HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Szerdai retro: The Last Ninja

2010.04.07. 15:00 Stöki

Múlt héten a VHS-korszak egyik nagy toposza, a kommandós szerepelt nosztalgiarovatunkban, most jöjjön a másik, a nindzsa. A Commando-cikk végén ugyanis a The Last Ninját szavaztátok meg eheti retrojátéknak, és emiatt most kicsit bajban vagyok. A játékkal kapcsolatos legizgalmasabb kérdést – tényleg magyaroktól lopták az alapokat? – ugyanis az alábbiakban nem tudom majd megválaszolni. Ami infót találok, azt mindenesetre összeszedem, de előtte lássuk, hogyan ismeri a világ nagyobbik része az egyik legsikeresebb C64-es játék történetét!

A programot a C64-es éra egyik legjobb fejlesztőstúdiója, az International Karatét, a Tuskert és a Myth-et is készítő System 3 hozta össze (egyébként mai napig léteznek Studio 3 néven, és többnyire a régi sikerekből élnek). A The Last Ninja 1987-ben jelent meg, és így utólag úgy látom, hogy a szuper grafika és zene mellett az volt a sikerének titka, hogy a játék sikeresen megteremtette az „egyetlen nagy kaland” érzését. Akkoriban az akciójátékok többsége a lazán összefűzött pályákból állt, a System 3 játékában viszont szép számmal voltak kalandelemek (mindenekelőtt tárgyhasználat), és a látványvilág is elég egységes volt ahhoz, hogy a játékos beleélje magát főhősünk, Armakuni szerepébe. Ő volna a címszereplő utolsó nindzsa, akinek a gonosz Kunitoki sógun kiirtja a klánját, de emberünk természetesen jön, lát, sokadszorra sikeresen végrehajtja a játék idegesítő, pixelre pontos ugrásait, és végül győz. Valahogy így:

A grafikáról érdemes kicsit megemlékezni: izometrikus nézetet használt (amire akkoriban gondolkodás nélkül rámondták, hogy 3D), és emiatt bitang nehéz volt programozni. Mark Cale, a cég CEO-ja a RetroGamernek úgy nyilatkozott, hogy több programozót is elfogyasztott a projekt, annyira bonyolult volt megoldani a nindzsa mozgatását az izometrikus pályákon. Aztán jött John Twiddy, akivel kincsre talált a System 3. Twiddy megoldotta az izometrikus megvalósítást, közben pedig Hugh Riley, a grafikus rengeteg animációt készített a nindzsához. Olyan sokat, hogy abból válogatni kellett, ugyanis nem nagyon fért bele mind a C64-es memóriájába. Sőt, a pályákat is úgy oldották meg, hogy nem egy-egy állóképet tároltak, hanem csak az egyes pályaelemeket (például egy fát, egy követ, stb.), amikből aztán a program mindig kirajzolta az éppen aktuális állóképet (a C64-es verzióba így is több mint ezer sprite került). Egyébként a pixelpontos ugrásokért Twiddyt kell szidni: mint a lapnak elmondta, amikor napi sok órában programozta és tesztelte a játékot, a vérében volt az egész, könnyedén átugrált például a mocsáron, és azt hitte, ez a játékosoknak is ilyen egyszerű lesz. „Aztán amikor pár év múlva elővettem a játékot, szembesültem vele, milyen borzalmasan nehéz” – szánta bűneit Twiddy.

Akármilyen nehézkes is volt az irányítás néhol, a The Last Ninja kasszát robbantott. A Wikipedián az áll, hogy kétmillió példányban kelt el, és ebből 750 ezer volt C64-es verzió, de ez valószínűleg csak az első éves vagy féléves adat. Mark Cale szerint ugyanis összesen nagyjából négymillió példány kelt el csak a C64-es verzióból, ami limited edition kiadásban is megjelent (ebben dobócsillag és nindzsamaszk járt a játék mellé) - mondjuk ez elég durva szám, nem tudom, mennyire igaz, lehet, hogy Cale kicsit túlzott a RetroGamernek adott interjújában. Természetesen a C64-es eredetit később több platformra is átportolták (legutóbb a Wii virtuális konzoljára), és erős C64-es kultúrával megáldott országunkban is igen népszerű lett. A Commodore Világ legelső számának borítója („görbelábú nindzsa” by Kodreán Zoltán) például évekig epic mém volt, később még egy műelemzés is született róla CoVboy levelezőrovatában.

Egy ilyen sikeres játéknak természetesen folytatásai is lettek. 1988-ban a The Last Ninja 2, a széria legjobbja (több akció, kevesebb pixelpontos ugrás) felülmúlta az előd sikerét (ötmillió eladott példány - szintén Cale-től való adat), amit követett egy érdekes kiadás, a The Last Ninja Remix (a 8-bites gépeken ez a második rész kicsit bővített, szebb verziója volt, a 16-biteseken pedig az első részé), majd 1991-ben, már a C64 alkonyán a remek introval indító, de kicsit gyengébb The Last Ninja 3 következett (hárommilliós eladást azért Cale szerint ez is összehozott).

A negyedik rész soha nem készült el, bár többször majdnem összejött. Először egy John Wells nevű arc csinált lelkesedésből egy előzetest, pályát és zenét 1993-ban, és bepróbálkozott vele a System 3-nél, de a cég nem volt vevő a művére. Aztán 1999-ben megint előkerült a folytatás lehetősége, és a tervek szerint 2004-re készült volna el a játék PS2-re és Xboxra. A programot be is mutatták a 2003-as E3-on, de aztán a System 3 lelőtte a projektet, mert „egyszerűen nem volt elég jó”. A netre kikerült screenshotok egyébként egy, a későbbi Ninja Gaidenhez nagyon hasonló játékot mutattak. Pár éve megint szóba került a Last Ninja 4, és lehet, hogy most is ott fortyog valami a Studio 3 boszorkányüstjében, de ha meg is jelenik egy ilyen című játék, annak már nem sok köze lesz az eredeti trilógiához.

És akkor a magyar vonatkozás: pár éve a GTW nevű német játékportál szellőztette meg, hogy a legelső The Last Ninját eredetileg egy magyar csapat készítette. A magyarok állítólag elküldték a félkész játékot a System 3-nek, a gonosz kiadó meg lenyúlta az egészet, hazánk fiai pedig nem tudtak jogi lépéseket tenni a vasfüggöny mögül. A történtekre mindenki kicsit máshogy emlékszik:
– A GTW-n megszólal egy magyar illető, aki állítólag beszélt egy matematikussal, aki benne volt a játék fejlesztésében. A matematikus meg is mutatta neki az eredeti pályaszerkesztőt, ami teljesen meggyőzte az illetőt.
– A GTW megtalálta az egyik fejlesztőt, Bodnár Istvánt, aki megerősítette, hogy volt ilyen pályaszerkesztő, de nem említett semmit arról, hogy ezt ellopták volna. „Úgy tűnik, hogy magyar hallgatók programozással akartak egy kis pénzt keresni – nehézségeik akadtak, ezért a játékot a System 3 házon belül fejezte be” – írja a GTW.
– Hugh Riley, a játék grafikusa szerint a magyar csapat neve Andromeda Software volt (valóban létezett ilyen), és Riley három hétvégét is Budapestet töltött náluk. Ő is nehézségeket említ. „Forthban programoztak, ezért Londonban John Twiddynek újra kellett írnia a kódot” – fogalmaz Riley.
– A RetroGamerben Mark Cale, a System 3 vezetője is említi Bodnár István nevét és a „scientist” szót használja, azaz tudósként hivatkozik rá – lehet, hogy ő a GTW-n említett matematikus? (UPDATE: Nem, nem ő az.) Cale szerint Bodnár az Integrator nevű eszközt készítette, amiben izometrikus pályákat lehetett készíteni az egyes pályaelemek összehegesztésével - szóval minden bizonnyal ez a fent említett pályaszerkesztő neve. Cale is elmondja, hogy az Integrator lassú volt, ezért Twiddynek át kellett írnia.
– Egy későbbi RetroGamerben John Twiddy is megszólal, nagyjából ugyanazt mondja, mint Cale: készen kapta az Integratort, de át kellett írnia a kódot.
– Végül mindenképpen idéznem kell egy titokzatos kommentelőt, aki érintett az ügyben, és a múltkori Commando-cikk alatt írt érdekes dolgokat. Azt állítja, hogy a magyarok nem csak bedolgoztak a System 3-nak, hanem teljesen ők programozták az alapokat. „Az egész Integrator magyar fejlesztés. Az ellopás meg teljesen valós” – írta a Magister néven író kommentelő. Sajnos ennél többet nem nyilatkozhatott, mert hamarosan megjelenik egy könyv a számítógépes játékokról, abban lesz egy interjú, amiből talán több kiderül.

Végül szokás szerint jöjjön egy kis muzsika. A Last Ninja játékokban nem voltak hangeffektek, végig csak zene szólt – de milyen zene! Nagyszerű mindhárom játék soundtrackje, pedig négy zeneszerzője is volt a sorozatnak: az első rész zenéjét Anthony Lees és az akkor 17 éves Ben Daglish (középső neve: Zseni) követte el, a második részét Matt Gray, a harmadikét pedig Reyn Ouwehand. Félelmetesen jó dallamok egytől egyig, nem csoda, hogy a régi zenéket mixelő szubkultúra ezeket is legalább annyira szereti, mint a Commando zenéjét (a Puffy 64 művésznevű mixmester egy egész albumot szentelt a The Last Ninja 2-nek). Sőt, a Dragonforce zenekar – Guitar Hero III, Through the Fire and Flames megvan? – koncertjein a második rész egyik zenéje az intro, amire bevonulnak a tagok. Jöjjön most néhány remix, majd egy videó a legjobb régijáték-tributezenekar, a Press Play On Tape egyik koncertjéről.

Ha valaki kipróbálná az eredeti játékokat, innen letöltheti őket, innen meg egy emulátort. Itt a játék eredeti zenéje, itt van hozzá egy Winamp plugin, itt pedig egy príma rajongói oldalt találtok mindenféle vicces tartalommal, többek között animgif-galériával. Zárásul pedig következzenek a szokásos kazetta- és lemezborítók és az elmaradhatatlan kérdés: mi legyen a következő játék a rovatban?

Mi legyen a következő játék?
Elite
Supremacy
Pac-Man
Secret of the Monkey Island
Laser Squad
  
pollcode.com free polls

99 komment · 1 trackback

Címkék: retro c64 last ninja matt gray ben daglish heti retro jatek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr431900470

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A het jateka: The Last Ninja 1-3 2010.08.03. 13:18:02

Kicsit átgondolkodtam a koncepciót és úgy gondoltam, hogy nem a hét zenéje lesz, hanem a hét játéka és akkor ehhez kapcsolódna a napi remix is. Ja igen, itt jut eszembe, a vasárnapi szavazás elmaradt, tudom, de mivel még indulófélben van csak a blog, e...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szedrencs 2010.04.07. 15:55:48

"kétmillió példányban kelt el, és ebből 750 ezer volt C64-es verzió, de ez valószínűleg csak az első éves vagy féléves adat. Mark Cale szerint ugyanis összesen nagyjából négymillió példány kelt el csak a C64-es verzióból"

Ez biztos? Mert ez egy nagyon durva szám ha eladásra vonatkozik (warezben elhiszem).

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.04.07. 16:05:17

hát szerintem nem volt egy nagy szám játék, az graf meg a téma miatt hódított... bár ez a legtöbb top-siker játékra igaz...

meg aztán a pályát ilyen játékokban - és abban a korban szinte mindig - elemekből rakták össze...

sőt, bármilyen hihetetlen, a mai játékok legtöbbje is így műxik, pl olyan kaliberű alkotások is mint a Gears of War... (a pálya "váza" egyedi modellezéssel vannak csinálva és arra kerül sok sok előre elkészített, sokszor használt modell)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.04.07. 16:07:17

Az eladások tényleg brutálak! Ezek tuti hogy hiteles adatok?
Egy mai, 20-30 milla dollárból készülő játékból is ritka hogy ennyit adnak el. :D:D:D

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.04.07. 16:07:43

@Szedrencs: Ja, nekem is soknak tűnik, viszont a 750 ezer meg kevésnek.
A C64 elég sokáig uralkodott és ugye eladtak belőle több mint húszmilliót, végül is nem tartom lehetetlennek, hogy minden ötödik tulajdonos vett egy Last Ninját.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.04.07. 16:08:35

@endike: Nem tuti, csak a System 3 igazgatója ennyit mondott a RetroGamernek.

lamb79 2010.04.07. 16:10:29

csak hallgatom ennek a puffy64ek a mixeit. nagyon tetszenek

algi 2010.04.07. 16:11:54

A Machinae Supremacy-től a Sidology-ban is megszólal a Last Ninja, meg a Ninja c. számukban is természetesen.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2010.04.07. 16:13:21

ULTIMATE ALL TIME No.#1 JOYSTICK-KILLER GAME OF THE DECADE!!!
:)

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2010.04.07. 16:14:49

Ú, de imádtam ezt a játékot! Sokáig csak az első rész első pályája volt meg. De azt már csaknem becsukott szemmel is végig tudtam volna játszani.

Tájfájter 2010.04.07. 16:15:40

Személy szerint nálam a második rész ütött a legnagyobbat, azt végig is vittem, emlékeim szerint minimális walkthrough-val.

Első rész valahogy bugos volt és mindig elakadtam, harmadik meg kicsit összetettebb volt a sok tárgykezeléssel, és tényleg annyira későn jött ki, hogy már más, jobb játékok kötöttek le, viszont az intro arra még mai napig emlékszem, az akkoriban tényleg ütős volt.

Csak, hogy bedobjak egy játékcímet a kalapba én is: Eye of the Beholder sorozat.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2010.04.07. 16:15:49

Nekem a The Dead Guys remixei tetszenek a legjobban, keressetek rá!

Delebriel 2010.04.07. 16:19:40

Laser Squad, Elite... ecsém mennyit toltam :D

deada 2010.04.07. 16:24:27

beszarás ez a szerdai retro rovat. megint gyerek vagyok!

moli 2010.04.07. 16:30:57

@endike: de itt a kirajzolasra gondolunk.

Ööö 2010.04.07. 16:40:44

Én is úgy emlékszem, hogy Forth-ban nyomták a srácok, és az istenért sem akart jól működni a progi. Hiába, C64-re akkoriban csak assemblyben lehetett jó programot írni.
Ráadásul nem volt ritka, hogy egy programot újraírtak az angolok. Mi is fejlesztettünk az Andromédának. Project vezetés 0, itt van fiúk a story board, aztán gyia. 80%-os készültségnél meg lehúzták a rolót, és a kód birtokában újra iratták/kiegészítették, és megjelent más neve alatt a cucc.

Savior 2010.04.07. 16:43:26

@Hamlet: Távozz tőlem sántán, a Nintendo változat a Last Ninja megcsúfolása :S Ronda színek, üres pályák és béna zene... 64 FTW!

rbatty 2010.04.07. 16:46:44

Ismét egy színvonalas írás a retro rovatban, gratulálok. A Puffy 64 zenéivel most találkoztam először, nagyon jók.

Érdemes meghallgatni a játékok eredeti SID zenéit is. Nem mindenki tudja, ezért írom: A SID trackeket a keresősávban lehet átkapcsolni a winampben.

És mostani szemmel nézve nem is olyan rossz az a harmadik rész, sőt. Asszem nekiállok újra valamikor. Csak a negyedik pályán kinyíljon az ajtó..

Még egy Ben Daglish zene: Heroes of the Lance

Archenemy 2010.04.07. 16:50:34

Laser squad! Sterner Regnix, véged van!

rbatty 2010.04.07. 17:06:01

Nem is olyan nehezek ezek az ugrások, ha egyszer az ember rájött a technikára. Tűzgomb+irányok=támadások és védés, meg tárgyfelszedés. Irányok+tűz=ugrás. Kétféle ugrás van, az egyiknél csak jobbra vagy balra kell nyomni a joyt (vagy billt) és úgy elugrani, ha nem jött be, akkor oldalra+föl/le kell nyomni, és jöhet a tűzgomb. :)

Puffy 64 -től a Basement ingame KIrály!!

Szedrencs 2010.04.07. 17:14:44

@Hamlet: Á, az a Summer Games (v. Olypics) volt!

Ha már címekkel dobálózunk: Quest for Tires!!! :D

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.04.07. 17:24:29

Volt egy rész, ahol egy folyónál átúszott egy nagy levél...arra kellett ráugrani, majd a következő platformra...na ott lehetett órákat szenvedni kb...:D:D:

Hoppázó Beléndek 2010.04.07. 17:29:18

na 10 percre újra 12 évesnek éreztem magam! :))

a MYTHre nem lehet szavazni (így lett +1 Elite), pedig szeretnék!

ja és még megvan a CoV 1 is a törött lábú ninjával :)

rbatty 2010.04.07. 17:43:24

@zéka: Amint belépsz a folyópartra, nem szabad megállni, kapásból rohanás a pálya (szürke bejárható sáv) közepén oldalra/fel és két gyors egymást követő ugrással már át is értél. :D

fraki 2010.04.07. 17:44:59

Én nem nagyon szerettem, csak a bátyám válla mögül néztem, az ilyen hosszú kalandokhoz még kicsi voltam (81-es), viszont a második résznek tényleg ellenállhatatlanul jó zenéje volt, pörgős akció végig, és a grafika is groundbreaking volt ezen a platformon, bár maga a képernyőn kirajzolás technikája nem volt egyedi. De a játék mögött lévő artwork tényleg lélegzetelállító.

Jó volt olvasni a régi szép időket a nehéz ugrásokkal kapcsolatban, ma már ilyen nincs komoly játékfejlesztésnél, bétateszten rögtön kiderülnének az ilyenek.

blacklord 2010.04.07. 17:45:57

@Hoppázó Beléndek: A Myth PC játék volt, ember... Vagy nem (csak)? Szerintem jók voltak ezek a játékok, én mindegyiket végignyomtam (1-2 help nélkül, ha jól emlészem, akkor még nem volt net... :-))) ).

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2010.04.07. 17:49:42

Nem tudom, mennyire ismeritek a HVSC oldalt, ami rendszeresen frissül. És nem más van rajta, mint jelenleg letölthető 37801 darab eredeti SID muzsika egy csomagban. Pluginek vannak pl. Winamphoz, amivel hallgathatod.
Olyan szinten figyelnek a készítők mindenre, hogy évszámra, készítőre, stílusra(demo, jatek, intro, cracktro) lebontva vannak kategorizálva a számok. Folyamatosan figyelik a hibás anyagokat, új infókkal gazdagítják a mellékelt doksikat, stb.

www.hvsc.de/

Amúgy Elite-re szavaztam. Bár az elsővel nem annyira játszottam, de a Frontierrel (második rész) Amigán elég sokat, olyan 10%-ban le is fordítottam magyarra (ugye ott egy darab 6-700 kbyteos fájl volt, amit FileMaster editorával szerkesztettem - apropó, szerintem kis hazánkban az emberkék 90%-ának egy verziójú 2.2-es FM volt, asszem vmelyik egyetem licencével:).
Komoly volt az űrkikötő falán azt olvasni, hogy "Fordította Sunsetjoy" :D

Chomy 2010.04.07. 18:03:39

Laser Squad++

Amúgy meg Golden Axe. :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.04.07. 18:04:08

@blacklord: Nem bizony. Volt a Myth című pc-s stratégiai játék 1998 körül meg volt sokkal korábban egy akció:

en.wikipedia.org/wiki/Myth:_The_Fallen_Lords

www.mobygames.com/game/myth-history-in-the-making

xk2spv 2010.04.07. 18:22:36

Én GEOS leírást akarok! Esetleg Duplicator v2.0!

xk2spv 2010.04.07. 18:27:46

És legyen több játék a kazisoknak!

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.04.07. 18:57:42

@nyomasek_bobo: Pigmy pedig nemzeti hős!

(nincs meg valakinek a Populous utántöltős változata C64-re?)

Savior 2010.04.07. 19:12:48

@Stöki: Nekem megvan, elküldöm a Test Drive 3 kazettás verziójáért cserébe!

arconfosom 2010.04.07. 19:21:24

Világ legjobbb számítógépes zenéje! :)

Kazettára vettem és egész nap ezt hallgattam, annak idején ...

larry 2010.04.07. 19:59:50

Görbelábú nindzsa! Epic. Egy CoV-os poszt is mehetne valamikor.

VulcanDeathGrip · http://cornmanfrommars.blog.hu/ 2010.04.07. 20:12:11

Király írás.
Emlékszem, kissrácként csak az idősebb unokatesók háta mögül csekkolhattam a játékot, nem igazán engedtek a közelébe..bármit megtettem volna hogy játszhassak, pláne hogy gyerekkoromban, sőt a mai napig a ninják az abszolút kedvenceim.

Persze később játszottam a NES-es változattal, ami azért nem volt ugyanaz..

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2010.04.07. 20:16:56

@Stöki: és a kérdés, amire a válasz nem 42:

mire használják a számítógépet a zalalövői Nyina Vasziljevna Mgtsz-ben?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.04.07. 20:33:00

@nyomasek_bobo: Asszem, erre csak Sótész Gögy tudna válaszolni.

DnP 2010.04.07. 20:37:59

Nem gondoltam volna, hogy rajtam kivul masok is emlekeznek Gogy baratunk baromsagaira, es a sok megalevelre :)

rbatty 2010.04.07. 20:49:07

Idézet a CoV leírásból a játék kazettás verziója kapcsán. (crackelt)

"A Turboval be kell tölteni az első részt, ez mindössze néhány fordulatnyi a kazettás egységben. Amikor a Datasett motorja megáll ne kapcsoljuk ki azt, hanem adjuk ki: RUN (+RETURN), a képernyő elsötétedik és a betöltés folytatódik. Egy-két perc múlva a képernyőn 'mákosodás' jelenik meg, a Datasett motorja megáll, majd ismét tovább indul, de 1-2 másodperc elteltével beindul a játék. Ekkor a kazettás egységet nekünk kell kikapcsolni. Ha a szint végére értünk, sajnos a gépet ki kell kapcsolnunk, a következő szint betöltése az itt ismertetett módszerrel lehetséges. Előnyösebb tehát a lemezes verzió használata."

Ej, hogy megélhettem ezeket a csodás szép időket...

deada 2010.04.07. 21:01:36

"a dzsojsztikról is írjatok majd egy két szavat!"

Hegyi 2010.04.07. 21:08:03

Haverom mutatott egy képet a tescoban egy horgászdamil csomagolásán a last ninja szemei figyelnek, asszem Ninja márkájú damil.

ChrissDR 2010.04.07. 21:08:11

Stöki a zenék miatt leborulok előtted.

finalNmbr 2010.04.07. 21:16:25

NEkem két játék van ami meghatározó volt: Pirates! illetve a Newcommer.. Amúgy köszi a cikket, nagyon jó :-)

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.04.07. 21:17:09

de jó, az LN1-2 nagy kedvencem volt, a 3-mal már nem játszottam.

tipp a szerdai rovatba: Impossible Mission

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.04.07. 21:18:29

@arconfosom: nem hiszem el! ezek szerint nem csak nekem volt C64 zenegyűjteményem kazettán?!? más is lehetett ilyen elvetemült

trx · http://www.conspiracy.hu/ 2010.04.07. 21:26:33

ejj... régi szép idők...
Azon a Press Play On Tape koncerten meg ott ugráltam valahol... :) hehehe.
Kár hogy az idei (és egyben utolsó) BreakPointon, ami most volt hétvégén, nem jöttek tolni egy koncertet. :(
Egyébként 2008-ban BP-n fellépett ez a Reyn Ouwehand is. Állítólag tök oda volt meg vissza, hoyg a demoscenerek betéve tudják szinte az összes zenéjét és nem is restek lalalázni meg ilyesmik. :)

RTSnip 2010.04.07. 21:28:41

Eccsém! Last Ninja 2 zenéit nálunk az egész lakótelep ismerte, mert rendszeresen üvöltettem végig az összes pályáét nyitott ablaknál csak úgy miheztartás végett. :) Asszem első zene volt emi felnyomta az adrenalinomat a csillagos égig. :D A SID-eknek meg megvan az a remek tulajdonságuk, hogy faszán lehet őket torzítás mentesen erősíteni. :D A játék alapjaiban határozta meg a zenei ízlésvilágomat. Én is kazettára vettem az összes zenéjét, egyszer még suliba is bevittem, ahol a central park betöltőjének dallamára konkrétan tornáztunk is!!

trx · http://www.conspiracy.hu/ 2010.04.07. 21:30:54

na. ezt is idetolom:
ftp://ftp.untergrund.net/breakpoint/2008/concerts/BP08_Concert_ReynOuwehand.mp4
csak hogy örüljetek. :)

RTSnip 2010.04.07. 21:35:19

Az Usagi Yojimboról is lehetne majd egy-két szavat... :)

Boulderdash!

Bambula 2010.04.07. 21:41:04

Amiga 1200-esemen egy zsák c64-es zeném van, imádom őket.
A CoV szerintem is óriási magazin volt, nagy élmény még ma is nézegetni :)

A Rátkai féle szöveges kalandjátékokról is lehetne majd pár szó valamikor, kiváncsi vagyok ma mi van vele.

RTSnip 2010.04.07. 21:46:15

Talán még nem szerepelt a linkek között a világ legnagyobb C64-es játékarchívuma:

c64.hardwired.hu/

És hozzá a legjobb emulátor!

www.viceteam.org/

Fehérvár Kapitány 2010.04.07. 21:47:37

@blacklord: Nem, a Myth volt például Amiga 500 - on is, én nagyon szerettem

bahahaha 2010.04.07. 21:53:39

@trx: Nekem Reyn alá is dedikálta a CD-jét, bebebebeee :) (mondjuk még X2000-n)

jahaha 2010.04.07. 21:54:44

Raid Over Moscow-t a szavazasba!!!

Burwor · http://loot.blog.hu 2010.04.07. 22:37:09

Rátkainak volt valami izometrikus játéka (csak demó) egy lemezmellékleten. Falloutra hasonlított. Emlékszem belekötöttem egy tehénbe, de pár körön belün kinyírt. Azt érdekes lenne előkeresni, neten nem találom... Ja DOSról beszélek.

Storyteller 2010.04.07. 22:52:26

Izé, a dzsojsztikról nem egy-két szavatt kéne írni két tével?

Tsókolom:

ST

Stöki, télleg, CoVos mémek összegyűjtve, tehénségektől kollegád megalevelein át arról, hogyan írta Kiss úr kb. négy alias alatt tökegyedül az újságot kitudjahány számon keresztül? (amiről mindannyian tudjuk, hogy kezdetben hivatalosan könyv volt ugye) egészen a monumentális Fish!, SotMI leírásokig és klasszikus beszólásokig? Az ötletért nem kérek mást, csak egy bonus előfizetési csekket.

Tényleg, tudja valaki, hogy Kis Getto létezett-e egyáltalán?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.04.07. 23:00:07

@Storyteller: Létezik bizony, tényleg Müller Mihály a neve, és mostanában tetoválgat. Jó arc.

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2010.04.07. 23:33:01

Tényleg, Pivo-val mi van manapság? (ha már az alisoknál tartunk)

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.04.08. 00:24:34

Stöki: nem vagyok a fejlesztésben érintett, ezt sehol sem állítom. A matematikus pedig nem egyenlő Bodnár Istvánnal. Müller Misi meg nem mostanában tetoválgat, hanem az elmúlt 15 évben :)

algi 2010.04.08. 00:24:52

Akkor én is bedobok egyet: Mercenary! Annó +4-en szerencsétlenkedtem vele, egyszer ha végigvittem, de akkor is cuttal. (Elloptam az űrhajót a végén.) Ráadásul az MDDClone-nal PC-n is játszható az összes rész összes kiegészítője, ha minden igaz. A második, harmadik résszel csak újabban találkoztam, és azok nagyon durvák. A 3. részben egy kész bolygóközi világ van benépesítve.

RTSnip 2010.04.08. 00:33:16

..és nem dzsojsztikról hanem dzsolysztikkról...! :D

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.04.08. 01:16:46

Úgy látom Ööö kolléga is ott figyel a szeren...

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.04.08. 08:35:12

@Magister: Bocs, akkor félreértettem. Átírtam a cikket.
Ja, Gettót kb. azóta ismerem, amióta tetoválásra váltott, a mostanában úgy értettem, hogy manapság.

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.04.08. 09:39:11

Tegnap gondolkodtam ezen a last ninja 4-en, és ha most kiadnának egy izometrikus nézetű ninjás játékot, nekem bejönne...feltéve, ha akkorát robbana a zene, meg a jtáékélmény, mint annakidején...

@szzsömi: ezt mondhattad volna 10-15 évvel ezelőtt:D:D:D

HomeGnome 2010.04.08. 09:43:02

Nagyon jó ez retro rovat, imádok nosztalgiázni! :) A Pirates! is megérne egy misét.. :) A Myth pedig hogyne lett volna C64-en, History in the Making, gyönyörű grafikával, egy PC-s remake is készül, nem tudom megjelent-e már: &www.youtube.com/watch?v=0c4OtOFHY3c . Nagyon jó a zenéje, mint ahogyan a Supremacy zenéje is zseniális, főleg C64-en! :)

rbatty 2010.04.08. 09:58:05

@zéka: Ne is mondd, 15 éve már nem volt meg a 64-em.

Egyébként LN3 ugrás : www.youtube.com/watch?v=rRSVw5AdtPs&feature=related

0:30-nál kezdődik. :D

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.04.08. 10:31:59

@szzsömi: igen vazz ezzel szenvedtem baromi sokat:D

Mellesleg megnéztem az Amigás és a NES-es verziót is, egyik sem éri utol még grafikában sem a c64-et...mondom ezt úgy, hogy mindig Amigára vágytam:D

TH 2010.04.08. 13:38:27

Az mennyire beteg, ha a cikk hatására azt álmodtam, h. valakitől megkaptam a CoV első részét? Tiszta poros volt, a lapok megsárgultak, de igen izgatott voltam, h. elolvashatom a Last Ninja leírását. A többiek meg nem értették, h. miért vagyok ilyen lelkes egy nyamvadt újságtól (vagy könyvtől). Aztán reggel rájöttem,h. a neten valóban el tudom olvasni, de úgy már nem volt annyira izgalmas a dolog, mint álmomban. :)

Syolos 2010.04.08. 15:56:37

Nekem mindmáig megvan az összes CoV, kivéve az első két számot. Mindig is sajnáltam, hogy lemaradtam az eredeti görbelábú nindzsás számról :( A második elején meg asszem a batmanó pózolt.

Meg volt a 320 fokos körös címlap is, amire CoVBoy megkérdezte a grafikust, hogy ezt így hogy, mire az a válasz jött, hogy legalább lesz miről levelezni :DD

Istenem, régi szép idők. Tényleg jöhetne egy CoV-os retró is, főleg az érdekelne, hogy mi lett CeauBoy-jal :)

shoebaron 2010.04.08. 17:25:56

sasa beszélt vele közülünk utoljára, talán egy nyomdában dolgozott... 1-2 éve lehetett ez. megkérdezem

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.04.08. 17:27:43

@shoebaron: Én találkoztam vele kb. fél éve, nem sokat változott. Most is dtp-zik, most is úgy éli az életét, mint 1, 5 vagy 10 éve.

Storyteller 2010.04.09. 01:37:00

@Syolos: Mwha! Betmen a második szám címlapján, belül pedig a láthatatlanul sötét-elmosódott képek! Ájmlávinit!

@RTSnip: Tényleg, tudtam, hogy még valami nem stimmel.

@Stöki: Hm, ez egy kicsit lehangolónak tűnt.

VulcanDeathGrip · http://cornmanfrommars.blog.hu/ 2010.04.09. 02:04:07

C64-en,Amiga-n,NES-en, Gameboy-on szerkesztett mindenféle zenék.

www.8bitpeoples.com/discography

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.04.09. 09:12:28

Egyébként érdemes lett volna megemlíteni egy másik magyar vonatkozású dolgot, a SOA-féle (Soul of Armakuni) Last Ninja engine-t. A srác nyomta a zenéjét is...ahhoz képest nagyon klassz, hogy nekem azt mondta, hogy nem ért hozzá. Maga az engine amúgy egy pályaszerkesztő, bővebb infó itten:

lastninja.lemon64.com/engine_soa.php

Egy említést talán a Last Ninja Archives is megért volna. Nemmellesleg pár gyerekkori rajzom is bekerült a rajongói művek közé :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.04.09. 09:23:44

@Magister: A Last Ninja Archives be van linkelve a cikk végén.

rbatty 2010.04.09. 10:15:51

@Magister: A Last Ninja Archives be lett linkenlve a cikkbe, príma rajongói oldal néven.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.04.09. 13:34:27

@Hegyi: Megerősítem, láttam... hogy kinek az ötlete volt ninját tenni a damilra, és pont egy ilyen pixeles képet tenni a dobozára??? :)

slyspy · http://scene.hu 2010.04.10. 13:19:18

Ez volt már?
www.youtube.com/watch?v=OzQlWhdgWaM

Asszem a tavalyi vagy tavalyelőtti Breakpointon lépett fel Reyn Ouwehand, aki manapság zenebohócként is üzemel egyszemélyes "zenekarával", és többnyire c64-es játékok zenéjét adja elő repeater segítségével, azaz élőben először feljátssza a dobot, ami megy tovább loopban, aztán átül a szintihez, majd basszusgitár, gitár, és hopp a egyszercsak zene lesz belőle. Ajánlott a related videók nézegetése.

(A múltheti cikkhez mindjárt itt a Commando zenéje, ahogy ő gondolja: www.youtube.com/watch?v=iPbUAqYX8_4)

Kaland-Játék-Kockázat · http://kjkk.blog.hu 2010.04.10. 14:37:57

Mai napig az egyik legjobb játék, a zene és a hangulat ütős. Nem sok olyan játék készült azóta, ami ilyen hatással lett volna rám. Egyébként akkoriban a warez nem volt elterjedve, szóval én elhiszem a számokat.

rbatty 2010.04.10. 14:52:43

@Kaland-Játék-Kockázat: Ezt a warez nem volt elterjedve dolgot nem teljesen értem. Még "komoly" játékos-újságok is néha úgy írtak egy játékról, hogy figyelmeztették a játékosokat, melyik törés fagy, melyik jó. De lehet, hogy félreértettem. :)

DocBulywood 2010.04.10. 16:06:25

Sziasztok!

Bárki bármit mond, a LN mindent visz. Nem kell 2GByte-os videókártya, elég a 160x200 pixel; nem kell SG Audigy, elég a SID; nem kell 17 gombos(!!!) egér, elég a Quickshot II - ami valljuk be, a legszarabb joy volt; nem kell SSD, elég volt a Final 3 / Action Replay és a 1541-es drive; nem kell HD felbontású LCDFRQi monitor, elég helyette a Junoszty - kis átalakítással a hang miatt.

Stöki: milyen volt az első, Tüzi nélküli csobbanás Thai-ban, 2004-ben?

DocBulywood 2010.04.10. 16:07:07

@szzsömi:

Volt ilyen, a CoV 17-ben asszem'. A Censor törés jó, a Legend fagyott...

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.04.10. 16:14:20

@DocBulywood: Hát te ki vagy? :)

Jó volt amúgy, csak kicsit hirtelen jöttünk fel 25 méterről, első merülésnek durva volt.

DocBulywood 2010.04.11. 16:51:52

@Stöki:

Tőlem linkelted be a CoV 1 számának borítóját. Egy tanfolyamon voltunk anno, amikor Tüzi Úr elméleti fejtágítást végzett...
Ha lesz Vörös Tengeri búvárszafari, jössz? Egy hétig csak a tengeren, napi 4 csobbanás... :)))

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.04.11. 22:28:38

@DocBulywood: Á, szevasz! :)
Vörös-tengert kihagyom, most nagyon nincs pénzem, decemberben egy hónap Thaiföld volt. Merülések is, Phi Phin és Phangan környékén.

Wertzui 2011.06.07. 23:39:08

(Kicsit már késő de a témához tartozik)
Mit pillantottam meg minap a Tes... khm hipermarketben?

indafoto.hu/xwertzui/image/11943829-73e8d2de/397085

Nindzsa damil, aminek a dobozán újrahasznosították a Last Ninja dobozképét!
(bocsi a fotó rossz minőségéért)

brump 2011.06.12. 02:17:22

Melyik Myth? (A Magnetic Scrolls-féle, vagy a másik?)

UnrealFCY 2012.07.19. 20:32:59

@Hammer: nekunk is volt haverral, en mondtam neki hogy vegyuk mar fel kazira mer tok jok, aztan altalanos iskola 6. osztalyba mindenki ott pislogott mik ezek a jo zenek amik a walkmanombol szolnak?:) last ninja volt a kedvenc :D

CargoSGR 2013.06.17. 18:24:17

Ha már játékiparági lopások, akkor Last Ninja az elég top!

Akit érdekelnek a részletek a Last Ninja kapcsán, annak érdemes benéznie 3 hét múlva az Árok partyra, mert Ádám Zoltánt kérdezzük majd a fejlesztésről, és a történésekről.

tehernaplo.blog.hu/2013/06/17/last_ninja_a_hungarikum

Illetve a találkozó weblapja sok infóval:
arok.intro.hu

Nyomjatok egy lájkot a friss hírekért a Facebook oldalon:
www.facebook.com/Arokparty

Savior 2015.05.28. 12:23:06

Ezt csak most vettem észre, de a Last Ninja Remix borítóján ugyanolyan görbe a nindzsa lába, mint Kodreán klasszikusán. A Mester rátapintott valamire? :D