HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Hétvégi játékcsaj: Daniel/Danielle Bunten Berry

2014.07.05. 15:46 Stöki

Ma van a Budapest Pride, amihez kapcsolódik tavaly óta egy kampány, a Nyitottak vagyunk. Ez bőven túlmutat a meleg büszkeségen, lényege a többi ember elfogadása nemüktől, származásuktól, vallásuktól és egyéb adottságaiktól függetlenül. Ehhez az IDDQD is szívesen csatlakozik, ennek szellemében az amúgy is már kereteit feszegető játékcsajrovatban következzen egy hölgy, aki férfinak született. És aki mellesleg a játékipar egyik megkerülhetetlen legendája.

3569767_orig.jpg

Ő Daniel Bunten, aki Saint Louisban látta meg a napvilágot 1949-ben, de az arkansasiak büszkék rá, mert ott nőtt fel. A hetvenes évek közepén kezdett hobbiból játékokat írni, aztán Ozark Softscape néven fejlesztőcéget alapított, és 1978-tól már kiadogatott programokat (első zsengéje, a Wheelers Dealers kemény 50 példányban kelt el). A nyolcvanas évek elején aztán az éppen Electronic Artsot gründoló Trip Hawkins figyelmét felkeltette a tehetséges fiatalember, és gyümölcsöző együttműködés kezdődött. Ennek első játéka a furcsa, de zseniális M.U.L.E. volt, 1-4 játékos, bolygókolonizálás, stratégia, gazdasági szimuláció, sűrű interakciók más játékosokkal – szokatlan volt ez 1983-ban.

Ezt követte az Újvilág meghódítását feldolgozó, nagyszerű és összetett Seven Cities of Gold, majd folytatása, a Heart of Africa. Bunten érdeklődése ezután a multiplayer játékok felé fordult, többet gyakorlatilag nem is fejlesztett olyan programot, amivel kizárólag egy ember szórakozhatott. A kártyajátékkal kombinált, csak multis Robot Rascals bele is bukott ebbe – 1986-ban ez túlságosan haladó ötlet volt. Az ezt követő Modem Wars már jobban ment, és két csodás stratégiát kell még említeni, amiket egymás ellen is lehetett játszani modemen keresztül: Command HQ és Global Conquest (érdekesség, hogy előbbi helyett az akkor már Microprose-hoz húzó Bunten a Civilizationt akarta megcsinálni, akárcsak Sid Meier, de végül engedett Meiernek).

big-colport.jpg1992-ben aztán Bunten eltűnt a szakmából, és egy évvel később, a Game Developers Conference-en jelent meg újra, egy nemváltoztató műtét után, már nőként. Felvette a Danielle Bunten Berry nevet (Berry volt az édesanyja leánykori neve), és többet nem fejlesztett új játékot, inkább női játékosokkal kapcsolatos kutatásokban vett részt. Később megbánta a műtétet, és próbált róla másokat is lebeszélni (ebben nagy szerepe volt annak, hogy több családtagja és barátja elfordult tőle, miután nőként jelent meg). Arra bátorított minden, hozzá hasonlóan nemi identitásával küzdő embert, hogy keressen más lehetőségeket, mielőtt olyan végleges lépésre szánja el magát, mint egy műtét. 1997-ben tüdőrákot diagnosztizáltak nála (Bunten évekig nagyon sokat dohányzott), és a betegség 1998. július 3-án el is vitte. Pár hónappal korábban még átvette a GDC életműdíját.

A neten rengeteg megemlékezést találni róla, sok neves fejlesztőre volt hatással a munkája. Will Wright a The Simset Bunten emlékének dedikálta, de a Spore stáblistáján is ott a neve. Sid Meier pedig azt mondta róla: „Előre látta, hogy eljön az idő, amikor a videojáték már nem csak a hardcore játékosoké lesz.” Magától Buntetől pedig ez a legtöbbet idézett mondat: „Senki nem mondja a halálos ágyán, hogy bárcsak több időt töltöttem volna a számítógépem előtt ülve, egyedül.” A hangsúly pedig az „egyedül” szón.

7 komment

Címkék: pénteki játékcsaj danielle bunten berry m.u.l.e.

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr96475397

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thoras 2014.07.05. 21:03:10

Érdekes, nem is tudtam, hogy megbánta a műtétet. Az egyetlen baj (számomra) a nemváltásával, hogy utána nem fejlesztett többet. Kár érte.

Celtic 2014.07.06. 09:31:57

Uh, de jo, hogy tegnaptol nem dohanyzom.

Ez a M.U.L.E. nagyon erdekesnek nez ki, kar, hogy kihagytam. Seven cities of gold meg anno c64-en volt meg, de jatszhatatlan volt. Vagy legalabbis egy ido utan mindig eluntam, bar allitolag ugye volt benne vegcel. De keptelen voltam kovetni, mi az, ahol mar jartam, merre menjek - es ahol mar jartam, ott esetleg mi maradt ki...

"ebben nagy szerepe volt annak, hogy több családtagja és barátja elfordult tőle, miután nőként jelent meg"

Ehhez meg gratulalok a csaladnak es a baratoknak. Najo, 20 eve volt, ma Magyarorszagon meg itt sem tartunk.

Dester 2014.07.06. 11:41:43

Innen jött, ebből a M.U.L.E.-ból a Starcraft 2-ben lévő egység neve is, tudjátok esetleg? (Ott a Mobile Utility Lunar Excavator rövidítése.)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2014.07.06. 22:10:49

a mule egyik nagy kedvencem volt, a kereskedésnél nagyokat lehetett szakítani.

Sanosuke 2014.07.07. 21:05:56

@Celtic: azért megnézném ha neked a családból vagy baráti körödből lenne egy nemváltó, lehet te sem akarnál vele nagyon találkozni.

Celtic 2014.07.07. 21:36:32

@Sanosuke: Hat inkabb az legyen, mint egy ferfi, aki mellet varrat magara. Azokbol kicsivel tobb van.
O legalabb teljesen nove operaltatta magat. (Bar gondolom gyereke igy sem lehetett)

Nem az alapjan itelnem meg, hogy atoperaltatta magat vagy sem. Masreszt, ha haver lenne, akkor nezzen ki barmilyen jol, nem akarnam agyba cipelni :)

nál 2014.07.14. 18:38:29

Jó poszt! Bár a "csaj" nem annyira...

Nyelvtannáciskodhatok kicsit ismeretterjesztô jelleggel? Az "arkansasiak" helyesen "arkansas-iak", mert az s-t nem ejtjük.
süti beállítások módosítása