HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

A világ legnagyobb LAN-partija

2012.11.23. 19:56 Stöki

A svédországi Jönköpingben éppen most zajlik a Dreamhack nevű négynapos fesztivál, ahol a szervezők szerint mindent lehet csinálni, amit számítógépekkel vagy az internettel lehetséges. Vannak játékversenyek, fejlesztői előadások, pár koncert, szakmai smúzolás és hasonlók. Olyasmi, mint a Sziget, csak zene helyett a digitális szórakozás áll a központban. Persze nem ez az egyetlen különbség, a Dreamhacken például egyáltalán nem árulnak alkoholt.

A látogatószámot tekintve viszont a rendezvény egy nagyságrendben van a Szigettel, 2009-ben több mint 200 ezer látogató fordult meg a négy nap alatt, ezzel a fesztivál be is került a Guinness Rekordok könyvébe. Tart még néhány rekordot, például a legnagyobb LAN-partiét, amikor 13292 számítógép kapcsolódott egy helyi hálózatban. Elismerésre méltó szám (mi az Indexben egy normális tízfős CS-partit képtelenek vagyunk összehozni), és persze mindenféle helyi partnercégek gondoskodnak arról, hogy ez a baromi nagy hálózat gyorsan, flottul működjön.

lan.jpg

Idén is több mint tízezer géppel dübörög a LAN, aminek a kiépítéséről – és egyáltalán a fesztivál előkészületeiről – a szervezők egy jó kis képriportot tettek fel a Flickrre, itt megtekinthető. A rendezvény egyébként erősen pc-központú, és vicces ennek fényében elolvasni a Kotakun a kommenteket; néhány amerikai kommentelő elhűlve konstatálja, hogy az online jelenlétet igénylő játékok korában még egyáltalán léteznek LAN-partik. Én a magam részéről a Dreamhacket felírtam az „egyszer még ide el kell menni” listámra.

UPDATE: Magyarok is vannak kint, Battlefield 3-ban küzdenek, egyelőre elég jól haladnak. Itt lehet szurkolni nekik, itt pedig a hazai CS-közösség közvetítése zajlik.

37 komment

Címkék: rendezvény dreamhack

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr474922198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sun9us 2012.11.23. 21:36:55

Nem értem, hogy ennek most mi értelme. A LAN Party lényege, hogy haverokkal csinálod. Sok ezer idegennel, neten is lehet játszani....

dr. Aullah 2012.11.23. 22:44:25

@Sun9us: Akkor te még nem voltál lanpartin... vagy valami szaron voltál.

vanguard-pi 2012.11.23. 22:48:13

@Sun9us: Olyan a kommented, mintha direkt azt akarnád, hogy vitatkozzanak veled :D

Meridian74 2012.11.24. 01:46:44

A hazai EarthQuake-ek is feledhetetlen élmény volt, pedig ott "csak" 4-500 gép volt... az áramellátás lehetet a legnehezebb, a helyi elekrtromos művek külön karvastagságú kábellel hozták az 400V-os "ipari áramot" a legközelebbi transzformátor állomásról... nem kevés amper izzott a szigetelő burkolaton belül.

Void Bunkoid 2012.11.24. 05:37:48

Hááááát, biztos látványos valami, de amúgy egy kicsit igazat adok az első kommentelőnek.

Ma már olyan sávszélek vannak, hogy marhára nem érzed meg a különbséget, és idegenek ellen igenis lehet neten is játszani. Az ismeretlenekkel lanpartizás nekem már kicsit olyan dolog, mint az irc, f*sza dolog volt a kilencvenes évek végén, de azért azóta csak eltelt tizenpár év és vannak jobb technológiák. Lanpartit télleg csak cimborákkal.

Ja és ennek az egyenes következménye, hogy miféle lanparti az, ahol nem lehet inni és hótrészegen nerdragelni? :))))))

pizzaboy 2012.11.24. 07:29:12

@Void Bunkoid: Hápperszehogy nem árulnak alkoholt, mert a svédeknél ez állami monopólium. De gondolom semmi sem akadályozza meg, hogy hozz magaddal, vagy vegyél a "szemközti" pia boltban.

eMJe 2012.11.24. 10:31:14

első csalódásom az IDDQD-n. már évek óta rengetegen látogatnak ki oda, ha meg ekkora a lemaradás, kicsit bővebb infót is megoszthattatok volna

meglivorn 2012.11.24. 11:02:37

@Void Bunkoid: [félig off]
Tényleg, és ezt most tökkomolyan mondom, mondj egy jobb technológiát mint az irc. Mert kiszorította az msn meg a skype (esetleg a gtalk) de ezek mind 1:1 kommunikációt produkálnak, esetleg ideiglenes konferenciákkal, az ircben meg pont az a pláne hogy belépek a szobába és ott a társaság.
Kicsit olyan a dolog, mintha azt mondanám, minek társaságba menni, ott a telefon, azzal beszélek akivel akarok.

Dester 2012.11.24. 12:35:35

Én is egyetértek az első hozzászólóval. Nekem is személyes a LANparty kifejezés, és ez akkor is így van, ha mondjuk olyan játékot játszunk, amit LANon nem lehet, csak online. Régebben a Duke3D volt a lanpartyk királya, még a suliban, ott gyakran a BNC hálózat teherbírásáig gyűltünk össze, ami 6 főt jelent (a Duke 8 személyig volt támogatott, ezt viszont nem bírta el a BNC hálózat már, a 7-et se stabilan). Aztán volt Soldier of Fortune, FIFA, és persze Need For Speed III, Nascar, Worms.
Manapság már egyre nehezebb ilyet összehozni a család és egyéb teendők mellett, de amikor néha összejön, akkor Starcraft II van terítéken. Lehet online is (illetve csak úgy lehet), szoktuk is, de az azért sokkal jobb buli, amikor egymás közelében vagyunk, nem kell Teamspeak, egy csapatként küzdünk, és pizzát rendelünk, közben kólát vedelünk. :) Ennek még így 30 évesen is megvan a varázsa.

A fenti mass lanpartyt elképzelni sem tudom emiatt, de abban biztos vagyok, hogy megvan a hangulata. (De abban is biztos vagyok, hogy ez a hangulat teljesen más, mint egy kisebb a haverokkal.)

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.24. 13:20:07

@meglivorn: Twitter, ha mondjuk használod is a hashtag-eket meg van egy értelmesebb kliensed, mint mondjuk a TweetDeck.

elektronik (törölt) 2012.11.24. 13:29:34

a többség ide gondolom nem csak simán játszani megy a haverokkal, hanem versenyezni, amit nem igazán lehet neten keresztül, és nem csak az internet sebessége miatt.

balkan 2012.11.24. 13:38:34

Úgy látom, hogy a LAN party fogalma kicsit megrekedt hazánkban. Ez mondjuk látszik is a részt vevő magyar csapatok számán is. A fent említett rendezvény nem haveri összejövetel egy jó kis lövöldözésre, hanem egy versenysorozat, amelyen anyagilag támogatott csapatok indulnak egymás ellen több kategóriában, komoly értékű nyereményekért. Jelentőségét tekintve, átvetítve, körülbelül egy foci EB-nek felel meg, igaz itt nem nemzeti válogatottak szerepelnek. Ezeket a játékokat természetesen online is lehet játszani, (ahogy meg is teszik, szintén versenyszerűen) de az ilyen rendezvényeken tudnak igazán megjelenni a szponzorok, és nem utolsósorban a csapatok. Itt nem lehet elbújni a az internet anonimitása mögé és a csalásokra is sokkal kisebb esély van. Jellemzően a nagy LAN-okat ilyen helyeken rendezik , ahol van kultúrája az E-sportnak és van közönség aki érdeklődik iránta. Hazánkban ezért rendszeresen zátonyra futnak az ilyen próbálkozások.

Sadist 2012.11.24. 15:34:56

@balkan: Az e-sport kifejezésen még mindig röhögök :)

broáfka 2012.11.24. 16:27:40

Aki szerint neten is ugyanúgy lehet, meg ugyanolyan az még

1, nem volt hasonlón idehaza (bizony, nekem is a régi EQ volt az utolsó, hihetetlen hangulata volt)
2, nincs azon a szinten, hogy számítson a kis (nagy) ping eltérés, ami még a mai technikai feltételek mellett is lényegében (magas szinten) játszhatatlanná tesz mindenféle konzolos bunyós gammát (nem vagyok különösebben otthon ezekben a scene-ekben, de aki igen, az úgyis megerősít majd).

Ez utóbbi a PC-s játékokra is áll valamennyire, nem beszélve a stabilitásról, valamint a fentebb említett anti-cheat elemekről.

Természetesen nem ugyanaz a hangulat, mint egy párfős LAN a haverokkal, de attól még lehet jó.

broáfka 2012.11.24. 16:28:44

Ja és természetesen itt nem főleg játszanak, hanem versenyeznek, valóban egy rakás zsetonért.

algi 2012.11.24. 18:29:56

@Sadist: Én is röhögök, hogy a Forma-1 sportnak számít, dehát nem mi döntjük el, mi a sport.

Dudi 2012.11.24. 19:01:52

Bár rendszeresen járok olyan LAN partyra, melyen haverokkal ülünk össze 10-12-en, de minden évben megrendezésre kerül itthon is a Kis-Megesz Camp a Balatonnál, ami kb. egy hetes, és ugyan erről szól. Igaz, nem több ezren vagyunk, és itt is megvan a kemény mag, de összejárunk - és ez a lényeg.
Ami szintén fontos: nem a versenyért, nem a nyereményekért megyünk, hanem, hogy jól érezzük magunkat :)

2012.11.25. 03:07:22

van egy unalmas doku erről a sportról:
www.imdb.com/title/tt1266566/

persze nem kell hogy sport legyen de akkor én is kicsit úgy látom, ahogy az első kommentelő.

egy jobb van a lanozásnál. egy 4-5 fős bomberman parti projektoron.
vagy akár 10 fős (saturn bomberman) de az még nem jött össze itt nálam sem.

ja és a fighterek ma már egész jól mennek online is, de ez leginkább a szervertől függ. érdekes a nintendo európai szerverén ugyanazt játszani sokkal lagosabb mint az amerikain

algi 2012.11.25. 06:03:40

Mivel a sport fogalma folyamatosan fejlődött, úgy vettem észre, hogy van 3 vagy 4 jellemzője a sportnak, amiből ha elhagyjuk bármelyiket, attól még sport marad, ezért lehetséges, hogy az, aki néha a grundon focizik egy kalapba kerül azzal, aki a StarCraft-ozás élvonalbeli játékosa.

Mondjuk ez lehet a következő:
- fizikai teljesítmény
- rendszeres
- versenyszerű

Ebből bármelyik kettő megvan, az sport. Tehát ha pl. valaki eljár edzeni, az az első kettő. Ha valaki egyszer beáll a grundra focizni, az az első és utolsó, aki meg e-sportol, az az utolsó kettő.

2012.11.25. 16:27:42

@algi: mondhatnak bármit, hasznos az a bölcsészkar:)

Sadist 2012.11.26. 11:44:57

@algi: Aha, ha a haverokkal hetente összeülünk egy sör mellé és azon versenyzünk, hogy ki tud jobb sztorit mesélni, akkor sportolunk?
Kell hozzá egy általánosan elfogadott, konzisztens szabályrendszer is. Anélkül csak szórakozás vagy hobbi. A számítógépes játékok célja a szórakoztatás, arra alkalmatlanak, hogy a játékosok fair play módon összemérjék vele a tudásukat.
A forma 1 technikai sport, azon is megy a versengés, hogy ki tud a szabályoknak megfelelő jobb konstrukciót készíteni.

Itt van egy jó kis cikk, hogy miért nem tekinthetők a számítógépes játékok sportnak: www.gamespy.com/articles/489/489731p1.html

Sadist 2012.11.26. 11:47:17

@deto: Jaja, 18-23 év között elfedi a munkanélküliséget, utána pedig lesz a Mekibe utánpótlás :D

Sadist 2012.11.26. 11:47:56

@deto: Jaja, 18-23 év között elfedi a munkanélküliséget és utána a Mekibe lesz utánpótlás :D

elektronik (törölt) 2012.11.26. 13:01:03

@Sadist: akkor ez majdnem olyan, mint a mérnök, csak az 18 és 30 év között teszi ugyanezt :D

crepitation 2012.11.26. 13:31:46

@Sadist: A linkelt cikk 2003-as, és a 10 pontból egyik rosszabb érv mint a másik. Pl. azért nem lehet sport a játék, mert a profi játékosoknak nincs személyisége. Ez komoly? Szerencsére sokat fejlődött azóta a világ, de szerintem a szerző sem lenne büszke magára ha ma elolvasná.

Sadist 2012.11.26. 15:36:23

@crepitation: Inkább úgy mondanám, hogy a 9 eltelt év ellenére még mindegyik érv áll. Én legalábbis mint átlagember és játékos, nem tapasztaltam fejlődést. A játékok játékra, szórakozásra vannak. Sportot űzni belőle ostoba dolog, mintha gyöngyfűzésből vagy kavics kacsáztatásból szerveznének versenyt.
Egyáltalán milyen személyisége lehetne egy "profi" gémernek? Minden interakciójuk le van korlátozva az adott játék keretei közé, nem úgy, mint egy tenisz meccsen, ahol az ellenfelek heccelhetik egymást egy-egy látványos ütéssel, vagy egy foci meccsen, ahol az elesett játékost fair playből felsegítik. A meccs végi "gg"-ből nem sok személyiség jön át.

kukatr 2012.11.26. 18:54:11

@Sadist: 10.: Az érvelés alapján a sakk is elvérzik.
9.: Szintén sakk. (mondjuk nekem a torna vagy a maraton is unalmas, de az én fejlövésem)
8.: A foci kialakulásakor hányszor változott a szabályrendszer? (oké kevesebbet, de a posta is lassabb a netnél...)
7.: Mintha például a Tour de France valami hihetetlenül korrekt verseny volna. Közhely, hogy minden sportoló doppingol.
6.: Ha nem látnám a cikk címét megkérdezném, hogy ennek mi köze a sport fogalmához. (pl.: számomra az összes súlylökő érdektelen)
5.: Ez még megállja a helyét. A népszerűség még eldől.
4.: Ez nem meglepő. A világ nagy része még magára az internetre se készült fel. Erre biztosan lesz megoldás.
3.: Építsd már fel 2 év alatt az NFL-t a nulláról!
2.: a, Egy feltalálták a spanyolviaszt, miszerint a neten kommentelők szignifikáns része gyökér. (pl.:futballhuligánok) b, Miért is kérik ki Schumacher véleményét a magyar pálya átalakításában?
1.: Egy tornász is begyakorolt mozdulatokat csinál... Másrész minden sportoló sokat gyakorol, a professzionális sportolóknak ez a munkájuk. Ez a pont egy erősen megkérdőjelezhető személyes vélemény.
Írom ezeket úgy, hogy nem szeretem az e-sportot.

crepitation 2012.11.26. 19:39:06

@Sadist: Miért is lenne ostobaság bármiből is versenyt szervezni? Az hogy erre van igény, az mindenképpen azt jelenti hogy az emberek élvezik játszani és nézni is. Például a League of Legends világbajnokságot (ilyen is van) több mint 500 ezeren nézték egyszerre. Azt sem értem hogy miért gondolod hogy nem lehet fair play módon összemérni hogy ki a jobb. A komoly versenyeken van pár gép, és csak azt használhatják a játékosok. Nyilván nem telepít fel kezdés előtt 2 perccel valami csalást a gépre. De még ha fel is tudná tenni, a versenyt sokszor streamelik a játékos szemszögéből is, tehát egyből lebukna. Tekintsd a játékokat is technikai sportnak, mivel itt is adott szabályok (verziószám) megfelelően próbálja kihozni a játékos a maximumot a helyzetből. Úgy tudom hogy az olimpiai bizottság is gondolkodik azon hogy bevesznek a versenyszámok közé kísérleti jelleggel játékokat is.

aFx 2012.11.26. 21:32:51

@balkan: vannak ott bőven érdeklődő lanozók is, ismerősi körben többen voltak kint, egy sem versenyzőként (pl egyik szervezőként dolgozó csoporttárs is vitte az otthoni gépét, csak ideje nem volt játszani rajta:) ).

balkan 2012.11.26. 23:28:38

@Sadist:
"A játékok játékra, szórakozásra vannak. Sportot űzni belőle ostoba dolog, mintha gyöngyfűzésből vagy kavics kacsáztatásból szerveznének versenyt."
Ha hiszed, ha nem a mostanság elismert legnagyobb (nép)sportok is nagyrészt játékokból, illetve gyerekjátékokból alakultak ki. A gyöngyfűzést nem tartom játéknak, de az ember sajátossága hogy a teljesítményét bármilyen tevékenységen belül a másikéhoz méri. Egyfajta ösztönként hamar kialakul a versenyszellem, aminek biztosan jól kitalált antropológiai szerepe van. Hogy a tevékenység maga egy erre kitalált játék, vagy egy munkafolyamat, az egy idő után másodlagos lesz, ahogy lesznek akik meg akarnak mérkőzni egymással és mint minden játék alapjaként ezért szabályokat állítanak fel.
Az interakció valóban úgy tűnik le van korlátozva, de manapság tudnak és szoktak is egymással beszélgetni a játékosok az online világban, valamint rengeteg vizuális adalék létezik, az online karakter kiteljesítéséhez, mindazonáltal nyilván ezért ad személyes pluszt a LAN. A fő nehézség az, hogy külső nézelődőnek nem annyira látványos a cselekmény, hacsak nem maga is ebből a szubkultúrából jön. Hiszen csak így tudja értelmezni azokat a megoldásokat, amitől valaki kiemelkedő játékos lesz.
Egy biztos, akik ott izzadnak DreamHacken nem igazán játszanak. A nehéz felkészülési időszak, az egyre növekvő teljesítmény kényszer, és az ezekkel járó stressz, elég nagy nyomást rak rájuk, hasonlóan más sportolókra, illetve akár a versenyszférában dolgozókra.

Sadist 2012.11.27. 10:00:40

@kukatr: A sakk nem sport, hanem teljesinformációs játék, emiatt alkalmas arra, hogy két stratégiát tökéletesen fair módon össze lehessen mérni.

Sadist 2012.11.27. 10:09:37

@crepitation: "Miért is lenne ostobaság bármiből is versenyt szervezni?"

Mert nem az a célja. A sport célja, hogy valamilyen fizikai képességet, ügyességet fejlesszen és az egészséget megőrizze.
A játék célja a szórakoztatás. Olyan, mint egy film vagy zenemű. Ilyeneken vérre menően versenyezni ostobaság.

Sadist 2012.11.27. 10:24:47

@balkan: "Ha hiszed, ha nem a mostanság elismert legnagyobb (nép)sportok is nagyrészt játékokból, illetve gyerekjátékokból alakultak ki."

A legrégebbi sportok pedig hadviseléssel és háborúval kapcsolatosak. Futás, lovaglás (kocsihajtás), ökölvívás, gerelyhajítás, íjászat ésatöbbi. Békeidőben is lehetett készülni a háborúra, valamint vérontás nélkül össze lehetett mérni a képességeket.

"A nehéz felkészülési időszak, az egyre növekvő teljesítmény kényszer, és az ezekkel járó stressz, elég nagy nyomást rak rájuk, hasonlóan más sportolókra, illetve akár a versenyszférában dolgozókra."

Ettől még nem lesznek sportemberek, hanem csak egy rakás fanatikus, akik a pénzért feláldozzák a játék lényegét.
Félreértés ne essék, a profi versenysportolókat is szánom, amiért feláldozzák minden idejüket és az egészségüket a pénzért.

balkan 2012.11.27. 11:49:19

@Sadist: Amúgy abban igazad lehet, hogy a sport inkább fizikai megmérettetésre utal, igaz ennyivel a csapatjátékokat (foci, kézilabda,) száműzni kéne az olimpiákról. Úgyis csak modern gladiátorokról van szó. És ott vannak a szubjektív elbírálású koreografált mozgásra épülő tevékenységek (műkorcsolya, ritmikus gimnasztika, műúszás) amelyek szintén kétségesek lehetnek a te nézeteid szerint, hiszen inkább tánc, mint sport. De akármennyire is tartunk valamit gagyinak, ostobának, vagy nem megfelelően elbíráltnak nem mi döntünk erről, hanem az a sok ezer ember aki képes amatőr, vagy fanatikus szinten a hobbijának, vagy főfoglalkozásának tekinteni, vagy csak éppen rajongani érte.

Valandil 2012.11.28. 12:25:31

@balkan: Te még biztosan nem játszottál kézilabda meccset csajok ellen, ha az szerinted nem fizikai megmérettetés...

kokoro 2012.12.05. 14:34:50

Amikor valamit kolbásznak hív a nép akkor az A kolbász, hiába a definíciója alapján nem lehetne az.
Ez már csak így megy, hogy a nép sz@rik a wikipedia definíciókra ...is :-)

szóval e-port lesz az elnvezés, ez év december 21-ig már biztosan
süti beállítások módosítása