HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Felmondott az Electronic Arts vezére

2013.03.19. 23:54 Stöki

Mai hír, hogy John Riccitiello, az Electronic Arts CEO-ja távozik a cégtől. Aki követte kicsit is az EA sorsát az elmúlt években, azt nem lepte meg a döntés, már gazdasági elemzői blogok is pedzegették, hogy Riccitiellót ki kellene rúgni.

Pedig amikor 2007-ben kinevezték, Riccitiello jó választásnak tűnt. Elődje az a Larry Probst volt, aki elég rossz hírnévre tett szert többek között a Bullfrog kizsigerelésével, és úgy általában mindenféle mamutvállalatos manírokkal. Probst alatt az EA mégis az egyik legnagyobb játékkiadóvá nőtte ki magát, és ebben Riccitiellónak nem kis szerepe volt, hiszen 1997 és 2004 között ő volt a vállalat COO-ja (amolyan általános ügyvezető vezérigazgató-helyettes). És sok más játékipari főmuftival szemben Riccitiello aktív játékos, legalábbis elég hitelesen alakította ki magáról ezt a képet.

Amikor Riccitiellót kinevezték, egy-két évig úgy tűnt, az EA megtalálja a módját annak, hogy a sikeres brandek futószalagon gyártott újabb darabjait ésszel adja ki, és emellett eredeti játékok is készüljenek. A cég például a Rock Band szériát jóval okosabban menedzselte, mint az Activision a végletekig kifacsart Guitar Herót, és olyan új neveket is bevállalt, mint a Brütal Legend (még ha az nem is váltotta be a hozzá fűzött reményeket). És ne felejtsük el, hogy Riccitiello alatt lett a Bioware az EA egyik fő fejőstehene, Mass Effectestül, Dragon Age-estül.

Aztán beütött a válság, ami az EA-t is érzékenyen érintette (a magyar irodát is, ugyebár), és az elmúlt bő négy évben sorra következtek hol hibás üzleti döntések, hol peches bevállalások, amik miatt csak nem tudott emelkedni az a fránya részvényárfolyam. Az EA-papírok értéke ugyanis így nézett ki Riccitiello alatt:

ea_chart.png

A balsikerű projektek között volt például a GTA-ba oltott MMO-nak szánt APB: All Points Bulletin, ami több tízmillió dollárba került, viszont óriásit bukott (részben azért, mert félkészen, bugosan jelent meg). Ennél is jobban fájt viszont egy évvel később a Star Wars: The Old Republic (jegyezzük meg, hogy ez is félkészen és bugosan jelent meg), amit hiába fejlesztett a Bioware, nem bírt megmaradni az MMO-piacon az öregecske World of Warcraft mellett – annyira nem, hogy a cég végül kénytelen volt ingyenessé tenni a játékot. Amit bizonyára fogcsikorgatva léptek meg, mivel a SW: The Old Republic valószínűleg minden idők legköltségesebb játéka volt (pontos adat nincs, de iparági elemzők 150 és 200 millió közé lőtték be a büdzséjét).

Ott voltak aztán azok a felvásárlások, amik nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, például a Pandemicé, amit a Bioware-rel együtt vett az EA 2007-ben, de két évvel később (részben a válság miatt) bezárta a stúdiót. A közösségi oldalakon játszható játékok piacára is sokak szerint későn lépett be a cég: megvett ugyan olyan neveket, mint például a Plants vs. Zombies mögött álló PopCap, de ez a pénz még nem igazán térült meg, és kérdéses, hogy mikor fog, hiszen a Zynga is komoly gondokkal küszködik, és úgy tűnik, hogy a Farmville-lufi kezd leereszteni.

john-riccitiello-resign.jpg

És persze a rossz pr is eléggé megtépázta az EA-t. A játékosok az elmúlt években sokat szidták a céget, és bár gyakran igazságtalanul (talán kicsit túlzás volt például a Consumerist tavalyi szavazásán a létező legrosszabb cégnek választani), azért a vállalat okot is adott rá, nem egyszer. Például a játékosokat pofátlanul lehúzó dlc-kel és mikrotranzakciókkal. Vagy a Mass Effect-trilógia végének elkúrásával. Vagy pofátlanul lehúzó dlc-kel és mikrotranzakciókkal. Vagy legutóbb a SimCity elindulásával és DRM-jével. Vagy említhetnénk a pofátlanul lehúzó dlc-ket és mikrotranzakciókat is.

Fontos megjegyezni, hogy mindez nem egyetlen ember hibája volt, hanem a döntéseket meghozó teljes igazgatóságé, de az is igaz, hogy a céget irányító embereket Riccitiello vezette, ezért most neki kell elvinnie a balhét. És el is viszi, a lelépését kommentáló levelében írja, hogy az EA tavalyi üzleti tervét nem sikerült megvalósítani, és ezért 100 százalékosan magát teszi felelőssé, veszi a kalapot. Utódjáról még nincs döntés, egyelőre az előző CEO, Larry Probst veszi át az irányítást. Az IDDQD szerkesztősége egyrészt azt reméli, hogy Probst tényleg csak átmeneti megoldás, másrészt azt, hogy a végleges utód tanul az előző évek hibáiból. Jó lenne visszahozni azt az EA-t, amit lehetett szeretni.

(A Forbes-on a hivatalos közlemény és Riccitiello levele is elolvasható.)

102 komment

Címkék: ea távozás john riccitiello

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr525149194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

algi 2013.03.20. 00:43:40

Remélem, a következő Randy Pitchford lesz.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2013.03.20. 07:23:47

a 96-os pc guru szerint az ea már akkor is fosta magából a sportszériáit. szóval akkor sem volt "jó".

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2013.03.20. 07:38:56

@zyrobs: Én 2007-2009 környékén is tudtam szeretni őket. Indítottak jó szériákat a Dead Space-szel és a Crysisszel, megmentették a Brütal Legendet, kijött a Spore, az első Rock Band behozta a dobot-éneket - ezekeért én el tudtam nézni, hogy mellette fosták a sportszériákat (nyilván, mert abból volt tuti bevétel).

eatmoregold 2013.03.20. 08:30:04

A sport szériái a 90es évek derekán egyátalán nem számítottak elcsépelt témának. Én még most is azt mondanám, hogy a EAsports teljesen rendben van.

elektronik (törölt) 2013.03.20. 09:12:43

@eatmoregold: egyetértek. fociban pl. az elmúlt 4-5 évben verhetetlene

natS 2013.03.20. 09:27:34

Épp akartam kommentálni az utolsó mondatot, de látom, mások már megtették. Nálam kb. az ezredforduló óta egyet jelentenek a benga, antipatikus videojáték multival.

szogyenyi · http://jatekblog.blog.hu 2013.03.20. 09:46:56

Amit a Need for Speed World-el is művelnek, egyszerűen nevetséges...

Papp Sanyi 2013.03.20. 10:36:57

98 Road to world cup! Kurv@ jó játék, kurva jó zene, hatalmas ötlet, hogy a régi klasszikus csapatokkal is lehetett tolni (két magyar válogatott is). Hangulatos, faszipántos kis gáma volt.

A Madden széria is jó volt, amíg volt pc-n.

Valakinyolc 2013.03.20. 10:44:50

Hát igen, várható volt már, hogy az EA kicsit szopóágra kerüljön Pepperonistul, Tortanicostul, Dragon Age 2-stül meg mindenestül együtt.

ghavin 2013.03.20. 10:46:43

Késő bánat, a BioWare-t így is sikerült véglegesen kicsinálnia.

Efreet 2013.03.20. 10:47:47

Nem akarok grammar náci lenni, de az utolsó előtti hasábban a microtranzakció és a dlc kétszer van.

Egyébként meg ideje volt, hogy menjen, SWTOR-t nagyon csúnyán elbabrálták.

lajafix1 2013.03.20. 10:48:50

ricsi harapjon kartondobozba... :)

komplikato 2013.03.20. 10:51:20

Remélem már nem sok kreatív fejlesztő csapatot fognak hazavágni, ha még maradt ... azért jelent valamit, hogy a Kickstarteren tobzódik egy csomó régi motoros inkább, mint nagy kiadók tenyerében.

Krogshöj 2013.03.20. 10:57:33

Nem az a baj, hogy fossák a sportszériákat, hanem az, hogy a többi játékukat olyanná akarják tenni: évente jelentkező, folyamatos cash flow-t generáló, széles közönség számára vonzó, generikus szériává.

chr(27) 2013.03.20. 11:01:49

@Efreet: sőt háromszor van! Gondolom tudatosan akart így hangsúlyozni a cikk szerzője, de mondjuk a másodiknál nekem is az jutott eszembe, hogy megszaladt a kopipészt :)

algi 2013.03.20. 11:03:59

@Efreet: Nyelvtanilag hibátlan, az ismétlés egy irodalmi eszköz.

foodlfg 2013.03.20. 11:08:56

EA-tól nem szabad játékot venni.

A SimCity-t pl még letölteni sem éri meg. Eleve már az nevetséges, hogy szét kell moddolni egy játékot ahhoz, hogy játszható legyen...
És akkor még csak ezután jön a játék maga, ami a HC gamerek kritikái szerint egy fos.

Koncentráljatok inkább kickstarter projektekre. Azokat az arcokat még érdekli, hogy egy jó játékot hozzanak ki, ami tetszik a játékosoknak, nem pedig egy középszar erőlködést, amit média hype-al nyomnak le az emberek torkán.
Elég nagy különbség...

www.uberent.com/pa/
elite.frontier.co.uk/
www.robertsspaceindustries.com/star-citizen-project/

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2013.03.20. 11:18:43

@chr(27): Igen, direkt ismétlés, zsurnalizmusnak szántam.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2013.03.20. 11:20:07

@Efreet: nem akarok mateknáci lenni, de háromszor...
(A világon ugyebár háromféle ember létezik: aki tud számolni és aki nem!)

kamasuka 2013.03.20. 11:20:56

@foodlfg:
Sim Cityt szerintem nem lehet letölteni. Vagy tévedek?

is 2013.03.20. 11:30:35

"Jó lenne visszahozni azt az EA-t, amit lehetett szeretni."

És én is szeretnék 15 évvel fiatalabb, 20 kg-val kevesebb, és jóval izmosabb lenni. :D

zZz 2013.03.20. 11:30:55

Amúgy a pofátlanul lehúzó dlc-ket és mikrotranzakciókat is megemlíthetnénk.

foodlfg 2013.03.20. 11:35:58

@kamasuka: Hackers open up offline play, modding tools for SimCity
arstechnica.com/gaming/2013/03/hackers-open-up-offline-play-modding-tools-for-simcity/

Letölteni biztos le lehet és elvileg van hozzá offline lehetőség is.
De hogy konkrétan milyen tört verziók vannak kint és mennyire használhatóak azt nem tudom. Nem nézegettem, de idővel biztos lesz valami használható is, ha még nincs.

Bár szerintem nem éri meg szenvedni vele, annyit nem ér a kis városméretek és a szimuláció gyökérségei miatt.

Nephin 2013.03.20. 11:36:07

Kicsit pontosítanék, ha lehet: az SWTOR nem ingyenes, csak van ingyenes játéklehetőség is, erős korlátozásokkal (van, aki ezt extended trialnak hívja, némi alappal). Ugyanúgy elő lehet fizetni (ekkor semmilyen különbség nincs a f2p opció megjelenése előtti időhöz képest), vagy külön feloldani a f2p korlátozásait.

A Cartel Marketből dől a pénz az EA-hez (itt is fellép az, ami sok helyen: gyakran többszörös pénzt ott hagynak kis részletekben a boltban, mint a normál havidíj...), a szervereken sokan vannak, jön az első kisebb kiegészítő. A bugok egy része eltűnt, persze vannak újak, a kommunikáció még mindig nem az erősségük, de szerintem bőven játszható és szórakoztató a játék.

OdettésaMacskák 2013.03.20. 11:42:55

@Efreet: 3× ha jobban megnézed, és nyilván nem véletlenül..

bahahaha 2013.03.20. 11:48:35

Az EA-t lehetett szeretni a nyolcvanas években: Archon, Bards Tale, Skate or Die.
Azóta mondjuk nem annyira.

vasziljevics 2013.03.20. 12:06:37

sosem bocsájtom meg az EA-nek, hogy kinyírta a Westwood-ot...

Rókakígyó 2013.03.20. 12:14:10

szerintem nem akarta háromszor háronmszor háromszor mondani, de legalább felébredtem. AZ EA profittermelő szemét multi, az lenne a legjobb, ha a játékok hatósági árasak lennének. Én pl szeretem őket, főleg a wow miatt:)

jozicsenko 2013.03.20. 12:36:11

DragonAge2, MassEffect3, SW The old Republic: három olyan játék, aminek az elrontásááért egyenként is le kellett volna mondaniuk: a csillogó érmékért és a kassza csengéséért hihetetlen lehetőségeket dobtak el...

Efreet 2013.03.20. 12:43:05

Elsőre is vettem, hogy 3x, mondjuk végigolvasom előtte a kommenteket, aztán írok. Még így sem tetszik, de ez legyen az én gondom.

KugLoaf 2013.03.20. 12:57:24

@Rókakígyó:

Bocsi, nem értem, miért szereted az EA-t a wow miatt?:D

Void Bunkoid 2013.03.20. 13:02:23

@vasziljevics: bezony, a jó kis zúzdarpgk, krynnsorozat, eye of beholder, ám a kedvencem a Dragonstrike nevű sárkányszimulátor volt :)

nlght84 2013.03.20. 13:10:58

ha már a foci, akkor érdekes hogy a fifa 97-ben volt még teremfoci is és azóta nincs ha jól tudom (már nem követem annyira lelkesen mint anno), pedig szinte ugyanazt a játékot dobják ki évről évre apró változtatásokkal, miért nem raknak bele újra teremfocit? (csak ne fizetős dlc-ként)

SemBoga 2013.03.20. 13:20:01

Szerintem megemlíthettétek volna legalább egyszer a pofátlanul lehúzó dlc-ket és mikrotranzakciókat is!

Bicikliző medve 2013.03.20. 13:28:08

@is: Az utóbbi kettőn tudsz segíteni :)

nál 2013.03.20. 13:29:23

@Efreet:
Bekezdés. Nem hasáb.

2013.03.20. 13:34:06

@SemBoga: abból csak több lesz a következő vezér alatt, hiszen a távozása oka a kevés bevétel.

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2013.03.20. 13:42:09

Hát, a Mass Effect 3 minden idők egyik legjobb játéka lett volna, ha nem csapják össze a befejezést :(

Én megemlíteném még az iOS-es/androidos The Simpsons Tapped Out-ot is, ami egy alapból ingyenes, de persze mikrotranzakciós játék, és a játékosok egy jelentős része rendszeresen nem tud belépni játékba. És nem napokig (mint a Sim City esetében), hanem hónapokig.

Meg olyan glitcheket hagynak benne, hogy ingyen meg tudsz venni mindent, amiért mások korábban 100$ körül fizettek. Ezt egy hónapig tartott kijavítaniuk.

Ironfist 2013.03.20. 14:03:04

@vasziljevics:
"sosem bocsájtom meg az EA-nek, hogy kinyírta a Westwood-ot..."

Én a Bullfroggal vagyok így.

Waddafakk 2013.03.20. 14:18:38

Az utolsó EA termek, amit megvettem, az a Need for Speed Hot Pursuit volt. Nem csak a játék múlta alul az elvárásokat (pl. hiába a szabadon bejárható úthálózat, a versenyek csak kevés fix útvonalon zajlanak, multiplayer játszatatlan /volt/ a sok csaló miatt), de a support is egy nagy nulla volt. Hónapok alatt sem sikerült megoldani, hogy a játék elmentse a beállított gombokat/gamepad kiosztást, ha a Windows fiókod nevében speciális (mondjuk ékezetes) karakter volt. Segítséget sosem kaptam, csak a többi mezei fórumozótól, így derült ki az is, hogy miért nem menti a beállított dolgokat. Aztán jöttek a DLC-k, amik azonban PC-re nem jelentek meg, csak a konzolokra, a PC-s játékosok teljesen magukra maradtak a csalókkal, alap dolgokkal és pár idegesítô hibával.

Azóta nem vettem EA terméket, valahogy olyan érzésem volt, hogy "elbóvlisodott" a cég, messze nem a minôségi szolgáltatás, hanem csak a beszedett pénz a lényeg.

Az Origin meg végképp taszító, mostmár oda jutottunk, hogy lassan minden játékosnak kell egy Windows Live, egy Steam, egy Origin, egy Ubisoft, meg még ki tudja milyen account. Ezért (is) virágzik még a kalózkodás: Letöltöd, telepíted, játszod. Nem jó, nem megy? Letörlöd. Az eredetit meg megveszed drága pénzért, szívsz a mindenféle kalózok elleni védelemmel, (amit ôk úgyis kiiktatnak elôbb-utóbb), és még x@rnak is a fejedre...

Gabbesz 2013.03.20. 14:28:55

@Before: A világon 10 féle ember létezik. Aki érti a bináris kódot és aki nem...

kukatr 2013.03.20. 14:33:00

Örüljön, hogy nem 'free to work' alkalmazták...

Bobby Newmark 2013.03.20. 14:42:31

@Ironfist: Ja, hasonlóképp érzek. Az egy jó banda volt úgy együtt. Aztán Molyneux lelépett, kompletten megőrült, és nem volt, aki visszatartsa a saját cégében már...

Lionhead << Bullfrog. :(

Etniez 2013.03.20. 14:43:44

Amiért utálom a céget: Dragon Age 2, pofátlan dlc-k. Már ott tartok, hogy nem is veszek meg semmit, ami EA logós, mert tudom, hogy 3 hónaponként jön majd a kiegészítő, amit ha nem veszek meg, akkor nem tudok játszani a többiekkel. Ezért pl. bele sem kezdtem a Battlefield 3-ba, mert a Bad Company-ban már eljátszották a bizalmamat. Fizess ruháért, puskáért, több katonáért, mindenért...
Aztán a Sims-et meg sem merem említeni, tudja valaki ahhoz hány kiegészítő jött ki?

Etniez 2013.03.20. 14:44:35

@Efreet: Látom nem értetted meg az írás iróniáját :)

Uninvited 2013.03.20. 14:49:09

@Waddafakk: nyilván nekik nem biznisz a Steam, ahogy az ubsioftnak sem, itt van ellenben a matrix games ami szerintem a legjobb stratégiákat tolja a mai napig, mégsem mennek a steamra. hogy miért ne kérdezd.
na nekik pl. valami űber fos digital download cuccuk és webshopjuk van ahol még szívhatsz egy órát a cuccokkal.
a steam évek hosszú sora alatt lett az ami. szerintem egy igen jó rendszer, van létjogosultsága is.

a dlc dologhoz és a mikrotranzakcióhoz szerintem lehet hozzászokni lassan, ez a jövő. az alapok ingyenesek, a többiért fizetsz. ingyen leves nincsen :)

virágzik, ez relatív. sokan vannak akik csak kipróbálják a kalóz verziót, aztán megveszik.

Etniez 2013.03.20. 14:49:45

Tényleg, a csíterek :) BF is tele van csalókkal, azok ellen sem tesznek semmit.

Rókakígyó 2013.03.20. 15:03:33

@Misike085: csak sima trollkodás volt:) értelmetlen, mint a gta.

algi 2013.03.20. 15:05:32

@Pitypalatty úrfi: És az a gáz, hogy miközben a játékosok hülyét kaptak az ME3 sztorijának a befejezésétől, valahogy elsiklottak a borzasztó programkód felett, ami miatt hónapok óta nem találnak meg gamebreaker glitcheket a multiplayerben.

A legújabb DLC-ben van egy olyan karakter, amelyet ha kiválasztom, a játék elfelejti a billentyűkiosztásomat. Na, erre varrjál gombot!

(Megjegyzem, a multiplayerhez dicséretes tempóban tolták ki az ingyen DLC-ket. Ilyet még sehol sem láttam, talán csak a Left 4 Dead 2 esetében, de ott is jóval kisebb mértékben)

Rókakígyó 2013.03.20. 15:12:17

@Etniez: Pl a bf-et simán lehet plusz beruházás nélkül játszani. és érdemes is:) Legalábbis a bfbc és a bf3 ilyen

Etniez 2013.03.20. 15:27:21

@Rókakígyó: Ha nem veszed meg a kiegeket, akkor nem tudsz menni bizonyos szerverekre, ahol játszanak a barátaid...

kamasuka 2013.03.20. 15:29:18

@foodlfg:

hehe. nem ezért kérdeztem, kb. megállapítás volt.

kamasuka 2013.03.20. 15:34:03

a star warst szeretem, de sw mmoval nem játszanék soha.

wowerman 2013.03.20. 15:46:40

"Soha többé nem veszek EA terméket" azért ne tegyetek úgy mintha bármit vennétek amit le is lehet tölteni :3

eatmoregold 2013.03.20. 15:54:15

@vasziljevics:
westwood, omg. Ha a Noxra, vagy a Young Merlinre gondolok... hát mindjárt elmorzsolok pár könnycseppet.
Hogy az a...

youtu.be/AnzEWNUZYNE

Papírsárkány 2013.03.20. 16:12:08

@kamasuka: Én is így gondoltam, aztán kipróbáltam... (hiába, a sötét oldal delejes csábítása)
Nem ingyenreklámozni akarok, és nem tudok viszonyítani, mert nem igazán játszottam másik komoly mmorpg-vel, de egy biztos: a class-ok storyline-jai "single player campaign"-nek beillőek... (és akkor még ott van ugye mindkét oldal "fő" történet-szála).
Ráadásul egyedül is teljesen kényelmesen játszható, és bár a Kotor 1-2 szereplők történeteit istenesen elfüttyentették benne, azért elég jó story-k kerekednek.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2013.03.20. 16:23:37

@wowerman: Nekem megvan megvett példányban:

Sim City 4. Le lehet tölteni.
Mindkét Dragon Age. + kiegészítő az elsőhöz + DLCk. Le lehet tölteni.
3 Mass Effect rész. Le lehet tölteni
Amíg nem bojkottáltam az EA-t Simssel csináltam sok képet, Sims 3hoz csomó dolog megvan. Pedig le lehet tölteni.
Steam profilomban szerepel legalább 2 Need for Speed része. Pedig le lehet tölteni.
Need for Speed Carbon doboza itt van a környékemen, megvettem. Pedig le lehet tölteni.
Soroljam még? Mert akkor be kell néznem origin fiókomba, meg a dobozok környékén.

SWTOR-t ugyan nem lehet letölteni, de megvettem. Collectors Edition Preorder.

Az EA Support húzásai, a facebookos csapatuk geciségei, az elbaszott játékok, a hazug reklámok, stb. okán viszont valamivel több mint 1 éve ott tartanak, hogy EA játékot nem veszek.

A magyar iroda bezárását, az ottaniak kirúgását ugyanúgy megünnepeltem, mint a legrosszabb cégüknek járó díjat. Ha a teljes magyar facebookos kommunikációért felelős seggfej band is mehet munkanélküli segélyért annak is örülni fogok. A CEO repülésének is örülök.

És igen, kötelességemnek éreztem, hogy amelyik részvényesnek, üzleti lapnak lehet, szóljak arról, ha így bánik az EA a vevőkörrel, ilyen minőséget hoz, akkor a brandek értéke zuhanni fog, és bajok lesznek.

És igen: Amikor kitalálták DLC csak rajtuk keresztül, ezért lekerültek a Steamról, és azokat akarták visszakényszeríteni akik az Origin support faszságai, és az ottani szolgáltatás elől is a Steamre menekültek akkor nálam az EA elérte, hogy a legszarabb cégnek tartsam.

És tudod mit, örülök, hogy a Sim City-t elkúrták. A Cities XL lehet, hogy nem teljesen új (az idei részben kevés az újdonság) de jobb. De valahogy amikor jön a "10 év után várva várt" jelző akkor elfelejtik, hogy a Sim City Societies c. történet is volt közben ami igencsak csalódás volt a legtöbb Sim City rajongónak.

algi 2013.03.20. 16:24:55

@Papírsárkány: A baj az, hogy a Star Wars nem MMORPG-nek való. Még csak nem is RPG-nek való, legalábbis abban az értelemben, ahogyan a videojátékoknál használják az RPG kifejezést. A Star Wars egy pergős kalandfilm volt lövöldözéssel, kötélen átlendüléssel, űrcsatákkal, ami talán leginkább ezeknek a nézd-a-hátam-platformer-kalandjátékoknak (Arkham Asylum, Arkham City, Tomb Raider) felel meg. (Persze, voltak benne lassabb felfedezős részek, meg beszélgetések is, ebből a beszélgetés az egyetlen, amit viszonylag ügyesen csinál egy-két RPG.) Sosem értettem, mit élvez valaki azon, hogy azt pepecseli, melyik kristállyal táposabb a fénykard vagy melyik fejpánt erősíti jobban az Erő-alkalmazásokat. Ez pont az ellenkezője annak a könnyed kikapcsolódásnak, ami a Star Wars volt. (Bár valóban, a prequel trilógia midikloriánszám-mérése már-már MMORPG-s magasságokba tört. "Nézd már, ez a gyerek táposabb, mint Yoda, pedig ő 120-as szintű." vagy "Az én karakterem fénykardjának két pengéje van, bi-bí!" – "Az enyém meg egy robot, és egyszerre négy fénykardja van, bí-bí!")

Papírsárkány 2013.03.20. 16:38:21

@algi: Elég... "érdekes" elképzeléseid vannak a szerepjátékról :)
Mármint lehet mmorpg-knél sokan erre fekszenek (hogy minél "táposabb" karakterük legyen "sok cucmóval"), de pont azt ecsetelgettem, hogy itt nem "farmolás"-ról szól a játék, hanem pont, hogy kurvajó története van minden egyes kasztnak.

Ironfist 2013.03.20. 16:41:41

@wowerman:
"azért ne tegyetek úgy mintha bármit vennétek amit le is lehet tölteni :3"

Igen?

Unreal Tournament, Unreal 1+kieg, Unreal 2, UT2004, Diablo2+LoD, Starcraft+Brood War, Serious Sam first encounter, second encounter, serious sam 2, serious sam 3+dlc, Imperium Galactica 2, Heroes 1, heroes 2+kieg, heroes3+két kieg, heroes 4+2 kieg, heroes5+2kieg, might and magic 1-2-3-4-5-6-7-8-9, crusaders of might and magic, baldurs gate 1+kieg, baldurs gate 2+kieg, icewind dale 1, Knights and merchants+kieg, dawn of war, dungeon keeper 1, dungeon keeper 2, legend of grimrock, fallout 1.

Ez mind letölthető, nekem mégis megvannak eredetiben. :)

Arról nem is beszélve, hogy olyanokért is fizettem pluszban, amik alapból ingyenesek volnának: Team fortress 2, league of legends, guild wars (mondjuk ez nem ingyenes, de pluszban fizettem érte karakterhelyért, plusz ládahelyért, bónuszkampányért).

Arilian 2013.03.20. 16:58:05

Manapság már nem mindenki warezol ám, felnőttek a diákok.
Nekem pl, már minden szoftverem legális, még a totál commandert is megvettem, nemhogy a játékokat, az 15 évvel ezelőtti énem kiröhögne, vagy szégyellene :)

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2013.03.20. 17:12:58

@Papírsárkány: Nekem sok dolog nem jött be. Az igaz, hogy a Sith Code (eredetileg valamelyik KOTOR rész foglalkozott vele), és számos történelmi kérdés foglalkozott vele, hogy bizony voltak "Light side Sith-ek". Nos ezek felé nyitni hatalmas ötlet volt. Úgy kihozni a játékot, hogy ezt viszont rosszul kezeli bukás.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2013.03.20. 17:18:50

@Ironfist: Hééé! Ezek nem EA játékok. Így könnyű sokat összeszedni :)

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2013.03.20. 17:21:04

@Papírsárkány: Mondjuk a Light Side Sith témát :) Jó ötlet volt beengedni, de kurva sok olyan helyzet van ahol egy tényleg light side oldalon lévő sith olyan megoldást választana amit nem igazán támogat a játék.

Meg szerintem azért sokan megérezhetik a Light Side-t.

Meg tegyük fel, valaki bizony erővel bizonyítja, hogy Light Side Sithként is léetképes, erős, stb ez a jó irány. Szerinted olyan tanítványt adnának neki amit a SI kap?

algi 2013.03.20. 18:00:39

@Papírsárkány: Úgy emlékszem, mindkét KotOR-t is mindenki dicsérte a sztorija miatt, aztán mégis az optimalizálgatásról szóltak. Ez egyébként igaz a Mass Effectre és a Dragon Age-re is. Folyton azt hallom, hogy az a jó RPG, amiben sok a pontosztogatás. (Szerintem egyébként a Witcherben ezt sikerült úgy megoldani, hogy ne legyen zavaró, de az inkább a kivétel.)

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2013.03.20. 19:17:48

@algi: A pontosztás más módon megfogalmazva úgy is hangozhat, hogy lehessenek különböző (egyéni) karakterek, és az ezek közötti különbségek (adottságokban, stb) jelenjenek meg a játékban is.

Az, hogy a karaktereket az elképzelt adottságaik és egyéniségük figyelembe vételével fejleszted, majd a kialakuló képességekre tudsz egy egyéni taktikát építeni az függ a pontosztásról.

algi 2013.03.20. 19:39:28

@TheElf: De az a probléma, hogy a karakter egyedisége a hatékonyságra van kihegyezve ezekben a játékokban. Csubi pl. milyen karakter lenne egy RPG-ben? Nyilván a legerősebb, és számtalanszor használná sikeresen az erejét mondjuk ládák kinyitására. (Azt egyébként máig nem értem, egy jedinek mióta dolga vadidegen emberek ládáinak kifosztása, meg a hullarablás, és miért nem kap érte sötét oldal pontot, ha már ez a jóság fokmérője.) Az eredeti trilógiában talán egyszer használta sikeresen az erejét, amikor ellökött egy birodalmit a Halálcsillagon a híres elszabadulós jelenetében.

És ha már ennél a jelenetnél tartunk: hány videojáték RPG-ben tudom eljátszani, hogy ha birodalmi páncélt veszek fel, akkor birodalminak hisznek? Mármint úgy, hogy nincs előre megírva az, hogy így kell bejutni.

Amúgy pedig miért nem lehet egy karakter egyediségét a párbeszédekben és a sztoridöntésekben kiélni? Vagy ha már muszáj a hatékonyságban egyedivé tenni a karaktert, akkor miért nem lehet ezt intuitívan megtenni? Nem véletlenül írtam a Witchert, mert ott ha felveszel egy új "talent"-et (stílszerűen talentumokat költve el), akkor egyértelmű, hogy az mire jó, miben leszel jobb tőle stb. A KotOR 2 a D20 rendszert használja (és emlékeim szerint az első rész is, ha nem tévedek), ahol jobb, ha az ember kiszámolja, mikor mit érdemes használnia. (Itt pl. le van vezetve, hogy a Power Strike nevű D20 featet mikor érdemes és mikor nem használni: www.rpg.net/news+reviews/columns/physics26mar03.html . Az elnevezés ellenére nem azt jelenti, hogy erősebb lesz tőle a csapásod.)

Persze mondhatjuk, hogy egy jó játékos hatékonyabb karaktert fejleszt. De a gond az, hogy a játékidő nagy részét ezzel tölti ki. Nekem pl. nagyon nehezek voltak az első részben a boss fightok a bolygók végén, ezért előtte mindig nekiálltam ide-oda rakosgatni a tárgyakat a karakterek közt. Nagyon Star Wars hangulatom lett tőle, nem mondom.

Egyébként amikor újrajátsztottam a Mass Effect 1-et, akkor ahelyett, hogy az ellátófiú, meg a szekrények között ingázom, inkább felnyitottam a netbookomat, és táblázatkezelőbe belepötyögtem, melyik fegyverből, meg páncélból, meg modból mennyim van. Ez esetben viszont szarkazmus nélkül mondom, hogy nagyon hangulatos volt, hogy plusz egy monitor világít az asztalomon.

Az nem okés, hogy a játékidő nagyja elmegy a pontosztogatással. Jó, legyen egyedi a karakterem! De miért kell ezért összetett egyenleteket megoldanom? Miért nem válhat egyedivé a karakterem attól, hogy "a jedik nem bíznak benne" vagy "a sith-ek félnek tőle" vagy "a fejvadászok szeretik"? Miért attól válik egyedivé a karakterem, hogy mindig rosszkor használom az "erős ütés" képességemet, mert elszúrtam egy előjelet a képletben, miközben a karakterem soha a büdös életben nem számolna semmit, csak szimplán tapasztalatból tudná, mikor érdemes indítani egy parasztlengőt.

nemecsek ernő áruló 2013.03.20. 20:45:03

@szogyenyi: Viszonylag régen volt NFS-hez szerencsém, bár ha jól emlékszem, a RUN-t végignyomtam, és tetszett, azt leszámítva viszont az Underground 1 óta nem találkoztam egyel sem. Nem tudom. Nekem mindkettő bejött, nem féltek újítani NFS témakörben. Neked miért nem tetszik?

nemecsek ernő áruló 2013.03.20. 20:48:45

@foodlfg: Nincs demó, és az állandó online jelenlét miatt nincs kipróbálható teljes verzió sem. Ilyen játékot elvből nem veszek, pláne nem 80 euroért!

szogyenyi · http://jatekblog.blog.hu 2013.03.20. 21:03:11

@nemecsek ernő áruló: Tele van buggal az egész játék. Szépen kifejezve is sz@rnak a kijavításukra. (Pl free roam chat már egy éve nincs, többek között...) Minden patchel maximum 3 új hiba jön, persze a fizetős autókat heti alkalommal tolják a játékosok orra alá. Arról nem is beszélve, hogy a fele csak valami különleges kiadású, vagy festésű járgány. A csalókkal nem törődnek, minden második játékos pofátlan módon hackel. Évi 2 alkalommal bejön 2-3 új event, esetleg egy új játékmód, aztán le van tojva a paraszt, úgy is megveszik a boostot... Na kb emiatt a parasztvakítás miatt gyűlölöm az EA-t.

A The Run-t személy szerint a legkevésbé sem nevezném innovációs terméknek. Próbáltak valami Hot Pursuit utánzatot lenyomni a torkunkon, mondván ha a Criterionnak bejött, nekik miért ne. És habár a sajtó értékelte, szerintem egy nagyon gyenge húzás volt a BB részéről. Ahelyett, hogy szélnek eresztették volna szerencsétleneket, ráállíthatták volna őket a World fejlesztésére. Akkor talán ma nem 5 szerencsétlen sárga ülne a gép előtt egész nap, úgymond a játékot fejlesztve. Mert mindent csinálnak, csak épp azt nem. Ja és mit is ígértek? A The Run után egy egész stúdiót állítanak a World fejlesztésére? Aha persze, én meg sört hugyozok!

Yobbágy Fery 2013.03.21. 06:55:16

@vasziljevics: Én még elnézném, hogy kinyírták a Westwoodot, de amit a C&C-vel műveltek 4. rész/befejezés címszóval, azt soha nem fogom megbocsátani nekik.

Yobbágy Fery 2013.03.21. 07:02:07

@Yobbágy Fery: A Red Alert 3-ról nem is szólva.

vasziljevics 2013.03.21. 07:47:20

@Yobbágy Fery: höhö... Red Alert 3... haggyámá'

foodlfg 2013.03.21. 08:26:33

@Yobbágy Fery: Elbasztak ezek mindent, amit csak lehetett. :D

Ami a C&Ct illeti, már a Tiberium Sun sem volt az igazi, szóval...
Igazából van egy C&C rész, ami üt, a többit inkább hagyjuk.

DS90 2013.03.21. 12:41:56

@Taurusz: Hogy én mennyit játszottam azzal te jó isten

algi 2013.03.23. 14:34:45

Itt egy jó, kis témábavágó videó:

youtu.be/A6TmTv6deTI

(Nagyjából 1 éves.)

taleskenis 2013.03.23. 18:35:16

Mi is a probléma az EA-vel? Miről is tehet Riccitello? Valaki el tudná magyarázni? Melyik nagy kiadó szemére nem lehetne hányni hasonlókat? Gondoljatok bele. Régen a gémerek játszottak. Azóta mainstream lett az iparág. A vevőkör többsége alacsony igényszintű vásárlóból áll. Ők hozzák a pénzt. Nekik kell a FIFA, a Sims és ezeknél sokkal igénytelenebb tucatjátékok. Hiába nagyon jó és egyedi egy játék, ha a ezekből a borzalmakból sokkal több megy el. A játékipar változása olyan jelenség, ami a zeneiparban és filmiparban is lejátszódott. A profitmaximalizálás a minőség rovására fog menni a játékiparban is. Szerintem ezért nem az EA és a többi kiadó a felelős. Nem az iparág. Ez egy jelenség. Ahogyan a kalózkodás, vagy a hackkerek. De akár említhetném a színesfémlopást és a politikai és egyéb korrupciót, antiszemitizmust is. Tudatlanság mutogatni rá, és értelmetlen.

DLC és mikrotranzakció? Azért van, mert a piac erre szavazott.

dudehugespeaks.tumblr.com/post/44243746261/nickels-dimes-and-quarters

taleskenis 2013.03.23. 19:14:48

@algi: Értem mit akart mondani, de a Bioware is csak egy cég. Greg Zeschuk és Ray Muzyka kb. fél éve otthagyta. Így már kb. annyi értelme van ömlengeni értük, mint az Infinity Wardért. Hihetetlen mekkora a kontraszt az MW2 és az MW3 között. Az igazán szomorú, hogy az átlagembernek talán fel sem tűnik, hogy teljesen más emberek készítették.

Kíváncsi leszek visszasírjuk-e a ME3-at, amikor kijön a folytatás.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2013.03.23. 19:21:51

@taleskenis: Általánosságban szerintem van némi igazad, de azért kicsit az az érzésem, hogy elbeszélsz a poszt mellett.

Pl. én egyáltalán nem azt sajnálom, hogy bejött a dlc, mint modell (pl. a ME2-ben a Lair of the Shadow Broker csodálatos volt), hanem hogy pár kiadó elkezdett ezzel a modellel visszaélni (pl. az EA a ME3 From Ashes dlc-jével, ami tök világosan az alapjátékból lett kiszakítva).

És mi a helyzet a játékosokat szívató DRM-mel, arra is a piac szavazott?

A részvényárfolyam alakulása meg a tervtől elmaradt negyedéves eredmény pedig arra utal, hogy az EA az általad igénytelen tucatjátéknak nevezett programokat sem menedzselte valami jól. Erről tehet Riccitiello, és ő is ilyesmit fogalmaz meg, ha elolvasod a levelét.

taleskenis 2013.03.24. 19:00:42

@Stöki: @Stöki: Elolvastam a levelét, de nem írt ilyet. Tulajdonképpen a 3. bekezdés végig az eredményekről szólt. A lemondás oka, "accountability". Nem vagyok egy nyelvészprofesszor, de azt olvastam ki a levélből, hogy a felelősségi köréből eredendően mond le, önként, és nagyon büszke a kollégáira. Szerintem a leváltás csak egy PR fogás, hogy lenyugtassák a piacot.

Szerintem a SimCity DRM-je semmi újat, meglepőt nem tartalmaz. Úgy láttam inkább a szolgáltatás minőségével volt a probléma. Az EA minden bizonnyal szándékosan döntött a közösségi játékmenet mellett, mert úgy ítélte meg, ez a jövő. De azon miért kell kiakadni 2013-ban, hogy egy játék csak online megy? Rengeteg játékkal ez a helyzet, és más kiadók is ugyanúgy csinálják. Ráadásul az EA még le is van maradva ezen a téren, pedig ebbe az irányba halad a piac. Az EA-nek versenyezni kell. Gondolj csak a következő konzolgenerációra, amiről a blogon is született egy remek nerd rage bejegyzés.

Ha elolvasod Bleszinszki véleményét, akkor elmondja miért van mikrotranzakció és DLC. Ha visszaélnek vele, vagy átlépnek egy láthatatlan határvonalat, az üzleti érdek miatt van. Amíg megéri nekik, addig miért ne tennék? Miért meglepő? Az meglepő, ha a politikusok lopnak, sikkasztanak, hűtlen kezelnek, csalnak, akár szervezetten is? Nekik ez a racionális viselkedésük. Ez így törvényszerű.

Ne értsd félre, teljesen megértem a felháborodást, de szerintem a szimpla felháborodás nem segít (sőt, inkább árt és gyakran félremegy) a problémán, mert nem változtatja meg az alapvető piaci-társadalmi folyamatokat.

Ben Cousins név mond neked valamit? EA, Battlefield Play4free menedzsere volt. Kis túlzással az ő irányítása alatt jött létre az EA f2p modellje. A BF P4F hatalmas reményekkel indult. Az Easy fejlesztette, a DICE székhelyén. Fogták a BF2-t, átvették a Bad Company class rendszerét és fegyvereit, megdobták pár effecttel a Refractor2-t, és felpörgették a játékmenetet. Összedobtak egy hihetetlenül élvezetes f2p FPS-t. Closed Beta alatt mindenki imádta. Voltak pénzért vehető fegyverek, de az alap, vagy ingame pénzes fegyverekkel is könnyedén lehetett boldogulni. Aztán kijött az Open Beta, és szépen szétnerfölték még a legjobb fegyvereket is, kb. ahogyan a BF Heroesban is. Jelenleg az alap puska úgy szór, mint az ökörhugyozás (kábé annyit is sebez), egy fizetős SMG-vel viszont kilométerről leszeded a snipert. Természetesen a fórumot elárasztották a dühös emberek, akik esetenként több 100$-t adtak olyan fegyverekért, amik egyik hétről a másikra használhatatlanok lettek. A support szinte nulla. Ugyanazok a bugok évek óta ismertek. Van olyan fizetős ember, aki sok elköltött pénz után, rendszeresen lefagy. Bár azóta kijött egy sever browser, és van vagy 7-8 térkép, sőt egy új Rush mode is a régi Assault mellé, ehhez közel 2 évnek kellett eltelnie. Az EA nem biztosított több embert a projekthez, hiába kértek. Új fegyverek, ruhák és egyéb fizetős cuccok viszont rendszeresen jönnek ki. Ben Cousins pedig lelépett. Persze egyszerű lenne az egészet az EA nyakába varrni, de miért hozott volna támogató döntést a menedzsment, ha kockázatos a megtérülés, nem megy olyan jól a cégnek, és így is keresnek vele? Mit mondott erről Ben?
youtu.be/nBNxSezLn48
"We weren't making any money. Then we made those changes, and saved the game."

Hidd el, én is ugyanúgy utálom a rómaiakat, mint bárki más.
youtu.be/ZgNGTlmIapI
De mi fog változni, ha Riccitello elmegy, és miért az EA-t okoljam, ha valami nem tetszik? Megold ez valamit?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2013.03.24. 19:26:51

@taleskenis: A felmondólevelek a multis vállalati kultúrában ezen a szinten már csak ilyenek, mindenki rém udvarias, még saját magával is, az eredményeket hangsúlyozza. Én nem azt olvastam ki belőle, mint te.

És nem gondolom, hogy attól bármi megváltozna, ha Riccitiello elmegy (csak azt írtam, hogy jó lenne), nyilván ahhoz egy egész másfajta gondolkodás kell, amit lehet, hogy az EA most nem engedhet meg magának.

Az meg már egyéni ingerküszöb kérdése, hogy mi az a pont, amikor elkezd dühös lenni az EA-ra. Nálam a DRM-mel és dlc-kkel kapcsolatos túlkapásaik volt ez a pont (és persze ezek nem EA-specifikus problémák, voltam már mérges a Ubisoftra is DRM miatt).

taleskenis 2013.03.24. 22:21:35

@Stöki: Én sem tulajdonítanék egy baráti felmondólevélnek nagy jelentőséget. Viszont az tény, hogy egyetlen és kizárólagos indoknak a vártnál gyengébb gazdasági eredményt emeli ki, ami egyszerűen nem lehet valódi ok.

"My decision to leave EA is really all about my accountability for the shortcomings in our financial results this year."

A 3. bekezdés pedig így kezdődik.
"Personally, I think we’ve never been in a better position as a company. You have made enormous progress in improving product quality."

"And the industry’s most talented management team – Frank, Rajat, Peter, Gaby, Andrew, Patrick, Blake, Joel and Jeff — are certain to lead the company to a successful future."

Nincs itt semmi "elkúrtuk-a siker láthatatlan" típusú beszéd. Itt egyenesen azt mondja, hogy nagyon jók vagyunk. Nem csak ő. Bleszinski is ugyanezt írta korábban a blogján:

"EA has many smart people working for them (Hi, Frank, JR, and Patrick!)"

Szóval szerintem a felmondólevélből nem lehet okokat kiolvasni.

"És nem gondolom, hogy attól bármi megváltozna, ha Riccitiello elmegy"
Te nem, de sok kocka igen. Régebben én is voltam mérges bizonyos cégekre. Viszont beláttam, hogy a cégek sokkal racionálisabban viselkednek, mint a fogyasztók.
index.hu/gazdasag/2013/02/16/koszegi_botond/
Addig nem valószínű, hogy jobb lesz, amíg azok az emberek sem a valódi okokra figyelnek, akik szerint baj van.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2013.03.24. 22:53:41

@taleskenis: "baráti felmondólevél" - szerintem ilyen nincs, ez kőkemény üzlet, akármilyen a hangvétel.
És lehet, hogy szerinted nem lehet okokat kiolvasni a levélből, szerintem nekem sikerült. Úgy tűnik, nem fogjuk meggyőzni egymást, szóval maradjunk ennyiben.

taleskenis 2013.03.24. 23:27:27

@Stöki: :) Valóban úgy tűnik. Nem az első eset lenne. Levelet félretéve, nekem nem tűnik sikeres taktikának a nerd rage. Szerintem a jövőben majd jobban odafigyelnek a kommunikációra, nem utólag szedik ki DLC-t, hanem első naptól kezdve így tervezik, csiszolódik az Origin, kiforrottabb lesz az online DRM és mikrotranzakció fog folyni a csapból is. Dead Space 4-ben Isaac hajszínét is csak pénzért lehet majd változtatni. Részemről erre számítok. A Valvenek meg csak gratulálni tudok. Nagyon nem tetszik a TF2 és a Dota2, de őket mégis imádják azért, amiért az EA kap hideget-meleget.

foodlfg 2013.03.25. 14:46:04

ez még hiányzik innen:
Francis Responds To EA CEO Riccitiello's Stepping Down
www.youtube.com/watch?v=HIkTFwTUUsc

És igaza van :D

Gyulimali 2013.03.25. 21:44:59

Én nem tudom, ki hogy van vele, de nekem a hideg futkos a hátamon a netes multiplayerektől...
A ME3-ban is eléggé kiakadtam, hogy ha túl akartam élni Shepard-del, akkor el KELLETT töltenem vagy 12 órát egy számomra teljesen értelmetlen, és eléggé kevéssé szórakoztató multiplayerrel. Gondoltam is, hogy mi lesz majd 3 év múlva a 16990 HUF-ért megvett ME3-mal, amikor lelövik a szervereket?
Szerencsére azért elég jól összeszedték magukat azóta. Valamelyik update kiszedte ezt a kötelező multiplayer marhaságot a játékból igaz az "új" befejezés sem lett tökéletes, de azért sokkal érthetőbbé tette a történetet. A Leviathan szerintem nagyon sokat segített helyretenni a történetet mellesleg pedig még szórakoztató is lett. Az Omega csomag már nem finomította a történetet, de nekem megért 1500HUF-nyi BW pontot mert nagyon jól szórakoztam vele.
Az Origin nekem meg bejött, mert tökre kényelmes, hogy Win+ME3 újratelepítés után csak bejelentkezek a fikba, és tölt is le mindent, amit eddig megvettem. Meg, a játékállásaim is ott vannak. Igaz, volt egy kisebb gond a kártyás fizetésse, de azt elég hamar megoldották, és magyarul válaszoltak (nem mintha gondom lenne az angollal).
Én egy jó ideje elvből nem töltök le semmilyen crackelt progit, inkább várok néhány hónapot, és megveszem, "ezt vedd meg" kiszerelésben.
Szerencsére még ott van a youtube is a "<gamenév> gameplay HD" keresőszavakkal. Igaz, ez nem túl jó hír a játékkiadóknak, mert pl. emiatt nem vettem meg egyik MWn/BFn játékot sem, sőt a F.E.A.R. 3-at sem, mert eléggé gáznak találtam mindegyiket a videok alapján.

Yv@n 2013.03.26. 21:27:08

@taleskenis:
"Szerintem a SimCity DRM-je semmi újat, meglepőt nem tartalmaz. Úgy láttam inkább a szolgáltatás minőségével volt a probléma.
Az EA minden bizonnyal szándékosan döntött a közösségi játékmenet mellett, mert úgy ítélte meg, ez a jövő. De azon miért kell kiakadni 2013-ban, hogy egy játék csak online megy?"
Mert ez egy hagyományosan offline single player játék volt korábban, az online erőltetettség pedig játékmenetbéli gondokat szült. Be akarok lépni a single player zónámba, építgetni a városomat, és nem tudom megtenni, mert az ea szervereihez nem lehet kapcsolódni.
Jól látszik hogy dizájnbéli dolgok forognak akörül, hogy indokolható legyen az állandó online-ság. Apró, bolhafing méretű zónák, ezzel is kényszerítve a több zónás lehetőleg multiplayer építkezést, hisz amely zónában nem tartózkodik bárki, az nem szimulálódik. Mindeközben viszont bünteti is a muliplayert, hisz ha nem értek rá mindannyian folyamatosan együtt játszani, akkor lényegében lehetetlen megoldani felmerülő problémákat, elvégre a saját zónádban nem fér el, a másikéba viszont nem nyúlhatsz bele.

Egyébként pont semmi gond nem lett volna az online DRM-el, ha nem kefélik el. Pont egy ilyen erőltetett megoldásnál kínosan kellene ügyelniük a hibamentes startra. Arról nem beszélve, hogy 2hete kint a cucc, és még mindíg rogyásig van game breaking bugokkal az egész, amitől jóformán játszhatatlan, mert véleltlenszerű időközönként rohad le a város menthetetlenül.(Külön kedvenc, ha úgy dönt a kliens, hogy valami para van, és bevillant egy órás rollbacket)

Amúgy meg könyörgöm, 2013 van, cloud meg miatököm. Azt megértem, hogy nem akarnak kockázatos nagy beruházásokat eszközölni megbecsülhetetlen(? igazából a preorderes/online megvett példányok terhelését sem tudták kiszolgálni, akkor mégis mi a tökömmel terveztek?) számú szerverre, de erre vannak a különböző cloud szolgáltatások, ahol ott a bérelhető cpu egység. Ha nem elég a kapacitás, csak kattintanak kettőt, az erre kitalált felületen és ott az extra kapacitás, ha pedig szükségtelenné válik, akkor nagyjából ugyanennyi energiába telik elbontani a csába az egészet.
Az égadta világon semmiféle technikai akadálya nem lett volna, a hibátlan startnak, egész egyszerűen elcseszték.

Szóval tényleg semmi bajom nem lett volna az egésszel, ha működik. Akkor, amikor én játszani szeretnék vele, mert pl végre ráérnék...akkor, amikor kiadják mint kész termék, nem hetekkel az indulás után.
Nekem egész egyszerűen egy baromi nagy csalódás az egész.

taleskenis 2013.03.27. 18:32:07

@Yv@n: Nem véletlenül mondott le Riccitello. Engem csak az aggaszt, hogy a vásárlói elégedettség nincs közvetlen hatással a cégekre. Rád akasztanak egy "vocal minority" táblát, és elintézik egy legyintéssel. Ha a sokadik probléma, akkor elküldik a főnököt. Szerintem a piac nem jól képviseli az érdekeinket, és nem jól tolmácsolja az igényeinket. Hiába rossz valami, ha így is megveszik.

Az is aggasztó, hogy a játékosok reakciói sem mindig következetesek és átgondoltak. Például a Mass Effect 3 Ext Cut DLC. Leültek a játékosokkal, megbeszélték mi nem tetszik, és beleírták. Mi ez? Crowdsourcing? Akkor minek vannak az írók?

Olyan világban élünk, ahol olcsó a nyomtató, olcsó a konzol, félkészen jelenik meg a szoftver és akadoznak a szolgáltatások. Ez a modell működik, azaz a piac erre szavazott, a cégek pedig a piacból élnek. Nyilván nem akarnak nagy csalódást okozni a vásárlóknak, de nem a tökéletesség a cél. Idővel majd a Simcityt is játszhatóvá teszik.
süti beállítások módosítása