Az hogy a nyomtatott sajtó, az egész világon döglődik, úgy ahogy van, nem egy kimondott friss hír, évek óta szenved ezzel a New York Timestól a Playboyig minden napilap és magazin, amit csak papírra nyomnak.
Az apropó, ami miatt ezt most előhozzuk, persze a mi kis szűkebb pátriánkra, a videojátékokkal foglalkozó magazinokra fókuszálva, az a MATESZ (Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség) legutóbbi negyedéves gyorsjelentése, ami pár napja lett publikus, és azóta elemezgetik is az okosok internetszerte. Csatlakozzunk mi is!
Ma Magyarországon három videojátékos magazin létezik. A MATESZ szerint 2010 első negyedévében a Gamestart átlag 14667 példányban nyomták, ebből eladtak havi 6149-et, előfizetőkkel együtt 6632-t. A PC Gurunál ezek az adatok: kerek 15 ezer nyomott példány, 8195 utcai eladás, előfizetőkkel együtt 8469 eladott darab. A harmadik lap, az 576 kbyte nem auditáltatja a példányszámait, kémeink azt jelentették, hogy ott az eladási adatok "a Gamestar MATESZ-adatai alatt vannak, de nem sokkal - viszon ezek biztosan nem kozmetikázott számok".
(Na akkor itt egy kis kitérő: többek között a MATESZ-adatokkal szokás hirdetésért házalni a magazinoknak, ezért mindenkinek az az érdeke, hogy minél nagyobbak legyenek a számok. A rossz nyelvek szerint vannak trükkök, kreatív könyvelési módszerek és egyéb vudumágiák, amivel fel lehet turbózni kicsit a valós eladási adatok fölé a MATESZ-számokat.)
Tehát a három lap összesen, nagyjából 20 ezer példányban fogy el havonta. Pár tanulságos összahasonlító adat: öt éve még a Guru és a Gamestar is külön-külön 20 ezer feletti adatokkat szerepelt a MATESZ listájában (ha valakit érdekel, itt féléves bontásban szépen lekövetheti, hogyan alakultak a példányszámok) , a csúcs pedig - legalábbis amiről én tudok - 30 ezer körül volt a Gurunál valamikor 2001 elején. Ez azt jelenti, hogy mindkét lap eladása nagyjából a negyedére esett vissza a csúcs óta. Az 576-nál viszont (továbbra is titkos kémeink jelentése szerint) a legutóbbi nagy átalakulásnál, vagyis 2008 őszén emelkedett, azóta pedig nagyjából stagnál a példányszám.
A másik érdekes összehasonlítás ezzel a havi 5-6-8 ezer vásárlóval, hogy egy videojátékokkal foglalkozó hobbiblog (igen, most a saját adatainkat fogom mondani) ezeket a számokat napi egyedi látogatóban képes megközelíteni indexcímlapos megjelenés nélkül, vagy akár többszörösen lenyomni (jellemzően címlapos megjelenés, játékcsaj, 18+os karika; hiába no, tudjuk mire klikkol a nép).
Azt tehát kimondhatjuk, hogy tragikusan kis példányszámokban fogynak a magyar videojátékos lapok. Az okot nem kell különösebben boncolgatni: egyre többen férnek hozzá az internethez, egyre többen tudnak angolul, ergo egyre többen döbbennek rá, hogy ugyanazt a tartalmat (és még sokkal többet) ingyen és sokkal frissebben, interaktív módon is megtalálják, amit eddig a papír adott sok pénzért.
A kérdés inkább az, hogy na és akkor most mi lesz. Kipusztulnak a papírmagazinok, és átköltöznek a netre? Vagy megáll egyszer a csökkenés, és párezer példánnyal vegetálva élnek majd tovább? Ha kihalnak, vajon mennyi idejük van még hátra? Ha a netre költöznek, tudnak-e majd mit kezdeni azzal, hogy a náluk nagyságrendekkel nagyobb Gamespotokkal és IGN-ekkel kell konkurálniuk?
Utolsó kommentek