HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Szól a meghajtó

2011.02.10. 15:00 miguel_

Hihetetlen, egy kis elszántság mit ki nem hoz néhány muzeális 5,25-ös meg 3,5-ös floppymeghajtóból, még az öreg Beethoven is füttyentene örömében, ha nem lett volna töksüket már jóval azelőtt, hogy meghalt volna.

Persze tökéletesen tisztában vagyok azzal, hogy ez a dolog nem újkeletű jelenség, az ember mindenből hangszert csinál, például ki ne használta volna már lábdobnak a házat, vagy cintárnyérnak a monitort, ha lefagyott a gép. Ettől függetlenül a tovább után jöjjön pár igazán ötletes PC-közeli hangszer a Youtube bőségéből, a teljesség igénye nélkül (illetve ha nektek is van hasonló otthonról, ugyan linkeljétek már be a hozzászólások közt).

 

81 komment

Címkék: zene videó floppy állatság

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr132651522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zyrobs 2011.02.10. 15:20:13

Csak mert az interneten kötelező a szőrszálhasogatás: a fenti videóban elhangzó d-moll tokkátát nem Beethoven írta, hanem Bach. Persze gondolom nem ezért írtad beethovent, de mint mondtam, az interneten kötelező belekötni mindenbe.

miguel_ 2011.02.10. 15:24:49

@zyrobs: sajnos Bach nem süketült meg, így őt nem akartam belekeverni a dologba. :)

miguel_ 2011.02.10. 15:25:34

@MrEd: ... illetve nem sajnos, na, érted. :)

Öregvas · http://www.sfveteran.hu/ 2011.02.10. 15:30:56

www.youtube.com/watch?v=zlfsBlcH4ao&feature=related

A Star Wars videót ismertem már, de a d-moll tokkáta azt is űbereli.

SplitGuy 2011.02.10. 15:42:58

egyetlen kérdésem lenne: HOW?!

miguel_ 2011.02.10. 15:52:45

@SplitGuy: léptetőmotorokhoz van köze, amennyire értem a leírást. Az igazán durva egy HDD-s Van Halen feldolgozás volt, de az okos jogvédők leszedették a youtuberól, mer' nehogymár elzümmögjön valami gyerek egy merevlemezzel valamit ingyen... Na, ott az olvasófej vibrációja helyettesítette a hangszórót.

flea 2011.02.10. 15:57:43

És sehol egy Super Mario? Pedig alapszabály, hogy minden ilyenen azt kell lejátszani először.

Hmm, nekem is van még otthon jónéhány működő, de már semmire nem használt floppymeghajtóm. Most támadt egy pár ötletem. :)

miguel_ 2011.02.10. 15:59:16

@flea: nem tudom mennyi is az a "jónéhány", de a 100 tagú cigányzenekar életművének feldolgozása például teljesen szűz terület. :)

flea 2011.02.10. 16:11:00

@MrEd: :D hát ipari mennyiség azért nincs, 3-4 lehet talán, de ha a szűkebb családot körbekérdezném, lehet, kétjegyű is összejönne (csak mire mennék annyival, kontrollert tuti nem hegesztek hozzá...)

Adani 2011.02.10. 16:23:40

Van több hasonló is. Ehhez már magas szintű kockaság és elhivatottság kell. Volt, aki szkennerrel zenéltette el az EU himnuszt meg a Vivaldi féle négy évszakot. Ott is a léptetőmotorral ment.
www.youtube.com/watch?v=s1tatiU2ha0

De volt már itt a blogon az 1541-es flopi drive énekeltetése is.

flea 2011.02.10. 16:31:55

@MrEd: juteszembe, ezt a posztot nem akarod belinkelni valahova? (Megelőzendő, hogy a kommentekben pontosan ugyanazokat a videókat megint belinkelje mindenki...)

iddqd.blog.hu/2010/06/22/super_mario_hegedure_beatboxra_tesla_tekercsre

robert.szalkai 2011.02.10. 16:34:45

@MrEd: A HDD fejes megoldás viszonylag egyszerű, hiszen azonos elven működik mint kb. bármi más hangsugárzó. A fej tekercseire kell az analóg audió jelet rákötni, motort járatni hogy a centripetális erő meglegyen (nekem enélkül hajlandó volt lerezegni a tányérról). Bárki megcsinálhatja otthon, lehetne versenyt is rendezni ;]

A floppys / scanneres / nyomtatós móka ami motorokon alapszik jóval összetettebb, hw közeli programozást igényel, ráadásul adott motor típushoz/gyártóhoz kapcsolóható csak.

Adani 2011.02.10. 17:11:38

@DBob:

Sztem a szkenner nyomtatóshoz alacsony szinte kb. gépi kódban kell buzerálni a firmware-t, ami csak a hardcore kockák kiváltsága.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2011.02.10. 19:14:31

Ööö... Mindent értek, de egy PC-ben hogy működhet 4 FDD? Valami rémlik arról, hogy voltak SCSI FDD-k is, de akkor is, A és B meghajtó, aztán? Bakker, valószínűleg már egy MFM HDD-t sem tudnék életre kelteni. 8-)

robert.szalkai 2011.02.10. 19:45:39

@Adani: Nem egészen így értettem a HW közeli programozást, hogy alacsony szintű programnyelvben írható csak. Sőt, szerintem ma már bolond az-az ember aki bizonyos célfeladatokon túl asmben programoz ;]
HW közeli úgy a programozás, hogy nem szabvány elérési felületeken, protokollokon éred el a HW-t, hanem te saját magad írod rá a rutinokat ami direktbe kommunikál a hardverrel...emlékezzünk a különböző 2m, és egyéb "turbo format" vagy felformázó programokra például. Volt amelyik floppyról bootolás közben először a saját rezidens driverét töltötte be, és utána lehetett a növelt adatsűrűségű részt elérni. Így lehetett 1.9MB-os bootfloppyt csinálni anno pl.

@Sam. Joe: Feltételezem a 2 db kisfloppy SCSI-s, a két nagyfloppy meg hagyományos. DOS alól pedig A,B a két 5.25-ös, a két 3.5-ös meg (C)D,E

SztupY · http://sztupy.hu 2011.02.10. 20:40:07

Nekem ez a kedvencem:

vimeo.com/1109226?pg=embed&sec=1109226

még a betöltés (ZX kazetta) is benne van végig...

SztupY · http://sztupy.hu 2011.02.10. 20:42:25

@Adani: Gyártótól is függ. Van, amihez komplett példakódok is vannak, amelyekhez kb. csak egy wav-ot kell adni és lejátsza.

KJ4prez 2011.02.10. 20:51:59

@Sam. Joe: a videó leírásának melyik részéből következik, hogy a floppy driveok egy alaplaphoz csatlakoznak?

robert.szalkai 2011.02.10. 22:16:10

@KJ4prez: Ha az ember veszi a fáradtságot és elolvassa a leírást is a blogbejegyzésen túl (amire én is csak most vetemedtem), akkor kiderül hogy egy pic-re lett rákötve. De nem ez a befosás, hanem hogy általános MIDI eszközként szolgál a 4 meghajtó. Vajon mennyi időt tölthetett el ezzel az illető? :P

KJ4prez 2011.02.10. 22:17:51

@DBob: "egy pic-re lett rákötve"

pontosan erre céloztam :P

Penya64 2011.02.10. 22:51:42

@Sam. Joe:
Na mit kell beirni a debugba hogy elojojjon a 8bites mfm vezerlo belso melyformazo programja?:)

Penya64 2011.02.10. 23:06:57

Azaz. Jokis ST-225ost formazni jee! WD-1002 vezerlovel

bbandi 2011.02.10. 23:18:48

@Adani: Amikor még működött a leírásban a link, akkor olvastam ott, hogy mikor írták a linux drivert fedeztek fel soha nem használt parancsokat a firmware-ben. Gyakorlatilag nem publikusan, de volt hozzá "zenei api" :)

Adani 2011.02.11. 08:44:12

@bbandi:

A HP-nál sztem volt egy vicces kedvű programozó sok szabadidővel, aki hardveresen beletolta ezt a zenélő API-t. Van olyan típus, ahol Easter egg-ként benne is van. Asszem sokáig nyomvatartva a bekapcsológombot úgy indul el, hogy lejátsza az örömódát. Bizonyos típusú HP szkennerben ez alaphangon benne van.

@DBob:

Ilyen flopi növelőm volt nekem is anno sztem mindenki használta. tformat és tfread volt a neve, de az úgy ment, h a tfread-et kellett lefuttatni akkor már minden progi tudta olvasni a lemezt, gondolom átvette az ezért felelős rutin szerepét a BIOS-tól meg az oprendszertől. Az 1.2-es nagyflopi 1.5-ös lett az 1.44-es kicsi meg 1.6-os. De voltak olyan progik is, amikkel pl. másolásvédelmi kulcsflopit csináltak pl. az Ékszer szövegszerkesztőnek volt majdnem törhetetlen védelme. Úgy össze-vissza vezérelte az egységet, h csak reset után működött újra.

ULaci · http://whistler.uw.hu/meri/lastpage.htm 2011.02.11. 08:49:37

Ez számomra az etalon, a Queen (természetesen a SW lemezek mellett) www.youtube.com/watch?v=Ht96HJ01SE4 szép megvalósítás, és türelem... valamint kezdő zongoristáknak: www.youtube.com/watch?v=kj7-Bev6HuY&fmt=18

egyébként ezek a szkennerek szépen szólnak: www.youtube.com/watch?v=jcN9t-x5CDQ&NR=1

Dester 2011.02.11. 09:43:48

@Adani: ráadásul ezt a tformat/tfread párost egy magyar srác írta. AUTOEXEC.BAT része volt, de talán fel lehetett tolni a himembe is a CONFIG.SYS-ből, már nem emlékszem pontosan. A 720-as floppyból meg valami 1,1MB-ot tudott csinálni.

Dester 2011.02.11. 09:46:07

@Dester: mármint NÁLAM volt benne fixen az autoexec.bat-ban. :)

Adani 2011.02.11. 10:12:17

@Adani:

Volt egy másik progi is, amihez kulcsflopi járt, a nevére nem emlékszem, egyik másik telephelyen dolgozó kolléga mondta,h anno dolgozott a cégnél ,aki csinálta, ott a trükk az volt, h a normál esetben nem használt 81-es sávba is írtak adatot, meg még vmi elérhetetlen és normál esetben nem használt helyre is. A kulcsflopin semmi egyéb védelem nem volt simán másolható is volt akár diskcopy-val akár simán copy-val is. A program védelme azt is leszarta mi van a "látható" részén a lemeznek csak az úgymond rejtett részről olvasott adatot. Akkor is ment ha fullra teleírták adattal. Voltak is amatőr próbálkozók szép számmal ,akik jöttek,h rossz a kulcslemez adjanak újat. Elég volt megnézni disk editorral, h van-e adat a rejtett zónában. Ha nem volt akkor rögtön tudták ,h ezt másolták.

Isaking · http://habibarpult.blog.hu/ 2011.02.11. 10:21:23

Nem pont egy floppymeghajtó de iszonyat jó Mario Theme cover: www.youtube.com/watch?v=zlfsBlcH4ao

Adani 2011.02.11. 10:25:56

@Dester:

Sztem mindenkinél. Olyan volt mint az NC (vagy VC esetleg DN), alapból az autoexec.bat végén volt). Asszem ki is írta a progi, h Zotyósoft vagy vmi hasonló.

Régen meg a Commodore korszakban úgy lehetett a lemezt duplázni ,h kivágtad a másik oldalán is a lyukat. Volt erre spéci eszköz is asszem, de én (ill. a szülők ,akiket már 7 évesen nyaggadtam ilyennel) sose használtam, sima papírlyukasztó vagy olló. A csel ott volt, h ha lenyomtad teljesen akkor a lemezt is kilyukasztotta, így csak óvatosan volt szabad.

Dester 2011.02.11. 10:32:45

@Adani: előtte kicsit oldalra kellett "lötyögtetni" a belső mágneslemezt a tokban, hogy véletlenül se vágjon bele az ember. Emlékszem, akkoriban egy doboz lemez sem volt olcsó (pláne, hogy én szinte mindig 3M márkájút vettem, mert a noname-ek nagyon gyorsan tönkrementek - emlékszik még valaki arra a dobozra, amiben kettesével ötféle színű lemez volt?). Amikor egy új doboz lemez hazakerült, a következő esemény zajlott le: olló, lemezek kilyukasztása (kivágása), mindkét oldal formázása. A gyárilag formázott lemezek már csak később jöttek.
Érdekes, hogy gyárilag nem volt használható mindkét oldal, csak az egyik, viszont a lemezekhez a vinyettákon kívül csomagoltak pici fekete (noname lemezeknél ezüst) leragasztó vinyettát, ha mégis írásvédetté akarta az ember tenni. Igaz, ezt elvileg a gyárilag "kivágott" oldalhoz kapta az ember. :)

moli 2011.02.11. 10:43:39

@SztupY: ez... kesz. a gep hangja *borzaszto*, de a hdd-k..

@bbandi: erre megvan meg a linked?

bbandi 2011.02.11. 10:50:53

@moli: a link megvan a videó leírásában, de már nem él :(

Adani 2011.02.11. 10:59:01

@Dester:

Tényleg nem volt olcsó legalábbis a kazettákhoz képest. Anno a kisflopik se voltak olcsók és valóban általában első dolog mikor egy doboz kislemezt vett az ember, h tformattal nekiesett és újraformázta 1.6-ra. Meg ugye rituálisan felragasztani rá a cimkéket.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2011.02.11. 11:08:42

@DBob: FDD tud lenni más, mint A és B? Bakker tökre nem emlékszem, vér ciki.

@KJ4prez: Jajj, de okosnak tetszik lenni! De ha elolvastad volna a leírást - mint ahogy én sem olvastam el először - akkor tudnád, hogy egy külön mikrokontrollerrel nyekteti a meghajtókat, nem pedig a FDD vezérlő alól.

@Penya64: Ööö... LOAD "$",8,1? 8-)

Adani 2011.02.11. 12:23:25

@Sam. Joe:

Az 1 is kell oda?

Első amit már 5-6 évesen megtanultam és csukott szemmel is fejből nyomtam a "loadsiftkettősift4sift2 vessző8 ritörn"
meg ugye list load ,8, utána run

Penya64 2011.02.11. 14:15:57

@Dester: Tformat (C) Zotyó! Asszem van oldala is, www.zotyo.hu vagy ilyesmi...

Penya64 2011.02.11. 14:19:18

Zotyó computing volt a neve:)

algi 2011.02.11. 15:11:32

@Sam. Joe: És már jön is az error. Helyesen: LOAD"$",8
Bakker, a dollárjelet most fél percig kerestem, nem volt a négyes felett. :D

KJ4prez 2011.02.11. 15:26:55

@Sam. Joe: ha elolvastad volna mindkét kommentemet, akkor tudnád, hogy én elolvastam a leírást. :D

anarch 2011.02.11. 16:51:58

@Dester: A 3M is baromi gyorsan tönkrement, ezért voltak a recovery-s tömörítők aminek manapság már sok értelme nincs, de pl. freearc-ban mai napig van ilyen feat. 7z-ben ha jól látom nincs.

Adani 2011.02.11. 16:57:07

@anarch:

Akkoriban főleg ARJ-t használtunk, ZIP-et nem nagyon, később lett RAR, ennek már a DOS-os felülete is menüvezérelt volt. Az ARJ meg parancssoros, de a mai napig tudom ogan kell játékot becsomozni és darabolni. arj a *.* -v1440 jatek.arj(vagy va és akkor addig írja, ameddig van hely). Kicsomizni meg arj X progi.arj

És persze mindannyian rettegtünk ,h nehogy azt merje kiirni ,h CRC error. Megesett és idegbajt lehetett kapni mikor mondjuk egy 40 megás rippelt Warcraft 2-nél már a vége felé jár a dolog, hiba nélkül ráment a winyóra minden lemeze lévő arj erre beközli az exe-re, h crc error. És midig az EXE-re, mi másra ugyebár.

Adani 2011.02.11. 17:00:19

@anarch:

Volt is egy mondás anno a 3M jelentéséről: Meglátod, Megveszed, Megbánod. :) Anno emlékszem még a 1997 körül a Verbatimot átkoztunk el hasonlóan, valamiért a környéken 10 emberből 6-nak tuti első használat után is bad sectoros lett a doboz legalább fele. Jártam meg én is Verbatimmal, megvettem a boltban egy 10 db-os csomaggal, spuri haza meghajtóba be és tformat elő, de már akkor volt bad sectoros. Talán 15 perc telt el azóta,h kiléptem a boltból. És vidéken nem volt trolibusz meg metró, ami elvileg lemágnesezheti.

moli 2011.02.11. 17:12:52

@anarch: "The format 7z also lacks recovery records, which might be a problem when limited file corruption has occurred."

rar-nak van, sokszor hasznaltam is

algi 2011.02.11. 17:22:14

@Adani: A floppy-zás alkonyán volt egy időszak, amikor nem lehetett venni jó lemezt. Két használat után kezdtek megjelenni a bad sectorok.

Örülök, hogy végre nem használjuk azt a megbízhatatlan gagyiságot. (Bezzeg a Commodore lemezeket máig tökéletesen lehet olvasni.)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2011.02.11. 17:29:41

@algi:
Hát ha nekem nem hiszel:
www.oldsoftware.com/Commtips.html

"2. For most commercial programs type: load"*",8,1 (always make sure to press the RETURN key after typing in a command). On many programs the ,1 on the end is not required. After the disk drive begins to load you may see the word READY. If this happens type the word RUN." A nyolcas az FDD, mint periféria, az egyes pedig az első meghajtó.

@KJ4prez: (8<I

Dester 2011.02.11. 18:20:48

@Sam. Joe: ezt rosszul tudod, Mester. :) Az első paraméterben a nyolcas az első meghajtó, a kilences a második, és így tovább. A második paraméter a betöltés kezdőcímét állíthatta be: ha 0, akkor a BASIC memória kezdetére (2049/$0801), ha pedig 1, akkor pedig a betöltendő bináris fájl első két byte-ja határozta meg a célcímet.

algi 2011.02.11. 18:22:35

@Sam. Joe:

Ne kelljen elővenni a C64-emet! :)

A $ ugyanis nem program, hanem a lemez directory-ja, és ,1-gyel nem tudod betölteni. (A * is csak akkor működik, ha az első programot akarod betölteni.)

Dester 2011.02.11. 18:29:19

@Adani: lehet, hogy vidéken akkor más volt a levegő, de nekem sohasem volt bajom a 3M és a Verbatim lemezekkel. :) A noname szarok persze tönkrementek. Érdekes módon egyébként az 5,25-ös lemezek sokkal jobban állták a strapát, mint a 3,5-esek, pedig elvileg azok azért kerültek merev tokba, hogy jobban ellenálljanak a külső behatásoknak.

@Penya64: köszi az infót :)

Penya64 2011.02.11. 18:32:12

@Dester:
Enis hasznaltam kemenyen a (h)oskorban. De regen is volt mar :(

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2011.02.11. 18:32:36

@Dester: Akkor tényleg rosszul tudtam, köszi.

@algi: Vedd már elő és nézd meg, mert most már fúrja az oldalam és a VICE megeszi! 8-)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2011.02.11. 18:34:19

@Dester: Az lehet a magyarázata a dolognak, hogy rengeteg volt a hamisított 3M lemez, szét is ütötték a reputációját a cégnek. Neked valószínűleg eredetik jutottak.

Dester 2011.02.11. 18:34:30

@algi: a directoryhoz valóban nem SZABAD hozzáírni az egyest, és pont azért, amit írtam, hogy mi a második paraméter. A directorynál nincs betöltendő bináris fájl. Innen pedig könnyen belátható. :) Ha mégis, akkor kriksz-kraksz.

A gépi kódú programoknál viszont általában kell, mert nem a BASIC memóriába akarjuk tölteni ugye. :)

Dester 2011.02.11. 18:35:51

@Sam. Joe: no ezt nem is tudtam... Lehet, hogy igazad van. Mindenesetre ezek a 3M lemezek még ma is működnek 15-20 év után, 2-3 éve próbáltam. :)

anarch 2011.02.11. 18:59:58

@Dester: Igen, a 3.5-esek valami irdatlan szarok voltak, nemcsak a lemezek, a meghajtók is. 5.25-sök sokkal jobban bírták a strapát.

@moli: Én is láttam másoknál, hogy a rar-nak van - csak sajna a rar nem ingyenes, de legalább van 30napos demoja ki lehet próbálni; az arj meg pláne nem ingyenes... A freearc és a 7z viszont full free. Ha most keresel tömörítőt, ami nagyon durván aláz akkor a freearc egy jó választás, de persze nem akkori vasakra találták ki ezeket :).

algi 2011.02.11. 19:13:09

@Sam. Joe: Majd, ha előveszem, akkor szólok, mi az eredménye. De, ha egy emulátor beveszi, az súlyos hiba. Elég kiábrándító, mert kiderül belőle, hogy csak show az egész pötyögés, és nem is értelmezi igazából a parancsokat.

algi 2011.02.11. 19:14:17

@anarch: A 7z nem tud rart? (Egyébként emlékszem, egy időben jobban tömörített, mint a zip.)

Adani 2011.02.11. 19:59:38

@algi:

Na ja a 20 éves C64-esflopiról simán betölthető a játék.

A c64 emulátor meg olyan mint a guminő. El lehet vele szórakozni, de az igazit nem pótolhatja.

moli 2011.02.11. 20:09:12

@anarch: egyetertek, en azert hasznalom a 7z-t, mert open (mindene). minden rar-t attomoritek meg akkor is, ha nagyobb lesz es lassabb kitomoriteni.

@algi: kitomoriteni tud

anarch 2011.02.11. 23:11:23

@algi: Csak kitömöríteni, azt a tömörítőkhöz általában szabadon felhasználó library-ként szokták adni.

@moli: szerintem próbáld ki a freearc-ot -m9 opcióval, meg fogsz lepődni. Gyorsabb, és nekem még soha nem teljesített rosszabbul 7z ultránál. A freearc nem open, de free :).

Adani 2011.02.12. 10:39:00

Ilyen is van:
www.youtube.com/watch?v=N2zSfNpUxT8&feature=related

Gondolom itt is a motorvezérlő elektronikát piszkálták meg.

rept_ai 2011.02.12. 16:17:50

Akkor meg egy kis c64 floppy-val kapcsolatos erdekesseg: a load"*"... _nem_ az elso programot, hanem az utoljara betoltott nevut tolti be. Ha elotte nem toltottunk semmit, akkor valoban az elsot tolti. A "rendes" elso-tolto parancs a load":*"...

Heti ertelmetlen trivia rovatomat olvastatok :D

Celtic 2011.02.12. 18:49:03

@Adani: Jaja, C64 floppyra en is emlekszem. Talan a "kiskaracsony, nagykaracsony"-kezdetu nota volt. Vagy mas :) De ott asszem ki lehetett (vagy kellett) venni a disket.

Celtic 2011.02.12. 18:56:01

@Sam. Joe: Hat, hogy DOS alatt A: es B: lehet, attol meg mas oprendszer ismerhet tobb meghajtot is (oprendszerek ugyis lecserelik a BIOS drivereket). Fizikailag meg gondolom, bovitokartyaval (regen ugye a hdd/fdd csatlakozas nem volt alaplapon)

Savior 2011.02.12. 19:00:02

@algi: Angol billentyűzeten pedig még ma is ott van, az idézőjellel együtt! :)

@rept_ai: Nahát, mindig tanul az ember. :) Bár gondolom ez leginkább saját programok esetén számított, játékból úgyis csak kikapcsolással vagy resettel tudtam (lehetett?) kilépni.

Celtic 2011.02.12. 19:02:58

@algi: Naja, telepitettem csak-floppy laptopra (marmint a wincsin kivul) Debiant netinstallal. Ossz ket lemez volt a netinstall image, de kb. tizet vegigprobaltam, mire jo lett...Es persze, amelyikrol beolvasta az elso reszt, masodikat mar hiaba raktam ra, hibas volt...

Dukefazon 2011.02.12. 20:32:05

A csillagok háborúja az tiszta Atari feeling :) Nagyon jó! Nagyon régen láttam egyszer az egyik havernál c64-es zenélő drive-ot, akkor azt hallottam, hogy durvára nem tesz jót neki. De fun egy cucc!

Dudi 2011.02.13. 20:48:40

@Sam. Joe: Bár már a többiek elmondták mi az a 8-as, én még hozzátenném, hogy a floppymeghajtók hátán volt 2 kis kapcsoló, melyekkel szabályozni tudtad, hányas szám legyen az azonosítója (8,9,10,11), így akár egyszerre 4 floppyt is rá tudtál kötni sorosan a jó öreg C64-re. Hasznos is volt pl. közvetlen másolásnál (Maverick, Renegade progikkal, melyek a "rejtett" szektorokat is átmásolták).

balcso 2011.02.15. 13:03:56

Olyan nincs, hogy mobiltelefon rezgetés tetszőleges ritmusban esetleg dallamban?

Adani 2011.02.15. 13:08:39

@balcso:

Ezt már a régesrégi Nokia 3410-es mobiltelefon is tudta gyárilag.

balcso 2011.02.15. 13:21:52

@Adani: igen, az tudta. De a mostaniak?

Lord_M_ 2011.02.16. 20:38:47

@Adani: Mecsoda pazarlás az autoecex végére NC-t rakni. Ilyenkor ui az autoexec értelmezését felfüggesztette a DOS és néhány 10KB memória elveszett. Miután a programok jelentős részét ráadásul az NC alól futtattuk így az is ott maradt a memóriában, azaz felesleges 10-40KB memória ment a levesbe, ami akkor, amikor az ember emm386 meg qmm386 progikkal tornázott, hogy rohadt játékok (meg az extender dos4gw) betöltődjön és elférjen...
igazi pocséklás kérem... :))))

szóval javaslom, hogy szedd ki az autoexecből az nc-t és gépeld be indulás után... spórolj egy kis memóriát... ilyen ínséges időkben :)))

Adani 2011.02.16. 22:33:53

@Lord_M_:

A legutálatosabb üzenet volt a DOS-os időkben a not enought memory. Nem egy játékak majdnem 600k kellett (kései dos-os játékok). 5.0-s DOS-nál (sőt nekem volt DR-DOS-om is, de nem szerettem, mert a Win 3.1 is instabil volt alatta, rossz nyelvek szerint direkt) még csak anyázni lehetett meg kipakolni pár nem tetsző dolgot a config.sys-ből pl. cd meg hangkártya. Az igazi a 6.22-es DOS volt a menüs bootolással. Akár minden játéknak külön lehetett írni olyan konfigot, amin ment. A csúcs nálam 9 menüpont volt, ill. megpróbáltam kísérletezni menyit bír, talán 20-ig jutottam ott untam meg. Meg ott már volt a memmaker program, ami általában segített. Párszor rebootolt aztán átállította az autoexec.bat-ot meg a config.sys-t úgy, h minél több memória legyen.

Az is alap volt a hőskorba ,h sok progi csak úgy indul el ha előbb kilépsz az NC-ből. Ezért is kedveltük inkább a VC-t az kevesebb memóriával beérte.

Celtic 2011.02.17. 21:00:44

Dos Navigator. Minimalis helyet foglalt a rezidens resze es (emlekeim szerint) minden ment alola.

Adani 2011.02.18. 08:27:12

@Celtic:

Igen, kevesebbet evett mint az NC és többet tudott mint a VC, pl. alapból más színnel jelölte kiterjesztéseket, volt benne beépített tetris játék meg cd lejátszó, meg még sok extra. És ez is támogatta a gép-gép közötti másolást soros porton. Később még a FAT32-t meg a hosszú fájlneveket is ismerte.

A Cubic Player megvan még valakinek? Egy igazi DOS-os zenelejátszó volt, MOD,XM fájlokat vitte, a későbbi verziók talán már az MP3 fájlokat is. akkoriban sok MOD fájlom volt, kaptam őket csokorba jó sok jó zenével. 1997 körül hallottam először a legendás "kurva szádat toszódj meg" zenét is, amiről sokan azt hiszik a Belga csinálta ill. egy bizonyos Pepi, de egyik se igaz.
süti beállítások módosítása