HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Nagyobb biznisz a Farmville, mint a Halo?

2011.02.06. 10:00 Stöki

Az NPD piackutató cég évről évre közzéteszi az amerikai játékpiacra vonatkozó éves jelentéseit (a legutóbbi zanzáját lásd itt), bár ezek egyre kevésbé megbízhatóak, mert nem számolnak csomó tényezővel, például sem az online terjesztéssel, sem a közösségi oldalak játékaival. Pedig mindkettőben nagy pénz van - éppen a héten írta meg Hancu, hogy a Steam valószínűleg egy népesebb ország éves GDP-jét hozta össze a Valve-nak, most pedig a Facebook-os játékokról lesz szó.

És rögtön le kell szögezni, hogy az alábbiak nem hivatalos számokon alapulnak (a Zynga meg a többi hasonló cég ugyanis titkolja, hogy mennyi pénzt termelnek a játékai), hanem színtiszta spekuláció, amit az IGN végzett. A neves játékportál két felmérésből indult ki. Az egyik az NPD egy nemrég készült kutatása, amely szerint minden tizedik, Facebook-játékokkal szórakozó embert pénzt is költ ezekre a játékokra. A másik a SocialGold nevű, mikrotraknzakciókra szakosodott elemzőcég tanulmánya, ami azt állapította meg, hogy a fizető Facebook-játékosok átlagosan 55 dollárt költenek egy játékra, amíg meg nem unják azt (ez az úgynevezett life-time value, LTV). És mivel a Facebook-játékok aktuális sikerlistája nyilvános - beleértve azt, hogy mennyien játszanak velük -, az IGN szépen kiszámolgatta, hogy a játékosbázis alapján mennyi fizető kuncsaftjuk lehet a legnépszerűbb Facebook-játékoknak, és hogy mennyi pénzt költhetnek. Az eredmény a lenti, finoman szólva is megdöbbentő grafikon 2010 legsikeresebb játékairól.

Az ábrában a játékosok számát a legközelebbi félmillióra, a zsét a legközelebbi ötvenmillióra kerekítették, a Facebook-játékoknál csak a fizetős és aktív játékosokkal számoltak (vagyis igen, a Cityville-nek nagyjából 100 millió aktív játékosa van a legutóbbi adatok szerint). Bele lehet kötni pár ponton a grafikonba (például a Facebook-játékok esetében LTV-vel számol, a hagyományos játékoknál pedig csak az alapjáték árával, pedig az LTV-jük ezeknek magasabb lehet a dlc-k miatt), de azt azért elhihetjük neki, hogy a legkattintottabb Facebook-játékok kiadói nagyságrendileg annyit akaszthatnak, mint a hagyományos sikerjátékok készítői. Vagy akár még többet, hiszen egy virtuális őstermelő-szimulátor fejlesztési költségei nyilván nincsenek pariban egy Halo Reach-ével.

47 komment

Címkék: üzlet facebook farmville kazuárok zynga

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr342641247

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hancu 2011.02.06. 10:01:12

Sajnos 2010-es adatok még nincsenek ebből az irányból, de érdemes mellétenni a Forbes toplistáját a hagyományos statisztikákban szintén láthatatlan MMO-piacról:

blogs.forbes.com/velocity/2010/06/10/top-moneymaking-online-games-of-2009/

morden2 2011.02.06. 11:59:13

Ha igaz amit fentebb írtak, akkor hiba temetni már több éve a PC-játékokat, mivel kicst más a tendencia, de még mindig dől a lé belőle.

www.konyvline.hu · http://konyvline.hu 2011.02.06. 12:01:55

A COd-ot méd értem is, mert nagyon pörgős játék, de mi a francot lehet csinálni huzamosan egy idétlen farmon ?

rept_ai 2011.02.06. 12:16:20

konyvline: lehet, hogy nem mindenki nagyon porgos jatekokkal akar jatszani? :))

morden2 2011.02.06. 12:21:17

@www. konyvline .hu: Meg nem kell hozzá gép, sima laptopon is megy és ami még nagyon előnyös, hogy böngészős, biztiőr éjjel felmegy és tud játszani vele ( vagy napközben az unalmasabb munkát végzők :D )

Peppone Botazzi 2011.02.06. 12:24:02

Na és azt se hagyjuk figyelmen kívül, hogy még a CoD közönsége valószínűleg fériakból áll. FarmVille közönségében több lehet a nő. Köztudott a Sims sorozatból, hogy a ők odavannak a "nevelgetős" cuccokért... Biztos vagyok benne hogy ez is pluszban megdobja a számokat.

vargatom 2011.02.06. 12:26:44

@morden2:
Pedig szerintem a hagyományos, a 90-es években virágzó PC-s játékokat bizony temethetjük, amikor a PC visszaszorulása a téma, akkor általában mindenki ezekre gondol és nem a mindenféle Ville-izékre. Valamire való gamer az ilyen böngészős meg free-to-play dolgokat még bottal se piszkálná meg... ;)

Peppone Botazzi 2011.02.06. 12:29:41

Milyen a valamire való gémer?

vargatom 2011.02.06. 12:29:50

@hancu:
Mit gondolsz, az ázsiai üzleti modellel egy WoW-méretű játékos bázisból lehetne vajon több pénzt kisajtolni az előfizetéseshez képest?
Múltkor futólag filóztunk valakivel azon, hogy szerintem az új Blizzard MMO be fogja hozni ezeket a konstrukciókat is, mert a WoW-ban is van rá igény, csak most a goldminerek aratják le a zsét, ami mehetne az Activision zsebébe is ehelyett. A kulturális beágyazódás szerintem lényegtelen, eleve a ville-izék sikere is jelzi hogy ez általános pszichológiai törvényszerűségek miatt működik és így a nyugatiakra is simán alkalmazható...

vargatom 2011.02.06. 12:46:49

@Peppone Botazzi: Aki a 90-es évek PC-s játékain nőtt fel?

Savior 2011.02.06. 12:50:31

@Peppone Botazzi: Jogos kérdés, mivel a flashjátékok között is vannak nagyon jók, "játékszerűek". Szerintem vargatom a "nem solitair típusú" játékokat kedvelőkre gondolt.

Persze vitatkozni lehet, hogy akkor most pl. a Sim City hova is tartozik.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.02.06. 13:15:56

@vargatom: Én akkor nőttem fel, (sőt, a 80-as években), mégis játszom böngészős cuccokkal. Most akkor nem vagyok valamirevaló gémer?

Cifu78 2011.02.06. 13:18:40

@vargatom: Olyanokon mint a Lemmings? :)

Nagyon tetszik, ahogy a "hardcore gamerek" körmükszakadtáig igyekeznek elhatárolódni a "casual gamerektől", és mindent megtesznek nehogy valaki egy lapon merje említeni a kettőt. Mert hát mi történik, ha kiderül, hogy a két "csoport" valójában ugyan azt csinálja, nevezetesen számítógépes játékokkal szórakozik? :)

vargatom 2011.02.06. 13:48:53

Bizony Stöki, téged is megvetésem illet, ahogy Christ is megfenyegettem anno hogy letiltom a francba facebookon ha nem hagyja abba a Farmville spammelést ;)

Egyébként meg fenntartom hogy igenis van különbség a kétféle szórakozás között, de most rohannom kell úgyhogy nem tudok nekiállni összeszedni a gondolataimat róla ;)

Cathyr986 2011.02.06. 13:49:31

Mindkét féle játék szórakoztató. Ahogy fentebb írtátok, hogy csak hímnemű tagok játszanak a COD-dal, hááát... nem teljesen reális. Én szoktam azt is, ha pörgésre vágyok, vagy bosszant valami, viszont Cityville-zni is szoktam, ha fáradtabb vagyok. Viszont a profit egyiknél sem elhanyagolható. Sajnos a komolyabb játékokhoz, jobb gép is kell, és elég pénz, mivel nem lehet mindent torrentekről letölteni. Hogy online játszhass, account is kell, ami legtöbbször fizetős. Akinek nem nagyon van ilyenekre pénze be kell érnie az olcsóbb, egyszerűbb dolgokkal. Szívem szerint én is az újabb AVP(Alien versus Predator)-vel, vagy COD-dal játszanék, de örülök, hogy a CSS (Counter Strike Source) elfut a gépemen. Amúgy sokszor csodabogárnak néznek, de nőből vagyok, viszont gyerekkorom óta nem babázok, hanem lövöldözök. Persze csak módjával, és virtuálisan. :D

Spanish VVax 2011.02.06. 13:50:23

Nem igaz hogy olcsó fejleszteni egy facebook játékot. Effektive vannak olyan elemek benne amelyek valóban olcsóbbak egy full3d játékhoz képest, azonban irdatlan összegeket kell költeni marketingre, amivel elérik és megtartják a játékosokat. 2010-ben nem véletlenül volt a Zynga a facebook legnagyobb hirdetője, emlékeim szerint több mint 200m usd-t költöttek el dedikált hirdetésekre a fb-on !! Szóval ez igy nagyon sommás igy leirva, hogy jajj sokkal olcsóbb...nem, nem az :) Sőt ! Ha egy egységet szánsz a játékra, 1.5-2 egységet kell szánnod az induló marketingre, és a játék életciklusa alatt mélgegyszer annyit. Szóval mielött fejest ugrassz egy facebook fejlesztésbe, remélve a nagy pénz, gyors siker recept igaz voltát, gondold át ezt mégegyszer és szerezz még 3-4 szer annyi pénzt, hogy be is tudd inditani és fennt tudd tartani a játékodat !

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.02.06. 13:52:28

@vargatom: De baszki, Farmville <> böngészős játékok. Ott vannak pl. a népszerű tower defense cuccok, a Bowja the Ninja-szerű kis kalandjátékok, a Castle Crusher, amit egy az egyben lenyúlt az Angry Birds és még sorolhatnám...

Persze, hogy van különbség a kis böngészős játékok és a hagyományos dobozosak között, de ez nem jelenti azt, hogy fel kell tenni az Elitizmus Szemellenzőjét (ősi varázstárgy, lvl 5 feletti gamerek visel).

miguel_ 2011.02.06. 13:55:17

@vargatom meglehetosen nagy bajban lennel, ha a jatekipart a "valamirevalo gamerek" tartanak el...

Cifu78 2011.02.06. 13:56:24

@vargatom: Aha, kell önigazolás, mert ugye egy "HC gamernek" felsőbbrendűnek kell látszania. :)

Olyasmi mint egy évszázada a fehér felsőbbrendűség propagálása a többi rasz felett. :)))

Cathyr986 2011.02.06. 13:56:25

De hol dolgoznak azok az emberek, akik ezekre költik a pénzt? OLYAN MUNKAHELYET AKAROK ÉN IS! Soha nem költenék ilyen játékokon belül fejlesztésre, stb. Mázli, hogy anélkül is el lehet velük szöszölni. :D

Spanish VVax 2011.02.06. 13:57:45

LY Vargatom: a te "valamirevaló játékosaid" a tizenéves boyplayerek. A pénz nem náluk van, hanem az anyjuknál. Ezt ismerte fel a böngészős és fb játékost elérő casual piac. A boyplayer aki az esetek nagy részében warezol, mert "az anyja nem vesz neki lövőst, mert az rossz" és a teljes videojátékpiac 10-13% át uralja már csak. Próbálj farmvillet warezolni :)))
Nincs különbség a két társaság között, hiába állitod, mindegyik szórakozni akar, csak az éáletkori sajátosságainak megfelelően teszi azt. És most ne beszéljünk arról a pár %-ról, akik életük végéig "valamirevaló játékos" boyplayerek maradnak :)))) Kevesen vannak...és egyre kevesebben lesznek !

Spanish VVax 2011.02.06. 13:58:34

@Stöki: Nem, nem a castle crusher nyúlta le az Angry Birds-öt, hanem forditva !! A Castle crusher volt az első !!!

vargatom 2011.02.06. 13:59:31

Hol van itt önigazolás meg elitizmus? Konzolos majom lettem már évek óta :)

Spanish VVax 2011.02.06. 14:02:11

@Cathyr986: Hogy hol dolgoznak ?Amerikában többnyire (és nem kelet európában) ! Ahol a heti 10-20 dollár elköltése gyakorlatilag nem para egy aktiv munkavállalónak, mert ezt az összeget egyébként is elszórakozná valahol máshol. Egyébként a 90-99% még igy sem vásárol soha semmit, de a maradék ilyen vastagon képes eltartani az üzletet !!

vargatom 2011.02.06. 14:03:52

@MrEd: @Spanish VVax:

Persze srácok, ezzel tisztában is vagyok, a játékipar is fejlődik. A kilencvenes években még sokkal kisebb volt a fejlesztési költség és a bevétel is, így a tizenévesek is el bírták tartani a rengeteg apró stúdiót, és volt innováció bőven, havonta találtak fel új stílusokat és műfajokat meg minden.
Aztán ahogy kezdett az egész átmenni profi üzletemberek irányítása alá, úgy kezdett változni a fókusz is, ahogy piackutatással rájöttek hogy be lehetne hálózni a pénztárcával rendelkező szülőket is, meg másfajta stuffot igényel már a harminc körüli egykori tizenéves is, meg a hatéves kislány is.

A lényeg az, hogy a PC-s játékok fejlesztése és bevételei ma már messze nem arról a könnyen behatárolható rétegről szólnak, akik mi voltunk tizenévesen, az a korszak meghalt, és tök más van helyette. Aki üzleti szemmel nézi, az erre mondhatja azt hogy csak átalakult, de legalább itt az IDDQD-n ne tegyünk már úgy mintha még mindig tartana az a korszak, amit mi "A PC-s Játékok" korszakának neveztünk.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.02.06. 14:06:36

@vargatom: "legalább itt az IDDQD-n ne tegyünk már úgy mintha még mindig tartana az a korszak, amit mi "A PC-s Játékok" korszakának neveztünk."

Szerencsére ilyet senki nem írt.

Cifu78 2011.02.06. 14:09:29

@Spanish VVax: Szvsz ugyanúgy itthon is megvannak az ilyen játékok fizető játékosállománya itthon, mint amerikában...

vargatom 2011.02.06. 14:09:54

@Stöki: ugye te magad is belátod, hogy egy tower defense nem hasonlítható a Doom-WingCommander-Starcraft-MonkeyIsland-Ultima kaliberű dolgokhoz?
Akkoriban azok a stuffok történelmet írtak (nagy szavak :) és ezekre épült a PC-s játékipar üzleti és technológiai (nincs jobb szó, de a game designt is ide értem) fejlődése, minden évben minden egyre jobb lett.

Ma meg arról szól az egész, hogy milyen pszichológiai mechanizmusokat kihasználva lehet még több zsét csinálni minél kevesebb befektetéssel. Free-to-play, mikrotranzakciók, függőség kialakítása, satöbbi. Még csak nyomokban se lehet összekapcsolni a kettőt, azon túl hogy a PC adja a platformot hozzá.

Archenemy 2011.02.06. 14:18:11

@vargatom: Baszki a vector defense erősebb pályái simán komolyabb stratégiát igényelnek, mint a "300 apm" starcraft :p Én komolyan több időt basztam el gemcrafttal is, mint doom-mal anno.

Szerintem nagyon nosztalgikusan éled meg az akkori eseményeket, erre amúgy egy időben én is hajlamos voltam :) De arra gondolok, hogy csak már felnőttem, és nem tudok már annyit kattogni egy SC2-n, mint anno az első részen.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.02.06. 14:18:39

@vargatom: Hát nehezen rokonítható, az biztos, de azért szerintem össze lehet kapcsolni. A tower defense pl. egyenesen az rts-ekből származik (Frozen Throne, titkos pálya). A point-n-clickek pedig szépen meghonosodtak flashben, köztük egész jók is vannak, mint pl. a magyar Morningstar.

Úgy érzem, igazságtalanul összemosod a Facebook-cuccokat a többi böngészőssel. Alkalmasint nézd majd meg, hogy a Kongregate vagy az Armor Games több tízezer játéka közül mennyi hajt mikrotranzakciókkal a játékosok pénzére.

A történelem meg az, amit a győztesek írnak. Most többek között a Farmville. Nekem sem tetszik, de ez van.

csöcsfej 2011.02.06. 14:22:45

@Stöki:

Mester, arről van esetleg információd, vettek-e bele mobil stuffokat (ios/android/win), vagy ennyire van még mit fejlődni ott?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.02.06. 14:32:46

@csöcsfej: Nincs erről infóm, de szerintem a mobiljátékok pár nagyságrenddel kevesebbet kaszálnak.

Cifu78 2011.02.06. 15:06:45

@vargatom: Mi ez, ha nem önigazolás? :)

Mi az, hogy nyomokban sem lehet összekötni a kettőt? Mindegyik ugyan azt a célt szolgálja, a szórakozásét. Ennyi. Ez a "függőség kialakítása" meg hasonló már csak belemagyarázás. Az nem volt függőség, amikor az Elite-el játszott az ember végeláthatattlanul? Na ugye...

csöcsfej 2011.02.06. 15:20:57

@Stöki: szerintem lennének meglepetések ha publikálnák. Pl. App store letöltések asszem 30%-a! fizetős.
2011re pedig biztos hogy legalább a fele lenne a listának handheld reálisan nézve.
Japánt meg alapból hagyjuk, gondolok itt a Monster Hunterre 4.12M dec. 10. óta. Mobil mobilra el sem bírom képzelni, mi mehet. MMO(RPG)-k, NGP most jött ki, hagy ne soroljam.
Dióhéjban, ez egy felületes lista.

teofrasztusz 2011.02.06. 15:43:01

Van valahol arról info hogy mennyibe kerül egy ilyen facebook játék fejlesztése?

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2011.02.07. 09:04:24

@vargatom: A Blizzard soha a büdös életben nem fog készíteni mikrotranzakciókra épülő játékot. Náluk a játszhatóság az első, és a mikrotranzis modellekre épülő játékokban érthető okokból a balansz egy rakás f*s.

flea 2011.02.07. 13:41:04

@vargatom: a Doom-WingCommander-Starcraft-MonkeyIsland-Ultima ötösből történelemírás tekintetében talán a Starcraft ér fel a Farmville-hez, de az is csak Korea miatt. Mondom ezt úgy, hogy közben csak azért nem az a véleményem a Farmville-ről, hogy egy kalap szar, mert bottal se piszkáltam meg, így végül is nem lehetek biztos benne. Ne kutyuljuk már a saját (pláne egykori) preferenciáinkat azzal, hogy miből lesz/lett történelem.

vargatom 2011.02.07. 13:49:17

@flea: Ezt azért szerintem gondold át még egyszer...

vargatom 2011.02.07. 13:50:07

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer:
Ez egy érdekes szempont, de szerintem azon is múlik a dolog, hogy mennyire is felettese Kotick Morhaime-nek...

flea 2011.02.07. 14:49:43

@vargatom: pontosan a kellő alapossággal gondoltam át, de szívesen átgondolom még egyszer, ha valami érvet is szolgáltatsz hozzá ;)

Komáromi Teréz Atya 2011.02.07. 22:58:34

Szerintem azért erős pl a farmville-t a hagyományos értelemben játéknak hívni. A silent hill, dead space azért jó mert beszippant, magával ragad a hangulata. Kíváncsi vagy a történetre, azért játszol tovább. Alkalmi lövöldözésre jó a BF2 vagy a MW, aminek a single-jén 5 óra alatt átmész. Sőt nagyon sok minőségi flashjátékot is játszottam. Ellenben ilyen farmville kb. a rágógumi szerepét tölti be. Lényegében olyan dolog, amivel paszívan el lehet cseszni a napot.
más:
Valamikor nyáron debütál az AMD új platformja, amiben már használható gpu lesz, s remélem elkeni a száját az Intel integrált szörnyűségeinek. Egyszer olvastam egy cikket amiben az Epic egyik vezető fejlesztőjének szakadtak el az idegei, mivel szerinte lehetetlen olyan platformra fejleszteni, ahol a GMA-t is szem előtt kell tartani.

Lurian 2011.02.07. 23:28:04

Bocs, csak most jöttem. Szóval én nem Farmvillezek, de anno a Traviant én is kipróbáltam, sőt, egyszer még aranyat is vettem rajta. (Ne kérdezzétek!) Én elfogadom, hogy azokban a szarokban van lóvé, de én pl minden játékomat az utóbbi időben megvettem, és még a Steam-en is költöttem némileg. Szóval ha a magam részéről össze akarom hasonlítani a dolgokat, még mindig a "normál" játékok vezetnek (nálam). (És itt a dlc-kről nem is beszélek, mert abból is van egy rakat.) Most itt nem mennék bele, hogy én mekkora elit vagyok, mert a 80-as években kezdtem a C=64-en, aztán Amiga, aztán PC, most meg még Xbox-om is van (tudnám minek...). :-))

Lurian 2011.02.07. 23:31:00

Jaésmajdnemhogykihagytam! A címre visszautalva, valószínűleg az a gond a Halo-val, hogy csak köcsög konzolra adták ki, holott PC-re tutira megvettem volna (ahogy gondolom rajtam kívül jópáran). Xboxra is megvettem, de az irányítás egy katasztrófa.
És némi csemege, aki nem ismeri:

www.perpetuum-online.com/Main

Magyar online game, asszem nagyjából fele áron, mint az átlag online játékok. (Én spec nem játszom semmilyen MMO-t, de egészen tűrhetőnek tűnik.)
süti beállítások módosítása