HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Comanche

2011.03.03. 15:00 Stöki

A Comanche öt jelölt közül 53 százalékkal, meggyőzően nyerte a két héttel ezelőtti szavazást. Látszik, hogy sokan szeretik itthon, és ezzel a játék akár be is állhat a Defender of the Crown mögé a sorba: máshol nyoma sincs ennek a rajongásnak, a neten alig van róla infó, a Retro Gamer elmúlt nyolcvan számában egyetlenegyszer említik csak meg. E kényszerű okból a heti retro most kicsit karcsú lesz, sorry.

A MobyGames-re írt felhasználói kritikákból egy ellentmondásos játék tűnik ki: két kritika olvasható az oldalon, az egyik kulcsmondata „gyönyörű grafika, rettenetes szimulátor”, a másiké „az egyetlen szimulátor, amivel valaha játszani tudtam”. Én az utóbbi tábort erősítem, nekem az volt a legnagyobb gondom a játékkal, hogy legalább 386-os gép kellett hozzá, egyébként feltétel nélkül imádtam, és legalább még egy emberről tudok, aki így érzett (volt koleszos szobatársam Zotyó, aki több vizsgaidőpontot is beáldozott az éjszakákba nyúló gerillairtások oltárán).

Az 1992-ben megjelent játékot a NovaLogic cég készítette, amit hét évvel korábban alapított amerikai spanyol bevándorlók gyermeke, bizonyos John A. Garcia (a cég nevében szereplő „új logika” a játékfejlesztés új perspektíváit hivatott jelezni). A cég eleinte sikeres játékok portjainak fejlesztéséből élt, aztán amikor szereztek egy kis tapasztalatot, elkezdtek saját játékokat készíteni. Garciáék legambiciózusabb terve nem is egy játék volt, hanem a Voxel Space nevű játékmotor, ami a cég nevéhez méltón új megközelítéssel próbálkozott a szimulátorok piacán. Mint a motor neve mutatja, a technológia vektorok és poligonok helyett voxeleket használt. Voxeleket láthattunk később például az Outcastban, a Minecraftben, legutóbb pedig az IDDQD-n is megénekelt Voxatron trailerében, de a Comanche (teljes nevén Comanche: Maximum Overkill) volt az első játék, ami voxeleket használt, a Novalogic abszolúte úttörő volt ebben.

És akkor térjünk kicsit ki arra, mik azok a voxelek vagy volumetrikus pixelek. Ezek a tér mindhárom tengelye mentén kiterjedéssel bíró pontegységek, általában kockák. A legtöbb 3D-s játék ugyebár poligonmodellekre húz textúrákat, az animátorok becsontozzák azokat a modelleket amiket mozgatni kell, satöbbi, ezer és egy ilyen játékot láttunk. A voxeles játékokban ezzel szemben a legtöbb játékelem voxelekből épül fel, nincsenek textúrák, a színes mintázatokat a különböző színű voxelek keverésével lehet elérni – egy voxelekből felépülő táj például megkapóan szép tud lenni. Ma már tudjuk, hogy a hagyományos poligonos-textúrás 3D jobban bevált, és szebb játékokat lehet készíteni így, de a kilencvenes években még sok reményt fűztek a voxeles technológiához, ami nagyrészt a Comanche hatása volt.

A NovaLogic játékának grafikájától teljesen elájult a szaksajtó, korábban egyetlen szimulátor sem villantott a Comanche tájaihoz fogható látványt (1992-t írunk, a poligonos 3D-nek még erős korlátai vannak, még az X-Wingre is várni kell egy évet). A játék egyenesen úgy hirdette magát, hogy ötszázszor részletesebb grafikával bír, mint a poligongrafikás riválisok, de talán Sherlock Holmes sem tudná kinyomozni, hogy mit értettek ezalatt akkoriban. Azt azonban hozzá kell tenni, hogy a küldetésekben megsemmisítendő tereptárgyak hagyományos poligonos objektumok voltak.

Önmagában a grafika viszont nem vett le mindenkit a lábáról, a keményvonalas szimulátorrajongók hidegrázást kaptak a Comanche egyszerűségétől. Nem volt száz százalékig élethű műszerfal, állítható bizgentyűk, csak négy iránybillentyű és a lövés. A Comanche nem is volt igazából szimulátor, közelebb állt egy 3D-s helikopteres shooterhez - de ezt igen lelkesen fogadták a hozzám hasonló antitalentumok, akik annak idején a Dam Bustersben még felszállni sem tudtak. A szimulátorosok viszont érthetően kiakadtak, ők azt remélték, hogy a címadó RAH-66 Comanche helikopter pilótái lehetnek, nem pedig a lövészei.

Érdekes egyébként a helikopter története: amikor a játék 1992-ben megjelent, még csak tervezte a Boeing/Sikorsky gyár a járművet, 1996-ban volt a gép szűzrepülése, de végül csak két darab épült belőle, mert az amerikai hadsereg nem pénzelte tovább a fejlesztését. Így végül a helikopterről elnevezett játék sikeresebb lett, mint névadója. Sőt, még munkát is hozott a NovaLogicnak: az amerikai hadsereg felfigyelt a cégre és berendelt egy katonai szimulátort, amit aztán Garciáék le is szállítottak.

A Comanche-hoz pedig naná, hogy több küldetéslemez is megjelent (az eredeti játékban húsz misszió volt, amik hamar elfogytak), és persze voltak – sajnos ingadozó színvonalú – folytatások is, 1995-ben jött a nem sok változtatással kiadott Comanche 2, két évvel később a harmadik rész. Eladási adatokat is találtam ezekről: az első három rész összesen kétmillió példányban fogyott, ami azért nem tűnik olyan nagyon soknak. És 2001-ben még egy Comanche 4 is kijött, miközben a NovaLogic másik brandjét, a Delta Force nevű harctéri szimulációs játékot is elkezdte nyomatni. Garcia cége azóta is ezekből él, évek óta nem adtak ki új játékot, csak portolgatnak, ahova tudnak. A Voxel Space motor miatt viszont párnázott helyük van a játékipar nagyjainak panteonjában, már csak az Outcastre tett hatásuk miatt is.

Aki kipróbálná ezt a klasszikust, itt megtalálja (itt meg hozzá DosBoxot). Jövő héten meglepetés, utána meg az, amit megszavaztok. A miért nincs ****** játék a szavazásban típusú – egyébként rajongói szempontból teljesen jogos – hozzászólásokra reagálva most mindent beraktam a szavazásba, ami az utóbbi két poszt kommentjei alatt felmerült. Igen. Ennyire aljas is tudok lenni.

 

133 komment

Címkék: retro novalogic heti retro jatek comanche

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr502706227

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

h0mbr3 2011.03.03. 16:36:11

@Sam. Joe: SimCompter, ó! I-M-Á-D-T-A-M! Még a mai napig el tudnék játszani vele, de megszereztem valahonnan, és XP alatt valami botrányos a gamespeed - játszhatatlanul gyors lett. :(

Agrael 2011.03.03. 16:41:19

A Comanche először engem is a gépigényével és a program terjedelmével nyűgözött le (5 db 1.4 Mb lemezen foglalt helyet!!) Mondjuk az akkori nagy kedvenc a Civ 1. elfért 2 db 1.2 Mb lemezen.
Tényleg "valósághű" volt, pláne amikor rákötöttük a labor egyetlen VGA monitorára. A Retaliator pedig az első koop játékunk volt, micsoda csaták a levegőben!

2011.03.03. 16:41:28

erről a játékról és a szavazásról most az jutott eszembe, hogy a Tyrian nevű csodára is lehetne ám szavazni, mert ahogy emlékszem nem volt még. :)

idiesel 2011.03.03. 16:49:51

@algi: UGH, legeslegjobb game volt. Millió órát el tudtunk vele játszani. Gyere már te k*rva!! Gyorsan gyorsan, ő meg csak kecsesen sétált... Az öregekről nem is beszélve :))))

Tyrian is egy csoda volt. Jézusom, millió remek játék, ami übereli a mai csillogós game-eket :)

Napkutya 2011.03.03. 16:52:10

@Adani: "Meg ugye Kipurcant a bébicsősz anyának egy szót se. Angolul Don't tell mum, the baby sitter is dead. Kalózvideós fordítás: Ne mond el a múmiának, hogy apa bébiszitter. "

Video disco Kabán. (Építőtábor. Ha valaki még tudja mi az...)

Nos, zsírmenő debreceni diszkós, (UV neon, tükörgömb, meg ami ezzel jár... A csajokon masszív Impulse illat. VBK.)

Felkonf két szám között: (Modern Talking - Brother Louie) ... és most következzék a Bráner Lajos a Modern Talkingtól!

No, itt dobtuk le a láncot!

balcso 2011.03.03. 16:52:40

@Stöki mégegy komment, amiben mint ahogy januárban írtad "régi emlékek visszaidézése közben megszállt a szent őrület"

tehát:
Nekem a szimulátorok közül a GUNSHIP volt a nagy kedvencem. Mindig szerettem vele játszani, az elején a Ride of the Valkyries volt amikor felszállt a 'kopter, és "kilőtte", hogy GUNSHIP:). Szóval már jól kezdődött az egész.

Később egy fénymásolt CoV leírásnak köszönhetően már tudtam is vele játszani, nem csak szerettem:). Valamelyik első pár számban lehetett a leírás, mert még ott volt a nagy paca a közepén a fénymásolás elkerülése végett, és még nem volt hasábokra szedve az oldal, beleszédültem, míg egy sort elolvastam. Később ilyet csak az újra kiadott Neurománc univerzummal tapasztaltam, pedig az már jó 15 évvel később volt. De vissza a játékhoz!

Szerettem benne, hogy a koordinátákat, jelszót fel kellett írni, hogy tudjam mit kell támadni, és hogy leszállhassak a bázison a jelszópárért (leírás) cserében. Aztán 10 perc töltögetés - ezt is szerettem, lehetett addig mást csinálni - A többi (irányítás) már ment a szomszéd és ismerősök tudása alapján, a felszállás, magasság beállítás, repülés. Ott volt még az önképzőkör is, amikor minden gombot végignyomtam, hogy vajon csinál-e valamit:). Joy-jal tartani a megfelelő dőlésszöget, hogy ne csökkenjen a magasság:). Mondjuk analóggal biztos egyszerűbb lehet, de PC-n én se nagyon játszom szimulátorral. (Kivéve a Chomance, de azt ugye az újkori szaksajtó nem tekinti szimulátornak)

A Steel Thunder tank szimulátor az megvan? Én azt is szerettem, nekem pl. azért van meg az Arzenál könyvek Korszerű harckocsik és harcjárművek része (is). Annak az elején az amerikai himnusz szólt:). Aztán a védelem kioperálva:). Talán még a sima M1 Abrams volt, M3 Bradley, stb.

Ugye mindenki emlékszik ;)?

Csináltunk ilyen "sablont" a billentyűzetre bátyámmal, a Gunship-é még tuti, hogy megvan valahol. Csak azoknak a bill-nek volt a helye kivágva, amit valamire használni lehetett. Így sokkal "szimulátorabb" volt. Kiszínezve, kifestve, odaírva, hogy mi mire is való.
Minden élvezetet felülmúlt:)!

röntgenszeműlány 2011.03.03. 16:54:06

@Sam. Joe: @algi: De, az volt a poén, hogy a SimCity 2000-es mentéseket be tudta olvasni. Még a csupa Plymouth arcologyból álló városomat is korrektül kezelte, bár kicsit korlátozottá váltak a küldetések.

@vargatom: Az olajtartály sprite, de pl. a zikkurat már voxel.

@Stöki: A Commanche 4-es videóhoz hozzátartozik, hogy az már nem voxeles táj. Valamint nem lehetne, hogy egyszer a legkevesebb szavazatot kapott játék nyerjen? Szegény Head over Heelsre én már más esélyt nem látok. (Bár úgyis olvastam a retrogamerben, hehe.)

Napkutya 2011.03.03. 16:57:07

Jah, amúgy ennek még a 98-as remake verziója is bűn szar volt:

www.dailymotion.com/video/xb2jk_modern-talking-brother-louie-98_music

1hurka 2011.03.03. 17:00:10

Abban az időben a commanch mellet grafikailag minden más játék gayinak tűnt. Én 386-oson nyomtam és még ma is csodálkozom hogy a kor hardware szintje mellett ilyen volt a grafika. Ráadásul még a játékmenet és az irányítás is kitűnőre sikeredett.
A fenti videóban azért a 3:40-nél beficennő "Virus Database Has Been Updated, Shut Up Grandma" az mega lol

röntgenszeműlány 2011.03.03. 17:04:41

**********
*Dark Sun*
**********

Leadfoot 2011.03.03. 17:19:13

Ebben a "végtelen fegyverrel mindenkit szarrá lövök" műfajban tényleg a Retal volt az egyik ász anno. Sajnos akkoriban még nem volt komolyabb gépem, csak C64, úgyhogy a haveroknál élvezhettem.

Viszont a C64-re is voltak jó szimulátorok. Wings of Fury, Ace of Aces, stb.

Helikopter témában a Mi-24 Hind volt az alap (később, már "rendes" PC-n), a korához képest egész jó grafikája volt, jó hangok, élvezetes játékmenet, klassz küldetések.

Diopapa_sok 2011.03.03. 17:22:30

Lords Of Midnight ofc...

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2011.03.03. 17:26:46

@algi: De, de abszolút, csak pont az a része soha nem érdekelt. A beépített küldetéssorozat teljesen megállta a helyét mint "jómunkásember" helikopter szimulátor, kb. egyszer sem használtam arra, hogy a SimCity-s városaim felett repkedjek vele.

@Adani: Ami abból a korszakból nekem megmaradt, az egy német szinkronos ninjafilmből való - megpróbálom fonetikusan visszaadni: "Ez is a ninjaszok műve!" Eléggé röhögtünk rajta! Ja, meg a hivatalosan Kedves Ellenségem című, eredetiben Enemy Mine című sci-fi kalóz címfordítása: "Ellenséges Bánya". Bár ezt a színvonalat nagyon tudják a természettudományos csatornák fordítói mind a mai napig... Hú, ez már állati off, tunikán leszünk billentve!

@Perkele: Oh, a jó öreg Retliator! Állati büszke voltam magamra, hogy le tudtam vele szállni... Ööö... Többnyire. 8-)

@h0mbr3: Nekem itt van a dobozos a polcomon. Már gondolkodtam rajta, hogy kéne egy korabeli PC-t összerakni az ilyen retró-rohamokhoz.

@Napkutya: Hú, hát van neked lelked?! Erre nem voltam felkészülve! Ha ezt benyomnák Baracskán a raboknak, akkor a komplett Amnesty International odaláncolná magát a kerítéshez! 8-)

Adani 2011.03.03. 17:28:07

@Napkutya:

:D

Volt még Kyle Minogue I sould it so lucky száma, amit csak Ásót visz a Laci néven ismertünk vagy a klasszikus "levelet kaptam lájf"

Azt meg személyesen hallottam 2000-be a Torony Rádióban (békési helyi rádió), h az "ejfel 65-től kérem a múv jor budit". És simán benyomták az Eiffel 65 - Move your body-t. Az megint más ,h alig két évvel azelőtt meg simán beolvasták a "komodor 64-es számológép eladó sok madzaggal és két karral", sőt ugyanitt esett meg a "négyszáznyolcvanhatos számítógép dos hategészkettővel és vindóz háromegészegytizeddel eladó" Biztos nem volt követelmény a bemondótól, h értsen az informatikához.

A Viva+-on is kérték régebben "ötven centtől a pimpet" Meg ugye ATB - Let you go = A Tibitől a lötyögő.

Perkele 2011.03.03. 17:32:27

@Sam. Joe: ugye, milyen jó volt? kellene valami régi pc, s aztán lehetne játszani

lutria 2011.03.03. 17:44:45

Nekem még megvan az első kiadás 4 db lemezen,végülis nem lett sohasem használva mert a DOSba kellett volna beleirogatni QEMM és HIMEM -be vagy 15 sort az instaláláshoz.

B-Bird 2011.03.03. 17:59:38

Az én emlékeimben úgy él, hogy a sajtóban azt írták: "magasból gyönyörű, közelről szörnyű." Azt hiszem ezért is húzták le az Armored Fist -t is. Mert ott aztán tényleg elég közel voltunk a talajhoz... :-D (Ha valaki nem ismerné a címet: Comanche, csak tankban ülve).

Amúgy bárki-bármit mond: Sierra 3D Helicopter Simulator rulez! Majd LHX természetesen. :-)
Tankból M1 Tank Platoon.
Tengeralattjárónál: Gato :-)
Hajónál meg Accolade féle Gunboat. (Apokaliszpis most! jeee)
Repcsinél meg F-19, F-15 és a Retal.

Nova még később is adott ki elég jó repcsi szimeket, nem? F-16 Multirole Fighter és társai.

SimCopter meg szegény jól elvérzett, ahogy a Streets of SimCity is. Pedig milyen poén lett volna mind két mű.

SzocsO 2011.03.03. 19:13:12

Ah, Retaliator...!
Pár éve szinte sírva nyomtam végig. A nosztalgia okozta meghatottságtól : ) Azt hittem, arra végképp nem emlékszik senki.

Lord_M_ 2011.03.03. 19:28:46

@lutria: biztos hogy te ezekbe bele akartál írni?

melyik program az amelyik úgy működött, hogy a himem.sys -be még bele kellett írni ?

autoexec.bat és config.sys lesz az :) utóbbinak "véletlen" a kiterjesztésének az egyezése, a config egy textfile volt, a himem.sys pedig egy bináris, futtatható kód... ami kezelte a himem területre írt kódokat (ugye LH mode.com...) Szval ha ebbe kellett beleírni még 15 sort... akkor az már nagyon vad lehetett :)))

:-)

dosz hategészkettőtized... ez kész...

ABE-t a népnek...

LHX, RETAL... ezek :) ezeket szerettem

Spanish VVax 2011.03.03. 19:43:29

***********
* DESCENT *
***********

kukatr 2011.03.03. 19:59:12

Alley Cat, Centurion, LHX. Ezekkel jó sokat játszottam. Meg persze egy rakás már posztolt játékkal is.:)

rognork 2011.03.03. 20:03:34

Volt egy olyan helikopteres is kb a 2000-es évek elején, amiben egy hegyes-völgyes végtelen, textúrás táj felett kellett repkedni, lődözni + lőszert felvenni. Kb az excel 97-be beépített "szimulátorra" hajazott, és baromi egyszerű volt. Nem emlékszik valaki a nevére?

The reaper 2011.03.03. 20:06:05

Vááá basszus most a cikk olvasása közben ugrott be Raptor nevű repülőgépes játék. Azt kb egy éven át nyüstöltük a szomszéd sráccal. :D

kpityu2 2011.03.03. 20:57:32

A Commanche-os piff-puff nekem kissé uncsi volt. Semmi kihívás. Érzületre jobban bejött a Gunship.

tb79 · http://www.ukulele.hu 2011.03.03. 21:18:01

Anno 286-osom volt, és hogy csodáltam, hogy 386-oson milyen fantasztikusan megy (kellett hozzá négy mega ram is, asszem). Úgyhogy csodánaklevés volt, amikor hamarosan 386-osnak levés, azon komancs elfutás. Csak a tájban gyönyörködés, közeli nagy kockákba néha belerepülés, de nem bánás meghalás, mert legalább újból felszállás, és az egész táj megcsodálás.

killercsiga 2011.03.03. 21:33:01

Comanche, Armored Fist, Gunboat, Red Baron, Secret Weapons of the Luftwaffe
végül már a Windows-os korszakban Eurpoean Air War

kábé így írható le a harci szimulátoros pályafutásom. a Comanche volt az első és a LEG.

Dell78 2011.03.03. 21:54:11

Már vagy egy órája azon agyalok, hogyan hívták azt a helikopter szimulátort, amivel a 90-es évek elején nyomultam, de nem jut eszembe. Valami thunderstorm, de az sem biztos. Emlékszik rá valaki? Amúgy ez nem az én műfajom.

Tipp: legyen Jagged alliance!!!

Titus_sb 2011.03.03. 21:56:59

Tényleg csak nekem, meg a haveromnak volt meg az EPIC ???? (6 db kisfloffy?9 Vectorgraphg, fuckingfast urhajos lovoldozos, szim???)

bullseye 2011.03.03. 21:58:31

Fleet defender! éjszakai leszálás labdával, 4-es szálra... nem is volt olyan nehéz

de még régebben a Tomcat 2 kétoldalas 5,25"-ös lemezen. Végre megszereztem, hibás volt. Szereztem egy újabbat, az is. A kettőből végül összemásoltam egy működőt. Az iskolát soha nem tudtam megcsinálni, de többszáz órát repültem vele, véletlengenerátor kihozott pár fura küldetést...

Gunshipből meg a 2000 tetszett nekem nagyon, amikor 5 helit irányíthattam már a végén.

danesdzsu2 2011.03.03. 21:58:53

Comanche egy szar, LHX az isten, a listából a szevezás eredményétől függetlenül kötelező a Lords of Midnight.

Delebriel 2011.03.03. 22:19:24

Gyerünk HoMM-et jövő hétre! :D

banyek 2011.03.03. 22:25:22

Fú nekem a Chuck Yeager's air combat volt a nagy kedvencem, és a Flight Simulator 4.
Aztán pár éve egy pár évre rákattantam az IL2 sturmovikra is. :-)

vargatom 2011.03.03. 22:42:34

EPIC - bármilyen hihetetlen is - alapvetően Amigás játék volt...

kabacs 2011.03.03. 23:01:00

@Dell78: Szerintem a Thunderhawk AH-73M lesz az: www.mobygames.com/game/thunderhawk-ah-73m
Sokat játszottam vele annak idején.

@Titus_sb: És a zenéje sem volt utolsó, vagy 10 évvel később a Bartók rádióban hallottam újra és akkor ugrott be, hogy én ezt ismerem, ez az EPIC zenéje! :) www.youtube.com/watch?v=L0bcRCCg01I

@banyek: Welcome to Chuck Yeagers's Air Combat :)
Igazi dogfight hangulatú játék volt, nagyon imádtam, teljesen bele tudtam magam élni, főleg egy Top Gun magazinos Tobak Tibor cikk elolvasása után. :)
Il-2 Sturmovik dettó.

Cifu78 2011.03.03. 23:17:21

Csak egy apróság a cikkhez: Az US ARMY nem "nem pénzelte tovább" a RAH-66 programot, hanem egész egyszerűen áttekintve a programot azt találták, hogy nem éri meg a pénzt, amibe kerül (továbbá a prototípusok pár téren nem tudták hozni az elvárásnak megfelelő képességeket, például a radar-keresztmetszete nagyobb volt, mint amit előírtak). 22 év, 6 program-átdolgozás és 6,9 milliárd US$ után lőtték le a programot. Tették mindezt úgy, hogy a pre-széria gépek már meg voltak rendelve, és a gyártósorok már gyakorlatilag készek voltak. A szerződés felbontása miatt az US ARMY összesen 2 milliárd US$ kötbért fizetett a Boeing/Sikorsky párosnak...

Meggymag81 2011.03.04. 00:09:21

@bullseye: Az, hogy valaki meg tudta csinálni azt a Tomcat-es sulit, valószínűleg csak urban legend. Legalábbis senki sem dicsekedett vele, pedig Münchausenek akadtak becsülettel a környezetemben.

Jó olvasni a régi címeket, a többségével játszottam. Air Combat Emulator rulez!

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2011.03.04. 00:27:13

Stoki, most mar duplan Terep posztot kernek! Volt SCR, mint autos cucc, es most Kommancs, aminek az egyik terkepet hasznaltak heightmap-nek...

Cold Heart 2011.03.04. 00:28:26

@Stöki:

Imperium Galacticaval egy szavazasba tenni a HOMM-t... :(

Cold Heart 2011.03.04. 00:30:39

@Flankerr:

nekem elsőt leszamítva minden itt figyel eredetiben
(küldetés lemezek nem, csak a "rendes" kiegek)
ötöst még ki se csomagoltam mondjuk...

na, de abbahagyom az offolast, Comanche-hoz nem tudok hozzaszólni :)

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.03.04. 01:10:55

Gunship2000, LHX, Retal, Dogfight, A10 Tank killer, F(15 v. 17) szimulátor: Ezekkel játszottam, nem túl sikeresen, pl. Retalban nem tudtam leszállni, bármennyire is igyekeztem, még a leírást is lefordítottam magamnak. Gunboat is megvolt.
Más:

Direkt nem ajánlgattam eddig, de ha legális akkor ezután fogok. Sőt ha kell meg is írom nektek: Wizardry 7.

bugger · http://buggersbugging.blogspot.com/ 2011.03.04. 07:16:54

Az egész szövegből jellemzően egy szó ragadta meg a szememet: Outcast! (najó, már a voxelek felemlegetésénél éreztem :D)

Edward Nygma 2011.03.04. 07:54:53

Köszi a Comanche-ért, szép emlékeket idéz fel. :)

De ez a szavazás, ez szemétség, hát melyik ujjamba harapjak nagyobbat? Mindegy, Turrican-ra szavaztam, de a Cannon Fodder is jöhetne ám!

Dell78 2011.03.04. 08:10:23

@kabacs: köszi, de a képek alapján nem erre gondoltam. De az biztos, hogy az is core-os volt, korához képest gyönyörű intróval. Nem sok dologra emlékszem már rá, de egy-két küldetésre még emlékszem: pl. volt egy, amikor hadihajókat kellett védelmezni, amik egy csatornán haladtak keresztül és közben a szárazföldről artillerykkel (vagy nemtom mikkel) lőtték őket. Előttük meg aknamező volt, amit szintén meg kellett tisztítani. De emlékszem még a ledőlő őrtornyokra, menekülő katonákra...baromi jó volt. Más küldetéseknél a hadihajókat kellett rommá lőni apránként.

Valandil 2011.03.04. 08:14:27

@Titus_sb: Az EPIC-ben láttam először olyat, hogy a baráti hajók nem csak golyófogók voltak, hanem rendesen harcoltak.

@Zoley: A krahenek a második rész mumusai. Az elsőben a dargslan a főellenség.

Adani 2011.03.04. 08:25:30

@Valandil:

A Krahenek sokan vanank ugyan, de a technikai szintben fejletlenek. Viszont én bírtam multiban is őket, mert nincs kémkedés és diplomácia, azzal nem kellett foglalkozni, és kémekkel se tudtak támadni. Egyébként trükközve le lehetett győzni a Krahen-t is. A gépet az IG2-ben könnyű és normál fokozaton lazán, nehéz szinten viszont csak nagy mázlival. Ha csak úgy ok nélkül betámad egy erősebb birodalom esélyed sincs és sajnos ez random megy, van, h nem is látod még de már hadat üzen. A gép nagy hibája, hogy nem dobja szét a flottáit, hname egybe gyűjti, így ha neked van 3-4 ütőképesebb bolygótámadásos akkor lazán tudod gyakni, ő meg egyszerre csak egyet. A legjobb mikor leszáll ostromolni 1000+ tankkal a bolygómat, amin ott az önmegsemmisító, bekapcsolom és bumm szál lel a bolygó a tankjaival együtt.

A Dargslan-t is csak úgy tudtam legyőzni, hogy több flottával nyomultam ő elfoglalt egy bolygót én addig 3-4 másikat. És bizony volt mikor láttam, hogy bolygót támad akkor mielőtt odaért volna pause és kézzel leromboltam az épületeket csak párat hagytam nesze foglald el, aztán majd fellázadnak úgyis. Ráadásul az IG1-ben kötött volt a flottaméret, a kettőben viszont nem, ott bármekkora flottákat építhettél.

rosszfem2 2011.03.04. 08:38:40

Cannon Fodder rulez!!!! És még csak 8%-on áll... :((((((
Na mindegy, jöhet az IG is! :)))

Dr. Dzsásztisz 2011.03.04. 08:41:45

Heroes-ból jön a 6os májusban! Jó lenne felpezsdíteni a korábbi verzióval az érdeklődést. Már a fiaim is várják....

Rockerfeller 2011.03.04. 09:17:02

@Meggymag81:
Akkor el kell dicsekednem vele, én megcsináltam a Tomcatben az iskolát. És a karrierem végén űrhajós lettem a NASA-nál :)
Az volt a titka, hogy tudni kellett melyik manőver hogy néz ki a valóságban, és meg lehetett csinálni.
Amúgy a kedvenc játékom volt. Állatira élveztem azt is, hogy még az sem volt biztos, hogy lesz tűzparancs, volt hogy csak ki kellett kísérni a légtérből a MIG-eket.

chaser 2011.03.04. 09:22:43

@Dzsásztisz: főleg, hogy részben magyar fejlesztés

chaser 2011.03.04. 09:25:45

@kpityu2: én is gunship párti vagyok

Typ3 2011.03.04. 09:45:39

Emlékeim szerint ez volt az első olyan játék, amihez nemcsak 386-os proci kellett, hanem 4MB (!) RAM is, ezzel megelőzte a Strike Commandert. Amiről szintén lehetne egyszer egy retro, mert hasonlóan forradalmi volt, mint a Comanche. Először volt benne textúrázás, Gourraud-árnyékolás, virtuális pilótafülke, stb. Szimulátornak meg ugyanolyan gyenge volt.

Valandil 2011.03.04. 10:35:35

@Adani: Csak arra reagáltam, hogy a kolléga IG kapcsán a második rész ellenségét nevezte meg.
Amúgy a dargslan ellen nem volt szabad flottával védekezni, mert sokáig tartott a károk kijavítása.
5 db maxos (talán mezon) löveg + bolygópajzs 2 (+ óvóhely) + 3 db maxos űrerőd - ezzel legtöbbször meg lehetett fogni őket.
A második részben a krahennek piszok nagy segítség, hogy nem lehet ellene kémeket használni, ezen lehetett volna finomítani.

Adani 2011.03.04. 10:53:52

@Valandil:

Én azt csináltam, a Dargslanok ellen, h nekimentem a legjobban védet bolygóinak is pár tankkal, az erődöket elkerültem és lőttem a civil épületeket. Akkora kárt okozni amekkorát csak tudsz. Ezzel is gyengíted, lesz mit újraépítenie. Ha jó munkát végeztél a lakosság fog fellázadni.

Az jó ha van löveged, az első részben jó szokása, h egyesével küldi a hajókat. Mindig a csatahajókra kell fókuszálni, ha sikerül egyet vagy kettőt kilőni akkor ugye tankjai is pusztulnak. A második részben viszont egy idő után a bolygóvédelem semmit se ér, max. a földi, de az se sokat. Van egy csomó maxos erődöd, de 2-300 tank ellen esélytelen. Kis túlerővel szemben ha okosan építed fel gépi ellenfél ellen még lehet esélye.

Delebriel 2011.03.04. 11:05:01

@Dzsásztisz: Ráadásul magyarok csinálják. No meg nincs a Heroes-nál nagyobb klasszikus (legalábbis számomra).

GiveltAway 2011.03.04. 11:05:50

@Meggymag81: Rohadtul nehéz volt, de meg lehetett csinálni. Google kellett hozzá, hogy az általam Illemann -nak emlékezett manőver nevét megtudjam (Immelmann helyesen). Az volt a durva. Amikor több napnyi kísérletezgetés után valami csoda folytán Batman lettem (a rádiós meg stílszerűen Robin), akkor nagyon örültem és egy másolatot is csináltam a mentésről :)

Na most kerestem, de nem találtam meg, milyen "fokozatokat" adott még ki az iskola után.

bullseye 2011.03.04. 12:02:07

@vargatom: az külön megérne egy retrót, ahogy a Battlestarból meg a Star Trekből összelopták a sztorit, hajókat, mindent :)

de tényleg remek játék volt.

vargatom 2011.03.04. 12:05:20

Az Outcast tényleg megérne egy különkiadást - egyrészt sokan nem is ismerik, és mindenféle patchekkel ma már akár 1280x720-ban is futtatható, ha be akarnák pótolni, másrészt meg önmagában is érdekes sztori, beleértve a soha el nem készült folytatását...

B-Bird 2011.03.04. 12:09:05

@Dell78: Biztos nem ez, de azért egy próba: www.mobygames.com/game/terminal-velocity/screenshots

Terminal Velocity!? :-) Az is elég jó volt, iskolákban hamar terjedt. Nálunk csak a tanári gépen futott. :-)

adamsky21 2011.03.04. 12:20:24

@GiveltAway: Ha fokozat alatt a hívójelet/becenevet érted, akkor abból rengeteg volt. Így hirtelen a Maverick és az Annihilator rémlik, de volt vmi állatos is (beaver v. gopher vagy valami nem túl hízelgő).

Valandil 2011.03.04. 12:31:56

@Adani: Volt, hogy "véletlenül" otthagytam 500 megatankot egy bolygón (csiki-csukit játszott sokszor), akkor csúnya mészárlást rendeztem a támadóerői között.

B-Bird 2011.03.04. 12:32:07

Epic után eszembejut az Inferno is, mint folytatás, no meg a Delta V... no meg a.. és mér sorolhatnánk. :-)

Dell78 2011.03.04. 12:36:32

@B-Bird: hát ez se nem az! Valahol megvan még ez a game, méghozzá a legelső általam kiírt cd-n, de akkora kupit csináltam köztük, hogy nem találom. :)

Dell78 2011.03.04. 12:38:43

A műfajhoz közel áll még a Desert strike, amit grátiszba kaptam a sráctól anno, amikor 3 doboz 1.2 Mb-os Verbatim floppy-t vettem. De egy darabig kinlódtam a Swiv 3d-vel is.

B-Bird 2011.03.04. 14:03:26

@Dell78: Akkor viszont, ha '90-ben nyomtad, még attól lehet korábbi is, s ha Th -val kezdődik, akkor adom a tippeket:
Thunderstrike, Thunderblade, Thunderchopper, Thunderhawk, Tomahawk

Meggymag81 2011.03.04. 15:01:07

@Rockerfeller: @GiveltAway: Kipróbáltam emuban és ment a dolog. Viszont gyanús ez nekem, hogy húsz év sikertelenség után elsőre sikerült. Most vagy ez a törés ilyen szar, hogy bármit csinálok átenged. Vagy a régi szar, amiben csinálhatom akármilyen jól, úgysem fog átengedni. Egyébként valahol olvastam, hogy az első törés 12 perccel a megjelenés után már kint volt valami BBS-en.:) Mindenesetre jön a hétvége, beüzemelem az öreget és kipróbálom hátha azon is megcsinálom.

Kham 2011.03.04. 16:00:33

@Perkele: @Sam. Joe: Rengeteget toltam annak idején a Retalliatort, szimulátornak sem volt annyira rossz, ha nem végtelen lőszerrel tolta az ember, csuda hangulatos küldtesék voltak benne. Leszállásról csak annyit mondok, hogy le tudtam szállni keresztbe a kifutópályára vagy megállni a pályaeleji zebráig:) persze segített benne hogy a B gomb a levegőben is fékezte a gépet Air-Break", nem csak a földön.

Kham 2011.03.04. 16:09:48

@Dell78: Ez a küldetés mintha pont a Commanche 4-ben lett volna :)

Adani 2011.03.04. 16:24:08

@Valandil:

Mindkét részben le tudod foglalni a gépet úgy, og mikor elfoglal egy bolygót odamész, visszafoglalod, akkor a flottával ismét megy elfoglalni, majd utána megint. Simán két bolygó között fog ingázni, te meg addig több másik flottával gyakod le a hátországát.

Az "adócsaló" trükköt vágod? Úgy még nehéz fokozaton se ellenfél a gép. A kettőben jobban működik, az egyben sűrűbben kell kapcsolgatni az adókat.

nandude (törölt) 2011.03.04. 17:33:14

Ó Imperium Galactica! Tudnom kell róla mindent :D

VBalint 2011.03.04. 17:59:40

@Kham: Én a Retaliatort kb. egy hónapja játszottam végig. Jó móka volt :) Főleg gépágyúval légihacolni :) No nem azért, mert elfogyott a raketta, hanem mert vicces. Persze csak ha nincs mögötted másik hat MiG.

lutria 2011.03.04. 20:19:35

@Lord_M_: Hát igen,ez már nekem is magas volt, azért is nem lett feltéve a vállalati gépre.
Ez van a floppykhoz kapott cetlin:
[MENU]
MENUITEM=QEMM
MENUITEM=HIMEM
MENUDEFAULT=QEMM,1
[QEMM]
DEVICE=D:\DOS\DOSDATA.SYS
DEVICE=D:\DOS\QEMM386.SYS R:1 RAM=BOOO-B7FF RAM=C800-CFFF
DEVICE=D\DOS\DOS-UP.SYS@D:\DOS\DOS-UP.DAT
DOS=HIGH,UMB
SHELL=D:\DOS\LHI.COM /R:2 /SQT=D000-DFFF C:\COMMAND.COM C:\ /P
DEVICE=D:\DOS\LHI.SYS /R.1 D:\DOS\GMOUSE.SYS *4
FILES=99
BUFFERS=50
REM DEVICE=D:\DOS\LHI.SYS /R:2D:\DOS\RAMDRIVE.SYS /A1000
[HIMEM]
DEVICE=D:\DOS\HIMEM.SYS
DEVICEHIGH=DD:\DOS\GMOUSE.SYS *4

Akkor mi lehet ez,így ~1X év távlatából? :)

Napkutya 2011.03.04. 20:55:22

@lutria: No igen, a ramdrive.sys! Az isten!

Végre nem a tetű lassú MFM vagy IDE vinyót darálta a gép az örökkévalóságig, hanem "fénysebességgel" olvasott a kib.szott drága memóriából, amiből max. 16 mega fért a legmenőbb alaplapra (ötven-hetvenezerért)!

Sőt! Kezdetben a 486DXII-66 behozatali engedély köteles volt, és a 14,4 es modemnre kötelező volt a HIF matrica.

(Lámáknak: 9600/Mb, volt a memória ár, mindez akkor, amikor az ötven forintos benzinnél országos Taxis sztrájk volt!)

Napkutya 2011.03.04. 21:09:21

Úgy spórolgattunk a kilókkal, hogy ahhoz képes Harpagon egy bohém pazarló volt! De némi bűvészkedés után, valahogy minden megindult.

(Hála a BBS-eknek, ahol mindenki közzétehette mire jutott a fekete mágiában.)

Jah, ki tudja már, mi is az a BBS....

smokey2k 2011.03.05. 09:35:40

"Ma már tudjuk, hogy a hagyományos poligonos-textúrás 3D jobban bevált, és szebb játékokat lehet készíteni így, de a kilencvenes években még sok reményt fűztek a voxeles technológiához, ami nagyrészt a Comanche hatása volt."

Ez a kör még nincs lefutva, sparse voxel octree ott lóg a levegőben és már nagyon le akar ránk hullni.

Adani 2011.03.05. 12:33:32

@lutria:

Régi szép idők mikor menüs bootot írtam autoexec.bat-ban. Telepakoltam a gotokkal az egészet, akkor még senki se mondott ilyen marhaságokat,h goto-t használni tilos (C64 Basicben is gotoztunk bőszen).

A QEMM is megvolt, ugye Bill Gates mondta,h 640 KB mindenre elég aztán kiderült,h tévedett, de a PC sokáig nem kezelt többet ezért kellettek az olyan progik mint a QEMM meg az EMM386, ami képes volt trükkökkel memóriát csinálni.

A files változó is megvan sok progi szerzett sok fájlt nyitva tartani, játékokra nem jellemző, de olt ,ami csak files=125-el indult, inkább a clippert meg a Dbase-t használó progik követelték ezt meg.

"REM DEVICE=D:\DOS\LHI.SYS /R:2D:\DOS\RAMDRIVE.SYS /A1000"

Ezt viszont kár volt beírni ha anno papírról gépelted be, a REM jelentette azt ,h azt a sort nem veszi figyelembe. Olyan mint a komment a programsorokban pl: C/C++-nál //-el kezdődő sorok.

Írtam anno majdnem 20 opciós menüs bootolást is ,de azt már csak poénból a végén, kíváncsi voltam mennyit lehet. Asszem 18-nál untam meg.

Kültag 2011.03.05. 19:26:01

Nem-e emlékszik-e valaki-e a Domark/Simis/Kremlin féle AV-8B Harrier Assault-ra? Két játék volt egyben: először megtervezhetted a Tarawa deszanthajó útját, helikoptereket küldhettél támadni vagy kommandósokat lerakani (akik aztán lézerrel jelöltek meg neked célpontokat), partraszálló egységeket küldhettél, és a szárazföldön további checkpointokra küldhetted őket elfoglalni bázisokat, útkereszteződéseket. Harriereket is kizavarhattál. Aztán pedig te is beülhettél egybe (merthogy elsősorban repszim volt), és te is lődözhettél vele. A hajóid lelőtték az ellenséges vadászokat, a szf-i egységek lőttek egymásra, és az egész hadjáratot (Kelet-Timor) értékelték. 4 mega volt az egész játék, abból 3 az intró volt, ami mérhetetlenül sirályra sikerült. 1992-t írunk! Soha semmilyen más repszimben nem volt ennyire jó a fizikai modell, Flanker, Lock On, Jane's ATF, sehol. Szinte belefekhettél a levegőbe, mint egy madár. Link: www.mobygames.com/game/av8b-harrier-assault

Dester 2011.03.07. 11:45:29

@Adani: config.sys-ben asszem 9 vagy 10 volt a max. (DOS 6.22)

Adani 2011.03.07. 13:51:41

@Dester:

10-nél tuti írtam többet is, talán még a gép is megvan, amin elkövettem. Sok játéknak írtam egyedit, mert majdnem 600K memória kellett, ezért tényleg amit lehetett ki kellett pakolni (CD-ROM pl. esetleg az egér pl. egy flipper játékhoz). Alapból volt egy normál, ahol minden ment egy windows, ami a Win-t is behívta meg egy semmi nevű, ahol se hangkártya, se CD, se más. Még a színekkel is játszottam benne.

Dester 2011.03.07. 14:01:16

@Adani: Tuti, hogy nem lehetett, legalábbis egy szinten tuti nem :D Azért emlékszem rá, mert nekem is több kellett volna 10-nél, viszont nem akartam submenuket létrehozni, és valami hiba jött, így megoldottam 10-zel.
Én a színekkel nem variáltam, viszont whitespace-ekkel és középre rendezéssel igen, hogy szééééép legyen. :)
Előkeressem a fájlokat? Tuti megvan valahol egy ezer éves CD-n.

Adani 2011.03.07. 14:06:30

@Dester:

Ha megvannak még akkor ide vele, hasznos lehet még. Hétvégén otthon leszek megpróbálom feléleszten ia régi gépemet, amit elraktam, ezt sikerült megmenteni a lomtalanítástól, a C64-et nem azt megkérdezésem nélkül dobták ki a szülők távollétemben. Az első PC-m viszont még megvan azt nem engedtem kidobni. Lementeni lesz bajos róla bármit is.

Dester 2011.03.07. 14:08:22

@Adani: Igyekszem előszedni, remélem nem felejtem el. :) Majd privátban dobj át egy mailcímet, amire áthajíthatom.

Az életre keltést ne is mondd... az első PC-mben két darab MFM vinyó volt. Több évnyi állás után is működött mindkettő, de mire egyáltalán elindultak... :)

Adani 2011.03.07. 14:23:58

@Dester:

Abban a gépben egy 270 megás IDE-s winyó volt eredetileg azóta raktam bele később egy másikat.

Ugye USB port nincs rajta a DOS meg a Win95 úgyse tudna mit kezdeni vele. Bár ezen már az OSR 2-es Win95 van ,amiben már kezdetleges USB támogatás van, de az is Plug and Pray módon megy, és inkább csak egerek és billentyűzetek mennek róla, akkoriban még álmodni se mert senki arról, h külső winyó vagy pendrive. A hagyományos megoldás marad csak. Winyó gépből kiszed másik gépbe bedug aztán átmásol.

Dester 2011.03.07. 14:46:30

@Adani: ja, vagy a párhuzamos link kábel, ha van miről szedni a cuccot. Azoknál az adatmennyiségeknél (pár MB, esetleg néhány tíz MB) még tűrhető a tempója, a soros link már akkor is irgalmatlan lassúnak számított.
Vagy még esetleg egy mini BNC hálózat :) (Vagy ami akkor kincsnek számított, BNC-UTP kombó hálókártyák ;)))

Adani 2011.03.07. 15:27:42

@Dester:

Soros kábel, de rég is volt már. Nullmodem kábelnek hívták és kemény 9600 bps-t tudott. Annyira lassú volt,h inkább flopin másoltunk egyik gépről a másikra. LPT kábel nem volt jó azzal nem lehetett játszani. Doom, Duke Nukem, Quake, Warcraft 2 amivel akkor nyomultunk főleg csak a sorost támogatta.

Dester 2011.03.07. 15:33:16

@Adani: valóban, a soros kábelt támogatták csak a játékok, nagyon kevés kivétel volt. Viszont az LPT kábel (másoláskor) felbecsülhetetlennek mutatkozott az "apám leragasztotta a gépet, nem szedhetem szét" esetekben. :)

Adani 2011.03.07. 16:00:54

@Dester:

Nekem ráadásul először LPT-s kábelem volt, mert a géphez azt adtak, aztán hajtépés maradt, mert csak az NC ismerte fel. Muszáj volt sorost is venni.

Az LPT-t ritkán használtuk , de nyomtuk át pl. a Duke Nukem 3D-t ARJ-zve flopin két flopilemezt cserélgetve.

dodoo86 2011.03.08. 03:21:25

Hy király a heti retro rovat, rendszeresen olvasom nagyon jók a cikkek, szívesen látnám a szavazás közt a Little Big adventures című játékot, mely igen közel áll a szívemhez, illetve a Cyberia 1 vagy 2.

szempontpuska 2011.03.08. 16:34:00

@kpityu2: Longbow2 abszolút nyerő!
Nem lesz visszatekintő arról?
A Jane's Combat Simulations játékai amúgyis toplistásak voltak. Az F-15 mé megvolt, de az USAF és a IAF már nem lefutott mire rákaptam... :-(

Bicikliző medve 2011.03.09. 10:27:23

Mindig azok a jatekok allank jol a szvazason, amiket en nem szerettem vagy nem probaltam ki. Vagy szerencsetlen vagyok, vagy hipster, es ezek nekem tul mainstream jatekok voltak :D

Wertzui 2011.03.14. 00:58:21

AZTAB@MEGHOGYÁÁÁÁÁÁÁÁÁ!

Az Oddworld Abe's Oddysee a szavazásban és én nem tudtam róla idáig, sőt alig szavazott rá valaki???????

Mindjárt visszamegyek most emiatt a kórházba!

Fuornis 2011.03.15. 20:27:50

Jó, a HoMM most kikap, de esetleg kaphatna egy második esélyt, mondjuk az IG utáni héten? Lécci? :)
süti beállítások módosítása