HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

A legdrágább játékok EVER

2010.02.23. 15:02 hancu

A Digital Battle-nél láttunk egy érdekes összállítást arról, hogy mik voltak eddig a játéktörténelem legdrágább projektjei. Bár az ilyen adatokat nemigen szokták a pórnép orrára kötni, így a legtöbb szám becslés, no meg több cím is hiányzik, ami erősen odaillene (World of Warcraft? Modern Warfare 2? Half-Life 2? Csupa, alsó hangon 40-50 milliós fejlesztés...), a lista azért így is roppant érdekes:

10. Killzone 2 - 45 millió

9. Final Fantasy 12 - 48 millió

8. LA Noire - 50 millió (ha nem ugrana be: ez a Rockstar új játéka, az 1940-es évek Los Angelesében lehet majd benne... hát... GTA-zni?)

7. All Point Bulletin - 50 millió (Gengszeteres MMO, lassan már 5-6 éve dolgozik rajta a Rockstar-alapító David Jones cége, a realtime Worlds)

6. Halo 3 - 55 millió

5. Metal Gear Solid 4 - 60 millió

4. Too Human - 60 millió (Na, az első orbitális bukás a listán)

3. Shenmue - 70 millió (Emlékszik még erre valaki Dreamcastról?)

2. Gran Turismo 5 - 80 millió

1. GTA4 - 100 millió

A tanulság? Több is lehet. Például az, hogy ezek a büdzsék már majdnem utolérik az AAA kategóriás hollywoodi filmekéit. Vagy az, hogy ilyen összegek mellett még szép, hogy nem mernek kockáztatni a kiadók, és sulykolják a bevált brandek folytatásait (csak három olyan cím van a listán, ami nem folytatás. És vajon hány kommentet úszunk meg anélkül, hogy megérkeznének a "bezzeg a <instert random sosemhallott rétegjáték vagy minimum 20 éves ősklasszikus> még jó volt, de ezek ma már mind szarok" mottójú sopánkodók?

107 komment

Címkék: toplista pénz

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr571781023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Agrael 2010.02.23. 17:29:18

@Eastbay1: Ejha, elmorzsoltam egy könnycseppet ezeket a címeket hallván. Végigtoltam a Rátkai féléket (de már csak az Időrégész címére emlékszem) A Lords of Midnight, meg a Doomdark's Revenge mekkora játék volt (és milyen nehéz). Szerettem ezeket C64-en. Nekem a másik kedvencem a Laser Squad volt, meg a Mission Impossible (a 2. rész is egész jó lett)
Na, ennyit a nosztalgiából:)

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2010.02.23. 17:33:26

@Eastbay1: Szerintem a Fallout 3 is szar, meg tiszta koppincs :S

Mostanság csak 1 FPS bírt lekötni, az meg a Borderlands volt.

IndaMuncher 2010.02.23. 17:33:44

@Eastbay1: Ja hát a Stalker igazi régies hardcore gamereknek való játék. :)
Negatív vonzatában is sajnos.

fraki 2010.02.23. 17:42:10

bezzeg a finders keepers még jó volt, de ezek ma már mind szarok

Eastbay1 2010.02.23. 17:56:25

@Tomi from Space + F.house: B@sszátok, én évente kb 1 játékkal játszom (és nem azért mert egy évig tart végignyomni:D), nekem ezek újdonságok voltak, meg ezek érdekeltek.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.02.23. 17:58:41

Flight Simulator Rulez! :D

A mai játékok szarok, a régiek sokkal jobban voltak....senkiháziak kezében van a játékszakma....

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.02.23. 17:59:08

@Eastbay1: bocs de a fallout 3 sehol sincs stalkerhez képest

amúgy ha jól tudom a cod legutóbbi részét negyede annyiból csinálták mint az avatart és kb annyit bevételt hozott :D:D:D

boomcheecavaauvaa 2010.02.23. 18:03:06

Hát a Shenmue mekkora volt gyerekek?!
Csak rácseszett vele mindenki mert nem fejezték be.
Ha jól tudom meghalt a főfejlesztője vagy mi volt?

FelixJager 2010.02.23. 18:07:39

Bezzeg a Mass Effect mekkora játék volt, de ezek a maiak mind szarok.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.02.23. 18:23:00

Szerintem az eredeti, pixelhibás kijelzőkkel gyártott, 1971-es Computer Space volt a legfaszább játék. Aztán a Pong már csak ratyi utánérzése volt az osszcilloszkópra fejlesztett Tennis for Two-nak. Valahol ott romlott el a dolog, a Pac-Mannél pedig teljesen vakvágányra szaladt az egész játékipar.

vargatom 2010.02.23. 18:25:52

endike

Ez akkor volt érvényes, amikor az Avatar 1,2 milliárd dollárnál tartott. Csak azóta megduplázta a bevételét, még mindig nincs vége, és áprilisban jön az (első, még szimpla) DVD és BR megjelenés. Aztán majd lesz 3D-s kiadás, lesz tévés licenszdíj, meg ott vannak a további licenszdíjak a Mattel játékokból, a mindenféle könyvekből...

Azért az Avatar, meg a nem csak videojátékként létező többi IP (intellectual property) messze nem csak a box office bevételről szól, óriási pénzek mozognak még más területeken is.

Sisko86 2010.02.23. 18:47:53

Voltak azért jó játékok (az én ízlésem esetében BioWare rulz abszolút), de nem a felsorolt 10.
Egyébként kíváncsi lennék, hogy a Duke Nukem Foreverre mennyi pénzt hajigáltak ki az ablakon. Szerintem ha a felsorolt összegeket összeadjuk, akkor nagyságrendileg megvan.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.02.23. 18:51:04

@vargatom: ez esetben még mindig a cod a jobb üzlet :D

nem mintha engem érdekelne bármelyik is, mindkettő unalmas sablon izé :D

indapass90210 2010.02.23. 19:01:34

bezzeg a transport tycoon deluxe még jó volt, de ezek ma már mind szarok

Gyáli úr 2010.02.23. 19:04:27

Életem során egyetlen eredeti játékot vásároltam meg: a Battlefield 1942-t. Máig azzal tolom, ha játszani akarok, egyszerűen semmi más nem passzolt hozzám ennyire. Heti 1-2-t órára felugrok egy szerverre, alázok ameddig bírok, aztán oldalba rúgom a kutyát.

foodlfg 2010.02.23. 19:14:46

Ezekből egyikkel sem játszottam. Sikeres-e vagyok. :Đ

Mindenesetre a HL2 tetszett. :)

korankelo · http://korankelo.tumblr.com/ 2010.02.23. 19:15:41

Ez volt az utolsó jó játék (Johnny Reb II), RTS 1985-ből pályaszerkesztővel!!!

www.dhbolton.com/articles/johnnyrebii-design-notes.html

"The biggest difficulty was the Ai- particularly the bridge crossing. Writing that in assembler was challenging." - hát így....

SteveJobs · http://16bit.blog.hu 2010.02.23. 19:31:11

bezzeg a newcommer meg a pirates még jó volt, de ezek ma már mind szarok

2010.02.23. 19:41:54

Bezzeg a Betrayal At Krondor még jó volt, de ezek ma már mind szarok.

Pilgram (törölt) 2010.02.23. 19:47:59

@bigC: lelőtted a pirates!-emet!! :D
imádom, legjobb játék EVöR!
és akkor még olyanokról nem is beszéltünk, hogyaszongya:

- Defender of the crown
- Elite 1 (meg a 2-3 is, de azokat lehúzta a korabeli sajtó, én imádtam mindhármat és alig várom hogy David Braben befejezze végre azt a fost amin most dolgozik és nekilásson a 4-nek)
- F1GP2 (microprose féle)
- Stunts
- Sensi Soccer
- Commander keen
- volt egy Tatu nevű játék is, csak mi hívtuk így, mert egy bazi nagy tatu volt a bejelentkező képernyőn, de egyébként amerikai polgárháborús volt
- Pinball Dreams... és még ezer másik, nosztalgiaaaa:)

yerico1 2010.02.23. 19:55:12

Pilgram:

A tatu az Infogrames francia kiadó jele volt.

indapass90210 2010.02.23. 19:56:35

@imperial: hú, tényleg, az is jó volt. Meg az elder scrollsból az arena.

Is 2010.02.23. 19:59:55

@Pilgram: A tatus nem a North and South volt az amcsi polgárháborúval? Lehetett csatázni, meg bankot, meg vonatot rabolni? Az mekkora volt! De azért ezek között is van jó.

szcsongor 2010.02.23. 20:03:47

Bezzeg az

Archimedean Dynasty, Afterlife, Battler Isle 1-2, Carmageddon, Cannon Fodder, Civilization 4, Colonization, Command&Conquer, Dune 2, Duke Nukem 3D, Dungeon Keeper 1-2, Fallout 1-3, Freelancer, Half life 1-2, High Seas Trader, Incubation, Monkey Island 1-2, Outcast, Oblivion, Laser squad, Lemmings, Lost Vikings, Master of Magic, Mega lo Mania, Messiah, Magic Carpet, Panzer General, Pizza Tycoon, Populous, Quaratine, Red Alert, Rise of Nations, Rome Total War, Settlers 1-4, Stalker, Starcraft, Supreme Commander, Syndicate, Theme Hospital, Theme Park, Total Annihilation, Transport Tycoon, Tron 2.0, UFO Enemy unknown, Warcraft 1-2, Wolfenstein3D, Z

még jó volt, de ezek ma már mind szarok.

Gabbesz 2010.02.23. 20:10:17

A 3D tetris még jó volt, de ezek ma már mind szarok.

Archenemy 2010.02.23. 20:24:23

@szcsongor: jó mondjuk ezek tényleg kibabszott jók

Master of orion 1-2 meg Star Control 2 lemaradt

easykarma · http://easykarma.blog.hu/ 2010.02.23. 20:47:09

bezzeg a Magic Carpet II, na az volt az utolsó jó játék:)

easykarma · http://easykarma.blog.hu/ 2010.02.23. 20:48:18

bezzeg az ulti
bezzeg a sakk
bezzeg a focilabda
bezzeg két kavics

.
..
...
azok voltak az igazán jó játékok

Bifi · http://gondola-tok.blog.hu 2010.02.23. 20:48:30

sikertelenek vagyunk a barátaimmal, hogy még a mai napig Serious Sam-mel gyakjuk a szörnyeket halomba? :D
(halkan jegyzem meg a Heroes of Might & Magic 1-2-3at)

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.02.23. 20:52:28

Engem a legjobban a Windows-ok beepitett passziansz jateka kot le.

Ha belegondolunk anno 48 vagy 64 kbyteba mennyi jo jatekot bele tudtak preselni.
Ehhez kepest a mostani jatekok csillognak, villognak, de sajnos ez csak a kulcsiny a belbecs meg erosen megkerdojelezheto.

GrindDragon 2010.02.23. 21:18:11

Shenmue-ra emlékszem bizony, valami csodálatos volt mindkét része (Dreamcast-en japán hang, angol felirat, nagyon hangulatos volt). PC-n is nyomtam emulátorral, és akkor is elvarázsolt. Kár, hogy földbe állt, érdekelt volna a történet további alakulása, bármilyen formában is. :(

Zsírfeka 2010.02.23. 21:24:02

BEZZEG A KÉT KÉPERNYŐS DONKEY KONG ÉS A WESTERN BAR MÉG JÓ VOLT, DE EZEK MIND SZAROK!!!

sertésmájkrém 2010.02.23. 21:36:55

Ezek inflációval korrigált adatok?

Azt hozzá kell tenni, hogy ráadásul a mozibevételek 55-65 %-a nem a kiadóhoz kerül, marad a filmet játszó termeknél.

Cifu78 2010.02.23. 21:38:04

Azért egy olyan listára is kiváncsi lennék, amely a bevételeket ill. a gyártási költség vs. bevétel alapján rangsorol. :)

Cifu78 2010.02.23. 21:39:30

@sertésmájkrém: A számítógépes játékoknál meg ott van a kereskedők nyeresége, illetve konzoloknál a licencdíj...

sertésmájkrém 2010.02.23. 21:40:28

@Cifu78: Megfogtál. :) De olyan jól hangzott a buzi avatar bevételét lefelezni. :)

vargatom 2010.02.23. 22:04:46

Ráadásul a box office eredmény az nem teljesen fix megosztású, asszem minél tovább megy egy film, annál több jut a forgalmazónak...

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2010.02.23. 22:21:46

Donkey Kong, Miner 2049er... azok még játékok voltak.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2010.02.23. 22:31:01

@zéka: tükrözik is a rockstar bevételei azt, ahogyan a cég megközelíti az úgynevezett customer care policy-t. ha enélkül is nevetséges mennyiségeket értékesítenek a termékeikből, minek foglalkozni a vevőikkel.

Fleaflu 2010.02.23. 22:54:19

Szépen mutatja, hogy a fejlesztési költség, és a játékok minősége köszönőviszonyban sincs.
Friss NES megjelenés (15 év után az első) hogy mennyiből csinálták arról nem szól a mese, de hogy nem tudnak eleget gyártani belőle az biztos :)
nesguide.com/games/battlekidfortressofperil/

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2010.02.23. 22:54:20

mod: gamer support-ról van szó, természetesen.

Tájfájter 2010.02.23. 23:23:05

hoi,

Kérdés:

1. tényleg benne van-e az infláció? (ezt szokták assszem nézni az AAA-s filmeknél)

2. melyik játék hány platformra jött ki, illetve ez mennyivel növelte a költségeket. Nem mindegy hogy valami csak pc-re, vagy összes platformon ott van.

+ már kérdezték, hogy jó lenne egy költség/bevétel/haszon arány is, habár ezt úgyse fogja senki bevallani:-)

Jó Estét 2010.02.24. 00:24:06

gaz, hogy mostansag csak flashes jatekokkal jatszok? heroes 3ban csalodtam az elso ketto utan, GTA-bol is az elso volt az igazi, nem is beszelve a block out nevu fergeteges 3d tetrisrol. persze ha most lennek 12 eves biztos ezekre a csilivili szarokra lennek raizgulva :) Talan az utolso jatek amivel jatszottam az valamejk NFS (ugy 10 resszel ezelott) volt meg a MOHA. De amugy ultizni is szeretek :)

mizrolist 2010.02.24. 00:51:15

A lista erősen hiányos; a pletykák szerint a Tabula Rasa fejlesztési költségei is közel voltak a 100 millióhoz... nem csoda, hogy megbukott :(

Mao elvtárs · http://diamondhostess.hu 2010.02.24. 02:25:54

A legjobb jatek meg mindig a pina es nem is fognak soha jobbat kitalalni.

2010.02.24. 03:46:46

tavaly decemberben olvastam az mw2-rol jopar cikket es ugy remlik, mintha az 200 millioba lett volna. Igaz a jatek fejlesztese "mindossze" 50 milla volt, a tobbi a marketing es egyeb disztribucios koltsegekbol jott ossze.

KenSentMe 2010.02.24. 04:22:20

Persze, mindenkinek az a legkedvesebb, amire purdéként rángatta a joystickot.. ha a Commando c. C64-es játékban lőtte átlósan a pinponglabdákat, akkor a nosztalgia megszépítő ereje miatt azóta is megveti a hanyatló nyugat ópiumát, a hiperreális 3d játékokat..

de a viccet félretéve, én azért védhetőnek érzem az álláspontot, hogy egy CLXII. folytatásként készülő, látványra/irányításra/reflexekre kihegyezett csodajátékok fabatkát sem érnek.. ahogy annak idején a Sierra On-Line kalandjátékok is a kalandjátékkészítés bűvös/szuperszépre rajzolt szemetei voltak, manapság annál több lehetőség adódik a szép-szemétgyártásra, amennyivel erősebb lett a vas azóta.

Valamelyik nap egyébként adódott egy olyan sejtésem, hogy minnél inkább a zsigerekre hat egy műfaj, annál nehezebb alkotni benne.. egy analógia: az összes olyan pornófilm címe, ami filmesztétikai szempontból ér valamit, szvsz. elférne egy A4-es lapon.. ráadásul a 70-es években korszerűbb és mélyebb alkotások készültek, mint manapság (nem technikai értelemben, persze).. megdöbbentő, hogy a rendelkezésre álló idő, a technikai fejlődés, az elterjedtség, a népszerűség és a műanyagos hibátlanságúra szépülő szereplőgárda ellenére egy műfaj kivétel nélkül csak szemetet gyártson, tökéletesen kiüresedjen és az összes teremtő ereje abban merüljön ki, hogy milliószor reprodukálható sablonokat hozzon létre.. az alja mindennek ez a fajta "tömegtermelés", művészet-halál. Óriási különbség van aközött, hogy valami kulturális elemként beépül az emberiség kollektív tudatába, vagy valaki csöndesen rejszol rá a sarokban, mert este nincsen jobb dolga, két nap múlva pedig elfelejti.

Azt szerintem mindenki érzi, hogy miért volt rendkívüli, amikor a 80-as évek elején először lehetett "beszélgetni" a korabeli "számítógépekkel", jóval mindenféle windows előtt, mert megjelentek az első olyan kalandjátékok, amikbe teljes és összetett angol mondatokat is be lehetett írni, és a gép megértette.. vagy amikor megjelent az első Doom, az első "igazán jól kinéző, 3d-s" játék (még akkor is, ha nem volt 3d-s).. érezhető, hogy ezek mennyivel jobban hatottak a kultúrára és mennyivel inkább megrengették a világot, mint a listán szereplő nevek bármelyike. Nem is tudom, hogy a Nintendo Wii-n kívül produkált-e más "kulturálisat" a játékipar az elmúlt években.. na jó, pl. a WoW-ot, álmos vagyok.

Aztán a teljes flashjáték-kultúra, vagy az iPhone játékok.. lehet, hogy még az se jelenthető ki, hogy a kultúrateremtő erő kihalt volna a játékiparból, hiszen végül is a kreatív fiatalok megmaradtak, játszani pedig mindenki szeret.. csupán a mainstream üresedett ki, ennyi talán kijelenthető.

sudo su (törölt) 2010.02.24. 07:51:30

Bezzeg a Neverhood... :-D
Az "újabb" játékok közül GTA: Vice City, és Max Payne kötött le utoljára.

Egregor 2010.02.24. 08:22:09

@VRbagoly: Nem csak kultúrateremtésről van szó. A Wolfenstein-Doom-Quake vonal mindegyike ugyanarra az alapötletre épült, de mindegyike hozott valami egyedien újat az előzőhöz képest (a műfajteremtő W az első valódi FPS-ként még pontgyűjtésre is támaszkodik, ugyebár).

A DotC, a LucasArts kalandjátékai mind műfajteremtők, vagy a műfajuk igazi klasszikusai voltak.

Miért silány a legtöbb mai játék is? Mert kizárólag a látványra mennek rá. Ide tartozik a fizika szimulációja, a mozgási szabadság, stb.

De a lényeg, maga az écesz, az, amitől valaki csettint a nyelvével, és még évek múltán is élvezettel játszik vele, mint hülyegyerek a féltéglával, na, ilyen játékkal hosszú ideje nem találkoztam, pedig én még Plus4-en kezdtem játszani, és nyomtam egy ideig Enterprise-on is.

Mi hiányzik pl. egy FPS-ből? A reális sebződés. Az, amikor nincs stimpack, elhajigált elsősegélykészlet, meg védőital, vagy a FarCry-os golyókibányászós őrület, és leginkább: automatikus életvisszatöltődés (Mass Effect, MoHA, CoD, stb.)

Lehet, hogy sokkal nehezebb lenne (végül is, két-három találat és vége a játéknak, sőt, akár egy fejlövés is elegendő), de sokkal több játékélményt adna.

Vagy lehetne egy új öszvért is teremteni (lehet, hogy van ilyen, nemtom): RTS+ FPS. Mintha a Command and Conquernél felépítenéd a bázist, legyártod az egységeket, majd bármikor beszállhatsz a csatába amolyan BattleField-es jelleggel (minden jármű vezethető).

Mindegy, úgy sem én/mi fogom/fogjuk megváltani a játékipart.

Egy biztos: a tartalom nélküli csilivili játékok legfeljebb a legújabb generációnak nyújthatnak valódi játékélményt, aki hozzászokott ahhoz, hogy a látvány másodlagos a játék összetettségéhez képest, az tudja, miről beszélek.

Rod 2010.02.24. 08:47:09

Olyan lista lehet még érdekes, hogy a fejlesztési költség mennyire térült meg. Egyik legjobb példa lenne erre a Mario Kart Wii, ami nincs is a listán tehát valószínűleg kevesebb, mint 45 millió volt; ha bízunk a japán precizitásban, megoldották :D Namármostkéremszépen megjelenése óta eladtak belőle 21.23 milliót, amit, ha a szokásos 49.90 $-ral számolunk (mert, hogy még mindig annyi), akkor 1 milliárd $ felett tart vele a Nintendo.
Számoljunk durván; jöjjön le belőle 50 misi a fejlesztésre és még 100 misi a reklámra. Gyártásra, szállításra, bármire (nem vagyok hozzáértő) még 50 misi. Akkor is még 800 millió profitnál tartunk.
És azt még nem is vettem számításba, hogy se a devkitet nem kell megvenni, és nem kell lcenszdíjat fizetni minden egyes eladott játék után. Minden marad 1 kézben (zsebben).

szcsongor 2010.02.24. 08:55:11

@Egregor: "Vagy lehetne egy új öszvért is teremteni (lehet, hogy van ilyen, nemtom): RTS+ FPS. Mintha a Command and Conquernél felépítenéd a bázist, legyártod az egységeket, majd bármikor beszállhatsz a csatába amolyan BattleField-es jelleggel (minden jármű vezethető)."

Ezt már kitalálták a Battlezone-nal, szerintem jó volt, de valahogy méltatlanul elfelejtődött.
Szóval bezzeg a Battlezone 2 még jó volt, de ezek ma már mind szarok :)

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.02.24. 09:02:08

@Linkovic Csumoszky: mondjuk emellett az is használ a cégnek, hogy egy eredeti játékot adnak ki, amivel érdemes játszani, a kismillió apróság miatt amit kidolgoztak.

Nézd meg mondjuk ehhez képest az évente kiadott fifákat meg nfs-ket...

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.02.24. 09:03:20

@szcsongor: Incubation, Archimedean Dynasty, Ugh!, Albion, édes istenem, régebben mennyire király csapat volt a BlueByte, most meg egymás után jönnek ki a ZS kategóriás sz*rjai.
Tisztára, mint Robert DeNiro.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2010.02.24. 09:47:54

jól látszik, hogy kétféle stratégia érvényesül: az olcsó innovatív játékötletek múló divatjait meglovagoló vonal (wii, most múlik el a ritmusjáték korszak, mobilos játékpiac), és a tömegeladásokra számító folytatások, mint a fifa meg gta, ahol tuti az eladás, mert a téma a rajongás tárgya, nem pedig konkrét minőség, itt megtehetik a kiadók, hogy olyasmikre költenek sokat, amikre a konkrét játékminőséghez nincs szükség (pl animációk szebbek, igazi színészek/sportolók jogai, stb)

Érdekes módon a valóban sok, játékminőséget érintő munka nem ennyire drága (pl Morrowindben csak a pálya megépítése száz emberévben mérhető, látható, hogy az Oblivion-Fallout3 pályaépítése olcsóbb, sablonosabb, bár mondjuk milyen legyen egy posztapokaliptikus wasteland, ha nem sivár)

S-Works 2010.02.24. 10:36:40

Hú de sokat játszottunk régen a Fighter Bomberrel (ejtsd: fighter bomber :)) C64-en. Fél órán kereszül gurultunk a célpontig, mert a leszállás nem volt egyszerű a technikával.

Agrael! a Laser Squad-ot sose felejtem :)

S-Works 2010.02.24. 10:45:30

@Egregor:

Ezért porosodik nálam a COD MW2. Végigtoltam, ha már megvettem, de már le is töröltem. Eladó.

moli 2010.02.24. 10:52:51

@Tomi from Space: borderlands tegnap jatszottam vele, egyszeruen faj a fejem attol a grafikatol. pedig az xiii-vel semmi bajom nem volt. nem erzekelem a melyseget, tul kicsi a fov, nem tudom beallitani az eger erzekenysegnel, hogy fuggolegesen erzeketlenebb legyen, mint vizszintesen (erre meg a quake-nel szoktam ra, azota minden fps-ben kell. hiszen vizszintesen sokkal tobbet mozogsz, fuggolegesen ellenben alig). de valoszinu leginkabb a fov miatt van a fejfajas.

IncubusLOL · http://www.ofpww2mp.webs.com 2010.02.24. 11:19:01

Operation Flashpoint mond valamit? 2001-es gém, a fejlövés az fejlövés és ha golyót kapsz "komoly" helyre, elvérzel, ha nem éred el a (tábori)kórházat, vagy a szanitécet.
Százcsillió addont gyártottak hozzá lelkes amatőrök és ma is ezrek tolják multiban... incl. szerénységem.
Nekem saját addonnal működő szerverem is van az épp II. világháborús. Link: www.ofpww2mod.webs.com
De MINDEN érából lehet találni addonokat és bár az eredeti progi kissé bugos, azon a fanok könnyen átlépnek, mert a feeling megvan, nemúgy mint a csilivili soktízmillás "végigtolom és eldobom" játékoknál.
Nekem ez jött be. Lassan 10 éve. Bazi öreg vagyok... :)

S-Works 2010.02.24. 11:34:25

@IncubusLOL:

Kipróbáltam single playerben a Operation Flashpoint 2-őt. Annyira gyenge, egysíkű, hogy nem is értem, hogy lehet ilyet kiadni.

IncubusLOL · http://www.ofpww2mp.webs.com 2010.02.24. 11:39:01

@S-Works: egyetértek
A klánunk nem is használja.
Az Armed Assault2 a hivatalos folytatása az OFP-nak, nem az OFP2:DR. Ez a kiadó (Codemasters) és a készítő (Bohemia Ia.) szakítása miatt alakult így.
Az Arma2-t ajánlom figyelmedbe! Nem más mint OFP felturbózva, de hasonló élménnyel! A klánunk ezt a két játékot hostolja. Ha érdekel a klán˙[LOL]: www.nakedsquid.com.
Csendben jelzem, ha vki csatlakozna segítek. Nevem ott is Incubus.

Üdv.

IncubusLOL · http://www.ofpww2mp.webs.com 2010.02.24. 11:41:24

Ja, az OFP2 nagyrészt azé' oly sz.r, mert konzolra van optimalizálva. Sokat cikkeztek erről.

S-Works 2010.02.24. 11:48:27

@IncubusLOL:

Az Arma II-höz gyenge a gépem. Core2duo, 4giga, 8800gt sajnos kevés ehhez a játékhoz.

IncubusLOL · http://www.ofpww2mp.webs.com 2010.02.24. 12:30:40

@S-Works: nem biztos, az enyém sem sokkal jobb...!
van két-három "fps-helper" progi, amivel 40-50% fps-t lehet nyerni.
Nekem 10-12 fps-sel ment alapból, most 18-20, amivel már lehet teljesen jól játszani (azért én is beterveztem egy új gépet:).
Ezek a progik nem butítják a grafikát (max. felesleges blur effekteket stb), hanem nem "rajzoltatják ki" a látómező szélén, vagy takarásban elhelyezkedő minden fűszálat, objektet.
info pl.: www.armaholic.com/forums.php?m=posts&p=54150 vagy
www.armaholic.com/page.php?id=6153

Pilgram (törölt) 2010.02.24. 13:20:48

@Is:

@sertésmájkrém:

North and south, tényleg, köszi!!:)))

érdekes, hogy milyen sok játékstílus tűnt el a süllyesztőben..gyakorlatilag már mindegyik az FPS/RPG vonalra helyeződött át, mindenből egy kicsi. uniformizálódtak a gammák, ami azért nagy kár.

Magon_ 2010.02.24. 14:15:45

Igen mókásnak tartom a nosztalgikus sóhajtozást itten a mára kiüresedett játékiparról, mintha 80 éves öreg tatterok beszélgetnének a Horthy korszakról. (Ügyes trigger volt Hancutól, simán csontra beszívtam én is, lásd alant..) Azt mind elfelejti, hogy már a most 'golden era'-nak tekintett korszakban is mindenki arról sóhajtozott, hogy már nincs kreativitás és blablablabla.

Mielőtt: én is Commodore-on kezdtem, 85-ben kaptam a gépet karácsonyra, 3k schillingért (ráadásul másik 3kért egyből floppy-val, lehet utálni érte), egyenesen Bécsből, és igen, imádtam a Commandot és én is végignyomtam a Castle Mastert (na, FPS, C64-re, valaki? :D), meg a Bard's Tale-eket, és emlékszem a LucasArts játékokra, tok, vonó.

De azért ez nem téveszt meg; még csak véletlenül sem azért írt Rátkai klasszikus stílusú, beírogatós interface-szel game-eket, mert az Új Vadnyugat-ok mennyivel mélyebbek voltak, mint mondjuk a Zak McKracken, hanem mert az ő technológiai és financiális korlátja ez volt, ennyi. Ugye senki nem gondolja, hogy ha Sid Meier annak idején kaphatott volna lehetőséget egy mai PC-re fejleszteni elképesztő látványvilágú kalózos játékot, akkor is ragaszkodott volna a (félig) BASIC-ben írt Pirates!-hez? Arról nem is beszélve, hogy ha az egyébként ma sikeresnek (vagy legalábbis elismertnek) mondható 'új' King's Bounty egy-az-egyben átvette volna az elődje (a 'régi') játékmenetét, kicsit megturbózott grafikával, akkor ott tartana, ahol? Hát nem, bármennyire is kínos belegondolni, muszáj volt egy csomó plusz opciót belerakni, mert túl egyszerű lett volna a stílushoz képest manapság. (Tessék kipróbálni, ott az emulátor.)
Emlékszem, az Ultima V milyen hihetetlen volt, azzal az elképesztő sandbox technológiával, hogy egyes NPCk még aludni is elmentek este, akkor ez nagy szám volt. Manapság már egy garázsfejlesztésre is megvetően mutogatunk, ha ennél sokkal összetettebb dolgokat nem tud felmutatni világteremtés terén.. (Lásd a jrpg-k válságát.) Aztán ez a fejlesztgetés elért egy csúcspontra valahol a 90-es évek közepére, amikor néhány nagyon túlbonyolított game hatalmasat bukott (példának hoznám itt mondjuk az egykoron legendásan sikeres műfajt, a repszimulátorokat) és a fejlesztők rá nem jöttek, hogy van egy pont, amin teljesen felesleges túlmenni, mert kifejezetten negatívan hat, ha a gamer beszokási görbéje túl meredek, mert egyszerűen nincs igény rá
Amire manapság igény van az 'egész estés' gameknél, legyen az pc vagy konzol, az a részletes _content_, egy ponton túl már nem tovább bonyolított szabályrendszerrel. Nem véletlen például az MW2 óriási sikere, egyszerű, mint a faék, de olyan gazdagon kivitelezve mindezt, ami régebben elképzelhetetlen lett volna és nem csak a technológiai korlátok miatt. (Félreértés ne essék, nem érdekes ilyen szempontból, hogy kinek mennyire tetszett, az eladási számok sokkal árulkodóbbak mindennél.) Mindenki remegve imádkozik, hogy mekkora király volt a Doom annak idején, de már a Serious Sam-ek és tsaik sem mernék bevállalni azt a mennyiségű repetíciót, amit az tartalmazott. Emelett meg a világ legtermészetesebb dolga, hogy mondjuk a Bioware nem vállalja egy teljesen új alapú rpg-t lefejlesztését, mert még egy ilyen cégnek sincs 50 milla dollárja arra, hogy igényt felmérjen, ugyanakkor ha valaki mondjuk 15 évvel ezelőttnél idősebb game-t tud akár megközelítőleg hasonlóan kidolgozott univerzummal, mint mondjuk a két Mass Effecté, az most szóljon. (Esetleg nagyon sok részt megért saga-k tudnak megpróbálkozni vele, de őszintén szólva még az általam imádott Wizardry-k vagy Ultimák is csak skiccek ilyen szempontból.)

A másik nagy kedvencem az innováció hiányára hivatkozás, kérdem én, hol volt az innováció a Maniac Mansion és mondjuk a Monkey Island 3 között eltelt 10 évben? És mégis, kit zavart a Monkey 3-nál, hogy mennyit fejlődött a stílus? (Megjegyzem, péel a sokat támadott FPS stílusban mondjuk a hasonló időkülönbséggel megjelent Quake és Bioshock között azért messze nem csak a grafikai engine a különbség...) A stílusok már csak ilyen kis maradiak, nincs ezzel feltétlenül baj. Az hogy vannak kirívó marhaságok, mint péel a minden évben megjelenő fifa és nfs, önmagában még nem írják le a játékipar teljes képét, ezek mellé mondjuk tessék odatenni a millió kísérletező indie fejlesztést is, vagy akár csak a mindenki kedvence MGS-okat, hogy egy kicsit a listánál is maradjunk.. (És akkor már bele sem megyek abba a téma szempontjából nagyon fontos jelenségbe, hogy a gamer szubkultúra milyen szinten dehomogenizálódott a Pong óta, pláne az utolsó 5-10 évben.)

Száz szónak: Nem üresedett ki itt semmi, a tisztelt posztolók tetszenek a múltban élni, attól hogy ma már nincs idejük/energiájuk/kedvük annyira belemélyedni játékba, mint régen, nem a játékok tehetnek. Rossz játékok meg mindig is voltak és lesznek is. Nem mindenki Warren Spector, life sux. Persze nincs baj a nem-belemélyedéssel, felismerni kell csupán, nem frázisokat puffogtatni.

(Az egész posztot mondhattam volna kicsit egyszerűbben, bár konfrontatívabban így is: 'Utoljára a <random 10+ éves game>-mel játszottam, mert a mai játékok már semmik, ahhoz képest' 1. Honnan tudod, ha nem játszol vele? 2.) Mit keresel egyáltalán egy ilyen oldalon? Én péel legalább 15 éve nem legoztam (mondjuk a fiammal azóta már megint, de az más), de eszembe nem jut legos fórumokra járni, hogy akkor még jók voltak a legok, ma már csak ilyen szar aktuáldivatos bohóckodások vannak.. Vagy ez ilyen, hogy: "Szar, de azért kétpofára zabálom?" )

IncubusLOL · http://www.ofpww2mp.webs.com 2010.02.24. 14:19:32

csak beugrott...
Sanitarium?? vki tolta? befejezte? egyedül vagy segítséggel?

vargatom 2010.02.24. 15:12:20

@Magon_: Kurva jól összefoglaltad, gratula.

Nem is nagyon lehet mit hozzátenni, esetleg egy kis ellenpontozás:
A pár százezres nagyságrendű, specializáltabb érdeklődésű gamerek azért ténylegesen rosszul jártak, mert ekkora táborra egyszerűen nem kifizetődő játékot gyártani. Régen ugyanannyit lehetett elkérni egy hardcore stratégia vagy text adventure cuccért, mint egy shoot'em up cuccért, ma viszont kiröhögnék, ha 50 dollárért rakná valaki a COD mellé.
Aki meg valamiért mégis ezzel próbálkozik (végül is a fejlesztési eszközök is sokat fejlődtek, és a netes forgalmazás szinte ingyenes), annak a terméke elvész a tengerben, zéró médiavisszhanggal...

moli 2010.02.24. 15:58:26

@Magon_: igazad van, de felreerted az egeszet. az ember regi emlekei szepek, hiszen epp azert emlekek, mert az agyanak erdemes volt azokat megjegyeznie es azota sem szelektalta ki azokat. ezert tilos a regi emlekeket felkavarni peldaul egy emulatorral.
masreszt -ezt te is irtad- az ember oregszik.

Magon_ 2010.02.24. 15:59:17

@vargatom: Félig egyetértek, de csak félig. Az, hogy vannak stílusok, amik mára gyakorlatilag az amatőrizmusba szorultak, az valóban sajnálatos, de lehetetlen vele mit tenni. Például az általad említett text adventure-ök nagy profijai (Magnetic Scrolls vagy a Meretzky-féle Spellcasting-ok) már nem fognak project lead-et nyomni egy 20+ fős fejlesztésnél, ez tuti. Így a műfaj kénytelen mára beérni szabad idejükben rajongók által készített, általában ingyenes vagy igen olcsó játákokkal.

Viszont ott a másik fele, hogy azért az amatőr szintet sem szabad teljesen leírni. Ne feledjük, hogy bármennyire is tiszteljük péel a már említett Rátkai mestert, azért a mára kultnak számító játékait gyakorlatilag amatőrként hozta össze, és ha nyilván a Bosszú nem is volt egy Fish!, de azért imádtuk, ha másért nem is, azért, mert megismertette a magyarokkal a másolásvédelem fogalmát. :D Az meg a másik, hogy a google utáni időszámításban hasonló érdeklődésű embereket találni általában minimális utánajárást igényel csak, így az egyébként valóban nem létező mainstream hátszél jelentosége igencsak visszaszorul. Ha van, amit érdemes megtalálni, azt meg fogod találni.

(Kétségtelen ez akkor igaz, ha a user egyáltalán tud arról, hogy őt érdekli az ilyesmi, aki életében nem hallott text adventure-rol, az rá sem fog keresni... De szerintem ezt a felelősséget majd a pl a tisztelt blogírókra rátoljuk, hogy legalább néha írjanak ilyesmiről is. Edukál az újságíró, bezony, de legalább meglesz a community work is. :P)

moli 2010.02.24. 16:02:19

@moli: marmint ugy ertem, hogy ez teljesen termeszetes viselkedes, hiszen alapveto emberi tulajdonsagok az okai, olyan, mintha azt kerdeznek toled, hogy minek nezed a noket, mikor mar felesleges, hiszen van feleseged.

ennelfogva felesleges ellene ervelni, vitatkozni is.

Eastbay1 2010.02.24. 16:13:19

@endike: Szerintem meg ugyanolyan jók. Mondjuk a Fallout annyival jobb, hogy van egy jókora adag irónia meg humor. És nem kell szénné patchelni, hogy ne fagyjon.

Magon_ 2010.02.24. 16:32:24

@moli: Nyilván nekem is vannak emlékeim: péel a mai napig emlékszem, amikor haver kölcsönadta az Amigáját a hétvégére és 48 órám volt végignyomni a Monkey Island-et, és sikerült, bár bevallom a szigetes résznél belenéztem a leírásba (CoV #15!), mert akkor már vasárnap délután volt ("Give leaflet to canniballs", sőtazénanyámat, Mr. Schafer!). De ettől függetlenül vannak ennél újabb élményeim is (mondjuk egy szerver negyedik Ragnaros kill, vagy a legújabb, hogy megint rájöttem, hogy nem 10 milla dollár fölött kezdődik a játék a Dire Grove nevű gyöngyszemmel), éppen ezért nem merülök el abban, hogy bezzegakkor. Nem azt akarom mondani, hogy a nosztalgia rossz, hanem azt, hogy ne mondjuk, hogy az új rossz, csak azért (ezt a "csak"-ot fejtegettem fentebb, feleslegesen terjengősen), mert a régi már kikristályosodott, az új meg még nem...

(És ha már: tényleg messze nem nézem annyira a nőket, amióta feleségem van, igaz azért olyan nagyon nem vagyok erre büszke. Gondolom a nerdség így jön ki rajtam. :))

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2010.02.24. 17:07:40

Bezzeg az ókori kockajáték az még jó volt, de ezek a maiak mind szarok :)

S-Works 2010.02.24. 17:23:28

@Yooha:

Bezzeg az őskorban játszani a tűzzel mekkora volt, de ezek a maiak mind szarok :)

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2010.02.24. 17:30:25

@S-Works: Amikor az amőbák versenyt folytak az milyen jó volt már, de ezek a maiak mind szarok :D

manwithbeard 2010.02.24. 20:15:33

@moli:
Rossz példa. A jó példa az lenne, hogy újra lefeküdni exeddel, mert hogy milyen jó volt vele régen. Amire jó esélyed van, hogy csalódás lesz.

Frakk_a_macskák_réme · http://multipedia.hu/page/ajanlo/ 2010.03.05. 10:29:03

Én félig sem önirónikusan megjegyzem, hogy a legjobb játék, amivel játszottam az a Baldurs Gate sorozat volt.

Valószínűleg azért mert már vén fasz vagyok. Gyanítom a kommentek jelentős részét író ifjúságnak minden kézzel festett háttérű és fix nézőpontú, szövegeket is kiíró játék Pong szintű ósdiságnak számít, de azért merem ajánlani, hogy akit érdekel, tolja végig. A lányom teljesen beleszeretett, azóta, amióta látta, összes laptopján fenn kell legyen cucc. Végignyomta azok 3d utódjait is, de az ő szavaival élve, már nem voltak ugyanolyan jók...

és ebben az a vicc, hogy ezt nem egy öregember mondta, hanem olyasvalaki, aki a úgy nőtt fel, hogy a directx8 neki már régiség volt.

datbenik 2010.03.05. 10:54:17

Tényleg csak én hiányolom ebből a terjedelmes listából a Max Payne I-II-t?

Egyébként teljesen mindegy, az összes többi úgyis egy nagy kalap... :) Na azé a Half Life sorozat sem volt olyan rossz...

mike666 2010.03.05. 13:01:04

Stonekeep, Eye of the Beholder I-III, Lands of Lore,
Might and Magic VI,VII,VIII...

Azért ma is van jó cucc: Fantasy Wars+Elven Legacy, King's Bounty, Machinarium, Majesty 2, Disciples 3 ha lesz egyszer...

Partyalapú, belsőnézetes, körös harcos Might and Magic X-et!!!!!!!!!!

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.03.05. 14:30:50

@vargatom: Oké, mennyit csinál az Avatar? Most jár mondjuk 2,5 milliárd dollárnál. El fog menni mondjuk 3 milliárdig. Plusz azok a pluszok, amiket mondasz. Mondjuk 4 milliárd.

Ehhez képest World of Warcraft. Van 11,5 millió fizető játékosuk, ami szinte a kezdetek óta 10 millió fölött van. Legyen mondjuk 10 millió játékos, 5 évig. Havi 15 dolcsi, az 900 dollár/játékos. Plusz a játék megvétele, ami függ attól, hogy ki mikor milyen csomagban, de átlag lehet számolni egy százassal. (Alapjáték plusz két kiegészítő.) Tehát játékosonként kábé egy ezrest pumpoltak le eddig. Szor 10 millió, az szerintem 10 milliárd dollár.

Mielőtt valaki elkezdi félremagyarázni: a 11,5 millió nem azt jelenti, hogy összesen ennyien vették meg, és fizettek elő, hanem azt, hogy abban a pillanatban éppen ennyi olyan van, aki megvette, és éppen fizeti. Valószínűleg rengetegen abbahagyták időközben, az eladott példányok lehet, hogy 30 milliónál tartanak, vagy ki tudja, még több. Ezeket nem számoltam bele.

És ez csak egy játék, amiről tudomásom van. Szóval szerintem nem az a kérdés, hogy mikor éri utol a játékipar a filmipart, hanem hogy képes lesz-e a filmipar valaha utolérni a játékipart :)

Egyébként a WoW-ot 6 évig csinálták, a stáblistája hosszabb, mint a Kis hableányé, szóval az messzemenően lehetetlen, hogy kijött 100 millióból. Namost ha egy ilyen szörnyeteg nagy fejlesztést lehagynak a listáról, akkor az a lista sokat nem ér.

moli 2010.03.05. 14:51:59

@mike666: az miert is lenne mas, mint az mm9?

mizrolist 2010.03.05. 14:59:37

@Androidus: azért a WoW-nál is volt némi idő, mire elérték azt a 10 millió játékost; ha átlagos játékosszámot nézünk az 5 évre, az 10 millió alatt lenne (de igaz: az Avatar összbevétele valsz. a WoW-é alatt marad; igaz, a költségei is a WoW-é alatt maradtak...)

hancu 2010.03.05. 15:15:33

@Androidus:

Több helyen is alaposan el vagy tévedve.

"Egyébként a WoW-ot 6 évig csinálták, a stáblistája hosszabb, mint a Kis hableányé, szóval az messzemenően lehetetlen, hogy kijött 100 millióból."

Valójában 4,5 évig csinálták, és 50 milló euro volt a fejlesztési költség (saját bevallásuk szerint)

"Van 11,5 millió fizető játékosuk, ami szinte a kezdetek óta 10 millió fölött van."

Valójában a 9 milliós bejelentés valamikor 2007 nyarán volt, majdnem 3 évvel az indulás után.

"Valószínűleg rengetegen abbahagyták időközben, az eladott példányok lehet, hogy 30 milliónál tartanak, vagy ki tudja, még több."

Ez valójában 8,6 millió volt 2009 nyarán (amerikai adat, kb. duplázni lehet a világszintű eredményhez).

"Legyen mondjuk 10 millió játékos, 5 évig. Havi 15 dolcsi,"

Valójában a játékosok fele kínai, ahol egészen más a pénzügyi modell, órára fizetnek a játékosok, és nem a Blizzardnak, hanem a játék helyi futtatójának, aki ebből ad le valamennyit. A WoW bevételeinek 8-10%-a jön az 50%-nyi kínai játékostól.

Nem folytatom, a lényeg, hogy nagyságrendi tévedésben vagy (például az évi 200 milliós fenntartási költség felett is elegánsan elsiklottál), a Blizzard nyeresége a WoW-on a hivatalos pénzügyi jelentések szerint évi 500 millió körül van.

(a végkövetkeztetésed ettől függetlenül helyes, hogy ott lenne a helye a listán)

mike666 2010.03.05. 16:54:52

@moli: Hát mert az mm9-ben sajnos sok dolog nem volt meg, ami az elődeit élvezetessé tette. Elsősorban: a hangulat! Na jó, azért itt még nem lett volna nagy probléma, de a világ, a párbeszédek bugyutasága, a (vissza)fejlesztett fejlődési rendszer, a REPÜLÉS hiánya!!!... és hát ehhez hasonlók.
Ennek ellenére végigjátszottam és tulajdonképpen nem is értem a kérdést:) Abban lenne más, hogy mm10 és új rész, az mm9 nem új :)

dub spencer 2010.03.05. 18:11:14

jobbak is mint a "AAA" szaros filmek!

moli 2010.03.05. 19:56:29

@mike666: nem ertek veled egyet, szerintem az mm9 egesz egyszeruen fos volt.
epp az a baj, hogy erre alapozva semmi sem garantalja, hogy az mm10 jo lenne.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2010.03.06. 00:51:00

@moli: oké, de az mm9 azért volt ilyen, mert a stúdiónak elfogyott a pénze, összecsapták ahol tartottak, és reménykedtek, hogy visszajön valami. tönkre is mentek, és a jogokat felvásárolta az ubisoft.

A heroes 5 alapján én nem nagyon várom az mm10-et.. nem az mm9-et kell nézni.

DecKarD 2010.03.07. 22:44:50

Bezzeg a Re-Volt meg a GTA2 mekkora játékok voltak! Ezek a maiak már mind szarok!

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.03.08. 00:56:13

@hancu: Szia! :) Ha már megtiszteltél a részletes válasszal, hát én is végigmegyek tételről tételre.

Lehet, hogy 4 és fél év volt a fejlesztés, ennek nagy jelentősége nincsen. Az átlagos 1-1,5 évnek többszöröse, ami jelzi, hogy mekkora falat.

Az, hogy mit vallanak be... párszor már megpróbáltam utána nézni ilyen számoknak, és azt találtam, hogy mintha nem vernék nagydobra a valóságot. Lehet, hogy adócsalnak, fogalmam sincs, de elég összefüggéstelen, hézagos számok vannak a sajtóközleményekben. És itt nem csak Blizzardra gondolok. Mások számai is nagyon rosszul összevethetők, a közlemények hiányosságai miatt. Azt mondták, 50 milla, oké. Én meg megsaccoltam :) Szerintem nekem van igazam :DDD

Hát, ha a 9 milliós bejelentés 2 és fél éve volt, akkor ha azt veszem, hogy szinte azonnal 6 millióval indított, az első 2 és fél év átlaga 7,5 millió. A második etap 10,5 milliós átlagú lehet, mert a 11,5 milla egy ideje már megvan. Összességében kb. 9 milliós átlag-táborral lehet számolni. Akkor az csak 9 milliárd.

A kínaiak arányát biztosan jobban tudod, mert én sehogy. Vegyük a nem-kínaiakat, azok hozzák az ő 50%-ukat, az 4,5 milliárd. Kína hozzáteszi a 10%-át, lesz belőle 5 milliárd.

Vagyis lealkudtad felére, viszont nem győztél meg arról, hogy a filmiparnak lenne nagyobb bevétele. Ez biza így is több :)

A bevétel és nyereség kérdésében pedig bocs, de nem én vagyok tévedésben. Szememre veted a fenntartási költséget. Szerinted az nem tartozik a befektetések közé? Mert szerintem igen. Ha ide akarom sarkítani, akkor csak a fenntartási költsége alapján a WoW eddig több, mint 1 milliárdos befektetés.

A másik, hogy a filmiparban is BEVÉTELRŐL beszélnek, vagyis arról az összegről, ami a mozipénztárnál jelentkezik. Szerinted az mind eljut a filmkészítőkhöz?

Summa summárum, szerintem mondtam egy játékot, ami többe került, mint bármely film, és több pénzt keresett, mint bármely film.

mizrolist 2010.03.08. 02:32:17

@Androidus: Azért a gondolatmenetedben van nem kevés hiba:
1. a WoW nem indított 6 millió játékossal. Ezt honnan vetted egyáltalán? Eleve 3 hónapig csak az USA-ban futott, utána érkezett meg Európába, és akkor Ázsiában még meg sem jelent, csak később jött a koreai és a kínai verzió is. Nem mellesleg a kínai az utóbbi egy évben inkább állt, mint működött - és ez legalább 4 millió játékos kiesését jelentette egy időre (még ha egy részük azóta tajvani accounttal folytatta is).
2. egy komoly MMO-nál a 4,5 éves fejlesztési idő átlagosnak mondható, és nem hosszúnak. Az 1-1,5 év a single játékokra igaz általában, de azok nem is vetekedhetnek összetettségben és bonyolultságban egy MMO-val...

mike666 2010.03.08. 09:45:21

www.mightandmagic10.thegaminguniverse.com/index.php

Az a baj, hogy az ehhez hasonló projektek általában meghalnak menet közben, de én azért reménykedek...

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.03.09. 11:53:39

@mizrolist: Divat manapság elveszni a részletekben? Szinte mindenhol azt tapasztalom, hogy ha állítok valamit, akkor jönnek emberek, és elkezdenek olyan részleteket firtatni, amik a lényeget nem befolyásolják.

Szerintem nagyvonalú voltam. Eltekintettem a megvásárolt, de mára inaktív játékok bevételétől. Eltekintettem a WoW járulékos bevételeitől, miköben az Avatarnál hozzá van számolva. Eltekintettem attól, hogy ezt a bevételi szintet a WoW még évekig tartani fogja, miközben az Avatar bevétele innentől már épphogy csak csordogálni fog.

Ehhez képest most jön valaki, aki azon kötözködik, hogy csak 3 hónap múlva indult be Európa. Igen, pont úgy emlékszem, hogy az EU szerverrel együtt megvolt a 6 millió user, némi felfutás után. A kezdeti felfutás nagyon gyors volt, tehát most ezen kekeckedni... vonj le miatta 100 milliót, ha ettől boldog vagy. A kínaiakról meg épp az előbb dobta be hancu, hogy nem is hoztak komoly bevételt. Jó, hát a nem is igazán hozott bevétel akkor még kevesebb. Vonj le még 100 milliót. Mit befolyásol?

Akárhogy is, van egy játék, ami _nagyságrendekkel_ nagyobb bevételt hozott, mint az a film, ami most toronymagasan első, miközben az a film már kifújt, és miközben az a játék még dübörög.

De persze mindjárt jön valaki, aki talál még 100 dollárt levonandót a WoW bevételeiből, és ettől már nem lesz igazam - szerinte.

hancu 2010.03.09. 12:05:50

@Androidus: Hehe. A kommentemnek épp az volt a lényege, hogy semmi értelme a saját hasraütésszerű tippjeid alapján számolgatni, mert nagyságrendeket fogsz tévedni a végén, és hülyén fog kinézni, amikor kijelented, hogy teszem azt "messzemenően lehetetlen, hogy kijött 100 millióból", vagy " a játék, ami _nagyságrendekkel_ nagyobb bevételt hozott, mint az a film, ami most toronymagasan első, miközben az a film már kifújt".

Egyrészt azért, mert el kéne fogadni, hogy a te milliárd dollárokkal ide-oda dobűálódzó tippjeidnél reálisabb képet adnak a cég tőzsdei jelentései (ami szerint e teljes Blizzard éves bevétele egy WoW-kieg kiadásának évében egymilliárd körül van, a nyeresége meg ennek kb. a fele).

Másrészt azért mert almát hasonlítasz körtéhez (különben is, mi az hogy az Avatar kifújt, hol vannak még a dvd- és bluray-kiadások, tévés jogdíjak?).

Harmadrészt meg azért, mert senki nem vitatta, hogy mocsok nagy pénzek mozognak a játékiparban, főleg egy olyan szeletében, ahol a kalózkodás aránylag alacsony, és egy játék uralja szinte az egész szegmenst Nyugaton. Tök fölösleges ezt légből kapott számokat felfújva még megpróbálni alátámasztani, és teljesen értelmetlen aztán ezt érvként használni, általánosítani, és levonni belőle a következtetést, hogy a játékipar nagyságrendekkel nagyobb pénzt mozgat, mint a filmipar.

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.03.09. 14:12:08

@hancu: Bakker, nekem nincsenek olyan jó információim, mint neked :) Eredetileg ezzel szálltam vitába: "Például az, hogy ezek a büdzsék már majdnem utolérik az AAA kategóriás hollywoodi filmekéit." Úgy éreztem, hogy nem létezik, hogy ez igaz. Aztán írtad az 50 milliós bevallott fejlesztési költségüket, meg az éves 200 milliót. 5 év alatt az nem 1 milliárdos költség? Bocs, de a te általad írt számok is ellentmondanak.

Annyira kivételes lenne a WoW? Én abból indultam ki, hogy biztosan nem. Nem létezik, hogy mondjuk az EA címek között ne legyen olyan, ami versenyre kel vele.

A tőzsdei jelentés a már hozzájuk befolyt pénzeket jelenti, márpedig amikor nagyságrendekről beszélnek, akkor mindig retail összegek röpködnek. A kiadó bevétele annak töredéke. Az 1 milliárd a kiadónál 2-3 milliárdot is jelenthet retail oldalon, ami szintén nem mond ellent az általad légből kapottnak titulált becslésemnek.

Eddig nem mondtatok semmi olyat, amitől a "messzemenően lehetetlen, hogy kijött 100 millióból", illetve az "a játék, ami _nagyságrendekkel_ nagyobb bevételt hozott, mint az a film, ami most toronymagasan első, miközben az a film már kifújt" ne állnák meg a helyüket :)

hancu 2010.03.09. 14:26:57

Ez most komoly, hogy továbbra is ragaszkodsz a "messzemenően lehetetlen, hogy kijött 100 millióból" szöveghez, amit arra alapozol, hogy hosszú a credits lista? Azok után, hogy a cég egyik fejese kiállt a Wall Streetre, és feketén-fehéren elmondta, hogy 50 milla volt? Még mindig úgy kevered a fejlesztési meg a efnntartási költségeket, ahogy éppen úgy tűnik, hogy alátámasztják a te mondókádat? Beszélsz itt 2-3szoros retail összegekről, amikor a havidíjat direktben a Blizzardnak fizetik a játékosok? Nem vagy tudatában annak, hogy a WoW mennyire kivételes és egyedi sikersztori, és abból általánosítasz?

Ne haragudj, de nam tudlak komolyan venni.

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.03.09. 17:02:33

@hancu: és az _általad_említett_ évi 200 millát ki adják ki a játékra? A marslakók? Vagy attól, hogy arra más címkét akasztottál, már nem ugyanannak a befektetőnek a beruházása, ugyanabba a címbe?

Azt pedig légyszi ne akard nekem bemesélni, hogy amikor becsattogok a CD-Galaxisba, és megveszek kb. 6 ezerért 2 hónapos gamecard-ot, dobozban, akkor abból nem jön le Áfa (maradt 80%), viszonteladói árrés (maradt kb. 60%), forgalmazói árrés (maradt kb. 50%), vám, egyebek. Már az 50%-a is 10 dollár alatt van, banyek. A Paypal és egyéb tranzakciós szolgáltatások nem tudom, mennyit vesznek le, de mindegy is, mivel a nagyságrendbe bőven belefér. Kivéve persze, ha önigazoló elméletet akarok gyártani, és a játék bevételeit gyorsan felcímkézem úgy, hogy az nem is bevétel, a film bevételeit meg tornászom felfelé, hogy soknak tűnjön. Igen, így biztos sokkal, de sokkal előrébb jár a filmipar.

Azt mondod, a WoW kivételes? Mert az Avatar ugye nem?

Bocs, de sajnos én nem voltam ott a "bagatellizáljuk el a játékipar bevételeit" mozgalom alakuló ülésén, így csak kívülállóként tudok érvelni.

Jó, akkor összegzem: van egy kiugróan magas fejlesztési költségű, kiugróan magas bevételeket felmutató játék, ami mind fejlesztési költségeiben, mind bevételeiben nagyságrendekkel felülmúlja a szintén kiugróan magas bevételekkel rendelkező rekorder filmet. Ez szerinted kevés ahhoz, hogy azt mondhassuk, a játékipar már lehagyta a filmipart. Hogy az ilyenfajta érvelésnek mi értelme van, azt nem tudom. De innentől rád hagyom.
süti beállítások módosítása