Hancu nemrég posztolt arról, hogy készül a világ legnehezebb platformjátéka, ehhez kapcsolódva írnék kicsit a Polytron által fejlesztett Fezről, ami szintén nagy erőfeszítést követel a játékostól, bár szellemi értelemben. A játék XBLA-n jelent meg egy hónapja, és szerintem 2012 nagy meglepetése eddig. Mint Teo nevű olvasónk is írja, „már nem is emlékszem, mikor jegyzeteltem/rajzoltam utoljára játék közben papírra.” A program egy összetett logikai-ügyességi játék, ami egyedien ötvözi a 2D-t a 3D-vel, gyakori nézőpontváltásait pedig alaposan ki is használja a játékmenet. Nézzük meg az IGN kritikáját róla, rögtön világos lesz, miről is van szó.
A játék remek példa arra, hogy miként lehet valami egyszerre retro és korszerű, de azzal vált igazán különlegessé, hogy nehéz 200 százalékra (igen, kétszázra) teljesíteni. Van benne ugyanis egy fekete monolitos fejtörő, amit a fejlesztők szerint is „szinte lehetetlen” megfejteni. Erről írt is egy szép hosszú cikket az Ars Technica, érdemes elolvasni, hogyan kattantak rá más játékfejlesztők is a programra, hogyan használták ki kapcsolati tőkéjüket (volt, aki egyszerűen nem bírta tovább, kihúzta a megoldást egy ismerős Polytron-alkalmazottból), hogyan sikerült megfejteni a fejtörőhöz támpontokat adó, titkosírással készült varázskönyvet, és hogyan trollkodott néha a játékosok erőfeszítéseit látva a bőszen vigyorgó Polytron („Milyen monolit?” – írták például a Twitter-falukra).
A történetben igazából az a csodálatos, hogy bő egy hétig tartott, amíg sikerült megfejteni az egy darab feladványt, pedig durva közösségi munkában, brute force-ot bevetve kattogott ezen több ezer játékos – nem kis teljesítmény ilyen szemét fejtörőt készíteni az internet korában (és persze nem kis élmény végül megfejteni). Két kapcsolódó kérdésünk pedig nem is lehet más a blog olvasótáborához, mint:
1.) Te utoljára melyik játéknál jegyzeteltél papírra?
2.) Melyik volt a legemlékezetesebb elakadásod egy játékban?
Az utolsó 100 komment: