HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Szerdai retro: Civilization

2010.08.25. 09:00 Stöki

Sid Meierről már volt szó a retrorovatban a Pirates! okán – és valószínűleg emlegetjük még majd néhányszor a mestert –, de mesterművéről, a Civilizationről nem esett még szó (pedig jó régen megszavaztátok). Persze kicsit önkényes mesterműnek kikiáltani egyetlen játékot egy olyan ember életművéből, akinek például a Railroad Tycoon vagy az említett Pirates! is megtalálható a CV-jében – a Civilization annyiban talán mégis kiemelkedik a Meier-korpuszból, hogy szokatlanul összetett volt, így megalapozta a stratégiai játékoknak azon ágát, amit egyszerűen csak négy X-szel jelöl a szaksajtó. A „4X” nevét négy angol ige, az eXplore, eXpand, eXploit és eXterminate adja, ami magyarul nagyjából így fordítható: felfedezni, terjeszkedni, termelni/kizsákmányolni (az exploitra nincs igazán passzentos magyar szó) és megsemmisíteni (mármint az ellenséget). Ez a négy játékfázis 1991 előtt nem igazán volt egyszerre jelen a stratégiai játékokban, de Meier szokásához híven mert nagyot álmodni – olyan nagyot, hogy a játék csak komoly belső harcok árán jelenhetett meg.

De ne szaladjunk ennyire előre. Inkább szaladjunk vissza, egészen 1982-ig, amikor Meier és bizonyos Bill Stealey megalapították a Microprose-t. Ők ketten a General Instrument nevű számítógép-forgalmazó cégnél találkoztak, és mivel Meier – aki szabadidejében már akkor is játékokat készített – éppen egy kezdetleges repülőszimulátoron dolgozott (Atari 800-ra), Stealey pedig tartalékos vadászgéppilóta volt a légierőnél, jól egymásra találtak.

A szerény, halk szavú Meier majd csinálja a játékokat, a harsány és vehemens Stealey pedig intézi az adminisztratív teendőket és a marketinget – ez volt az elképzelés a Microprose mögött, és remekül működött évekig. Amikor később szar került a palacsintába, Meier akkor is csak szép emlékeket emlegetett, ha a cégről kérdezték.

És még egy nevet be kell hozni a Civilization-sztoriba: Bruce Campbell Shelley-ét, akiről gyakran elfeledkeznek, amikor a játékot emlegetik, pedig ő volt a Civilization társfejlesztője. Shelley 1988-ban került a Microprose-hoz, ahol rövid időn belül Meier jobbkeze lett a fejlesztésnél, nem utolsósorban annak köszönhetően, hogy videojátékos pályafutása előtt igen nagy tapasztalatot gyűjtött össze táblás társasjátékok készítésével a patinás Avalon Hill cégnél (Shelley idősebb is volt, nagyjából 42 éves, amikor a Civ megjelenik, Meier 37). Ők ketten ritka jó páros voltak, ráadásul a játékiparnak abban a korszakában, amikor egy játék fejlesztési költsége nem került dollármilliókba, így viszonylag szabadabban lehetett kísérletezni. 1990-ben meg is jelent első közös gyermekük, a Railroad Tycoon, ami fordulópont volt a Meier-játékokban. Ez volt ugyanis a mester első olyan játéka, ami nem volt destruktív, nem kellett küzdeni benne senkivel, csak egy vonattársaságot felvirágoztatni. Meier és Shelley soha nem titkolták, hogy az egy évvel korábban, 1989-ben megjelent Sim City nagy hatással volt rájuk, és onnan lopták a békés-építkezős koncepciót.

Sőt, ezt a szemléletet próbálták bevezetni következő tervezett játékukban is, amiben a játékos már nem holmi szállítmányozási cég, hanem egy teljes civilizáció fejlődését irányíthatta a bronzkortól az űrkorszakig (a fenti videón Meier beszél a játékról). A Civilization első verziója tehát – Meier korábbi munkáin túl – erősen merített a Sim Cityből is, sőt a Populousból is, ami szintén 1989-ben jelent meg. Meier interjúiban gyakran emlegeti még inspirációk között a roppant népszerű területfoglalós társasjátékot, a Rizikót, azt viszont tagadja, hogy a játéka címével egyező korábbi játékok hatással lettek volna rá. Civilization néven ugyanis létezett már 1980 óta egy táblás társasjáték, de Meier azt állítja, nem játszott vele. Shelley viszont korábbi munkahelyén találkozott a társasjátékkal (naná, az Avalon Hill adta ki ezt is), de szerinte nincs sok hasonlóság a táblás és a pc-s játék között. Azért biztos, ami biztos, a program megjelenése előtt a Microprose megvette a Civilization nevet az Avalon Hilltől, hogy ne legyenek védjegyproblémák (később mégis lettek: 1997-ben az Avalon Hill bejelentkezett megint a névért, de nem kapta vissza). És még egy érdekesség: számítógépes stratégiai játék is volt már korábban Civilization néven. Még a játékipar beindulása előtt, 1971-ben a Harvardon egy lelkes egyetemista PDP-11 nagygépre írt egy kezdetleges, főleg a Rizikón alapuló 4X-játékot, az Empire-t – ezt két évvel később az Evergreen Állami Főiskola diákjai átdolgozták HP2000C mainframe-re, és ennek a verziónak a Civilization nevet adták.

Akárki is hatott akárkire, Sid Meier Civilizationjének első verziója nem nagyon hasonlított arra, ami végül megjelent. Meier általában egyedül kezdte el programozni a játékait, de a Civilization készülésekor még jobban magába zárkózott, a cégnél hónapokig senki nem látott semmit a játékból. Egyedül Shelley-nek mutatta meg a pc-re készülő program igen kezdetleges prototípusait, majd miután kettesben átbeszélték a hibákat és javítandó dolgokat, Meier visszavonult, programozott tovább és pár grafikai elemet is készített (egyébként ez jellemző volt a kapcsolatukra, Meier nagyra tartotta Shelley ötleteit, fontos döntéseket ritkán hozott egyedül). Nagyjából fél év kellett, hogy a páros belássa, rossz úton haladnak. A Sim Cityhez hasonló békés és valós idejű játékot akartak, amiben a játékos építkezik, mindenféle mezőgazdasági és egyéb zónákat jelöl ki, aztán nézi, ahogy fejlődik a civilizációja. Csak mint kiderült – és itt Meier saját szavait idézem a GamaSutrának adott interjújából –, a civilizáció fejlődését nézni nagyjából annyira volt izgalmas, mint nézni, ahogy a festék szárad. Több hónap munka után világos volt, hogy alapjaiban kell átírni a programot (lent kedvcsináló videó a végső verzióból).

Ez viszont nagyon nem tetszett a Microprose-alapító Stealey-nek, aki egyébként a cég vezetője is volt. Meier ekkor már hivatalosan nem volt a vállalatnál, nagyjából a nyolcvanas évek végén eladta a részét Stealey-nek, mert nem tetszett neki társa kockázatos üzletpolitikája (Stealey a pénzbedobós játéktermi gépekben is elkezdett nyomulni). Meier szerződéssel maradt a cégnél, méghozzá elég jó szerződéssel: kapott pénzt a játék fejlesztésére, egy nagyobb összeget, ha leadta a játékot és jogdíjat minden eladott példány után. Shelley a GamaSutrának azt nyilatkozta, hogy szerinte ez a szerződés tette lehetővé, hogy a Civilization megjelenjen, mert ha Meier még mindig alkalmazott lett volna, Stealey valószínűleg lelövi a projektet (mint ahogy a Railroad Tycoon 1990-ben tervezett folytatását is lelőtte). A derék tartalékos pilóta Stealey ugyanis úgy képzelte, hogy Meieréknek szép sorban szállítaniuk kellene a repülőszimulátorokat, nem holmi civilizációsdival kísérletezni. Végül azért engedett, de kikötötte, hogy a párosnak előbb a Covert Actiont kell megcsinálnia. Amit persze Meierék rühelltek, hiszen a szerelemprojektjüket kellett félretenniük, hogy készüljön egy nem túl emlékezetes titkosügynök-menedzserjáték.

A kényszerszünet azonban jót tett a Civilizationnek, Meier és Shelley átgondolták a játékot, és amikor befejezték a Covert Actiont, átszabták az egész programot. Ekkor lett a játék körökre osztott, és ekkor jelent meg benne a küzdelem más civilizációkkal – akárcsak a harci egységek és a körökre osztott társasjátékok több eleme. A korábbi zónázásból csak a telepesek (a szekérikonnal jelzett egység) képességei maradtak, az öntözőcsatorna-ásás, útépítés meg a többi. Ekkortájt született meg a híres „tech tree” is, vagyis a játék során feltalálható vívmányok hierarchiája az ábécétől az űrhajózásig. Azt hihetnénk, hogy ehhez Meier beleásta magát a történelembe, de éppen ellenkezőleg: szinte semmilyen kutatómunkát nem végzett, mert azt akarta, hogy olyan ismeretek köszönjenek vissza a játékban, amik az átlagembereknek megvannak. Egyébként a tech tree volt az egyik ritka játékelem, amiben Meier és Shelley nem értett egyet: Shelley még több, részletesebb találmányt és vívmányt akart, de Meier nem hagyta ezt (a lenti videón példa egy jól kiépült civilizációra).

Ezután megint veszekedés jött a Microprose-zal: a játék eljutott abba a fázisba, hogy már másoknak – grafikusoknak, tesztelőknek – is dolgozniuk kellett volna rajta, viszont a cégnél elég nehezen sikerült munkaerőt találni erre. Ennek oka egyszerű volt: a Microprose alelnökének nem volt érdeke, hogy a Civilization elkészülését siettesse, mivel azután ő nem kapott példányonkénti jogdíjat, a cég más játékai után viszont igen, így inkább azokra csoportosította a jómunkásembereket. Végül állandó viták és kisebb balhék árán azért sikerült nagyjából tervezett időre befejezni a játékot. Az utolsó módosítások között volt például a térkép méretének csökkentése (az eredeti túl nagy volt Meier szerint) és a játék saját enciklopédiája, a Civilopedia, amit Shelley írt meg.

A játék 1991 végén, szinte fű alatt jelent meg, mert a Microprose alig költött valamit a reklámjára. De a szaklapok azonnal felkapták, áradoztak arról, hogy ennyi csoda hogyan férhet három megabyte-ba. Több raklapnyi díjat elnyert a program, így végül szép üzleti siker lett (hogy pontosan mennyit adtak el belőle, azt nem tudom, de a teljes eredeti Civilization-franchise bőven nyolcmillió fölött jár). Azon túl, hogy a program szép példája volt a kiforrott 4X-játéknak, azért is lehetett ennyire sikeres, mert a véletlengenerált pályákon szinte bármennyiszer újra lehetett játszani. A Civilization így igazi félév-torpedó volt, sok főiskolást döbbentett rá arra, hogy a négy legveszélyesebb szó, ami vizsgaidőszakban elhangozhat: „csak még egy kört”. Hogy valamiért mégis akadékoskodjak, egy emlékezetes furcsaságot hadd elevenítsek fel: az egyes harci egységek megütközésekor is volt némi szerepe a véletlennek (akárcsak a Rizikónál), így hamar elhíresült a „falanx legyőzi a tankot” jelenség, amikor egy gyengébb, korai korból származó csúzlis katona lezúzta a modern harcigépet. Szerencsére ez azért nem volt olyan gyakori.

A játék megjelenése után nem sokkal a Microprose-nak befellegzett. A játéktermi nyomulás nem jött be, a szimulátorok sem hasítottak már úgy, mint régen, ezért Stealey végül eladta a céget a Spectrum Holobyte-nak, majd 2001-ben a Hasbro végleg beolvasztotta az Infogramesbe. Bruce Shelley (balra) a cégtől az Ensemble Studioshoz került, ahol egészen a stúdió tavalyi megszűnéséig tanácsadó volt, az Age of Empires sorozatot többek között neki köszönhetjük (legutóbb pedig a Settlers 7-ben közreműködött). Meier pedig 1996-ban többedmagával megalapította a Firaxis Gamest, azóta ott ontja kollégáival a körökre osztott csodákat.

És persze a Civilization története is folytatódott és folytatódik még idén is. A játék után Meier még a Microprose-nál elkészítette a Colonizationt, aztán a hivatalos folytatásba, a Civilization II-be is besegített, bár ez már inkább Brian Reynolds játéka volt. Aztán 1995-ben jött a multiplayeres Civlization CivNet néven. A harmadik és a negyedik rész már a Firaxisnál jelent meg, pár hét múlva pedig tőlük jön a Civilization V is, amiben Meier továbbra is inkább csak tanácsadó, mint vezető fejlesztő, de azért nagyon pöpec játéknak ígérkezik. És persze voltak még nem hivatalos Civilization játékok is, egyrészt annak köszönhetően, hogy az Activision sikeresen perelt a névhasználatért, és Civilization: Call to Power néven készített két nem túl emlékezetes klónt, másrészt azért, mert a rajongók is hozzátették a maguk két centjét a sorozathoz. A házi barkácsmegoldások közül a FreeCiv nevű, nyílt forráskódú Civilizationt kell mindenképpen megemlíteni, illetve a C-evót, ami egy Delphiben készült mutáció.

Hú, nagyon sokat lehetne még mesélni a játékról, de itt most legyen elég ennyi (kommentekben jöhetnek persze kiegészítések). Nekem régi nagy kedvencem, amíg nem volt Heroes of Might & Magic, nagyon sokat játszottam vele. Sok linket most nem adok, mert már a cikk közben is linkelgettem, de aki kipróbálná az eredeti játékot, itt talál egy működő verziót. Ez a hivatalos Civilization-honlap, aki pedig a rajongói oldalakban merülne el, itt kezdje. A következő héten megint hardveres retrózás lesz, szóval a lenti szavazás eredményéről két hét múlva olvashattok. Az biztos, hogy 8-bites klasszikusról lesz cikk.

163 komment

Címkék: retro civilization sid meier microprose heti retro jatek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr512245445

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

idiotapocs 2010.08.25. 09:07:29

A nagybetűs Játék! Első PC-men ez volt a legkomolyabb game ami még épp elfutott. Valami Turbo XT volt, EGA monitorral. Ha jól emlékszem a minimum követelmény 286-os volt, szóval erősen csodálkoztam hogy elindult, cserében rongyosra játszottam. :D Más kérdés hogy akkor még fiatal koromnak, és foghíjas angoltudásomnak köszönhetően örültem ha eljutottam addig hogy muskétásokat tudtam gyártani :) Na most megyek elolvasom a cikket! Köszi!

Arilian 2010.08.25. 09:18:51

Hát nekem ez még csak a Középsulim próbálta szétvágni, sokat nem aludam közben :)

rootshaper 2010.08.25. 09:32:58

nekem ez kimaradt... meg ugy az osszes Civ epizod. es sajnos a cikk se hozta meg hozza a kedvemet.

Dester 2010.08.25. 09:42:07

ÉVEKIG nyomtuk, a haverom (neki még csak C64-e volt) szinte minden délután jött át játszani a szomszédból. Talán ezzel a játékkal játszottam életemben a legtöbbet. Még néhány éve is elővettem (szigorúan az első részt) és megpróbáltam végigcsinálni. Botrányos, mennyire gyenge voltam. A középkorból épp csak lábaltam kifelé, amikor az ellenfél már űrhajókat épített. Sokat felejtettem... Nagyon várom már az új részt, állítólag az visszahozza a régi rész hangulatát. :)
(Én az alábbi konfiguráción kezdtem vele játszani: IBM PC XT 4 (négy) MHz, 1 MB RAM, Ad Lib hangkártya, EGA monitor, 40 MB Seagate MFM vinyó, mikrokapcsolós (értsd: kattogós) billentyűzet, ahol még kézzel volt felcserélve az Y és Z gomb, valamint 3 gombos soros Artec egér. A fiatalok kedvéért: nem, NEM írtam el egyetlen számot vagy mértékegységet sem...)

thinkEdem 2010.08.25. 09:52:07

Bár civvel nemigen játszottam, az egyik legsikerültebb civ-klón (?), a Master of Magic szerintem említést érdemelne...

Komavary · http://orokorom.freeblog.hu 2010.08.25. 10:00:52

Nagy élmény volt visszatérni rá DSen.

2010.08.25. 10:09:28

Én is évekig játszottam ezzel. Akkor hagytam abba, amikor 101%-osra teljesítettem a játékot nehéz fokozaton (nagy mázlival, sok visszatöltéssel, de még a középkor elején kiírtottam mindenkit). Közben az egyik várost megtámadó csatahajómat (battleship) legyőzte egy putriban védekező ládzsás alakulat... na az betett.
Amúgy szerintem hiba volt, hogy ha valaki eljutott a lőporig, akkor tudott muskétást csinálni, közepes védekező erővel, de egy városfallal körülvett (+100% talán) városban + beásva (+50% ?) annyira sok lett a védelmi pontja, hogy csak nagy áldozattal, vagy tankokkal/atommal lehetett kinyírni.
Ja és az egységeknek nem volt életerejük, ha vesztett, meghalt. Na ilyenkor kilép, újraindít, load.
Masters of magic nagyon jó volt, de a civ 2 és a coloinization is nekem mind bejött.

2010.08.25. 10:17:02

Érdekes volt még, hogy nyelvtudás, leírás és help hiányában mennyire más volt játszani. Hónapok után is találtunk még új dolgokat, pl.: ha kiveszel egy embert a termelésből egy városban, akkor azt át lehetett alakítani "entertainer" (=elvis figura), tudós vagy adószedő lehetett belőle. Jó volt, hogy mindenre több megoldás van.
Volt jópár cheat és trükk, én csak az egyik "legálisat" használtam, azaz kereskedő karavánokkal fel lehetett gyorsítani a világ csodáinak építését (nemeg sok pénzzel, de annyi sose volt). És mivel majdnem mindet én építettem meg, a nép elégedett volt, és nem kellett a felkelésekkel foglalkozni, amik elég gázosak voltak, de meg lehetett oldani katonai vagy társadalmi (államforma váltás) módszerrel is, vagy "elvis"-ek bevetésével.

TH 2010.08.25. 10:39:08

Hát ez tényleg alap játék. Én csak egy cheat-et használtam: átírtam a pénzt maxra a mentett állásban, hogy ne zavarjanak holmi anyagi problémák a fejlődésben. :-)

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.08.25. 10:48:48

A kilencvenes évek elején terjedt egy magyar fordítása is:
"Szerintem fejlesszunk Foldmuveles hogy epithessunk Magtar" (stb.)
...a rodoszi kolosszus "Bazinagy", Shaka Zulu pedig Simon néven futott benne. Erre emlékszik még valaki? :)

idiotapocs 2010.08.25. 10:57:16

@thinkEdem: Egy picit hiányérzet bennem is van, hogy az Alpha Centauri sincs említve, bezzeg a fos Call to Power igen :)

moli 2010.08.25. 11:00:26

erdekes, hogy ma mar nem megy a korokre osztott taktika/strategia, pedig epp a korre osztas hozza magaval az emlitett "csak meg egy kort"-szindromat, mikor az ember nem tud elszakadni a geptol. egy realtime jatekban konstans az elmeny, nem loketszeru, igy joval konnyebb otthagyni.

DrBala 2010.08.25. 11:06:02

Hát igen... Az egyik legnagyobb klasszikus, még ha nem is rajongtam a körökre osztott játékokért.
Viszont valóban érdemes megemlíteni az egyik legjobb klónt, a Master of Magic-et.

paráznabillegető 2010.08.25. 11:17:54

@moli: nehéz újat kitalálni.
a 4x bizony elég komplex kategória.

KenSentMe 2010.08.25. 11:21:19

Eszméletlenül jó játék.. még úgy is, hogy sose váltam profi játékossá, megmaradtam töltögetős kocka lámának:) .. Emperorban nyomulva és az oroszokkal kezdve Earth térképen némi kis load/save-el ki lehet irtani néhány kör alatt a németeket, franciákat, görögöket, rómaiakat.. és így már BC3000-re lehet 5-6 városunk, ami akkora előnyt ad az embernek, hogy onnantól kezdve átlagos játékismeretek birtokában elrontani sem lehet.. építesz chariotokat, fejlesztesz, elfoglalod ázsiát és afrikát, aztán tankokkal amerikát is..

én mindig így szerettem nyomulni, és így is szoktam, ha esetleg újra előveszem olykor-olykor. Mindent összevetve azért lényegesen jobb élmény, mint nézni, ahogy a festék szárad:).

Ja, és azt nagyon sajnálom, hogy a Civ1-ben van globális felmelegedés, viszont nincsen benne nuclear winter. (Ugye nincs benne?)

Savior 2010.08.25. 11:21:47

Kis nyelvtannácizmus: "(legutóbb pedig a Settlers 7-ben közreműködött)" => vagy kimaradt az is, vagy működött közre...

Amúgy szerintem sem volt rossz játék, de nem bírtam rávenni magam, hogy egynél többször végigjátsszam. Bezzeg a Pirates!

Cadaver!! 2010.08.25. 11:29:30

Mekkora játék volt! Sok felejthetetlen élmény fűződik az 1. részhez. Az egyik legemlékezetesebb az volt, amikor az egyik ellenfél megadta magát. Mindenki mosolygott a diplomáciai képen, felajánlották az összes pénzüket, a szöveg végén zárójelben volt írva az összeg: 0 arany. :D

A repülő egységeket sose szerettem, valahogy mindig elhullottak, csak felderítésre használtam őket. A csatahajót viszont imádtam, nuke után talán a 2. legnagyobb támadóerővel rendelkezett(18, ha jól homálylik), simán végig lehetett verni az összes tengerparti várost 1 darabbal, csak elfoglalni nem lehetett, de miután az összes védekező egységet agyon verte a városban, csak be kellett masírozni.

röntgenszeműlány 2010.08.25. 11:30:08

Az Alpha Centaurit valóban amatőrség kihagyni a folytatások közül. A Master of Magic külön cikket érdemel. Az exploit pedig ebben az esetben egyértelműen kitermel.

Arcturus 2010.08.25. 11:31:13

A Civ IV az egyik legjobb játék. Szerintem a grafikája is gyönyörű, mert egyszerű és letisztult az egész. Utálom a cirádás szélű, agyon grafikai effektezett játékfelületeket, megterhelik a szemet.

Master of Orion volt már?

helixpomatia 2010.08.25. 11:34:23

Ó, anyám a legjobb.. .valaha volt legjobb :) A Panzer és ezen játék minden egyes gépemen fentvolt, van és lesz is :) Sőt, más a mobilomon is rajta figyelnek :)

helixpomatia 2010.08.25. 11:36:40

@Kurgan: Igen, az volt a trükkje, hogy a megfelelő ütemben kellett revolution-t nyomni. mondjuk republic- volt a maximum nálam, már az is túl nagy liberalizációt eredményezett. Mi az hogy egy falu nem akar eltartani 4-5 harci szekeret? :)

drazsé 2010.08.25. 11:40:00

huh, a drága jó civ...

hihetetlen, kik játszottak vele (most így hirtelen: faterom, aki egyébként nem nagy híve a számítógépes játékoknak, akkor a könyvtáros még gimnáziumban)

igen, csak még egy kört, megvolt nekem is

klónok tekintetében a masters of magic, master of orion 1-2, colonization volt meg - vagy legalábbis hagyott mély emlékeket

drazsé 2010.08.25. 11:40:52

@VRbagoly:
viszont volt fallout, amit fel kellett takarítani

Véé 2010.08.25. 11:43:56

Nagy kedvenc, a szövegek txt-ben voltak, simát lehetett megmagyarítani a játékot. De szép volt.

flimo13 2010.08.25. 11:45:10

Best. Game. Ever. Már csak azért van windowsom, hogy a civ5-el tudjak majd játszani.

skaven 2010.08.25. 11:46:35

master of magic volt a legkiralyabb akkoris! :)
egeszen addig, amig nem jott ki a heroes3...

helixpomatia 2010.08.25. 11:47:55

Nektek is működött az alábbi algoritmus?
Setlerrel Gyors városalapítás, militiával felderítés. Közben adó le 10-20 százalékra, hadd pörögjön a tudomány: gyors bronz és masonry, (szigetek esetén writing->mathemetics->astrology-> így fregatt, szárazföld esetén wriring-> The wheel) Aztán Phalanx építés, majd egy settler,akivel új város ahol ugyan ez előröl. Majd az egész a végtelenségig :)

2010.08.25. 11:50:06

Masters of orion 2: tééényleg, na az is még állati jó volt...(az 1 az felejthető szerintem) szintén hónapokig játszottam vele, legalább olyan jó, mint a CIV, csak még az űrcsatákkal tovább lehetett fokozni, egy-egy jó hajóval vesztes meccseket megfordítani.
Kiváló tech tree, egymást kizáró technológiákkal, stb.

Imiface · http://zenezenezene.blog.hu/ 2010.08.25. 11:50:35

Középiskolás koromban, a '90-es évek végén akadtam rá a Civ-re, mint nagy klasszikusra. Pedig akkor már sokkal újabb játékok is elfutottak a gépemen, én mégis éjszakákat töltöttem el mellette...

Sok egyéb mellett nekem a palotaépítés is nagyon tetszett benne...:)

Radio Silicon 2010.08.25. 11:52:18

@Kurgan: Az erősen védett vérosok ellen segített a kiéheztetés (pl. lovagokkal körbevettem a várost és szépen felszámoltam az utakat, öntözést, bányákat). Ilyenkor legyengül annyira, hogy nem tud sokáig ellenállni, de persze ehhez több kör kell. Ami még segít persze, hogy találd meg a salétrom lelőhelyét és dúld fel az oda vezető utat. Aztán, ha sikerül legyőzni a muskotályost, akkor már nem tudnak a városban többet építeni és maradnak a lándzsások, ami meg gyerekjáték.

Chain-Q · http://charlie.amigaspirit.hu 2010.08.25. 11:58:54

Valami 16 Mhz-s 286-os gépen toltam, mono VGA-n, de EGA módban, mert akkor kontrasztosabbak voltak szürkeárnyalatok, ami jobban látszott monoban... :) A gép a zalaegerszegi Megyei Könyvtár olvasói gépe volt, kb. 92-93 magasságában. Floppyn vittem, minden alkalommal fel kellett másolni, mert kb. hetente egyszer letöröltek a gépről mindent. :) Akkor otthon még "csak" kazettás C64 volt. Mekkora isten volt, bár a vége fele már súlyos fél-egyperceket gondolkodott a gép egy körön. :) Mivel nem csak én jártam oda Civezni, később hosszan tartó barátságok is születtek ilyen módon. A könyvtárosok persze utáltak minket, és mindenféle szabályt hoztak, hogy ne maradhassunk órák hosszat, mi meg persze mindenféle módszereket vetettünk be, hogy mégis. (Pl. felváltva játszottunk félórákat, stb.) Those were the days...

Később már saját gépen megvolt a Colonization is, Masters of Orion alap, még később a FreeCiv is, természetesen.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.25. 11:58:59

@Kurgan: A kor szintjén elég fejlett modellezzéssel bírt. Ne mai szemmel ítéld meg. Amint megszereztem a CiV II az első részt ejtettem. A CiV után is CiV II-őt toltam jó ideig. a III nem érdekelt..

labi 2010.08.25. 11:59:53

Jahm, jöhetne egy Masters of Magic, félévente előszedem, de valahogy mindig Rjak-kal (remélem így írják a leggonoszabb varázsló nevét) játszom. Éppen most is... :)

bazs 2010.08.25. 12:02:06

Jajj, a főiskolás évek. Reggel be a laborba, csak egy kör CIV előadás előtt. Milyen előadás is lesz? Ja, az nem fontos... és már este is volt. :)))

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.25. 12:02:23

@Kurgan: Az, hogy az entertariner átrakható mássá, arra én teljesen véletlenül jöttem rá. Egyszer véletlenül melléklikkeltem. Akkor néztem, hogy WTF! :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.25. 12:08:11

@Radio Silicon: Az első részben csak fel kellett találni dolgokat. Ha megvolt a tech, akkor építhetted az egységet. A térképen levő erőforrások csak plusz pajzsokat adtak. Salétrom nem is volt asszem az elsőben.

andben 2010.08.25. 12:09:02

Nálam fordítva volt. Először játszottam heroes of might&magic-al és azt hittem h annál hosszabb játék nincs!
Aztán egy szobatársam megmutatta a civ3-at...!

Borzalmasan hosszú! Ráadásul én szeretem "jó szinten" játszani a játékokat és így a leghosszabb (XL-es?) pálya legnehezebb fokozaton egy hét volt és akkor semmi mást nem csináltál! Se egyetem se semmi!
Csak az volt 2 nap amíg még kezdő államként felsorakoztasd a sereged h nekirohanj az első szomszédnak a 3. napon kb. !

Azóta már se heroes se civ3 meló mellett! Az utolsó ilyen monstre körökre osztott járék a hearts of iron2 volt! pár éve!

Majd esetleg ránézek a civ4-re, de ilyenkor mindig az a bajom h "jó szinten" úgyse tudnék már játszani pötyögni meg nem akarok!

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.08.25. 12:09:35

Én a fél életemet töltöttem ezzel. Ebből, meg a Transport (nem Railroad) Tycoonból tanultam angolul :). Arra egyébként alkalmas, nagyon szép angolsággal vannak írva a szövegek.
A save file hexa editorral (Volkov Commander) megnyitása, pénz FF79-re átírása, majd a játékba visszalépés 20 másodperc alatt is ment.
Mondjuk én ezt Simcity módban játszottam inkább, tetszett, hogy egy sokmilliós lakosságot tehetek boldoggá és fejletté. Hát nem éri meg azt a néhány csalást? :)

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.08.25. 12:10:27

@helixpomatia: Na igen, engem is ez a játék vezetett rá az örök érvényű igazságra, miszerint csak diktatúrában lehet normálisan kormányozni :)

Sir Galád (már foglalt) 2010.08.25. 12:10:58

exploit - kihasznál. Lásd kihasználod az erőforrásokat (természeti, emberi, stb.)

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.08.25. 12:13:47

Ja igen, a colonization is megvolt, abban egyáltalán nem kellett csalni a pénzzel. Anélkül is simán ki lehetett kiáltani a függetlenséget, a custom house meg hozta a pénzt rendesen.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2010.08.25. 12:21:56

Őőő Steel Panthers volt már itt? Civ2 mellett másik nagy kedvencem.

larry 2010.08.25. 12:46:52

@VRbagoly: emperor fokozaton csak egyszer sikerült végigvinnem. Föld, mongolok, rengeteg visszatöltés, és az a cheat, amikor ha a settlernek utasítást adsz, rákattintasz majd ezt még párszor megteszed, egy kör alatt befejezi a dolgát. Így is csúnya atomháborúban vertem csak meg az Észak Amerikába visszaszorult angolokat, valamikor 1970 magasságára.

dylan73 2010.08.25. 12:48:07

Van a Civ, és van a többi játék :)

G46 2010.08.25. 12:50:15

Üdv!
Emlékszem, a legelső gépünkön megvolt. 99-ben talán, 300-as Celeron. Haver jött át, Heroes of Might and magic 3-mal, h. mekkora kirájság, ezzel jáccál, ecsém. Engem valahogy a H3 akkor nem ragadott meg (pedig fantasys vagyok keményen) mondom, itt a Civilization. Amikor elsős gimnazista lettem, az összes srác ezzel játszott, ott lelkendeztek, h. mekkora atom, és nekem is bejött. Emlékszem, fordítottam szótárral az egyes területtípusokat, h. mi mire jó. Szal megmutatom a havernak, az húzza a száját, micsoda gagyi grafika, mi ez az izé, azért csak leült, egy óra múlva megy a busza, jó, addig eljátszogat. Kb. 55 perc múlva: basszus, mindjárt elmegy a buszom, de a rohadt oroszokat azért is leverem! Mondtam neki, mit izél itt, 2 kislemezre ráfér. Úgyhogy hazavitte...
Szal igen, volt egy hangulata, én sosem voltam profi, de nagyon kellemes játék volt. Viszont sose csaltam, meg vissza se töltöttem, csak mert a tankomat levágta pár lovag :)

Kampec 2010.08.25. 12:54:25

a Civ IV-el a játék egy olyan reneszánszot élt meg ami ritka az ilyen folytatásos játékoknál, kiegészítőkkel együtt nagyon kiforrót játékmenet, amit az eredeti koncepcióból ki lehetett hozni, azt ez a rész kihozta szerintem! Amikor megjelent jó pár hónapig volt jellemző az, hogy amíg bírtam a héten csak 2-3 óra alvás után mentem dolgozni...

A CIV 5 több minden is el fog kanyarodni az eredeti koncepciótól már, meglátjuk mi sül ki belőle.

Továbbá időközben megjelent az első konzolos változat is a CIV IV nyomán, a CIV Revolution, ami egy butított civ volt és Meier szerelemgyereke ha jól tudom... feltételezésem szerint mérsékelt sikert ért csak el, de konkrétumot nem tudok erről mondani.

báró Leopold 2010.08.25. 12:55:05

@andben: a Hearts of Iron nem körökre osztott.

A Civen látható a legjobban, hogy "felnőttem", hisz anno még chieftain fokozatnál nehezebbet nem vállaltam be, a IV-et viszont emperor alatt nem is játszom már:-). És már csak egy hónap és jön a Civ V, illetve utána nem sokkal a Civ Facebook is.

Thrasher 2010.08.25. 13:01:37

zseniális alapmű, a Colonization, és a Civ IV a legjobb kölykei

sertésmájkrém 2010.08.25. 13:03:28

Köszi a cikket :) Végre civ.

Viszont ez a vörös posztó a szememben: mi a bánatos p-ért ne győzhetné le a phlanx a tankot?

Megfelelő terepen?

Azért mert azt tanknak hívják?

Mintha nem lett volna elég példa a történelemben a kőkori fegyverekkel küzdők győzelmére a modern hadviselés fölött. Ritka, de nem ritkább mint ahányszor a tankjaim elvéreztek a dzsungelben védekező elavult egységeken.

pizzaboy 2010.08.25. 13:03:57

Én Amiga500-n játszottam vele, vicces volt, hogy egy térképet kb 10 percig generált, addig lehetett nézni a Föld kialakulását egy kis videóban:)

sertésmájkrém 2010.08.25. 13:04:56

Köszi a cikket :) Végre civ.

Viszont ez a vörös posztó a szememben: mi a bánatos p-ért ne győzhetné le a phlanx a tankot?

Megfelelő terepen?

Azért mert azt tanknak hívják?

Mintha nem lett volna elég példa a történelemben a kőkori fegyverekkel küzdők győzelmére a modern hadviselés fölött. Ritka, de nem ritkább mint ahányszor a tankjaim elvéreztek a dzsungelben védekező elavult egységeken.

AlexWolf 2010.08.25. 13:09:34

Nem úgy volt eredetileg, hogy a Civ 5-ben nem csak egy bolygón (direkt nem írtam Földet) lehet majd játszani, hanem a Spore-hoz hasonlóan egy bizonyos fejlettség után a Galaxist kell kolonizálni(és átmegy a játék Alpha Centauri-hoz hasonló technológia fejlesztésbe)? Mintha régen lett volna erről egy videó.
De most mintha csak annyi változott volna, hogy szebb a grafika, de amúgy Civ IV.

z666 2010.08.25. 13:10:57

A Civ 2 volt talán minden idők legjobb számítógépes játéka. Kiküszöbölték a "falanx elbánik a tankkal" dolgot.
Rengeteg időt eltöltöttem (elb*tam) vele.
A végén ott tartottam, hogy a legnehezebb fokozaton 4000 év előnyt adtam a gépnek, hogy legyen esélye... :) (Igaz, ilyenkor néha szükség van pár atombombára.)

A Civ 4-ben rengeteg érdekes újdonság van, de mégis talán egysíkubb kicsit...
Azért a Civ 5-re kiváncsi vagyok!

Gabor73 2010.08.25. 13:14:39

Az eredetit éveken át nyúztam.
Most a gépemen FreeCiv fut, szoktam is vele játszani (Vista alatt nem tud menteni + néha lefagy, úgyhogy vicces vele játszani :) )

De legnagyobb királyság a Civ IV volt.

DrFjord 2010.08.25. 13:17:09

A legnagyobb kedvencem a szupervárosok építése volt a Civben. MErt karavánokkal egy egység kaját is lehetett vinni a kicsi farmervárosokból, nagy (30-as, ha jól emlékszem) megapoliszokba, akik magukat már nem tudták volna eltartani. Ezt egyébként hiányolom az újakból, mert szerintem reális dolog lenne.

helixpomatia 2010.08.25. 13:27:40

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: Igen, igen, csak Türannusz alatt azért nem pörgött sem a gazdaság, sem az ész... :)

helixpomatia 2010.08.25. 13:29:44

@sertésmájkrém: azért ne essünk át a paci másik oldalára. Hogyan győzné le a phalanx a tankot? Bebökdös a lándzsával a kémlelőnyíláson ?:)

napifilm 2010.08.25. 13:30:22

én XT-n nyomtam kb 4-5 éven át a 90-es évek közepén. Akkor nem is játszottam semmi mással.
Emperorban 266% volt a csúcsom. Azóta sem találtam hasonló játékot, ami ennyire megfogott volna. Majd nyugdíjasként, talán.

hcrules 2010.08.25. 13:34:23

Nekünk még nem volt gépünk, kunyeráltam valahonnan pár lemezt, és akárhova mentünk vendégségbe felraktam, és folytattam ahol utoljára abbahagytam :) Nagyon várom az V. részt is!

A nép fia 2010.08.25. 13:34:57

A CivIII megvan a mai napig a gépemen, tegnap is toltam egy "gyors" menetet (kikaptam a németektől kb. 40 perc után), és azt hiszem, megvan az esti programom is.

A 4. rész nagyon nem tetszett, az 5.-et ki fogom próbálni, de nem hinném, hogy úgy el fog varázsolni, mint a 3. rész.

moli 2010.08.25. 13:36:49

@helixpomatia: pl. vagy elfedi a kemlelonyilast, hogy ki kelljen nyitni a tetot. vagy becsalja egy szakadekba. vagy immobilissa teszi es tuzet gyujt ala. vagy ...

The Drunken Master (a.k.a. Eltiron) 2010.08.25. 13:37:42

Civ I. überrulez: 386 SX(!) gép, mono VGA, PC-speaker... Azt hiszem ez volt az a játék, ami előtt a legtöbbet ültem egyhuzamban (úgy 40 óra körül van a rekordom)és a legtöbbször csináltam végig. Folytatásai és klónjai folyamatosan halványodtak; egyiket sem csináltam végig, egészen addig, amíg a múlt héten(!!!) fel nem raktam a 4-est, azóta megint a régi effektus jött elő: na még egy kört...

verticallife · http://verticallife.polomania.hu 2010.08.25. 13:50:23

Hány éjjelen keresztül gubbasztottam a gépem előtt sötétben, várva hogy meglegyen már végre a következő fejlesztés, és abbahagyom ha még a következő várost elfoglalom, stb...mostanában a civ3-mal szoktam tolni, szerintem az a legjobb folytatás

Atrox 2010.08.25. 13:52:05

@AlexWolf: "De most mintha csak annyi változott volna, hogy szebb a grafika, de amúgy Civ IV. "

Néhány különbség Civ IV és V között:
- Nem lesz vallás (legalábbis az alapjátékban)
- Nem lesz kémpont/kémkedés (legalábbis az alapjátékban)
- Hexa táblán megy a játék
- Egy területen csak egy egység állhat
- Az íjászok, katapultok, ágyúk és egyéb távfegyverek közelharcban alig érnek valamit, viszont több mező távolságra képesek lőni
- Jobban kidolgozott a területek harci módosítója (pl.: dombtetőn álló íjász uralja az összes területet 2 mező távolságra, megközelíteni szinte lehetetlen)
- A városokban épületenként tehetsz munkásokat, minden épületbe másmilyet, akik ezáltal teljesen más dolgokat termelnek (kb. mint a colonizationban)

Azért én látok különbséget :)

Conan a barbar 2010.08.25. 13:54:50

Nem teljesen ide vag, de a seven kingdoms az remlik meg valakinek? :) En abba oltem temerdek idot, ott is lehetett fejleszteni, diplomaciazni, vagy csak izmozni... Jo lenne meg egyszer gyereknek lenni, hogy a mai jatekokert is ugy rajongjak, mint regen :)

hedgy 2010.08.25. 13:59:31

Én azt mondom, ez "A" játék. Éveket játszottam a különböző részekkel, a legtöbbet a civ3-al. A "csak még egy kört" érzés elég durva, volt, hogy este 7-től másnap reggel fél 4-ig nyomtam étlen-szomjan. Nem vettem észre az idő múlását...:)
Na persze a Transport tycoon/deluxe meg a Heroes 2 és 3 is ott van a szeren...

sikitomi 2010.08.25. 14:01:05

nagyon jó cikk, de sosem játszottam a civvel. helyette inkább a railroad tycoon-t toltam éjszakákon át. mire mindenre rájöttem, hogy mi hogy! húú! arról majd nem lesz egyszer egy szavazás?

(bocsi, ha volt már a kérdés, szüneten vagyok, most rohanok vissza melóba, majd azután végignyálazok minden kommentet ;) )

AlexWolf 2010.08.25. 14:07:49

@Atrox: Há1 nemtom, de szerintem ezek apró, elhanyagolható változások ahhoz képest, hogy eredetileg az űrben való galaxis elfoglalás is napirenden volt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.25. 14:14:28

@peetmaster: Az sem kellett hozzá. Egyszerűen fel kellett ismerni, hogy semmi más nem kell csak libery bell és fegyvertermelés. A játék célja csak ez volt. Pénz nem is kell, csak minimálisan a játék elején.

Minden szakemberből kellett max. 1 db. A többit megoldották az iskolák. A indiánokkal kereskedve teremtettem elő a pénzt ezekre és minimálisan a királlyal.

Kellett 3 nagyváros 3 egyetemmel és pár kisebb. Csak katonákat kellett tanítani a nagyvárosban (lelkészeket és államférfiakat) - eközben 100% függetlenségpártira felmászni 3 elder steatsmannel - a lovakat a kisebbekben nagy kaja felesleggel (farmer és halász hegyek) és hatalmas istállókban szaporítani. Pillanatok alatt iszonyatos haderő össze, ha ez már kiépült.

Mivel jövedelme nem volt a királynak, lényegében nem nőtt a serege sem. Templomokkal meg jön kivándorló ingyért is. A szekemberekből free colonistot csináltam. Annyi bevándorló jött, hogy a bűnözőkkel és a másik gyengébb muksókkal nem is foglalkoztam, mentek a levesbe.

Joaquin 2010.08.25. 14:16:46

Én sajnos civ2-vel kezdtem, nem sokat játszottam vele. A civ3-ra viszont teljesen ráfüggtem, kegyetlen jó játék lett. És amikor már azt hittem ennél nincs is jobb, megjelent a civ4...mai napig előveszem néha, zseniális, kiforrott, és nem csal mint a civ3 gép tette! (Nem tudom nektek hogy volt, de nekem emperor szinten már nagyon kamun számolta a csatákat, azon, hogy fele akkora erősségű ellenséges egység rendszeresen nyert ellenem, már meg sem lepődtem)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.25. 14:17:27

@larry: Emperoron egyszer toltam végig visszatöltögetés nélkül. A játék elején gyorsan lenyomtam mindenkit. Asszem 133%-ot kaptam.

Egyszer 4. szinten eljátszottam azt a Földön, hogy elfoglaltam kb. 1000AD-re (? mindent, csak egy városa marad egy ellenfélnek. Dél Amerika legdélibb részén. Körbevettem egységekkel, hogy ne tudjon fejlődni + béke.

Az EGÉSZ földet betelepíettem és az űjrhajót is felhúztam. Asszem a pontszámláló kiakadt, mert 255% felett nem tudta értelmezni a dolgokat. :)

(0 pollution mellett is global warming jött valamiért... )

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.25. 14:20:10

@Kampec: Nekem sajnos csalódás volt. Iszonyatosan csal a gép...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.25. 14:30:26

@DrFjord: Nofene, hát más is kipróbálta?

Mai napig nem értem - pontosabban nem emlékszem - hogy hogyan lehetett nagyobb várost csinálni, mint amit elbírt volna önmagában a kajatermelés.

A CiV I-ben a legmagyobb városom - saját erőből - 41-es volt. Dél-Amerika, Amazonas mellett. Londonnak hívták. :)

helixpomatia 2010.08.25. 14:31:28

@moli:Akkor mondok jobbat: Hogy győzte le a phalanx a cirkálómat/csatahajómat? Erre azért már nincs még ilyen fantáziadús magyarázat sem, mint amilyet az elébb felvázoltál :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.25. 14:31:50

@moli: És a beépített géppuska és egyéb nyílásokon át a kézifegyvereknek halomra lövik őket.

A dzsungeles téma szintén dettó, mert a phalanx is csak sík terepen működött...

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2010.08.25. 14:33:44

A CIV-et én is imádtam, örök klasszikus!
Emlékszem, még nem volt gépünk, faterom munkahelyére, egy műszaki középiskolába mentem be délutánonként játszani.
Aztán a délutánokból rendszeresen este lett, én meg csak néztem, hogy faterom kijavíotta-e már a dolgozatokat meg megírta-e az írásvetítő fóliáit, erre kiderült, hogy nem, mert a CIV-et meg a Panzer Generalt nyúzták a 40-es kollégáival az alagsori tanári gépein. :)

Sosem voltam expert CIV-es, de imádtam.
Általában a rómaiakkal voltam, mert a Centurion is nagy kedvenc volt, és így az elején sok néptől ki lehetett csalni a tudományait, aztán jól leverni őket (mint az első videó :))
Aztán meg lehetett hódítani Európából Ázsiát meg Afrikát is.
Általában fejlesztős, védekezős harcot nyomtam (pont a már emlegetett "védő falanx lenyomja a tankot" effektus miatt. A nép szeretett, a sok Elvis-frizurás, trapézgatyás arc minden körben lóbálta a "WE LOVE THE EMPEROR" táblákat, én meg szépen építgettem a kastélyomat. :)
Asszem harcok nélkül is lehetett nyerni a végén: ledobtad az atomot és/vagy elsőként küldtél embert a világűrbe, vagy valami ilyesmi.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.25. 14:34:02

Egyébként arra leszek kívácsi, hogy mikor lesz már normális kémkedési rendszer és tényleg működő diplomácia.

A CiV IV ezen a két téren még a kiegek után is csúfosan elvérzett nálam.

z666 2010.08.25. 14:34:41

@Kampec: A Civ 4-ben annyira összetettek a lehetőségek, hogy komoly mennyiségű szakirodalmat kell elolvasni hozzá, hogy nehezebb fokozaton legyen esélyed. De pont ez a jó benne, hogy nem egy egy-két estés játék! :)
A Káosz Világát is többek között a nehézségéért szerettem... ;)

z666 2010.08.25. 14:38:37

@molnibalage: "Iszonyatosan csal a gép..."
Egy AI-nak máshogy az égvilágon semmi esélye nem lenne egy ember ellen...
De le van írva pontosan, hogy melyik fokozaton milyen előnyöket élvez az AI.

moli 2010.08.25. 14:42:14

@molnibalage: az a baj veletek, hogy nem neztek eleg hollywoodi filmet. sot! bollywoodi filmet www.youtube.com/watch?v=uIFxEnkufnk

Babilen Tatarszkij 2010.08.25. 14:45:16

Életem legjobb játéka, évekig játszottam vele gyerekkoromban, néha még most is előveszem, igaz, a II-t, mert az I-ben nem lehet automatizálni a settlereket, ami nagyon fárasztó.

upperclass 2010.08.25. 14:48:42

Nohát, pont a napokban találtam meg a lakás egy poros sarkában a Civ IV DVD-t, aztán 2 napra eltűntem a gép előtt. :)

holnaPinap 2010.08.25. 14:53:21

@molnibalage: igen sajtos a másik sarokban lévő ellenség simán kultúrális győzelmet aratott, mert semmivel nem tudtam rávenni a társnépeit hogy megtámadják.
A spy mondjuk nem gyenge, ha nem fejlesztesz hanem abba ölöd az erőforrásokat, egész szépet szét tudod lopni a világot.

Bobby Newmark 2010.08.25. 15:04:19

@AlexWolf: Az nem zavar, hogy eddig négyzethálós volt, az 5 meg hatszöges lesz? Ha ez nem változás, akkor semmi; akkor végülis a Doom is tökugyanez a játék, minimális különbségekkel...

Egyébként nem lesz galaxis kolonizálás tudtommal, azt honnan vetted?

Bobby Newmark 2010.08.25. 15:07:59

@labi: Eh, béna "gyári" varázsló, mellesleg egy törpe. :P Custom Tauron a király! :)

Bobby Newmark 2010.08.25. 15:10:45

@z666: Ezért "kell" multizni vele. Civ4 warez verzióban is simán felenged multizni a hivatalos lobbiba, csak egy gamespy acc kell hozzá.

Csak multiban meg az a baj, hogy pangeán az ókor közepére, szigetes/kontinenses pályán meg legkésőbb az asztronómia feltalálásakor vége a játéknak.

Na meg a vesztes kilép, aztán benn maradsz "győztes"ként egy rakás AI közt.

gpetersz 2010.08.25. 15:16:39

Master of Magic (MoM) ? Na az is egy klón, de milyen jó!

Bobby Newmark 2010.08.25. 15:21:53

@molnibalage: Volt egy maratoni Civ3 1v1 meccsem a szobatársammal a koleszban, közben egy harmadik haver néha mellém ült, néha mellé, és mindkettőnknek tanácsot adott.

A vége felé, amikor mindketten letakarítottuk a kontinenseinket az AIktól, kiderült, hogy erősen le vagyok maradva. Onnantól kezdve levettem nullára a kutatásra szánt pénzt, és minden fejlődésemet kizárólag a technológiák ellopásából szereztem. A maradék pénzből ICBM-eket vettem, kb körönként vagy 6-8-at.

Amikor minden nagy városára jutott két atom, akkor belekezdtem az Armageddonba. Nyolc kör lett volna neki, hogy kifejlessze az űrhajóhoz tartozó utolsó technológiát, amikor elkezdtek potyogni az ICBMek. Első körben kiszórtam vagy 50-et, aztán körönként még azt a 6-8-at, ami készült.

Amikor már totális atomsivatag volt a városa 10 kör elteltével, és az utolsó tech 40 körre távolodott a megzuhant bevételek miatt, akkor feladta.

Iszonyat nagy meccs volt.
És az egyetlen, amiben sikeresen kémkedtem, huzamosabb ideig.

AlexWolf 2010.08.25. 15:22:16

@Bobby Newmark: évekkel ezelőtt láttam egy videót (nem 100%-ig biztos, hogy jól emléxem), amiben volt róla szó, hogy indulunk egy bolygón aztán amikro jól kifejlődtünk, akkor a galaxisban kell helyt állni.
De ezek szerint benéztem, vagy az idő múlásával ez az opció elfelejtődött.
Amúgy a 6 szög nem akkora változás, régen ugyan 4 szög volt "csak", de lehetett "átlóban" támadni, szóval ha úgy vesszük, akkor 8 szög volt, nem?

záporjózsi 2010.08.25. 15:44:46

"az egyes harci egységek megütközésekor is volt némi szerepe a véletlennek (akárcsak a Rizikónál), így hamar elhíresült a „falanx legyőzi a tankot” jelenség, amikor egy gyengébb, korai korból származó csúzlis katona lezúzta a modern harcigépet. Szerencsére ez azért nem volt olyan gyakori."
A tank vs. falanx nem annyira zavaró, mert azért azt tudjuk, hogy a tankok sem sebezhetetlenek. (ld. Molotov-koktél) Talán a bombázó vs. falanx vagy lovas durvább, de egy szimpla balesettel az ember azért el tudja intézni.

A betett videó nem egy kifejezetten fejlett civilizációra vall...

záporjózsi 2010.08.25. 15:48:23

@Hamlet: A fejlesztős-védekezőst én is addig nyomtam, amíg elő nem állt a bombázó+tank vs. lovag helyzet. Onnan megvolt a véderő és általában felvásároltam a városokat, mert akkor demokráciából is jól lehetett hódítani és a városok újjáépítése is gyorsabb lett. Na meg bőven visszajött a pénz a többlet bevételeken keresztül. Emellett jó technika volt a fejlett városok által termeltetni meg az egységeket, majd áttenni a székhelyüket.

Bobby Newmark 2010.08.25. 15:50:52

@AlexWolf: Igen, lehetett egy kockáról nyolc másikra lépni. Az átlós lépés meg nem gyökkettő lépéspontba került, hanem egybe, ugyanúgy mint az ortogonális. Ez eleve nem oké.

Másrészt szinte lehetetlen volt így szárazföldön elállni az utat az ellenség elől. Lehetetlen volt a határvédelem, ha támadtak, akkor szépen bemasíroztak a területre, leromboltak mindent.
Azért az fasza lenne, hogy ha Magyarország határait Budapest határán felállva őriznénk... :P

Harmadrészt az, hogy nem lehet egy mezőn több egység, az végképp gyökereiben változtatja meg az eddigi cives hadviselést. Többek közt ez is hozzájátszott a határok védhetetlenségéhez, mert hiába állítottunk 1 egység "tömör" védelmet a határra, ha jött egy 50 egységes sereg, az úgy ment át a kis egy darab katonákon, mintha az ott sem lett volna.

Ennél nagyobb változás még nem történt a sorozat élete folyamán.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.08.25. 16:01:20

a legjobb!
koleszban a civ1-et nyomtam, aztán amikor újra játszani kezdtem a civ3-mal folytattam. havonta, kéthavonta rámjön, előveszem. legutóbb tegnapelőtt :)

bbking 2010.08.25. 16:08:22

Sokat játszottam én is minden részével. Most IPhone-ra jött ki, azzal nyomom. Olvastam, hogy szeptemberben jön az V.
Meg kijön társasjáték formában is:
www.fantasyflightgames.com/edge_news.asp?eidn=1546

andben 2010.08.25. 16:11:39

@báró Leopold: igaz. A hoi tényleg nem körökre osztott :)

Ezen a "lándzsás lenyom egy tankot" dolgon sose akadtam ki a lándzsás amúgy is csak egy absztrakció egy korai egységre. Mit kellett ezen annyit filózni!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.25. 17:17:29

@z666: Nem, nem előnyök. CSAL. Az az előny, ha olcsóbban gyárt dolgokat és olcsóban fedez fel.

Ai MI egy kör alatt több egységet is kidob és a fog of war rá néha nem vonatkozik. Na ez CSALÁS...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.25. 17:19:28

@holnaPinap: Egyszer próbáltam. Mindig lebuktam és megtámadtak...

dansun 2010.08.25. 17:24:47

@bbking:
...tényleg kijött IPhone-ra? akkor lehet csak ezért veszek egyet, mert bizony, ez a játék volt az amit az elmúlt 20 évben én is rendre elővettem.
...a másik kedvenc turn-based a Panzer General 2, de az nem annyira klasszikus, pedig a pálya(és campaign)építőknek köszönhetően igazi kultusza van.

capor_ 2010.08.25. 17:28:45

Nekem a Call to Power is bejött. Sőt az tetszett legjobban a későbbi részek közül. Persze volt benne elég sok bug, de melyik játékban nincs? :)

Evil Dick 2010.08.25. 17:43:57

Zseniális game, nagy kedvencem volt 1992-ben Amigán. A "phalanx üt tankot"-szívatás meg inkább az erősebb nehézségi fokozatokra volt jellemző. :)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2010.08.25. 17:55:47

Pajtikák, a fentiek alapján megkockáztatom, hogy ezen besírtok a röhögéstől!!!

www.youtube.com/watch?v=qQOyUCegZaM

Nyelvtudás sajna kell és bírjátok ki az első 3x másodpercet. Aztán jön az igazi móka.

sertésmájkrém 2010.08.25. 18:40:31

@helixpomatia: sosem face 2 face kell elképzelni egy ilyen csatát, afganisztánban hogy győzték le a szovjetek egyes egységeit? A zuluk lándzsákkal az angol ismétlőpuskákat és gépfegyvereket?

Arról nem is beszélve, hogy ilyen fokú elszigeteltség nem jöhet létre, egy idő tán az indiánok is lőfegyverekkel küzdöttek a fehérek ellen észak-amerikában. A játék csak ennyi esélyt adott ennek is, semmi baj nem volt a phalanx legyőz egy tankot dologgal.

serteperte55 (törölt) 2010.08.25. 18:42:45

A CIV 1-l sokat játszottam. Emperorban 2 féle taktika van amivel mindig győzni lehet.

mediocris 2010.08.25. 18:55:50

@sertésmájkrém:

"afganisztánban hogy győzték le a szovjetek egyes egységeit?"

Amerikaiak által odaajándékozott fegyverekkel. Pl. RPG.

"A zuluk lándzsákkal az angol ismétlőpuskákat és gépfegyvereket?"

A gépfegyveres visszavágóból konkrétan zulumészárlás lett. A fegyver feltalálójára pedig azt mondták hogy emberiség elleni bűntett volt ilyen pusztító fegyvert készíteni.

Én azt csinálnám az ilyen "fejlődő" játékoknál, hogy az elavult technológiák kifejlesztését olcsóbbá tenném. Mondjuk egy megoldás hogy exponenciálisan növekedő lenne a tech tree költsége, de az idő/össznépi tudomány/stb. alapján a tudományos teljesítmény is nőne. Ez csökkentené a különbségeket.

mediocris 2010.08.25. 18:57:04

Én GalCivvel játszottam sokat. Szerintem egy említést megérdemelne a cikkben. Talán a legsikeresebb/legjobban sikerült klón volt.

sertésmájkrém 2010.08.25. 19:32:00

@mediocris: És ezzel most megcáfoltál engem?

helixpomatia 2010.08.25. 19:53:58

@sertésmájkrém: Szerintem megcáfolt.
Egy kérdést feltettem ezzel kapcsolatban, Tőled is várom a választ: Hogy győzte le a phalanx a cirkálómat/ csatahajómat? Erre kíváncsi lennék.
Zuluknál gondolom az Isandlwana-hegyi csatára gondolsz. Ne feledd h az angolok parancsnok nélkül voltak, 14-szeres túlerőben lévő ellenséggel küzdöttek meg. (lásd: 14 militia vs 1 musketeer). És a történelemben 100 évente egyszer van ilyen, a játékban pedig elég sokszor :)

sertésmájkrém 2010.08.25. 20:01:40

@helixpomatia: A számszerű túlerő nem játszik ilyen esetekben, a modern fegyverekkel a bevetett egységekben szolgáló katonák száma is mindig csökken.

De:
"andben 2010.08.25. 16:11:39

a lándzsás amúgy is csak egy absztrakció egy korai egységre."

parancsolj. Egyébként messze nem ez volt az egyetlen ilyen eset, amit írtál csupán híres lett.

Egyébként nekem csatahajóm settleren vérzett el civ 1 ben. És mégis. Vedd úgy, hogy a jópárszáz éve meglévő egységek azért fejlődnek, ha az ikonjukon nem is látszik. Bár gyengék, de vannak modernebb eszközeik. Ahogyan az afgánoknak voltak, tök mindegy honnan. Harcértékük elhanyagolható, de megfelelő terepen szerencsével, az ellenfél szerencsétlenségével összejöhet egy győzelem.

helixpomatia 2010.08.25. 20:26:01

" ...a modern fegyverekkel a bevetett egységekben szolgáló katonák száma is mindig csökken"=>

őőő... FAIL. A tömeghadsereg kifejezés a 19-20. század hadseregeire (a II.vh-ig) volt jellemző (pl.:Maratoni csata: max 100 E fő összesen, Nándorfehérvár kb 200E fő, míg Kursz: csak gyalogos +-3 Millió)

"Harcértékük elhanyagolható, de megfelelő terepen szerencsével, az ellenfél szerencsétlenségével összejöhet egy győzelem." Akkor meséld el nekem, hogy egy csatahajó ostromolja a settleredet a hajóágyúkkal, hol van ebben a settlernek kedvező és a csatahajónak kedvezőtlen szituáció/terep?
Hagyjuk már ezt... Volt benne pár hiba, de így szerettük/ szeretjük. Megyek is és nyomulok vele tovább :)

Jester 2010.08.25. 20:47:16

HoMM volt már? vagy lesz?

bullseye 2010.08.25. 21:00:33

V-ben lesz újra palota/trónterem építés? Nekem az volt a kedvenc részem, ahogy építgethettem. csak nem nagyon tudtam mitől függ milyen gyakran lehet új elemeket felhúzni...

Rúfian 2010.08.25. 21:21:14

Én az 1-el viszonylag keveset játszottam, de azért ahhoz eleget, hogy beszippantson. A 2-ővel viszont eszméletlen sokat játszottam, meg gyártottam a scenáriókat. Nincs még egy olyan játék amit annyira vártam volna mint a Civ2-őt. Emlékszem az 576 Kbyte-ban volt egy kétoldalas leírás, azt vagy hatvanszor kiolvastam. 15 éves voltam, az akkori zsebpénzem mellett évekig tartott volna míg megvehetem. Az volt az az időszak a 90es évek második fele, amikor a játékterjesztés egy kicsit belassult. Már nem fértek rá a játékok floppy-ra, net még nem volt, CD-írója pedig nagyon kevés embernek volt. Aztán valahogy egy osztálytársam megszerezte, amit kölcsönkértem és apám egyik kollégája másolta le nekem. Emlékszem vittem haza mint a kincset. Ez a CD még mindig megvan. A Civ3-al is sokat játszottam, bár a scenario-builder nem volt olyan fejlett sajnos mint a 2-ben. A 4-et nagyon gyorsan kaszáltam. Nem jött be, hogy az egységeknek nincs külön védekező és támadó értéke. Így a Pikemen ha támadja a Lovagot simán leveri, mert lovasok elleni értéke dupla, ez abszolút elfogadhatatlan volt szerintem. A Civ 2 és a 3 keveréke lenne számomra a tökéletes. Master of Magic-el és Colonization-nel is sokat nyomtam. A Civ5 pedig nagyon várós!

Wiz Zumwalt 2010.08.25. 21:23:04

@Kurgan: @Radio Silicon: a rakétavető (Artillery, 12/2/2) átlő a városfalon, így a beásott muskétás 12 ellen 6-ot védekezik, így még Emperor módban sem húzza sokáig. DosBOX-on amúgy gyönyörűen megy, pár hete, hogy toltam egyet :)

helixpomatia 2010.08.25. 22:26:29

El is felejtettem,hogy:
-Mennyire ostoba az auto go to
-Mennyire közel van az F (Fortify) és a D (Disband) gomb
-Mennyire unalmas 40 katapultot hajókra pakolni és a világ másik felébe elvinni
-Mennyire álnok csalárd hazug szerződés szegő a gép :)

-Mennyire addiktív ez a játék
-És hogy mennyire imádom a mai napig :)

hajdú 2010.08.25. 22:27:02

Ó hogy mekkora királyság volt az a játék! Emlékszem, olvastam róla egy leírást valamelyik magazinban, ami roppantul felcsigázta az érdeklődésemet, új távlatokat láttam benne... aztán hónapok múlva sikerült megszereznem a már ezerszer elképzelt játékot, és persze elsőre más volt, mint képzeltem, de nagyon gyorsan "ráismertem" és függőséget okozott. A Civ volt a legjobb mind közül, nagybetűs KLASSZIKUS! A másik fantasztikus elem az volt benne, hogy sima szövegfájlokban lehetett berhelni, én átírtam és lefordítottam magyarra, tulajdonképpen ezen tanultam meg angolul...
A Civ2-t is nagyon szerettem, (szerencsére) nem nagyon nyúltak hozzá, csak finomították a játékmenetet és csinosították a grafikát, a játékélmény ugyanaz volt. Aztán később felfedeztem, hogy lehet neten hozzá eszméletlen jó patcheket, modpackeket is találni. A legjobb a "HiRes" modpack volt szerintem, amivel tényleg sokkal-sokkal szebbé vált a grafikája - hátha valaki rátalálna (bár biztos megtalálnám még valamely porosodó CD-men is). Földobtam én is a magyarításomat, kicsit amatőr, de volt akinek hasznos volt a kommentek alapján :)
Most már nincs időm rá, de boldog békeidőkként emlékszem most is azokra az éjszakákra és nappalokra, amiket átjátszottam vele...

hajdú 2010.08.25. 22:34:31

@dansun:
Ó igen igen Panzer General 2 :))) bár ott az 1 is nagyon jó volt már, sőt igazából hiányoltam a 2-ből az egységek távcső-nézetét harc közben (még ha lassította is a játékmenetet), pocionálisan lehetett volna az is töribuziknak :)

mediocris 2010.08.25. 23:18:06

@hajdú:

Nekem a Panzer2 nem jött be. Az új grafika számomra kinyírta az érzést. Még ma is az első résszel szoktam néha játszani. Pacific Generalt tudom még ajánlani a sorozatból.

ssigames.gilestiel.eu/

(Ha nem illik ilyet belinkelni akkor moderáljátok ki légyszi. Nem néztem utána hogy Abandonware vagy sem.)

Storyteller 2010.08.25. 23:26:58

Ln erre azt tudom mondani, hogy apámnak nagyon tetszett, én meg lefordítottam neki. Ez volt tizenöt éve. Most meg fordításból élek.

DeMarco 2010.08.26. 09:40:40

A CIV 1 nálam mindig a No.1. lesz. Soha játékkal még ennyit nem játszottam. Nem létezett éjjel-nappal... A Civ-vel jött be a 8-16 óra játék, egyhuzamban.

Az egyik olyan játék ami a megjelenésétől számítva minden gépemen elkísér, az erőművek egyik sarkában mindig lesz neki hely... :DD
Bár a Panzer is ilyen, de mégis a Civ a csúcs.

Annak ellenére, hogy nagyon is a jelenben élünk, mégis vannak olyan játékok amik nagyon kedvesek nekünk. Civ, Doom, Settlers, Panzer és sok másik vhogy hozzánk nőttek, mára legendává váltak.

Függetlenül attól, h teljesen kiismertem a játékot, még mindig előfordul, h leülök elé és végignyomom, bár már nem bírom egyben végigülni. Öregszem... :DD

Bár most is vannak nagyon jó játékok, de ennyi időt egyikkel sem töltöttem azóta sem...

Blobov 2010.08.26. 10:54:54

Örök emlék, föld térképen, magas fokozaton küzdünk az ellenfelekkel, már csak két civilizáció létezik (jut eszembe: nem emlegette fel senki az ellenfél kettészakításának lehetőségét: nagy birodalom fővárosát bevéve az kettőbe szakadt) rajtunk kívül: valahol Ausztrália területén még érintetlenül az újjáalakult indiai civilizáció és még egy erősebb ázsiában. Utóbbi ellen harcoltunk, miközben egy kósza indiai sailből kiszáló cavalry bevett egy pici városomat: mit lopott el? Hát persze, hogy a riflemen technológiát.

Miután a fejlettebb ellenféllel végeztem (még vagy 100 év), végre Ausztrália felé fordulhattam, miközben az indiaiak tovább raidelték a tech-jeimet. Életem játéka lett a végén: blokád a kontinens körül, csatahajók, anyahajók, tengeralattjárók, ki-ki támadó indiaiak, de hiába az artillery-k, a bomberek, a fortified, wall-lal körülvett városokban csücsülő riflemen-ek beverhetetlenek voltak (na jó, 1-et mondjuk levert 15 támadás...) (de mindegyik városban csücsült vagy 8).
Ekkor adtuk ki a parancsot:
Atomot nekik.
Győztünk, de csúnyán nézett ki Ausztrália.

(Ja, és a gép alig-alig vetett be nuke-ot. emlékszem, mennyire meglepődtem, amikor Sztálin egyszercsak hozzávágott egyet a fővárosomhoz...)

larry 2010.08.26. 10:58:20

@helixpomatia: fú, de szívemből szól minden szavad!

Azt egyébként tudja valaki, hogy az angolok zenéje micsoda? Máig ezt fütyörészem mosogatás közben.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.26. 12:40:22

@mediocris: Pedig nagyon jó. A PG2-ben végre szimulálva van rendesen a túlerő. Az ellenféle egyre gyengébb, minél több oldalról és többminden támadja. A Pg I-ben, az adott körön belül az 1. és 6. támadás ellen is pont olyan effektíven védekezik egy egység. Vicc...

mediocris 2010.08.26. 14:03:21

@molnibalage:

A suppression összeadódik? Vannak zavaró dolgok az első részben. Hardware retró posztnál írta valaki a Matilda tankokat. Engem az szokott zavarni hogy körön belül nem adódik össze a suppression. Ha már megtámadtál egy egységet, akkor ugyanabban a fordulóban ne induljon tiszta lappal.

Majd kipróbálom még a Panzer2-t is a jövőben, de grafika és a kezelőszervek nálam egyértelmű visszalépés voltak, ezért nem játszottam vele egy gyors kipróbáláson kívül (legalább egy régi nézetet beletehettek volna ahogy a Windows szokta :) ). Azt láttam hogy rengeteg mod van hozzá és nagy rajongótábor.

Van amikor a folytatások sokkal jobban bejönnek. pl. Settlers2, Freespace2, Galciv2, stb.

záporjózsi 2010.08.26. 14:19:17

@molnibalage: Nem egészen. A PG1-ben a megtámadott egység tapasztalata körön belül is nőtt, így hiába veszített a létszámból még mindig jócskán tudott szivatni. Ilyen szempontból a Warlords (? De rég volt!) volt érdekes, mert ott egy lovag alá egy viszonylag jelentős csapattestet lehetett rendelni, amely megfelelő összetétel esetén elég homogén módon tudta gyakni az ellent. De abban az volt a gáz, hogy csak 1 térkép volt, takarékon is 2-3 hónap alatt meg lehetett unni.
@helixpomatia: A F vs. D nem okozott gondot, viszont az auto goto hülyesége valóban unalmassá tette a dolgot. Különösen a vége felé izgalmas, amikor hirtelen megeszem az egész bolygót, olyankor sok jó Caravant szállítok az ellenséges városok közelébe (vasút + hajó), majd annak a bevétele nagyrészt fedezi a város megvásárlását is. Azután be kell csak vonulni a harckocsikkal, meg áttelepíteni a bombázókat, amelyek a következő Caravanok testőrei lesznek. + néhány diplomata, amelyek megoldják az ellenséges egységek közötti mozgás problémáját is. Utánuk pár Settler vasutat épít. :)

A védekező típusú játéknál meg azt volt érdemes csinálni, hogy egy nagyobb hegységnél (pláne ha 2 oldalról tenger határolja) letenni egy falanxt meg 2 Catapultot, aztán a városokba még pár Catapultot és falanxt, ezzel ki lehetett húzni elég sokáig még lovagok ellen is. 10-15 várossal már olyan technológiai ugrást lehetett csinálni, amellyel a többiek jó esetben a riflemenig és az explosives-ig jutottak mielőtt felvásárlásra kerültek. Persze az elején kellett pár város ostroma is, ahhoz viszont jók a diplomaták, mert a városfal leromboltatható velük és productiont sem visz el a fenntartásuk.

záporjózsi 2010.08.26. 14:21:02

@mediocris: Asszem a tüzérségi támadás suppression-ja megmarad, de ha nem is, az entrachmentet csökkenti.

sertésmájkrém 2010.08.26. 15:44:09

@DeMarco: Volt olyan játékom, ahol csak az induló 2 settlerrel (milyen mák volt ez is :)) nem alapítottam várost, hanem csak mászkáltam. Az első utamba akadó civnek odaajándékoztam az induló techemet majd elkezdtem a városait fejleszteni, erdőirtás, irrigation, utak.
Néhányszor felszólított, hogy takarodjak de nem mentem. :)

Jónéhány kör múlva lázadás tört ki náluk és a fél birodalma átállt hozzám. :)

Én mindig a hungarian empire-t építgettem, én is lefordítottam a játékot, amiért az egyik guru táborban nekem is estek, hogy miféle szentségtörés.
:)

Természetesen helixnek nincs igaza, de több szót nem érdemel az egész. :)

Celtic 2010.08.26. 16:37:12

@thinkEdem: Jaja, Civ nekem sem jott be (leiras helyen nemigen tudtam, mit allitgato neha a varosban...) de a Master of Magic nagyon tuti volt, bar azzal sem jatszottam sose annyit, amennyit szerettem volna. Ertsd: mindig megvertek :)

Celtic 2010.08.26. 16:38:59

Atyam! Ilyen szavazast kiirni es valaszsak :( Szivem szerint mind az ot lehetne egyszerre (bar a HoH es SvS nekem kimaradt, de masik harom nagy kedvencem volt, BD C64-en, masik ketto meg Spectrumon...)

mediocris 2010.08.26. 17:53:49

@Celtic:

Épp most jelent meg az Elemental: War of Magic ami a Master of Magic Stardockos feldolgozása.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.26. 19:16:09

@mediocris: A MOD-okat sajnos soha nem próbáltam ki, mert kinőttem már abból, hogy x oldalas telepítési útmutatókat kövessek. :(

Amit elolvastam a fejlesztésről, az egészen brutálisnak tűnt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.26. 19:17:54

@záporjózsi: És ez hogyan jön ahhoz, hogy mindig azonosan védekezik? A túlerőnek semmiféle hatása nincs, nem gyűri le a minőséget. A PG2-ben már igen!

Csak a nehézbombázó supressionja maradt meg.

Pretoryan 2010.08.27. 11:05:01

CIV1, 2 a végén már versenyeztünk a haverokkal, kinek lesz elöbb tankja, mondjuk normál fokozaton, mert úgy szinte mindenki eljutott addig, nem nyertem sosem, nekem a legjobb időm az 1500 körül volt de volt egy haversrác aki isz. 900-ban kifejlesztette a tankját. Azt nem tudtuk überelni :-)

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.08.27. 12:40:19

@Pretoryan: én god mode-ban az isz. 0-ban future tech-re gyúrtam, persze nem mindig jött össze. Nem is baj, legalább volt némi izgalom a feltört pénz mellett is.
Szinte sose vettem meg várost, viszont gyakran volt, hogy odébbtelepítettem, hogy nagyobbra tudjon nőni. Egy területre pillantva 5 másodperc alatt meg tudtam mondani, hogy mekkora ott a max. városméret.

Circus 2010.08.27. 14:10:52

Az eredeti napokkal ezelőtti hsz elveszett (blgmtr), így csak egy rövid +1 a best gém evör szavazáshoz.

Ámbár, nekem a COL jobban tetszett, bár lényegesen egyszerűbb...
Kérdés - azt tudja valaki, hogy a COL-ban lehetett a város körüli 8 mezőn túl is terjeszkedni á la CIV? Valahol olvastam, meg a városképen elméletileg lehetséges, de nem úgy tűnt, mintha működött volna.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2010.08.27. 15:00:09

@molnibalage: Nem mertem, na. A Civ4 hozzáférhető és olcsó is, az öttel nem mertem előjönni, mert ez közösség elleni izgatás. 8-) (Óriási, LOL, köszi!)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2010.08.27. 15:17:12

ÉS MEGCSINÁLTÁK, ÓRIÁSI!!!
www.civanon.org/

A GTA-s PetOvernight.Com-on röhögtem ennyit utoljára.

Szasza_boy 2010.08.27. 15:26:04

Minidg is irigyeltem azokat, akik tudtak a Civ-vel játszani. Engem mindig mindenki legyilkol benne, még alap fokozaton is. Építgetem a birodalmamat, majd jön valami suttyó szomszéd és megtámad. Itt megy el mindig a kedvem a játéktól...

záporjózsi 2010.08.27. 16:03:55

@molnibalage: Nem védekezhet azonosan, mert fogy, tapasztalatot szerez és csökken a fedezéke. ;)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.27. 17:05:38

@záporjózsi: Ezt leszámítva. Nyílt terepen egy német Tiger ellen a 6. támadó is pont olyan esélytelen, mint az első. A létszámfölény nem jön ki. Összesen 60 erősségű nekimehet egy 8-as Tigernek és gyakorlatilag semmit nem érnek el. A PG II-ben ez már nincs így.

A tapasztalaszerzé a legtöbb esetben olyan minimális, hogy lényegtelen...

sertésmájkrém 2010.08.27. 18:05:58

@Circus: (Nem lehetett tovább terjeszkedni az alap mezőknél)

fraki 2010.08.28. 00:28:13

Középiskolában még menőségnek számított átírni szövegeket meg értékeket bizonyos fájlokban, amiket bizonyos programok használtak. Így született annak idején ez az elborult dolog, amiről egyébként a matektanárunk is beszámolt róla, hogy látta (ezek szerint ő is civezett!):

www.youtube.com/watch?v=Cow4-v8hAzY

White_Rabbit 2010.08.28. 00:39:02

Nem lehet valahol kérni esetleges retró rovatbeli játékokat?
Mmint a szavazáson kívül, a szavazásba behozni? Én pl a Hexploret is szívesen látnám, vagy sok más sikeresebb játékot...

Celtic 2010.08.29. 12:11:12

@mediocris: Koszi, de en mar UFO-hivo maradok. Es ra is jottem, miert nem jott be a CIV, de az Ufo igen: 1997-ben vettem a sajat PC-met, elotte csak 1990-ben dolgoztam egy fel/egy evet XT-vel. Ott nem votl jatek. Tehat az osszes megjelent jatekrol 1997-ig csak olvastam es almodoztam, hogy kiprobalom, KIVEVE az UFO-t: egy haverom vett CD-32-t (A1200+CD) es arra volt UFO+Subwar 2050, ezert ez volt az elso ketto (szinte), amit igyekeztem megszerezni, a tobbi jatek az inkabb amolyan 1996 utan megjelent volt, hiaba szereztem meg az olvasott jatekokat, nem tudtam behozni het ev lemaradast. Mondjuk, az utobbi tiz evben ez odaig fajult, hogy havi max. 20 oram van jatszani es Baldur's Gate, Thief sorozatokat jatszom vegig meg persze az UFO1-et ujra es ujra :) (Itt is mukodik a "csak meg ezt az ufot", "csak meg ezt a harci kort" :)

Aztan meg van par hasonlo nagyobb volumenu jatek, itt van par Might & Magic (VII-VIII-IX), Jagged Alliance 1-2, Mass Effect, Silent Hunter 1-2-3 (asszem, 1-2 biztos), Planescape es hasonlok, Diablo 2, Warcraft 3, talan majd 20 ev mulva ezeknek is eljutok a vegere :)

Wiz Zumwalt 2010.09.03. 13:03:55

@helixpomatia: a disband Shift-D. :)
@záporjózsi: warlords sorozat másik klasszikus, szerintem a Warlords 3: Darklords Rising (figyelem, 1.02-es verzió!) a megunhatatlanul jól kiegyensúlyozott fantasy stratégia mint olyan. (Disclaimer: realtime nálam nem játszik.) Úgy szoktam tolni, hogy mindenki kap 8 ability pontot, de én nem használom el, így a botok is egész ügyesek lesznek :)

timshel 2010.09.04. 21:06:06

Az egyik legnagyobb kihívás volt akkori életemben - abbahagyni...
Emlékszem: péntek koradélután a munka befejeztével már rohantam is haza. Felsorakoztattam a kaját, a piát, kikapcsoltam a telefont, és hajrá!

Hétfő hajnalig néhány óra (kényszer)alvás közbeiktatásával csak... még... egy... kör...

És irány megint a meló.

Talán meg tudom állni, hogy az ötösbe már ne kezdjek bele. Talán.

nland 2010.09.09. 19:14:06

a 20 év alatt többezer játék után már bátran mondhatom, hogy Szenzációs 5let, szenzációs alkotás.
Soha ilyen öszetett, de mégis "kézenfekvő" é racionális programmal nem találkoztam, még a sakknál is jobban szerettem :o)

Többéves IMPOSSIBLE fokozatokon végignyomott játék után a vélemények:
Civ I - Az Első és ezért jó !!!
Civ 2 - Nem, nem csal ;o), csak úgy kell indulnod
kezdésnél, hogy settlert dobjon az RND a
bónuszfalunál
Civ 3 Play the World
- Szép grafika de semmivel sem erősebb AI a
Civ2-nél
Civ 3 Conquest the world
- A mai napig a legnehezebb és legjobb AI-k
amivel a CIV-eknél találkoztam
(kenterbe veri a Civ IV "gagyibb" Ai-jét)
gyengébb Hardveres gépeken kitűnő
választás
Civ 4 - Gyönyörűbb grafika, viszont gyengébb AI.
( apró csalása azért van:
Mivel a barbárok mindig az üres falud
mellől jönnek, lehetetlen "jól"
védekezni - tehát nem a "megszokott"
Great Library felé kell nyomulni,
hanem a Nagy Fal felé és amíg a
barbárok csesztetik az AI-ket addig simán
lefejlődöd őket ;o)
Civ 4 Warlords
Szélesebb repertoár, de lényegében ugyanaz
mint a Civ4
Civ 4 Beyond the Sword
Apró finomítások csak de szintén ugyanaz
mint az "ős" - Itt azért egy picit erősebb
már az AI (legjobb indulás ha pl. 1 szigeten
2-3an vagytok csak az egyiket azonnal
támadod a másikkal szövetkezel majd később
háborút indítazs ellene és 1-2 város
foglalásával békekötések mellett elveszed a
fejlesztéseit)
A CIV 4-eknél lehetőség van a kémek kifejlesztése után a "FULL pénz majd ellopja a kém" fejlődési tehcnikára is ami a mentések miatt gyakorlatilag mindig 100%-os eredménnyel jár...
Innentől kezdve pedig az AI-nek már nincs esélye...

Civ 4 Colonization - Sorry de se ez, se az őse a fentiekhez képest említésre se méltó...szűkebb variációs lehetőségek, illetve béna AI-k.

A legnehezebb egyértelműen a Civ3 Conquest volt

Kíváncsian várom majd az 5-öst...
( van 2 hét szabim, no meg simán kibírok 48 órát alvás nélkül ;o)

mikroszan 2010.12.24. 21:23:06

azt hiszem ezzel a sorozattal töltöttem el a legtöbb időt szgép előtt ülve, és ezzel nagyon nem vagyok egyedül. amikor még a kiöregedőben levő c64-em volt, és egy barátomnak már 286-os (kb egyedül a lakótelepen), megvolt neki ez a játék, és mindig át akartam menni hozzá játszani. nem is tudom, hogy milyen arányban sikerült normális birodalmat létrehozni, mert pl az angoltudásunk akkor még elég szerény lehetett. talán még settlerekkel is támadtunk vagy védekeztünk néha. :) a civ 1-ben mintha még lett volna vmi védelmi értékük, és nem egyből fogságba estek.
nekem eddig a 4. rész tetszett a legjobban, a vallások meg a vállalatok miatt. a 2. részben (és talán az 1.ben is) az volt, hogyha az ellenfél belépett a városodba egy diplomatával, akkor tetszőlegesen ellophatott egy felfedezést, ugye? hát mindig anyáztam rendesen, amikor így megszerezték tőlem azt, ami a tankhoz kell... ott viszont a battleship még sokkal használhatóbb volt, mint később, mert rendesen ki lehetett pucolni egy városból a védőket, csak elfoglalni kellett földi egységgel.
nemrég belenéztem az 5.-be is, de valahogy nem volt hangulatom hozzá, annyira átdolgozták, meg nem is olvastam róla túl jó kritikákat.

r737fa 2011.01.28. 00:26:32

Olyat nem csinált senki, hogy telenuke-ozta a Földet, majd a global warming kiteljesedése után feltisztította a szennyeződéseket, és az összes mocsarat feltakarította irrigation-nel? Mert én középsulis koromban eljátszottam ezzel is, így pedig több 42-es várost is simán fel lehet húzni. :)

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.01.28. 09:08:41

@r737fa: ilyet nem, én már akkor is környezetvédő voltam. :)
Így is volt 42-es városom, néha szerencsés a pályagenerátor. Be kellett állítani 3 milliárd évesnek, esősnek, igény szerint sok/nagy kontinensesnek, akkor adott ilyen területeket.

nland 2011.03.25. 22:51:36

Gyerekek ez a Civ5 egy tragédia :o/

Konzol X gomb nyomogató 8 éveseknek készült...
szűk variációs lehetőség...a szép tájat és a víz gyönyörű hullámzását kb. 10 perc után megunja az ember...
2 nap alatt végigjátszottam IMP-en....

Kritikán aluli béna tervezés...

egyedül a hexagon mezők voltak benne a jó gondolatok....na de 1 mezőn 1 sereg...muhaha...a határon végigállítasz mindenhova egységeket és annyi...AI se be, se ki te meg simán bemehetsz hozzá...

dögunalom....várom a Civ 6-ost... addig is
Civ3 Conquest ;o)

ismeretlen_katona 2012.09.01. 18:01:20

Exploit: a szó, amit kerestek, a kiaknáz.
Nincs mit.
süti beállítások módosítása