HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Lemmings

2010.11.11. 12:30 Stöki

A két hete a rovatba szavazott Lemmings szép példája annak, hogy milyen apró ötletekkel tud megfoganni egy játék. A program története ugyanis egy animációval kezdődik, amit Mike Dailly, a DMA Design (a GTA-kat készítő Rockstar North elődje) egyik fejlesztője készített egy másik játékhoz, a Walkerhez. Ebben a programban egy böhöm nagy lépegető robot irtott ki egy fél hadsereget, és hogy a méretarányokat érzékeltetni lehessen, szükség volt arra, hogy a képernyőn egyszerre több apró emberke jelenjen meg (és haljon rút halált). A csapat 16 pixel magas emberekben gondolkodott, de Dailly szerint ez túl sok volt, szerette volna megmutatni, hogy feleekkorában is lehet megkapót alkotni, és hogy a kisebb figurák még félelmetesebbé tennék a címszereplő robotot. Akit esetleg érdekel, milyen lett a végeredmény, a lenti videóban kap egy ízelítőt ebből a jó kis disztrojból.

Szóval Dailly valamikor 1989-ben egy szép napon készített egy animációt, amiben egy 8 pixel magas emberke sétált tempós léptekkel. Az animáció nagyon megtetszett a csapat többi tagjának, főleg miután a cég egyik grafikusa, Gary Timmons kicsit csiszolt még rajta – kiderült, hogy 8 pixeles magasságban még a hajlobogást is lehet animálni. Balra az eredeti és a javított animáció látható.

Dailly és Timmons összedobott egy másik animációt is, ebben az emberkék végtelenítve haltak meg változatos módokon, ez is látható itt balra. Az alsó sor, a pisztoly és a tíztonnás súly Dailly keze munkáját dicséri, a száj, a forgó bigyó és az összecsattanó tenyerek Timmonsét. Az animáción mindenki jót röhögött a cégnél, de az egyik fejlesztő, Russel Kay kicsit többet látott benne egyszeri poénnál: észrevette, hogy ebben egy játék van. Mert mi lenne, ha ezeket az emberkéket a játékosnak meg kellene mentenie attól, hogy meghaljanak? – tette fel a kérdést Kay. A következő hónapokban több ilyen „mi lenne, ha” kérdés hangzott el, és a válaszokból szép lassan kibontakozott előbb egy igen primitív demó, aztán az, amit ma Lemmingsként ismerünk.

A fejlesztés során nem voltak nagy vargabetűk, hisztik, balhék, azt viszont érdemes kiemelni, hogy a cégből szinte mindenki hozzátett valamit a játékhoz. A program pályái ugyanis Deluxe Paintben készültek, amihez nem kellett programozói tudás, így mindenki megpróbálkozhatott a pályakészítéssel. Egy időben Lemmings-lázban égett az egész DMA Design: kisebb verseny alakult ki házon belül, hogy ki csinálja a legjobb és legszemetebb pályákat, és mivel mindenki a többiek pályáival izzadt, gyakorlatilag a tesztelésben is részt vett az egész cég. A játékot a Psygnosis adta ki, így születtek olyan pályák is, amik más Psygnosis-játékokra utaltak, például a Shadow of the Beastre. A név Timmonsnak köszönhető, ő javasolta, hogy a kis emberkék viselkedjenek úgy, mint a lemming nevű rágcsáló (amiről – főként egy régi Disney-természetfilmnek köszönhetően – az a legenda terjed, hogy vándorlásai során az öngyilkosságba hajszolja magát, de a valóságban ez elég ritka). A név a kis emberkéken ragadt, így ez lett a játék címe is (lent eredeti tervrajzok Timmonstól).

Az is érdekesség, hogy egyszerre fejlesztették a Lemmingset Amigára, pc-re és Atari ST-re – így nyugodtan tekinthetjük az egyik első multiplatform játéknak. A gond az volt, hogy a fejlesztés idején a pc-k még nem voltak olyan játékgépek, mint ma, az EGA felbontás csak 16 színt tudott. Ezért – és azért is, mert egyszerre több tucat lemminget is meg kellett jeleníteni a képernyőn – az emberkék három színből álltak össze. Először a zöld haj volt meg, mert Dailly mindenképpen valamilyen egyedi és fura, de jól megjegyezhető jellemzőt akart. A fehér bőr és a kék ruha már a zöldhöz igazítva jött. A zenét és a lemminghangokat („Let’s Go!”, „Oh, no!”, „Yipee!”) Brian Johnstone írta, illetve írta át – a Lemmingsnek ugyanis nem volt eredeti zenéje, olyan jogdíjmentes dallamok szólaltak meg benne, mint Offenbach Kánkánja vagy a How much is that doggie in the window? című dal, amit még Patti Page énekelt el. „Már fogalmam sincs, miért nem eredeti zenéket írtunk” – vallja be Dailly a honlapján.

A játék 1991-ben jelent meg, és korának egyik legsikeresebb programja lett – a játékosok imádták egyengetni a zöldhajú emberkék útját. Csak Amigára 55 ezer példányban kelt el a játék már az első nap, de ha minden platformot és portot összeszámolunk, 15 millió felett akad ki a mutató. Az eredeti három platform között is voltak nagy különbségek (az amigás verzióban volt kétszemélyes mód, a pc-verzióban nem, előbbiben egyszerre 100 lemming lehetett a pályán, utóbbiban csak 80), a későbbiekben meg aztán pláne. Hadd ne soroljam fel mind, rengeteg van, és akit ez érdekel, remek összefoglaló táblázatot talál a Wikipedián. A C64-portot viszont szeretném külön is megemlíteni. Nagyon jól sikerült átirat volt, amiről sokan nem hitték, hogy valaha el fog készülni. Így viszont a platform egyik utolsó nagy címe lett a C64-es Lemmings, a zenét a nagy Jeroen Tel készítette hozzá (aki egyébként hamarosan Magyarországra látogat, stay tuned).

A siker hatására megjelentek a dollárjelek a Psygnosis vezetőinek szeme előtt, és elkezdték kifacsarni a brandet. Előbb megjelent az Oh No! More Lemmings száz új pályával, majd az Xmas Lemmings amiben a zöldhajú emberkék mikulásnak öltöztek (ez utóbbi eredetileg promójáték volt, de a Psygnonis végül pénzért adta). 1993-ig kellett várni az igazi folytatásra, a Lemmings 2: Tribesre. Ennek volt már valami kis sztorija is, 12 törzzsel kellett a pályákon végighaladva talizmánokért tekerni. A törzseket bármilyen sorrendben végig lehetett játszani, és a játék már érmekkel minősítette a játékos teljesítményét. A folytatás mégsem állt annyira össze, mint az eredeti (sok újdonság nehezen kezelhető lett benne), de azért nagyon jó játék volt ez is. Ezután viszont a Psygnosis megvette a Lemmings licencet, és még jobban kizsigerelte. Olyan, sokszor az eredetivel már köszönő viszonyban sem levő játékok jöttek, mint a Lemmings Paintball, a Lemmings Revolution, a Lomax the Lemming és a borzalmas szégyenfolt, a Lemmings 3D. Az első, igazi Lemmings viszont a mai napig élvezetes játék.

És ha ezt nem hiszitek, próbáljátok ki valamelyik platformon: amigás verzió, pc-s verzió, C64-verzió (és emulátor), böngészőben játszható verzió. Az amigás folytatásokat megtaláljátok itt, a pc-seket itt, Mike Dailly visszaemlékezéseit itt, akit pedig a C64-verzió fejlesztésének részletei érdeklik, ide kattintson. Végül pedig rajongói oldalak egy, kettő, három, négy és öt. A következő héten meglepetés jön, két hét múlva pedig egy 8-bites klasszikus, szavazzatok.

Mi legyen a következő játék?
Battlezone
Head Over Heels
Barbarian
Tir Na Nog
Jetpac
  
pollcode.com free polls

42 komment

Címkék: retro lemmings heti retro jatek dma

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr472441056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moli 2010.11.11. 12:44:46

nagyon erdekes, hogy abban az idoben mindenki 3d-ben latta a jovot, minden brandet 3d-sitettek, megis tulnyomoreszt szar eredmennyel. nekem csak a mario (..., galaxy) jut eszembe, mint jo konverzio.

Dester 2010.11.11. 12:50:45

Én valahogy mindig nehezen tűrtem a "szemétparaszt" stílusú játékokat. Ez is ilyen volt, így viszonylag ritkán játszottam vele, de azért sokszor elővettem. Néha még mostanában is, telefonon. ;)

Dzsini 2010.11.11. 13:51:51

Akkoriban még imádtam a nyűglődős játékokat, egy füzetben még valahol megvan a sima és az Oh, no! összes kódja...

A folytatások közül a hivatalos "3. rész" az All New World of Lemmings még egészen jó lett, azzal jó móka volt játszani.
A 3D-s tényleg nem lett túl jó (nem tartott még ott a technológia, hogy jól át lehessen ültetni a dolgot, plusz marha nehéz lett az irányítás), a Revolution viszont szerintem egész jó lett.

A Lomax pedig - bár a kortárs Rayman sokkal élvezetesebb - nem lett rossz platformer, bár a zöld hajon meg pár skillen kívül nem sok köze van a lemmingekhez :)

algi 2010.11.11. 14:04:35

Én valami olyasmit is olvastam, hogy mikor elküldték a kiadónak kipróbálásra egyik-másik pályát, faxon visszaküldték a rekordot (gondolom, időeredményt). És a papíron mindig több szám volt: egyre jobb eredmények egymás után áthúzgálva.

algi 2010.11.11. 14:07:25

Re: szavazás.

Látom, a véres fejlevágás népszerűbb Cú Chulainn-nál. Ha több lányolvasó lenne, ők biztos rá szavaznának a meztelen felsőteste miatt. :)

RTSnip 2010.11.11. 14:12:03

Jajj de jó kis játékok ezek is !! A Walkerrel rengeteget éjszakáztam anno, nagyon egyedi feelingje volt. A Lemmings tényleg hatalmas ötlet. A régi klasszikus Worms nem volt még a szavazógépben? Az is megérne egy misét.

RTSnip 2010.11.11. 14:14:22

Eszembe jutott egy amigás játék, amit fanatikusan imádtam és hamarabb végigjátszottam mint ahogy az ismertetője megjelent tán az 576 KByteban? A BENEFACTOR az. A Lemmingsről ugrott be, mert hasonló volt a játékelv, zseniális progi volt az is.

copass 2010.11.11. 14:31:38

a c64 verzió iszonyat jó volt, asszem vmi 3 lemezre fért rá! :D

TH 2010.11.11. 14:51:15

@algi: huhh, tir na nog nekem csak a Spektrum Világ leírásából maradt meg (nagyon szórakoztató leírások születtek a sorozatról), de múltkor valami spektrum emulátoron próbáltam meg vele játszani...khm...nem sok sikerélményt hozott. :)

bullseye 2010.11.11. 14:57:40

hülye kis kék pacnik miatt lett AMIGÁM :) megláttam egy havernál a játékot, és onnantól kellett...

bruTe 2010.11.11. 15:09:36

Lemmings :) Én csak az Xmas-szel játszottam, és egészen eddig azt hittem, hogy az az eredet. Külön díjaztam benne, hogy nem csak az alapötlet bizarrságát mennyire fokozza, hogy mikulások pusztulnak tömegesen.

Nagyon rákattanós volt, de ha jól emlékszem, nem tudtam befejezni, mert annyira szemét játék volt.

Szerintetek a retro vonalba nem férne be az ElastoMania. Nagyon szívesen olvasnék róla, mint a vizsgaidőszakok egyik legnagyobb ellenségéről (az aknakereső mellett természetesen).

Adani 2010.11.11. 15:10:49

Ez a játék ismerős sokat toltuk anno. Volt egy fordított Lemmings játék is Lamers volt a neve, ott az volt a cél, h minél több Lemminget öljünk meg, úgy, h ne tudják kikerülni az akadályokat.

bruTe 2010.11.11. 15:18:39

@bruTe: Kicsit dogozhattam volna még ezen a kommenten azért, mondjuk annyit, hogy rajtam kívül másoknak is értelmezhető legyen... bocs

Sharpe · http://www.book-fun-factory.com/farfun/ 2010.11.11. 15:56:00

@moli: A 3D-s verzió a rémálmom volt a Lemmings-ből, viszont, mint nagy Mario rajongó muszáj válaszolnom a hozzászólásodra, hogy a Super Mario Galaxy zseniális minden szempontból! :D

Sharpe · http://www.book-fun-factory.com/farfun/ 2010.11.11. 18:21:28

Ha kötekedni akarunk akkor az még nem volt igazi 3D. Bocsi. :D

Dukefazon 2010.11.11. 19:44:47

Hehe, marha jó, nem is tudtam, hogy a Walker-ral kezdődött. Az is nagyon szerettem, meg a Lemmings 2-t is Amigán. A Lemmings 2-ben van Walker utalás, mint stage-hazard. Ezt szeretem, amikor kipattan egy jó ötlet és másokban is lángra lobbant valamit, az egész játék szinte magát írta. Ja, a Deluxe Paint is nagyon durva volt, az egyik verzióba volt valami terrain generátor, elég kemény dolgokat tudott az is. Csak nem találom már... A régi lemmings dolgok jobban tetszettek, az újakat nagyon elszarták, az ilyen édibédi elgumifigurásított karakterek már nem tetszettek. A Lemmings 2 - The Tribes a legjobb!!!

kirby a parancsnok 2010.11.11. 19:46:57

Imádtam, ez volt az első játék, amin haveromnál PC-n játszottam, hatalmas feeling, köszönöm!

DeMarco 2010.11.11. 19:51:06

Én is sajnálom, hogy nem a Tir Na Nog vezet, mert nekem meghatározó játék volt, függetlenül attól, hogy a Barbariant is szerettem.

A kelta világ nagyon bejött, az irányítás kevésbé...

Anno csak a Heavy On The Magic ütötte.

A Lemmings is jó volt, most is van hasonló játékom.

Bár mintha ekkor már Civ, UFO, Warcraft, Warlords és Wolf3D lázban égtünk volna és csak egy kis kitérő volt ez...

Dzsini 2010.11.11. 20:12:20

@DeMarco: tényleg a Warlords sorozat mehetne retro-ba... Amigás, klasszikus, sok részt ért meg, és napokat (valós időben) át lehetett vele háborúzni hot seat-ben.

DocBulywood 2010.11.11. 20:15:21

@DeMarco:

Ez a Tir Na Nog piszkálja a csőrömet, de nagyon. Ugye Speccy-n is megvan, meg C-64-en, meg Plus/4-en is. Van hozzá leírás, de akkor sem volt türelmem végig játszani.

Külön kívánságra lehetne a Tir Na Nog a második, amiről írsz, Stöki?

Van hozzá alapanyag. Nálam, a muskátlin.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2010.11.11. 20:29:55

Hihetetlen de a maga egyszerűségével volt zseniális a játék. Képes voltam napokat játszani velük, lényegében csak azért, hogy a pályaidőket javítgassam.

Vin(ent 2010.11.11. 20:31:44

Ahh, a Walker... A Super Frog és a Project X mellett életem egyik első játéka. Öcsémmel közösen játszottuk, egyrészt mert olyan félelmetes volt (:D) másrészt mert akkoriban még nehezen ment a jobb és a bal kéz összehangolása. :D Úgyhogy egyikünk lépkedett a másikunk meg célzott. Hihetetlen nehéz volt a második pályán (ahol már narancssárga/barna háttér volt) soha nem jutottunk túl.

A Lemmings meg 4-5-6 éves koromban meghaladta logikai képességeim nagy részét, úgyhogy a játékmenet számomra kimerült a különböző "képességek" majdnem véletlenszerű nyomkodásában. De az egész játék valahogy vicces volt, úgyhogy szerettem. :D

saq 2010.11.11. 20:55:10

távol álljon tőlem, hogy ötleteket adjak a blog szerkesztőjének, hiszen általában nem is szoktam szavazni, mer nem tudok választani, de egyszer talán írhatna olyan "egyszerűbb", de mégis fasza játékokról, mint a kane, a krakout vagy az usagi yoimbo.

egyébként tisztelet meg minden

Zozosoft 2010.11.11. 20:57:53

Mai napig imádom a Lemmingeket!

"így nyugodtan tekinthetjük az egyik első multiplatform játéknak"
Már jó pár évvel korábban is volt olyan amit egyszerre fejlesztettek pl. Spectrumra, CPC-re, és Enterprise-ra. És esetleg még C64 verziója is volt... Pl Cauldron.
Vagy az Eden Blues kijött Atari ST, CPC, Enterprise, PC verzióban is.

movhu 2010.11.11. 21:10:22

A Walker-ből volt/van olyan verzióm, amiben a sok örökélet kód mellett bekapcsolható volt, hogy ne melegedjen a fegyver, és volt surround shot, amivel a lépegető mögé is lehetett lőni :) Amikor már normál módban sokat nyomta az ember, jókat lehetett vele szórakozni.
A lemmings meg...bebizonyítja, hogy a játék nem a 3D-től lesz játék.

UFP P 2010.11.11. 21:12:00

Hiányolom a populoust a szavazásból, igazából az előzőt is reméltem hogy az nyeri :( mikor lesz róla heti retro ?

B-Bird 2010.11.11. 21:26:14

Hehe... mivel egyértelműen a Barbarian fog nyerni, remélem mindenki hatalmasat fog nézni, amikor a Barbarian helyett a Barbarian -ról lesz szó. (Én legalábbis örülnék neki, mert nagyon bírtam ezt a Barbarian -t: www.mobygames.com/game/barbarian )
Érdekesség, hogy mindkettő 1987 -es...

Najó, pesszimista leszek... úgyis a Death Sword féle Barbarian lesz bemutatva... brühühü! :-)

Lemmings amúgy PSP-n nem is lett olyan rossz remake, szvsz.

Typ3 2010.11.11. 22:14:10

@UFP P: Ha majd nyer :). A Laser Squad is vagy háromszor volt második, aztán csak nyert végül. És állítólag a Populosnak is volt ám egy C64-es demóváltozata. Állítólag...

flamer 2010.11.11. 22:49:01

@Typ3: Volt, én láttam is, de elég gyenge volt.

fraki 2010.11.11. 23:12:32

Akkoriban nekem is leesett az állam a C64-es változattól, nekem még az jutott, a pc-n a bátyám ücsörgött. Látszott, hogy már egy új korszak technológiájával fejlesztették, és csak futtatható szintre butították a C64-re. És csodálkoztam is, hogy egyáltalán kijött rá (igen, három lemezre fért), valóban, talán az utolsó nagy dobás volt.

v150r · http://soundcloud.com/v150r 2010.11.12. 00:33:15

@Adani: imádlak, azt keresem már nagyon-nagyon rég! annyira tudtam, hogy itt valaki vágni fogja, hogy mi annak a címe :DDDD

Tabby 2010.11.12. 10:31:51

És volt a Lemmings-nek Atari XL/XE-változata is, kettő is: egy kevésbé jól sikerült konverzió, meg egy messze jobb klón, The Brundles néven (így nézett ki: www.youtube.com/watch?v=83YOTj6f2sg).

sikitomi 2010.11.12. 12:56:03

lemmings. c64-en volt meg, pc-n azután néztem csak meg, hogy azért egyáltalán milyen és hát bezony commodore-on jobban tetszett... :D valahogy a többi sosem érdekelt, csak az elsőrész, de azt sem pörgettem ki sosem, inkább állandóan csak az intro-t néztem: www.youtube.com/watch?v=jYiotcd4mtI

:D

a kis lebowski 2010.11.12. 13:05:55

@B-Bird: Egészen addig, amíg el nem olvastam a kommentedet, azt hittem, hogy arról a Barbarianról van szó, amit belinkeltél... Én az "eredetit" nem is ismerem :)

B-Bird 2010.11.12. 14:27:55

@a kis lebowski: Ezek szerint neked sem volt nagyon meg a C-64 style!? Leginkább ott terjedt el, a "kardos-hehe csapjuk le a fejét és a gyíkmutáns kiviszi, meg belerúg meg minden hehe" Barbarian. Amit én mutattam, kevés embernek maradt meg.
(Pedig az sokkal jobb volt, beeee) :-)

a kis lebowski 2010.11.12. 15:30:47

@B-Bird: XT-vel kezdtem, gyarló vagyok :)

B-Bird 2010.11.12. 16:18:09

@a kis lebowski: Ne aggódj, nem mindenki lehet akkora nagy ősgamer. :-) (Meg aztán nekem is Atari2600 után jött az XT. C-64 -t csak havernál toltam minden délután, isi után) :-))

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.11.14. 13:50:00

@DeMarco: Én is azt szeretném, de azért mert csak névről ismerem, de aki ismerte az sztárolta.
süti beállítások módosítása