A Montreal International Games Summit nevű konferencián hangzott el a minap egy érdekes előadás, amiben az Electronic Entertainment Design and Research nevű cég (kutatóintézet?) munkatársai adták elő az elméletüket arról, hogy mitől adnak el sokat egy játékból.
A teória és a magyarázat egyszerű: a reklám miatt. Még azt is meghatározták, hogy a reklám éppen háromszor annyit nyom a latba az eladott példányszámnál, mint a magazinok tesztjeinek végkicsengése és értékelései. Az, hogy ezt így ki lehet számolni, hogy pont háromszor, nekem mondjuk ad egy kis brittudósok-mellékízt a dolognak, főleg hogy elég fura példákat hoznak, mint például Bioshock vs. Dead Space, ahol előbbi reklámozására 5,5 millió, utóbbiéra meg 2 millió dodót költöttek Amerikában, és ebből fakadóan a Bioshockból kétszer annyit adtak el. A jóég tudja, hogy a csodaképletbe mit számoltak bele, mondjuk az benne van-e valahogy, hogy a Dead Space tényleg jó kis játék, de a Bioshock azért csak jobb egy klasszissal, és sokkal súlyosabb előzetes hype volt körülötte (E3 legjobb játékai díjak, stb.). Meg ugye több mint egy év küölönbséggel jelent meg a kettő, az egyik nyár végén, a másik októberben, az évvégi szezonra, más-más konkurencia állt velük szemben, és a felvevőpiac is milliókkal nagyobb volt a később megjelent Dead Space számára (mert ugye addigra megvettek még egy csomó PS3/Xbox360-at a népek).
Szóval ez így nekem kicsit sántít, de nézzük tovább. Az EEDR szerint gyakorlatilag mindenről a reklám, annak hiánya, vagy annak elcseszett mivolta tehet, például a PS3 bevezetése nem azért volt olyan nyögvenyelős, mert drága volt, kevés játék volt rá, és azok se voltak túl jók, hanem mert egyszerűen rossz volt a bevezető marketingje. A pár hónappal ezelőtti PS3-feltámadás sem az árcsökkenés miatt van, hanem mert a mostani reklámkampány meg jó.
Bár erős túlzásnak tűnik a dolog, maga a felvetés iránya szerintem jó. A tesztek értékelései senkit nem érdekelnek, és semmit nem befolyásolnak, a nagy trükk az én sejtésem szerint is a marketing - de nem a megjelenés környéki offenzíva tévében, szuperbanneren meg óriásplakáton, hanem az előtte hónapok, akár évek alatt felépített hype. A Game Informer címlap, az előzetes videók (Találós kérdés: hány egymillió feletti nézőszámú előzetese van a Modern Warfare 2-nek a Youtube-on? Kattint, meglepődik. Igen: tizenhat különféle videó.). A fansite-ok, az E3-ok, a lassan csöpögtetett infók, amik miatt lehet újra meg újra foglalkozni a játékkal. Amikor megjelenik, 80-90%-ban már elrendeltetett egy játék sorsa és eladott példányszáma.
De persze az is lehet hogy hülyeségeket beszélek. Szerintetek?
Utolsó kommentek