HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

  • Lóval ne: @Zolexx: A kidolgozottság a Microprose, Papyrus vagy más fejlesztők versenyjátékaihoz képest valób... (2024.03.29. 11:03) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • manson karcsi: @Zolexx: a stunts nagyon előremuató volt. 1990-ben arcade-ben olyanok jöttek ki, mint a moonwalker... (2024.03.28. 18:33) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • kemi242: Ennek a játéknak nekem a zenéje maradt meg. Emlékszem, osztálytársam hívott át, hogy hallgassam me... (2024.03.28. 09:42) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • Zolexx: Hát akkoriban az ilyen jellegű játékok csak a játéktermekben voltak csodák, esetleg valami gyorsab... (2024.03.28. 07:28) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • molnibalage: @Karvaly: Köszönöm. Meg még jó darabig a sorozat, de lehet, hogy lesz egy hosszabb szünet, mert re... (2024.03.27. 13:30) Checkpoint 5x20: Harci repülőszimulátorok
  • Utolsó 20

Ádáz csata dúl a Starcraft II-ért Dél-Koreában

2010.11.16. 08:00 Stöki

Aki kicsit is konyít a játékiparhoz, tudja, hogy Dél-Koreában a Starcraft hihetetlenül népszerű nemzeti sport, az ország szinte a Starcraft vallási központja. A Blizzard világszerte több mint tízmilliót adott el a játékból, ennek nagyjából felét Dél-Koreában, ami azt jelenti, hogy az ötvenmillió lakosú országban minden tizedik emberre jut egy Starcraft. Az 1998-as játékkal ma is rengetegen játszanak, Koreában olyan profi játékosok élnek, akiket senki nem tud megverni a világon (legfeljebb csak egy másik koreai), két tévécsatorna is ráállt arra, hogy Starcraft-meccseket közvetítsen (az MBC Game és az OnGameNet). Ezek után talán meglepő, hogy a Starcraft II koreai hódítása igencsak lassan halad, és hogy az akadályokat maga a Blizzard gördíti a játék elé.

Erről az Edge írt a napokban egy príma és hosszú riportot, érdemes elolvasni, de persze szemlézzük a lényeget. A lényeg pedig az, hogy teljesen mások most a körülmények, mint amikor az első Starcraft megjelent. 1998-ban senki sem sejtette, hogy a program ennyire népszerű lesz az országban, alulról szerveződött az egész, kisebb LAN-partikból nagyobbak, amatőr bajnokságokból pénzdíjasok, és így tovább. Mostanra viszont iparági méreteket öltött az egész, és ebből az iparágból a Blizzard eddig nem sokat látott és nem nagyon volt beleszólása. És ez nem tetszik neki.

A lapnak nyilatkozott a Milkis nevű Starcraft-kommentátor, ő úgy fogalmazott, hogy ez a vita nem a pénzről szól, hanem a kontrollról. A Blizzard hónapok óta veszekszik a koreai esport-szövetséggel, a KeSPA-val és a két említett tévécsatornával. Az amerikai cég szeretné ellenőrzése alatt tartani a Starcraft II-bajnokságokat mondván, a Starcraft II a Blizzard szellemi tulajdona. A koreai kormány támogatását is élvező KeSPA ezzel szemben azt akarja, hogy ő felügyelhesse a Starcraft II-meccseket. A szervezet azzal érvel, hogy Dél-Korea rengeteget tett a Starcraft ügyéért, és a Blizzard inkább legyen hálás ahelyett, hogy kekeckedne.

A Blizzard azonban kekeckedik. Miután a tárgyalások megrekedtek, szépen eladta a Starcraft II-meccsek kizárólagos közvetítési jogát - egy harmadik médiacégnek, a Gom TV-nek. Ráadásul ugye a Starcraft II nem támogatja a LAN-t, csak a szép új - és a Blizzard által felügyelt - Battle.neten játszott online mérkőzéseket. A Battle.net felhasználási feltételei között pedig van egy olyan pont, hogy a szolgáltatást csak a Blizzard engedélyével lehet esport-eseményekre használni.

A Starcraft II tehát nem hódít rohamléptekkel Dél-Koreában, nem voltak híradások arról, hogy letarolta volna a piacot ott, ahol az elődje a legnépszerűbb. A helyi pc baangokban (játékra szakosodott, netkávézó-szerű szórakozóhelyek) az emberek 2-3 százaléka játszik csak a második résszel, ami elég karcsú annak fényében, hogy a Blizzard harmincmillió dollárt költött reklámra és a koreai WoW-játékosoknak ingyen adta a Starcraft II-t. A cég több mint hárommillió Starcraft II-t adott el eddig, de ennek nagy része nyugaton talált gazdára.

Mégis elképzelhető, hogy a harcból a Blizzard kerül ki győztesen. Az MBC már bedobni látszik a törölközőt, elkezdett egyezkedni a Gom TV-vel - ez pedig azt jelenti, hogy a KeSPA kezd veszíteni a befolyásából. De ami ennél is fontosabb: a top játékosok is elkezdtek átállni az új játékra. A Starcraft népszerűsége csökkent az elmúlt egy-két évben Dél-Koreában, aminek több oka van a bundabotránytól a Starcraft-generáció felnövéséig. Ez a meggyengült pozíció jól jön a Blizzardnak, és minden egyes átpártolt játékos az ő malmára hajtja a vizet. Az egyik legjobb zergtábornok, Jaedong például már bejelentette, hogy átáll a második részre. Egy másik, zergekkel játszó gémer, FruitDealer pedig családi problémák miatt kényszerszüneten volt, és amikor visszatért, már az új játékra állt rá (meg is nyerte a Gom TV októberi, nagy pénzdíjas versenyét, ahol bármelyik országból indulhattak játékosok).

Persze addig még hónapoknak, sőt talán éveknek kell eltelnie, mire ki lehet jelenteni, hogy a Starcraft II Dél-Koreában is otthonra talált - vagy azt, hogy a Blizzard kemény taktikájával nem ment semmire.

240 komment

Címkék: botrány korea starcraft activision blizzard

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr422451509

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lordvico 2010.11.16. 14:20:12

érdekes, hogy a lemásolható szellemi javakba mennyire beletört a jog bicskája. A lopás fogalma kb 16000 éve létezik, valamit kaffogott róla Hammurapi is a kőtáblán. Azért jött létre, hogy X által birtokolt dolgot ha Y elvesz, ne irtsák ki végül hetedíziglen egymást, hanem a közösség eszközeivel vessenek véget a vitának. Vagyis a lopás alapvetően egy konfliktus, valakitől elvettem valamit, és ez őt zavarja és igazságot akar.
A szoftvert viszont nem veszed el a fejlesztőtől, tehát a konfliktus nem abból keletkezik, hogy nálad van ami az övé, hanem hogy ő egy baromi sz@r hivatást választott, amiben pechére műszakilag lehetővé vált a termékének korlátlan reprodukálása, ezáltal nem térül meg a munkája, elmarad a haszna. NAGYON nagyon fontos: az elmaradt haszon nem azonos a letöltések száma szorozva dobozos termék ára. AZ elmaradt hasznuk az a 10-20%, aki a letöltők közül egyébként megvette volna a szoftvert, ha nincs internet.

OKé, próbáljuk meg azért gátat vetni a másolásnak: nem sikerült. Marad az, hogy szoftverfejlesztés kampec, piac kiürül, informatika leáll. Ha egyszer ez az üzlet fenntarthatatlan (HA az) akkor nincs értelme büntetőjogi kategóriákon lovagolni. Jópár technológia tűnt már el így.

Kétféle jogfelfogás létezik: az egyik a pozitivista, amely szerint a jog csak leírt kihirdetett szabályokból eredhet, vagyis ami le van írva benne, az függetlenül a tartalomtól, mindenképp jogszerű. Ellentétét nevezhetjük pl. természetjognak, ami azt jelenti, hiába vagyok olyan országban, ahol nem jogellenes megölni egy lánygyermeket, és nem is büntetnek meg érte, én azért tudom, hogy ezzel valami nem kóser... Vagy ilyenek voltak a zsidó törvények, amelyek korlátozták a zsidó származásúak arányát egyes munkakörökben. Lássátok azt, hogy jogszabály kimondhatja valamiről hogy lopás, de az valójában egy piacvédelmi intézkedés.
Konklúzió: egy fejlesztő fáradtságos munkával lefejlesztett játékát úgy használni, hogy letöltöttem valahonnan, sosem lesz lopás, de a belső jogérzékem azt fogja súgni: ejj, deklassz cuccot raktak össze ezek a fiúk, mégiscsak megveszem, had legyenek sikeresek.
Úgy gondolom, hogy bizonyos szoftvereknek akármekkora másolás mellett is lesz piacuk, más szoftverek pedig egyszerűen alacsony színvonalúak, túlárazottak, vagy nehezen hozzáférhetők. Szoftverért fizetni a fejlesztő iránti elismerés.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.11.16. 14:20:17

@vargatom: Nem fogok valakit moderálni azért, mert totál más a véleménye, mint neked vagy nekem. Az nem "garázdálkodás", ha valaki leírja egy kommentben, amit gondol, akármekkora korlátolt baromságot gondol is. Moderálás csak durva trollkodásért és spamekért jár tőlem.

Jerky_Master 2010.11.16. 14:21:07

@Dester: hol volt szó kötelezettségről?
szerintem nem azzal van a baj, hogy kerül valamennyibe, hanem hogy ennyibe kerül. mondom, ha a nyugati árat és fizetési arányokat nézzük Magyarországra konvertálva, röhögve kifizetnék egy új játékért 3000 Ft-ot.

@wmiki: jó, összeomlik, és akkor jön a káosz, vagy nemzeti (höhöhö) kommunizmus? már most szerezzek M16-ost, hátha? melyikünk lő jobban? Koppány, ne itt oszd már az észt.

@therest: ez a baj, hogy a SC átment egy rohadt harácsolásba. vannak a taktikák, gyors lerohanás, osztjónapot. elvész a játék élvezete, stressz és kurv@anyázás lett az egész.

@Bobby Newmark: akkor jól tippeltem az árát. benne vagyok kb. 2 éve.:)

Archenemy 2010.11.16. 14:22:26

@vargatom: talán mert a "warezt igazolók" (akik valójában csak az extremista álláspontok mellett tűnnek warezt igazolóknak) képesek sértegetés és demagóg, százszor megcáfolt hasonlatok nélkül kifejteni az álláspontjukat...

Démonmac1 2010.11.16. 14:22:32

"Ugyancsak siralmas, amikor egy 10-15 ezer forintos 3D-s játék árát sokalják, aminek a futtatásához 2-300 ezer forintos gép kell, amit 2 évente cserélni kell, mert elavul."

100ks osszerakatott gép, 3 éve folyamatosan mukodik.

"Az SC nagy erőssége pedig már 98-ban is a multi volt, IPX UDP-s LAN-on vagy egyetemi hackelt battlenet szervereken."
A hackeléses szart felejtsd el. Csak originál számít. Az CS2 hez jelenleg aktiv internetkapcsolat kell (battlenet)

"amikor tönkremegy a fejlesztő cég"
Lol, a Blizzard Activisionról beszélsz..:)
(ott a wow kb 13 milla elofizetovel:)

Dester 2010.11.16. 14:23:34

@Jerky_Master: na így már oké és így egyetértek. De akkor sem az árával van gond a játéknak, máshol is ennyi. A fizetésekkel van gond. (Ezt a meccset viszont már évekkel ezelőtt lejátszottuk, amikor a zenei CD-k árát firtattuk, ne kezdjük szerintem újra.)

Bobby Newmark 2010.11.16. 14:25:50

@vargatom: Ja, csak tudod olyan szinten el van billenve a mérleg, hogy azt már nem lehet sem jogosnak, sem normálisnak tekinteni.

A kiadóknak minden joguk megvan a változtatásra és szerződésmódosításra, az is, hogy elvegyék tőled a használati jogot, amiért fizettél. Ezzel szemben viszont gyakorlatilag semmit nem kapsz, csak használhatod a szoftvert, és közben kötelezve vagy néhány egyéb dologra is.

Szokták azt mondani, hogy kapitalizmusban az ember a pénztárcájával szavaz.
Aztán ha ezt tényleg meg is teszi, akkor meg megy a rinyálás? Na hát felőlem mehet, csak ez engem nem hat meg egy cseppet sem.

schizofrenic 2010.11.16. 14:27:14

@Bobby Newmark:

Juj de sok a közgazdász. Ha lenne az embernek lehetősége akkor semmiért sem fizetne. Hogy mégis miért fizetünk szinte mindenért? Mert a társadalmi normák és törvények megkövetelik tőlünk.

Jaa hogy ennyi a kereslet a játékok iránt? távolodjunk el a nagyvilágba ne csak magyarországba gondolkodjunk. Mégis hogy magyarázod meg, hogy míg konzolon oly nagy a kereslet egy nagy címre PC-n hirtelen nincs rá fizetőképes kereslet, így nem ér semmit? Gondolom mindenki sejti, hogy nem azért 3%-a pc részesedése egy multiplatfom játéknál, mert ott nincs kereslet...

Azt nem tudom, hogy a háttérben hogy működik de szinte biztos, hogy az eladott példány után is kapnak a fejlesztők részesedést. Persze lehetne sok sok példát felhozni vagy párhuzamot húzni, amibe persze mindenki belekötne, hogy de hát milyen demagóg de akár hogy is nézzük. Nagy különbség egy fizikai és szellemi termék közt, a példa kedvéért legyen ez nem romlandó termék, hogy míg egy fizikai terméket nekem elég akkor legyártanom, ha azt valaki megveszi (persze a példa stilizált) addig egy szellemi terméket jelen esetben játékot, hogy eladhassak előbb el kell készítenem. Ha sok pénzem lenne biztos nem játékfejlesztésbe ölném, mert drága és nagyon kockázatos a megtérülés. Olykor 10-30 millió dollárt is beleölnek és évekig dolgoznak rajta míg bármi bevételre is szert tehetnének. Gondoljatok bele ha felvennél egy bankhitelt és 5 évig még csak a közelébe se kerülnék hogy azt valahogy egyáltalán elkezd törleszteni. Inkább veszek egy szállodát...

Másik, hogy lehet itthon olcsóbban megcsinálnának egy játékot és akkor lehetne mondani, hogy legyen 3 ezer forint, csak a baj az, hogy magyar gárdával nem lehetne összedobni egy SC 2 szintá játékot. Így ablakon kidobott pénz lenne, mert sanszos hogy nagyot bukna a játék.

Miért nincsenek demók? Bezzeg régen mi? Azért nincsenek mert drága a fejlesztése. SC 2-t meg amúgy is ki lehetett próbálni. Talán az első pár pályát le lehetett tolni ingyen csak Battle net acc kellett hozzá.

És végül, hogy nem károsodik a fejlesztő mert ő úgy is megkapta a pénzét: Szerintetek ha egy játék rohadt nagyon bukik a warez miatt akkor az a fejlesztő mikor kap következő alkalommal pénzt arra, hogy csináljon bármit is? Miért nem jelenik meg egy csomó játék PC-re? Biztos azért mert úgy gondolják, hogy nekik elég a csak konzol eladás is.

Persze megértek én is sokmindenkit. KB 10 éve nem töltöttem le játékot és évi 100e forintot költök kb csak erre, köszönhetően hogy egész tűrhető a fizetésem. Amikor gyerek voltam én is sokat warezoltam mert nem volt rá pénzem, amikor volt rá lehetőségem mindíg megvettem az adott kedvenc játékomat. Persze ennek köszönhetően kimondom a csúnyát: A letöltések, bár akkor ez még nem volt divat, vagyis nem nagyon volt szélessáv itthon, annyira közel hozta hozzám ezt az egész iparágat és megszerettette velem a játékokat, hogy ennyit költök éves szintem már.

Lehet filozofálni, de hogy a letöltés nem károsít meg senkit csak a kiadót, Ostoba Paraszt Beszéd!

lordvico 2010.11.16. 14:27:33

@vargatom: "Az egyik ilyen az, hogy ha valaki értékkel bíró dolgot hoz létre, akkor azért cserébe kijár neki az elismerés."
Igen ez a maximum, amire lehet alapozni szoftverügyekben.

"Ez arra az egyszerű logikára épül, hogy ha ebből az értékteremtő tevékenységből nem igazán lehet megélhetést csinálni, akkor senki se nagyon akar majd foglalkozni vele."
Pontosan, ez pedig a lehetséges eredménye a dolognak. Ha valaminek nem biztosítható a jövedelmezősége, előbb-utóbb úgyis megszűnik, vagy átalakul.

vargatom 2010.11.16. 14:27:42

@Stöki: az érvelés elfogadható, de a gyakorlatban akkor is úgy tűnik, mintha a warez pártjára állnál...

schizofrenic 2010.11.16. 14:29:11

Kicsit zavaros a fogalmazás a gyors gépelés miatt de azért érthető, sorry

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.11.16. 14:31:44

@vargatom: Nem tűnhet úgy, hiszen a vitához nem is szóltam hozzá.

vargatom 2010.11.16. 14:32:43

@Bobby Newmark: ezzel az egész önigazolásoddal az a baj, hogy előbb tört fel a warez, és utána próbálták a kiadók a rendelkezésükre álló eszközökkel visszaszorítani.
Ha mindenki mindig lelkiismeretesen megvenné a szoftvereket, akkor semmi ilyesmire nem lett volna szükség. Az egyre erősebb intézkedések pedig pontosan azt mutatják, hogy egy csomó ember továbbra sem képes az általam felsorolt egyszerű elveket elfogadni és betartani.

Plusz te nem a pénztárcáddal szavazol, arról akkor beszélhetnél ha nem használnád ezeket a termékeket. Ha elveszed ingyen, azt másnak hívják, és csak azért tudod egyszerűen megúszni, mert szoftverről van szó.

Archenemy 2010.11.16. 14:33:08

@schizofrenic: "Persze megértek én is sokmindenkit. KB 10 éve nem töltöttem le játékot és évi 100e forintot költök kb csak erre, köszönhetően hogy egész tűrhető a fizetésem. Amikor gyerek voltam én is sokat warezoltam mert nem volt rá pénzem, amikor volt rá lehetőségem mindíg megvettem az adott kedvenc játékomat. Persze ennek köszönhetően kimondom a csúnyát: A letöltések, bár akkor ez még nem volt divat, vagyis nem nagyon volt szélessáv itthon, annyira közel hozta hozzám ezt az egész iparágat és megszerettette velem a játékokat, hogy ennyit költök éves szintem már."

vs

"Lehet filozofálni, de hogy a letöltés nem károsít meg senkit csak a kiadót, Ostoba Paraszt Beszéd! "

dehát te magad is belátod, hogy ha nem lett volna letöltés, most nem lennél gamer esetleg, és sokkal kevesebbet költenél játékokra

amúgy nálam is hasonló a helyzet

ezt is egy hamis szólamnak tartom, hogy nem a pénzen múlik, hogy valaki letölt-e, mert amíg pályakezdőként minimálbéres voltam, addig letöltöttem, de manapság már többet ér a steam kényelme, és a különbség kb. az anyagi helyzetem

lordvico 2010.11.16. 14:33:15

@schizofrenic: nem azért fizetünk mindenért, mert társadalmi normák vannak, hanem mert a javak korlátozottan állnak rendelkezésre. Amint egy termék korlátlanul(értsd kifogyhatatlanul) elérhetővé válik, már nem fognak sokan fizetni érte.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.11.16. 14:34:15

@therest:
Nem jó hasonlat a foci. Mikor nem volt netes elérése az embernek, akkoriban a játék 70%-ban a kampány végigjátszásából, 30%-ban single csatákból állt. A tutorialnak kéne olyannak lenni, mint mondod, nem a kampánynak. Egyébként mint mondtam, nem a kampányok nehézségével volt a baj, hanem hogy nem gondolkodásra volt szükség hozzájuk, hanem ügyes egér mozdulatokra.

@lordvico:
A fejlesztők nem mennek tönkre, ha mindenki másolja, hiszen az ipar jelentős részét teszik ki az egyedi szoftverek, ahol az a lényeg, hogy a megrendelő mondja meg milyen legyen a szoftver.

schizofrenic 2010.11.16. 14:35:12

@lordvico:

Félreérted. Ez így igaz micrón, de nem ezen volt a hangsúly. Hanem azon, hogy ha nem lennének, normák és törvények akkor többségében inkább elvennénk a másiktól mintsem fizetnénk érte.
A szűkösség meg ugye egy digitális másolat esetében nem lehet kiindulási alap.

vargatom 2010.11.16. 14:35:58

Egyébként pedig a fejlesztők igenis kapnak részesedést, egy jó barátom például alig egy éves részvétele ellenére a Hitman: blood money után évekig kapta még a pénzt Dániából.

Persze az egész fejlesztő-kiadó viszony mára jelentősen megváltozott, részben pont a warez miatt. Nagyon kevés önálló stúdió van, és a kiadóknak több ezer fős saját csapataik. A plusz bevételből pedig ott is osztanak bónuszokat, mert azzal lehet megszerezni és megtartani a minőségi terméket létrehozó, tehetséges embereket.
Érdemes például megnézegetni, hogy konkrétan a Blizzard milyen szinten kényezteti a dolgozóit a saját irodaházában, nekem a 24 órás nyitvatartású kocsimosó szolgálat már elég extrémnek tűnt.

schizofrenic 2010.11.16. 14:37:10

@Archenemy:

Igen igen elismerem. És ezért nem kezdek hú de nagyon anyázni minden törrentezőt. Csak aki letölti az inkább fogja be és ne harcoskodjon amellett, hogy ő pedig nem károsít meg senkit. Húzza be fülét farkát a többi a lelkiismeretére van bízva és remélem valamikor a jövőben lesz saját vállalkozása ahol szétlopják a fejét.

ds3 2010.11.16. 14:37:59

@Démonmac1:

"100ks osszerakatott gép, 3 éve folyamatosan mukodik."
Fut a 100k-s hároméves gépen az SC2? Mert ha nem, akkor ott az SC1+BW 2000 Ft-ért ;)

"A hackeléses szart felejtsd el. Csak originál számít. Az CS2 hez jelenleg aktiv internetkapcsolat kell (battlenet)"
1. én az SC1-ről beszéltem
2. nem kell bettle.net, csak az archive-mentekhez és a multiplayerhez. De manapság ezzel védekeznek a lopások ellen, mert mással nem igen lehet. Amúgy egy kulccsal annyi SC2-t teszel fel, amennyit akarsz.

"Lol, a Blizzard Activisionról beszélsz..:)
(ott a wow kb 13 milla elofizetovel:)"
Nem róluk beszélek, hanem áltlánosságban bármilyen hasonló cégről - ment már tönkre néhány. (mellékesen mennyi a WoW havidíj?) De valaki korábbi buszjegyes példájára visszatérve Magyarországon nem egy buszjárat szűnt meg azért, mert a statisztikák szerint nem utazott rajta senki. Pedig csak arról volt szó, hogy a buszvezető és az utas megoldotta "okosba" a jegyet.

therest 2010.11.16. 14:39:26

@Jerky_Master:
"vannak a taktikák, gyors lerohanás, osztjónapot. elvész a játék élvezete, stressz és kurv@anyázás lett az egész."

A gyors lerohanás nem taktika? Csak, hogy így külön vetted. :) Meg mi kéne még egy RTSbe a taktikákon és a gyors agy/kéztevékenységen kívül?

A gyors lerohanás, közel azonos képességű játékosok esetében nagyon ritka, mivel át is kell jutni a pályán, és a célszemélynek addigra több egysége kell legyen mint a lerohanó félnek. Akkor történhet ilyen, ha nem derítesz, az meg öreg hiba.

Anyázás meg mindig is volt, én is nyomtam olyan zsibbasztó öklöst a haver vállába ha lezúzott inter karate-ban mint szél, és közben elmondtam mindennek. Ez MK2 , és SF4 alatt sem lett másképpen. :)

Jerky_Master 2010.11.16. 14:42:27

@Dester: naigen a fizetés a probléma. a zenei CD-knél gondolom ugyanez a helyzet. azokból én csak a nagyon kedvenceket veszem meg, de mondjuk amikor végig szeretnék pörgetni egy kis Sinatrát, nem veszem meg a Csilivili-Design Records 12 számot tartalmazó Best of-ját 4900 Ft-ért, hanem letöltöm.

moli 2010.11.16. 14:53:52

@intruderjani: """A torrentesek akkor sem vennék meg ha 20 forint lenne"""

oooo, dehogynem! mar eleve csak a dvd 65ft plusz a tok 35ft, nyomtatni kell boritot szinesen talan 40ft, le kell tolteni, internetdij, aramdij ~10ft. es akkor meg nem beszeltunk az IDOrol, amit be kell fektetni.

@Bobby Newmark: """Emellett ne a mi hibánk legyen már, hogy olyan szakmát választottál, ahol nem tudod beszedni a munkádért járó díjat!"""

tokeletesen egyetertek, pedig en is programozo vagyok.
meg kell erteni, hogy VAN mas megoldas a vasarlason kivul, ezzel kell versenyezni. ha a wc-hasznalat 150ft, de az emberek inkabb a kulso falara pisalnak, erdemes meggondolni, hogy nem kellene-e arat csokkenteni.

intruderjani 2010.11.16. 14:56:21

@Bobby Newmark: A tolvaj kisebbség nem okvetlenül cigányt jelent, hanem egy kisebbséget, ami a többséget megkárosítja. BTW, az hogy én már előtte moralizáltam, az nem egy tény, hanem a te véleményed. Az egyértelmű cáfolás is erősen kérdőjel kategória, mert ha láttam volna ilyet tőled (except. a lopás jogi megfogalmazása, de azt meg írtam), akkor nem ugrálnék most. Demagógia megy oda-vissza keményen, ennyi.

A feleséges "rész" részemről erős volt, ezt ezért nem is folytatom semmilyen formában és elnézésed kérem.

Bobby Newmark 2010.11.16. 14:59:31

@vargatom: Ez most stand-up comedy, vagy vitatkozunk?
Vagy nagyon fiatal lehetsz, vagy fogalmad sincs erről a témáról.
A kiadók a zeneiparból jöttek, és ez a szabályozás kb 30 évvel korábban kialakult, mint ahogy az első személyi számítógép megvásárolható lett volna.
Emellett már a C64-es időkben is tele voltak a programok védelemmel, kézikönyvből kimásolós kódokkal, satöbbivel, mindez kb 25 évvel ezelőtt.

"Ha mindenki mindig lelkiismeretesen megvenné a szoftvereket, akkor semmi ilyesmire nem lett volna szükség."

Ha csak és kizárólag olyan programokat készítenének, ami mindig és mindenkinek tetszik (ez ugye lehetetlen), VAGY lenne lehetőség a pénzvisszatérítésre és a kipróbálásra, akkor még talán egyet is értenék.
De onnantól kezdve, hogy az összes EULA 100% egyoldalú, illetve hogy az egész jogi szabályozás minden előnyt az amúgy is előnyösebb helyzetben lévő kiadóknak ad, így sajnos nem látok más megoldást, mint a passzív ellenállást.

"Az egyre erősebb intézkedések pedig pontosan azt mutatják, hogy egy csomó ember továbbra sem képes az általam felsorolt egyszerű elveket elfogadni és betartani."

Azon egyszerű okból, hogy ez így ebben a formában jogos, de igazságos meg semmiképp.

Egyébként egy új trend kezd kialakulni, amivel már én is maximálisan egyet tudok érteni:
A játékok 1.0 verziója megjelenéskor szinte használhatatlanul bugos, de idővel kijavítják a hibákat. A multiplayer játék ma már gyakorlatilag csak eredeti játékokkal működik. És vannak plusz letölthető tartalmak, nem egyszeri pénztermelő csodának tekintik a játékokat, hanem tényleg valódi terméknek. És van még egy dolog, a kényelem, hogy ma már egy eredeti játékkal tizedannyit sem kell foglalkozni, mint egy warezzal, nem kell peccset vadászni, a peccshez krekket, hamachival szarakodni, stb, hanem a kiadó kis kliense mindent elintéz, ikonra klikk, és már indul is a játék.

Ez a néhány dolog így együtt, ha általánosan elterjed, el fogja érni azt, amit évtizedek tiltó/büntető rendszere alatt sem sikerült.
És ez csak azon az egyszerű dolgon múlik, hogy foglalkoznak velem, mint vásárlóval, nem pedig egy darab szarnak néznek, akitől csak a kesst várják.
Épp ideje lenne általánosan is egy ilyen szemléletváltásnak kiadó részről...

Jellemzően az ilyen hozzáállású fejlesztőknek/kiadóknak hajlandó vagyok fizetni.

therest 2010.11.16. 15:04:23

@moli: Szerintem meg az lesz mint SC2 esetében, csak még durvábban: Nincs neted? Nincs játék. Folyamatos ellenőrzésekkel, állandó büntetésekkel. Ezzel megvalósítva a totális kontrollt. Hozzáteszem, hogy vannak persze alternatívák: úgy mint a PC-s játékok visszaszorulása, majd eltűnése, a konzolok előretörése, majd dominanciája. Alternatívaként ott vannak az ingame reklámok, amikor Sir Lancelot pajzsán Intel logó díszeleg, és fa meg kő helyett majd ***** kefirt kell settlerkedni.

Archenemy 2010.11.16. 15:05:32

@Bobby Newmark: "Egyébként egy új trend kezd kialakulni, amivel már én is maximálisan egyet tudok érteni:"

jelzem én is

lássuk be a warez nem csak azért volt jobb régen, mert ingyen volt

de nem kellett elmenni érte a boltba, jajj nincs itt most épp de majd jövő héten, na végre, hazavinni, cédéket cserélgetni installálás közben, kódot bepötyögni, aztán sajnálkozni, mikor összetört a cédé vagy elveszett a kód

hanem csak letöltötted oszt megy

na manapság már a steam (pl. vagy még pár másik szolgáltatás) is így csinálja: letöltöd, megy. Még fel is peccseli magát, utólag is fejlesztik, stb. És az ára sem észveszejtő, + vannak akciók.

Ez a válaszlépés, nem pedig a fújfúj szemétvarezelők égjenek a pokoltűzben.

Dester 2010.11.16. 15:06:51

@Bobby Newmark: "És van még egy dolog, a kényelem, hogy ma már egy eredeti játékkal tizedannyit sem kell foglalkozni, mint egy warezzal, nem kell peccset vadászni, a peccshez krekket, hamachival szarakodni, stb, hanem a kiadó kis kliense mindent elintéz, ikonra klikk, és már indul is a játék."

Ezt én is akartam írni. Emlékszünk még a GTA4-re és annak meghekkelésére? Hány crack volt, és még mindig "be volt rúgva" a kamera? Nem csoda, hogy amikor leárazták a Steamen 3000 Ft-ra, úgy lecsaptam rá, mint a gyöngytyúk a langyos takonyra. Megérte az árát, még ha bugos is volt, egyszóval nagyszerű játéknak tartom ugyanúgy, mint az összes előző részét is. Régen még rengeteget hekkelgettem (mondjuk a DOS korszakban kellett is akkor is, ha az ember nem akart - EMS/XMS és egyéb kedvességek). Lehet, hogy szimplán csak öregszem, de ha túl sok szenvedés kell egy tört játék életre leheléséhez, akkor vagy megveszem, mert annyira jó és nincs gond, vagy talán nem is annyira érdekes, és letörlöm a fenébe. Manapság egyre hamarabb és egyre könnyebben hozom meg ezt a döntést. Igaz, régen a sört sem szerettem.

algi 2010.11.16. 15:13:10

@Zabalint: Én slowestben játszom single playert, és kivétel nélkül mindegyik pályára igaz, hogy a kezdeti nyersanyaglelőhely nem elég a legfejlettebb egység tömeggyártására, mindig el kell foglalni hozzá újabb lelőhelyeket. Mondjuk én ásványokból általában önvédőre építem a bázist.

ehran 2010.11.16. 15:13:57

@intruderjani: Azért ezt a példát nézhetjük más oldalról is:
Van egy ember, akinek mondjuk céges autója van, és persze ingyen is tankolhat, egyik reggel gondol egyet, és a változatosság kedvéért, jegyvásárlás nélkül felül a buszra, majd este hazajön. Kalauz épp nem volt, ingyen használta a buszt. Egyetértek veled, a teljesen korrekt az lett volna, ha kifizeti ami jár érte, de ugyanakkor én is erős túlzásnak tartom a lopás kifejezést, mert itt még a kiesett bevételről sem igen beszélhetünk, hiszen ha neki fizetnie kellene egy fillért is a buszért, megvonná a vállát, és menne a kocsijával. Meglehetősen sok torrentező ez a kategória.
És akkor arról még nem is beszéltünk, akinek úgy megtetszik a buszozás élménye, hogy a következő hónapban vesz egy bérletet. ;)

@igenember: Pedig nincs zavar az erőben, a tízmillió az I.-re vonatkozik, a 3 milla pedig a II.-re. ;)

Berkut 2010.11.16. 15:15:11

@Celtic: olyan velem is volt, hogy egy régi klasszikust megvettem pár ezerért. de hogy egy vadi új dolgot 10k+ ban, úgyhogy megvan....

Bobby Newmark 2010.11.16. 15:16:03

@schizofrenic: Ja, hogy aztán maradjon minden a régiben, ugye?

Nem, ide változás KELL, mert különben tényleg meghal az iparág. És kicsit irreális elvárni, hogy több tízmillió ember teljesen természetes hozzáállása változzon meg, szemben a néhány tucat céggel. Azon a mérhetetlen morális magasságú szempont alapján, hogy a kiadóknak ez így most jobban megéri.

Hát nem. Ne olvasd, ha nem tetszik. De azt megszabni nem fogod, hogy mit mondok.

Lescol 2010.11.16. 15:19:22

@Jerky_Master: Azért nem veszem meg, mert nem érdekel az SCII. Ilyen egyszerű.
Ha érdekelne valószínűleg szánnék rá, ha normális szintre csökken az ára. Mondjuk 8e körül.

Ráértem a redalertet is most megvenni. kemény 2000 ft volt és a játékélmény ugyanaz.

Bobby Newmark 2010.11.16. 15:24:33

@Berkut: Aktuális példa: Civ5.
I. Letöltöttem a demót. SEMMIRE nem jó.
1. A térkép kicsi és kevés az ellenség, tehát azt nem tudom meg belőle, hogy hogyan fut a gépemen.
2. 100 körös limit van benne, tehát a legnagyobb újdonságot, a csatát NEM lehet benne letesztelni.
3. Semmit nem lehet rajta beállítani, tehát a játék valós értékéről semmit nem mond.
II. Letöltöttem a warez verziót.
1. Nincs benne multi, ami igazán érdekelt volna, és LAN sem, hogy legalább kipróbálhassam, hogy milyen.
2. Az AI az 1.0-ban annyira hülye, hogy az minősíthetetlen, a játékélmény nulla.
3. A játék maga mindezek ellenére tetszik, multiban jónak ígérkezik.
III. Megvettem.

Az már csak hab a tortán, hogy jól átbasztak, és a multi az eredetivel SEM működik, de reménykedek, hogy csak ideiglenes ez az állapot.

Lescol 2010.11.16. 15:26:23

@kicsitian_real: Szerintem is sok a 13, főleg lan nélkül.

én már találkoztam trójaival letöltött cuccban. van ilyen.

töréskor pedig gyakran okozhatnak olyan sérüléseket a programban, amitől bugosodik, fagy vagy akármi. az eredeti bugjai mellett ezek csak bónusz. természetesen vannak nagyon jól sikerült törések is, csak meg kell találni.

Jerky_Master 2010.11.16. 15:30:31

@wmiki: a te fejedhez egy felfújható gumikalapács is elég, kiflikatona.:-DDD

@Lescol: hja, engem sem hajt a tatár. max 1-2 játéknál volt, hogy csoportosan vettük meg haverokkal a Steam-en, és frissen le is toltuk a játékot együtt.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.11.16. 15:32:50

@Jerky_Master: A következő ilyennél megy a figyelmeztető lövés. Próbálj meg személyeskedés nélkül vitatkozni.

intruderjani 2010.11.16. 15:35:31

@ehran: Nálam az van, hogy vagy megveszel egy szoftvert és használod ahogy a nagy könyvben meg van írva vagy lelopod a netről (bocs Bobby Newmark! Leszabálysérted-torrentezed) és használod jogosulatlanul. Utóbbi esetben sincs vége a világnak, csak ilyen szar indokokat hallgatni naphosszat: dráganemveszemmeg! rohadtkiadórajtamnegazdagodjonnemveszemmeg! kevesetkereseknemveszemmeg! nincshozzáadottértéknemveszemmeg! nemvagyokhülyenemveszemmeg! stb. elég kiábrándító.

Mindeki reformálni akar, éppen csak fizetni nem akar senki (ezen fajtán belül persze). Valahogy rossz a renoméja itthon a szoftver vásárlásnak, gyerekkorunk óta természetes, hogy a fodrászér', taxisnak fuvarér' stb. fizetünk, az általunk használt programokér' meg NEM.

Nem kell ezt magyarázni, ez ennyi. Csak azért büszkék NE legyünk már rá, se NE ideologizáljuk ezt a(z alapvetően helytelen/erkölcstelen). Még ha a példáim demagógok és szarok, akkor sem. Nekem is van ötletem (ha nem is saját): pl. tele kellene pakolni reklámokkal a szoftvereket és ingyen nyomatni, mint a tévécsatornák többségét. Ez akkor most engem is "felment" az alól, ha egy évben letöltök és kipörgetek 150-200K HUF-nyi játékot?

Bobby Newmark 2010.11.16. 15:46:28

@intruderjani: Ja, ja, azt tudjuk, hogy nálad ez van. Csak azt nem értem, hogy a szűk látóköröd, és az, hogy nem látsz az orrodnál tovább, az milyen szinten érv ebben a vitában? Ugyanis a helyzet a legtávolabb áll attól, hogy ilyen fekete-fehér legyen, szinte a "csak warez" és a "csak eredeti" hozzáállás a legritkább, szinte mindenki, még a legszentebb életű erkölcscsőszök is warezolnak, és a legmegátalkodottabb szoftverkalózok is vesznek időnként szoftvert.

Ha nem tűnt fel, akkor az a szalmabáb, amivel te itt élethalálharcot vívsz, az így, ebben a formában itt senkire sem feleltethető meg, ez csak a te elborult tévképzeted arról, hogy milyen is "a warezos".

A különbség kettőnk közt csak az, hogy én hajlandó is vagyok kiállni amellett, hogy a jelenlegi szabályozás igazságtalan, te meg inkább úgy bégetsz, ahogy azt elvárják tőled.

intruderjani 2010.11.16. 15:58:33

@Bobby Newmark: Te kis csegevára! Igazságtalan a jelenlegi szabályozás? Hát persze! Hiszen most fizetni kell egy szoftverért, amit használni akarsz. Csúnyaszemétkiadók! A rossebb vinné el őket...

therest 2010.11.16. 16:10:32

@Bobby Newmark: A következő pontok valamelyikét megcáfolnád nekem?
1. Szabad verseny van, ergo annyiért adom el a szoftverem amennyiért akarom, amennyire tartom.
2. Az illegális szoftverhasználat törvénybe ütközik, és büntetendő.

És innentől nincs apelláta. Nem is igazságosság kérdése. Amire nincs pénzed azt nem veszed meg, vagy letöltöd, használod és törvényt sértesz. Ennyi.

ehran 2010.11.16. 16:11:01

@intruderjani: Bocs, de Te is sarkítasz - azaz így tuti nem igaz. Egyrészt pl. az, hogy _senki_ nem veszi meg, azok közül, aki letorrentezi.
Másrészt meg nem szerencsés az sem, ha csak egyik oldalról nézed, azaz a torrentnek csak a negatív hatásait nézed, a pozitívról megfeledkezve.
Egy halom ismerősömmel azután kezdtünk el közösen WoW-ozni normálisan (a legális úton), hogy kipróbáltuk egy ideig törtszerveren - előtte meglehetősen ellenszenves volt a gondolat, hogy nem elég, hogy megveszed teljes áron a játékot, még utána havidíjat is fizess - nem akart beleugrani senki sem, sőt még annyira sem izgatott, hogy az ingyen hónappal megnézzük. :) De csak rájött egy idő után az ember, hogy ebben azért van valami.
Másik példa: az összes sorozatot, amit szeretek megveszem eredeti DVD-n - de míg kiadják magyarul, letorrentezem, és nézem onnan. Ja, és venném mondjuk a MASH-t, Cheers-t, stb. is, de honnan? (ok, a MASH-nél 3-4 év alatt eljutottak a 2. évadig, hurrá :))

Bobby Newmark 2010.11.16. 16:11:21

@intruderjani: Látom felfogtad, hogy mi a probléma...

Mindenesetre most biztosan sokkal előrébb mozdítottad a közerkölcsöt, rengetegen meg fognak hajolni a megdöbbentően felsőbbrendű intelligenciád előtt, és mindenki magába száll, és elgondolkodik a bűnös életén.
Nyilván.

moli 2010.11.16. 16:18:46

@therest: az a durva, hogy ezekkel nem vitatkozik, megis azt mondja ami. ezert erdemes volna ujra elolvasni, amiket irt.

intruderjani 2010.11.16. 16:22:30

@ehran: Most szívesen válaszolnék, csak nincs mire. Én azt mondom ha fizetsz érte, akkor jogosan használod, ha nem fizetsz érte, akkor NEM. Függetlenül attól, hogy mivel indoklod a "nemfizetésed". Te leírtad, hogy hogyan csinálod, de ezzel most én mit kezdjek?

Archenemy 2010.11.16. 16:25:18

@therest: az egy dolog, hogy kinek mire van joga, a másik meg az igény valamire

be lehet keményíteni, hogy "deezígynemjogszerű", de ha nincs egy reális alternatívája a szabályszegésnek, akkor álszent naívság azon csodálkozni, hogy jé az emberek szabályt szegnek

la lewarezelek egy olyan játékot, ami meg sem jelent európában, nem is szállítják Magyarországra, akkor kinek milyen kárt okozok pontosan?

ehran 2010.11.16. 16:27:12

@intruderjani: Arra akartam rávilágítani, hogy ilyenformán jogosan használom a torrentet is, mert fizetek a letöltött cuccok után is - legfeljebb nem pont akkor. ;)

ehran 2010.11.16. 16:27:45

@ehran: Bocs, és persze bukik az elmélet, hogy a torrentezők lopnak.

BP80 2010.11.16. 16:28:17

@intruderjani: Bocs, hogy belekerdezek...

Azokkal mi a helyzet, akik warezzal tanultak meg Photosoppolni, filmet vagni, 3D-zni, majd munkat talaltak vele, es most egy cegnel dolgoznak, amelyik miattuk megvette a software-t?

Kerlek ne gyere a 30 napos korlatozott funkcioju probaverziokkal, mert azok max arra jok, hogy egy halado belenezzen, de tanulni, es gyakorlatot szerezni nem igazan lehet veluk... a teljes verzio ara meg tudjuk mennyi, akar a Ps-nek, akar a Studio Max-nek.

A hazai szakma 90%-a warezzal tanulta meg a szakmat... azota meg legalissal nyomja (jo esetben).

intruderjani 2010.11.16. 16:30:24

@Bobby Newmark: Nem értelek Che! Végre felfogom, hogy mi a probléma és te nem hajolsz meg az ikúm előtt? Végre abbahagyom a "szánalmas, hamis, nem létező" érveim felsorolását és megértem a probléma (és egyben a szabadságharcod) lényegét: fizetni kell valaminek a használatáért. Úgy gondolom, ma komoly egyed és jellemfejlődésen mentem keresztül. Figyu Che! Hogyan tovább? Kit győzünk ma/holnap meg és miről?

Archenemy 2010.11.16. 16:31:26

@BP80: Természetesen pistike, aki azt se tudja, mi a 3dsmax, de hallotta, hogy azzal animálni lehet, majd mikor rájön, hogy nem olyan egyszerű és letörli, máris KÉTMILLIÓ FORINT KÁRT OKOZOTT!!!

Csodálatos, hol tart már a tudomány.

Archenemy 2010.11.16. 16:33:25

@intruderjani: Komolyan egyre nagyobb hülyét csinálsz magadból...

schrodingersdawg.blog.hu/2010/09/14/szalmabab_erveles_strawman

nesze, művelődj...

intruderjani 2010.11.16. 16:35:20

@BP80: Kérdezz bátran! Mire kellene válaszolnom? Hogy valaki lopott hangszeren tanul meg zenélni? Remek. Tényleg remek. Akkor mindenki: WAREZRE FEL! Tanuljunk szakmát lopott szoftverrel, hiszen az morálisan rendben van!

Vagy most mit vártál? De komolyan?

Bobby Newmark 2010.11.16. 16:40:34

@therest: Miért is akarnám megcáfolni? Ez teljesen így van. Annyiért adod, amennyiért akarod, majd legfeljebb a kutya nem veszi meg. Na meg a 0forintos árral kell versenyezned, mert a piacon ott van a terméked ezen az áron is.
Másrészt meg igen, törvénybe ütköző dolog, csak éppen sem pénz, sem kapacitás nincs arra, hogy ezt a törvénysértést üldözzék, így a törvénynek a visszatartó ereje nulla, a célját nem éri el.

Nekem aztán egyébként tökmindegy, hogy ki mit gondol a témáról, meg kinek mennyire bántja a kis lelkét a gonosz warez. Ti felőlem lehettek kis naívkák, én inkább szeretem reálisan szemlélni a világot.
A realitás meg az, hogy a kiadók semmi kötelezettséget nem vállalnak magukra a pénzünkért, gyakorlatilag még nekünk kéne örülnünk, hogy nekik adhatjuk a pénzünket.
Ezen viszont változtatni szeretnék, és a lehetőségeimet, amivel közelebb hozhatom ezt a változást, ki is használom.

therest 2010.11.16. 16:42:17

@Archenemy: "az egy dolog, hogy kinek mire van joga, a másik meg az igény valamire" - Ha nem lenne rá igényed nem warezolnád le.

"de ha nincs egy reális alternatívája a szabályszegésnek" - Ez nem élelmiszer amivel a gyermekedet táplálod. Nem is ruha ami megvédné a fagytól. Nem létszükséglet, tehát az alternatíva az, hogy nem használod a programot, vagy megvárod, amíg számodra megfizethető áron kapható lesz.

"kinek milyen kárt okozok pontosan? " - Az itthon nem kapható szoftver, viszonylag kis %-nak mondható, és általában specifikus. Ha egy csak Kínában terjesztett játékot töltesz le azzal valóban nem okoz kárt, de lássuk be, nem erről van szó, hanem pl. COD:BO-ról, ami a skidrow release felkerülése után pár óra múlva már ott figyelt sokunk gépén.

@moli: Newmark szerint a "jelenlegi szabályozás igazságtalan" , erre írtam amit írtam. Nem igazság kérdése, szabad verseny van, és törvények. Ugyan ilyen törvények próbálják kordában tartani/büntetni azokat akik bankokat rabolnának, erőszakot követnének el, vagy agyonvernék a szomszédot a hangos zene miatt, vagy csak egyszerűen elhajtanának az autóddal. Melyik törvényt szüntetnéd meg? Na ugye.

A fentiek ellenére én is sok mindent lehúzok, de jobb szeretnék inkább annyit keresni, hogy mindent megvehessek ami érdekel, mintsem élből azt mondjam, hogy nem veszem meg mert le is tölthetem.

intruderjani 2010.11.16. 16:44:00

@Bobby Newmark: "...Ezen viszont változtatni szeretnék, és a lehetőségeimet, amivel közelebb hozhatom ezt a változást, ki is használom...."

--- Ezt ki kell nyomtatnom a pólómra Che!

BP80 2010.11.16. 16:48:37

@intruderjani: Moralisan mindenki eldonti maganak, de penzugyileg rendben volt szerintem.

Mivel Pistike otthon hobbiszinten anyagi haszonszerzes nelkul tanult meg photoshoppolni, a kutyanak nem artott vele, de azota tobb ceg is vett egy peldanyt Pistikenek, amikor elment hozzajuk melozni.

Pityunak amugy nem lett volna zsetonja a Ps-re.

moli 2010.11.16. 16:49:44

@therest: """Na ugye."""

ezt nem ertem.

therest 2010.11.16. 16:51:00

@Bobby Newmark: A törvényi rész érvényesítése rohamosan fog megváltozni.

"A realitás meg az, hogy a kiadók semmi kötelezettséget nem vállalnak magukra a pénzünkért, gyakorlatilag még nekünk kéne örülnünk, hogy nekik adhatjuk a pénzünket." - Ők juttatják el hozzád a játékot. Nyilván ők határoznak az árról. Úgy mondod mintha nem kapnál semmit a pénzedért, pedig használod a szoftvert.

@BP80:
Ha az illető utána munkára használja a tudását, és a keresett összegből megveszi amit rendszeresen használ nincs gond. Léteznek 30-60-X napos próbaverziók, és nagyon olcsón meg lehet kapni egyes szoftverek régi verzióit, amik teljesen jók az alapok elsajátítására.

Bobby Newmark 2010.11.16. 16:51:48

@therest: "erre írtam amit írtam. Nem igazság kérdése, szabad verseny van, és törvények. "

Nem a törvényi szabályozás TÉNYE a probléma, hanem a MIKÉNTJE, hogy totálisan egyoldalú, minden jog a kiadóknak fenntartva, fogyasztóvédelem meg nincs.
Ezt mikor fogjátok fel végre, analintruderjani barátoddal?

"A fentiek ellenére én is sok mindent lehúzok,"

Ezek után mekkora gerinctelen álszent dolog már itt papolni arról, hogy mi törvényes meg igazságos, és mi nem..?

Archenemy 2010.11.16. 16:53:40

@therest: "de lássuk be, nem erről van szó, hanem pl. COD:BO-ról, ami a skidrow release felkerülése után pár óra múlva már ott figyelt sokunk gépén."

Az ilyet nem is védem. Sőt az SC2-t sem. De van sok olyan dolog, ami vagy irreálisan drága ahhoz, hogy magánhasználatra, tanulási célra megvegyem (3ds max), vagy irreálisan bonyolult hozzájutni (csak japánban megjelent játék, nehéz megtalálni, postán kb. 50% eséllyel lenyúlják).

A munkahelyeken elvárják, hogy up-to-date legyél szakmai szempontból, márpedig abból a pénzből meg a gyerekeidet eteted, tehát létszükséglet (és mellesleg nem rossz az adott cégnek sem, hogy továbbra is az ő szoftverükért nyavajogsz a munkahelyen, és nem állsz át mondjuk egy kisebb tudású, de ingyenes alternatívára).

A japánjátékkal meg ugye beláttuk, hogy nem okozok kárt.

De van egy harmadik lehetőség, olyan régi játék, amit már nem forgalmaznak (ezt a piaci szegmenst használta ki nagyon ügyesen a gog pl, de régebben ez is igaz volt). Azzal sem okozol kárt.

therest 2010.11.16. 16:54:31

@moli: Melyik törvényt szüntetnéd meg a fent említettek közül? (gondolom itt az a válasz, hogy egyiket sem) erre írtam: Na ugye. Nyilván Te sem szüntetnéd meg a törvények jó részét.

Nem mondanád azt, hogy a bolti lopás nem számít bűnténynek abban az esetben ha az adott üzlet túl drágán kínál egy terméket.

Archenemy 2010.11.16. 17:01:30

@therest: "Léteznek 30-60-X napos próbaverziók, és nagyon olcsón meg lehet kapni egyes szoftverek régi verzióit, amik teljesen jók az alapok elsajátítására."

Nnneh, próbálj már meg egy maxot megtanulni 30 nap alatt :) napi 12 órában sem fog menni. Azért van próbaverzió ezekből, hogy legyen mit megtörni kb.

Vannak olyan programok, amikből árulják a régebbi verziókat olcsóbbért, meg vannak olyanok, amikből nem.

moli 2010.11.16. 17:02:30

@therest: aranyos a masik helyett valaszolni.
(fent peldanak eroszakos cselekmenyeket es lopasos peldakat irtal, de a fent nem errol beszelgetunk.)

Archenemy 2010.11.16. 17:02:37

@therest: hagyjuk már ezt a százezerszer megcáfolt "letöltés = lopás" tételt...

BP80 2010.11.16. 17:13:52

Meg annyit, hogy itt Nemetorszagban az egyetemista ismeroseim belepnek a rendszerbe a sulitol kapott accountjukkal, es toltik le pl a Max-ot is free-ben. Korlatozas nelkul. Meg meg egy rakas mas programot, gyakorlatilag barmit. Mert igy normalisan meg is tudja tanulni, es naprakesz a tudasa. Nem tudom, ez mar Magyarorszagon is igy van, hogy az ottani leendo grafikusok melto versenytarsai legyenek a munkaeropiacon a tobbieknek?

Bobby Newmark 2010.11.16. 17:29:40

@BP80: Windowst és Office-t pár éve még lehetett tölteni ingyen BME hallgatóknak. Elvileg valami licenszszerződést alá kellett volna írni, de én spec azt már leszartam.
Nem tudom, célszoftverek esetében mi volt a helyzet, nekem való cuccok (CAD, statikai modellező programok) biztos, hogy nem voltak (legálisan).

therest 2010.11.16. 17:32:55

@moli: Azt kell észrevenni, hogy a törvény nem véletlenül van. Hanem a rendért. Ha az illegális szoftver használatot a törvény bünteti, akkor ne próbálja meg pár kifogást kereső emberke megmagyarázni, hogy őrájuk miért nem vonatkozik a szabály. Mert a hasonló (persze torzabb) mentalitású emberek csinálnak sokkal durvább bűncselekményeket, illetve el lehet jutni személyiségfejlődésben az ovis hajhúzogatástól, a könnyű testi sértésig. Az illegális szoftverhasználattól az adócsalásig, mások adataival való online visszaélésig. Ha ezt nem érzitek, értitek akkor valóban gond van.

@Archenemy: "hagyjuk már ezt a százezerszer megcáfolt "letöltés = lopás" tételt..." Ezzel is vitába szállnék, de nem akarok.

Ebbe gondolj bele: Olyan művész vagy aki számítógépen dolgozik, tegyük fel 4-5 hónap alatt elkészítesz egy rajzot, amit alacsony példányszámban nyomtatásban akarsz értékesíteni. A szokásos alkotási folyamat, vívódásokkal, újrarajzolásokkal, szenvedéssel. A probléma csak az, hogy valaki megszerzi a digitális verzió másolatát (trójai vagy bármi más), és hamarosan tele az internet a képpel. Elesel a vevőid nagy részétől. Akkor most mi is van? Nem történt semmi, mert az eredeti kép megmaradt a gépeden? Valahogy mégsem vagy pénzednél. Én nem tudom, hogy nem látjátok, hogy ez - akárminek is nevezed - bűn.

Warezoljatok csak legyetek tisztában azzal mit tesztek, és ne próbáljátok megmagyarázni a dolgot.

BP80 2010.11.16. 17:43:58

@therest: A haszonszerzesre hasznalt lewarezolt programot nem akarom mentegetni, de megertem azt, aki csoro, es letolti, csakis, hogy tanuljon. Ugyanakkor azt is megertem, aki szerint ez is megvetendo.

Nemet viszonyokkal kapcsolatban azt latom, hogy akivel csak talalkoztam, az keruli a warezt, sokkal fokozottabb a software rendorseg jelenlete, es mindenki legalisat hasznal. A netforgalom figyelve van, es ha toltod az uj Britney Spears-t a torrentrol, meg meg is osztod, akkor siman kaphatod a csekket a buntivel. A birsagok kivetesenel eleg vastagon fog a ceruza, ezert (is) mindenki odafigyel arra, hogy jogtisztat hasznaljon. Egy olyan orszagban, ahol neha olcsobb a software, mint otthon, es a kezdo nettom fel milla folotti forintban... Igy azert nem nehez.

Archenemy 2010.11.16. 17:49:51

@therest: "Ebbe gondolj bele: Olyan művész vagy aki számítógépen dolgozik, "

Véletlen pont olyan művész vagyok, tehát pont bele tudok ebbe gondolni :) A példád sok helyen sántít (jellemzően pl. az illusztrációk egy könyvhöz ilyen melók, de ott a könyv része az illusztráció; mire megy bárki azzal, ha letöltheti csak az illusztrációkat szöveg nélkül? De még ha fel is kerül az egész könyv valahogy a netre képekkel, mindennel, ez nem hiszem, hogy zavarja az eladást, hiszen az emberek a fizikai könyvet akarják megvenni, nem csak kíváncsiak a sztorira vagy a képekre. Harry potter is felkerült, mégsem befolyásolta negatívan az eladást. Az állatfarm is fenn van ingyenesen a neten, mégis újra kiadják. Stb.)

Jobban jártál volna, ha valami virtuális példánál maradsz, pl. készítek egy textúragyűjteményt, amit pénzért letölthetővé teszek, és azt valaki felrakja ingyen is. Ez egy valóban létező jelenség, de ettől még megélnek valahogy a grafikusok :) Mert aki csak lewarezolja, annak mindegy, de aki kereskedelmi célra használja egy cégben, az inkább megveszi, mert fél a pertől, és ha egyszer lewarezolta, és tetszett neki, hát lehet pont azt veszi meg.

"Azt kell észrevenni, hogy a törvény nem véletlenül van."

Azt kell észrevenni, hogy a törvényt nem a Jóisten írta lángbetűkkel az égre, hogy attól valamiféle abszolút igazságként kelljen kezelni. Zsidótörvények is voltak, mégis ma azokat tartjuk hősnek, akik nem tartották be. Sarkított a példa, de remélem átmegy: attól, hogy valami törvény, nem kell hasra esni előtte.

A másik meg hogy attól, hogy nekem jogom van a Józsefvárosban éjfélkor a táskámban tízmillió forinttal sétálni, miközben ezt a tényt minden szembejövőnek a tudomására adom, attól ez még lehet, hogy nem egy jó ötlet. És lehet sírni, hogy a világ igazságtalan, mert nekem ehhez igenis jogom van, de attól még álszent naívság azt hinni, hogy semmi bajom nem történhet, hiszen véd a jog.

Bobby Newmark 2010.11.16. 17:51:31

@therest: "Olyan művész vagy aki számítógépen dolgozik, tegyük fel 4-5 hónap alatt elkészítesz egy rajzot, amit alacsony példányszámban nyomtatásban akarsz értékesíteni."

Akkor egy életképtelen dologra akartad felépíteni a megélhetésedet, és így jártál. Vagy képes vagy eladni a munkád, vagy nem. Ha nem, az nem a világ hibája, hanem csak a tiéd.
Én egyáltalán semmi felelősséget nem érzek a te nyomorodban azzal, hogy amikor MÁR tele van az internet a képeddel, akkor én is megtekintem.
Te meg EZÉRT akarsz engem megbüntetni. Nem azt akarod megbüntetni, aki ellopta tőled, hanem engem, aki megnézte.
Ezt bosszúnak hívják, és a jog nem erről szól.

"Mert a hasonló (persze torzabb) mentalitású emberek csinálnak sokkal durvább bűncselekményeket,"

Jó lenne, ha nem magadból indulnál ki... Az, hogy te durvább bűncselekményeket is elkövetsz, az még nem jelenti azt, hogy a többi warezos is, speciel én kikérem magamnak a gyanúsítgatást. Értem én, hogy neked nem volt nagy lépés továbblépni az ovis hajhúzogatástól a könnyű testi sértésig, de ez azért nem általános dolog, bármennyire is ez tűnik neked a természetesnek. A böriben szerzett barátok nem az átlagos társaság, ami ott természetesnek tűnik, azt azért még egy szakadék választja el a wareztól.

Archenemy 2010.11.16. 18:00:54

@therest: amúgy még a példádhoz: számtalan olyan oldal van a neten, ahol letölthetsz zenéket, képeket, textúrákat, modelleket, komplett játékengine-eket, ingyen. És oda van írva pici betűkkel, hogy "kereskedelmi célra nem ingyenes". Valahogy ezek a cégek is megélnek, pedig "hát kinn van minden a neten".

therest 2010.11.16. 18:20:10

@Archenemy: Azért hoztam a példát úgy ahogy hoztam, mert a szoftverek nem csak digitális formát öltenek, hanem a kiadó rendszerint csomagolással, kézikönyvvel, artbookkal, egyéb cuccokkal együtt dobozolva értékesíti ezeket. (digitális munka alacsony példányszámban nyomtatásban való értékesítése). Szerintem éppen ezért jobb a párhuzam, mint egy textúragyűjtemény. A példámban nem illusztrációkról van szó, meg máshol szereplő alkotásról, hanem egyetlen nagy felbontású képről, ami 200cm*250cm-ben kinyomtatva sem veszít a minőségéből, és önmagában képvisel értéket. Nem véletlenül írtam úgy, ahogy írtam. Ha átírod, és megcáfolod az úgy nem az igazi. :)

Nem hiszem hogy a szellemi produktum védelme, és más emberek megkülönböztetését célzó törvénykezés között bármilyen szintű párhuzamot lehetne vonni. Az előbbinek van, sőt kell legyen helye.

@Bobby: csak a postod elejére reagálnék bővebben mivel a második része konkrétan nekem címzett személyeskedés, ami az itt folyó vitát csak alacsonyítja, de hozzá nem tesz. Tehát csak ennyit, ha nem értetted volna meg a lényeget: hogy aki szabályok felett állónak gondolja magát, annál igenis rosszabbodhat a helyzet, és szép fokozatosan eltorzulhat ocsmányabb irányokba is. Nem mindig ez a helyzet, de találni szép számmal ilyet.

Az első rész pedig roppant gyenge kamuszöveg: Ha kapsz 1.000.000 forintot X-től, holott tudod ,hogy X törvénytelenül jutott hozzá, utána már nyugodt szívvel elköltheted? A te értelmezésedben igen, Akkor most torzulsz vagy nem torzulsz? :)

Bobby Newmark 2010.11.16. 18:46:08

@therest: "mivel a második része konkrétan nekem címzett személyeskedés, ami az itt folyó vitát csak alacsonyítja, de hozzá nem tesz."

Mint ahogyan a te hozzászólásod is, amire azt reagáltam.
Ellenben mivel előtte kijelentetted, hogy te is ebbe a táborba (warezolók) tartozol, így ezt a kis fejtegetésedet értelemszerűen vallomásnak tudtam be. Amikor meg kifejted magadról a véleményedet, én meg reagálok rá, akkor miért is sértődsz meg, hogy személyeskedés..?

"Az első rész pedig roppant gyenge kamuszöveg"

Vagy inkább amit te erőltetsz, az a kamu. Akárhogy is próbálod védeni a védhetetlent, te nem a bűnöst akarod megbüntetni, aki téged megkárosított, hanem bosszút akarsz állni az elmaradt hasznodért MINDENKIN, aki csak kapcsolatba került a munkáddal. Ez se nem jogos, se nem igazságos, semmilyen szempontból.

"Ha kapsz 1.000.000 forintot X-től"

Nem vagyok köteles az ajándékok eredetét ismernem, ha ilyen jellegű ajándékot kapok, és leadózom belőle, amit kell, akkor onnantól kezdve senkivel semmi elszámolni valóm nincsen.
Ha ezek után elfogják az elkövetőt, és kártérítésre kötelezik, akkor azt fizetheti a saját vagyonából, nekem az ő bűncselekményéhez jogilag semmi közöm nincsen.

De úgy őszintén, úgy, hogy te is warezolsz, hogy nem szakad rád a plafon ekkora álszent papolás közben?

igenember 2010.11.16. 18:49:08

@ehran: Hmm, és tényleg, gyakorlatilag ezt is bele lehet magyarázni a szövegbe lol.

therest 2010.11.16. 19:07:13

@Bobby Newmark: "Nem vagyok köteles az ajándékok eredetét ismernem, ha ilyen jellegű ajándékot kapok, és leadózom belőle, amit kell, akkor onnantól kezdve senkivel semmi elszámolni valóm nincsen." - Én nem tudom, te hogyan töltesz le, de szerintem nem random módon kattintgatsz a böngésződben, amíg a kívánt program meg nem jelenik a vinyódon. Tökéletesen tisztában vagy vele honnan is jön az adott szoftver, hogy nem jogtiszta. Megint csak vagdalózol.

Nem szakad rám, mivel párszor már leírtam: Az ha warezolsz egy dolog. A gond akkor van, ha teljesen természetesnek véled, hogy így jutsz hozzá más szellemi termékéhez, és a legkisebb mértékben sem törekedsz arra, hogy ezen változtass. Nincs benned az az érzés, hogy ez helytelen, hanem még te vagy felháborodva. :)

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.11.16. 19:12:12

@algi:
(Remélem te is a SC1-re érted, mert én arról írtam ezeket)
Igen, el kell foglalni, minden pályán, de a SC1-ben a másik elem, hogy az ellentől elzárod, nem létezik. Még az sem, hogy siessél, mert az ellen mindet feléli, mert az ellennek korlátlanul áll rendelkezésére, és el sem fogyasztja.

Bobby Newmark 2010.11.16. 19:20:31

@therest: "Én nem tudom, te hogyan töltesz le, de szerintem nem random módon kattintgatsz a böngésződben"

Én nem tudom, hogy ez hogyan válasz arra, hogy rossz példát hoztál, vagy hogy a példád engem igazol.

Emellett egyébként ott van az is, hogy lehet, hogy épp én személy szerint tudom, hogy honnan származik, de egy informatikában járatlan személy mégis honnan tudná? Van egy link, egyszeri júzer rákattint, letölti, honnan tudná, hogy az illegális?
Vagy mondok másik példát: gyerekek. Szerinted egy általános iskolás tini mennyire van tisztában azzal, hogy amit csinál, annak súlyos következményei lehetnek?
És te őket büntetnéd meg, nem azt, aki ténylegesen lehetővé tette azt, hogy nem jogtiszta szoftver is fusson, vagy hogy elérhető legyen a nagyközönség számára is.

Ez nem jogvédelem, ez nem a felelősök üldözése, ez inkvizíció és kicsinyes bosszú.
És közben még te tartod magad morálisan felsőbbrendűnek... röhej.

"és a legkisebb mértékben sem törekedsz arra, hogy ezen változtass."

Én mindent megteszek annak érdekében, hogy a helyzeten változtassak. És a helyzet az, hogy a kiadók egyoldalú, csak és kizárólag nekik kedvező törvényeket vertek keresztül vagy vásároltak be a jogi szabályozásba. A korai monopolhelyzetükből hatalmas vagyont szereztek, ebből a pénzből hatalmat vásároltak, és most ezáltal akarnak most még több pénzhez jutni, akár erőszakkal is.
Szerinted ez így van rendben.
Szerintem meg erkölcstelen, igazságtalan, és mindenképp változtatásra szorul.

vargatom 2010.11.16. 19:41:13

@Bobby Newmark:
"Szerintem meg erkölcstelen, igazságtalan, és mindenképp változtatásra szorul."

Még ha igazad van, akkor sem teheted meg azt, hogy ellenszolgáltatás nélkül használod a terméküket. Tök mindegy hogy lopásnak nevezhető-e, vagy hogy van aki nagyobb bűnt követ el, ez akkor is mindenképpen erkölcstelen és igazságtalan marad, akárhogyan igyekszel is cáfolni.
(Plusz elég hülyén néz ki, hogy ezek után még te állsz neki erkölcsről és igazságról papolni...)

Ugyanez persze a többi warez-igazolóra is érvényes; és vegyétek észre, hogy sokunknak nem önmagában a warezzal van a gondunk, hanem a hozzáállásal, hogy a kiadókból akartok gonoszt csinálni és magatokból az igazság bajnokait. Érdemes újra elolvasni, amit az itteni első hozzászólásomban írtam - néhány egyszerű alapelvről van szó, és ha ezeknek a megsértése lesz a norma, annak semmi jó következménye nem szokott lenni. Márpedig ti ebbe az irányba akarjátok tolni a szekeret az elvből warezolással. Ha mindenki így gondolkodna és senki nem vásárolna szoftvereket, akkor nektek sem lenne rá lehetőségetek...

Ráadásul ez a "szabadságharc" kontraproduktív is, hiszen az elszenvedett kár eleve nem csak a kiadót, hanem a sok jómunkásembert is alaposan megbünteti, továbbá csak még erősebb ellenintézkedéseket fog szülni. A PC-s játékpiacot már sikerült a töredékére szűkíteni, nem véletlen hogy az olyan zárt és így védettebb rendszerek felé menekülnek a fejlesztők, mint az Xbox Live / PSN, vagy az App Store.

therest 2010.11.16. 19:46:17

@Bobby Newmark:
A kattintgatós dolog amit idéztél arra vonatkozik, hogy tudatosan kattintasz a piratebayen,ncoreon a megfelelő nevű torrentre, és kezded lehúzni. Ezt pedig azért hoztam fel mert ezt írtad: "Nem vagyok köteles az ajándékok eredetét ismernem,". De nyilván ez egyszerű hazugság a torrent esetében. Most visszamehetnék még 5 postot, de ha 2 után elveszíted a fonalat, akkor nem nagyon érdemes. :D

Informatikában járatlanok, gyerekek. Milyen képtelen kifogást fogsz még felhozni? Aki informatikában annyira járatlan, hogy nem tudja, hogy van jogtiszta, meg nem jogtiszta szoftver az milyen szoftvert fog letölteni? Honnan? Hogy telepíti fel? :DD

Utolsó bekezdésedben úgy beszélsz a kiadókról, mintha rád lenne kényszerítve, hogy megvásárold a terméküket. Ha eddig senki nem szólt volna: Nincs rád kényszerítve! Te puszta kényelemből, szórakozásból használod jogosulatlanul az ő terméküket, és neked áll feljebb.

Na részemről befejeztem, mert nem bírom a logikát nélkülöző, "újabb lehetetlen elemeket dobok be" érveléseket.

Bocs hogy ennyire belemélyültünk ebbe a majdnem offtopic témába.

Archenemy 2010.11.16. 19:46:56

@therest: "Nem hiszem hogy a szellemi produktum védelme, és más emberek megkülönböztetését célzó törvénykezés között bármilyen szintű párhuzamot lehetne vonni"

Tehát egyetértünk abban, hogy valami önmagában attól, hogy törvény, még nem biztos, hogy igazságos. Tehát azzal érvelni, hogy valami azért jó úgy, ahogy van, mert az a törvény, invalid. Ezt akartam bebizonyítani, köszönöm.

Ettől még lehet hogy igaz, amit mondasz, de nem _azért_, mert törvény, hanem mert (szerinted) helyes.

Na de mindegy, én továbbra is csak azt tudom írni, hogy lehet azon mérgelődni, hogy azok a fránya betörők mindig bejönnek a házamba holott semmi joguk hozzá, meg esetleg lehet belépti díjat is szedni.

A játékipar lépett az account-alapú digitális letöltés lehetőségével, és ezt ráadásul pozitív módon hozta be (patchek, multiplayer, bárhol installálhatod, stb). Úgy látom, se a steam, se az impulse, se a gog, se a többi ilyen nem egy elhalni készülő vállalkozás, felismerték a piaci igényt a könnyen és kényelmesen hozzáférhető, megfizethető játékokra, és most profitálnak.

A tizenéves pistike, akinek a szülei még csak-csak kiköhögték a gépet, de hallani sem akarnak a tíz+ezres játékokról, na az a pistike úgyis le fogja warezolni, és amúgy se venné meg. Megveszi majd akkor, ha fizetése lesz, battlenetezni akar, és megunja, hogy minden harmadik krekkben trójai csücsül. Míg ha nem warezolhatna, lehet inkább focizna.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.11.16. 19:49:49

@vargatom:
Ha mondjuk egy mérnök hallgató nem szedné le warezban az Auto CAD-et a tanulmányai közben illegálisan, akkor később nem értene hozzá, és a cég aki alkalmazná, vagy a saját cége nem venné meg a szoftvert. Ugyanez igaz informatikusnál a fejlesztőeszközökre, amiknél ugyan van ingyenes is(pl. Eclipse), meg msdnaa licenszes(Visual Studio), de nem biztos hogy csak ezekre van szüksége ezen idő alatt. És ezek a szoftverek nem 2 ezer vagy 20 ezer Ft-ba kerülnek...

Archenemy 2010.11.16. 19:58:55

@vargatom:

"A PC-s játékpiacot már sikerült a töredékére szűkíteni,"

A PC-s játékipar lassan húsz éve éli a "végnapjait".

Az MMO-k speciel virágzanak (előfizetés! micropayment!), a faszbúkos játékok is (micropayment!), és az indie scene (támogatom a fejlesztőt!) is.

A nagykiadós AAA -"kiadom bugosan aztán szarok rá" klónok, na azok lehet, hogy nagyokat buknak. A szamurájok is hogy sopánkodtak, hogy ezek a rohadt fehérek csak úgy legéppuskázzák őket, pedig ők húsz évig gyakorolják a helyes kardtartást. Haladni kell a korral, nem pedig belefeszülni egy elavult struktúrába.

algi 2010.11.16. 20:20:33

@Zabalint: (Mázli, mert én is.)

Persze, a single player az csal. A dolog ott kezdődik, hogy előregyártott bázisa van az ellennek, ami aztán nem fejlődik. Én azt is kétlem, hogy számolja egyáltalán, mennyibe kerül a gyártás. Nagyon Dune 2 feelingű az egész. :(

Dehát ezért találták ki a multiplayert, ahol viszont minden játszik, és ha egyenlő ellenféllel kerülsz össze, akkor történhetnek érdekes dolgok. Én úgy tapasztaltam, hogy az SC2 bétája viszonylag jól válogatta össze velem a többi béna játékost. :)

bit.0x8000 2010.11.16. 20:44:38

A warezolók-kiadók témához, ha esetleg valaki még nem olvasta volna:

www.szabadkultura.hu

Limrasson 2010.11.16. 21:06:55

Voaht, lett itt sok komment!

Alapjáraton én is töltögetek le dolgokat, és minden bizonnyal okoztam már pénz kiesést a kiadónak, de több eredeti játékom is van. (Pl. Blizzard játékokat egy ideje már CE-ben gyűjtöm) Alapjáraton érdekes a kérdés, mert ahogy már itt is leírták, ilyenkor nem konkrétan elveszed valaki elől a szoftvert, hanem készítesz magadnak egy másolatot, ami többé kevésbé egyezik az eredetivel. Persze egy utópisztikus világban mindenki megvenné, nem lenne warezolás, de miket beszélek? Egy utópisztikus világban nem kerülne semmibe ezeket "megvenni", de nyilván nem erről van szó. És direkt háborút vívni szinte felesleges, inkább arra kéne törekedni, hogy az eredeti vétellel olyan szolgáltatásokhoz jusson a felhasználó amit másolással nem érhet el. (Pl.: Multyplayer vagy díszdoboz) Blizzardna kez elég jól megy egy ideje, és nem hiszem hogy nagyon nagy ügyet csinálnának azokból akik nem veszik meg a játékaikat csak letöltik -ha tetszik neki és van pénze, úgy is megveszi, ha meg nincs pénze akkor meg tök mindegy- Akinek nics pénze attól nem is lehet elvenni.

vargatom 2010.11.16. 21:40:47

@Archenemy: légyszi ne sérts meg azzaé, hogy megjátszod mintha nem tudnád hogy mire gondolok.

Archenemy 2010.11.16. 21:59:31

@vargatom: légyszi ne sérts meg azzal, hogy megjátszod, mintha tudnám, hogy mire gondolsz

algi 2010.11.17. 01:29:49

@Stöki: Ó, erről lemaradtam. :(

Majd máskor. :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.11.17. 07:38:09

@algi: Ja, írjál nyugodtan, nem zártam le a kommentelést. Csak a magam módján jeleztem két embernek, hogy értelmetlennek látom a további vitájukat, mert már sokadik pengeváltás óta nem mondanak újat egymásnak.

Bocs, ha félreérthető voltam, nem moderátori ukáz volt.

moli 2010.11.17. 11:18:18

@therest: """Azt kell észrevenni, hogy a törvény nem véletlenül van."""

nagyon fontos tudni, hogy a torveny az emberekert van es nem az emberek vannak a torvenyert. ha mindenki letoltott mp3-akat hallgat, akkor az nem abnormalis, igy keptelenseg azt bunnek tekinteni es torvenyben szankcionalni. ha csomoan gyilkolnanak, akkor a gyilkossag se lenne bun, mert az lenne a normalis, marpedig az altalanos gyakorlatot krimizalni tarsadalomellenes. ezert van az peldaul, hogy ha egy haboruban valakinek megolik a szeretteit, nem hivja ki a rendorseget, hiszen ott epp mindenki gyilkolaszik.

@vargatom: """Ha mindenki így gondolkodna és senki nem vásárolna szoftvereket, akkor nektek sem lenne rá lehetőségetek..."""
ezt az ervet soha a budos eletben meg nem ertettem. bar en linuxot, mysql-t, stb hasznalok. SZOLGALTATAS, emberek, ezt kell megerteni.

intruderjani 2010.11.17. 15:46:02

@moli: És még engem oktattatok, hogy demagóg vagyok...

Aradebil 2010.11.17. 16:45:50

hát nem túl alapos cikk,sok tévedéssel,de biztos leírta már valaki az előző 230 kommentben:)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.11.17. 16:49:26

@Aradebil: Te vagy az első, úgyhogy nyugodtan rávilágíthatsz azokra a tévedésekre.

DinnyeTM 2010.11.18. 23:34:07

tl;dr, Kotick bastza akcioban.

breach tru di walls 2010.11.19. 18:34:48

Lenne esélye a Kespa-nak meg a két tévétársaságnak, ha nem folyamatosan egymásnak tennének alá és rivalizálnának.
Pl. az ongamenet megegyezni kényszerül a Gretech-el (GOMTV, Blizzard), mivel az MBC bár nagyon rossz feltételekkel megegyezett, így a további alkuról szó sem lehet, mivel a konkurencia benn van, ha nem fizetek legalább ennyit, akkor semmim se lesz.
Emellett mindakét TV társaság még azelőtt elindította a saját ligáját (OSL, MSL), mielőtt megegyezett volt a Gretech-el és emiatt a Blizzard beperelte őket, még, ha már meg is egyeztek azóta. A Kespa nem szívesen engedne ki a hatalmat a kezéből, ezzel a dologgal is bíróságra ment a kétfél, de a koreai állam is beavatkozott a vitábam, mivel a Blizzard (Mike Morhaime egészen pontosan) elkezdett vagdalkozni, hogy a koreai gov. nem tartja be a nemzetközi jogokat stb...
Itt aztan képbe jön a Blizzard vs Koreai Állam parti az sem lesz utolsó. Tehát kb az ActiBlizzard körbeperelt mindenkit.
Közben az SCII pörög, a 2-3% azóta eléggé megváltozott. Nada és Boxer (és más egyéb legendásnak számító játékosok) váltásával milliós nagyságrendű közönséget nyertek. Jó példa erre a Nada vs Boxer mérkőzés, amit a neten közel 2 millión néztek meg miután felkerült VODként másnap azóta ez a szám megduplázódott egy párszor.
Minden BW-s vált, aki nincs az élmezőnyben a mostani időszakban, mivel akkora a pénznyeremény és olyan gyorsan pörög ez az új liga (GSL), hogy nagyon sokan próbálkoznak. Szerintem kimondható, hogy Korea átállt az SCII-re, de nem hagyott fel a BW-vel sem.

Az, hogy az SC:BW valakinek nem tetszett, az egy dolog, de azt mondani, hogy nem volt benne elég stratégiai lehetőség és csak "veszek sok-sok ugyanolyan egységet és nyerek"-ről szólt. A singleplayer biztosan (az SC:BW nem a singlének köszönhette a sikerét, mivel nem hozott sem újat, se nem volt kihívás, inkább a multinak), mivel az AI borzasztó volt, de az egységek AI-a is elég nyomorult, viszont ezt ellensúlyozandó teljes kontrollt kap a játékos, maguktól nem cselekednek az egységek szinte soha.
Ez nagy gyorsaságot igényel és igen, egyeseknek ez kellemetlen lehetett, mivel nehéz irányítani és sok APM kell hozzá, mivel mindent az embernek kell megcsinálni. De az évek során a játékosok, koreaiak és mások, olyan magas szintre vitték ezt a játékot stratégialag, amit nem közelít egy játék sem a mai napig szerintem. (talán a warcraft 3, de az teljesen más tészta ebből a szempontból.)
SCII is nagyon jó játék és amiatt más mint a BW, mert máson van a hangsúly. Mivel segítették az irányítást mindenféle (kényelmi?) funkcióval, így nagyobb szerepet kapott a stratégia, az unit composition és a timing és a döntések meghozatalának ideje. Ez ugyanúgy nem jön ki singleben, de ahogy a Blizzard is fogalmazott, az SCII-t esportnak szánták.
Uh lehet sokat írtam. Bocsánat:)
süti beállítások módosítása