Még amikor nem tintanyalóként kerestem a kenyerem, hanem programozó voltam, a cég, ahol dolgoztam, karácsonyi prémiumként minden dolgozónak adott egy érintőkijelzős PDA-t. Első dolgom volt, hogy letöltöttem rá a Doomot, mert mekkora királyság már, hogy a zsebedben a Doom, bármikor előkaphatod és játszhatsz vele. Aztán a második dolgom volt, hogy letöröltem az egészet a francba, mert játszhatatlanul szar volt, az érintőkijelzőn gyakorlatilag nem lehetett navigálni. Az első pályán nem bírtam végigjutni, pedig amúgy a Doom II-ben a Barrels o’Fun pálya is megy pisztolystarttal.
Ez nagyjából tíz éve volt (a Bejeweled is most volt tízéves, és én még eredeti nevén, Diamond Mine-ként ismertem meg a PDA-verziót), de véleményem az érintőkijelzős kütyük játékra való alkalmasságáról nem sokat változott azóta. Még akkor sem, amikor az Apple kezdett el ilyen kütyüket gyártani. Egy almás logótól a szarból nem lesz arany, és bár kétségtelenül vannak jó játékok iPhone-ra (például a Zen Bound, ami okosan kihasználja a mozgásérzékelőt), a többség szerintem hulladék. Mert a Street Fighter IV hiába egy szuper brand átportolása, ha két perc után a falhoz akarom vágni a telefont. Az érintőképernyő egyszerűen nem alkalmas önmagában minden játékműfajra. És erről a fejlesztők egy része is így gondolkodik.
Sőt, úgy tűnik, hogy maga az Apple is. Legalábbis meglepő őszinteséggel ír erről egy szabadalmi kérelem, amit még 2008-ban jegyzett be a cég, de csak a héten vált publikussá. „Bár a játék élvezetes lehet a hordozható elektronikus készülékeken, kényelmetlenné is válhat, különösen az érintőkijelzővel ellátott hordozható elektronikus készülékeken” – fogalmaz a dokumentum. És még van tovább: „Ugyanaz a képernyő szolgál a játékbeli avatár figyelésére, mint az avatár irányítására. Emiatt a felhasználó ujjai eltakarják az akciót. Ezért, bár e hordozható elektronikus készülékek kezelőfelülete hatékony, játékok esetén gyakran kívánatosabb egy speciális kezelőfelület.” Ámen.
A szabadalom olyan terméket ír le, ami segít a fenti gondon: egy irányítógombokkal ellátott keret, amibe a júzer beillesztheti a kütyüt, és bár ettől vaskosabb kütyüt kap, nem kerülgeti idegbaj, ha játszania kell az inkriminált játékokkal. Ezen kívül a keretbe kerülhet kamera, hangszóró, mozgásérzékelő, második képernyő, szóval minden, ami egy valamirevaló kézikonzolba kell. A hírt a Kotakun találtuk, ott van egy egész galéria a különféle elképzelésekről.
Kérdés persze, hogy az Apple mennyire gondolja ezt komolyan. Könnyen lehet ugyanis, hogy a cég nem azért véd le egy ilyen terméket, hogy aztán megcsinálja, hanem azért, hogy aztán más ne csinálhassa meg. Mert lássuk be, a kütyüket hízlaló keret gondolata nem igazán egyezik az almás cég – többnyire elegáns, letisztult, egyszerű formákat hangsúlyozó (és a rossz nyelvek szerint a szép külcsínnel a sznobizmusra építő) – piacpolitikájával.
UPDATE: Létezik már ilyen kiegészítő keret iControlPad néven, mostanában indult be a sorozatgyártása. Itt van a honlapja, elég hasznos kütyünek tűnik. A fejlesztők már fél éve nyilvánosságra hozták, hogy ilyenen dolgoznak, ennek fényében kicsit furcsa, hogy az Apple előállt most ezzel. Az iControlPad egyik fejlesztője, Craig Rothwell rendesen ki is van akadva, ígért a napokban egy videoüzenetet, és persze megpróbál kapcsolatba lépni az Apple-lel. (thx Chupa!)
Utolsó kommentek