Még mindig Mass Effect 3, mert még mindig forrnak körülötte az indulatok. (Aki lemaradt volna róla: itt a játék vége körüli balhé röviden összefoglalva, itt pedig spoileresen ki lehet beszélni a befejezéseket, amelyek erősen megosztották a rajongókat).
Az új fejlemény az, hogy tegnap Ray Muzyka, a Bioware egyik alapítója is megszólalt az ügyben, hosszú nyilatkozatott tett közzé a cég honlapján. Ebben nyilván leírja, hogy mennyire büszke a Mass Effect sorozatra és az azt készítő csapatra, közli, hogy szerinte a videojáték művészeti forma, majd dobálózik kicsit a magas értékelésekkel, amiket a játék kapott (lol). Ezután pedig kifejti, váratlanul érte őket az, hogy milyen sokan fogadták negatívan a Mass Effect 3 végét, végül kiosztja a rajongókat, finoman elküldi azokat, akik csak fikáztak, és jelzi, hogy a cég csakis a konstruktív kritikákat veszi figyelembe.
A legérdekesebb viszont ez: „Casey Hudson és csapata keményen dolgozik több játéktartalmon, amelyek megválaszolják majd a kérdéseket, és jobban tisztázzák a dolgokat azoknak, akik további lezárásra vágynak utazásuk végén. Erről majd áprilisban hallotok bővebben. Keményen dolgozunk, hogy megtartsuk a helyes egyensúlyt az eredeti sztori művészi egységében, miközben figyelembe vesszük a rajongói visszajelzéseket is.” Ebből nekem az jön le, mint a Kotakunak meg más portáloknak is: a Bioware eredeti tervétől eltérően készíti az Újabb Befejezések Elégedetlen Picsogóknak munkacímű dlc-t.
A játék vége olyan, amilyen. Van, akinek tetszik, van, akinek nem, az IDDQD olvasói szavazásán 46 százalék mondta azt, hogy meggyalázták a trilógiát, és csak 18, hogy jó az egész úgy, ahogy van. Én sem voltam túl elégedett, a játék végén nagyjából úgy néztem, mintha a moziban a Star Wars helyett a Mátrix 2-re ültem volna be. Mégis úgy gondolom, hogy a lehető legrosszabb döntés, ha a Bioware enged a rajongóknak, sőt pénzt csinál ebből (mert kétlem, hogy ingyenes lesz az újbefejezés-dlc), miközben artisztikus integritással meg művészeti formával példálózik. Ez sokkal nagyobb arcvesztés, mint egy befejezés, ami megosztja a rajongókat.
Csináltak egy játékot, úgy gondolták, hogy kész, kiadták – szerintem ezek után ragaszkodniuk kellene az eredeti elképzelésükhöz, ha komolyan gondolják azt a művészi egységet. A hőbörgésre kezdetben elutasítóan válaszoltak, aztán jött a visszakozás, most meg a fenti nyilatkozat. Most vagy tényleg megcsinálják a dlc-t, vagy végül mégiscsak bekeményítenek, vagy az egész csak terelés, az időt húzzák az ígéretekkel, és végül megpróbálják szónyeg alá söpörni az egészet. Nekem úgy tűnik, a Bioware csinált magának három választási lehetőséget, és egyik sem ad igazi feloldozást.
(Ehhez a poszthoz is csak spoilermentes kommenteket kérnék, köszi. Óvatosan, a kommentekben spoilerek lehetnek, mert sokan nem képesek eleget tenni egy egyszerű kérésnek, én pedig csak késve tudnám moderálni őket.)
Az utolsó 100 komment: