HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Marketing > teszteredmények

2009.11.19. 08:28 hancu

A Montreal International Games Summit nevű konferencián hangzott el a minap egy érdekes előadás, amiben az Electronic Entertainment Design and Research nevű cég (kutatóintézet?) munkatársai adták elő az elméletüket arról, hogy mitől adnak el sokat egy játékból.

A teória és a magyarázat egyszerű: a reklám miatt. Még azt is meghatározták, hogy a reklám éppen háromszor annyit nyom a latba az eladott példányszámnál, mint a magazinok tesztjeinek végkicsengése és értékelései. Az, hogy ezt így ki lehet számolni, hogy pont háromszor, nekem mondjuk ad egy kis brittudósok-mellékízt a dolognak, főleg hogy elég fura példákat hoznak, mint például Bioshock vs. Dead Space, ahol előbbi reklámozására 5,5 millió, utóbbiéra meg 2 millió dodót költöttek Amerikában, és ebből fakadóan a Bioshockból kétszer annyit adtak el. A jóég tudja, hogy a csodaképletbe mit számoltak bele, mondjuk az benne van-e valahogy, hogy a Dead Space tényleg jó kis játék, de a Bioshock azért csak jobb egy klasszissal, és sokkal súlyosabb előzetes hype volt körülötte (E3 legjobb játékai díjak, stb.). Meg ugye több mint egy év küölönbséggel jelent meg a kettő, az egyik nyár végén, a másik októberben, az évvégi szezonra, más-más konkurencia állt velük szemben, és a felvevőpiac is milliókkal nagyobb volt a később megjelent Dead Space számára (mert ugye addigra megvettek még egy csomó PS3/Xbox360-at a népek).

Szóval ez így nekem kicsit sántít, de nézzük tovább. Az EEDR szerint gyakorlatilag mindenről a reklám, annak hiánya, vagy annak elcseszett mivolta tehet, például a PS3 bevezetése nem azért volt olyan nyögvenyelős, mert drága volt, kevés játék volt rá, és azok se voltak túl jók, hanem mert egyszerűen rossz volt a bevezető marketingje. A pár hónappal ezelőtti PS3-feltámadás sem az árcsökkenés miatt van, hanem mert a mostani reklámkampány meg jó.

Bár erős túlzásnak tűnik a dolog, maga a felvetés iránya szerintem jó. A tesztek értékelései senkit nem érdekelnek, és semmit nem befolyásolnak, a nagy trükk az én sejtésem szerint is a marketing - de nem a megjelenés környéki offenzíva tévében, szuperbanneren meg óriásplakáton, hanem az előtte hónapok, akár évek alatt felépített hype. A Game Informer címlap, az előzetes videók (Találós kérdés: hány egymillió feletti nézőszámú előzetese van a Modern Warfare 2-nek a Youtube-on? Kattint, meglepődik. Igen: tizenhat különféle videó.). A fansite-ok, az E3-ok, a lassan csöpögtetett infók, amik miatt lehet újra meg újra foglalkozni a játékkal. Amikor megjelenik, 80-90%-ban már elrendeltetett egy játék sorsa és eladott példányszáma.

De persze az is lehet hogy hülyeségeket beszélek. Szerintetek?

18 komment

Címkék: reklám theorycraft eladások

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr621535473

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jormund 2009.11.19. 09:39:12

Az alapállítás tényleg igaznak tűnik, de maga a tanulmány leginkább a "húzzunk elő adatokat a seggünkből"-elvet követi.

Az előzetes hype-pal kapcsolatos dolgokkal én is egyetértek, viszont a szaksajtó értékeléseit sem szabad lebecsülni: ha elég befolyásos az adott médium, sokat tud változtatni az eladásokon. Jó példa erre a Zero Punctuation Painkiller értékelése, ami évekkel a megjelenése után jött ki mégis meg tudta sokszorozni a játék eladásait a Steam-en. De igazad van, igazán durva számokat a csak a hype tud elérni.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2009.11.19. 09:48:09

Egyetértek. Mármint a lassú hype-pal.
A játékok esetében (amiknek akár 4-5 év is lehet a fejlesztési idejük - helló Blizzard) folyamatosan fenn kell tartani az érdeklődést, nem elég a megjelenés előtt egy hónappal telefosni minden médiát a reklámmal.
A brittudósoknak abban igazuk van, hogy brutálisan sokat számít a marketing, (hol nem?) de úgy tűnik, ennél a terméktípusnál inkább az olcsóbb hype működik, mint a gőzhengeres médialetámadás.

Egy ezerforintos mozijegyet megkockáztatok egy kétperces előzetest látva, de egy 15 ropis játéknál már meggondolom a vásárlást.

Bajnok · http://bajnok.blog.hu 2009.11.19. 09:50:19

Lehet valami a reklám és az eladott mennyiség között. Viszont lépjünk egyet vissza.

Mi alapján döntik el, hogy mennyit költenek reklámra? Már látják a játékot (alfa/béta) és látják, hogy mennyire jó játék lesz. Sz*ra nem költenek sokat, esetleg még le is lövik. Tehát ezt a változót is bele kellene venni a képletbe.

És még egyszer: reklám nem egyenlő marketing. (mint ahogy bogár sem egyenlő rovar)

quality control (törölt) 2009.11.19. 10:23:49

nyilván fontos a reklám, de ez a tanulmány kicsit úgy hangzik, mintha a játékgyártók marketing-tanácsadói a saját nélkülözhetetlenségüket bizonygatnák a megbízók felé.

egy PS3-nál, ahol nem tudod letorrentezni a játékot, hanem megveszed, nagyon is számítanak a szakmai értékelések. mielőtt tizen-x ezer Ft-ot kiadsz egy játékra, előtte nagyon is elolvasod a review-kat a gamespot-on, megnézed a videókat, fórumokat.

a hype, az tényleg fontos, a várakozások táplálása, amíg készül a játék. de ha utána egyöntetűen lehúzzák a kritikusok, meg a vásárlók, tőlem akárhogyan reklámozhatják, akkor bármekkora kampány ellenére sem veszem meg.

ha 50%-50%-ban lehúzzák, illetve istenítik, azok érdekesek szoktak lenni, akkor a videók és leírások alapján eldöntöm, hogy érdekel-e engem.

a PC-seket annyira biztos nem érdeklik a review-k, mert ingyen kipróbálhatják a játékokat, aztán, amiről úgy gondolják, hogy megérdemli, azt meg is veszik.

makkandis 2009.11.19. 10:50:58

Én még soha nem vettem játékot reklám miatt, persze lehet hogy csak én vagyok ilyen, de soha nem adnék ki úgy pénzt, hogy előtte nem olvasok róla pár véleményt, max egy bioware game-nél mert nálam ott a név garancia.

halaszlo 2009.11.19. 11:02:57

De hát ugyanez van a filmekkel is. Ott is beetetnek a trailerrel. Bár az a meglátás igaz, hogy sz@r filmet-játékot hiába trailereznek agyon, amikor végleg kijön, úgyis lenyomják a kritikák. Én pl. mindig elolvasom róla a szaksajtót, mielőtt letöltöm. (Akarom mondani megveszem... :)

El Argentino 2009.11.19. 11:15:12

A Blizzardnál a csöpögtetés csak a kedélyek lecsillapítására szolgál kb. (Starcraft II. Diablo 3nál az előző részek már megcsinálták a tökéletes reklámot). Míg a horribilis fejlesztési idő eleve felcsigázza a játékosokat.
Tény számít a marketing, de egy bukó széria (NFS) esetén nehéz már marketinggel rásózni a szemetet a vásárlókra (legalábbis így kéne lennie, de hazánkban vezette 1 darabig az eladási listát)

S.S.S. 2009.11.19. 11:28:04

Meg azert en felhoznam peldanak a Dragon Age c. jatekot. Meg volt a nagy reklam, egy darabig a csapbol is az csopogott, csomo preview a gamespoton, eredmeny: kijott a jatek, teszteltek (gamespot), majd kapott egy 9.5- os (9.-0?) ertekelest. Egy nappal kesobb megneztem es mar csak 8.5(8.0?) volt :) Ennyit szamit a reklam.

Nusy73 · http://egyszeregy.blog.hu 2009.11.19. 11:29:38

Ez szerintem úgy ahogy van, baromság.
A marketing az más tészta, de ott sem gondolom, hogy csupán a ráfordított összegtõl függene a sikeresség.

Van demo, trial, gameplay video, miazmás, ami alapján az adott arc eldönti, hogy megveszi-e. Ezek pedig nem kerülnek sokba.

A játékosok azt veszik, amirõl TUDJÁK, hogy jó. Nem azt amirõl azt mondják nekik.

Szerintem.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2009.11.19. 12:21:00

imho az elso eladasokat generalja csak a marketing es a hype.

a tobbit a warez..;-)

az emberek tobbsege ugy vesz jatekot, hogy letolti valahonnan, jatszik vele, kiprobalja, majd ha
- tenyleg jo
- az online szolgaltatasok, dlc-k kelloen nyalcsorgatoak

akkor megveszi az eredetit.

nem veletlen, hogy a film es zeneipar hisztizik a warez ellen, amig a jatekipar - ami nagyobb bevtelet hoz, mint az elozo ketto - csak csendben rohog a markaba, mert milliardokat sporol meg nekik a warez.

lagopus 2009.11.19. 12:27:40

Tyű ez a PS3-as kijelentésük nekem sántít, de ki tudja.. mindenesetre országonként és korosztályonként is nagyon eltérő lehet a vásárlási szokás. Nekem hiába nyomatja az EA games a reklámait, hiába hallom mindenhol azt, hogy Shift, mert kipróbáltam, és nekem nem kell. (Grid viszont annál inkább) Ha meg egy apuka bevásárol a gyerkőcnek a kedvenc konzolára/PC-jére, akkor a leginkább hype-olt cuccot fogja nagyobb eséllyel beledobni a kosárba (nem biztos, hogy előtte letölti a demót, és teszteli...). Hype köll, meg ugye, hogy a Médiamákban ott figyeljen legalább egy polc a top 10-es listával, szerintem az megnyomja az eladást (persze az amúgy is sikeres játékok fogynak még jobban)

lagopus 2009.11.19. 12:32:29

Végül is a "sikertorrentek" is mutatnak valamit (:

Tájfájter 2009.11.19. 13:35:28

Én azért kiváncsi volnék pár bontásra, felmérésre a statisztikákkal kapcsolatban, hogy a marketing milyen célcsoportokat célzott meg és ért el, illetve melyik országban milyen erős volt a marketing.

Már elhangzott a comment-ek között, hogy egy apuka nem biztos, hogy utánaolvas(kipróbál) egy játéknak, hanem tényleg megveszi a gyereknek a top 10-ben szereplő autós, katonás, szuperhősös játékot.

Illetve inkább kelet európai szokás, hogy emberek warezolnak, nyugaton könnyebben belefér a gyerekek-emberek büdzséjébe több játék is, nem kell nagyon szelektálnia, illetve a szelektálást a marketing elvégzi helyette.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2009.11.19. 13:48:16

@Tájfájter: "Illetve inkább kelet európai szokás, hogy emberek warezolnak"

nem igazan..
lasd pirate bay, vagy a sved es nemet kalozpartok.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2009.11.19. 14:42:29

@az igazi Sipi: Ez a lewarezolom, aztán megveszem totál hülyeség, ilyen nincs.
Warezol, aztán ha nagyon jó, fél év múlva megveszi az olcsó kiadást. Maximum.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2009.11.19. 15:50:08

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: pontositsunk..
TE nem igy csinalod.

de pl gta4 eseteben en eloszor lewarezoltam, toltam par orat es utana vettem meg 12 v 14 ruppoert..;-)

Magon_ 2009.11.20. 14:40:22

@S.S.S.: Na, nézd meg mégegyszer, 9.2 most a gamerankings-on. Volt egy 8-as még az elején, amikor 3 db review-ból átlagoltak, akkor az lehúzta egy kicsit.
süti beállítások módosítása