A tegnapi nap bombahíre, hogy az Activision-Blizzard 5,9 milliárd dollárért megvette a Kinget, a Candy Crush Saga fejlesztőjét. Őrületes pénz ez, valószínűleg rekord a videojáték-történelemben, bár kétséges, hogy megérte-e ennyi pénzt adni egy olyan cégért, amit az elmúlt egy-két évben sokszor hasonlítottak az egyslágeres Rovióhoz. Az mindenesetre biztos, hogy az Activision-Blizzard a lépéssel nemcsak megvetette a lábát a mobiljátékpiacon, de rögtön az élmezőnybe is került.
Ennek kapcsán nagy vehemenciával nekiestem, hogy összeszedem a többi nagy videojátékos akvizíciót is, de kicsit lepattantam a témáról, mert nagyon sok ilyen üzletről nincsenek publikus adatok. Így a lenti lista kicsit komolytalan lett volna Indexere, de ide érdekességként bőven elfér. Szóval jöjjön a tizenegy legnagyobb videojátékos felvásárlás, ahol tudjuk a vételárat. A 2014 előtti vételeknél zárójelben odaírtam, hogy az összeg mennyi dollár lenne mai értéken. (Csak full akvizíciókat vettem figyelembe, részvényvásárlást nem. És azt sem, amikor 2008-ban a Vivendi Games összeolvadt az Activisionnel, mert az nem volt tiszta felvásárlás – igaz, hogy a létrejövő Activision-Blizzard tulajdonosa az Activision lett, de a részvények 52 százaléka a Vivendi Games anyacégénél, a Vivendinél maradt. Amúgy ez egy 18,9 milliárd dolláros biznisz volt.)
MOJANG
Vevő: Microsoft
Év: 2014
Érték: 2,5 milliárd dollár
A legutóbbi nagy bevásárlás: a Microsoft bekapja az utóbbi évek legnagyobb indie sikerét, a Minecraftet fejlesztő céget, fizet egy rakás pénzt Markus „Notch” Perssonnak, Notch meg vesz egy méregdrága hollywoodi villát, aztán magányosnak és elszigeteltnek érzi magát a napfényes Kaliforniában.
OCULUS
Vevő: Facebook
Év: 2014
Érték: 2 milliárd dollár
Zuckerberg híres arról, hogy hajlandó impulzusdöntéseket hozni. Nem tudni, hogy az Oculus akvizíciója is hirtelen jött ötlet volt-e, mindenesetre brutális összeget adott a virtuális valóságot fejlesztő cégért. Oké, a VR nemcsak játékra jó, de nyilván az lesz az egyik fő felhasználása (és ugye John Carmack is ott nyomul most). Jövőre jön a Rift sisak és a Touch kontroller kereskedelmi verziója, akkor derül ki igazán, hogy jó vétel volt-e.
TWITCH
Vevő: Amazon
Év: 2014
Érték: 970 millió dollár
Hónapokig ment a pletyka, hogy a Google megvenné a népszerű videojáték-streamelő szolgáltatást, aztán egy másik techóriás elhappolta előle. Azóta a Google persze igyekszik a YouTube-on jobban a gémerekhez törleszkedni (elindult ugye a YouTube Gaming szolgáltatás), de azt a havi 100 millió Twitch-nézőt nehéz lesz elhódítani.
VG HOLDING CORP.
Vevő: EA
Év: 2007
Érték: 775 millió dollár (885 millió)
A VG Holding Corp. neve nem feltétlenül ismerős a játékosoknak, de ha azt mondjuk, hogy ez a cég tömörítette a Pandemic és Bioware stúdiókat, már bizonyára tisztul a kép. A Bioware ugyebár ma az EA egyik legkövérebb fejőstehene Dragon Age-estül, Mass Effect-estül, a Pandemic viszont sajnos 2009-ben a gazdasági válság vezéráldozata lett.
POPCAP GAMES
Vevő: EA
Év: 2011
Érték: 750 millió dollár (789 millió)
Az egyik legnagyobb játékcég-felvásárló az Electronic Arts, több piacon is terjeszkednek. Négy éve például a közösségimédia-, illetve a mobiljátékpiacból hasítottak ki nagyobb szeletet a PopCap bekebelezésével. Ugyebár a PopCap egyebek között a Bejeweled, a Feeding Frenzy, a Peggle és a Plants vs. Zombies brand játékainak fejlesztője, és szépen termel az EA-nek.
RARE
Vevő: Microsoft
Év: 2002
Érték: 375 millió dollár (493 millió)
A patinás brit fejlesztőstúdió, ami 1985 óta létezik, de előtte már Ultimate néven megcsinálták például a Jetpacet. Azóta pedig egyebek közt a Battletoadsot, a Killer Instinctet, a Perfect Darkot, a Conkert, a Banjo-Kazooie-t és a Viva Pinatát – nem csoda, hogy megéhezett rá a Microsoft. Az elmúlt években kinectes sportjátékot hegesztettek, legutóbb pedig augusztusban jelent meg a Rare Replay, egy játékgyűjtemény a cég elmúlt 30 évéből.
PLAYFISH
Vevő: EA
Év: 2009
Érték: 400 millió dollár (441 millió)
Az EA újabb bevásárlása: a Playfish főleg közösségimédia-játékokban utazott, de nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket (egyebek között a SimCity Socialt csinálták), ezért két éve a gazda beszántotta.
GAIKAI
Vevő: Sony
Év: 2012
Érték: 380 millió dollár (392 millió)
A 2008-ban alapított cég addig promózta videojáték-stream szolgáltatását a CES-en és más techshow-kon, amíg a Sonynak megtetszett, amit csinálnak. Azóta a japán cégnek fejlesztenek, nélkülük például nem lenne PlayStation Now és Remote Play
OMGPOP
Vevő: Zynga
Év: 2012
Érték: 180 millió millió dollár (186 millió)
A nagy pofáraesés: Az OMGPop kisebb kazuárságokat fejlesztett főleg flashben, aztán egyszer nagyon rátaláltak a játékosok ízlésére a Draw Something nevű játékkal, aminek lényege, hogy az egyik játékos rajzol valamit, a másik meg megpróbálja kitalálni, mit ábrázol a rajz. Pár hét alatt a világ legmenőbb játéka lett, és a farmville-es Zynga nagyjából ekkor vette meg a céget. Vagyis az OMGPop vezetői a csúcson váltották be a zsetonokat – a Zynga meg óriásit bukott, mert a Draw Something népszerűsége onnantól kezdve villámgyorsan zuhant (más kazuárságok ellopták a játékosokat). Bő egy év kellett csak ahhoz, hogy a Zynga végül bezárja az egész kócerájt – a részvényesek meg a hajukat tépték, és hirtelen megszaporodtak a sajtóban a Zynga-lufiról szóló cikkek.
MAXIS
Vevő: EA
Év: 1997
Érték: 125 millió millió dollár (184 millió)
A Rare-hez hasonlóan patinás vállalat, 1987-ben alapította bizonyos Will Wright, aki aztán olyanokat adott ki a keze alól, mint az eredeti SimCity vagy a szupersikeres Sims sorozat. Utóbbit már az EA istállójában készítette, aztán a Spore - szerintem érdemtelen - buktáját követően 2009-ben elhagyta a Maxist. Azóta nem sokat mutatott a cég: volt ugye egy rossz emlékű SimCity-reboot 2013-ban, majd az EA bezárta az egyik fő stúdiót, pár fejlesztőt mobiljátékokra állított, és gyakorlatilag csak a Sims-eket fejlesztő stúdió maradt mára a Maxisból.
WESTWOOD
Vevő: EA
Év: 1998
Érték: 122,5 millió dollár (178 millió)
Szintén nagynevű fejlesztőcsapat, 1985-ben kezdtek el dolgozni, főleg remek stratégiákon és szerepjátékokon. Eye of the Beholder, Dune II, Lands of Lore, Command & Conquer, Red Alert – soroljam még? Nem sorolom, úgyis tudjátok. 1998-ban vásárolta meg az EA, és rögtön futószalag-termelésre állította a stúdiót (akkoriban a Bullfroggal is ezt csinálta). Ezután kijött egy, már megjelenésekor idejétmúlt Dune 2000 meg jó pár C&C-folytatás, illetve egy megbukott fps-próbálkozás, a C&C: Renegade, majd miután kifacsarta a stúdiót, az EA 2003-ban likvidálta a Westwoodot. A C&C-játékokat onnantól az EA Los Angeles-i stúdiója fejlesztette, pár Westwood-alkalmazott is átment oda.
És persze mint mondtam, nem teljes a lista. Vajon mennyit adott a Sony a Naughty Dogért vagy a Guerilla Gamesért? És az EA a Bullfrogért vagy a Criterionért? Mennyibe fájt a Microsoftnak a FASA Interactive és a Lionhead Studios? Hát a Bethesdának/ZeniMaxnak az id Software? Ha esetleg valakinek van infója ezekről a dealekről (vagy hasonló, nem felsoroltakról), használja rendeltetésszerűen a kommentdobozt.
Utolsó kommentek