HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Eye of the Beholder

2010.12.23. 16:24 Stöki

Na, gondoltam, hogy ez lesz. Akárhányszor rakom be a szavazásba a Dungeon Mastert, nem végez első helyen, bezzeg az Eye of the Beholdert rögtön megszavaztátok heti játéknak. Ez a kiforrott játékok előnye a műfajteremtőkkel szemben: többen ismerik őket, és sokszor nagyobb sikert tudnak befutni, mint az igazán újító úttörők. De tulajdonképpen nincs ezzel semmi baj, csak most szükségszerű kicsit messzebbről kezdenem a történetet – annál is inkább, mert az EoB fejlesztése nem túl izgalmas: egyik cég megrendelte a másiktól, az meg lefejlesztette.

Számítógépes szerepjátékról (CRPG) lévén szó kezdhetem akár nagyon-nagyon messze is, például a 19. század második felében, amikor a viktoriánus Angliában a középosztálybeliek előszeretettel szórakoztatták magukat azzal, hogy fiktív karakterek bőrébe bújva improvizáltak történeteket. Ezt a szabad szerepjátékot ötvözték jóval később, az 1970-es években leleményes amerikaiak az ólomkatonákkal vívott harci játékok kötött szabályrendszerével. Gondolom, RPG-fanok már kórusban zúgják a nevet: Gary Gygax. Ő volt az, aki a modern asztali szerepjátékot 1974-ben sikeres útjára indította a Dungeons & Dragonsszal.

A D&D-vel főleg egyetemisták játszottak – többek között ugyanazok az egyetemisták, akik PDP mainframe-ekhez és más nagygépekhez is hozzáfértek, így a számítógépes szerepjátékok története szinte egyidős az asztali szerepjátékokéval, már 1975-ben volt egy Dungeon nevű CRPG. Persze kellett pár év, mire a műfaj a személyi számítógépeken is otthonra talált, de 1979-ben már megjelent a Temple of Apshai TSR-80-ra, illetve ugyanebben az évben az Akalabeth is Apple II-re – ez utóbbi volt az Ultima elődje. Aztán a nyolcvanas években elkezdődött a CRPG-k aranykora, az Ultima mellett olyan sorozatok indultak, mint a Wizardry, a Might & Magic és a Bard’s Tale, és persze az SSI legendás „aranydobozos” CRPG-i, amik 1988-ban startoltak a Pool of Radiance-szel. Az említetteknek azonban volt egy közös vonásuk: mindegyik körökre osztott játékmenettel bírt, akárcsak az asztali szerepjátékok. Ezt vette semmibe az FTL által fejlesztett Dungeon Master.

Ma már nehéz elképzelni, hogy milyen felzúdulást keltett a CRPG, amiben nem volt idő hosszas tervezgetésre, mert a múmia szépen lecsapkodta a főhősök életerejét, ha a játékos sokáig tétlenkedett. A műfaj rajongói két táborra szakadtak, egyik csapat istenítette az új, adrenalinosabb irányt, amiben fps nézet is erősítette az immerziót, az Igazzy Szherepjátékosok viszont azt mondták, hogy RPG csakis körökre osztott lehet, és a játékos igenis lássa a csatatéren a hősöket, akiket mozgat (egyébként pár évvel később hasonló belháborút robbantott ki a Dune II és a Warcraft képviselte RTS-ek megjelenése is a stratégiarajongók között).

Persze a valósidejűséghez az is kellett, hogy a 8-bites gépeket lassan felváltsák a nagyobb teljesítményű masinák. A Dungeon Master is először Atari ST-re jelent meg, majd Amigára és pc-re. De volt még egy fontos technikai ugrás nagyjából ekkor (egészen pontosan a kilencvenes évek elején): a 256 színű VGA grafika megjelenése, amivel nagyságrendekkel szebb képeket lehetett hegeszteni, mint a 8-bites gépeken vagy EGA monitorokon, de az Amiga addig nonpluszultrának hitt grafikájára is rávert. És a hosszúra nyúlt bevezető után máris elérkeztünk a cikk tárgyához, az Eye of the Beholder ugyanis ebben az időszakban, igen szerencsés csillagzat alatt született: egy bejáratott műfaj újnak ható vadhajtásának szépségdíjas klónja lehetett, ráadásul egy sikeres brand alapján.

Merthogy a játék a D&D második kiadása, az AD&D szabályrendszere alapján készült, akárcsak az SSI már említett aranydobozos sorozata. Az SSI pedig az AD&D kiadójával, a TSR-ral ápolt jó viszonyt, így gyakorlatilag nem is egy, hanem két cég rendelte meg a tehetséges fejlesztőcsapat Westwood Associatestől (a későbbi Westwood Studios) az Eye of the Beholdert 1988 végén. Ritka felállás volt: hárman voltak a projekt főnökei három különböző cégtől: a TSR-os Jim Ward érdeke nyilván az volt, hogy minél jobban visszaadja a játék az AD&D rendszerét, és minél több statisztikára, szabályra ismerjen rá a játékos a programban. Az SSI egyik főnöke, Chuck Kroegel volt az, aki nagy vonalakban belőtte a fejlesztés irányát: olyan CRPG-at akart, ami kihasználja a VGA grafikát és pörgősebb a játékmenete, mint az aranydobozos játékoké. Végül ott volt a Westwoodtól Brett Sperry, aki valószínűleg leginkább azt akarta, hogy a másik kettő hagyja békén, de szerencsére hagyták is kibontakozni őt – legalábbis a Dungeon Master-klónozás Sperry ötlete volt. (Apró érdekesség még, hogy a TSR-nál ekkoriban az EA is keményen lobbizott egy AD&D-s szerepjátékért, de végül az SSI-Westwood páros nyert, amit nagyban köszönhettek egy gyors demónak, amit a Westwood dobott össze.)

A RetroGamernek azt nyilatkozták a fenti urak, hogy a három cég elég jól tudott együtt dolgozni. Az SSI volt a játék megrendelője, a TSR megvétózhatta a túl merésznek ítélt ötleteket, de az elfogadott ötletek részletes kidolgozását már rábízták a Westwood szakértelmére. Másfél évig fejlesztették a játékot (akkoriban ez nem volt kevés), Joe Bostic designer szerint az EoB legalább a Westwood kapacitásának 30 százalékát elvitte, de voltak időszakok, amikor 60 százalékot is (a cég ugyebár mással is foglalkozott ekkortájt, például a kilencvenes évek elején már javában folyt a Dune II fejlesztése). Később az SSI-veterán George MacDonald is becsatlakozott a fejlesztésbe, hogy felügyelje a világ konzisztenciáját, és azt, hogy a játékbeli Waterdeep, a város alatt élő sötételfek, sáskaemberek, és persze Xanathar, a címadó beholder szörny köszönőviszonyban legyenek az AD&D szabálykönyvekkel. Fejlesztési szempontból természetesen a valósidejűség volt a legnagyobb kihívás: az, hogy egy körökre osztott rendszert miként lehet átültetni real-time-ba. Ez nem is sikerült maradéktalanul (a tolvaj kaszt például teljesen feleslegessé vált, semmi pluszt nem adott a programhoz), de a szép grafika és az adrenalin feledtette a kisebb hibákat. No és az is erős pont volt, hogy a labirintusok egyes pontjain npc-ket (azaz nem játékos karaktereket) lehetett felvenni az induláskor gondosan összerakott csapatba (ez akkoriban még nem volt magától értetődő egy CRPG-ben).

Amikor 1990 végén megjelent, az Eye of the Beholder az lett pc-n, ami a Dungeon Master volt Atari ST-n. Rétegjátékhoz képest nagy sikert aratott, teljesen megérdemelten. Csak a pc-s verzióból elment 150 ezer körül, de utána született még több átirat, például egy amigás, egy átvezető animációkkal és szinkronnal kibővített Sega-CD változat, 2003-ban pedig még egy félresikerült GBA-verzió is. A pc-s eredeti nagy hibája volt, hogy nem volt igazi jutalom a befejezés után: miután a játékos lezúzta Xanathart, kapott egy hosszú gratuláló szöveget, aztán a program kilépett. Ebből okulva az Amiga- és Sega CD-változatokban már volt befejező animáció, illetve ez utóbbinak remek zenéje volt Kosiro Juzónak köszönhetően.

Természetes volt, hogy ennek a játéknak folyatás kell, és a Westwood 1991 végére meg is csinálta a Legend of Darkmoon alcímű második részt. A motor ugyanaz volt, mint az első részben, de nagyobb és trükkösebb labirintusok szívatták a játékost, illetve az npc-kkel is több volt az interakció (és emiatt valószínűleg sokan szidták a fejlesztők anyját, amikor Insal, a csapatba frissen felvett félszerzet egy pihenő során meglépett egy értékes tárgyunkkal). Az EoB II-t dicsérte a sajtó is, sokak szerint ez volt a sorozat legjobb darabja – szerintem is, arra pedig nem is emlékeztem, hogy ilyen király kis Impossible Mission-utalás is volt benne:

Aztán a Westwood és az SSI megszakította az együttműködést, mert hosszú távon azért mégsem volt olyan jó ez a Westwoodnak. A fejlesztők ugyanis nagyobb szabadságot szerettek volna, az SSI-TSR páros viszont tovább erőltette az AD&D szabályrendszerét. Így az 1993-ban kiadott Eye of the Beholder III-at már az SSI belső fejlesztőgárdája készítette, és ezzel csúnya befejezést adott a trilógiának. Semmi igazán előremutató nem volt a folytatásban, viszont voltak benne bugok, a két elődhöz képest fantáziátlan fejtörők, a főellenséget pedig nevetségesen könnyű volt legyőzni. És persze nem mellesleg a CRPG három év alatt elég sokat fejlődött az első EoB óta, megjelent egy Wizardry VII meg egy Ultima Underworld például. Kroegel (ma a Petroglyph CEO-ja) nem túl szimpatikusan azt nyilatkozta a RetroGamernek, hogy ha a Westwood készíti a harmadik részt, akkor is ilyen felemás lett volna. Úgy látszik, Kroegel elfelejtette, hogy a Westwood 1993-ra elkészítette a saját CRPG-jét, a Lands of Lore-t, ami köröket vert az EoB III-ra, többek között azért, mert elszakadt a merev AD&D-szabályoktól. (És vicces egybeesés, hogy a Lands of Lore második, 1997-ben megjelent része a sorozat legjobbja lett, a két évvel később kiadott Lands of Lore III viszont nagyjából olyan hűvös fogadtatást kapott, mint az EoB III).

Persze a Dungeon Master keltette hullámról sokat lehetne még mesélni (például a magyar fejlesztésű Abandoned Placesről), de erről majd egy másik posztban emlékezem meg. Jöjjön inkább a linközön: EoB I pc-s verzió, EoB II pc-s verzió, EoB III pc-s verzió, EoB leírás a CoV-ban első rész (15. oldaltól), második rész (35. oldaltól), rajongói oldal első, második, harmadik részhez, térképek első, második, harmadik részhez. Ebben és ebben a videóban azt csodálhatjátok meg, ahogy valaki 12 perc alatt végigviszi a játékot (sajnos nem lehetett beágyazni), itt pedig egy Neverwinter Nightshoz készült EoB-modról találtok infókat. Jövő héten az ünnepi pihenés jegyében újra egy remek Sam.Joe-cikkel töltjük meg a rovatot, két hét múlva pedig egy olyan játék jön, amit a rajongói mindenki másnál kitartóbban követeltek egész évben – legyen ez a szavazás az én karácsonyi ajándékom nekik.

Melyik játékról írjunk két hét múlva?
Star Control II
Star Control II
Star Control II
Star Control II
Star Control II
  
pollcode.com free polls

79 komment

Címkék: retro d&d westwood heti retro jatek eob

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr642534985

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

thinkEdem 2010.12.23. 18:32:59

Uhh... nem lehetett volna a szavazásba felvenni a Star Control II-t is?

Esetleg valamikor egy Stonekeep-et?

algi 2010.12.23. 18:43:23

loool

És még mindig nem tudom, hogy kell megoldani a törpök küldetését. Egyébként amikor először játszottam az I-essel (az a II-es után volt), nagyon meglepett, hogy milyen sok interakció van az NPC-kkel, és hogy milyen valósághű térképeket csináltak ahhoz képest, hogy milyen módszereik voltak. Sőt, megkockáztatom, a kettes rész lineárisabb volt az elsőnél.

Sharpe · http://www.book-fun-factory.com/farfun/ 2010.12.23. 18:47:52

Egyébként akinek ezek a játékok annak idején bejöttek és vevők egy kis nosztalgiára, ha tehetik próbálják ki az NDS-re megjelent Orcs & Elves-t, nagyon tetszetős játék.

zdanee 2010.12.23. 18:58:00

TES:Daggerfall? Full 3D bughalmaz akkora bejathato terkeppel, mint Nagy-Britannia :)

glezmen 2010.12.23. 19:00:40

SC2? koszikoszikoszi :D

glezmen 2010.12.23. 19:01:21

egyebkent ha mar CRPG, Betrayal at Krondor lesz valamikor?

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.12.23. 19:51:44

Köszi, kitűnő cikk. Az elsőt végig tudtam nyomni, a másodiknál elakadtam, a harmadik meg valahogy nem jött be, kb. azok a bajok voltak vele, ami a cikkből is kiderül. Star Control II meg nagy kedvenc volt, szóval remélem nyer :p

Dester 2010.12.23. 20:14:12

Sose játszottam végig egyiket sem, nem volt a világom, viszont a grafika lenyűgözött még EGÁn is. Emlékszem, hogy amikor a C64-es cimborák átjöttek megnézni "A PC"-t (286, EGA monitor), techdemó gyanánt az EOB2-t tettem be. Legalábbis - ha jól emlékszem - ez indult egy kékes árnyalatban úszó várossal (azaz éjszakai kép), viharral és mennydörgéssel. Mindenkinek leszakadt az álla.

lackatheone 2010.12.23. 20:19:00

@zdanee: Húú az nagyon állat játék volt!

lackatheone 2010.12.23. 20:21:30

@Sharpe: Játszottam vele,de még a mobil verzióval,az tényleg jó volt.Legalábbis ha az EA/Id Software/Funtainhead kiadásról beszélünk.

Osivis (törölt) 2010.12.23. 20:27:09

Jó cikk volt,erre vártam :P Nekem teljesen kimaradt ez a játék de most kedvet kaptam rá :D
Továbbá van egy kérdésem : Nem lehetne-e esetleg a Waxworks-ről egy cikk valamikor? >.<

Nomante 2.0 2010.12.23. 21:09:30

westwood studios hmm hmm... :))) - nálam egyet jelentet a red alert 1-el a nevük (s a minőséget) - persze EA megette őket (is)

KenSentMe 2010.12.23. 21:15:15

Nocsak, nocsak, a szavazást kompatibilissá tettétek a médiatörvénnyel? Nálam csak a Star Control II-re lehet szavazni.

Vizibolha 2010.12.23. 21:25:57

Oh, a 2. resz Amigan vigan futott RAD: -rol (aka RAMban emulalt floppymeghajto, raadasul a resetet is tulelte, sot bootolni is lehetett rola), brutalisan rovid toltesi idovel. SSD, nyehehe.

Acsabi44 2010.12.23. 21:39:44

hehe, kösz hogy megemlítettétek a NwN modot, amit javasoltam múlt héten:)

Wild Colonial Boy 2010.12.23. 21:42:09

A tolvaj is jó valamire: szokott szólni ha valami furcsát lát, amit a többiek nem vesznek észre :) ... erről jut eszembe, volt még a programban pár apróság ami a karakterek foglalkozásától függött.
Meg még meg lehet említeni a Dungeon Hack nevű "spin off"-ot, ez egy egykarakteres játék az EOB motorjával és random dungeonökkel. Történet nincs, unalmas gyilkolászás van. Bár néha pont arra van kedve az embernek, én is sokat játszottam vele :)

Android 2010.12.23. 21:42:58

Ha nem a Star Controll 2 lesz a következő, szólók a Szalay Annamáriának csak szólok! :-)

BlazeHun 2010.12.23. 21:55:19

En mar reg varom hogy atirjak a regi c64/amga/pc programokat mondjuk iphonra! Tenyleg nem tud valaki ilyet?

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.12.23. 21:57:54

Egyébként ezek a letölthető és DOS Box-szal automatikusan elinduló játékokat - most konkrétan az EOB II-ről beszélek, mert azt töltöttem le - ha full screenre teszem (Alt+Enter) akkor valamiért nekem elszúródik a szín. Tud valaki segíteni? Az is jó lenne, ha az arányokat - kinagyításkor - tartaná, mert sajna a monitorom ilyen hülye fektetett téglalap, amilyeneket manapság lehet kapni. Szóval valaki!

Dzsini 2010.12.23. 22:03:00

hejj, a Dungeon Master (és a Chaos Strikes Back) ifjúkorom legmeghatározóbb játékai - Atari ST-n (mert Amiga előtt pár évig az volt itthon) bátyámmal ketten játszottunk, egyikünk mozgott a billentyűzettel, a másik az egérrel nyomta a varázslatokat és harcolt.

Hihetetlen élmény volt, térképet rajzolni, rájönni a trükkökre, megismerni a varázslatokat, menekülni az átkozott kétkardos fémpáncélok ellen, szívgörcsöt kapni, mikor a sárkány óriási tűzgömbje elindul feléd... szép emlékek. (és a Chaos Strikes Back térképeinél szemetebb pályatervezést azóta sem láttam, megérnének egy misét)

Az EOB sorozat utána egy gyenge másolatnak tűnt csak, csiricsáré grafikával, már Amigán.
Mostanában meg Return to Chaos PC-n (majdnem cikluspontos újraírása a DM-CSB-DM2 triónak egy motorral) ha épp a régi élmények kellenek.

elChY 2010.12.23. 22:07:46

Most leltem erre, EOB2 remix :]
www.youtube.com/watch?v=OszfrnSsxMI

Számomra a műfajban a Champions of Krynn volt az első, még C64en. Ott még inkább beszélhettünk táblás játékról, mintsem "igazi" mai értelemben vett számítógépes játékról :]

A szerelő 2010.12.23. 22:29:38

köszi, végre EOB, karácsonykor végig is játszom megint :) még mindíg nagy kedvenc

Tibike15 2010.12.23. 22:45:02

Az Amigás Black Crypt messze leveri az összes EOB-t. Megkockáztatom, hogy a legjobb program ebben a kategóriában. Micsoda hangulata volt, rengeteg változatos és különböző pálya, nem csak az hogy megyek egy nagyjából egyforma labirintusban egyre mélyebbre mint az EOB, hanem változatos és elég nehéz pályái voltak. Emulátorban is végignyomtam, na az jó játék volt, aki csak az EOB-t ismeri, sajnálhatja.

Moso 2010.12.23. 22:51:21

x-wing tie fighter cikk is várható?

dkayjaykay 2010.12.23. 22:56:18

@thinkEdem: Stonekeep rulz.
Akár hányszor újrajátszottam, találtam benne valami újat. Számomra a tökéletes játékot képviselte sokáig.

TetraB 2010.12.23. 23:02:02

éljen a Star Control II !!! :)

armitage 2010.12.23. 23:27:41

Ultima Underworld forever! :)

nemethv · http://backtotheukblog.wordpress.com 2010.12.23. 23:28:39

SSI-nek azert volt par jo huzasa....Warlords2 pl :) Arrol egyszer nem lesz szo?
Meg par heti retro otlet: Master of Magic, Master of Orion 1 es 2, Transport Tycoon (sima/dlx)....?? :))

armitage 2010.12.23. 23:30:58

Ja és a Krondor-sorozat, kivéve a "Betrayal in Antara" című tévedést.

silverwol 2010.12.23. 23:32:46

Igazi klasszikus. kotelezo darab annakidejen es meg talan ma is. Zsenialis fejtrok voltak benne, felejthetetlen szorakozast nyujtott anno. Az egyik kedvenc :) (a sorozat egesze).

A mentett allasokba valo turkalas kulon kellemes elmeny :)). (hexakodok ertelmezese akkortajt meg nehezen ment)

Peter T. Sinclare 2010.12.23. 23:36:35

@zdanee: de akkor is messze veri az Obliviont :)
azért nem volt semmi, hogy ha nem volt teleportod, akkor órákig tartott kijutni egy durvább labirintusból, ahol a lejtős lépcsőknél még be is eshettél a fekete űrbe. Vagy amikor az egy házas tanyáknál már egy hadseregnyi városőrt leöltél, a magasban levitálva és onnan lövöldözve őket...

Vicces volt, na :)

vargatom 2010.12.23. 23:46:04

Ultima Underworld tényleg megérne egy-két misét:

- első komolyabb teljesen 3D FPS (ugye se a Wolf se a Doom nem volt az)
- készítők: Warren Spector, Doug Church (neki érdemes megnézni az eddigi munkásságát) meg a későbbi Looking Glass

vargatom 2010.12.23. 23:49:46

Elder Scrollsból az Arena volt az első, elég retek az is ;) Érdekes hogy a mai napig fennmaradt...

Savior 2010.12.23. 23:51:17

Stöki: neked is boldog karácsonyt! Ment a szavazat a negyedik játékra, eddig mi vezetünk! :)

armitage 2010.12.23. 23:53:30

@vargatom:
Az ám. Tulképp FPSRPG volt, kitűnő varázslatokkal, tápolással, küldetésekkel és baromi mély abyss-szel :)

(De az igazi mégiscsak a Krondor volt, a Feist-féle univerzummal, a nagy szabad területekkel és a zseniálisan ezerarcú megoldásokkal. Hej, amikor már az volt a szokásos eljárás, hogy Pug lefagyaszotta az ellenfeleket, a többiek pedig célba lőttek rájuk íjjal, hadd hízzon az XP stb. :)

lokkoLori 2010.12.23. 23:57:08

hát ezekről én totál lemaradtam :(

Savior 2010.12.23. 23:57:58

EOB-ról: nem is emlékeztem már, hogy milyen hangulatos kis introja van. Azért jó játék volt az. Más is így vélte, mert a CoV 19 és 20-21-emet valaki máig nem adta vissza. :)

Lands of Lore sem volt rossz, a Stonekeeppel viszont nekem nagyon rossz tapasztalataim voltak, egy bughalmaz volt az egész.

Ultima Underworld pedig a nagy kedvenc, mindig is szerettem volna köpőversenyt nyerni. :) Ha jól emlékszem, John Carmack is onnan (illetve a demojából, mert a két játék egy évben jött ki) vette az inspirációt a Wolfenstein 3D-hez. Az már az ő tehetségét dícséri, hogy a Wolf az irányítása sokkal jobb lett (és ezért lett FPS az és nem az UUw), cserébe viszont nem volt full 3D, nem lehetett benne repülni, stb. Kár, hogy az én -- eredeti -- UUw 2 változatom bugos volt, és nem lehetett valahol továbbjutni, mert az még jobbnak ígérkezett...

Savior 2010.12.23. 23:59:53

Jé, most látom a Dungeon Master videon, hogy sebződsz, ha nekimész a falnak. Ez milyen már!

Sajna az nekem kimaradt, emulátorral próbálkoztam, de valahogy megakadtam az első szinten. :D

2010.12.24. 00:01:40

@algi: sokkal lineárisabb a 2-ik rész, és őszintén szólva az igazi ínyenc ismerőseim közül kivétel nélkül mindenki az első részt szerette jobban. én is. az a drow szint (talán a hatos? bár eleve szinteltolás is volt a szinten belül) valami döbbenetes volt, nem volt annyi lap, amire kifért volna a térkép anno (amit kézzel rajzoltunk).

a 3-ik részt végig sem játszottam, unalmas volt, de az első a mai napig etalon. mint a starflight 1 és 2. mondjuk sztem a lands of lore-ból is az első rész volt a legjobb... :)

Savior 2010.12.24. 00:04:43

Tényleg, az AD&D szabályrendszer szépségei! Olyan jó volt, amikor az ember egy nagy csata után (pl. az 5. szint meglehetősen kemény csontvázharcosaival) bezárta magát egy szobába, és pihent egy hetet (6 karakterrel simán felkúszott 170 órára, főleg, ha néha benyitottak a szörnyek), amíg mindenki max HP-ra került, és a papok is újramemorizáltak. Csöppet sem volt abszurd.

Savior 2010.12.24. 00:07:17

@Parci: Nana! Ha beszólsz a Star Controlnak, betiltatlak a Szalaival!

Bélféreg 2010.12.24. 00:21:31

Hú, micsoda klasszikusok...a Lands of Lore-t végig tudta valaki cheat nélkül? (A White Tower-ben pillanatok alatt meg lehet halni)

Itt van az EOB intrójának zenéje remixesítve : amigaremix.com/listen/2114/WikoX%20-%20Eye%20Of%20The%20Beholder%20-%20Title%20Remix.mp3

TPZ 2010.12.24. 00:26:28

...
SAH
SARA
...
...
...
ALIEN

zseniális.

Archenemy 2010.12.24. 00:41:15

Attention interloper - heed this recorded message!

www.youtube.com/watch?v=Mtw0jG4XtG0&feature=related

áoáoáoéééé sc2

Archenemy 2010.12.24. 01:17:28

@Savior: jaja, de sajna azzal nem találtam ezt a szöveget... mégiscsak majdhogynem így kezdődik a játék, odateszi az alaphangulatot.

Llychllyn 2010.12.24. 01:53:17

A Lands of Lore-ra mindig vágytam, winchester, jobb gép, mittudomén, aztán sosem sikerült tisztességesen játszanom vele... A Beholder egy nagy élmény volt azért. Már az is, ha néztem, hogy játszik vele a bátyám.:)

Az első számítógépes "rendes" rpgm a dark sun - wake of the ravager volt, arra emlékszik valaki? Utána közvetlenül a Baldur's Gate következett, na azt újrajátszanám, ha lenne időm.

KenSentMe 2010.12.24. 02:26:13

@Llychllyn: hú, Dark Sun nagyon alap, főleg a CoVos leírás, ahol a Teyaquetzl vezetőjének a nemét sem sikerült eltalálni:) .. abból tanultam meg a reminiszcencia szócskát. Mivel csak a leírás fele volt meg, ezért a játék második felében kihívásokkal küszködtem, kedvesen kiirtottam mindenkit némi csalás felhasználásával.. de végül összejött.

A Dark Sun II meg nagyon hosszú és az elterjedt tört verzió végig se játszható, úgyhogy azt még mind a mai napig nem játszottam végig.

Az biztos, hogy egy nagyon jó játék, ennek hatására szereztem meg a Kitaszított c. csodálatos ponyvakönyvet (a szivárványos-könyvsorozatot nem olvastam soha, részben a róla megjelent negatív kritikák miatt).

Mellesleg a Conan a barbár 30. megnézése után jöttem rá, hogy már a Dark Sun világában is van egyfajta Conan nyúlás (leszámítva az alapsztorit, ugye, hogy a gonosz mágusok változtatták sivataggá a bolygót..), de a játék meg különösen az, mert pl. gladiátorként kezdünk, aztán bolyongunk a pusztában, aztán .. hát, no comment.

benkoo 2010.12.24. 07:25:29

hogy csak a Star Control II-re lehet szavazni az összefüggésben van az új média törvénnyel?:D

Baszkurátor 2010.12.24. 07:40:23

Számtalanszor végigjátszottam a Beholder mind a három részét és néhányszor a Dungeon Mastert is. Nekem ezek mellett a Black Crypt volt még a nagy - nagy kedvenc, már Amigán.

somewhat damaged 2010.12.24. 08:38:33

@Bélféreg: én igen, de nagyon megszenvedtem vele. Voltak valami smaragdkardok (kettőt sikerült találni, tehát háromból két emberednek jutott), amik tudták sebezni a kísérteteket. Meg a sok hatástalan varázslat mellett egyik-másik is jó volt ellenük. Amit lehetett, kikerültem, amit nem, azt megpróbáltam kinyírni, iszonyat gyorsan rohantam a saját térkép alapján (5-10 irányt beütöttem előre a numpadon), és rengeteg mentés-töltés... de meglett. Nem tudom, szoptam-e ennyit valaha más játékkal. :)

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.12.24. 09:12:41

Kipróbáltam anno a Dungeon Mastert is, de valahogy nem kötött le.

"a tolvaj kaszt például teljesen feleslegessé vált, semmi pluszt nem adott a programhoz"
Dehogynem, tudott zárakat nyitni. Aztán itt ki is merült.

Kicsit sajnálom, hogy nem tudtam végigjátszani. Valahol elakadtam az agyszívós pályán.

2010.12.24. 09:51:01

@glezmen:

Bizony-bizony.
Eljátszogattam ezekkel is (EoB, Lands of Lore, Wizardry 7, Ishar, Stonekeep, stb), de ha jól emlékszem az első odabaszós, székbe szegezős CRPG a Betrayal At Krondor volt.

DocBulywood 2010.12.24. 11:16:41

A Lands Of Lore nálam mindent vitt, talán annak köszönhetően, hogy "odahúzta" a képet, amikor léptem. A zenéje feledhetetlen, a játékmenet kissé lineáris, de a grafika csúcs.
Az animáció szerintem csapnivalóan rossz, túl kevés a képkocka az ellenfelek animációjában - kb 3x ennyivel már jobb lenne.

A Bűn Zsoltja 2010.12.24. 11:34:53

@Bélféreg:
Nekem sem sikerült soha, én többszöri nekifutásra mindig a végén véreztem el, amikor elvették az automapet, és ledobtak egy labirintusba... azóta is kísért, hogy nem nyomtam végig :)
Valahogy a stonekeeppel is így jártam, nem sokkal a vége előtt akadtam el (lehet hogy bug miatt?).
Szuperhangulatos volt mindkét játék, és azok a zenék!!

A Bűn Zsoltja 2010.12.24. 11:37:16

Ja és köszi a posztot, szuper lett :)

Karvaly 2010.12.24. 12:33:43

Star Control II: köszönöm, köszönöm, köszönöm! Tőletek is kaptam ajándékot :)

Savior 2010.12.24. 12:39:23

@Bélféreg: Én igen, de nem volt egyszerű. Asszem az utolsó előtti varázslat (Hand of Fate?) volt oda hasznos, amit a városban lehetett összeszedni egy olyan titkos ajtó mögül, amit nem jelzett a térkép. Na ahhoz az egyhez kellett segítség, anélkül simán ment a játék.

@Lord_Valdez: Hát ja, de az összes ajtóhoz volt kulcs, szóval... Sőt, ha jól emlékszem, van két ajtó az első-második szinten, amihez ugyanolyan kulcs kell, és ha az egyiket tolvajkulccsal nyitod ki, akkor csak egy kulcsot találsz a szinten, ha nem, akkor kettőt. :)

mikroszan 2010.12.24. 21:09:33

na ez akkora játék volt, hogy erre már tényleg regisztrálnom kell. :)

90-es évek elején, általános iskola felső tagozatának éveiben egyik osztálytársammal EOB-oztunk hónapokon (éveken?) át. rongyosra olvastuk a cov azon számait, amikben a leírások voltak, még most is megvan mind, köztük az évkönyv is, amiben a 2. és 3. rész volt. minden nap bevittem a suliba az évkönyvet, fellapoztuk annál a résznél, ahol tartottuk, és megvitattuk a dolgok állását, meg merre tovább, belefirkáltunk a térképekbe, ahol vmi hiányos volt, vagy hogy honnan hova lehet teleportálni. gyakran közösen játszottunk, ő nyomta az irányokat, én kezeltem az egeret (később a stonekeepet is így nyomtuk).

egyértelműen a 2. rész a legjobb, kb 12 évesen az a dungeon, ahol nem lehet pihenni, vagy előtte az, ahol egy nagy terem tele van csontikkal óriási kihívás volt. meg később a sáskás, lightning boltos pályák, vagy a darazsak. na és az agyturkászok, akik rögtön lebénítottak mindenkit. szerettem... a 3. részben egy jó újításra emlékszem, volt egy gomb, amit lenyomva mindenki támadott, nem kellett egyenként clickelni a fegyverekre. meg azok a dobófegyverek is tetszettek, amik mindig visszarepültek a kézbe. amúgy elég fárasztó volt egyenként összeszedni a nyilakat, dartokat, tőröket.

a sorozatot számtalanszor végigjátszottam később egyedül is az elejétől, mert azt tapasztaltam, hogy így sokkal erősebbek lesznek a karakterek, mintha részenként újakat generálnál. tolvajt nem használtunk. fighter, paladin, cleric, mage az alap. azóta is ha lehet, paladin vagyok minden RPG-ben (baldur's gate 2, neverwinter nights, stb). a két extra embert meg felvettem a csapatba, de rögtön ki is nyírattam őket, hogy a hátizsákjukban lehessen cuccokat vinni, de ne vegyék el az XP-t az alapemberektől. :)

végigjátszottam csalással meg anélkül is, a 2. végén a sárkány is lenyomható mezei karakterekkel, csak ügyesség kérdése. az évkönyv képei alapján látszik, hogy akik a leírást készítették, azok a HP-t átírták végtelenre. valaki említette a hex editort, azzal mi is játszottunk, néha véletlenszerűen írtunk be számokat, aztán megnéztük, milyen tárgyak születtek belőle. :)

moli 2010.12.24. 21:35:53

hehehe, nagyon vicces a szavazas :/

tud valaki az EOBhoz hasonlo jatekot Nintendo DS-re (GBA-ra)? mar az orcs&elves, etrian odyssey 1-2-3-n kivul.

Veder1 2010.12.24. 23:34:06

@Parci a 6. szint a Kenkus volt, ha jól emlékszem, ahol Kenku eggeket kellett gyűjteni. A drow talán a 7. vagy a 8. volt.

bolhabetu 2010.12.26. 00:03:59

Annak idején az EOB2-t nyomtam végig.

Két érdekesség:
1. Miután mindegyik karakter karakter kupán vágta az ellenfeleket, és arra vártunk, hogy újra felszabaduljon a kezük (Az AD&D körökre osztottságának továbbélése) elég volt felvenni valamit a földről, vagy kivenni valamelyik karakter kezéből, és hozzávágni a szörnyekhez. Tulajdonképpen karakterek nélkül is prímán ment az egész.
2. Az mozgáshoz a billentyűket volt érdemes használni. Villámgyorsan át lehetett száguldani a labirintuson, és lehagyni a szörnyiket. Ha pedig harcra került a sor elég volt egy legalább 2x2-es terület, ahol "egyet jobbra-egyet balra" a legkeményebb ellenfeleket is könnyen le lehetett nyomni, mert mire felocsúdtak, mi odébbléptünk. Nesze neked, beholder!

vargatom 2010.12.26. 14:54:44

Azért a +5-ös kard (asszem ilyen volt az első részben, aki ismeri az AD&D-t az tudja minek számít ez) valamivel nagyobbakat ártott az ellenfeleknek, mint a kavicsok dobálása... :)
Viszont a beholderek és a második rész főellensége valóban csak ide-oda ugrálással volt igazán legyőzhető.

Egyébként a Dak Sun is tényleg nagy királyság volt, körökre osztott csatával de a golden box sorozatnál sokkal "szebb" grafikával meg egész jó sztori elemekkel.

Limrasson 2010.12.26. 15:23:14

@zdanee: A régi TES-esket meg lehet venni/le lehet tölteni valahonnan még? Annak ellenére, hogy nem nagy összetartás van a lore-ban egyes részek között, lehet kiváncsi lennék azokra is :D

Khayness 2010.12.26. 16:29:30

@Limrasson: A 10. évfordulójukra kiadták ingyenesen, le lehetett tölteni az oldalukról, de most csak a TES V. release trailer megy ott nonstop.

Imiface · http://zenezenezene.blog.hu/ 2010.12.26. 17:54:10

Én nagy szerepjátékos voltam, de a számítógépes RPG-ket nem szerettem sose, pont a szerepjáték lényege veszik el bennük szerintem.

Bobby Newmark 2010.12.27. 02:13:41

@Khayness: Csak az Arena-t. De hát ugye erre vannak az abandonware oldalak, meg a torrent.

Valandil 2010.12.27. 08:34:46

@VRbagoly: Pedig a Prism Pentad 100* jobb, mint a Kitaszított egyszemélyes törzs (csíter a fickó, mindig az a "személyisége" az élő, aki hasznos).

zdanee 2010.12.27. 14:09:39

@Limrasson: Itt megtalalod mindkettot, a Bethesda ingyenesse tette a TES szuletesenek 15. evfordulojan: bethblog.com/index.php/2009/07/09/daggerfall-now-available-for-free/

peti papagáj 2010.12.27. 22:53:48

elkezdtem játszani a daggerfallal, meg régebben az ultima underworlddel, de engem is idegesítnek a valósidejű rpg-k.

Everyl 2010.12.28. 10:23:35

Végre, SC2, végre! :-)

[corristo] 2011.01.06. 13:07:16

nemcsak a harmadik rész főmonsztere volt nagyon könnyű. az eobok harcrendszerének legnagyobb hibája, hogy az ide oda ugrálok-ütök-ugrálok stratégia miatt semmilyen kihívás nem volt a fightokban. jó, mondjuk ha valaki nem tudta mi az a beholder, akkor először bekaphatott egy death rayt, vagy disintegrate-et, de annyi.

misran 2011.01.14. 00:00:22

EOB I., EOB II., micsoda idők voltak! Térképek, gyűjtögetés, huuu. EOB III. viszonylag korán megvolt, végig is toltam magamtól, már majdnem megvolt a leírás is, amikor megjelent valaki más tollából :(.
Lands Of Lore is nagyon jó volt!
Szép emlékek.
Aki szeretne ilyesmivel játszani PPC-n, annak ajánlom a RedShift / LEgacy-t. Van valami iPhone-ra is, keressetek rá, nagyon jó az is!

jozicsenko 2011.01.17. 09:44:33

hi!

nem kötözködni akarok az íróval, de a lands of lore első része király volt, a második viszont csapni valóan rossz: a szépen rajzolt első rész helyett jöttek egy 3D hatású pályán mozgó butasággal...