@rept_ai: letezik olyan nds cartridge, amiben plusz processzor van (supercard dstwo), amiben bluetooth chip vagy gps van.

flea 2011.04.13. 12:15:08

@gergel: apám munkahelyről hozta haza, csakúgy, mint utóbb a PC-t. Mondjuk a főnöke politikusfeleség volt. :D

rept_ai 2011.04.13. 19:32:56

@moli: oke, atfogalmazom: nem jellemzo. (az adatokat is kicsit mashogy erjuk el roluk)

smokey2k 2011.04.14. 03:50:34

bákker én is dél alföldi vagyok, de itt kertridzsből nem volt hiány, ar4 meg final3 ingyen volt, game kertrídzseket meg toltak a jugók ezerrel. Szóval nem menőzni akartam csak nem volt semmi gáz itt dél alföldön, volt stuff ezerrel még a rom-os fajtából is :) (meg volt a bbs-es arc akinek pofátlanul a nyakára jártam, de a kurva xenomorph-ból sose tudott jó verziót szerezni.....az a vicc hogy még most se tudok...legalábbis kb. 2 éve néztem és akkor is bugos volt)

Adani 2011.04.14. 08:30:11

@smokey2k:

Játékokból nintendohoz meg Atarihoz tényleg volt dögivel a piacon is tonnaszám árulták, de pl. mindentudó hackelős C64-es cartridge az nem volt könnyen beszerezhető.

Dr. Cica75 2011.04.14. 11:00:37

@gergel: Nem 100.000 forint volt a C64, emlékszem 1500-2000 schilling volt Ausztriaban, amikor egy schilling 7-10 forint volt. Az atlagfizetes meg ugye 4000-5000 forint. Szoval draga volt, de nem 100K, 100K-ert vehettel egy ket eves Ladat.

turcsány karcsi elvtárs 2011.04.14. 22:36:06

@smokey2k: pontosan, szinte mindenkinek volt fejálítós,turbós,egyéb kártyája.
2 eredeti játék cartridge-m volt, az egyik commodore féle 4 az 1ben(finedish freddy, int. soc., flimbos quest/system 3!!/, klax) és robocop 3.
a kiadók közül egyedül az ocean erőltette ezt az adathordozót (c64en), pedig 1000* praktikusabb volt még a floppytól is. és mennyi magnós volt akkoriban!
mondjuk a jugók elég nagy lámák voltak, mert csak 1 fájlos játékokat égettek(azért az már a 80-as, évek végén, 90-es évek elején elég kevés volt)

moli 2011.04.16. 23:39:35

biztos, hogy halott? sirfelirat: "blow me"
süti beállítások módosítása