HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Fantasy az állam pénzéből

2012.05.29. 09:10 .wilson

A GQ remek, a Sportgézán is publikált tanulmánya alapján az amerikai kosárlabdázás nagyjai karrierjük végeztével nem a dicső nyugdíjba, hanem a csődbe menekülnek. (Ugye, mindenki hallotta már, hogy a pályán mindig zseniális Michael Jordan állítólag az életben súlyosan szerencsejáték-függő, meglehetősen tahó ember?) Az itthon szinte egyáltalán nem ismert Curt Schillingről, egykori baseballsztárról nem tudjuk, hogy hobbija-e a pazarlás vagy mások kizsigerelése, az viszont biztos, hogy nem vitte jó helyre a pénzét, mikor játékfejlesztésbe fektetett.

Egész pontosan nem is a sajátját, hanem az államét, hiszen a 38 Studios létrejöttében valójában az amerikai adófizetők pénze, Rhode Island lakossága játszotta a legnagyobb szerepet, amikor a helyi önkormányzat 75 millió dolláros kölcsönnel keltette életre a szerepjátékokra szakosodott stúdiót. Első látásra nem is volt ez rossz befektetés, elvégre az egyetlen általuk jegyzett játékon, a Kingdoms of Amalur: Reckoningon olyan legendák dolgoztak, mint a sokszögű kockákkal töltött, pattanásos kamaszkorban meghatározó szerepet betöltő R.A. Salvatore, az Elder Scrolls sorozattal több millió munkaórát elrabló Ken Rolston, vagy a ténylegesen több millió dollárnyi szobrot, akciófigurát gyártó és képregényrajzoló Todd McFarlane.

A Kingdoms of Amalur volt az a játék, amivel kapcsolatban hatalmasakat ígért mindenki, de mutatni szinte semmit se mertek. A kiadás előtti évig a hosszú fejlesztési időszak ellenére csak papíron létezett az Amalur, ami a végeredményt látva azért annyira nem is meglepő, elvégre egy a játékmenetét tekintve kifejezetten középszerű, meglehetősen ronda, sok szempontból döbbenetesen archaikus szerepjátékot kaptunk, ami szerencsére volt annyira hangulatos, hogy megérje túllépni a hibáin és élvezni a történetét, amely a klasszikus Salvatore-szabályokhoz igazodva kimondhatatlan és megjegyezhetetlen nevű szereplők és helyszínek egész tömegével sokkolt.

A baj nem is a próbálkozással volt, hanem azzal, hogy mindez videojáték formájában történt, egy olyan iparban, ahol új IP-t (Intellectual Property - szellemi tulajdon, vagyis olyan játék/könyv/film, amely a semmiből született, nincs előzménye vagy forrása, amit esetleg feldolgozott) bevezetni a legdrágább és a legrizikósabb vállalkozás, pláne egy olyan stílusban, amely pár hónappal korábban kitermelte a piac többi szereplőjét megszorongató Skyrimet, az Amalur után pár héttel pedig a Mass Effect 3-at és a Witcher 2-t.

Az emberek nem rohantak a boltokba Amalurt venni: a játék az első hónapban alig pár százezer példánnyal vegetált, de a multiplatform kiadásnak (PC-re, PS3-ra és X360-ra is kijött) hála valahogy feltornászta magát 1,2 millió körülire (legalábbis Schilling ezt állítja a Twitter-csatornáján). Schilling szerint ez kifejezetten jó eredmény és a kiadói feladatokat ellátó EA várakozásait is sikerült felülmúlni, csakhogy mára a játékipar eljutott abba az önpusztító státuszba, ahol az egykor hihetetlennek tűnő egymilliós eladás ma már fabatkát sem ér egy felsőkategóriás játék esetében. Ebbe a csapdába esett az Amalur is, a számítások szerint a fejlesztési költsége elérte a 63 millió dollárt is, így csak a nullszaldóhoz 3 milliót kellett volna eladni belőle.

„A játék megbukott. A játék MEGBUKOTT!” - mondta töredelmes vallomásában Lincolf Chaffe, Rhode Island kormányzója a csütörtök este tartott sajtótájékoztatóján, amely nem az első ilyen esemény volt az elmúlt hetekben. Chaffe májusban nem a büdzsé vagy az aznapi vacsora miatt törhette a fejét, hanem hogy miként úszhatja meg az Amalur körüli botrányt - elvégre Chaffe és a stábja volt az, akik áldásukat adták a projektre. Tudjuk, hogy a világ úgy működik, hogy általában nem a kompetens emberek ülnek a döntéshozói székekben, de azt azért még egy átlag játékos is elmondhatta volna Chaffe-nak, hogy nincs az az isten és világ, ahol az Amalurra hárommillióan lettek volna kíváncsiak a karácsonyi nagybevásárlás, a zsúfolt ősz és a hasonlóan tömött tavasz után/előtt.

A baj pedig csőstül jön, május elseje lett volna a nap, mikor a 75 milliós kölcsön első részletét, több mint egymillió dollárt kellett volna kifizetnie a 38 Studiosnak, amire érthető okból nem volt lehetősége - egyszerűen nem volt pénzük. Ahhoz, hogy a később mégis kicsengetett összeget előteremtsék, befagyasztották a fizetések utalását, pár napja pedig az egész stábot kirúgták. Mind a 375 főt. Szomorú dolog, amikor valaki elveszti az állását, de tegyük fel a kérdést: ki volt az az őrült, aki egy kezdő, kiadott játékkal még nem rendelkező stúdiónál jó ötletnek látta azt, hogy ennyi embert foglalkoztasson teljes állásban, amikor még a legnagyobb kiadók is csak mostanra jutottak el oda, hogy ekkora belsős stúdiókat tartsanak fent?

Oké, kicsit összetett helyzetről van szó, a 375 főbe beletartozik még a viráglocsoló fiú is, valamint az a Big Huge Games, amit Schilling 2009-ben vásárolt fel - és most az ő, valamint a vezetőség rossz döntéseinek hála számolt fel teljesen, múlt időbe téve a zseniális Rise of Nations sorozat fejlesztőit. A 375 fő nagyobbik része egyébként mostanság a Project Copernicuson, a 38 Studios második játékán dolgozott, amely egy, az Amalur világába ágyazott MMO szeretett volna lenni. Az MMO az a másik stílus, ahol már szinte lehetetlen nagy sikereket elérni: még a WoW is folyamatosan veszít az előfizetői bázisából, minden idők legdrágább EA-játéka, a The Old Republic a decemberi kiadása óta küzd a túlélésért, a többieket pedig csak a F2P modellre való váltás mentette meg. Egy MMO esetében pedig nemcsak a fejlesztési, de a fenntartási költség is elképzelhetetlenül magas, úgyhogy vagy a kormányzó és a kölcsönt adó stáb ismeretei voltak hiányosak, vagy a 38 Studios gondolta úgy, hogy úgyis az adófizetők pénze, akkor használjuk el gyorsan. Ha a 38 Studios végleg bedől, Rhode Island aukción lesz kénytelen értékesíteni minden ingóságot, vagyoni tárgyat, így a franchise-t is, aminek az értékét 20 millió dollárra becsülik – nem kizárt, hogy maga az EA lesz a vevő, ha már úgyis kiadták az első részt.

A tanulság: a videojáték-fejlesztés maradjon a piac és a magánemberek üzlete, a kiöregedett sportolók pedig próbáljanak távol maradni a sikeres stúdiók felvásárlásától. Az adófizetők pénzének pedig bizonyára akad jobb helye is, mint egy új játékcég.

[UPDATE: Hétvégén több névtelen (egykori) Big Huge Games alkalmazott is bőbeszédű lett. Szerintük az állam pénzéből igen-igen kevés folyt be a Reckoning kasszájába, minden az MMO projektbe ment - annak a fejlesztése 2006-ban kezdődött, igazi maratoni, nehéz szülésről beszélhetünk, amely eredetileg jóval a Reckoning előtt jelent volna meg. Ennek megfelelően a fejlesztésbe se sokat szólt bele a 38 Studios, minden a Big Huge-nál készült, ők leginkább csak produceri szerepet vállaltak. Ha pedig Schilling 2009-ben nem vásárolja fel az egészet, a BHG-t mindenképp lapátra tették volna: kapóra jött, hogy épp egy szerepjátékon dolgoztak, így azt szinte csak át kellett skinezni, átírni és máris Amalur-játékká válhatott.]

18 komment

Címkék: botrány 38 studios kingdoms of amalur

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr24552234

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2012.05.29. 13:22:52

Szerintem nem volt olyan rossz a Reckoning. Semmi egetverő, tisztes iparosmunka, egészen szórakoztató. Viszont valóban, piszok rossz volt az időzítése, és 3 millás eladást még elméletben sem érhetett volna el soha a büdös életben.
Tanulság: tessék szépen XBLA-cuccokkal (PSN,Steam, kinek mi a szívecsücske) kezdeni, ott igazán meg lehet tanulni hogyan kell minimális pénzből klassz kis játékokat gyártani.

clegane 2012.05.29. 14:18:23

amúgy szerintem is jópofa a Reckoning.

Friss A. (törölt) · http://egypercsincs.blog.hu/ 2012.05.29. 14:27:10

Hát azért a megjelenéskor PS3-on 5 megás mentés felett kinyiffanó Skyrim (és akadt bug bőven egyéb platformokon is), a viccnek is rossz ME3, amiben csak egy-két jelenet a régi társakkal értékelhető, no meg a középszar és az előd nyomába sem érő Witcher 2 nem feltétlenül azok a sárbadöngölő ellenfelek. Mondjuk a marketingje talán mindegyiknek jobb volt, de igazából még az sem feltétlenül. A Skyrom-ot vitte a hype, a ME3-at a trilógia lezárása, a Witcher 2-t a várakozás a konzolos verzára, és a ritkaság számba menő 360-as exkluzívitás felett érzett örömködés. Ilyen értelemben nem volt az Amalur esetében semmi plusz. De kezelhető volt, kellemes, rajzfilmes grafikával, egyetlen hibája talán a gyér kihívás, főleg ha az ember jól fejlesztett, de ezt mondjuk minden rpg-ben nehéz kiballanszolni. Uborkaszezonban különben öszejöhetett volna akár a 3 millió is szerintem. (Mondjuk, mi számít uborkaszozannak, hónapok óta az első értékelhető címek a MP3 és a Dragon's Dogma.) Szerintem az igazi gond sajnos a túl sok jómunkásember volt. Itt kicsit jobban kitalálhatták volna magukat. Amúgy a cikk címe, gondolom, szándékosan lett ilyen index címlapos. Indexre már nem járok, ezért nem tudom, hogy tényleg kikerült-e.

Mr.Treeger 2012.05.29. 15:09:29

Nekem bejött a Reckoning. Első játék amit bolti eladói ajánlásra vettem de nem bántam meg.
Nem egy karakteres játék, de a megteremtett világ volt annyira erős, hogy végigvigyem és a DLC-ket is letöltsem. Akkor úgy látom, több DLC nem várható, illetve a bugokat sem fogják javítani, így 100%-ra nem lehet teljesíteni a questeket.
Több is fogyott volna, de túl ismeretlenként léptek a piacra túl erős brandekkel szemben.
Schilling meg egyszerűen egy szerepjáték szerető ember, aki azért vágott bele, hogy legyen egy saját játéka.

ügyfélszolgálatos 2012.05.29. 16:06:33

@Friss A.: Spec a ME 3-al a befejezésen kívül semmi gond nincs.

Joey Lawrence 2012.05.29. 17:23:10

Kicsit sajnálom a 38 studiosért. Azért voltak ott arcok, csak hát a tipikus "gyűjtsünk össze minden picivel jobban hozzáértő embert, és tegyük egy hozzá nem értő irányítása alá" eset állt fenn.

Egész jó játék ez, a Fable szerű harc és karakterfejlesztő rendszer kifejezetten tetszett. Nekem jobban bejött, mint a Fable III ebben a stílusban.

Régi Péter 2012.05.29. 18:08:09

Az Önkormányzatokkal szemben gyakran hangzik el az a vád, hogy nem termelnek profitot, nem forgatják a pénzüket. Ha meg befektetnek, akkor meg úgy látszik az a baj. (Különösen, ha elbukják, de hát ez ugye benne van a pakliban). Még az olyan szórakoztató elektronikai óriáscégek, mint a Sony sem tudtak évekig nyereséget produkálni. Ez egy ilyen biznisz.

Spanish VVax 2012.05.29. 19:07:55

Nem lett volna ezzel gond ha nem 63m dollár a költségvetés. Ha teszem azt 20 millióból befejezik, ami még mindig irdatlan mennyiségű pénz a videojátékfejlesztésben, mindjárt másképp festene az 1.2m eladott példány.

Majdénmegmondom 2012.05.29. 23:28:56

Nagyon remélem, hogy hamarosan összeomlik ez az elmebeteg, túlpörgetett játékipar, és a hamvakból egy új világ fog születni. Az egyik Activision-ös fejes nyilatkozta, hogy a Modern Warfare 3 büdzséjének 55%-a ment el a reklámozásra...

Friss A. (törölt) · http://egypercsincs.blog.hu/ 2012.05.30. 14:16:34

@Hispan07: Igen, szerintem. Szerintem szar játék, ha szerinted jó, akkor oké. Jobbal ezek szerint nem játszottál, ezután se tegyed, megzavarná az agyad!

Hispan07 2012.05.30. 18:43:48

@Friss A.: szóval nagyvonalúan megengeded hogy mi jónak tartsuk, de azért beszólsz, mert anélkül nem megy? tudod, igazi pöcsfej troll vagy pajtás, és ha valaki egyszer majd azt mondja neked, a körülmények tettek ilyenné, ne hidd el! magadtól sikerült, légy rá büszke.

.wilson · http://w576.tumblr.com 2012.05.30. 18:48:08

Lehetne kultúráltan plz? Köszi!

bbandi 2012.05.30. 20:59:34

@ügyfélszolgálatos: Még hozzá venném az erőltetett multit, de egyetértek. Ha normális vége lett volna, akkor nekem a kedvenc 2000 utáni játékom lenne. Így meg az ME1.
A skyrimről meg mindenkitől hallottam, hogy micsoda bughalmaz, stb, de én igazából csak egy nem tolerálható hibával találkoztam, amit konzolos gányolással kellett megkerülni. Hol van ez az egész Gothic sorozathoz, vagy a Fallout NV-hoz képest...

Optimistic Lyricist 2012.05.31. 17:16:35

Szomorú dolog, hogy kimaradt a felsorolt játékok közül a Dark Souls ami néhány helyen az év RPGje is lett. Ilyen mezőnyben valóban segédmunkás a Reckoning.

Joey Lawrence 2012.05.31. 21:40:49

@Optimistic Lyricist: Kicsit félek attól, hogy a Dark Souls portolása nekünk, mezei PC tulajdonosoknak fájdalmas lesz, és idegesítő konzol gányolások lesznek benne. De attól még eléggé várom az augusztusi megjelenést, videók estébé alapján elég jó volt.

@bbandi: ha a Fallout NV jó volt, akkor milyen jó is volt az original Fallout 3... :) A Skyrimmal nincs bajom, kevesebb a bug benne mint az Oblivionban volt, persze attól még van benne jópár hülyeség. Ez a kedvencem, ezen jót röhögtem: www.youtube.com/watch?v=awm6lNOpGq8 :D

Pádár Ádám · http://5panels.kepregeny.net 2012.06.15. 16:39:37

Azt olvastam volt némi extra szarkavar is a sztoriban mert az alkalmazottaknak a cég új lakásokat vett amit úgy akartak fizetni hogy a régieket eladják, de azokat nem vette meg senki.

A másik hogy nemrég jelentették be az Epicnél hogy szeretnének felvenni alkalmazottakat a 38 Studiostól, ezzel is kisegítve őket.

Jelest az Epicnek emberségből, a 38 studios fejeseit pedig a szamárpadba hogy a szarból mégnagyobb szart tudtak csinálni.
süti beállítások módosítása