HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Kihalnak a játékszakértők

2010.04.10. 11:30 Stöki

A videojáték-szakértő halott, halálra zabálta magát. Ezzel a mondattal kezdődik a Bitmob remek cikke, ami arról szól, hogy eltűnnek a régivágású játékguruk az újságírásból. A folyamat már persze jó ideje zajlik, és más téren sok hasonlót tapasztalhattunk már a történelemben. Például akkor, amikor eltűntek a polihisztorok, az olyanok, mint Galilei és Descartes, akik több tudományágban is kiválóak voltak – ahogy nőtt az emberiség tudása, ahogy egyre több tudományág jelent meg és a tudósok, kutatók egyre több ismeretet halmoztak fel, úgy vált lehetetlenné, hogy valaki több tudományágban is otthon legyen.

Valami hasonló történt a videojátékos médiában is: egy idő után annyi játék jelent meg, hogy képtelenség lett követni a sok új címet és képben lenni a játékipar EGÉSZÉT illetően. Lásd a lenti ábrán a kék grafikont, ami az évenkénti játékmegjelenést ábrázolja a MobyGames játékadatbázis alapján. Eszerint 1976-ban 5 darab játék jelent meg, de a nyolcvanas évek elején már több száz, a kilencvenes években már ezernél több, a rekord pedig 2008, amikor 2840 játék jelent meg. Ráadásul ezek a számok pár tucat kivétellel csak a hagyományos játékokat fedik le, a mobiljátékokat és a flashjátékokat nem.

Tehát irgalmatlan sok játék jelenik meg. A C64-es és a korai pc-s időkben még nagyjából meg lehetett csinálni, hogy az ember minden fontosabb játékot kipróbált, vagy legalábbis mindent, ami jó eséllyel tetszett neki, de ma már ez lehetetlen. És akkor ebből megélni is lehetetlen, vagyis a teljes játékpiacot átlátó szakértők, kritikusok korának leáldozott.

Ebből következik, hogy a szaksajtó átalakulóban van. A cikk szerzője szerint három út közül választhatnak az újságírók. Specializálódnak, vagyis lesznek (vannak) csak egy-egy platformmal, játékműfajjal, vagy akár játékkal foglalkozó zsurnaliszták; PS3-as szakírók, japánszerepjáték-szakértők, WoW-tudósítók. A másik lehetőség az elitizmus: az újságíró az éves nagy játékáradatból csak a legfontosabb egy-két tucatot választja ki, ezekről magas színvonalú kritikákat ír, és kiemelt véleményformálóvá válik (a filmes sajtóban vannak ilyenek, például Roger Ebert). A harmadik út pedig az, hogy emberünk hanyagolja a játékkritikákat, rááll az üzleti vonatkozásra, vásárlói szokásokra, és piacelemzővé válik.

Persze ez az egész nem mostanában kezdődött, a játéklapok évek óta szenvednek a fenti problémával, miközben a rajongói réteg is beszivárog a hagyományos játékújságírásba – jó példa erre a végigjátszás mint játéksajtóműfaj, amit a GameFAQ-n nyomuló lelkes amatőrök egyszerűen elloptak az újságíróktól. És abban sem vagyok biztos, hogy a Bitmob három útja mindent lefed – mert hova kerül akkor például az IDDQD? (Ha már választani kell, persze az elsőbe, a specializálódás iránya pedig a játékvilág wtf-jei.) De azért jó kis gondolatébresztő cikk ez, izgalmas időket él a játékújságírás.

32 komment

Címkék: újságírás szakmázás

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr371908350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moli 2010.04.10. 11:40:19

szerintem valojaban joval meredekebb az a grafikon. nem hiszem peldaul, hogy minden pc-cd-s(!) "where's waldo"-tipusu jatek bekerulne, pedig naponta megjelenik belole egy (rlslog-on legalabbis)

nintendo ds-re ~2811 jatek jelent meg eletenek eddigi ~1945 napja alatt, ez altag 528 jatek egy evben a fenti grafikon 2000-es szamabol csak a ds-re.

SzonjaO 2010.04.10. 12:19:11

Jo iras! En csak azon csodalkozom, hogy ezt az egeszet csak most kezdjuk (merjuk) megfogalmazni, mikozben evek ota kuzdunk a jelenseggel lelkiismeretfurdalas formajaban. A durva az, hogy mar a specializalodas sem olyan egyertelmu megoldas: legalabbis bizonyos mufajok eseteben meg azon belul sem tud az ember mindenrol tudni, amirol kene. Casual jatek pl. annyi jelenik meg, mint az istennyila, eselytelen, hogy egy ember atlasson minden, meghozza eleg gyorsan. Ugyanez a helyzet a virtualis vilagokkal (en pl. azokkal foglalkozom): ott meg az a gaz, hogy egy jatek is iszonyat idot vesz igenybe, ha alaposan meg akarod ismerni, es kozben egyre novekvo szamban jelennek meg. Es meg sorolhatnam. Ezek mellett pedig egy jo szakember nem csak jatszik, hanem olvas is, ugyebar, pl. IDDQD-t:P
Vegulis ott tartunk, hogy muszaj valami alapjan elore meghatarozni a valogatas szempontjait meg mufajokon, jelensegeken belul is. Es ez baromi frusztralo tud lenni.

Grath 2010.04.10. 12:45:30

@moli: a ds warezlista 4800 körül van, de ebben ugye minden régió (és nem csak a 3 nagy, de Korea, Németország stb. is) benne van. Angolul cirka 1000-1100 játék elérhető (Európában még kevesebb), és ennek legalább 50%-a az ultrakazuár cucc, amivel az újságok egyáltalán nem foglalkoznak. marad öt és fél évre mondjuk 550 játék. Az évi 100 játék azért egy normális gárdával rendelkező újságnál teljesen kezelhető. Arra mondjuk tényleg nincs esély, hogy minden DS-programot teszteljen valaki, de erre szükség sincs; ki a halál akarná X karakterben olvasni, hogy a Petz Hamsterz Superstarz egy méretes nagy szarkupac...

Grath 2010.04.10. 12:52:11

A cikkhez még annyit, hogy megnéztem azt a 2800 játékot (nyilván nem mindet) a Moby leválogatásában, és azért ez kicsit félrevezető szám.

Az első 25 játék, vagyis a Moby-lista első oldalán között pl. van 2 különleges kiadás, 1 C64 játék (wtf amúgy), az írástól eltérően 2 mobiljáték, 1 párosíts összes három azonos színű követ cucc, egy 2006-os játék, egy XBLA-játék és egy kizárólag Németországban megjelent játék. Ez 9 játék a 25-ből, ami elég durva arányú lemorzsolódás.

Grath 2010.04.10. 12:58:48

@Terra: sőt, van egy 2000-es, egy 2005-ös, egy 2007-es meg két 1999-es játék is, valamint egy fanmade kiadott MFS2004-mod is.

na most már átnézem az egészet rendesen:
a listázott 25 játékból ami tényleg 2008-as, a következő:

007 Quantum of Solace. 1, azaz 1 darab, a többi újrakiadás, ausztrál megjelenőési dátum, XBLA vagy Virtual Console megjelenés, Flash-játék, mod, csak német cucc, vagy párosíts 3 követ ultrakazuál játék. Nem fogok végigmenni a teljes listán, de 25-ből 1 igazi találat azért több, mint durva...

miguel_ 2010.04.10. 13:02:32

@Terra: c64 játékok a mai napig készülnek, hardcore RPG-k például, amennyire én tudom, a nyugat-európai piacokon egész szép pénzt fizetnek a gyűjtők, illetve van pár megszállott, aki szívesen elbíbelődik egy-egy újabb játékkal a régi gépre. Tudomásom szerint épp van egy magyar fejlesztés is, ami a közeljövőben jelenik meg (legalábbis remélem, a fejlesztő épp most mesélte, hogy van egy kis csúszás).

Grath 2010.04.10. 13:06:27

Most már tényleg utoljára,

-a 2. 25 játék között 1 teljesen új játék van, meg egy Rock Band számgyűjtemény (mivel önállóan is játszható, akár külön játéknak is vehetjük)
-a 3. 25 játék között 4 új játék van, meg az Age of Mythology DS-verziója, amit vehetünk újnak is.
-a 4. 25 játék között 1 új játék van.

Ez az első száz játékból jóindulattal is 9%.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.04.10. 13:57:03

@Terra: Persze, mert a Moby minden platformátiratot külön játékként kezel - de ettől még a görbe a tendenciát jól mutatja.

login612 · http://ingyenjatekok.dynanix.com 2010.04.10. 14:01:09

Ez a specializálódás nem csak a játékok, hanem az élet más területén is igaz. Aki képben akar lenni egy ideje már csak azt a terültet figyeli, ami konkrétan érdekli, mert különben elveszne a témában...

poisonborz 2010.04.10. 14:54:03

Bocs, de ez így hülyeség.
Évente sokkal több film jelenik meg mint játék, és valahogy mégis vannak filmkritikusok...

Az ipart inkább az szedi szét, hogy ma már nem rétegközönségnek, hanem mindenkinek szólnak a játékok, a sztorik laposak és sablonosak, és a legritkább esetben újítóak. Játékot fejleszteni krva drága lett, a nagy cégek kilóra megveszik a tesztelőket a fontosabb megjelenésekre, a mérvadó magazinokban ma már nem 576-os Covbojok és zugírók firkálják ezeket a cikkeket...

Grath 2010.04.10. 15:00:29

@Stöki: Nem, a Moby nem kezeli külön a több platformra megjelent játékokat. És ha 20%-a a játékoknak igazi új megjelenés (ami ugye duplája az első 100 játék arányának), az már egy teljesen kezelhető mennyiség. Bitmob benézte, ennyi.

Grath 2010.04.10. 15:03:36

@poisonborz: 1. sokkal több játék jelenik meg, mint film. Csak az AppStore-ban több játék van, mint ahány film az utóbbi tíz évben készült.

2. baromi könnyű ezt mondani, hogy lefizetik a tesztereket, de egyben egy baromság is. Azt el lehet intézni, hogy egy játékról sokat, sokszor írjanak, de azt nem, hogy a végső pontszám milyen legyen. A legújabb trend az, hogy a teszt, ha 90% vagy afeletti eredményt ad, megjelenhet a játék előtt, ha 90 alatti, csak utána. Ez sem feltétlenül tisztességes (bár nyilván annak ad előzetes tesztverziót a kiadó, akinek akar), de igen messze áll a "kilóra megvételtől".

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.04.10. 15:09:28

@Terra: Nem értünk egyet a kezelhető mennyiséget illetően, de sebaj.

És szerintem bőven több film jelenik meg, mint játék, ha a világ film- és játéktermését összevetjük.

poisonborz 2010.04.10. 16:12:18

@Terra - ne az összes megjelent játékról beszéljünk, ahogy a kritikusok sem beszélnek az összes világon készült youtube videóról. Kritikus számára fontos játékból mennyiségre nem készül sokkal több, mint 10 éve. Talán több a platform, de még együtt sincs olyan sok AAA vállalkozás (indie/kis fejlesztések - mint az iPhone játékok jó része - meg mindig is voltak, és az érdemesebbet úgyis feldobja a népszerűség vagy egy AAA nyúlás, ezeket nem kell mind számba venni). A műfaj válságban van, de a túl sok játékra fogni ezt hülyeség. Átalakult a játékok célcsoportja, és ezzel kommercializáldtak el az írók is, hatalmasat esett a minőség, ahogy a játékok is elhagyták a gyökereiket (lásd FPS-ekben regenerálódó HP). Sokkal szerteágazóbb probléma ez, de ebben vastagon hibás a média és a benne dolgozók is. A cikk valahol ezt akarta az iparra kenni, és ezt nem érzem igazságosnak.

A kilóra megvétel kicsit macskakörmös, de az hótziher hogy a videojáték-média (itt nagy nevekre kell gondolni) elvesztette a független státuszát (lásd Gamespot ügy).

poisonborz 2010.04.10. 16:13:02

@Terra - ne az összes megjelent játékról beszéljünk, ahogy a kritikusok sem beszélnek az összes világon készült youtube videóról. Kritikus számára fontos játékból mennyiségre nem készül sokkal több, mint 10 éve. Talán több a platform, de még együtt sincs olyan sok AAA vállalkozás (indie/kis fejlesztések - mint az iPhone játékok jó része - meg mindig is voltak, és az érdemesebbet úgyis feldobja a népszerűség vagy egy AAA nyúlás, ezeket nem kell mind számba venni). A műfaj válságban van, de a túl sok játékra fogni ezt hülyeség. Átalakult a játékok célcsoportja, és ezzel kommercializáldtak el az írók is, hatalmasat esett a minőség, ahogy a játékok is elhagyták a gyökereiket (lásd FPS-ekben regenerálódó HP). Sokkal szerteágazóbb probléma ez, de ebben vastagon hibás a média és a benne dolgozók is. A cikk valahol ezt akarta az iparra kenni, és ezt nem érzem igazságosnak.

A kilóra megvétel kicsit macskakörmös, de az hótziher hogy a videojáték-média (itt nagy nevekre kell gondolni) elvesztette a független státuszát (lásd Gamespot ügy).

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2010.04.10. 16:14:47

@poisonborz: "a sztorik laposak és sablonosak"

Ugyan már. Mióta van a játékoknak egyáltalán sztorija? 15 éve még maximum a lemezborítókról tudtad meg, hogy van valami háttértörténetük is. Ritka volt a jól kidolgozott szkript és azok is csak átvezető animációkban bontakoztak ki és nem voltak a játék szerves részei.

Az alapötletek csak ritkán eredetiek, ebben egyetértünk, de a cselekmény sokkal kidolgozottabb és filmszerűbb, mint a régi játékokban.

Az első két Doom-nak volt egyáltalán története? Valami Marsos baromság, kit érdekelt, lényeg, hogy irtottuk a szörnyeket, azt jóvan. Ez a hozzáállás ma már eladhatatlan lenne. És ez így van jól.

AutosVilli 2010.04.10. 16:40:47

A régi szépidők,amikor a C64-en a képernyő csíkokból megjósoltuk,jó lessz e a játék. :DD

aFx 2010.04.10. 16:55:36

ez a specializálódás már 10 éve is így volt, 576ban, PCXben is már megvolt, hogy a hardkór stratégiás nem tesztelt repülőszimulátort, és vica versa. általában megvoltak a specializációk, általában 2-3nál több alfajjal senki nem foglalkozott, mert annyit lehetett pontosan követni (ha még valaki emlékszik a postQuake2/Unreal fps robbanásra /avagy a Q2/Unreal Engine uralmára/, amikor nagytételben licenszelték a motorokat, és dőltek a 20-30órás idejű játékok... SiN, Half-Life, Quake2, UnrealTournament, Deus Ex, Soldier of Fortune, Shogo, Blood2, No One Lives Forever, AvP, Daikatana... és ezek csak a legnagyobb nevek voltak, általában 1-3 kiegészítővel). és stíluson belül át kell látni a dolgokat, különben az újságírónak új lesz, az olvasók meg kikészülnek.

szotrira a felettem szólónak igaza van, a Doom sztoriját egy képernyő írta le, az RPGk (Might and Magic) mások voltak, de az utolsó Final Fantasy is ahogy hallottam pont olyan robosztus, mint az eddigiek. fpsek közül (nekem ez a fő irányom) a Quake2nek volt először kidolgozott és koherens története.

a régen jobb volt sírást meg gyorsan be lehet fejezni, nemrég végeztem a Call of Prypatyval, és remek lett. 2007 meg fps szempontból volt annyira jó, mint 97-98 (Crysis, Bioshock, Stalker, mind tökéletes a maga módján)

Grath 2010.04.10. 17:17:52

@Stöki: az iPhone játékok akkor most nem számítanak annak? Vagy ha igen, szerinted tényleg 15 ezernél több film jelent meg 2009-ben?

Ha meg csak a normál, AAA filmeket és játékokat nézzük - és mondjuk az USA piacot, ahonnan vannak is adatok -, akkor is sokkal több játék van, hetente, minden platformot figyelembe véve olyan 8-10 lehet az átlag, filmből meg 5-6.

@poisonborz: egyrészt a Gamespot ügy majdnem 3 éve volt, szóval ha ez ilyen elterjedt lenne, akkor nem csak 3-4 példát hozna mindenki (Kane, Driv3r, ennyi). Másrészt a játék 6.0-át kapott, a mai napig ott van Gerstmann videotesztje is. Ott pont nem a cikkíró lefizetéséről volt szó, hanem a felület reklámjáról. De mivel azóta is mindenki erről beszél, mind a sajtó, mind a hirdetők kerülik ennek a gyanúját is.

@aFx: az 1994-es Marathonnak jobb sztorija volt, mint az összes Quake-nek együtt. Igaz, ez azért nem akkora szám...

2010.04.10. 17:45:05

@Linkovic Csumoszky: "Mióta van a játékoknak egyáltalán sztorija?"

Betrayal at Krondor? 1993-as RPG, akkor még nem volt ingame napló, hogy megnézd mit kell csinálni. Vagy követted és értelmezted a gyakran igen kiterjedt párbeszédeket, vagy mehettél vaktában kóborolni.

victor vacendak 2010.04.10. 17:52:52

Ma már mindenki játékszakértő, hála az óccsó internetnek...
@aFx: Ja 97-98 erős év volt, csak amiket felsorolták kettő kivételével jóval később jelentek meg. A nagy robbanás a d3d megjelenése volt...

És az 576-ról csak annyit, írtam szimulátorról, fps-ről, rpg-ről is, pedig pont 10 éve kezdtem ott dolgozni.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2010.04.10. 17:57:07

@imperial: mehetnénk visszább is az időben, egészen a szöveges kalandjátékokig, de felesleges. a top játékoknak alig vagy egyáltalán nem volt sztorijuk, ma viszont már tendencia, hogy egy modern játéknak komolyan kidolgozott forgatókönyve és/vagy karakterei legyenek, akár shooter-ről vagy platformjátékról vagy bármilyen más műfajról beszélünk. az RPG természetesen más tészta volt régen is, ahogy a rajzolt kalandjátékok is, de ezek unikumnak számítottak akkoriban.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.04.10. 18:04:16

@Terra: Jó, ha minden félamatőr játékot beszámolunk, lehet, hogy több van. De akkor meg nem értem, miért beszélsz kezelhető mennyiségről.

egy hang a hátsó sorból 2010.04.10. 18:15:38

"képtelenség lett követni a sok új címet"

Ez a "cim" egy ideje mar szurja a szememet... Ertem en, hogy "title", de ez szerintem egy borzasztoan magyartalan tukorforditas. Az angolban ez egy letezo gyujtonev szellemi termekekre (konyv, film, jatek, akarmi), de magyarban nem hinnem, hogy megallna a helyet. Kb olyan, mint a cellas telefon, meg a huvelykujjszabaly.

catshannon 2010.04.10. 18:44:28

@egy hang a hátsó sorból: +1 neked. társai a "konzumer termék", a "csip" és hasonló förmedvények.

SzonjaO 2010.04.10. 21:09:29

szerintem itt keverednek a vitában a fogalmak/területek: volt már szó a játékipar meg a játékújságírás válságáról, a játékkritika fenyegetettségéről, miközben ezeket azért valamennyire elkülönülten kéne kezelni. Ha jól értelmezem, Stöki arról írt, hogy az általános, minden műfajra kiterjedően alapos ismeretekkel rendelkező Játékszakértő (szándékosan nagybetűvel) van eltűnőben. Ettől még a játékipar virágozhat vagy burjánzhat (mint ahogy teszi is, ami többek között az oka a Játékszakértő eltűnésének), és a játékújságírás is élhet és virulhat, max. neki is szembe kell néznie bizonyos kihívásokkal.

SzonjaO 2010.04.10. 21:15:12

arról meg, hogy igazán fontos címből kevés van: lehetséges, viszont az "igazán fontos" mindössze pár szempontból tevődik össze, amik ráadásul nem is mindig ugyanazok, pl. kiadó neve, designer neve, eladások száma, hype. A jó játékszakértő vagy újságíró meg szeretne alkalomadtán más szempontok alapján is válogatni, mint pl. jó vagy újszerű játékmenet, stb. És ezeket lehet, hogy pont egy noname játékban találná meg.

mediocris 2010.04.11. 03:01:06

@Terra: Minden platformos játékverziót külön kell kezelni és tesztelni, mert az külön játék. Nem feltétlenül lesz egy PCs játék jó PS3on. Symbian, PSP, DS portokról ne is beszéljünk. Így rengeteg játékot kéne megnézni.

Magon_ 2010.04.11. 13:08:22

@imperial: Egyrészt egy darab példa még nem ellenpélda egy komplett trendre, másrészt meg a Krondor ma pont a kidolgozottság miatt nem igazán rúgna labdába. Az meg nem valami jó érv, hogy azért volt nagy játék, mert nehéz volt követni. :D
Mondom ezt úgy, hogy imádtam én is. Ki ne emlékezne a vektorgrafikás worldmapra, hát imbaness. :)

moli 2010.04.11. 19:56:47

@Terra: teljesen nyilvan ugyanaz a jatek ket regioban megjelenve is ugyanaz marad.

moli.hu/nds

moli 2010.04.11. 20:18:41

@moli: jaj, ez csak az utolso 100-as csomag ;)
az osszes jatek linkje: moli.hu/nds/nds.php?from=0001

52 · http://52nap.blog.hu 2010.04.14. 22:58:10

Miről ír egy csak Eve Online-vel foglalkozó magazin újságírója? Nem azt fogja mondani, hogy Eve Online-ről, hanem rávágja, hogy politikáról.

De egésszen másról fog írni, mint egy olyan blog szerzője, ami azzal foglalkozik, hogyan lehet ingyen játszani a játékkal. (Utóbbira példa: 52nap.blog.hu címen érhető el)

Az utóbbit ugyanis nem érdeklik a nagy alliancek, az viszont igen, hogy jelenleg ha egy kezdő bányászattal akarja összeszedni a PLEXet...

Ergo egyetlen egy játékkal foglalkozó szerzőből is sok féle lehet, s nem csak Eve Online esetén, hanem WoW esetén is tendencia...

De az Ubisoft féle DRM játékos életére, játékiparra való hatásáról is más fog írni, mint a Settlers 7 gameplay-ról.
süti beállítások módosítása