Éppen ma 20 éve rúgta be az ajtót 3D-ben minden idők legmacsóbb játékhőse, Duke Nukem. A játékról és annak fejlesztéséről írtunk már hosszú cikket, azt most nem ismételnénk meg (itt elolvashatjátok), inkább csak amolyan buzzfeedesen összeszedjük, mi mindenért lehetett rajongani ebben az fps-alapvetésben.
1. A beszólások
A Duke Nukem 3D lelke a főhős volt, a világ legtökösebb alientizedelője és csajmágnese, Duke. És főként azáltal tudott ikonná válni, hogy folyamatosan kommentálta a játékban történteket, általában alázó egysorosokkal. Your face, your ass - what's the difference?
2. Az interaktív pályaelemek
A játék pályái változatosak és szórakoztatóak, és ebben nagy szerepe van annak, hogy a fejlesztők teleszórták a játéktért olyan tárgyakkal, amikkel lehet valamit kezdeni. És itt nemcsak a szétlőhető tereptárgyakra gondolok, hanem például az egyik első pályán lerobbantható házra, a karaokebár mikrofonjára (amibe Duke beleénekelhet) vagy a biliárdasztalra, amin lehet golyókat lökdösni.
3. A szörnyek
A nagyfogú óriásmedúzák, a plafonon is közlekedő zöld trutymók, a rendőrruhás vaddisznólények, a lebegőkorongos dagi és persze a főgenyák - a Duke Nukem 3D minden ellenfele emlékezetes volt.
4. A shrinker
Duke fegyverarzenálja is szép emlékeket ébreszt, de az összes csúzli közül a zsugorítófegyver volt a legjobb. Egy jól irányzott lövés, aztán már csak el kell taposni az összetöpörödő ellent. Multiplayerben is nagyon vicces pillanatokat hozott.
5. A zene
Lee Jackson műve történetesen a legdögösebb főcímzene, ami játékhoz készült a világtörténelemben, és hogy ezt komolyan gondolom, jól mutatja, hogy ez a mindenkori csengőhangom. Az eredeti MIDI-verziója itt hallható, de amúgy a Megadeth is feldolgozta.
6. Jetpack
Duke kapott a fegyvereken kívül egyéb játékszereket is, a leghaszontalanabb talán a holoduke volt (az AI nem kezelte rendesen, igazából csak multiban jött jól), a leghasznosabb pedig a hátirakéta. Ez olyan élményt adott, amilyet korábban nem nagyon lehetett fps-ben látni (legalábbis ilyen jól beépülve a játékmenetbe biztos nem).
7. Csajok
Igen, ez egy rohadtul hímsoviniszta játék. De ez is hozzájárult a Duke Nukem 3D halhatatlanságához. Deal with it.
8. Az easter eggek
Összeszámolni is nehéz, hány filmre, játékra és egyébre van popkulturális utalás a játékban. Csak elég figyelmesnek kell lenni, és Duke hol a Doomnak szól be, hogy Indiana Jonest alázza, hol pedig a 2001: Űrodüsszeia fekete monolitjába botlik bele. Nem lehet tudni, melyik sarkon botlunk bele valamilyen poénos kikacsintásba, és ez nagyon jó.
9. A kivégzések
Ugyebár minden epizódvégi főellenfél elég csúnya halált hal, és ezt egy-egy külön videó meg is mutatja. Amikor először láttam a másodikat, nem hittem el, hogy ilyen meredek poént videojátékban meg lehet játszani. Ma már el sem tudom képzelni nélküle a Duke Nukem 3D-t.
10. A kiegészítők
Mert az alapjáték mellett volt egy csomó hivatalos és félhivatalos pályacsomag, némelyik nagyon elborult. A Duke Caribbean: Life's a Beach például nyaralni vitte Duke-ot (ami azt jelentette, hogy hősünk vízipisztollyal és kókuszdióvetővel irtotta a napszemüveges, hawaii inges szörnyeket), a Nuclear Winterben pedig a Mikulást és segítőit kellett móresre tanítani (már amennyiben a móresre tanítás darabokra robbantást jelent).
+1 A magyar szinkron
Mert ilyen is volt, magyar feliratokkal és kellően surmó szinkronhanggal. (Sajnos semmit nem tudok arról, kik késztítették és mikor, de ha valakinek van erről infója, jelentkezzen, nagyon érdekelne.)
Utolsó kommentek