Szenzációs leletet posztolt a Retronaut blog: az Atari cég egy játékkatalógusát 1978-ból. Kicsit helyezzük el, mikor is van az: a játéktermi gépek aranykora, ezzel együtt az otthoni konzolgépek első nagy felfutása. E.T. még sehol, katasztrofális Pac-Man-átirat még sehol, a Nagy Videojátékkrachnak szelét se érezni, otthoni számítógépek épp csak a kanyarban. Egy lehetőségeit kereső, korlátait egyelőre még óvatosan feszegető iparág teszi meg első lépéseit, de már lehet érezni, hogy itt valami nagy készül.
Akinek esetleg az Atari Video Computer System nem lenne ismerős, és töri a fejét, hogy mi az, ami video, meg még computer is, ráadásul system: ez bizony az 1977-ben megjelent Atari 2600. Erre az őskonzolra igen kezdetleges játékok voltak még, de ez nem akadályozta meg az Atarit abban, hogy mindegyik slágerének egész oldalt szenteljen a katalógusban, színes rajzokkal (sőt, van, ahol screenshot nélkül).
34 éveel ezelőtt a platformnak olyan killer appjai voltak, mint a blackjackező program, az akasztófa, a mastermind vagy egy számokat összeadogató matekos alkalmazás. A hardcore játékok között is csak egyszerűbb ügyességi cuccokat találunk, Pong- és Breakout-változatokat, autóversenyeket. Vicces, hogy a Space Wart pofátlanul úgy hirdetik, hogy „Az Erő legyen veled!” (Egy évvel az első Star Wars-film bemutatása után járunk.) Érdemes nagyobban is megnézegetni az oldalakat a galériában vagy a fenti linken, csodás lenyomat egy szárnyait próbálgató, ártatlan játékiparról. Külön kis aranyosság az utolsó oldal, egy kalauz arról, hogy melyik játékhoz melyik kontrollert használja a t. júzer.
A következő években aztán már nem volt olyan ártatlan az a játékipar. 1979-ben több programozó kivált az Atariból, mert megelégelték, hogy nem az eladások alapján kapnak pénzt, és még a stáblistákon sem szerepelnek. Megalapították az Activisiont, amit az Atari gyorsan be is perelt – az évekig húzódó pert végül az Atari 1982-ben elveszítette. Addigra már az otthoni számítógépek is helyet követeltek a piacon, amin eleve túl sok konzolgyártó próbált osztozni. Jött az Apple II, a Commodore VIC-20, a ZX Spectrum, a C64, miközben ataris szutyok „sikerjátékok” rengették meg a vásárlói bizalmat. Ahogy nőtt a piacon a túlkínálat, úgy csökkent átmenetileg a kereslet, aminek katasztrofális eredménye volt. A videojáték-történelem sötét foltjának emlékműve néhány új-mexikói szeméthegy, amit eladatlan ataris Pac-Man- és E.T.-játékokból emeltek (bár akadnak olyanok, akik szerint ez csak legenda). 1978-ban azonban még semmi nem látszott abból, milyen sötét idők jönnek.
Utolsó kommentek