Aki kicsit is konyít a játékiparhoz, tudja, hogy Dél-Koreában a Starcraft hihetetlenül népszerű nemzeti sport, az ország szinte a Starcraft vallási központja. A Blizzard világszerte több mint tízmilliót adott el a játékból, ennek nagyjából felét Dél-Koreában, ami azt jelenti, hogy az ötvenmillió lakosú országban minden tizedik emberre jut egy Starcraft. Az 1998-as játékkal ma is rengetegen játszanak, Koreában olyan profi játékosok élnek, akiket senki nem tud megverni a világon (legfeljebb csak egy másik koreai), két tévécsatorna is ráállt arra, hogy Starcraft-meccseket közvetítsen (az MBC Game és az OnGameNet). Ezek után talán meglepő, hogy a Starcraft II koreai hódítása igencsak lassan halad, és hogy az akadályokat maga a Blizzard gördíti a játék elé.
Erről az Edge írt a napokban egy príma és hosszú riportot, érdemes elolvasni, de persze szemlézzük a lényeget. A lényeg pedig az, hogy teljesen mások most a körülmények, mint amikor az első Starcraft megjelent. 1998-ban senki sem sejtette, hogy a program ennyire népszerű lesz az országban, alulról szerveződött az egész, kisebb LAN-partikból nagyobbak, amatőr bajnokságokból pénzdíjasok, és így tovább. Mostanra viszont iparági méreteket öltött az egész, és ebből az iparágból a Blizzard eddig nem sokat látott és nem nagyon volt beleszólása. És ez nem tetszik neki.
A lapnak nyilatkozott a Milkis nevű Starcraft-kommentátor, ő úgy fogalmazott, hogy ez a vita nem a pénzről szól, hanem a kontrollról. A Blizzard hónapok óta veszekszik a koreai esport-szövetséggel, a KeSPA-val és a két említett tévécsatornával. Az amerikai cég szeretné ellenőrzése alatt tartani a Starcraft II-bajnokságokat mondván, a Starcraft II a Blizzard szellemi tulajdona. A koreai kormány támogatását is élvező KeSPA ezzel szemben azt akarja, hogy ő felügyelhesse a Starcraft II-meccseket. A szervezet azzal érvel, hogy Dél-Korea rengeteget tett a Starcraft ügyéért, és a Blizzard inkább legyen hálás ahelyett, hogy kekeckedne.
A Blizzard azonban kekeckedik. Miután a tárgyalások megrekedtek, szépen eladta a Starcraft II-meccsek kizárólagos közvetítési jogát - egy harmadik médiacégnek, a Gom TV-nek. Ráadásul ugye a Starcraft II nem támogatja a LAN-t, csak a szép új - és a Blizzard által felügyelt - Battle.neten játszott online mérkőzéseket. A Battle.net felhasználási feltételei között pedig van egy olyan pont, hogy a szolgáltatást csak a Blizzard engedélyével lehet esport-eseményekre használni.
A Starcraft II tehát nem hódít rohamléptekkel Dél-Koreában, nem voltak híradások arról, hogy letarolta volna a piacot ott, ahol az elődje a legnépszerűbb. A helyi pc baangokban (játékra szakosodott, netkávézó-szerű szórakozóhelyek) az emberek 2-3 százaléka játszik csak a második résszel, ami elég karcsú annak fényében, hogy a Blizzard harmincmillió dollárt költött reklámra és a koreai WoW-játékosoknak ingyen adta a Starcraft II-t. A cég több mint hárommillió Starcraft II-t adott el eddig, de ennek nagy része nyugaton talált gazdára.
Mégis elképzelhető, hogy a harcból a Blizzard kerül ki győztesen. Az MBC már bedobni látszik a törölközőt, elkezdett egyezkedni a Gom TV-vel - ez pedig azt jelenti, hogy a KeSPA kezd veszíteni a befolyásából. De ami ennél is fontosabb: a top játékosok is elkezdtek átállni az új játékra. A Starcraft népszerűsége csökkent az elmúlt egy-két évben Dél-Koreában, aminek több oka van a bundabotránytól a Starcraft-generáció felnövéséig. Ez a meggyengült pozíció jól jön a Blizzardnak, és minden egyes átpártolt játékos az ő malmára hajtja a vizet. Az egyik legjobb zergtábornok, Jaedong például már bejelentette, hogy átáll a második részre. Egy másik, zergekkel játszó gémer, FruitDealer pedig családi problémák miatt kényszerszüneten volt, és amikor visszatért, már az új játékra állt rá (meg is nyerte a Gom TV októberi, nagy pénzdíjas versenyét, ahol bármelyik országból indulhattak játékosok).
Persze addig még hónapoknak, sőt talán éveknek kell eltelnie, mire ki lehet jelenteni, hogy a Starcraft II Dél-Koreában is otthonra talált - vagy azt, hogy a Blizzard kemény taktikájával nem ment semmire.
Az utolsó 100 komment: