HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

A Farmville fejlesztőit egy gátlástalan tolvaj irányítja?

2010.09.12. 19:42 Stöki

A hét cikke a San Francisco Weekly riportja, amit a Farmville-t és még több sikeres Facebook-játékot gyártó Zyngáról szól. Jó hosszú, de érdemes elolvasni, elég mocskos dolgok derülnek ki belőle. A Zynga 2007-ben indult és három év alatt az egyik legsikeresebb cég lett: egy májusi becslés szerint négymilliárd dollárt ér, éves bevétele pedig félmilliárd dollár körül mozog. Na de hogyan érték ezt el? Erre részben válaszol a lenti két kép. Az elsőn baloldalt a Farmville látható, jobboldalt pedig a Farm Town nevű játék, amit a Slashkey nevű kis floridai cég hónapokkal a Farmville előtt jelentetett meg. A másodikon baloldalt a Zynga Café Worldje, jobboldalt a rivális Playfish Restaurant Cityje, ami szintén előbb jelent meg.

A lapnak szépen kipakol a cég egyik volt, vezető beosztásban dolgozó munkatársa. Az illető azt állítja, hogy a Zynga elnök-vezérigazgatója, Marc Pincus egyszerű cégpolitikát követ: ellopni minden játékötletet a riválisoktól, majd kiszorítani őket. A volt alkalmazott szerint Pincus a következőket mondta neki: „Kibaszottul nem akarok újítást. Nem vagy okosabb, mint a versenytársaid. Csak másold le, amit ők csinálnak, és csináld addig, amíg nem éred el az ő számaikat.” Az informátor úgy fogalmazott, hogy a Zynga az egyik leggonoszabb hely, amivel valaha dolga volt, és elmondta, hogy amíg ott dolgozott, kollégáival azon röhögtek, hogy a cég mottója lehetne a „légy gonosz” a Google híres „le légy gonosz” mottója után. A volt vezető persze névtelenül pakolt ki, ezért az SF Weekly megkérdezett több volt Zynga-alkalmazottat, akik megerősítették, amit az informátor elmondott, de ők is anonimitásba burkolóztak. Ez érthető annak fényében, hogy a Zynga csak tavaly hét volt alkalmazottját perelte be. Az SF Weekly természetesen megkereste a Zyngát is, de nem akarták kommentálni a lap értesüléseit.

Persze a játékiparban valamennyire elfogadott az ötletek lopása. Ha egy stratégiai játék kitalálja, hogy a mezei egységek mellett hősöket is lehet toborozni, akkor egy másik stratégia nyugodtan lenyúlhatja ezt az ötletet anélkül, hogy jogi lépésektől kellene tartania. De amit a Zynga csinál, az túlmegy ezen. A Farmville például szinte kottára olyan, mint a fent említett Farm Town: abban is volt már virtuális gabona, ami valós időben nőtt, virtuálispénz-keresés, nagy fejű avatárok, szomszédolás, javak cserélgetése – minden fontos játékmenetbeli lépés, ami a Farmville-ben megtalálható. Persze nem a SF Weekly fedezte ezt fel (csak ő írta meg a legjobban), korábban több blog is rámutatott a gyanús hasonlóságokra. A Mafia Wars miatt pedig már plágiumper is volt: a nagyon hasonló Mob Wars alkotója, a Psycho Monkey perelte be a Zyngát (peren kívül megegyeztek, a részletek nem ismertek).

Zárásul egy kapcsolódó hír: egy felmérés szerint a Facebook-játékosok 17 százaléka függőnek vallja magát. (És vajon mennyien lehetnek azok, akik nem ismerik be, hogy addiktok?) Úgy tűnik, amíg ilyen heves az igény közösségi játékokra, Pincusnak is bőven lesz honnan lopnia.

64 komment · 1 trackback

Címkék: lopás farmville zynga

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr342291277

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A Farmville fejlesztőit egy gátlástalan tolvaj irányítja? 2010.09.13. 20:39:39

A hét cikke a San Francisco Weekly riportja , amit a Farmville-t és még több sikeres Facebook-játékot gyártó Zyngáról szól. Jó hosszú, de érdemes elolvasni, elég mocskos dolgok derülnek ki belőle. A Zynga 2007-ben indult és három év alatt az egyik legsike…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sockpuppet (törölt) 2010.09.12. 20:07:25

Vissza a videojátékok hőskorába :)

Lámadmirális 2010.09.12. 20:14:48

ne légy gonosz*:D
Különben jó cikk, nehéz eldönteni kinek van igaza, habár ez olyan minthogyha Sony közölné a Nintendonak hogy a vezetője meggyilkolt 23 kisbabát, majd megette őket.

Lámadmirális 2010.09.12. 20:16:50

@Lámadmirális: Elfelejtettem hozzá tenni, hogy azért a képek elég szépen beszélnek magukért

poisonborz 2010.09.12. 20:23:09

Nem tudom, valahogy nehéz ettől utálni a Zyngát. Az eredeti játékok miért nem voltak sikeresek? (ok, hogy egy idő után a Zyngának marketingmalmai már beőröltek bárkit, de ők is indultak valahonnan).

A játékiparban nem hogy "valamennyire elfogadott", de alapvető gyakorlat a másolás, és nem csak néhány ötlet szintjén (hogy ez jó vagy rossz az elvi kérdés, de komolyan melyik iparban nem ez megy). Sikeresen megfogtak egy szegmenst, és kész.

Bárki megpróbálhatja a szerencséjét egy FB app írással, a Zyngának a hatalmas népszerűségen (és ennek okán a pénzen) kívül semmi különleges képessége, kvalitása nincs - épp ezért a sikere is tiszavirág-életű lehet.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.09.12. 20:28:05

@poisonborz: Annyit azért tegyünk hozzá, hogy Pincus - egykori dotkomhuszár - eleve elég nagy alaptőkével alapította a Zyngát, szóval nem a garázsban nulláról induló cég volt.

2010.09.12. 20:29:26

A Lada anno a Fiattól, a Dacia meg a Renaulttól lopott, csak ők részben megállapodták ebben. Nem lenne itt semmi gond ha úgy másolták volna le hogy kicsit kommunikálnak az eredeti játékok kitalálójával hogy "Hé srácok, nem baj ha mi is csinálunk hasonlót? Ha baj akkor is csinálunk, de azért gondoltuk szólunk".
Persze az érmének így is két fele van, mondhatják azt hogy ők csak tökéletesítették a játékok részleteit s így más az egész, míg mások lopással vádolhatják őket. Amúgy előbb vagy utóbb ennek a browser-game generációnak is befellegzik majd mint anno a teve/traktor/marihuána nevelősnek vagy a stratégiai meg linkmásolgatós játékoknak és akkor majd csak a keménymag marad.

mutantleg 2010.09.12. 20:29:48

Megcsinálta valaki a Harvest Moon MMO-t és valaki lemásolta? Jajnekünk?

Geitenbeffer_ 2010.09.12. 20:37:00

@Stöki: "Gentleman, when I first started Reynholm Industries, I had just two things in my possession: a simple dream, and six million pounds." - Denholm Reynholm
:-)

xstranger 2010.09.12. 20:48:12

@Feketelaszlo: ezek liszenszet vasaroltak a nyugati tarsaiktol mert a know-howt mar akkor sem birta eloallitani a keleti blokk.

@poisonborz: nincs olyan hogy "valamennyire elfogadott" otletlopas, minden intelectual property illegalis felhasznalas buntetendo maximum a tulajdonos nem perel ilyen olyan okokbol. (itt pl arrol van szo hogy a Zynga barmikor outlawyerelheti oket).

Dunat lehetne rekeszteni az olyan szakikbol akiknek a vilagmegvalto otletet elloptak az ilyen Harvardszokevenyek (nezzetek meg a biojat az urgenek a wikin) pontosan ugyanazok akik hasonlo cegek elen uldozik a csoringer mp3 letoltoket.

Szoval mindig gondolj erre amikor letoltesz valamikor valamit, ketszer olyan jol fog esni, sot neha tolts dolgokat csak ugy es seedeld egy darabig. Ezt neked szerzoi jog...

charliesan 2010.09.12. 20:49:04

Miért, a billgétsz nem ugyanezt csinálta?

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.09.12. 21:21:45

És azt honnan lehet tudni, hogy amiről másolták a Farm Ville-t az az első ilyen volt? Ha nem online és nem flash-ben gondolkodunk, mondhatnánk azt is, hogy a Sim Farm volt az első. Vagy még az sem?

Nzoltan 2010.09.12. 21:21:59

Miért van az, hogy n+1 FPS van a piacon, amik takkra ugyanolyanok, mégis megvannak egymás mellett? Soha nem lehet tudni előre, hogy egy játék melyik részletétől lesz kelendő vagy eladhatatlan.

Szoktak ötleteket átvenni a fejlrsztők és sokan belebuknak míg mások megazdagodnak. A sikerhez a szerencsére is ugyanolyan szükség van, mint üzleti érzékre.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.09.12. 21:23:31

Egyébként annyiszor ordítottak már plágiumot a játéktörténetben. Pl. GTA->Mafia, vagy mint hogy a Dune 2 az első egy műfajban, ezért az összes többi mind-mind lemásolása? A Warcraft és az Age of Empires is olcsó másolat?

bounty123 2010.09.12. 21:24:38

@Geitenbeffer_: Jajj It Crowd Denholm-mal volt az igazi :)

snakekiller23 2010.09.12. 21:56:09

Találóan mondta valaki, hogy a Zynga mintha az inverzét alkalmazná a Google "Don't be evil" mottójának és magasról tenne a PR-ra. Talán azért is mert a social akármik vonzzák a pénzes hiénákat, akik a vélhetően pár évig tartó aranykorszak alatt megtömik a zsebeiket majd mielőtt durván kipukkadna a lufi, felszívódnak.

algi 2010.09.12. 21:57:13

Félreértetek valamit. Nem az az állítás, hogy valaki szerint ennyire vagy annyira hasonlít két játék. Az az állítás, hogy a főnök utasítása szerint le kellett nyúlni más játékokat. Ettől még az is lehet, hogy nem sikerült pontosan követni az eredeti játékot.

Elcseszett nick 2010.09.12. 22:21:47

Lopott, lopott, csúnya szó. Hatékonyan újrahasznosított. :D

@Geitenbeffer_: :D:D

Toalettduck 2010.09.12. 22:56:46

végre valami farmville bulvárshit, már azt hittem hogy halott a téma és nem lesz miért fikázni

butkuty 2010.09.12. 22:58:52

Szerintem a Farm Town most is jobb a FarmVille-nél. Amiért a Zynga inkább undorító, hogy majdnem minden extrát csak pénzért hajlandó adni, szemben a többi játék készítővel. Én pl. abbahagytam a FarmVille-t, mert meguntam. A játékosok száma azért nő drasztikusan, mert egyes feladatok teljesítéséhez szomszéd létszámot várnak el, vagy úgy kell összegyűjteni a darabokat a szomszédok segítségével. Tartósan nem sokan játszottak vele az ismerőseim közül.

Gábor a Jobbszélső 2010.09.12. 23:11:17

mekkora baromságok ezek mind egy szálig! Én kb 2 hetet játszottam a kertbirodalommal. Majd egy reggel lépek be, néznek rám a nagy fekete szemű törpék. Bebasztam egyet a monitornak, "ti retkes görények ellopjátok a drága perceimet holmi elektronok formájában szaladgáló bitekkel"
Na nem félek, hogy még egyszer ilyen hülyeségre beregisztrálnék. Travian hasonló élmény két évvel ezelőtt, bár azt 7-en munkatársak toltuk, legalább valami közösségi élményt adott.

Kuruttya 2010.09.12. 23:22:00

Unalmas már ez a farmville fóbia itt:P Még a végén azt gondolja az ember, hogy irigységből íródnak ezek a posztok:P

v150r · http://soundcloud.com/v150r 2010.09.12. 23:35:00

nem tudom, hogy ez kinek volt újdonság, de a mafia wars ill. a többi klasszikus kattintgatós játékukon kívül mindent lenyúltak. a legtöbbet pont a playfishtől, akik szerintem sokkal jobban kidolgozott játékokat csinálnak. mondjuk a playfish meg a treasure isle ötletét "lopta el". ja, és azt továbbra sem értem, hogy hogy lett a farmville ilyen népszerű, de ez asszem örök titok marad.

mediocris 2010.09.12. 23:37:08

@poisonborz:

"Az eredeti játékok miért nem voltak sikeresek?"

Hát ez jó kérdés. Sajnos a siker gyakran nem függ össze a jósággal. A Freespace2 minden idők egyik legjobb játéka és mégis alig adtak el belőle, a kiegészítőt már le is állították. Mechner Last Expresse is hatalmas bukás lett, pedig nagyon hangulatos a játék. A Sands of Time sem fogyott túl jól. Talán százezret adtak el belőle, pedig folyamatosan nyerte a díjakat és mindenki istenítette. Aztán összepakkolták a Splinter Cellel és eladtak belőle milliókat (a folytatásokat már a név is eladta ezután). A Zynga valószínűleg nagyon ért a marketinghez.

"alapvető gyakorlat a másolás, és nem csak néhány ötlet szintjén"

A másolás az egy dolog. Én sem tartom rossz dolognak ha átvesznek innen-onnan ötleteket. pl. nem bánnám ha a Civ5 átvenné a Galciv2 gazdasági rendszerét és még pár okos dolgot. Vagy ott van a Freespace sorozat ami ott folytatta ahol a Lukasarc Xwing játékai és egyéb konkurensek abbahagyták, csak mindent jobban csinált és kiforrottabb, élvezetesebb volt. Erős túlzás lenne egyszerű koppintásnak hívni, mert rengeteg alkotói munka van benne, és tényleg nem egyszerű ezt jól összehozni. Viszont a Farmvilleben úgy tűnik egyáltalán nincs semmi alkotói munka, csak egyszerű koppintás hatalmas marketinghátszéllel, és szerintem több mint pofátlan mások munkájával sikeresnek lenni és meggazdagoni (persze nincs éles határ az ötletmásolás és a teljes koppintás között, de a Farmville egyértelműen az utóbbi kategóriába esik).

mediocris 2010.09.12. 23:44:57

@xstranger:

Szerintem sem igazságos Moralfagnek lenni. Egyszerűen szükség van szürke zónára és ezért kalózkodásra is. Ilyenkor lehet igazságot tenni hogy az élősködő cégektől nem vásárolsz, hanem az igazi alkotókat támogatod. Mondjuk én az Avatart nem néztem meg moziban és soha nem adnék érte egy forintot sem, mert egyrészt lenyúlt és szar a történet, és a Pocahontas és az a bizonyos orosz regény sem volt közel annyira sikeres, pedig jobbak voltak. Vagy pl. én a konzolról portolt Pc játékokért sem fizetnék teljes árat ha egyszer normálisan megírni is lusták voltak. Ugyanígy nem vagyok hajlandó konzolt venni csak a játék kedvéért.

mertcsak 2010.09.12. 23:56:33

jatszottam mind a 4 screenshoton bemutatott jatekot, es bar, lehet hogy koppintas a Farmville es a Cafe World, de a masik kettot eleg hamar töröltem mert az elso ketto jobban kézre állt, es a szemnek is tetszetosebb a grafikaja, egyszeruen jobb volt, na.

Alikam 2010.09.13. 00:11:18

Ki az az idióta, aki ilyen játékokkal játszik? Mert az nem normális, az biztos...

inigomontoya 2010.09.13. 00:15:09

a playfish ugyanugy lop, mint a zynga, egyik kutya, masik eb.

KékFény6 2010.09.13. 00:59:20

@poisonborz: "A játékiparban nem hogy "valamennyire elfogadott", de alapvető gyakorlat a másolás" - de csak addig, amíg nem te másolod (töltöd) le az ő játékukat fizetés nélkül... :)

@mediocris: Ezek szerint te mások véleménye/hallomások alapján nem nézel meg egy filmet? Ha mondjuk valaki azt mondja, hogy nem jó a görögdinnye, akkor te meg sem kóstolod? Fura.

szbszig 2010.09.13. 01:08:01

Csak a FarmVille-t ismerem, de a sikeressége valószínűleg leginkább az erőszakos terjeszkedésben rejlik. Régen még csak az volt a probléma, hogy az ember a hírfolyamában látta a rengeteg adoptálásra szánt lonely cow-t és társait. Ma már viszont nem is ez a divat, egyre több olyan feature-t vezetnek be, amik nem a saját, hanem közvetlenül az ismerősök üzenőfalára publikálnak. Névre szóló elveszett terhes disznó, amit vissza kell juttatni a tulajdonosnak; ismerős farmján talált szavasgombát csak akkor viheted haza, ha kirakod az üzenőfalára, és ő engedélyezi... És bizonyítani nem tudom, de szerintem direkt olyan ismerőst választ legtöbbször, aki az utóbbi időben nem volt aktív, azaz így próbálja visszacsalni a felhasználókat.

rootshaper 2010.09.13. 01:13:11

nincs ezeknek egy onallo gondolatuk sem. amugyis mit sirunk ezert a par szar jatekert? semmi kihivas nincs bennuk, csak kattintgatni idorol idore, orrba szajba, es ha kevesebbet akarsz kattintgatni, tejeljel. ennyi az egesz. erre epul mindegyik, most az, hogy epp milyen "skin" van rajta, mar reszletkerdes. kinek mi fekszik jobban. mindenesetre sztem a zynga eleg undorito a cikkbol kiindulva.

Gyikarc 2010.09.13. 03:23:43

Ki a rak farmvillezik es barataik. Szeretnek egy ilyen emberi egyedet ugy pacekra megnezni.

Uhi 2010.09.13. 05:13:56

A farmville az szar! A frontierville a király:)!

romesz 2010.09.13. 05:58:44

olyan szomoru, mindjart elsirom magam miatta :(

mréveiller 2010.09.13. 06:17:08

az összes kattintgatós hülyeséget (farmville, fontierville, caféworld) abbahagytam helyette olvasok inkább egy kis Csehovot. több értelme van

Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? · http://orbanfan.blog.hu 2010.09.13. 07:39:37

Wolfenstein 3D óta volt valami eredeti ötlet is a játékiparban?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.09.13. 07:44:01

@Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?: Például MMO, RTS, tower defense játékok. De az fps-ek történetében is volt pár ötlet a Wolf 3D óta.

Ajánlom figyelmedbe:

iddqd.blog.hu/2010/03/04/akkor_jatssz_a_pit_stoppal_ne_a_gta_iv_gyel

DinnyeTM 2010.09.13. 08:04:15

@Gyikarc: Meglepodnel, a 17% ot leszamitva a "csendes orult" kategoriaba tartoznak.

Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? · http://orbanfan.blog.hu 2010.09.13. 08:16:12

@Stöki: bocs, azt hittem, érzékelhető a költői túlzás... De ugye abban egyetértünk, hogy a játékok többsége valamelyik korábbit másolja? Néha-néha egy egyedi újítás, aztán rengeteg koppintás. Legalábbis én ezt látom, amikor pl. egy bolt polcaira kirakott DVD-ket nézem.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.09.13. 08:17:58

@Stöki:
RTS előbb volt, mint a Wolfeinstein 3D, a tower defense nem a flash korszakban született meg, habár nem tudom melyik volt az első ilyen és mikor.

Amúgy igazad van abban a cikkben, legjobban úgy lehet bizonyítani a dolgot, ha odaültetsz egy játékost egy régi klasszikus elé úgy, hogy adott klasszikus neki anno kimaradt. Nem kicsit lesz szar a játékélmény...

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.09.13. 08:21:02

@Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?:
Mint stratégia rajongó azt látom, ha nem lennének úgymond másolások, mindig minden játék kizárólag újdonságokat hozna, akkor kb. minden játszhatatlan lenne, hiszen a megszokott elemek egy részéről nem szeretne lemondani a játékos. Egyébként ezt a koppintást én inkább kategóriának nevezném. Annó sokan ríttak, hogy a Knights and Merchants egy olcsó Settlers utánzat, miközben gyakorlatban a kettő játék játékmenete totál eltért, és a klón bőven adott elegendő plusz játékélményt az eredetihez képest.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.09.13. 08:22:42

@Zabalint: Tudom én, hogy előbb volt, de az az ág, aminek eredménye ma a Starcraft II, kb. akkor indult el, amikor a Wolf 3D.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.09.13. 08:23:30

@Geitenbeffer_: "Én is szerényen kezdtem: 1923-ban öt centtel a zsembemben érkeztem az Államokba. Vettem belőle egy almát, szépen kifényesítettem, és eladtam tíz centért. Azon a pénzen vettem két almát, kifényesítettem, és eladtam őket is tíz-tíz centért. Egy hónappal később már 15 dollárom volt a bankban. Öt évvel később már százhúsz. Húsz évvel később meghalt az apósom, és rámhagyott ötvenmillió dollárt."

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.09.13. 08:27:15

@Stöki:
Igen, de én arról beszélek, hogy 92-ben mikor megjelent a Dune 2 és a Wolfeinstein 3D, gyakorlatilag már a legtöbb alap stílus már létrejött. Az mmorpg sem a semmiből jött, hiszen annak az offine rpg-k az ősei.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.09.13. 08:42:13

Szóval a játékok egy fajta evolúción mennek át, létrejönnek kategóriák, de azok is módosulnak. Lehet koppintásnak nevezni a farm ville-t, de akkor a játékok 99%-a ilyen alapon koppintás. Még akkor is, ha állítólag módszeresen csinálják.

◄ViZion 2010.09.13. 08:42:28

Azért....csak fel kellene égetni a farmokat, megsütni a jószágokat, és megbecsteleníteni a menyecskéket... ugye? :)

Köcsög dolog kifejezetten a másolásra építeni egy céget, ez tény.

FPS fan vagyok, FPS és FPS között is óriási különbségek vannak (lásd Bug Company2 vs. bármi... vagy BF2142 vs ET:QW, stb...). Persze ezt csak az addictok érzik, másnak 'egyszar' az egész.

Szal. nekem is egyszar az összes farmos, állatgondozós, meg simlife dolog. De ettől lehet, h nem az... szal egy koppintás nem elég a sikerhez szerintem.

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.09.13. 09:59:12

szerintem minden farmos jellegű játék így néz ki, szerintem csak le akarják őket húzni azok a kicsik, akik nem vitték többre

mind a két bemutatott példánál a bal oldali szerintem sokkal jobban néz ki

Yasashi Tanuki 2010.09.13. 10:08:29

A szoftveriparban nem új ez a jelenség. Aki látta Számító emberek c. filmet az informatika korai hőseiről az tisztában van ezzel.

www.imdb.com/title/tt0168122/

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.09.13. 10:38:46

Annyit tennék hozzá, hogy amikor elkezdtem farmvillezni (nem tartott nagyon sokáig, úgy két hónap után lepattantam, amikor kiderült, hogy már napi 1-2 órát kéne klikkelgetéssel tölteni, akkor meg már inkább játszom valami értelmeset, vagy esetleg dolgozom :-D ), szóval utánanéztem, és egyből lejött, hogy a farmtown és még 1-2 játék előbb volt, rájuk néztem, és világos volt, hogy *ville egy az egyben lelopta.

Mit változtattak? Kiváló taktikai érzékkle megnyomták a közösségi vonalat: a *townban (úgy tudom) inkább chat jelleggel lehetett kapcsolatba lépni a többi játékossal, nem voltak igazán fontosak a személyes kötődések a játékmenet szempontjából.
A *ville-ben viszont, ha fejlődni akarsz, életbevágó, hogy beszervezd a barátaidat is aktív játékosnak (aki nem ismerné (boldog ember): pl. csak akkor lehet alapterületet növelni, ha van x hivatalosan is visszajelzett szomszédod)
A másik, ami (talán, ebben nem vagyok biztos) amit a zynga hozzátett, a RL pénzért tápolás, ami szintén nagyon alattomos húzás egy addiktívre tervezett játéktól - de persze nagyon jövedelmező.

bolhabetu 2010.09.13. 13:03:05

@Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?:
A Wolf3D meg egy Windows képernyővédőre épül. :)

algi 2010.09.13. 14:50:51

@Zabalint:

1. Nézd meg a fenti képeket! Tényleg pont ugyanúgy kell kinéznie az azonos kategóriába tartozó játékoknak? Lássuk, mi tartozik még ebbe a kategóriába! Mi a kategória neve? Farmszimulátor? Ott a Sim Farm, köze nincs ehhez kinézetben.

2. Olvasd el a cikket! Az egykori alkalmazott azt állítja, hogy kifejezetten szarul érezték magukat, amiért az volt az utasítás, hogy koppintsanak le más játékokat, és ne legyen semmi újítás. Szerinted ez a kategóriaazonosságról szól? Ki koppintotta le minden újítás nélkül a Dune2-t? Vagy akár a Doomot? Húszcsilliárd "Doom-klón" volt, de mégis mindegyikhez új grafikák, új háttérsztori volt. Még a Doom-kiegeknek (Final Doom) is írtak saját háttérsztorit, meg eredeti új pályákat csináltak. Szerinted egy kategória úgy alakul ki, hogy a kategóriaelső játékot változtatás nélkül lekoppintják? Nem. Az alapötletet meghagyják, és egy új játékot készítenek abból.

3. Szerinted az, hogy van hasonlóság a játékok közt máris azt jelenti, hogy egy másik játék egyazegybeni koppintása teljesen korrekt eljárás? A kettő nemhogy nem ugyanaz, hanem ég és föld.

A Warcraft vajon a Dune 2 koppintása? A Blackthorne a Flashbacké? Nem tudom. De ha egymás mellé rakod a két játék képét, akkor összetéveszthetetlenek.

szbszig 2010.09.13. 16:25:54

Ahaha!... :D

"THE ZYNGA 8-GAME CHALLENGE is here for one day only! Play all 8 featured Zynga games TODAY and be entered to win $1,000 in hourly drawings. We’re doing it on the hour, every hour, for 24 hours!"

mediocris 2010.09.13. 18:57:43

@Tesztelo.hu:

"Ezek szerint te mások véleménye/hallomások alapján nem nézel meg egy filmet?"

Ki mondta hogy nem nézem meg? Azt mondtam hogy nem feltétlenül fogok érte fizetni, vagy nem annyit :). Egyébként nyilván a saját véleményem alapján döntöm el hogy mit nézek meg (vagy mivel játszok) és mit nem. Ha érdekel akkor gyakran már a megjelenése előtt utánanézek, és abból hogy kikből áll a stáb, melyik stúdió, stb. nagyjából tudom hogy mire számítsak. Pl. az Avatarra kíváncsi voltam és ezért néztem meg, de konkrétan a Szlovákiából behozott Artisjusmentes CD árát sem lennék hajlandó rákölteni. Inkább meg se nézem. A Harry Potter első részét kölcsönkértem anno az egyik ismerősömtől amikor láttam hogy megvan neki DVD-n. Bár nem volt annyira rossz mint amire számítottam, a többi részt azóta se akartam megnézni (főleg a kanadai balhé után), nemhogy fizetni érte, pedig ma már csak pár kattintás lenne.

Játék: Az Avatar játéknak utánanéztem és tudom hogy szar. Pénzt természetesen szerintem az sem érdemel, de még a helyet is sajnálnám tőle a háttértáron.

nál 2010.09.13. 20:48:59

Nos, szerintem ez elég mocskos lopás, de megmondom, mi volt a hozzáadott érték: a Facebook platform.

Az igazság az, hogy azért is elég nehéz eldönteni itt az igazat, mert az FB app fejlesztés a másik farmos játék készítői előtt is nyitva állt. A Zynga természetesen 95%-ban csak a marketing gépezetből áll, de egész egyszerűen erről szól a gazdaság: ki tudja jobban megtalálni a potenciális vásárlókat/fogyasztókat. Nekik ez jobban ment, ez tény.

Hogy a volt munkatársak mit és hogyan kommentálnak, az természetesen fenntartásokkal fogadható, hiszen nem véletlenül kapták meg a "volt" jelzőt...

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.09.13. 21:40:34

@algi:
1. A példáim közül a Knights and Merchants is nagyon hasonlított a Settlers 2-3-ra. Mégis játszva jól érezhető volt a különbség. Én elhiszem, hogy ez a kettő játék nagyon hasonlít egymásra, jobban mint az én példáim, de a határt mégis hova tennéd? Egyébként a Barn Buddies is másolat akkor.

2. A farmos játékoknál 1 az egyben minden ugyanaz? Mert azt nem hiszem. Viszont egy kilépett alkalmazott azt mond amit akar.

3. Nincsenek éles határok, éppen ezért nem tudja bizonyítani senki hogy mi a lopás és mi az ami már egy külön játék. Egyébként meg az fog elterjedni, ami felkelti a játékosok érdeklődését.

"A Warcraft vajon a Dune 2 koppintása? A Blackthorne a Flashbacké? Nem tudom. De ha egymás mellé rakod a két játék képét, akkor összetéveszthetetlenek. "

A Warcraftot anno nevezték Dune 2 klónnak is, természetesen teljesen más a kettő játék. Ötleteket viszont vett át. Ha az ötletek 20%-a másik játékból származik, szerinted koppintás? És ha ez 50% vagy 90% akkor már az? Nem véletlenül mondtam, hogy ilyen alapon minden koppintás, ha ez az, és ez alatt nem azt értettem, hogy pl. a Warcraft szinte alig adott volna hozzá a Dune 2 ötletéhez, mert nyilván ott nagyobb a hozzáadott érték mint ennél. Viszont egy golf vagy egy kosárlabda játéknál már annál inkább hivatkozhatnának az elsők plágiumra.

De megmondom én mi egyértelműen a lopás. Ha textúrákat, forráskódokat vesznek át. De a hasonlósággal senki semmire nem megy.

mediocris 2010.09.13. 22:34:40

@Zabalint:

"megmondom én mi egyértelműen a lopás. Ha textúrákat, forráskódokat vesznek át. De a hasonlósággal senki semmire nem megy."

Ezek szerint akkor ha 94-ben van egy kis zenei formáció (egyszerűség kedvéért legyen a neve Prodigy) és mondjuk egy tehetségtelen DJ (legyen mondjuk Jeszy a neve) aki nem tud magától semmit kitalálni, de felkutatja magának a tehetségeket és lemásolja, akkor az teljesen ok? Tehát ha DJ Jeszy ezzel az ismeretlen szarral világhírű lesz és halálra keresi magát, a Prodigy meg megmarad ismeretlennek az teljesen rendben van? Valóban ezt akarja a társadalom? Ez a szerzői alkotómunka (és főleg a szerző szándékának) semmibevétele lenne. Ezeket a videókat ismered?

www.youtube.com/watch?v=6ZYLp5uX9Yw

A te véleményed szerint a DJ Jeszy - Voodoo People teljesen elfogadható jelenség lenne.

Lépjünk tovább. Jeszy bejegyezteti és mindenféle jogdíjakat és jogvédelmeket rak rá, hogy csak ő és csakis ő csinálhasson belőle pénzt, és ezt kemény kormánylobbival és jogászgárdával is megtámogatja. Az sem sokkal korrektebb ha megveszi 2000 fontért az eredeti jogokat a Prodigytől és onnantól kezdve ő csinálja belőle a milliókat.

És mi van akkor ha levédetnek pár szót. James Cameron pl. nem elég hogy konkrét részeket csak úgy átemelt már regényekből, még a neveket sem változtatta meg, de levédette még az Avatar nevet is, és pl. emiatt kellett Shyamalannak Last Airbender néven kiadni az Avatar sorozatból készített filmjét. Én azt hiszem értem mire célzol, de azért ezek annál némileg összetettebb fogalmak mint amennyire te gondolod.

Vagy pl. mi a helyzet azzal ha a szerző valamilyen szinten szeretné eltartani magát abból amihez jól ért, de fontos neki hogy eljusson minél szélesebb rétegekhez a műve. Lehet hogy havi 1-2ezer font bőven elég neki, amit a kiadóktól meg is kap, de ők csak a pénzcsinálással foglalkoznak és ellehetetlenítik a terjesztést. Copyright mellett a jogvédők mindig nagyon kiállnak, pedig szerintem a Copyleft legalább olyan fontos kell hogy legyen.

Egyébként gondold csak végig a Farmville példáját. Mennyi pénzt megspórol ezzel az üzleti modellel. Nem kell művészeket és kreatív embereket fizetni, csak pár alulképzett gépjobbágy kódolót, akik minimális bérér leprogramozzák ugyanazt mint a konkurencia. Reverse Engineering. Nem fejlesztünk, ellopjuk ahogy van aztán kész. Ennyi ennyi erővel neked se kéne dolgozni, csak odaállsz a bank bejárata elé és pofánvágod aki kijön és elveszed a pénzét. Aztán ha sipákol akkor megmondod neki hogy ő miért nem csinálja ugyanezt, neki is meglenne a lehetőse rá.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.09.14. 15:12:10

@mediocris:
Álljunk meg egy pillanatra. Én egy pillanatra sem foglalkoztam a zenékkel, mert az kissé más terület, a hozzá értők feladata megalkotni mi a lopás.

Viszont visszatérve a játékokra, vegyük most inkább az Age of Empires-t és a Cossacks-ot. Tény, hogy a Cossacks is rengeteg újdonságot tartalmaz az Ageofhoz képest, ám az amit te leírtál az ugyanúgy megállja a helyét itt is, hiszen az alap koncepciót már lefektették a korábbiak, nem csak az ageof, hanem vissza lehet vezetni ezt is a Dune 2-ig, mégsem fizetnek a Cossacks fejlesztői semmiféle jogdíjat a korábbiaknak. Tény, hogy nem klón, de mégis 90%-ban a koncepciót nem ők találták ki. Viszont ha fizetniük kéne az kb. olyan jelleg mint ha Newton törvényeiért fizetnének a feltalálók.

Az üzleti modellt pedig a volt alkalmazott teregette ki, honnan tudod vajon nem-e a rivális cég megbízásából jó pénzért? Tény, hogy hasonló játék, de pár különbséget már sokan elmondtak, pl. a szomszédok fontosság, amelyek nélkül nem lett volna ennyire sikeres a játék.

mediocris 2010.09.14. 17:14:56

@Zabalint:

"Én egy pillanatra sem foglalkoztam a zenékkel, mert az kissé más terület"

Egyáltalán nem ez a lényeg hanem a szellemi tulajdon. A kreatív tevékenység ugyanúgy alkotói munka zene, film és játék esetén is. Valójában elértünk ahhoz a ponthoz ahol már a programozás és a technikai megoldások nem adnak művészi értéket a játékhoz. Csak pénz kérdése és bárkinek lehet olyan játékmotorja amilyet kíván. Márpedig a gyakorlatból tudjuk hogy a Samsung mennyire hatékony tud lenni az alacsony gyártási költségekkel és a lemásoló céggyakorlatával. Annak idején mindenki az Intel processzorokat másolta, még a komcsi és japán cégek is. Képzeld csak el milyen lenne ha ma mindenki gyárthatna Intel klónokat, az Intel meg vért izzadva fejlesztené a processzorokat, míg a többiek olcsón lemásolják. Ha a szellemi munkát el lehet lopni, akkor lehessen az értéktelen tucatmunkát is, azaz magát a textúrákat és a forráskódot is. Szerintem ha valaki lenyúlja mások munkáját, akkor tőle is le lehet nyúlni az övét. Ha valaki ingyen használná a koppintott fizetős Zynga játékokat az ellen szerintem a Zynganak nincs joga tiltakozni. Álszent dolog lenne.

"a hozzá értők feladata megalkotni mi a lopás"

Baromira nem. Ezt a szoci téveszmét csak bedumálták a népbe. A társadalom feladata és mindig is a társadalom alkotta meg a szabályokat. Hogy a fenti téveszme még mindig él az emberekben azt bizonyítja hogy még mindig nem sikerült a demokrácia techet itthon kifejleszteni. És van még egy rossz hírem. Nincs hozzá értő ember. Olyanok vannak valamennyire jobban értenek hozzá, de van még egy rosszabb hírem. Nekik egyáltalán nincs beleszólásuk. Itthon a különböző lobbicsoportok, gazdasági és politikai érdekcsoportok (gyakorlatilag élősködő és gyakran bűnöző oligarchikus körökről van szó) döntik el ezeket a kérdéseket, aztán csodálkoznak hogy van akiknek nem tetszik, és megpróbálják lejáratni őket konkrét érvek nélkül.

"Viszont ha fizetniük kéne az kb. olyan jelleg mint ha Newton törvényeiért fizetnének a feltalálók."

Én tisztában vagyok vele hogy nincs éles és egyértelműen meghúzható határ a témában, és hiába ügyeskednek a jogászok, lehetetlen egzakt szabályokat lefektetni hogy mit lehessen és mit nem. Szerintem szükség van a szürke zónára. Azért szerintem van egy jól látható különbség aközött hogy valaki felhasználja más ötleteit hogy megvalósítsa a sajátjait és aközött hogy valaki egy az egyben lemásolja azokat hogy pénzt csináljon belőlük. Pl. a Prodigy, Moby, Yonderboi mind felhasználnak egy csomó részletet más zenékből, de a végeredmény érezhetően más lesz. Tudtommal a tudományos, bizonyításra váró elméleteket nem szokás levédeni, de a hasonló technikai eredményekre vonatkozó levédésekkel tele vannak a szabadalmi hivatalok. Ezek mind forintosítható levédések. Emlékszel még a H1N1 vakcinára. Valószínű az egész járvány egy kamu volt, az oltóanyag meg tiszta üzleti lépés. Hasonlítsd ezt össze Jonas Salk polio-védőoltásával. Ő nem védette le mert szerinte az az emberek tulajdona volt, de megtehette volna jogilag és rengeteg pénzt csinálhatott volna belőle. Nem mindenki ilyen jófej és pont ez okozza a bajt. Ha mindenki pénzt akar, akkor te hiába vagy nagyvonalú művészként, te is csak pénzért kapsz meg egy csomó fontos dolgot, és ez arra ösztönöz hogy te is pénzt kérj érte.

"honnan tudod vajon nem-e a rivális cég megbízásából jó pénzért?"

Igazából nem is érdekel. A Zynga lenyúlta azokat a programokat, a vezetőjük egy szánalmas alak, nekem ennyi bőven elég hogy lenyúljam a programjaikat ha olyan kedvem van. De nincs, mert nem érdekelnek.

"pár különbséget már sokan elmondtak, pl. a szomszédok fontosság"

Ugyanmár, ez egy közösségi feature. Semmi köze a játékmenethez, inkább a marketinghez és terjesztéshez van köze.

BushDoctor 2010.09.15. 13:30:46

mediocris :
1. Te ez a szocizás nagyon nem idevaló.

2. Borzalmas hosszú a kommented de alapvetően tévúton jársz, bár szemmel láthatólag imádod osztani az észt.
Játszottál te már valaha bármely zynga játékkal ? Mert ha igen, akkor hogy irhatsz ilyen butaságot, hogy a szomszédok fontossága nem a játékmenet része. Halgass egy kicsit és tájékozódj mielött nekiállsz világeszeként kiugrani az égő gépből a poroltóval a hátadon.

mediocris 2010.09.15. 21:37:08

@BushDoctor:

1. De, a szocizás nagyon idevaló, csak nem gondoltad végig. Itthon évtizedekig egy szocialista ideológia mögé bújtatott totális diktatúra nevelte fel (inkább agymosta) az embereket. Volt egy látszólagos rendszerváltás 2 évtizede, kicsit változtak a játékszabályok, de minden ment ugyanúgy tovább, az emberek még mindig ugyanúgy gondolkodnak, azaz sehogy. Ennek része hogy a "szakértők megmondják", mert eddig is megmondták és legalább nem kell gondolkodni. Egyszerű hazugság hogy megmondják hogy ezt kell tenned mert ez jó, ezt nem szabad, mert ez rossz. Ráadásul az egész nem ér semmit ha nem tudod mit miért teszel, akkor hogy tudná bárki felállítani az ilyen etikai alapigazságokat, és eldönteni mi lopás, mi nem az. Edward Bernays neve mond neked valamit?

2. "de alapvetően tévúton jársz, bár szemmel láthatólag imádod osztani az észt"

Egyrészt legalább önálló gondolataim vannak és nem csak másokét ismételgetem, másrészt fontosnak találtam a témát és ezért írtam róla annyit. Tudod az emberek ilyenek, ha fontos nekik valami akkor nem hagyják annyiban. Bár itthon úgy látom senkinek nem nagyon fontos semmi sem, legfeljebb a csordaszellem. Nem bánom a kritikát, viszont ha beleköt valaki a mondanivalómba akkor általában elvárok valamilyen vitát és érvelést. Ha nekem fontos akkor válaszolok rá, ha nem érdekel vagy megunom akkor meg nem. De ha egyszer más nem védi meg a véleményét... szóval szerintem többről van itt szó mint önelégült észosztásról.

"Halgass egy kicsit és tájékozódj"

Ezen azért mosolyogtam egyet, remélem nem bánod :).

"a szomszédok fontossága nem a játékmenet része"

Mert ez szerintem tipikusan egy feature, de nem is a nomenklatúra a lényeg. Szerinted ha valaki elkészíti mondjuk a Modern Warfare nevű játékot, és ezt akkor valaki jól lemásolja Contemporary Warrior néven, de beletesz mondjuk egy Battle.net szerű multiplayerfeaturet, akkor ő az istenkirály, az Infinity Ward meg menjen nyugodtan csődbe? Meg különben se tudom miről beszélek mer nem játszottam a Contemporary Warrior nevű szinte bitenként koppintott klónnal? Ja és Zynga fannek nem ér lenni, ahogyan Jobs fannek sem Epöl fórumon.
süti beállítások módosítása