HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Now 2023/03 - AI a játékfejlesztésben és más márciusi hírek

2023.04.07. 22:50 Stöki

Ha jól látom, sikerült megdöntenünk a rekordunkat, mindennel együtt kettő és háromnegyed óra, ilyen hosszú adásunk még nem volt eddig. De hát sok érdekes hír volt márciusban, például olyanok, amik a mesterséges intelligencia (illetve a mostanában annak nevezett extrapoláló algoritmusok) használatáról szóltak a játékfejlesztésben. Ez lett a hónap fő témája, mert bár egyáltalán nem értünk az AI-hoz, véleményünk van róla természetesen. De azért másról is esett szó. (Aki nem tudná még: a Now az a podcast-spinoffunk, amiben mindig összefoglaljuk az előző hónap híreit.)

cpnow2303.png

Például megint voltak fejlemények a Microsoft-Activision üzletben, meg pár korábbi per is új szakaszba ért, nem is beszélve a szokásos retrós és filmes hírekről és a számunkra kedves minirovatainkról. Bővebben lásd a shownotest, de még inkább hallgasd a Checkpoint Nowt. Embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt, >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, hosszabb cikkekért pedig irány a Retro.Land felé.

Shownotes, vagyis az adásban hivatkozott mindenféle:

Legközelebb a jövő héten jövünk toplistás Checkpoint Minivel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint Now adások a kilencedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20230319.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, zsovez, Dreska Szilárd, Csicó, Tzupi, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

19 komment

Címkék: retro podcast checkpoint now

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr8118097420

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szekrényszagú néni 2023.04.08. 12:08:49

Annyi kiderült, hogy szerepjátékos mesélőnek a ChatGPT még nagyon nem alkalmas:

monstersandmanuals.blogspot.com/2023/03/satan-dmed-my-yoon-suin-adventure.html

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.04.08. 16:07:06

Egy teljesen OFF kérdésem van. Lesz valaha Arcadia még? Vagy van helyette utód rendezvény?

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2023.04.08. 23:14:59

eddig két linkben találtam ű-t az url végén. nem kellene lecserélni azt a fránya billentyűzetet egy nagy enteres ansi-ra?

Lóval ne 2023.04.09. 00:17:19

A Detektív Pikachu teljesen rendben volt - mármint a testcserés tinédzserfilmek idétlen kategóriáján belül. Szóval elég popcorn, de nem a nagyon rossz videojáték mozikhoz tartozik, hanem inkább a középmezőny, mint a Warcraft vagy Tomb Raider. A rajongók láthattak sok igényes CGI Pokémont ahogy a képességeiket használják és Ken Watanabe meg Ryan Reynolds körül ugrálnak, kb. ez a játékidő lényege amit erőltetett poénokkal igyekeznek kicsit kitolni.

coeris 2023.04.10. 00:11:51

Csak hogy meglegyen a kötelező okoskodás az oltás-, kripto-, meg nemtudommiszakértelem oltárán...

AI témához csak kibic vagyok, de mondjuk az átlagnál közelebb a tűzhöz a munkám révén. Szóval gépi tanuláson alapuló modelleket már évek óta használnak gyakorlatilag mindenütt a postáktól (pl kézzel írt levél címzés automatikus olvasása), bankokon át (pl csalások, gyanús tranzakciók automatikus szűrése), szerencsejáték cégek (függők megkeresése és targetálása speckó ajánlatokkal, pénzmosásgyanús tranzakciók flagelése), rendfenntartás/bűnüldözés (körözött emberek arckép alapján való keresése csillió órányi cctv videón), gyógyászatig (képalkotásból diagnosztika, pl daganatok detektálása) felsorolhatatlanul sok helyen és módon. Az összes "okosotthonos" cucc az erre próbál rámozdulni, az önvezető akármik, a telefonokkal készült fotók utólagos javítása (natívan tudja egy rakás újabb mobiltelefon kamera appja), tényleg szinte ma már nincs olyan tech-hez is kicsit közel álló cég, aminek nincsenek belsős vagy külsőstől licenszelt AI modelljei valamilyen célra. Az nvidia pár hete jelentette be, hogy felhőben hostolt AI architektúrát tesznek elérhetővé dedikált hardver parkkal (a videókártyák különösen hatékonyak olyan számításokra, amik egy csomó AI modellhez szükségesek, innen a kapcsolat). Ruha üzletláncoktól a logisztikáig semmi nem maradt érintetlenül.

Szerintem kicsit túl van misztifikálva a dolog, ez még nem "intelligens" AI, bár talán arrafelé egy nagy lépés (erről nagy vita van a hozzáértők között, de én nem ide tartozom). Ugyan a legtöbb felhasználása ma még elég fapados, de az biztos, hogy a következő évtizedek egyik legmeghatározóbb technológiája, ami többek közt egy baromi jó kiegészítő tool lesz szinte minden irodai munkához, illetve nagyon nagy mennyiségű adat feldolgozásához és elemzéséhez. Irodai vonalon maradva tök jó kód írást segítő AI-k vannak pl., amikkel egy munkaóra valószínűleg több outputot fog eredményezni akár videójátékos cégnél dolgozó fejlesztők esetnén is (bár ez a megfogalmazás kicsit disztópikus nekem - facsarjunk ki minél több sornyi kódot egységnyi idő alatt). Az tényleg egy jogos aggodalom, hogy a junior munkák egy részét kiválthatja, és ilyenformán megzavarja az utánpótlásképzést, nem tudom erre mi lesz a megoldás. A junior szint feljebb emelkedik tudásban? Lövésem sincs. De az tény, hogy már most, egyelőre nem annyira látható módon, de rajta hagyta a kézjegyét szinte minden digitális adatot gyűjtő iparágon (a 21. században ez gyakorlatilag minden), csak egy újabb ugrásszerű fejlődés meg szélesebb tömegeknek befogadható manifesztáció (ahogy Grath mondta antropomorfizált alkalmazás) kellett a média hírverést kapjon a chatgpt meg a rajzoló AI-k révén. Kíváncsi vagyok mit fognak az okosok kihozni belőle.

coeris 2023.04.10. 00:39:42

Csak hogy érdemben hozzászóljak az adásban felvetett dolgokhoz: szerintem nem lesznek az AI-generált procedurális világok egyformák játékok között, vagy nem jobban, mint amennyire most hasonlítanak egyes játékok egymásra.

Az, hogy ugyanaz a fordító program egymástól függetlenül kétszer megkapta ugyanazt az input szöveget, és azonos paraméterek (mittudomén, "oroszról magyarra fordíts") mellett mindkétszer ugyanazt az outputot adta ki, az teljesen normális ügymenet. Játékok esetében én azt gondolnám, hogy stúdión belül akár játékonként is valamennyire különböző modellek dolgoznak, de ha nem, akkor legalább nagyon más bemenetekkel, más stílusú, kinézetű outputokat adva szöveg meg grafikai assetek esetén is, amiből következik a változatosság, ha jól használják. 100 %-ban emberek által, manuálisan előállított játékok is tudnak nagyon egy kaptafára kinézni. Az AI generálás is csak egy eszköz - ha kreatívan meg jól használják, akkor nagyobb volumenben, hatékonyabban lehet velük egyedi, jó helyszíneket, grafikákat, szinkronhangokat, szövegeket, akármit gyártani. Egyfajta kuráció szerintem jódarabig kell majd, és itt továbbra is megjelenik az emberi kreativitás - hogyan generáltatod le a dolgokat, és utána azokból mit és milyen kombinációban használsz, és hol teszel be teljesen manuálisan gyártott egyéb elemeket.

Egy másik felhasználás, ami szinte biztos, hogy létezik, az meg az, hogy a játékfejlesztők gyűjtenek infókat a játékosokról, pl ahogy játszanak, hol akadnak el, milyen képességek OP-k, mik azok a classok, amiket ritkán játszanak X pályán, akármi, és ezt a rohadt nagy adat volument elemzik, és ez által csiszolják, patchelik a játékot. Pl kompetitív multiplayer jatékoknál a karakterek/frakciók közti balansz monitorozása, vagy singleplayer játékokban mi tetszik a legjobban vagy legkevésbé, és milyen típusú játékosoknak, ilyesmi. Sokszor ezek analizálása is gépi tanulós modellekkel történik - mondjuk egy blizzard vagy ubisoft méretű fejlesztőstudiónál vagy nagy mobiljátékok esetén (a pár adással ezelőtti vendégetek említette is, hogy régóta alkalmaznak data scientisteket, akik ilyen témákkal foglalkoznak). És persze ezt is lehet full lelketlenül csinálni (pl megtanítani a modellnek, hogy a legtöbbet költő játékosoknak milyen paraméterei vannak, és az újonnan regisztrálók közt megjósolni, hogy kik azok, akik valszeg sokat fognak költeni, és utánuk menni, hogy minél többet ott is hagyjanak a kasszánál), meg úgy is, hogy a játék maga legyen jobb tőle.

Szekrényszagú néni 2023.04.10. 14:27:03

Csöpög minden sorból a lenézés. :D Talán már feltűnt, de nálam ez a default, amúgy nincs olyan, hogy ezredrangú kérdés, Eric Draven óta tudjuk, hogy semmi sem triviális.

kemi242 2023.04.11. 14:54:19

www.reddit.com/r/hungary/comments/12hicnf/elment_cs%C3%A0sz%C3%A0r_andr%C3%A0s_is/
Pár napja elhunyt Császár András. A Novotrade-es adásokban párszor felmerült a neve. RIP

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.04.12. 18:42:27

Nekem az eddigi tapasztalom a AI képgenerálással tavaly nov. táján az volt, hogy segghülye és érdekes játékszer, de jelen formában semmi sem jó.

Ha csak látsz egy képet, anélkül, hogy tudnád mit kérne, akkor ámulsz. Amikor meg mutatod, hogy mit kértél és mit adott, akkor kb. röhögsz. Vagy még azt sem.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.04.12. 18:44:55

Az E3 kimúlása. Őszintén szólva, kinek hiányzik? Az gamerek töredéke volt valaha a helyszínen, 10+ éve kb. mindent YT-n promóznak.

Az ECTS mióta halott? Ki emlékszik arra egyáltalán?

joeperry · http://joeperry.blog.hu/ 2023.04.13. 06:35:31

Nem hinném, hogy az a 600 millió letöltés egyenlő lenne ugyanennyi játékossal, hanem ennyi letöltést regisztráltak az összes platformra együttvéve. Biztos sokan vannak, akik megjelenés óta már többször, több platformra is (újra) leszedték, ezeket összeadva simán kijöhet ennyi.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.04.13. 19:40:03

A végén levő sztorihoz.
És videóhoz rajzolok PS7.0 CE-vel.... :)
Úgy kb. 20 éves cucc...

Peregrynn 2023.04.25. 20:20:52

OFF: Stöki, több lemezkritikát kellene írnod, az a Metallica cikk nagyon jó lett. (Pedig erős a mezőny, arról a lemezről lassan még a női magazinok gasztrorovataiban is írnak...) Ride The Lightning-gal belépő ősrajongóként is teljesen egyetértek a véleményeddel. Jöhet még ilyen :)

Szekrényszagú néni 2023.04.25. 22:19:30

Metalicskát a prolik hallgatnak, aki ad magára, az kizárólag Ramonest és Karlheinz Stockhausent. Ez igazán közimsert.

Szekrényszagú néni 2023.04.25. 22:20:14

Piccsába, hát nem elírtam, azért remélem a lényeg átment.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2023.04.26. 16:11:46

@Szekrényszagú néni: Át, és egyre erősebb a gyanúm, hogy te tényleg egy szerkrényszagú néni vagy :)

@Peregrynn: Köszi, nemigen lesz több ilyen, rettenetesen szenvedtem a cikk írása közben, és anyáztam a szerkesztőnek, hogy ki találta ki ezt a baromságot, hogy zenéről írni. :) Mondjuk mások meg videójátékról podcastelnek, az is igaz.
süti beállítások módosítása