HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Raid Over Moscow

2010.10.07. 08:00 Stöki

Őszintén megmondom, meglepődtem, amikor a múlt heti szavazáson a Raid Over Moscow nyert – érzésem szerint nem olyan klasszikus ez, mint például a Head Over Heels vagy a Lords of Midnight, amiket maga mögé utasított, és a retrós szaklapokban is alig említik. Viszont az biztos, hogy itthon némi misztikum övezte a játékot, az a hír járta, hogy nálunk be van tiltva, hiszen Lenin-szobrokat kell benne szétlőni. Persze ennek a fele sem igaz.

Moszkvai utazásunkat Salt Lake Cityben kell kezdenünk, a Bruce Carver és testvére alapította mormon fejlesztőcsapatnál, az Access Software-nél. A cég nem túl jelentős tényező a játéktörténelemben, de azért csinált emlékezetes programokat (például príma golfszimulátorokat, a Leaderboardot és a Linkset). A nyolcvanas évek első felében viszont kevésbé békés játékokat láthattunk tőlük: a Beach Head című C64-es programmal lettek igazán ismertek, ami ügyességi-lövöldözős játék volt és több egyszerűbb aljátékból állt. Az egyik pályán hadihajót kellett manőverezni, a másikon repülőket lőni egy ágyúval, és így tovább. Valahogy így:

A játék 1983-ban jelent meg és akkor még elég szokatlan volt ez a változatos, minijátékokra építő játékmenet (amit később aztán a Cinemaware vitt tökélyre, ugye). Carverék felvették a kapcsolatot Geoff Brownnal, az akkoriban megalakuló US Gold vezetőjével, és megegyeztek, hogy Európában Brown fogja terjeszteni a játékot. A Beach Head váratlanul nagy siker lett, a portolásokkal együtt körülbelül egymillió példányban kelt el, így természetesen készült folytatása és az Access-US Gold együttműködés hosszú távú lett. A Beach Head II előtt azonban Carverék fejlesztettek egy nagyon hasonló játékot, ez lett az Raid Over Moscow.

A játék azzal keltett nagy figyelmet, hogy nem gonosz alieneket vagy jövőbeli gonosz űrkatonákat kellett irtani benne, hanem gonosz szovjeteket. És mivel a program 1985-ben, tehát még éppen a hidegháborús para végén jelent meg (és a szlogenje – „Játssz úgy, mintha nem lenne holnap” – is erre bazírozott), nagy felzúdulást keltett több országban. A nukleáris leszerelésért indított mozgalom (Campaign for Nuclear Disarmament, ennek logójaként született a híres békejel) akkori elnöke, Bruce Kent például hevesen kikelt ellene. Finnországban pedig egy kommunista beállítottságú politikus odáig ment, hogy parlament elé vitte a kérdést a tilcsákbea-vonalon. A programot nem tiltották be, viszont a parlamenti vita nagy reklámot csinált a játéknak, ezért ritka jól fogyott a finneknél. A tiltakozások hatására azért az US Gold kicsit meghátrált: a későbbi portokban és újrakiadásokban már csak simán Raid volt a játék neve.

Geoff Brown pár éve a RetroGamernek adott egy interjút, és azt mondta, hogy szerinte a tiltakozások túloztak, és hogy „egy jól képzett gyerek különbséget tud tenni fantázia és valóság között.” Én emlékszem azért arra, hogy milyen volt akkor találkozni a játékkal, amikor az általános iskolai rajzórán még Aurórát és Téli Palotát kellett rajzolni, Lenin elvtársról nem is beszélve. Szóval én nem voltam jól képzett gyerek, nekem az esett le, hogy nekünk szeretni kell a szovjeteket, a játék viszont utálja őket – de mivel jó játék volt, felfogtam lázadásként, hogy a programmal játszom. A legenda viszont nem igaz, hogy nálunk betiltották volna, csak nem forgalmazták – mint ahogy annyi más nyugati játékot sem. Warezban viszont persze bejött az országba. És én egyetlen Lenin-szobrot sem láttam a játékban.

Ha a körítést elfelejtjük, a Raid Over Moscow igen kellemes kis minijátékgyűjtemény volt a Beach Head nyomdokain. Feltéve, ha az ember túljutott a híres-hírhedt első pályán, ami legendásan nehéz volt (még ma is visszatérő fórumtéma a C64-es oldalakon). Ezen a vadászrepülőinkkel kellett kijutni egy hangárból, ami lehetetlennek feladatnak tűnt egészen addig, amíg a játékos rá nem jött, hogy meg kell nyomni az F7-et, hogy kinyíljon a hangárajtó. Persze ehhez kicsit fel kellett szállni, és meg kellett közelíteni a hangárajtót, valahogy úgy, ahogy az animgif mutatja. Ha sikerült a manőver, megtámadhattuk egy világtérképen azt a várost, ahonnan a szovjetek éppen kilőtték a rakétájukat. A második pálya egy Zaxxon-szerű lövöldözés volt, aminek a végén ki kellett lőni egy rakétasilót. Ha ezt a silót kilőttünk Minszkben, Leningrádban és Szaratovban is, következett a harmadik, moszkvai játékrész. Itt a Kremlt kellett alapig bontani egy bazookával, miközben a Kreml védőit is ritkítottuk – ha ez is sikerült, jött az utolsó pálya, egy Discs of Tron-klón. Itt a központi reaktort védő robotokat kellett egy mandinerből küldött koronggal elintézni (hogy hősünk miért váltott bazookáról diszkoszra, arról nem szólt a fáma). Az utolsó robotnál beindult egy visszaszámláló – ha ezalatt kinyírtuk a robotot, megmenekültünk, ha nem, akkor mi is felrobbantunk a reaktorral együtt, de legalább Amerikát megmentettük (tehát kétféle befejezése volt a játéknak).

Bár inkább a címe tette híressé a Raid Over Moscow-t, mint újszerű játékmenete, azért tisztességes hasznot hajtott. Portolták Atarira, Amstradra, Spectrumra, Apple II-re és még Enterprise-ra is – 1989-ben majdnem Amigára is (a kép is ebből), de végül ezt az átiratot nem vette olyan komolyan az US Gold, talán azért sem, mert addigra már új szelek fújdogáltak keleten. Összesen pár százezer darabot adtak el belőle, szóval nem volt olyan kivételes siker, mint a Beach Head.

Aki kipróbálná a játékot, itt töltheti le a C64-verziót (emulátorok itt), de aki inkább pc-n játszana vele, megtalálja a remake-jét is a neten, sőt van egy böngészőben játszható Java-verzió is, de ez nekem nem működött rendesen. Mivel jövő héten megint hardveres Heti retro lesz, most arról szavazhattok, hogy két hét múlva milyen játék legyen a rovatban – ezúttal DOS-klasszikusok közül választhattok.

Melyik játékról írjunk két hét múlva?
Darklands
Comanche
Alone in the Dark
Wolfenstein 3D
Star Control II
  
pollcode.com free polls

81 komment

Címkék: retro botrány raid over moscow heti retro jatek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr452349983

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karvaly 2010.10.07. 08:07:03

Egek, egymillió eladott Beach Head.
Remélem, most a Star Control II fog nyerni, megérdemelné.

kistucsok 2010.10.07. 08:33:51

szerintem itt minden játék megérdemelne egy cikket, de hát valahogy priorítani kell

algi 2010.10.07. 08:34:14

Imádtam a Beach Headet. Az nem lesz a retróban?

RaveAir · http://www.magyaritasok.hu 2010.10.07. 08:41:41

Jó volt látni a Beach Head videót! Nagy kedvenc volt a C64-es időkben!

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.10.07. 09:13:06

A Kreml lebontós rész még ma is jó kis flashgame lehetne :)
Amúgy tök röhej, ahogy manapság sírnak a népek, ha egy játékot öt-hat óra alatt végig lehet nyomni. (Mondjuk én is sírok, egy hatvan dolcsis játék tartson már legalább 10+ órát). Ezeket a klasszikus 8-bites cuccokat meg konkrétan tíz perc alatt tolják végig a longplay videókban.

Tájfájter 2010.10.07. 09:15:20

Beach head-et én is kedveltem, aannál csak a Destroyer volt jobb :-)

Karvaly 2010.10.07. 09:16:50

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: Na ja. Azért elsőre messze nem tíz perc.
Elite vagy Pirates longplayt megnéznék tíz percben. :)

bástya · http://magyarcitrom.postr.hu 2010.10.07. 09:17:38

Mennyire boldog voltam, mikor sikerült végigjátszani apukám munkahelyi C128-án. Minden pénteken ott voltam suli után és játszottam. :)

Zozosoft 2010.10.07. 09:23:42

Lehet, hogy nem volt betiltva, de, hogy a Centrum áruházban nem árulták az biztos! A gyári kazettás Enterprise verziót csak pár éve az angol Ebay-ről sikerült beszerezni:
ep128.hu/Album/Ep_Kazetta/Raid.jpg
Pedig elég korán megjelent, ez volt az 29. EP program:
ep.homeserver.hu/Galery/Kazettak/tapes/Raid_Over_Moscow_TAPE.jpg

Az előtte és utána lévőek mind kaphatóak voltak.

Az árlistából is hiányzik...
ep.homeserver.hu/PDF/EP-TVC_katalogus.pdf

Persze másolatban mindenkinek meg volt :-)

RobinGood 2010.10.07. 09:24:16

Ez mekkora játék volt. Kazettáról :-)

Karvaly 2010.10.07. 09:24:25

@Karvaly: az a Beach Head longplay meg nagyon durva, tud célozni, aki felvette. Pár hete próbáltam a Spectrumos verziót flash konverzióban, játszhatatlan volt, a fel-le gombokra esetleges volt, hogy egyet léptet, vagy kettőt-hármat. Enterprise-on jobban ment annó.

Karvaly 2010.10.07. 09:29:18

@Zozosoft: jó kis kortanulmány összehasonlítani az angol és a magyar kazettaborítóját ugyanannak a játéknak :)

Zozosoft 2010.10.07. 09:29:48

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: de az nincs a videóban, hogy előtte hány évet edzett az illető mire eljutott odáig, hogy 10 perc alatt végig tolja :-)

Deneware. 2010.10.07. 09:30:00

Jó kis játék volt az! És lássuk be, volt annak valami diszkrét bája 1984/85-ben hogy a szovjeteket lehetett benne aprítani. Nálunk a cégnél fekete/fehér TV volt, de amikor először dugtuk színesre a c64-et, és ott toltam a Raid-et, bizisten majd lefostam a bokám a gyönyörűségtől...

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.10.07. 09:30:59

@algi: Az az igazság, a BH-ról még kevesebb infót találtam, mint a ROM-ról.

Zozosoft 2010.10.07. 09:37:04

Lazán ide kötődő érdekesség: van Spectrumon egy Nato Assault nevű játék:
www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0003367

Amit később kiadtak Tank Assault néven is, a két verzió szinte bitre egyezik, csak annyi a különbség, hogy az eredetiben a Nato csap össze a Varsó Szerződés erőivel, míg az újra kiadásban már csak szövetséges és ellenséges erők vannak :-)

algi 2010.10.07. 09:40:20

@Stöki: Hát, az kár.

@Karvaly: Már nem emlékszem. Enterprise-on a beépített joy-jal lehetett irányítani?

Amúgy a fenti videóban nem értek valamit. Mi értelme átmenni a szoroson, ha utána ugyanúgy meg kell küzdeni a hajókkal? Nem az volt a lényege, hogy akkor azokat ki lehetett kerülni?

sztrelnyikov 2010.10.07. 09:43:39

Játszottam vele. Ultrafos pocsék játék volt. De az érzés, ami körüllengte, hogy fúú de mi most aztán... Emlékszem egyik nap egyest kaptam oroszból és hazamentem Raid Over Moscowzni és éreztem, hogy én most rohadtul bosszút álltam. :D

Zozosoft 2010.10.07. 09:43:42

@algi: EP-n lehetett bármelyik joy-jal, vagy billentyűről is.

Karvaly 2010.10.07. 09:45:46

@algi: beépített joy-jal mindenképpen, de úgy emlékszem, elfogadta a külsőt is. Jobb is volt, a végére már tönkrement a beépített joy meg a space gomb, ennyit bírt a fólia. (a space-t ki lehetett váltani 3 gomb megnyomásával, úgyhogy a gép azért használható maradt)

A szoroson azért volt jobb átmenni, mert a bombázók egy bizonyos pontszám eléréséig támadtak, szóval ha ment már a szoroson átkelés veszteség nélkül, akkor így több hajód maradt a bombázásra.

Karvaly 2010.10.07. 09:46:25

@Zozosoft: igen, és ez most pont témábavágó :)

glezmen 2010.10.07. 09:53:45

nehezen dontottem el hogy SC2-re vagy Alone-ra szavazzak, mindketto zsenialis jatek volt...

gabest1 2010.10.07. 10:03:36

F7? És csak most szóltok? Sose jutottam ki onnan.

Everyl 2010.10.07. 10:08:22

egy kis lobbi az SC2-ért: akinek be jön a mass effect univerzum, az szavazzon az SC2-re, nincs új a nap alatt :-)

intruderjani 2010.10.07. 10:10:08

Star control II -> hatlamas. Bár mindegyik az a listából... Hmm.

Void Bunkoid 2010.10.07. 10:12:27

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: akkor a tizenpár perces játékokat is tudta értékelni az ember, pláne hogy néha félórát kellett várni, amíg turbóval :P betöltötte kazettáról xD

Öregvas · http://www.sfveteran.hu/ 2010.10.07. 10:13:12

Sógorom mesélte a következő poént:

Debrecenben a reptéren volt katona, még amikor a ruszkik itt voltak. Volt egy C64 a laktanyában, amin a ruszkikkal együtt játszottak. Na, kitaláljátok, hogy milyen játékot?

Hát persze: Raid Over Moscow :-)

midnight coder 2010.10.07. 10:41:30

Gimis KISZ gyűlés után kimondottan jólesett játszani vele... Különösen hogy akkortájt milyen költséges volt akkortájt normális számítógéphez jutni. C64 + floppy kombóról akkortájt nem is álmodhattam, maradt a ZX-Spectrum + 10 éves cuculista kazettás magnó...

efi 2010.10.07. 10:42:44

@algi:
Valami olyasmi volt, hogyha a szorost kihagytad, akkor jóval több repülő jött a következő pályán vagy valami ilyesmi.

TetraB 2010.10.07. 10:54:54

ijjj én is szavaznék az SC2-re és az Alone-ra is :)

látom a Wolf3D sokat kapott, de szvsz túl sokat nem lehet róla írni, persze korszakalkotó volt, de a játékmenetet egy sorban is le lehet írni.

Az SC2, Alone in the Dark azért nagyobb téma...

BBird 2010.10.07. 10:57:06

" A cég nem túl jelentős tényező a játéktörténelemben, de azért csinált emlékezetes programokat (például príma golfszimulátorokat, a Leaderboardot és a Linkset)"

Most aztán már örihari van, büntiből 3óráig fel sem nézek a blogra. :-)

Tex Murphy széria? Egyik kedvenc kalandjáték sorozatom. Idehaza tényleg nem volt nagyon emlékezetes, de külföldön azért jobb hírneve volt. Meg aztán sok-sok "forradalmat" hoztak be. (Sosem felejtem el a pc speakeren szépen szóló beszédhangokra, vagy a floppy korszakában 458db CD-ből álló Under a Killing Moon, amiről amúgy még az 576 is több oldalt írt) Ráadásul az a pletyak terjed, hogy készül az új rész, jó sok év után... :-)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.10.07. 10:58:19

@B-Bird: Ténylegz azokat is ők csinálták. Na, ilyen, ha emlékezetből írok egy cégről és nem nézek utána rendesen.

BBird 2010.10.07. 11:10:23

Nem konkrétan témához kapcsolódik, de apró kíváncsiság (mivel tapasztalatlan buta kölyök vagyok): Pixelhősöket Te, Ti, ismerős írta/írja, ami hamarosan a boltokban? :-)

hunchback 2010.10.07. 11:16:20

Én azt hiszem, hogy nem vadászgépek, hanem az űrsikló valamiféle spéci változata van a programban. Onnan gondolom, hogy egy föld körül keringő bázisról indul.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.10.07. 11:19:06

@B-Bird: Ismerős, Beregi Tamás. Nekünk nincs közünk a könyvhöz.

altero 2010.10.07. 11:22:40

Nekem is megvolt otthon lemezen 86-ban, de férfiasan bevallom, 7 évesen nem tudtam kijönni a hangárból, úgyhogy ez nekem ennyi maradt :) de a kezdőlogó beégett a retinámba :D
beach head viszont nagy kedvenc lett évekig, a BH III is elég jó volt, főleg a késdobálós pálya!

rbatty 2010.10.07. 11:28:25

Beach Head és Zaxxon nagyon jó játékok. A Raid over Moscow-ban nem jutottam sokáig sajnos.

Meg azért voltak igen hosszú játékok is, Pool of Radiance? :)

blacklord 2010.10.07. 11:30:06

Érdekes, amit írsz, nekem is egy nagy kedvencem volt, de játékmenetileg tényleg nem egy nagy was ist das. És a cikk alapján jöttem rá,hogy a Beach Headdel játszottam valamikor... :-)))

saclos (törölt) 2010.10.07. 11:42:51

@Zozosoft: Az eredetiben külön bájos az a tört szárnyú amcsi F4U-szerűség, ami a partraszállást támadja...

www.chiefaircraft.com/rcmsec/Models/PowerAirplanes/Hangar9/H9Corsair.html

blacklord 2010.10.07. 11:43:34

Vow, a Beach Head-nél a tankos részig soha nem jutottam el... Talán mert nem jöttem rá, hogy a szorosan átmenve több hajó marad meg. Nice. Király játék volt ezek szerint, de már nem fogom végigjátszani soha... :-(

rubberbandman 2010.10.07. 11:46:34

könnyen betanulható játék volt, fix pályán mozgott az ellen. művházban toltuk junosztyon. volt külön hangárnyitó ember, ez volt akkoriban a teamplay :)

rubberbandman 2010.10.07. 11:49:04

rövid longplayhez (kb másfél perc) a last v8-et érdemes megnézni. mondjuk ezt csak az első pálya végéig tudtam vinni.
www.youtube.com/watch?v=iBi6lboO8MA

rszarvas · http://rszarvas.blog.hu 2010.10.07. 11:59:51

hja, a régi szép idők... :-)

algi 2010.10.07. 12:22:24

@rubberbandman: Basszus, az egész játék ez a két pálya volt?! Nekem is csak az első sikerült. Amúgy vicces, hogy nem találta meg az útlevágást. Nekem csak úgy sikerült.

bruTe 2010.10.07. 12:26:39

Hajrá Wolf3d, és hajrá dos játékok, azokban már jobban képben vagyok !

Karvaly 2010.10.07. 12:34:06

@hunchback: a kiszállással nem volt gondom (Spectrum verzióban előre kellett dönteni a joyt, ha jól emlékszem), de néha azért elgondolkodtam rajta, hogy egy ilyen batár nagy hangárban miért nem képesek az ajtó felé fordítani a gép orrát... :)

rubberbandman 2010.10.07. 12:35:21

@algi: igen! az útlevágás nekem is megvolt.
a v8-nak olyan gyilkos kontrollja volt, hogy számomra egyszerűen hihetetlen hogy így letolja.

sunázósün 2010.10.07. 12:38:31

Ezek mekkorák voltak...
85 májusában megjött a máriahilferről a C64 és a floppy. Na, azon a nyáron a lakásban, a Munkácsy Colorra fókuszálva telt az egész vakáció.
Utcán akkor jártam, amikor kb. 3 hetente a joystick mindkét fire gombja megadta magát és hiába pillanatragasztóztam kénytelen voltam újat beszerezni horribilis 1200 Ft-os áron.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.10.07. 12:52:52

Ezt nagyon szerettem, de sose sikerült az utolsó helyszínt megcsinálni.

Emlékszem, ezt mindig úgy csináltam, hogy ráraktam egy elemet az F7-re, hogy akkor nyíljon ki, amikor felemelkedek.

lamb79 2010.10.07. 12:58:15

meglepodve olvasom hogy mennyi játékosnak problémája támadt anno a ROM elso pályájával. nem mondon hogy nekem elsore sikerult de kis gyakorlás után már annyira azért nem volt vészes, átlagban talán 1-2 gépet tortem ossze.
azért az a 10 perces végigjátszás elég durva.

sh4d0w 2010.10.07. 13:10:18

BH-t a végén már hajóveszteség nélkül sikerült a partraszállásig vinni. Viszont a ROM-nál egyszer jutottam el a mandineres pályáig, persze, hogy nem sikerült eltalálni a droidot.

váév építők (törölt) 2010.10.07. 13:15:58

nem volt betiltva, de nem is lehett kapni boltban...

Kabarészínész 2010.10.07. 13:16:26

Beach head első osztályú.. állandóan martuk egymást bátyámmal, h ki legyen a hajó kilövős pályán...
Ezek közül a retrók közül nevéz szavazni.... comanche, meg wolf3d, meg alone in the dark együtt túl sok. ez mind külön posztért kiált!

Savior 2010.10.07. 13:23:49

Beach Head nagy istenség... talán az egyik első játék volt, amit végigjátszottam. A 2. rész már nem sikerült olyan jóra, imho. Pl. a "bumerángozzuk egymást az öböl két partjáról" pálya nem hozta annyira a partraszállós hangulatot :)

A Raid Over Moscow-val már csak pár éve találkoztam, és mivel 5 perc -- természetesen -- nem tudtam kijutni a hangárból, inkább feladtam.

Gatts 2010.10.07. 13:27:24

De durva, most jöttem rá, hogy én ezeket végigjátszottam anno :)
Beugrott a Beach Head végéről a felrobbanó bunkerből a fehér zászló lengetése, meg a Raid-ben a robot elleni diszkosz dobálás is :)
Azért Enterprise-on ezek mintha sokkal szebbek lettek volna meg a hangjaik is jobbak voltak :P

Savior 2010.10.07. 13:29:42

@Karvaly: Nem az fog nyerni, mert -- mily meglepő -- pont azokról a játékokról akar mindenki olvasni, amivel annak idején sokat játszott. Mivel az SC II összességében sajnos nem lett olyan sikeres, hát, így jártunk :) Talán majd ha kristály szférák újból harmonikus egységbe állnak. Addig marad az Ultronomicon.

Savior 2010.10.07. 13:35:20

Egyébként nekem elég meglepő, hogy egy ilyen játékból botrány legyen. Hiszen az összes repülő, tank, stb. szimulátorban a szovjeteket kellett írtani. F bármennyi (pl. 15 az pont 1985-ös), Strike Fleet, Steel Thunder, ...

Stratégiai játék is akadt olyan bőven. Hogy a Storm Across Europe-ról ne is szóljak. Ma már azt sem merik megcsinálni, hogy a Call of Dutyban lehessen németekkel IS lenni. Ami szerintem például elég szánalmas.

Karvaly 2010.10.07. 13:42:47

@Savior: nem gond, nem volt olyan sok régi legenda, szerdánként van retró rovat, és előbb-utóbb el fognak fogyni a népszerűbbnek szavazott játékok. Az idő nekünk dolgozik :)

Karvaly 2010.10.07. 13:43:41

@Gatts: van egy olyan érzésem, hogy a C64-es verzió nehezebb volt, mert Enterprise-on én is könnyedén végigvittem (na jó, némi gyakorlás után) mindkettőt.

Zozosoft 2010.10.07. 13:54:22

@Karvaly: C64-en ez az F7 gombnyomás a hangárajtóhoz elégé plusz szívatásnak tűnik.
Épp elég nehéz azt a rohadt gépet az ajtófelé kormányozni, utáltam mindig ezt a hangáros részt.
Utána a repülős lövöldözős meg a Kreml-es rész volt a kedvencem, az utolsót megint nem nagyon szerettem.

rubberbandman 2010.10.07. 13:59:45

most néztem meg a Beach Head-es videót is.
kicsit stersszes a vége ahogy fordul az ágyú a képembe, kölyökkoromban ez valszeg nem izgatott és simán végignyomtam a játékot. talán ezért vannak gyerekkatonák a világon... halgass ördög!

Dr. Fred Edison 2010.10.07. 14:05:54

Úgy látszik az igazi fantikusok tudják mi az igazán jó: SCII, AitD, de a tömeg ízlés mégis diadalmaskodik:Wolf :-) Az SCII-t egyébként ajánlom mindenkinek kipróbálni teljesen beszélős változatban, tök másmilyen mint sima olvasósban. Utóbbinak is megvan a maga hangulata, de a hangok baromra el lettek találva, sokat hozzátesznek a játékhoz.

A RoM-ot, és a Beach Head-et meg jó volt újra látni, főként hogy befejezni egyiket sem sikerült annak idején.:-)

altero 2010.10.07. 14:29:43

Én a Beach Headet be tudtam fejezni, hehe. Igaz, hogy csak a 90-es években, amikor nosztalgiából újra elővettem a porosodó C64-et. (A lemezek mind hibátlanul működtek!)
A Wolf3D lehet, hogy tömegigény, de jelentkezzen, aki nem játszott vele k. sokat! :)

DeMarco 2010.10.07. 14:55:03

Jó volt látni a Beach Head-t újra. Már teljesen eltűnt az emlék, de a kezdőképet látva egyből beugrott a játék és anno teljesen végig is játszottam, nem sajnáltam rá az időt. :) Bár nem 10 perc volt az biztos...

Hogy mennyire beleégett az agyam valamelyik eldugott sarkába azt híven tükrözi, hogy a videót nézve egyből tudtam mi mi után következik, hogyan kell beállítani a lövegeket a távolságokra és honnan jön a következő lövés...

A Raid Over Moscow-ot C64-en nyomtam, az ajtóval nekem is meggyűlt a bajom az elején, de aztán belejöttem. A Bazookás részig eljutottam, de nem rémlik a bumerángos rész, így valószínűleg addig nem. Lenin-szobor sztem nem volt benne, de biztosan nagy élvezettel lőttem volna szét...

jahaha 2010.10.07. 16:25:40

ez volt az elso jatek amit vegigjatszottam.
spectrum+junoszty, no joystick :)
na jo nem az elso, az a tuzolto volt. ( Hapsikam, kamikazenak keszulsz? ) :D

Savior 2010.10.07. 22:09:01

@Dr. Fred Edison: +1

A szinkron zseniális, pedig abszolút "házi", mindennek a fejlesztők vagy ismerőseik adták a hangot :)

Dester 2010.10.08. 09:54:55

Ez a játék nekem kimaradt sajnos, de úgy érzem, ideje kipróbálnom. :)

Szó esett a minijátékokról. A minijátékok királya szerintem a Lazy Jones, bár ahogy nézem a Wikipedián, az 1984-ben jelent meg, tehát egy évvel a Raid Over Moscow után. :)

Ellensúly 2010.10.08. 20:34:40

Azért megkérdezném azokat a baromállat urakat, akik ellenezték a játékot, hogy vajon a "rohanjuk le a náci Németországot" típusú játékok ellen ugyanígy kikeltek?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.10.09. 01:26:20

1985 vagy 86, de inkább 86.
Szovjet Kultúra Háza aulájában volt kitéve egy pár C64, rajtuk futottak játékok, és lehetett játszani.

Igen, ott is ment a R.O.M.

Celtic 2010.10.09. 10:09:38

Koszi a "retro" taget :) Igy sokkal konnyebb keresni.

Beach head nekem is nagy kedvenc volt, parszor vegigjatszottam (csak meg kellett tanulni, mikor merre, sose valtozott az ellenfel mozgasa), de a ROM is. Mekkora elmeny volt eloszor eljutni Moszkvaba :) De olvasva, hoyg a Leaderboard Golf is ennek a csapatnak volt a munkaja, hat szamomra igencsak ott van a top10-ben a C64-jatekok teren...

Jovo heten meg Darklands, egyszer vegigjatszottam meg kinyomtattam (matrixnyomtaton) a 100+ oldalas leirasat :) Abbol derult ki, hogy _van_ tortenete, van benne vezerfonal. (Asszem, Baphomet-hivoket kellett leleplezni)
Hmm, asszem, elo is kaparom, jo szorakozas volt anno, mikor mar rejott az ember.

kicsigee 2010.10.09. 12:34:34

Raid Over Moscow volt talán az egyetlen játék Spectrumra amit sikerült végig játszanom. Hangárajtót joystick le+tűzgombbal lehetett nyitni, ha jól emlékszem.

nevetolexikon · http://nevetolexikon.blog.hu 2010.10.11. 16:08:41

Jó ez a blog, kicsit ismét gyereknek érzi magát az ember. És igenis a hangárból marha nehéz volt kirepülni, valamint a diszkosszal sem volt könnyű eltalálni a robotot vagy mit. Nekem nem sikerült 10 perc alatt végigvinnem, mint a videóban, de azért csak összejött.

Musaic (törölt) · http://www.musaic.hu 2010.10.28. 11:55:24

A diszkosz valószínűleg TRON behatás volt.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2012.07.02. 16:51:43

emlékeim szerint mi a másik joystick használatával nyitottuk ki a hangárt jobbra vagy balra, viszont a diszkes pályán mindig elvéreztem

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2012.07.02. 17:07:13

a beach head-nek nem volt egy második része is?

Celtic 2012.07.04. 19:47:50

@pingwin: De, volt. Viszont (sztem) sokkal nehezebb volt. Igaz, ott mindket oldallal lehetett az ember.

Kit Fisto 2021.12.30. 21:49:36

Ezzel sosem játszottam, fogalmam sem volt, milyen jó! Nagyon komoly a grafika, és a 3D szimuláció a különböző magasságokkal. Nem játszottam a Beach Headdel sem. Ezt látva, mindenképpen pótolni akarom. Persze nem volt Amga verzió, és nekem Amga hosszabb ideig volt, mint C64. A fennmaradt grafikát nézve nagy kár, az is kiváló lehetett volna.
hol.abime.net/5879
hol.abime.net/5878
süti beállítások módosítása